Written by Bella | September 27th, 2016

Beberapa hari lepas, Abby Abadi menerusi akaun Facebooknya ada bertindak untuk menegur  seorang artis  yang telah memeluk  pelajar lelaki didalam program AF.

Ramai percaya bahawa teguran Abby itu ditujukan buat Mas Idayu dan ia mendapat perhatian orang ramai.

Berikut teguran penuh Abby :-

Apa ini? Apa ini? Maksiat besar-besaran depan mata, apa yang seronok sangat itu? Orang kena tangkap basah bukan main dihukum begitu begini, yang terang-terangan berzina sambil direcordkan? Berapa pasang mata yang menonton? Tak terkait dengan dosa pahalakah? Sampai bila nak di biarkan?

Sejujurnya saya dah lama tak tengok TV, Astro bertahun dah tak ada jadi saya tak tahu siapa yang di maksudkan dalam tulisan ini, agak-agak pun salah.

Saya cuma ada chanel biasa saja dekat rumah ini. Sebab dah lama tak ambil peduli pasal televisyen, pasal dunia hiburan ini semua. Punyalah tak ambil tahu, sampai nak buka TV pun tak reti dah.

Tapi ter  tahu juga pasal artis-artis ini sebab tertengok-tengok juga di laman sosial dan sebagainya, kadang-kadang ada orang datang rumah kena buka tv sendiri, kalau pergi rumah orang, tv terbuka sepanjang masa, dekat kedai makan, dekat hotel, jadi bila tertengok layankan saja cuma tak fokuslah.

Berbalik pada apa yang ditulis di FB ini, saya pun rajin tulis berkaitan dunia hiburan sebelum ini sebab dalam drama, filem, aksi-aksi begini dah biasa sangat dah sebab saya pun buat dulu.

Sebagai seorang yang sudah berpengalaman didalam idustri hiburan, Abby percaya beliau sebagai seorang Muslim harus menegur mereka-mereka yang telah “lalai” dalam dunia hiburan.

Memang perlu ada teguran & dakwah kepada ‘industri hiburan’ supaya mereka ‘bangun dari lena yang panjang’ kerana banyak yang perlu diperbaiki. Jauh sangat dah perginya kawan-kawan saya dalam dunia itu bila ‘ISLAM’ langsung tidak disebut dalam kontrak kerja kami.

Saya berada dalam dunia itu berbelas tahun, pernah merasa apa itu ‘popular’ (walau tak popular mana pun) berlakon, menyanyi, melawak, apa lagi semua saya buat dah.

Tapi memang tiada siapa yang peduli. Nak peluk siapa pun boleh. Nak pegang tangan suami orang/isteri orang, tidur baring tiada siapa yang larang. Sekarang inilah baru nampak ramai yang bersuara untuk bagi kesedaran pada yang dah jauh sangat dari ALLAH itu. Syukur untuk itu.

Cumanya bila ada yang nak main peranan, usaha untuk jalankan tanggungjawab sebagai hamba ALLAH ikut kemampuan masing-masing, ada pula yang berbunyi: “Gunakan saluran yang betul” “Jangan aibkan orang bla bla bla” Tegurlah dengan hikmah” katanya walhal dia sendiri pun tak buat apa-apa pun. Terang-terangan bermaksiat, tegur terang-terangan jugalah. Dimana silapnya?

Malaysia nak terbalik dah sahabat dengan rasuah, salah guna kuasa disetiap peringkat. Apa nak jadi dengan kita yang masih leka dengan hiburan 24jam seminggu ini? Tak takut mati ka?

Memang mendalam betul teguran Abby Abadi ini. Mungkin ini salah satu cara beliau untuk berdakwah . Apa pendapat anda tentang kenyataan Abby?

Sumber Berita : Facebook Real Abby Abadi

86 responses to Abby Abadi Tegur Mas Idayu Berpelukan Dengan Pelajar AF?

  1. Pekerja Gomen says:

    Jawapan dari Mas Idayu lagi dahsyat….
    Kadang2 artis ni… lebih baik diam dari menjawab…
    Nampak buruk perangai sungguh.

    0

    0
    • Anonymous says:

      bila kita ikhlas nak berdakwah, biarla apa yang kita sampaikan tu tidak menyakitkan tetapi penuh hikmah yang mgkn orang akan ambil masa untuk fikir kembali apa hikmah kata2 dakwah yang disampaikan..

      bila org hati keras, jangan tegur sampai menghina. Saya percaya Abby lagi faham perasaan org yg x nak tutup aurat ni dan seharusnya kena faham mcmna nak sampaikan sesuatu dakwah agar memberi kesan pada sesiapa.. bukannya tegur ikut sedap mulut.

