“Ada Yang Pengsan” – Anak Cikgu Kongsi ‘Sengsara’ Ibu Di Sekolah, Dakwa Terlalu Banyak Kerja

Kehidupan

“Ada Yang Pengsan” – Anak Cikgu Kongsi ‘Sengsara’ Ibu Di Sekolah, Dakwa Terlalu Banyak Kerja

Sebuah perkongsian media sosial TikTok yang dimuat naik kembali ke Twitter menjadi tumpuan netizen hari ini apabila seorang individu yang juga anak kepada seorang guru telah meluahkan perasaan simpati kepada ibunya yang stress gara-gara beban kerja yang banyak di sekolah.

Dalam tangkap layar itu, individu itu berkata ibunya terpaksa berhenti kerja sebagai pendidik berikutan terlalu banyak tanggungjawab yang digalas di sekolah.

Advertisement

Lebih mengejutkan, di ruangan komen, terdapat beberapa anak guru mengadu akan hal yang sama.

Bila kenang balik macam mana ibu aku buat kerja, kalah aku yang muda. Pukul 3 pagi lagi dah tanda buku. Sampai ada satu masa tu pengsan kat sekolah.

Kata netizen yang sesetengahnya merupakan seorang pendidik di sekolah, mereka keliru dengan tugas sebenar kerana kadang-kala terpaksa membuat urusan dan kerja yang tiada kena mengena dengan ‘job scope’ seorang guru.

komenSumber : Twitter  

Ya betul. Aku kadang keliru job scope aku apa benda. Menyelenggara fail, mengajar, pastu buku itu ini nak kena tanda. Tak boleh bagi gagal pulak tu.

Dalam pada itu, ada yang menyalahkan sistem pendidikan yang bercelaru selain tenaga pengajar yang tidak mencukupi bagi menampung keperluan guru di sekolah.

Selain itu, kami kongsikan artikel trending yang lain pada pautan di bawah.

3 bulan lalu

"Selalu Dengar Berita Je.." - 4 Gadis Trauma Jumpa Bayi Masih Bertali Pusat Sudah Dihurung Lalat

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

3 Comments

  1. Anonymous

    August 23, 2022 at 2:57 pm

    Semua pekerjaan termasuklah profesional pun ada stress. Buat kerja yang di luar job scope…management, report, pantau itu ini, maintenance pun kadang-kadang sendiri kena buat. Lepas office hour kena datang sbb ada emergency. Weekend dan hari cuti diganggu dgn kerja. Semua tu dah jadi lumrah…bukan guru sahaja. Ini pilihan kita jadi ikhlaskan shj.

  2. aku guru

    August 22, 2022 at 11:03 pm

    akulah juga salah seorang guru yg sengsara itu dan terpaksa memilih bersara awal kerana dah tak tahan sangat….kedua2 belah tangan dah opret akibat carpel tunnel syndrom, kebas2 tahap dewa kerana byk sgt menaip dan tanda buku….Allahuakbar….memilih bersara awal dan tak bergaji lebih nikmat dpd gaji tinggi stress mcm nak mati…

    • Anonymous

      August 23, 2022 at 9:47 am

      aku guru, Jgn lah cakap stress mcm nak mati. Semoga sentiasa istiqomah. Aamiin. Jasa mu tetap di kenang sebagai bekas pendidik selamanya oleh bekas penuntut2 & teman2 kerja mu.

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Loading...