Written by Bella | April 29th, 2019

Baru-baru ini, Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman memberitahu pihak mereka sedang dalam usaha untu membawa kumpulan K-Pop terkenal BTS bersempena Tahun Melawat Malaysia 2020. Tidak dinafikan, peminat mereka sudah merasa cukup teruja kerana impian untuk melihat artis pujaan mereka membuat persembahan di tanah air akhirnya dapat dilaksanakan.

Namun, pelbagai isu mula timbul dan turut mendapat bantahan bukan sahaja daripada sesetengah netizen tetapi selebriti tempatan juga.

Kali ini, vokalis kumpulan rock terkenal, Wings iaitu Datuk Awie turut menyuarakan pendapat beliau tentang isu tersebut. Katanya, kenapa perlu mengagungkan artis luar negara dan membawa masuk pelbagai budaya pelik ke Malaysia.

Saya bercakap perkara ini demi rakyat, bangsa dan budaya kita. Apa faedahnya RM4.2 juta dihabiskan untuk bawa Kpop masuk ke sini? Sekarang tak kira rambut hijau, kuning, merah semua ada.

Budaya apa sebenarnya yang nak dibawa masuk? Kita yang duduk di depan menonton persembahan mereka tak faham sepatah haram nyanyian mereka. Apa pengajaran yang kita dapat daripada Kpop? Orang luar yang datang tentu pelik apabila tengok artis Korea yang menyanyi.

Pada masa yang sama, Awie turut mempertikai kenyataan kerajaan berkenaan ekonomi negara yang dikatakan teruk tetapi sanggup berbelanja besar untuk membawa BTS ke Malaysia. Apa salahnya untuk berikan peluang kepada artis tempatan?

Cuba bagi duit itu kepada anak bangsa kita. Artis Malaysia yang semakin berusia nak dibiarkan mati begitu saja. Berilah peluang kepada artis lama contohnya kumpulan Wings atau Search yang masih relevan dalam industri seni tanah air.

Nampaknya ramai yang membantah untuk membawa kumpulan ikonik ini ke Malaysia bagi membuat persembahan. Betul ke ia satu pembaziran? Apa komen ARMY semua?

Sumber Berita : Harian Metro

Kredit Foto : Azlan Yaacob

87 responses to Apa Faedahnya Habis RM4.2 Juta Bawa Artis K-Pop – Awie

  1. zaza says:

    Apa faedahnya ko tanya?
    Bukak kelab malam tu ada faedah x?
    Kalau kita cakap bab menjana ekonomi negara,ko bukan paham pon Awie. Yg ko tau isi poket ko dgn duit je.

    60

    2
    • Anonymous says:

      kalau wings & search…paling ramai dtg pon berapa ramai?
      tiket boleh jual mahal ke? dah la netizen berkira benau harga tiket.
      come on, think big.

      32

      0
      • me says:

        cuba fikir, peminat bts dari seluruh dunia akan dtg ke malaysia bila tau psl bts nak perform d malaysia.bukan ke tercapai tu hasrat visit malaysia.aku sndri ada anak2 yg meningkat remaja & dan kami bukan org malaysia.tp bila dpt tau bts nak perform d malaysia tahun dpn, mereka teruja.kami plan nak ke malaysia utk tengok bts next year. so, kami antara contoh org luar yg tertarik nak ke malaysia. pilihan d tgn kami nak dtg or tak. tp klu dgr awie or wings perform, kami baca sepintas lalu je lah. tak tertarik langsung.jgn marah, ini realiti. lg pun mereka bknnya membawa music budaya malaysia pun. ciplak music rock mat salleh juga. ya mereka ada peminat tersendiri tp tak akan mampu memanggil byk org luar sebagaimana peminat bts yg mempunyai fanbase yg luas d seluruh dunia.

        3

        0
      • Anonymous says:

        Rock is dead…

        0

        3
      • me says:

        Saya bkn dari malaysia, tp bila dgr bts nak dtg tahun dpn sempena visit malaysia 2020, kami sekeluarga teruja krn anak2 remaja saya mmg minat sgt dgn bts.kami plan nak dtg malaysia tahun dpn klu bts perform.kan dah tercapai hasrat visit malaysia tu klu lebih byk org luar peminat bts seperti kami dtg.tp kalau kami dgr wings or search yg perform, kami baca mcm angin lalu je lah.tak tertarik nak dtg ke malaysia. ya mereka ada peminat tersendiri tp tak akan mampu menarik ramai org luar sperti bts yg mempunyai fan base yg luas d seluruh dunia.search or wings boleh buat konsert bila2 masa mereka nak khas utk peminat mereka.tp mungkin bkn utk sempena visit malaysia 2020.think positive guys.jgn kecam.