      3

      0
      • iman says:

        Kat mana yang sesedap mulut? Saya tak rasa harsh pun teguran Abby tu. Pernah dengar tak ayat sesiapa yang melihat kemungkaran, maka tegurlah dengan tangan maksudnya dengan kuasa kalau ada, kalau tak mampu tegurlah dengan lisan dan kalau tak mampu jugak tegurlah dengan hati, maka itulah selemah-lemah iman.

        0

        1
        • Anonymous says:

          iman..saya tahu anda ialah abby yg komen di atas…rasa2nya nada anda menegur agak berunsur riak ya..memberitahu dunia anda sudah tidak lagi menonton.tv..kalau menonton pun sekali2..sudah lama tinggalkan dunia hiburan dan sbgainya..wah nmpk riak anda dsitu..nak tegur boleh tapi jagn sekali kali membandingkan diri anda dgn orang yg ditegur…biar allah yg menjadi hakim ya..

          2

          0
        • Lol says:

          Abby pon layan realiti tv yg bodoh ni? Lawak…

          0

          0
        • Anonymous says:

          Blog ni dah hambar. X leh nk dislikes dan likes.

          0

          1
      • Anonymous says:

        aik yang buat salah ta kena tegur kaw2 yang tegur plak kena balik? bagus sungguh perangai orang la ni… bagus! ni lah selemah-lemah iman!

        1

        0
    • mak jemah tepi tingkap says:

      Elok la abby tegur wan idayu tu. Tak kasar pun teguran dia. Peluk2 tu dpn org pun salah sendiri. Takde sape suruh peluk. Dpt bonus ke pi peluk2 lelaki yg bkn mahram? Kalo perangai x reti nk timbang perasaan public, elok la kne tegur di tempat awam juga. Peace.

      0

      0
      • Azza says:

        Peluk pun kecoh…bukan peluk bernafsu nk romen. Habis ko layan program yg x berpaedah tu siapa suruh. Ko gi baca kitab la beb..

        0

        1
        • Nananananaana says:

          Jangan jadi bodoh la… bersentuhan dah haram..apa lagi peluk..xkisah la bernafsu atau x..nk pertikai wat apa? Jngan jahil sgt…

          0

          0
        • mak jemah tepi tingkap says:

          azza,

          kalo buat benda yg digariskan salah dlm undang2 Islam, bernafsu ke tak bernafsu still salah.

          katalah, ko rasa tak bersalah bogel kat jalan raya sbb ko dh biasa bogel buat kat umah, bnde tu still salah.

          jgn nk justify yg ko boleh peluk sesapa hanya kerana org lain buat salah layan blog gosip. dua2 pun salah. dlm contoh ni, ko salah peluk org dan layan blog gosip, aku salah sbb layan blog gosip aje sbb aku x peluk org. faham x analogi tu.

          kalo kita kurang fhm agama, bila ditegur tu , terima je la. peace yaww

          0

          0
        • aku says:

          eh bodoh ko baca ke tidak….abby x tgok la program maksiat tu dia cuma printscreen apa yg budak tu tulis dlm wall….azza ni mesti pentaksub dangdut haram jadah tu kan,,,azza sila ke rahmatullah

          0

          0
      • Jin says:

        Haha

        0

        0
    • minah jambu say no to DRUG says:

      si abby ni pon satu dh ada laki tu gi la jaga laki jangan jaga hal orang ! kau tu belom tentu neraka ke syurga nak jaga oreang punye hal !! diam2 suda la jangan nak bukakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk mulot tu besar2 mengate si mas idayu ! dh tentu ramai yg menyaksi kan budak af tu gi rumah mas idayu semua orang nampak ape yg maksiat nye ????? lagi pon dia nak berpelok nak menyondol itu dia punye suka la dosa tanggung sendiri…..helo mas idayu skarang ape yg u nak buat n komen pasal abby ni dh cakap macm gitu dengan u …tkan u nak diam aje mas ! tkan u nak balas no komen pulak mas.. kalau u tk bersalah u boleh bersuara untok defence u punye diri ok …! lov uuuu…

      0

      1
      • Anonymous says:

        entah..mcm dia perfect sgt..

