Aoshima Island, Destinasi Pilihan “Wajib” Kunjung Untuk Semua Peminat Kucing

Trending

Aoshima Island, Destinasi Pilihan “Wajib” Kunjung Untuk Semua Peminat Kucing

Dikenali sebagai Pulau Kucing, Aoshima Island merupakan sebuah pulau yang terpencil terletak di selatan Jepun. Pulau ini mempunyai populasi kucing yang lebih banyak dari populasi penduduknya.

Advertisement

Dahulu pulau ini diduduki kira-kira 900 orang penduduk, namun setelah perang dunia kedua beransur sedikit kerana ramai yang berhijrah ke daratan Jepun untuk bekerja.

Populasi kucing di sini bermula apabila seorang penduduk membawa masuk beberapa ekor kucing untuk menghalau tikus. Kemudian kucing-kucing tersebut mula membiak dengan banyaknya sehingga pulau itu kini dikuasai oleh kucing.

Pulau ini tidak mempunyai perkara yang menarik bagi pelancong. Tidak ada restoran, penginapan, kereta, atau kios-kios makanan. Namun bagi mereka pencinta kucing, pulau ini sangat menyenangkan.

Kucing-kucing hidup dimanapun mereka mereka suka.

Advertisement

Mereka tidur di rumah-rumah yang ditinggalkan pemiliknya dan di perahu-perahu nelayan. Mereka berkeliaran di jalan-jalan dan di dermaga.

Kucing bebas berkeliaran di seluruh desa nelayan itu.

Mereka tak bimbang akan di buru oleh pemangsa lain. Para kucing itu boleh hidup dengan memakan apa saja, baik ikan hasil tangkapan nelayan atau makanan yang diberikan oleh para pelancong.

Nampaknya mereka sudah terbiasa dengan kehadiran orang asing. Kucing-kucing di Aoshima sangat jinak dan mengerti bagaimana menarik perhatian pelancong.

Namun, penduduk tempatan yang berada disana nampaknya lebih menyukai ketenangan.

Maka diharapkan pelancong yang berkunjung bersikap baik dan datang salah satunya dengan misi untuk memberi makan atau merawat kucing-kucing yang sakit.

Jom lihat gambar suasana seharian ‘pulau kucing’ Aoshima Island di bawah..

Advertisement

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

1 Comment

  1. Must love kucing

    October 9, 2017 at 12:41 pm

    Pernah tengok dokumentari pasal pulau kucing ni.selain dpt mkanan dr pengunjung, doktor haiwan juga dtg utk bg vaksin.mungkin tu salah satu penyebab kucing makin mbiak

Loading...