        0

        1
    • Anonymous says:

      Entahnya. Aku ni bkn fan kpop tp aku takde masalah pun artis memana nak datang. Westlife ke, Ariana Grande ke, Beyonce ke. Kita ada option untuk tak tgk pun konsert dorang. Lagi pun tak berbaloi invest dekat artis Malaysia ni. Attitude hauk, kontroversi je lebih, ajet gangster. Pastu belagak. Bila fan kecam @ tegur dorang, dorang cakap ‘ada aku kesah kecaman netizen?’ realitinya keje dorang tu based on sokongan peminat. Konon nak kita nilai dr bakat je. Ada bakat pun tak guna kalau attitude hauk. Puiiii

      76

      0
  2. Chohkri Yulis. says:

    Bto gk dia ckp. Br2 ni gne Doraemon utk Thn Melawat Malaysia 2020…haha. ada lg kan kartun kita yg bagus. Nk popular Malaysia xkn smpi gune org lua punye. Hahaha

    21

    1
    • teropong says:

      sebaiknya guna upin ipin dr doraemon tu. takde identiti kita langsung doraemon tu.
      lg 1, bab bts tu, ada jgk benarnya. tp ada ke yg nak dtg tgk artis kita /local. ada ke yg nak dth dr spore, brunei, filipina, jakarta semata2 nak tgk artis kita? sbb tu kot kerajaan terpaksa ‘guna’ artis luar utk ‘jual’ tiket. diorang blh attrack peminat2 dr asean. sbb peminat BTS ni mmg ramai & sanggup fly semata2 nak p konsert diorang ni. aku paham artis tempatan terkecil hati, tp ini business. buat konsert yuna pon blm tentu ada org msia p tgk…wpon dia tu dah internasional. kerajaan aku rasa nak panggil BTS bg tujuan pelaburan yg akan masuk kot. dan jemputan pd BTS dimuat dlm schedule tahun melawat malaysia. kerajaan kuar 4.2 juta tp pulangan balik meybe berbelas2 juta. silap2 lebih. so, jgn cepat melatah bai. semua boleh bawak bincang.

      0

      0
    • Anonymous says:

      bab doremon tu kan cadangan tapi ditolak sebab kabinet x setuju, so maybe ade lglah peluang kartun2 msia. yg cadang tu saje nak propa bagi bende ni besar.

      14

      0
    • Anonymous says:

      bab nk guna kartun doremon, aku pun x setuju. tapi kalau nk bawak artis2 luar, asalkan x melampau moralnya xpe kot. kang sume artis pun nk masuk malaysia kena ban, mulalah sentap lepas tu kalau on tour negara kita kena skip. sesekali org nk gak tengok artis popular luar. asik2 doubletrouble tak sudah2, haus gak.

      12

      0
  3. Awie says:

    Whatever lah awie

    14

    0
  4. Balangsukawa says:

    Faedahnya supaya kita yg gi konset tu tak tgk atok awie terkangkang terjerit nyanyi.takut yg tgk atau yg jerit dapat heart attack.

    8

    5
  5. Anonymous says:

    Zaman ko dgn zaman budak sekrg lain. Anak ko pun mesti hepy kan?

    26

    0
    • Yuyu says:

      Kannn…
      Ntah ntah ( aku Agak je) anak ko pun minat kpop nieh.
      Alahai awie….
      Open your eyes!
      Open your mind!

      3

      0
  6. Anonymous says:

    Awie jelus sebab dia tidak terkenal sdh
    Siapa nak buat untuk kau kalau untung berapa ratus je
    Maka byk sdh dia buat untuk top…
    Bohong bini
    Kawin curi di thailand
    Hina bini
    Pukul bini
    Ambil anak
    Pengaruh anak spy benci emak
    Tidak cukup beri nafkah bini
    Bergaduh
    Ada kelap malam biar pun islam
    Mcm2 lagilah dia buat

    28

    0
    • Anonymous says:

      ni bukan kisah jeles ke ape…ni masalah nye tahun melawat malaysia..bile sebut tentang visit malaysia…or every country yg mempromosikan setiap negara mestilaa membawa budaya dari negara asal..buat ape merepek nk import budaya dari negara luar…kene terima hakikat laa…visit malaysia..so kene adelaa ciri ciri budaya..kesenian dari negara kita…negara malaysia..bukannye kpop ke..lollypop ke..karipop ke…tahun melawat malaysia 2014 kite kenalkan beruk proboscis..which is beruk ni hampir pupus so malaysia kenalkan kt seluruh dunia berkaitan beruk proboscis ni..ape kelebihan beruk ni semua…n bnyak berada di negeri sabah sahaja..so dari situ negara luar pun akan tertanya tanya…oo ni yg ade kt malaysia…dh nama pun visit malaysia so kenalaa terapkan ciri ciri yg ade di negara sendiri..ok just my two cents…

      1

      0
  7. Anonymous says:

    Sorrylah Awie. Aku mmg anti dengan ko sejak ko pelempang bini ko. Aku setuju dgn BTS. ko tu aje yang tak laku kat korea. Jangan kan korea, kat malaysia pun tak laku. sorry

    29

    1
  8. aku says:

    dan apa faedah nya pulak amik wings @ artis tempatan utk ganti tempat tu
    sama je kot TAK ADA FAEDAH NYA JUGA
    lain lah kalau duit yg korang di bayar tu share kan peminat ke sorang sikit
    kan kan kan
    jadi retis luar ke retis tenpatan ke sama je ..di bayar dan tiada FAEDAH NYA PUN UTK KAMI …

    18

    0
  9. Meow says:

    Tak kisah pun nak bawak siapa, asalkan profit is real. Dua dua side pun boleh perform if it can double the profit.

