AirAsia Bakal Memansuhkan Bayaran Pemprosesan Mulai Oktober Ini

Travel

AirAsia Bakal Memansuhkan Bayaran Pemprosesan Mulai Oktober Ini

Selepas menamatkan kempen #FairAirportTax, AirAsia akhirnya mengeluarkan kos pemprosesan yang dikenakan untuk pembayaran kad dalam talian. Ini diumumkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Tony Fernandes melalui Twitter.

Syarikat penerbangan tambang rendah AirAsia akan memansuhkan bayaran pemprosesan bagi pelanggan yang membuat bayaran sama ada menerusi perbankan dalam talian dan kad kredit mulai Oktober depan.

Kami (akan) masih mempunyai beberapa caj untuk memacu trafik kepada kaedah lebih murah, lebih selamat dan kurang penipuan. Tetapi akan terdapat juga kaedah tanpa sebarang bayaran.

 

Advertisement

Bayaran pemprosesan AirAsia bermula pada kadar RM4 jika anda menggunakan debit terus dan boleh meningkat sehingga RM16 dengan UnionPay.

Bagaimanapun, jika pelanggan memilih untuk membuat pembayaran menggunakan aplikasi e-dompet AirAsia iaitu BigPay, tiada bayaran pemprosesan yang terlibat.

Dengan memansuhkan proses pembayaran, ia adalah satu langkah kearah yang betul. 

Pada tahun lepas, Bank Negara Malaysia telah menjelaskan bahawa peniaga tidak dibenarkan mengenakan bayaran tambahan ke atas pembayaran kad.

Pengguna diminta untuk memfailkan aduan sekiranya peniaga mengenakan caj atau memerlukan jumlah urus niaga minimum untuk pembayaran kad.

 

Sumber: Astro Awani

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...