        0

        0
      • say no to drug too! says:

        peluk bukan mahram tak kira sembunyi ke, depan public ke, tetap maksiat. tetap dosa. Dosa ni Allah yg tetapkan. Allah tau yg tetapkan. ye tahu kita ni belum tentu ahli syurga. banyak dosa (satu dosa tambah maki kau dlm hati aku). tau. tapi kita cuba. cuba nak ke syurga. tak nak ke masuk syurga?

        0

        0
      • Anonymous says:

        Nak tegur orang buat salah, mesti tunggu kita perfect takde dosa ke encik?

        0

        0
        • minah jambu says:

          dh tentu budak jantan af tu bawak camra man untok di video kan bukan dia gi rumah mas sorang….kalau tak camana abby tau semua ni ? abby gi ngendap kt rumah mas ke ????? bodoh nak mampos ni orang2 semua..

          0

          0
      • minah jambu bodoh says:

        ok…jawab mcmtu kt depan allah esok2… nok tgk ke syurga ke atau ke neraka mung ni..

        0

        0
      • dya says:

        ko ni jahil sangat da ni minah jambu oi..bnd salah di tegur pon kene bash,,

        0

        0
    • minah jambu say no to DRUG says:

      si abby ni pon satu dh ada laki tu gi la jaga laki jangan jaga hal orang ! kau tu belom tentu neraka ke syurga nak jaga oreang punye hal !! diam2 suda la jangan nak bukakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk mulot tu besar2 mengate si mas idayu ! dh tentu ramai yg menyaksi kan budak af tu gi rumah mas idayu semua orang nampak ape yg maksiat nye ????? lagi pon dia nak berpelok nak menyondol itu dia punye suka la dosa tanggung sendiri…..helo mas idayu skarang ape yg u nak buat n komen pasal abby ni dh cakap macm gitu dengan u …tkan u nak diam aje mas ! tkan u nak balas no komen pulak mas.. kalau u tk bersalah u boleh bersuara untok defence u punye diri ok …! lov uuuu…tu l

      0

      0
    • Kiah says:

      Artis zaman sekarang mejoriti semua gila sex, mahu lelaki ataupun perempuan. Sudah aku nak tido..besok cuti. Takde masa nk pikir pompuan2 tua bergadoh!

      0

      0
    • Hamba allah says:

      Btl tu.

      0

      0
    • Anonymous says:

      cuba bygkan dua2 ni mati serentak..neraka panggil yg mana dan syurga panggil siapa..masyaAllah…

      0

      0
  2. Anonymous says:

    sesekali brtemu buku ngan ruas bru best….si abby ni memg dri dlu lgi dia ingt dia jee y trbaik..y mami mas idayu plk x leh d tegur..sentap..silap ostajah segera tu le y menegur x kna pd tmpt..ap kate ostajah abby g sound shanaz ngan kakak lopak tu..ad berani????????

    0

    0
    • wyn says:

      cara abby abadi tu terlalu ekstrem pada pendapat sy la.nk tegur pun kna la ade cara yang betul.sy perasan sejak dy mula berubah ke arah yg lbih baik,tegurannya kdg2 x bertempat.pd sy,kalo nk berdakwah pun,kna la gunakan bahasa yg sesuai&lembut.

      1

      0
      • jed xjadi says:

        knp bila org tegur maksiat yg terang terangan kamu nk kata extreme la, x kena tempat la apa bagai, mujur lah ada yg tegur. bersyukur ada org berani buka mulut tegur apa yg Allah larang. Teguran yang bertempat ustaz dan uztazah lain dah buat, tp ada dorang dengar? nak tunggu teguran BERTEMPAT tu sampai bila baru kena tempat? Saya setuju dengan abby. sekarang pun macam2 perkara dah jadi di Malaysia sebab abaikan hokum Allah. Astagfirullah…. maafkan saya.

        0

        0
        • Anonymous says:

          setuju. kalau asik nk berlembut jer.. hmmm.. smpai ke sudah le x berubah2..
          sesekali kne gak berkasr..
          susah tol org tua x sedar diri.. makin tua mkin mnjadik..
          dah le tu.. x yah le nak berpeluk bagai..

          0

          0
        • Anonymous says:

          ntahnya.apa yg extremenya. dah dorg buat maksiat terang2an pon extreme. teguran pon kena extreme lah. dari menegur org yg menegur tu, baik korang fokus kat buat benda sampai kena tegur tu.