    13

    0
  10. kopalui says:

    awie ni cakap ikut hati lah.. syed saddik cakap ikut statistik.. inikan tahun melawat malaysia, mestilah target yg banyak mau tengok.. see siapa yg bodoh sekarang? *looking at u awie and shanasss***

    31

    0
    • Anonymous says:

      Tetiba segala sedang berjalan show ni.. dajjal muncul.matahari Naik belah barat
      .toksahla keduniaan sgt korg..tabik sultan Brunei…

      4

      11
      • Anon says:

        Memang time konsert kpop je lah benda2 ni berlaku? Time artis Malaysia buat konsert, takde apa berlaku? siap ada tengkorak dekat mic apa bagai. Itu apa? keakhiratan?

        Time kpop je nak kaitkan dengan agama. Tak faham lah meleis sempit punya pemikiran ni macam mana.

        4

        0
  11. olala says:

    ok apa, BTS tu bukan artist kpop biasa2, duta unicef, pernah dijemput berucap pasal kempen anti-keganasan “Love Myself” di peringkat PBB (UN). Kempen ini bkk minda and mata seluruh dunia. so takkan nk pakai artis pro-BN yg pukul isteri sbg face of Visit Malaysia 2020?

    33

    1
  12. copytwit says:

    Tau tak, BTS menjana sekitar RM15.2 bil utk ekonomi Korea Selatan pd tahun 2018?

    Byngkn brp ramai fan base BTS di seluruh dunia & pengikut dunia hiburan akn trbaca “VISIT MALAYSIA 2020” apbila konsert BTS di Msia diliputi seluruh media a’bangsa nanti.

    23

    1
    • Anonymous says:

      kalau KL or selangor xnak cuba laa SS propose kat johor kot2 tmj approve, laku jugak hotel2 kat johor ni and nusajaya tu bagi lah profit sikit dah spent berbilion cmtu, nanti boleh promosi johor, tentu2 fans dr singapore, thai n indon senang2 je boleh datang sini ape ade halll, janji johor masyukkkkkkkkkkk

      2

      0
  13. dick says:

    ak syak awie ni parti BN..boooo… kami team PH..team SYED A DICK

    4

    6
  14. Zarina anpookie says:

    Bygkn masa tgh tgk konsert bts tu tiba2 kiamat… Dh la dlm kiraan alim ulamak kita ni dh dlm fasa terakhir kiamat dh ni

    5

    16
  15. alfie says:

    Rocker kaki pukul bini ni kira nak buat duit utk diri dia aje. Saya Google YouTube BTS ni punya video peminat dia tengok video mereka melebihi 700juta hit !!! Peminat mereka sanggup travel kemana mana utk tengok concert atau show mereka walau pun di Malaysia. Saya tak fikir video rocker kaki pukul bini ni pernah mencecah lebih dari 1 juta hit pun dan saya tak fikir tourist asing akan datang ke Msia utk dengar dia menyanyi tapi kalau nak tengok lelaki pukul wanita yg lemah mungkin ada pervert yg nak datang dan tengok!!!

    17

    1
  16. KECOH says:

    It’s not just about Kpop. It’s about your own country. Be open-minded. Yes, Malaysia adalah tanah Melayu tapi kita hidup berbagai bangsa. Bukan Melayu sahaja yang tengok concert, bangsa lain pun nak juga tengok concert kan.

    18

    1
  17. Get real says:

    Habis nak bawak sapa? Tkkan siti konon penyanyi no 1. Peminat kampong pun tknk tgk. Wings, search? Lg la dah tua, pkai seluar ketat telur tersepit sapa nk tgk. Ko ingat ko steven tyler ke. Ini era baru, Bts ni byk positive nya sebab itu dunia barat pun suka diorg. Kalau diorg dtg msia, mesti ramai org dari luar negara akan sggup dtg, that brings a good impact to msia’s economy. Tunjuk yuna sapa nk tgk……

    10

    2
  18. wekkkkkkk says:

    bawa artis dri sana katanya tu tertulis rm4.2 juta, kalau malaysia dpt untung rm30 juta, kira oklah hasil dri pelancongan, tpi kalau tak berbaloi kurang dri 4.2 juta atau setakat 6 juta je, tiada untung apa2 katanya BTS sgt terkenal ye seantaro dunia mcm mendiang Michael Jackson kah..???? kumpulan ini..!!!!!

    4

    0
  19. unknown says:

    We r talking about business la awie.. ko tau business night club jer.. sape jer yg kenal search & wings.. korang sendiri pun bukan bawa budaya Malaysia.. so whats the different? hmmmm

    20

    0
    • Anonymous says:

      yup btol sebab fans diorg ni jenis yg sanggup utk beli ape saje even tiket tu cecah 1k sekeping. kalau pulangan nye 2 or 3x ganda why not. but if search or wings boleh dapatkan malaysia dgn pulangan camtu ape salahnye. tokti je belum pernah lagi.

