Beri Anak Lihat Tablet Sejak Berusia Tiga Tahun, Kini Penglihatan Anak Lima Tahun Rosak Teruk

Trending

Beri Anak Lihat Tablet Sejak Berusia Tiga Tahun, Kini Penglihatan Anak Lima Tahun Rosak Teruk

Ramai memberikan anak-anak kecil tablet, telefon pintar dan gajet sebagai hiburan dan juga menenangkan mereka dari meragam. Ia sudah menjadi lumrah bagi ibu bapa zaman moden untuk mengelakkan anak-anak buat hal terutamanya ketika berada di luar.

Tetapi kecanggihan zaman moden mempunyai harga mahal yang perlu dibayar.

Advertisement

World of Buzz melaporkan, dari laporan Sin Chew Daily, seorang budak lelaki berusia lima tahun di Dongguan, China mengalami masalah penglihatan. Dia terpaksa mengecilkan mata sambil mengerutkan dahi hanya untuk melihat, lalu ibu bapanya membawanya bertemu dengan seorang ahli optometri.

Melalui ujian awal, ahli optometri mendapati anak itu mempunyai myopia pada tahap 975 darjah pada mata kanan dan astigmatisme pada 225 darjah. Manakala mata kirinya mempunyai myopia 750 darjah dan astigmatisme pada 300 darjah.

Apa lebih mengejutkan melalui pemeriksaan fundus (untuk memeriksa retina, cakera optik, makula, fovea dan kutub posterior), terdapat keganjilan pada fundus yang bakal membawa komplikasi lebih serius kepada penglihatannya, dan matanya perlu diperiksa setiap tiga bulan.

Jadi mengapakan myopianya begitu tinggi?

Advertisement

Sebenarnya, ibu bapa anak itu sudah belikan dia tablet untuk digunakan sejak dia berusia tiga tahun, untuk membantu pembelajarannya. Sejak itu, anak kecil itu menggunakan tablet sehingga enam jam sehari dengan permainan video.

Disebabkan itu, penglihatannya rosak teruk. Myopia atau rabun dekat tidak boleh dirawat pada usia sebegitu muda, dan akan menjadi lebih teruk apabila umur anak itu semakin meningkat.

Jadi mungkin ibu bapa zaman moden patut mengambil pengajaran dari kisah ini dengan tidak memberikan anak-anak tablet atau telefon pintar untuk menggantikan peranan anda mendidik mereka.

Kerana musibah seperti ini untuk berlaku diibarat hanya menunggu masa untuk  terjadi. – amazingnara.com

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...