          0

          0
        • aku taknak gaduh says:

          Setuju dengan jed xjadi. aku belum tentu mampu tegur mcm abby buat.

          0

          0
        • minah jambu - safety first says:

          ape yg maksiat nyeeee setakat ketok pintu nak kasi bunga n mas idayu berkaian baju tido ape baju tido dia tu seksi sangat ke ? jarang nampak coli ? eh budak af tu pon tkde nafsu lah ngan mas idayu n mas idayu pon angap budakl tu pon macm murid ngan guru mak n anak ape yg nak di kecoh kan sangat !!! mengarot ini semua orang2 nak tudoh orang buat maksiat tu agak2 laaaa…lain la kalau mas idayu ngan budak af tu kt atas katil sondol2 baru di kate kan buat maksiat…! bodoh ini orang2 semua bahlol macm kerbau..yg main bowling berjubbah tk pulak di kecoh kan huh !!

          0

          0
      • H. Aram Jdh says:

        Ustazah sundal ni adalah orang yg akan direjam….mulut minah ni lebih teruk drp puaka, tak kan dia sorang je dapat rasa batang muda?

        0

        0
      • Anonymous says:

        Extreme kejadah bendanya wyn ni. Aku tak berapa gemar abby tp dalam hal ni, aku sokong abby. Mas idayu setiap kali perasan bagus. Macam hebat, padahal sendu. Asyik nak berdrama je. Padan lah muka. Bajet macam hebat sgt. Kalau hebat, apahal sendu. Org tegur, menggelupor pulak. Mas idayu balas balik sebijik mcm bbnu.

        1

        0
      • Anonymous says:

        xkan nak ajak pi surau kot baru leh tegur.
        ye lah… ikot tempat.

        0

        0
  3. Aku tetap aku says:

    Biasalah mas idayu tergugat dengan kehadiran amelina, pasang badan sungguh dalam AF2016. Mekap punya tebal, baju punya ketat.

    0

    0
  4. abbyAdabi says:

    abes tu citer suamiku kapten muhkriz si heroin pki tudung siap pegang2 tgn bukn muhrim xde plk abby nk melalak??????nk tego bio tego sume skli bkn hnye individu tertentu….abby nk tye kek secret recipe blh mkn x?????hahahaha

    0

    0
    • Mama says:

      takkn la semua org dia nk tegur..dia cakap umum la tu..sbnrnya bnyk kali jer d ig dia selalu nasihat suh kita sme2 jaga batas pgaulan..jaga aurat..sme2 kongsi ilmu agama yg dia tahu dan bljr d kls2 agama.dia pnh jd artis dia tahu mcm mana dunia gelap artis..wlau dah btudung..aurat msih tak bjaga..sentuh laki perempuan tu biasa..jd tu jihad dia la nk ajak org berubah supaya jgn terus hanyut.hanya allah tahu niat dia..so kita nie xyh nk pertikai sgt.dr kita nk hentam dia psl isu yg remeh baik kita cuba jd lbh baik dr dia.kalau dia tiap2 hari mgaji quran, solat,solat sunat,puasa sunat,pastu selalu g kls2 agama..hntr anak2 sekolah tahfiz sekolah agama..kita pon buat jgk..kn itu lg bagus..dr sibuk sindir dia psl kek tu lbh baik tnya dia abby best tak pkai tudung labuh..pkai baju labuh..panas tak..selesa tak..kalau sy nk pakai cmtu jgk..kain apa ya yg selesa..emm..kn

      0

      0
    • abby adidas says:

      kan abby dah cakap dia dah tak tgk tv skrg, AF tu pun sbb dia tertengok, so cite suamiku kapten mukhriz tayang masa maghrib lagi dia tak tgk…so mcm mana dia nak tegur kalau tak tgk…yang ko tu sah2 tgk cite tu apsal tak tegur…

      0

      0
    • Anonymous says:

      pelik betul le.. kalau tego sorang, abis smua diungkit2.. nape x tego org tu, nape x tego org nih..
      dah alang2 ko nak komen, haaa.. ko tolong tego kan.. x terlarat si abby tu nak tego sume skali.. ape yg kita nampak, kita tego.. dah abis tanggungjawab dia sebagai sesame islam.. nak dengo, dengo. tanak sudah.