      5

      0
  20. Anonymous says:

    alah negara kita je suka import2 penyanyi luar, dulu2 Alahyarham Sudirman tu tersenarai penyanyi no 1 asia tiada pun suruh buat konsert serata asia..negara luar x pdg pun artis kita kan…lagi bangga2 kn artis sana, apa slh nya cuba buat/korek mcm mana nk bgi pendapatan org2 kita sempena tahun melawat malaysia ni. Konsert mereka ni berapa hari, 1 hari ke 2 hari ke, lepas tu balikkan. Tahun melawat malaysia kn ada 365 hari.

    0

    7
  21. Anonymous says:

    saya sebagai rakyat malaysia di usia pertengahan ini membantah sekeras2nya. Byk lagi cara untuk mempromosikan Tahun Melawat Malaysia yg harus dipikul oleh rakyat Malaysia sendiri, kita banyak budaya, agama dan sebagainya, berilah rakyat2 kita menjana pendapatan.

    3

    14
  22. Anonymous says:

    Malaysia ada 13 negeri, dan 3 wilayah persekutuan, setiap negeri buatlah apa2 shj sempena tahun melawat Malaysia. Namanya pun Tahun Melawat Malaysia, maka org2 Malaysia lah yg patut memperkenalkan Malaysia di mata dunia, bukan kpop dri korea ni yg memperkenalkan Malaysia. ..tak gitu.

    0

    8
    • Anonymous says:

      maksud ko tokti n fazura promote pahang,
      search promote johor,
      awie org mane nih??
      sabah tentu2 ramai org dtg sbb sabah ramai penyanyi sedap2..
      aku rase kumpul2 belum tentu boleh cecah harga pulangan BTS

      9

      0
      • Anonymous says:

        Apa slhnya..cuba dulu. Setiap negeri ada wakilkn artis. Lpas tu buatlh mcm jom heboh tu setiap bulan. Mcm jom heboh ye..tpi bukan jom heboh anjuran tv3 tu. Ini anjuran kementerian plncongn. Setiap negeri ada istimewanya trsendiri bukan. Tak perlu saya huraikn nnti kome mls nk baca..fikir sendiri.

        0

        4
        • Anonymous says:

          Sambung sikit. Tpi bolehkah kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri bersetuju. Ini msalahnya????.
          Sdgkn di parlimen pun dh bertegang leher bab2 dalaman..ini kk pop wei..mmg x setujulah. Kelntan terengganu apatah lgi di bwh pas. Hahahaha.

          0

          1
    • Elliza Razak says:

      SETUJU.. MANA-MANA ARTIS BANGSA LUAR MALAYSIA TIDAK PERLU BUAT DI MALAYSIA PUN TIDAK APA.

      3

      9
  23. aih says:

    serious tak perlu jemput BTS ni… entah apa2.. agung2 kan Kpop… x habis2… macam la korang faham apa yang dorang nyanyikan.. ban je terus sume Kpop ni…

    0

    18
  24. Anonymous says:

    abes nak jemput search n wings buat konsert dgn rambut n baju serabai pastu attitude nan hado cmtu? kalau fans ko sanggup labur duit 700-800 untuk tiket ok why not give it a try. konsert siti pon yg dtg tu ari cuma 10k org aje.

    12

    0
    • Anonymous says:

      menjana pendapatan negara bkn semata2 bergantung pada artis2, byk cara lain. Artis tu hanya hanya sampingan tidak semestinya wing or search yg ada dlm Malaysia ni.

      2

      4
  25. Anonymous says:

    oklaa aku bg pandangan dr sudut bisnes, panggil bts datang confirm2 akan jana ekonomi negara especially hotel2 or tempat2 penginapan yg terdekat dgn konsert tu berlangsung, restoran2 akan penuh especially restoran thai, mall2 akan dipenuhi dgn org for sure diorg akan bayar tiket, makan bla bla mase nak tggu bts dtg, pastu nnt yg jual merchandise depan stadium sume local people so secara x langsung mmg diorg akan dapat wang.

    17

    0
  26. Anonymous says:

    Ni faedahnya:
    1. menjana ekonomi penerbangan msia secara x langsung restoran, simkad, transportation semua dapat pulangan.
    2. menjana ekonomi hotel2 n tempat2 penginapan terdekat, restoran, hospital, klinik, kedai2 cenderahati etc…
    3. merchandise yg terjual tu lg ramai dpt faedah drpd si penjual, kedai printing etc..
    4. grab n taxi ramai yg guna..
    contoh jela kalau yg datang tu dekat 50k nye fans susah mati, takke kayooooo

    13

    0
    • Anonymous says:

      jgn lupa menjana pelacuran juga, byk warga luar dtg kononya nk visit, lama kelamaan visa dh hbis tempoh, maka jdi ayam. Lama2 malaysia jdi lubuk ayam, sudahlah ada anggota staff oc dikurangkan dah sekarang . Awak tahukah apa itu staff oc..sila google.

      0

      12
      • Anonymous says:

        itu dari China bukan korea mariii
        ko bising2 pasal pelacuran tu tah2 kawan cina ko sendiri bawak dtg sini geng China.. g bising2 kt diorg lah

        7

        0
      • Nobody says:

        Awat ttiba pasal pelacuran pulak?? Apa kaitan pelacuran ngan BTS??

