Biru Adalah Warna Paling Jarang Yang Wujud Pada Tumbuhan dan Haiwan

Trending

Biru Adalah Warna Paling Jarang Yang Wujud Pada Tumbuhan dan Haiwan

Mungkin anda tidak perasan sebelum ini, tapi warna biru adalah warna yang paling jarang dilihat ada pada tumbuhan dan haiwan.

Advertisement

Satu satu video YouTube ‘It’s Okay To Be Smart’, temubual bersama Bob Robbins, Ph.D mendedahkan fakta disebalik warna biru dalam alam semulajadi. Bob merupkan curator Lepidoptera di Smithsonian Institution menyatakan rama rama Blue Morpho adalah rama rama paling cantik. Rama rama itu juga diinspirasikan sebagai imoji untuk telefon pintar kerana status nya.

Namun, rama rama sebenarnya bukan berwarna biru, malah pigment yang ada pada haiwan itu juga bukan berwarna biru. Semasa kajian dilakukan, mereka menyedari jika lens kamera digerakkan, warna biru pada rama rama tersebut akan berubah seperi hologram.

Apakah sebab warna biru tersebut muncul pada rama rama?

Mereka menjelaskan bahawa warna biru tersebut bukan berasal pigmen tetapi dari “bentuk skala sayap itu sendiri.”

Namun kajian pada masa ini telah mendedahkan hanya satu sahaja rama rama atau haiwan di bumi yang mempunyai warna biru dari pigmen, iaitu rama rama Nessaea obrinus.

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...