      0

      0
    • ABBBYY says:

      KAN ABBY CKP DIA X TGK TV…MANALAH DIA TAU YG LAIN..YG NI PUN SBB TGK ADA ORG UPDATE STATUS PASAL HAL TU…KO PUN NK SENTAP JUGAK KENAPA? DAH BETUL LA TU APA ABBY BUAT…

      0

      0
    • minah jambu - safety first says:

      main bowling pakai jubbah tkde pon abby nak kasi kecoh kan..

      0

      0
  5. Kak says:

    nmpk mcm bajed bagus jer si abby tegur..tp akui la mmg mslh pergaulan bebas nie d pandang biasa oleh org melayu zmn skrg tak kira tua muda..asal beza umur jer..tak per bley bsentuhan hormat katanya..salam,sentuh btepuk tampar tu dah jd no hal pdhl dah terang2 sbgai orang islam tu semua tak boleh.sdgkn aurat ipar sepupu sepapat lain jantina pon kita kena jaga inikn pulak dgn org luar.
    sama2 la kita jaga batas pergaulan dan maruah diri..bmula la dr sekecik2 tindakan insyallah lama2 kita akn segan bila tak buat apa yang Allah larang.

    0

    0
  6. IMPIAN AKHIRAT says:

    at least abby tunaikan tggungjwb dia utk tegur.netizen/hater klu x suka pn kan menegur. abby lbh dekat n penah dlm dunia hiburan…hiburan yg melalaikan 80% skang ni dlm kehidupan kita.baik peringkat budak sekolah(ceria popstar), remaja(AF,MENTOR, dll), org dewasa-tua (OTAI MASIH BERBISA-x igt sgt nama program). dah parah sgt.ini cara yahudi nk serang org ISLAM. bila ckp bab baik lbh2 ISLAM, kita malu, kata bajet baik, alim..dh x leh trma plak dah. klu x tegur trs hanyut dlm dunia khayalan dan buta hati… pdhal akhirat yg kekal abadi tu perlu dikejar dan kita x kisah.
    sudah2 lah..stp ape yg terpampang dpn mata amik ikhtibar dan kenang ALLAH..kita muhasabah diri..x kisah la kubur lain2 ke..dosa pahala Allah yg nilai ke…tp tanya diri ‘APA JANJI AKU SEMASA DLM PERUT IBU KEPADA ALLAH?’…

    0

    0
  7. DX says:

    Abby “tumpah darah” Abadi is at it again

    0

    0
  8. kun anta says:

    bagi sy tak kisah bgaimana org menegur klu bab2 hukum2 agama ni,sy terima sja..dgn ikhlas,redha dan syukur kerna ada org mengingati sy akan Allah,jgn smpi sikit2 org tegur bab2 hukum2 agama dibilang ostazah express ostazah instant..klu org ada rasa syg sesame manusia tak kira bgaimana teguran itu..lagi pun klu sudah ada yg menegur hal2 begitu jgn smpi komen2 keluar dari akidahh..nauzubillah

    0

    0
  9. kk says:

    pekate ostajah abby tegur sharnaaz plak? ok tak hehe

    0

    0
  10. Penang mai says:

    Tak faham.. Bukan ka statement Abby ni general ja. Apa kaitan dengan Mas Idayu pulak? Takdak pun dia sebut “artis perempuan berpelukan dengan lelaki dalam reality tv show Astro”. Jangan cepat melatah n judgemental. Ambil mesej dia sudah toksah dok sentap sangat. Takyah tunggu ulamak mai tegoq, or jabatan agama mai tangkap. Dakwah tanggungjawab semua. Peace no war.

    0

    0
  11. Anonymous says:

    kalau sy dpt teguran mcm ni, sy akn terima dgn positif. Rahsia Allah bila dihantar seseorg utk menegur kita sbb kita ni manusia yg berdosa, sentiasa terlupa nikmat menjadi hambaNya. sy dulu pun seksi clubbing social paling utama dlm hidup, duduk kl 20 thn, skali skala balik kg atau mak dtg kl sakit telinga kena bebel. da masuk 40 baru nk balik kpd islam, sbb nya mak sy tak penah jemu menegur sy, skrg da berhijab, baju longgar2, jaga solat sebaik mungkin, semoga terus d beri peringatan dr Allah, thx mak, i love u soo much! .. elok la org tegur benda baik, bkn ajak kau buat maksiat. terima la teguran yg baik itu sbg sesuatu yg membawa kebaikan pd diri sndr, bkn rugi pun, islam is beautiful

    0

    0
  12. kutu says:

    nape bash abby?
    dia hanya komen pada screenshot twitter tu.
    bash la hairul amri tuan punya twitter tu.
    netizen ni suka bash tanpa usul periksa.