        3

        0
      • Whysoidiot says:

        Apa pny logik bodoh. Ko ingat kpop yg bawa budaya pelacuran ka? Kalau ikut otak ko lagi baik Malaysia tdk terima pelancong asing lagi bagus. Aky bukan fans kpop tapi kalau komen tu agak2 la sikit. Kebodohan jgn ditayang. Kalau jemput Awie buat concert, byk yg kaki pukul datang. Macam tu?

        0

        0
  27. Dayang says:

    Kalau kita kata setiap BTS concert tu, mendatangkan impak yang sangat besar dalam bidang pelancongan juga permintaan sistem penerbangan dalam Malaysia, nanti netizen anti kpop kata ah sudahlah kau kpop fans. ???? So biarkan saja lah. Link to read : https://www.koreaboo.com/news/btss-concerts-one-biggest-impacts-airline-tourism-industry-heres/

    0

    0
  28. Anonymous says:

    Kemasukan artis k–pop tahun 2012.

    Khairy jawab “Ya, kami byr k.pop rm1.2 juta pada tahun 2012, kenapa Khairy byr, sbb penaja2 yg dahulu yg mempersetujui menaja akhirnya tak mahu byr, maka Kementerian Belia dan Sukan (KBS) yg byr.

    Kemasukan artis k -pop tahun 2020.
    Skrg Syed akan bayar RM4.2 juta pada 2020. Adakah KBS yg byr atau penaja??????

    ..persoalanya kenapa k-pop je dari dulu lgi…

    2

    1
  29. haha says:

    4.2 ni baik la buat bayar brim anak2 muda,tambah lagi seratus sorang

    0

    7
    • Anonymous says:

      sepupu aku dpt brim buat belanja awek makan kt restoran mahal… keje malas belajar markah cukup makan.. hutang ptptn meroyan nak free… dah lah xbyr incometax ade hati nak duit free… aku yg byr lhdn tiap tahun pun xmeroyan nk free itu ini kt govt…
      elok laa mati accident si muda2 jenis nk duit free jerrr… menyusahkan ke tua bwk perangai

      10

      0
      • Anonymous says:

        xde beza ko dgn sepupu ko tu sama je..bahasa mcm org xde iman!

        2

        1
        • Anonymous says:

          betul anom 9.02pm tulis… aku setuju
          harap hapus kan jer brim tuk budak2 muda ni… muda2 belajar hidup nak duit free… mati sok ingat kain kapan free jgk.. yg hidup ni kene belikan jgk… lebih baik kain kapan free beli 1x jer… drpd tiap tanggung govt kene menanggung biawak2 muda ni..

          0

          0
  30. Yana says:

    pgl BTS sebab nk menjana ekonomi, sebab tau zaman sekrang ramai budak minat KPOP.. kalau tak minat takkn la KFC la, MCD la semua nk buat ala2 korea.. kalau pgl awie ni kang sekerat dua je yg dtg lg membazir nk bayar itu ini…

    7

    0
  31. Anonymous says:

    4.2 juta bulat2 byr kt bts ke apa. Ada 7 org . Seorg dpt RM600,000.00.

    0

    0
  32. Anonymous says:

    itupon kalau anak2 muda x pilih kerja n semua dapat grad yang cemerlang pastu khidmat utk negara bukan tau jaja cite komen kat socmed bagai pastu abeskan duit mak bapak pastu kerja memilih euwwwwww

    2

    0
  33. kkkkk says:

    Eleh abg ni marah kan sbb abg ni geng umno.
    Abg punya kelab malam apecite? Menghalalkan arak?

    2

    0
  34. Smartbird says:

    A treat from a young Minister to the youth/sista/aunties in Malaysia, why not! I bet many Singaporeans/Indonesians dan Brunei yang berminat akan turun padang for the concert including me perhaps. That will help to generate more income for tourism sector kan.

    4

    0
  35. Anonymous says:

    Bagi aku SS nak bawak artis mana pun bawak la cuma aku tak faham kenapa BTS? Ye aku ada baca BTS tu duta sana sini and nak kaitkan dengan tahun melawat Malaysia, tapi SS sebagai Menteri KBS apa pulak idea dia untuk SUKAN di Malaysia? Kenapa sibuk sangat nak bawak BTS ke Malaysia sedangkan SS boleh organize something that related to sport? Le Tour De Langkawi tahun ni pun tak dapat sambutan sangat padahal rider bukan dari Malaysia, kenapa tak selitkan elemen tahun melawat Malaysia waktu LTDL haritu? Sekarang tengah berlangsung World Rugby Touch dekat Putrajaya, so SS buat apa? Time opening tak ada pon. Sibukla nak bawak artis masuk Malaysia, kerja sendiri tak buat

    4

    3
    • Anonymous says:

      masa KJ dulu bwk kpop jgk buat konsert kt malaysia.. ade ker ko bising2 panjang lebar mcm ni ?!!!! eewwww

      2

      1
      • Wekkkkkkk says:

        Ada.. cuba ko sekodeng 1st june 2012 dlm blog beautifoolnnara ni. Ada netzen bising..komen mencicah 500 ke atas.

