Written by AbangNara | January 8th, 2014

Kerana gambar dirinya dengan seekor anjing yang dikongsikan menerusi akaun Instagram, Karl Shafek menerima reaksi yang bercampur baur dan perdebatan hangat di kalangan peminatnya. Gambar itu dirakamkan ketika Karl Shafek Pantai Padang Padang, Bali, Indonesia . Rata-rata peminat melahirkan rasa kurang senang dengan tindakan pengacara kacak ini.

shafek anjing

Berkata kepada Harian Metro semalam, Karl Shafek menjelaskan nalurinya yang menggemari binatang menyebabkan dirinya bergambar dengan anjing tersebut. Terang Karl Shafek:-

Tapi sudah tentu saya tahu batasnya. Cuma kebetulan ketika saya melawat pantai itu dan ternampak anjing yang comel berkenaan, jadi saya ambil keputusan untuk bergambar.

Saya tak sentuh pun, malah saya bergambar agak jauh dari anjing itu kalau dilihat daripada sudut satu lagi. Saya tak terkejut pun bila timbul isu sebab masing-masing ada pendapat dan mungkin ada yang anggap ia sensitif tapi sebagai Muslim, saya tahu batasnya.

Biasalah bergambar dengan anjing ini memang isu sensitif di kalangan orang kita. Mungkin di masa hadapan kalau nak bergambar pun, tak perlu kongsikan di laman sosial. Namun Abang Nara tengok Karl Shafek tenang je melayan karenah para peminatnya. Rasanya Karl Shafek pun dah boleh agak gambar tersebut akan menimbulkan kontroversi. Di masa hadapan, mungkin boleh lebih berhati-hati. Ambil gambar dengan kucing mesti lagi ramai orang suka punya. Tak gitu?

P.S: Koleksi iklan oleh Allahyarhamah Yasmin Ahmad yang mengusik jiwa rakyat Malaysia

103 responses to Bergambar Dengan Anjing, Karl Shafek Tahu Batas Agama

  1. nenek gua havoc says:

    Tipikal orang sekarang..ambil gambar dengan binatang najis berat..semua pakat marah..sensitiviti agama depa cakap~ yang hangpa duk pegang anak orang hak tak menikah lagi.. hang pa tak nampak tu najis berat ka? atleast bersentuh dengan binatang spt piglet dgn dog boleh samak.. pegang tangan awek.pakwe.. nak samak tang mana? habaq mai sat~

  2. I says:

    Kecoh la korg… Yuna pn tangkap gmbr dgn anjing…

  3. east woman says:

    Anjing pun makhluk allah juga, xharam pun pegang anjing…

  4. loveanimal says:

    anjing je kot…haiwan yang diketegorikan sbg najis berat.. bila pegang boleh disertu.
    Setiap umat Islam perlulah bersikap ihsan terhadap binatang, kerana Allah swt akan memuliakan orang yang ihsan kepada binatang.

  5. Puiii says:

    Ambik gambar je pon….buka dia pegang peluk2 ke ape.kalo pegang pon boleh samak.anjing tu tetap ciptaan Allah. korang ustaz2 ustazah2 celop kt sini dok bekepit peluk2 awek korg boleh pulakkkkkkkkkk.puiii

  6. syafiq says:

    yg salahnya seluar pendek tak tutup aurat…
    tp org melayu kita bising pasai bergambar dgn anjing…

  7. minah jambu merah biru says:

    elehhhhh setakat ambek gambar ngan anjing yg dorang nk kecoh2 kn mengarot betol ! kalau dia ciom mulot ngan anjing tu lain lah ! anjing kan mahlok tuhan jugak …tuhan yg jadi kn anjing n stay kt donia yg fana ni kenape tk boleh ambek gambar ngan anjing ???????? ambek gambar ngan kerbau boleh pulak ! ape ! pasal anjing muka dia burok babtu tk boleh ambek gambar ngan anjing ke pe ????????? kadang2 komen2 orang2 yg eksen bagos ni macm siak ! mengarot !

  8. Anonymous says:

    Anjing macam tu Karl kata comel…rabun agaknya. Banyak lagi benda yang boleh diambil gambar kat Bali tu…

  9. Hampeh Jer says:

    boleh jalan la artis mlysia. bila tegur xblh nak terima. ckp mcm diorg lg pandai dari ustaz.
    batas apa yg kau tau karl?? lutut kau tu bkn batas aurat jgk ke?? puihh

  10. aela says:

    Gambar dengan anjing or even pegang anjing is not an issue.. tak berdosa pun pegang anjing dan lepas tu boleh samak.. yang menjadi isu adalah lutut, kan aurat tu.. itu yang berdosa.. focus on real issue ok

  11. fifi says:

    HANJING YANG COMEL ????
    HOH.. SERIOUSLY?