    0

    0
  13. nok gebuzzz says:

    utk mas isdayu ke untuk ara pelajar af tu…bukan main gedik dan bepolok ngan mat saleh tu…walaupon sikit tapi ketara jugak…x kelakor pon ketawa….

    0

    0
  14. MAK NING says:

    MAMI MAS IDAYU SELALU TEGUR PELAJAR2 AF, KDG2 TEGURAN TU AMAT MENYAKITKAN KLU DIDENGAR, TERKEBIL2 BEBUDAK TU KAT ATAS PENTAS , ORG BERPENDAPAT TEGURAN MAMI TU POSITIF, MEMBAWA KEBAIKAN KPD PELAJAR2, UTK KALI NI, APE LA SALAHNYA MAMI TERIMA SECARA POSITIF TTG TEGURAN ABBY TU, TAK RUGI PON,

    0

    0
  15. Hamba Allah says:

    Bagusla ada orang yang menegur. Bersyukurlah kerana ada orang yang mengingatkan kita tentang agama. Allah hantarkan makhluknya utk menegur,jgn sampai Allah yang tegur dgn memberikan musibbah.kalau baik alhamdulillah tapi jika musibah yang buruk alangkah rugi . nauzubillahminzalik…

    0

    0
  16. sendat says:

    out of topic sikit. blog beautifulnara ni ada prob ke eh sbb setiap kali nak buka mesti sangkut. Asyik error je. kena refresh banyak kali baru ok. ke laptop aku yang rosak sebenarnya ni? tapi buka blog lain ok je

    0

    0
  17. mas says:

    mas idayu sentap..ape lg..dah la over..

    0

    0
  18. Hamba Allah says:

    knp tak up sekali bidasan dr pihak berpeluk2 tuh… bkn main dia menulis siap sindir2 kata nk tumpang populariti… popular sbb ape tu hakakk?? Allahu.. di tegur tuk kebaikan malah meroyan marah… abis nk d puji tuk kejahatan ke acane?… :: semoga Allah mmberi ruang dan peluang tuk kembali ke jalan yg d redhai.. jom sama2 muhasabah diri..
    P/s : Abby menulis bkn berana dia rasa diri tu baik.. dia pon ade ckp penah berada d kelompok sana 1 masa dulu.. dan tsedar tuk berubah.. salahkah dia mencuba tuk buka mata kita yg naif ni tuk sama2 berubah… Wallahualam…

    0

    0
  19. Anonymous says:

    Hmmmm…orang mlayu ni
    Nak buat maksiat x perlu rule
    Nak tegur orang maksiat perlu 999 rules

    So…Yg buat maksiat x bersalah…
    Yg menegur orang buat maksiat yg salah…

    Akhirnye…dah x de dah org nk tegur
    Dan bertambah2lah orang buat maksiat

    0

    0
  20. X says:

    Abby kau pegi melalak kat astro. asyik tayang drama melayu semua kisah kemaruk celah kangkang.berpegang2 berpeluk2.Yg kau melalak pasai mami ganyut tu.takde pekdahnya.

    0

    0
  21. Anonymous says:

    Ckp xde tv tp social media masi active. Baik x payah ada smua kalau nak Islamic sgt.

    0

    0
    • anonymous says:

      hang pi tengok ig abby. penuh tazkirah, ingatkan orang masuk waktu solat dan bisnes dia. sosial media ada kebaikannya kalau betul cara guna T_T

      0

      0
  22. Anonymous says:

    Mengapa abby yg kena bidas. Yg dia tegur tu utk umum. Tahniah abby. Saya bkn peminat abby tapi elok lah bagi teguran membina.

    0

    0
  23. dina says:

    mmg kena sound terang2 ni…
    kalau budak AF tu x per lah jugak kita berlembut. masalah nye yg dah tua takkan jahil sangat bab agama.
    ko panggil diri mummy pun aurat still kena jaga. pada saya si ‘mummy’ ni sebenarnye nak ambik kesempatan saja.
    please boycott the show.

