9 Makanan Ini Dilarang Dipanaskan Semula, Sama Ada Gunakan Mikrowave Atau Dapur

Trending

9 Makanan Ini Dilarang Dipanaskan Semula, Sama Ada Gunakan Mikrowave Atau Dapur

Kebiasannya dah jadi lumrah bila makanan yang kita makan yang tak habis, akan disimpan dulu dan kemudiannya dipanaskan semula.

Advertisement

Namun,  tidak semua makanan boleh dipanaskan semula, khususnya jika menggunakan microwave, kerana akan memberikan kesan sampingan. Jom kita lihat 9 jenis makan yang tidak boleh dipanaskan semula, perkongsian dari laman Tip Hero.

Adakah anda seorang yang benci akan lebihan makanan, atau kenal seseorang seperti itu? Tidak kisahlah, sama ada makanan tersebut dari restoran atau masakan ibu anda sendiri. Atau anda seorang yang sering menggunakan semula lebihan makan, untuk dipanaskan semula, dijadikan hidangan sarapan mahu pun makan tengahari anda.

Senarai di bawah adalah, 9 jenis makanan yang tidak elok untuk dipanaskan semula kerana akan menyebabkan kehadiran toksik, mahu pun menyebabkan permasalahan sistem penghadaman.

1. Kentang

Memanaskan semula kentang boleh menggalakkan pertumbuhan, ‘botulism’, iaitu satu bentuk keracunan makan yang disebabkan oleh, bakteria C. botulinum. Memanaskan mereka begitu sahaja, atau dengan membalut menggunakan aluminium foil adalah antara cara yang tidak sepatutnya. Haba yang terhasil dari proses pemanasan semula makanan akan memberi tempat untuk terhasilnya pertumbuhan bakteria, dan bukan membunuh bakteria tersebut.

2. Ayam

Apabila anda ingin menikmati semula masakan ayam, anda sama ada memakannya secara sejuk, atau memanaskan semula dengan suhu yang rendah dalam jangka masa yang panjang. Protein yang telah membeku setelah berada lama dalam peti sejuk, akan berubah setelah dipanaskan semula. Ini akan menjadi faktor utama sakit perut. Mikrowave juga tidak membantu dalam proses yang betul.

3. Cendawan

Seperti juga ayam, cendawan mempunyai protein tertentu yang boleh menyebabkan masalah usus atau hati, jika ianya dipanaskan semula selepas sehari disimpan. Mungkin anda harus memakannya pada hari yang sama. Bagi lebihan makanan, sebaiknya makan ketika masih sejuk, kerana dapat menghalang dari permasalahan tersebut.

4. Nasi

Nasi adalah makan ruji bagi kebanyakan penduduk di dunia, dan ianya juga mempunyai risiko tinggi untuk tercemar. Ia mungkin mengandungi spora berbahaya yang ada sebelum dimasak lagi, dan tidak akan hilang ketika proses memasak. Perkara terburuk yang mungkin anda sering lakukan adalah dengan membiarkan pada suhu bilik, yang menyebabkan bakteria untuk terus membiak. Cara terbaik adalah dengan menyimpannya di dalam peti sejuk selama beberapa jam, sebelum boleh memanaskannnya semula.

5. Minyak

Minyak boleh menjadi tengik atau bertukar menjadi lemak apabila dikenakan haba yang tinggi. Ini termasuk juga kacang hazel, avokado, walnut, atau biji anggur. Gunakan mereka pada suhu bilik adalah lebih baik.

6. Ubi Bit

Ubi bit mengandungi sejumlah besar nitrat yang bermanfaat, terutama apabila dimakan mentah atau dibuat jus. Apabila dimasak dan dipanaskan semula, ianya akan bertukar menjadi toksik. Cuba untuk memakan ubi bit pada hari yang sama.

7. Lobak Bulat

Seperti ubi bit, lobak adalah sayur berakar yang terdedah kepada nitrat di dalam tanah.Masak dan makan pada hari yang sama untuk mengelakkan akan risiko ‘carcinogenic’(potensi untuk menyebabkan kanser), atau, buang lebihan lobak putih dalam masakan anda, sebelum memasaknya kembali.

8. Saderi

Bahan yang sering digunakan jika membuat sup, saderi juga turut mempunyai nitrat apabila dipanaskan. Nitrat adalah toksik yang menghubungkan kepada risiko carcinogenic, dan dicadangkan untuk mengeluarkan saderi dari masakan, sebelum dipanaskan semula.

9. Telur

Telur rebus atau telur hancur apabila dipanaskan semula, mempunyai potensi untuk membuatkan anda jatuh sakit. Khususnya jika ianya dipaskan berulang kali, kerana haba boleh menyebabkan toksin terhasil di dalam telur tersebut.

Menurut USDA, dan Agensi Piawaian Makanan, proses penyimpanan dan penyejukan makanan yang betul adalah kunci untuk mencegah penyakit bawaan atau kematian. Dicadangkan bahawa, makanan perlu disimpan dalam peti sejuk dalam masa 2 hingga 4 jam, dan makan di antara sehari atau dua hari. Jika disimpan lebih dari masa tersebut, anda mungkin boleh jatuh sakit.

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Loading...

Comments are closed.