Arab Saudi Perkenal Aplikasi Bantu Suami Jejak Lokasi Isteri Dapat Sambutan Luar Biasa

Trending

Arab Saudi Perkenal Aplikasi Bantu Suami Jejak Lokasi Isteri Dapat Sambutan Luar Biasa

Satu aplikasi pintar menjejaki lokasi isteri yang diberi nama Absher telah diperkenalkan oleh kerajaan Arab Saudi baru-baru ini.

aplikasi

Advertisement

Aplikasi tersebut membantu para suami menjejaki lokasi isteri mereka pada setiap masa. Ia membolehkan orang lelaki dalam sesebuah keluarga menetapkan bila dan bagaimana seorang gadis atau wanita bawah jagaan mereka bergerak di luar rumah.

Sekiranya ada pergerakan mencurigakan, makluman akan disampaikan kepada keluarga wanita itu.

aplikasi

Di bawah undang-undang Arab Saudi, lelaki merupakan penjaga sah kepada golongan wanita.

Advertisement

Malah, mereka mempunyai hak untuk mengehadkan pergerakan setiap ahli keluarga wanita termasuk menggunakan jalan raya dan lapangan terbang tertentu sahaja.

aplikasi

Sambutan luar biasa dapat dilihat apabila aplikasi ini mencatatkan lebih sejuta pengguna melalui Apple iTunes dan Google Play Store di negara tersebut.

Bagaimanapun kaedah ini mendapat kritikan dan tentangan sesetengah pihak terutamanya aktivis dan badan hak asasi manusia Barat.

Mereka menganggap aplikasi tersebut sebagai menindas, melanggar hak asasi serta diskriminasi terhadap golongan wanita.

aplikasi

Mereka turut membidas Apple dan Google kerana membenarkan aplikasi itu dimuat turun melalui perkhidmatan yang mereka sediakan kepada pengguna alat telekomunikasi.

Sumber Berita: Daily Mail

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...