    0

    0
  24. Saper2 je la says:

    Tah..abby plk yg kena..betul la tu dia tegor si mami mas idayu tu. Over sgt..yg korang plk nk membacking unsur2 maksiat ni pe hal? Mmg pn makin melampau2 rancangan hiburan realiti kt tv skrg ni…dh hilang malu demi duit demi glamor..mak2 yg betudung pak2 berkopiah pn ikut sama demi ‘masa depan’ anak yg gemilang mnjadi retis kelak…boleh tumpang tui ye dak? Nk kecam aku? Hahh sila2….

    0

    0
  25. chikida says:

    Alhamdullilah Abby sbb menegur.

    0

    0
  26. anon says:

    Alaa….abby ni nak tunjuk baik sngt. Dulu dia ni dah lbh dari berpeluk lagi dgn zul ariffin, siap kejar zul & pergi cari zul sampai ke kampung zul. Perigi mencari timba gitu, tapi keluarga zul takkan nak terima dia yg janda… Time dia buat, org tak tegur pun, bila time org, bukan main lagi mengutuk, mcm lah diri tu suci sngt. Menyampah…. & FYI, aku pun tak minat dekat si mas idayu tu.,..

    0

    0
  27. ila says:

    Betul apa abby ckp,ckp benda betul pun salah,tak geli ka tgk mas idayu tu…yg duk kutuk abby tu mmg sokong perbuatan mami tu,sudahlah nk berdebat hal abby tu,baik muhasabah diri

    0

    0
  28. Anonymous says:

    yang marah abby abadi tu,aq perasaan ada yang ular dua kepala,sat2 sokong..sat2 kutuk..apa hal ni?lepas tu ungkit kisah silam abby.Alhamdulillah dia pun betul2 dah berubah,taubat,insaf daripada org yang dok mengata tuh,mcm baik sangat.Yang mas idayu,bantai,bidas org blh.bila kena tegur nak naik hantu!!

    0

    0
  29. rfr.xom says:

    yang marah abby abadi tu,aq perasaan ada yang ular dua kepala,sat2 sokong..sat2 kutuk..apa hal ni?lepas tu ungkit kisah silam abby.Alhamdulillah dia pun betul2 dah berubah,taubat,insaf daripada org yang dok mengata tuh,mcm baik sangat.Yang mas idayu,bantai,bidas org blh.bila kena tegur nak naik hantu!!

    0

    1
  30. my name is bond...james bond says:

    Kita patut berterima kaseh pd abby yg menegur maksiat yg sedang berlaku..fardhu kifayah..kita yg tk menegur ni semuga terlepas dr dosa..apatah lagi yg ditegur itu adalah rakan2 artis yg prnh bersama2 dlm industri hiburan.sbg saudara seIslam apb abby menegur itu tanda dia mengasihi sahabat2 beliau..teruskan menegur abby krn anda mampu melakukannya..

    0

    1
  31. mimimi says:

    Astro yg x peka..nk buat drama la pula..x pro lngsung..tunjuk la susah payah pelajar berlatih nyanyi or rehearsle..yg ditunjuk p salon ,mkn minum dgn artis la..cg merajuk..nk kena pujuk..poyo semua..cg linda x de pula nk ngada2 bagai..abby biasa la..dia je yg bagus ,kasi tau dunia x tngok tv..kenapa x jadi mcm miss nina..orng pn respek..kluar masuk tv sambil berdakwah..x de org nk marah..

    0

    1
  32. fs says:

    Aku xrse teguran abby kasar..Kita lihat isi bukan orgnya.Orang yg berlapang dada akan sentiasa membuka hatinya utk menerima teguran yg baik

    0

    1
  33. say no to drug too! says:

    manusia akhir zaman. yamg buat baik dimaki maki. nampak mcm dia si pendosa.

    si pelaku maksiat di back up back up, ibarat apa yg dilakukan satu amal ibadah.

    aku tahu la aku ni fasik. buat dosa jugak macam korang. tapi kalau org lain buat baik, kita yang khilaf ni jangan lah nak menghukum org yg buat baik tu. kita muhasabah lah.

    aku taksuka juga cara si abby ni. outspoken sgt. tapi dlm situation ni abby betul. dia dah cuba mencegah kemungkaran dgn lidah. Kita? kutuk lagi dia buat apa? malu lah wei!

    aku tahu mesti ada org hentam aku. sbb dah trend marcapada, si pesalah diangkat tinggi, yang betul di hukum.

