July 23rd, 2020

Ahad lalu, penyanyi kelahiran Akademi Fantasia Amir Jahari telah mengambil keputusan untuk bersara dari industri seni Malaysia. Baginya, kini masa terbaik untuk mengundur diri daripada dunia hiburan yang dianggapnya penuh liku-liku.

Pengumuman itu telah dibuat oleh Amir pada malam Ahad lalu menerusi Facebook page peribadi miliknya.

“Ini Live terakhir aku sebagai Amir Jahari. Bermula 2011 hingga 2020, 9 tahun aku berada dalam industri. Satu perjalanan yang tidak disangka-sangka. Daripada jalanan, seorang busker di Kuching, sampai ke pentas AJL, sampai ada album sendiri. sampai perform di luar negara dan album yang kedua, dan hari ini adalah hari terakhir untuk Amir Jahari,”

Amir turut menjelaskan bahawa jika sebelum ini dia seolah berikrar untuk tidak berhenti berkarya dalam dunia seni, namun dia masih lagi melakukan perkhidmatan untuk mencipta dan kompos lagu bagi sesiapa yang berminat. Tetapi, dia kini mengambil keputusan untuk tidak lagi membuat lagu untuk diri sendiri.

View this post on Instagram

Video ini dirakam masa Online Showcase Batch 2 semalam dan seperti yang dijanjikan, saya akan reveal 3 lagu baru versi akustik! • Should i make another Online Showcase Batch 3 for whoever that miss my show yesterday?

A post shared by Amir Jahari (@amirjahariofficial) on

 Mengakui keputusan yang diambil itu agak mendadak dan hanya difikirkannya sejak tiga minggu lalu, namun dia kini hanya ingin menumpukan perhatian terhadap keluarga dan anak-anak.

“Aku fikir tentang anak aku tiga orang. Apa akan jadi nanti dengan keadaan yang tidak stabil, pendapatan daripada muzik yang tidak stabil, dengan tidak ada insuran, dengan tidak ada simpanan, dengan hidup memang cukup-cukup sahaja. Aku dah taknak ‘gamble’ untuk industri ini, dan untuk anak-anak aku yang sedang membesar dan juga isteri aku juga. Sekarang ini Alhamdullilah, semua sihat tapi kalau apa-apa jadi pada salah seorang, aku tak tahu nak buat apa. Dengan tidak ada insuran, dengan hutang keliling pinggang, aku rasa aku dah tak sanggup,”

 Tambahnya lagi, dia tidak mahu lagi menjadi seorang artis seniman yang bergantung harap kepada masyarakat untuk menyokong. Mengakui sudah tidak menyimpan sebarang harapan kepada industri muzik, apa yang dipintanya kini adalah sentiasa melakukan apa-apa pekerjaan dengan niat kerana Allah.

Di akhir siaran langsung Live FB tersebut, Amir turut mengucapkan penghargaan iaitu ucapan terima kasih kepada semua yang sentiasa menyokongnya selama ini sepanjang berada dalam dunia hiburan tanah air.

Sumber: Astro Gempak


9 responses to ““Aku Dah Tak Ada Harapan Apa-Apa Untuk Industri Muzik,” – Amir Jahari Ambil Keputusan Bersara Daripada Dunia Seni”

  1. Anonymous says:

    Anda seorang yang berbakat besar Amir Jahari. Semoga berjaya dalam apa jua bidang yang anda ceburi. Music still alive untill the end

  2. Izam says:

    Good luck dlm apa jua bidang bro. InsyaAllah ada rezeki yg Allah aturkan. Be humble always. May God bless u & your family. Jangan peduli org kata negatif ?

  3. Izam says:

    Good luck dlm apa jua bidang bro. InsyaAllah ada rezeki yg Allah aturkan. Be humble always. May God bless u & your family. Jangan peduli org kata negatif ?

  4. BETTER EXIT FROM THIS INDUSTRY

  5. Viro says:

    X penah tahu kewujudan dia ni pun.. Elok lah bersara.. Ada pun org x knal..

    • Insan says:

      Struggle orang lain untuk hidup bukanlah untuk memuaskan hati dan lobang perut kau semata. Kalau letak kan kau dalam market pun belom tentu orang nak pandang, kalau semua orang cetek akalnya macam kau pasal kau value pun takda, tau merendah-rendahkan usaha orang lain tapi sendiri hampas pun tak layak di banding

    • Manusia says:

      Lagi sedih dengan kewujudan orang macam kau ni..

    • Anonymous says:

      Hmm sedih la dngan netizen mcam kau ni.

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Loading...