    HAHAHHAHA… KARL KARL KARL.. *FACEPALM

  12. Kakak kau punya laki Dzar ishmael says:

    Blog Abg nara ni banyak yg USTAZ DAN USTAZAH..

    Yg herannya kalau da Alim , napa masuk blog hiburan ?
    Pegi mendanguk forum perdana aje.
    Apa la yg korang sibuk komen sangat.

    Ganggu aje pat blog sini..

  13. melayu says:

    MELAYU NI DIA TAU DUA BENDA JE, BABI & ANJING!
    TUI !!!!!

  14. Anonymous says:

    Karl shafek Yg kau post gambar tu pasai apa.
    Kesihan kami terpaksa bergaduh kat sini pasai hang.
    Jgn cari publisiti murahan gini.
    Abg nara kesihani lah kami.

  15. anon says:

    Alaa….kalau setakat bergambar tu, ape nak kecoh. Bukan dia bela or peluk cium pun.

  16. Anonymous says:

    Karl ni bukan org islam so its ok la nk bergambar gan apa binatang pun ..

  17. nenek masih dara says:

    nenek xnmpk pon KS tu pgg pelok cium anjing tu.. cuma duk tepi jer… kalau pgg bole la korg nk hentam…Anjing tu ciptaan Allah gak.. hina sgt ker anjing tu? kalau pelok ppuan laga2 pipi puji melambung plk korg.. mn yg dedah aurat still comment “cnteknya”…….

  18. themightydingdong says:

    ngoks la korang ni . sembang lebih .gaMBAR KAT FB berpeluk sakan ngan BF/GF tu tak lak bising ye. Anjing pun makhluk Allah okei . jangan bebajet good good bole?

  19. s is my name says:

    anjing ja ponnnnnn. yg tu pon nk kecohhhh. so narrow minded!

  20. Mirai Suenaga says:

    untung anjing tu Karl Shafek pergi kat dia untuk bergambar.
    Sapa la bangang sgt nak marah2 tu…

  21. Wan Zack says:

    kalau yer pun cari ler anjing yg comel sikit ker i.e poodle etc.

  22. Dena says:

    Bergambar dgn anjing je pun..kalau pegang pun msih boleh samak..lgpun anjing kalau kering2 takda masalah rasanya, lain la klu salah 1 basah atau dua2 basah…org lain yg berkepit laki ppuan bukan muhrim tu yg patut dirisaukan..pegang2 bkn muhrim tak dkesahnya..lgi besar dosanya dri brgmbar dgn anjing (lgpun tak pegang)..mentaliti apa ni??

  23. Biskut says:

    Pesal la org kita ni skrg melampau2 sensitif nye. aku tgk gmbr tu bukan dia peluk cium pun anjing tu. anjing pun makhluk ciptaan Tuhan. takkan la stakat amik gmbr sebelah anjing tu pun nk terasa…

  24. Anonymous says:

    comey ke anjing gitu….ehmmm kurus je tengok,motif????

  25. Unknownnnnnn says:

    Anjing kt Bali ni agak femes sbb penjaga die ckp ni anjing plg pemalas kt Bali sbb asyik baring je

  26. rozana says:

    tersangat lahhh comelnyerrrr anjing tu…… hmmm…

  27. kak gojes says:

    Ish ish. Tak faham dengan masyarakat yang terlampau sensitif ni. Bergambar dengan anjing je pun. Apaaa lah salahnya? Yang tak patut patutt ditegurnya. yang patut taknak pulak tegur. Apa-apa pun, anjing pun makhluk Allah, bagi makan anjing yang sedang kelaparan, ada ganjaranya di sisi Allah. kot la Karl Shafik ni tengah bg anjing makan, dia stegreemm gambar dia, dah para manusia ni menghukum perbuatan tu harammm. kan tak patut tu. Siapalah kitaa nak menghukum orang ye dok? So, kalau tak tahu hukum hakam, lebih baik tak berkata apa-apa, daripada menyebarkan fitnah dan info yang tidak bergunaa.