        1

        1
  36. Anonymous says:

    funny how he makes this about our economy and stuffs and yet he doesn’t realize what sells now. funny how you want to attract people yet you want to attract them with something that they have no interests in. sorry to burst your bubble, awie, but i don’t see how you and other malaysian rockers who were famous back in the 90s are still relevant when people keep asking for everything else apart from you and your so called rock music. criticism is fine but being butthurt is another thing. and you clearly belong to the latter for the obvious. no offense but they spend 4.2 million for that kpop group, they will sure get more profit from it. if they spend that amount of money for your concert, can you guarantee, they’d get as much profit in return? question is, do you have fans from other SEA countries who would be willing to come to malaysia if you were to hold a concert because i can vouch that the kpop group sure have bunch hardcore fans who would travel thousand miles for them. and don’t start talking about budaya and whatnot la. even without those rambut hijau kuning merah and all malaysian youth memang dah mostly fucked up. duh

    0

    0
  37. compaq says:

    RM4.2 juta adalah almost the same yg dibayar oleh kerajaan Malaysia kepada Tok Ti masa dia nak buat konsert kat London atas dasar nak promote Malaysia, tp end up yg penuh albert Hall tu ramai muka melayu. baru2 ni buat concert pun, tok ti dpt minta lagi duit dari kerajaan malaysia…

    cuba Tok awie kira balik berapa byk yg tok awie tak bayar kos sewa & penganjuran konsert kat istana budaya dulu? adakah mampu menarik ramai org beli tiket? rasanya ramai juga yg dtg dlm beberapa hari tu pakai tiket free.

    tiap kali singapore anjur F1 Race, jemput beberapa artis luar negara hebat2…brp ramai pelancong dtg dari serata negara ASEAN nak tgk concert depa tu? berapa lah income kerajaan singapore dpt dr nialaian tukaran wang asing? org malaysia pun ramai cross border tgk concert2 tu….

    kalau tok awie nak menjadi artis yg dihormati, minta cuma jadi lebih professional dan lebih terbuka fikiran. arus muzik pun ada musim2nya…dulu masa zaman tok Awie top, itu mmg zaman rock kapak, lepas tu zaman hip hop pastu zaman pop skrg ni zaman KPop… zaman2 ni akan ada cycle nya. Tok Awie kena upgrade dr segi professionalisme & mutu persembahan semoga kekal relevan pada generasi akan dtg.

    1

    0
  38. Anonymous says:

    tak salah nk bwk artis luar masuk, tp kena beri kesamarataan pd artis tempatan juga..takdalah artis tempatan rs dianak tirikan di negara sendiri..klu sanggup nk belanja besar utk artis luar maka kena juga sanggup belanja bsr utk artis tptn..jd Menteri kena adil..sbb naik turunnya kamu ats undian rakyat termasuk la artis!

    0

    0
  39. Anonymous says:

    Bebudak fanatik Kpop sama je jenis. Jangan nak cuit sikit artis derang, berduyun datang sembur. Ni cult baru ke apa ni. Sanggup hina artis bangsa sendiri asalkan boleh defend artis kesayangan. Korang ni kenapa tak pindah duduk Korea je kalau dah agungkan sangat sampai mcm tu sekali.. Bila org kata kpop bawak pengaruh buruk, kemain melatah tp tulah, maybe lupa nak cermin diri sendiri sama kot.. :\

    0

    0
  40. Tukar Mentaliti Kita says:

    Inilah masalah artis kita. Bila artis luar datang especially kpop idols, kata buang duit lah, berilah pada artis lama yang lebih relevan lah, support local la apalah. Cubalah open minded, bila artis luar datang, jgn mengeji tapi cuba try ambil yang positif apa yang boleh dibelajar dari segi marketing atau mcm mana nak luaskan lagi pengaruh muzik sendiri atau how to reach more people especially young audience atau how to improve self skills..macam2 benda boleh belajar. Jangan hanya tengok yang negative.

    Bila kpop fans bersuara, kata kami ni fanatik la obses la. Kadang-kadang tak fhm macam mana boleh consider kami as obses sedangkan dorg tu beribu batu jauh. Takkan la bila support kpop kira obses. Yang peminat artis local kita? kenapa tak consider mereka as obses jugak? Padahal benda sama je. Again, its all about mentality. Sehina-hina kpop idols yang korang benci tu, takdenye dia bagi negative comment during interview or press conference tentang artis negara lain or negara sendiri. In fact, dorg lebih terbuka terima music luar.

    Kenapa la nak mengelupur bila artis kpop / artis luar datang. Rilek sudah. Percaya dengan rezeki masing-masing. Yang penting terus improve diri sendiri and mentaliti. Jangan jadi judgemental dan skeptikal. Sudah2 la spread kan negativity to others. Malu la dgn diri sendiri. Sibuk kata pasal budaya. Budaya Artis Malaysia ke dalam interview cakap buruk pasal artis luar? Padahal korang dalam 1 industri yang sama.