    0

    0
    • me says:

      sya sokong..semua org buat silap..tapi bila ditegur utk kebaikkan ada shja yg tdak kena. iye..abby pun pernah buat salah ada silapnya dlu..bila org tegur mulalah dikatakan nk tnjuk [email protected] celup,..awak dlu pun itu ini begitu begini…
      inilah masalahnya.

      ramai yg nak jadi macam menteri bapok azlina tu…yg dok back up adegan berpegang tangan & berpeluk-peluk ni…
      baru2 ni sya tngok AFC (ASIAN FOOD CHANNEL) tgok si lembut (chef wan) berlaga pipi dgn anna alson tu..lepas tu (bab tu mngkin dah dipotong)..korang tengoklah..seorg yg bergelar haji…mcm tu ke..contoh yg terbaik..?

      0

      0
  34. Uztaz tonton says:

    Elok jika tegur langsung secara peribadi ke org tu drpd tegur di media social/blog etc..bukan ke ITU lebih baik? Aib masing2 terjaga

    0

    0
  35. win says:

    Saya rase abby perlu membuat teguran terhadap stesen tv yang masih lagi menyiarkan lakonan abby yang belum menutup aurat ketika itu. Gerak Khas The Movie, Andartu Terlampau… 21 Hari Mencari Suami etc etc..

    0

    0
  36. IMPIAN AKHIRAT says:

    yang x boleh menerima teguran sebenar dh buta hati..wahai sahabat kalian…igt, hati,mata,tgn, kaki, malah nyawa ni Allah bg pinjam jer…mmg kita x lari dr kesilapan malah kita byk brdosa pd Allah..cubalah muhasabah diri..kita sesama makhluk Allah saling tegur menegur…sekurg2nya kita alert dosa kita…asal ada yg bersuara menegur x kira la cara kasar atau tajam sekalipun, asal ianya benar walau menyakitkan kita trima dgn hati trbuka…klu ALLAH yg MENEGUR tkut x terjangka di akal kita kang..fhm2lah..kita hamba buat la cara hamba merendah diri dlm dunia yg bkn hak kita..dunia hiburan ke, dunia perniagaan ke, dunia dakwah ke…x kisahlah jnji kita berpijak di bumi Allah ni, kne sedar diri..ok geng…

    0

    1
  37. sentap says:

    abby…gi tegur yg perasan diva si ifa raziah tu…kan masa gegar vaganza elok berpelok sakan fefeeling ngan hisam abg bomba…lg truk…menggelikan

    0

    0
  38. Anonymous says:

    boleh kot ulang siar gambar2 @ cerita pasal Ebi ni..tgkkkk samada dia pernah berpelukan atau tidak…aduyaiiii…nk tegur biar betul caranya…

    1

    0
    • Sarah says:

      Ko ni jed tak jadi… ular kepale 2 betul… semua avatar ko je, ko sorang je yang komen dengan tukar-tukar name… LOL

      0

      0
  39. sentap says:

    tu ms zaman jahiliah dia…x salah abby menegur kot sesama islam…x perlu smpi nak siar gmbr2 lama dia kot…mslhnya mas idayu ni lagi tua dr abby patut dah berubah & pikir mana baik mana buruk…x kira la mamy ke apa tetap haram

    0

    1
  40. kakmahgemuk says:

    abby terlalu byk buat benda negatif juga sebelum ni sbb itu dia nampak seperti tidak layak untuk menegur. itu je isunya. ok next!

    1

    0
  41. Jibbyboy says:

    Bagi aku abby tegur secara public.die tak tonton tv,die tahu pun dari screenshot org lain.tegurannya umum.dah si tua ganyut mas idayu tu terasa kenapa?dan terang2 jugak si mas ni buat maksiat,ade jugak nk backup die.yg si abby ni pulak korang kecam.mmg abby pun dulu berpeluk sakan dgn jantan,tp die skrg dah tak sama mcm dulu.die dah berubah.setidak tidaknya si abby tahu bile nk berhenti bergelumang dgn dosa.yg si konon mami ni bila lagi?makin tua makin menjadi.rumah kata pergi kubur kate mari dah.pun tak ingat2 nk mati.dunia2….

    0

    1
  42. AbbyAbaboon says:

    Abby Abadi or Arbaeyah ni memang poyo macam betina garek sangap btg.. sape yg backup sgt minat soondal ebi tu boleh la kot tgok ceramah dia kt youtube yg sangat mengarut smpai malukan kawan2 dia…mmg fakta yg dia nak kan publisiti untuk lariskan produk yg dia jual kat insta dia..

    1

    0