    0

    0
  41. BTS says:

    Bayar BTS rm4.2 juta, nk dpt balik keuntungan hasil spnjg tahun mlwt mlysia berapa rm pulak? Kalau dpt berganda2 drp apa yg dibagi kpd BTS, ok ler. Tp kalau tk, hmm…

    0

    0
  42. Anonymous says:

    Bazir duit kitorg dekat artis malaysia? Hell no. Artis malaysia hanya kisah struggle sendiri. And most important is, artis malaysia tak hormat sesama artis luar negara ke kpop ke. Mcm mne nak dapat support orang sendiri. Bunkface cth kutuk kpop macam macam. Plastik lah, miming lah, konon belajar chord penat2 lah. Tapi bila buat performance in one show dengan artis kpop, kelaut. And mcm biasa, kena bagi alasan lah kan dah lupa lirik. For god sake bunkface, itu just a show organized by lazada je kot. Bukan a really big show. Kau nampak tak competent tak competent nye mangkuk2 tu. Daler Yusuf, his ctdk-please-notice-me game was so pundek. Punya nak bodek Tokti, sanggup merendahkan paras rupa seorang perempuan lain. Bila kena hentam bagi alasan, tak minat korea. Tak kenal lah, siap kasi ceramah dkt kpop fans. Kalau tak tahu, jangan komen! Bodek lah cara lain so that ctdk noticed you. Asad mowtah, buat tour. Tapi bila tanya detail tour, kau boleh tak tahu. ‘Tapi yang asad tau, start dekat kl’. Kepala kauuuu. Kau rasa bang wie, wajar ke kami berhabis support berhabis duit untuk artis macam ni? Tapi saya tak pukul rata semua artis malaysia macam ni. Ada je artis yang open minded. They know other artis’s struggle, they know theres variety in music. Contoh aizat amdan, faizal tahir.

    0

    0
  43. Anonymous says:

    Isu Tahun Melawat Malaysia 2020

    Seriusly memang aku minat cara pimpinan Syed Saddiq tapi isu BTS aku kurang sikit…Haaa macam ni lah Tahun BN Melawat Malaysia diadakan bukan tahun melawat kedatangan BTS?aku tahu ARMY² diaorang akan serang aku tapi aku cool jee…Bila isu ini tidak disetujui orang ramai seperti artis Malaysia, Seniman Malaysia and ramai lagi?mulalah laaa rakyat nak berungkit pasal artis² luar negara and artis Korea sebelum ni macam apa tuu ? Hah ? rakyat Malaysia akan cakap macam ni “sebelum ni boleh pulak artis lain datang .. Blackpink laaa itu laa ini laa BTS tak boleh pulak?” begitulah cakap rakyat Malaysia? jap ada lagi rakyat Alien dari mana entah cakap “Malaysia ni acah² alim?” lagi teruk kan guys? Allahu bukan nak tunjuk Alim tapi akhirat semakin dekat laaa sayang? tengok teguran macam tuu lagi laaa alien dari planet Marikh cakap acah² alim lagi Malaysia ni ? bertindak sebelum terlambat ? tahulaa BTS tuu kebaboom?tapikan bagus kalau kita sebagai rakyat Malaysia bangkitkan semangat kecintaan kepada negara dengan menunjukkan keistimewaan negara Malaysia kepada negara luar melalui whatsapp,Facebook, Twitter, Instagram and apps lain. zaman sekarang semakin canggih wehhh bukan setakat BTS yang canggih selagi kita mampu kita usaha.. mana-mana negara yang penuh tradisional tunjukkan ? iaitu?? anak-anak muda berjaya menarik perhatian orang luar negeri dan negara melalui usaha dan kepintaran mereka dengan pelbagai cara kena diusahakan?nanti orang ramai datang pada Tahun Melawat Malaysia kerana BTS ada ?????? maybe juga boleh berlakukan?Ya Allah kan best kalau kita sendiri yang majukan dan tunjukkan negara Malaysia ? kepada pelancong luar?bukannya tak nak bagi BTS datang Malaysia dah nama pun Tahun Melawat Malaysia mestilah yang dimasyhurkan oleh rakyat Malaysia bukan rakyat yang lain..Tahun Melawat Malaysia bukan Tahun Melawat BTS ? banyak lagi ni nak taip tapi letih laaaa..tak pa saya rela jari saya merah demi Malaysia? satu persoalan Saya kenapa perlu bawa BTS ? ? Nanti nama Malaysia terkenal ke.. maybe kita mana tahu dah Beria sangat kan ??? Malaysia penuh dengan keunikan tersendiri lebih-lebih lagi negara yang majmuk lagi laaa bagus apa kata gabungkan semua penyanyi Malaysia yang berbilang kaum buat persembahan kan bagus jimat sikit duit bang?jangan kerana setitik nila rosak susu sebelanga?nak tanya asal semua penyanyi dah tak popular ke ? Sepatutnya kita saling bantu membantu untuk menaikkan taraf kan nama Malaysia diantara bangsa bukannya nak merajuk Malaysia pasal BTS tak tentu pasal sebelum sebelum sebelum ni laa past is past jadi tak payah nak berungkit ? baru nak muncul kan ..ikut sangatlah jiwa muda pastu yang jiwa tua-tua ni siapa nak ikut? jadilah rancanglah baik-baik untuk semua orang?

    ?ikhlas daripada saya Nur Laila?
    Rakyat/Peminat???

    1

    0
  44. Anonymous says:

    Isu Tahun Melawat Malaysia 2020

    Seriusly memang aku minat cara pimpinan Syed Saddiq tapi isu BTS aku kurang sikit…Haaa macam ni lah Tahun Melawat Malaysia 2020 diadakan bukan tahun melawat kedatangan BTS?aku tahu ARMY² diaorang akan serang aku tapi aku cool jee…Bila isu ini tidak disetujui orang ramai seperti artis Malaysia, Seniman Malaysia and ramai lagi?mulalah laaa rakyat nak berungkit pasal artis² luar negara and artis Korea sebelum ni macam apa tuu ? Hah ? rakyat Malaysia akan cakap macam ni “sebelum ni boleh pulak artis lain datang .. Blackpink laaa itu laa ini laa BTS tak boleh pulak?” begitulah cakap rakyat Malaysia? jap ada lagi rakyat Alien dari mana entah cakap “Malaysia ni acah² alim?” lagi teruk kan guys? Allahu bukan nak tunjuk Alim tapi akhirat semakin dekat laaa sayang? tengok teguran macam tuu lagi laaa alien dari planet Marikh cakap acah² alim lagi Malaysia ni ? bertindak sebelum terlambat ? tahulaa BTS tuu kebaboom?tapikan bagus kalau kita sebagai rakyat Malaysia bangkitkan semangat kecintaan kepada negara dengan menunjukkan keistimewaan negara Malaysia kepada negara luar melalui whatsapp,Facebook, Twitter, Instagram and apps lain. zaman sekarang semakin canggih wehhh bukan setakat BTS yang canggih selagi kita mampu kita usaha.. mana-mana negara yang penuh tradisional tunjukkan ? iaitu?? anak-anak muda berjaya menarik perhatian orang luar negeri dan negara melalui usaha dan kepintaran mereka dengan pelbagai cara kena diusahakan?nanti orang ramai datang pada Tahun Melawat Malaysia kerana BTS ada ?????? maybe juga boleh berlakukan?Ya Allah kan best kalau kita sendiri yang majukan dan tunjukkan negara Malaysia ? kepada pelancong luar?bukannya tak nak bagi BTS datang Malaysia dah nama pun Tahun Melawat Malaysia mestilah yang dimasyhurkan oleh rakyat Malaysia bukan rakyat yang lain..Tahun Melawat Malaysia bukan Tahun Melawat BTS ? banyak lagi ni nak taip tapi letih laaaa..tak pa saya rela jari saya merah demi Malaysia? satu persoalan Saya kenapa perlu bawa BTS ? ? Nanti nama Malaysia terkenal ke.. maybe kita mana tahu dah Beria sangat kan ??? Malaysia penuh dengan keunikan tersendiri lebih-lebih lagi negara yang majmuk lagi laaa bagus apa kata gabungkan semua penyanyi Malaysia yang berbilang kaum buat persembahan kan bagus jimat sikit duit bang?jangan kerana setitik nila rosak susu sebelanga?nak tanya asal semua penyanyi dah tak popular ke ? Sepatutnya kita saling bantu membantu untuk menaikkan taraf kan nama Malaysia diantara bangsa bukannya nak merajuk Malaysia pasal BTS tak tentu pasal sebelum sebelum sebelum ni laa past is past jadi tak payah nak berungkit ? baru nak muncul kan ..ikut sangatlah jiwa muda pastu yang jiwa tua-tua ni siapa nak ikut? jadilah rancanglah baik-baik untuk semua orang?

    ?ikhlas daripada saya Nur Laila?
    Rakyat/Peminat???

    0

    0
  45. Anonymous says:

    Kn labih baik buat nasyid ke zikir ke,nak sangat dri luar undang artis keugamaan dri luar,artis x artis…4.2 juta tak kmna rugi belakang kira…keuntungan keberkatan dari Allah untuk negara lebih penting..ambil pngajaran dari negri lain..tamat kn lah konsert2 yg sangat x berfaedah…negara sendiri sdh bnyk sosial yg keterlaluan.

    1

    0
  46. joe says:

    dia mcm ni, kalau konsert berbayar, lantak lah nk bwa siapa
    tpi kalau konsert free mcm jom heboh, bg je semua artis msia, 1 lagu 300, lantak kau lah nk nanyi lgu apa, cukup, 4.2j, stop nanyi

    0

    0
    • wekkkkkkk says:

      4.2 stop nyanyi retis kita, enjoy sakan, bila tua, rmh x ada, duduk ppr. Dah habis, mula sondol laki org..atau cari janda kaya..

      0

      0
  47. tecit says:

    Stujuuuuu. nak wings dan search di putrajaya. asyik tunggu konsert je. nak jgk konsert free dibayar kerajaan gini. ini kpop. pejadahny ntahh

    0

    0

Leave a Comment

Optional