4 Fakta Tentang Gempa Dan Tsunami Sulawesi

Trending

4 Fakta Tentang Gempa Dan Tsunami Sulawesi

Berita yang mengejutkan melanda Daerah Sulawesi Tengah. Ini kerana gempa bumi yang diikuti tsunami melanda Donggala dan Palu City sekuat 7.7 pada skala richter.

Advertisement

Jumlah mangsa

Sumber:Kosmo

Badan Nasional Penanggulangan Bencana, BNPB Indonesia,  menyebut hingga semalam seramai 384 orang terkorban akibat gempa dan tsunami yang terjadi di  Sulawesi Tengah. Dijangka angka korban akan terus meningkat kerana misi mencari dan menyelamat masih dijalankan. Selain beratus jumlah kematian, terdapat 29 orang yang hilang dan 540 cedera parah.

Gempa bumi bersamaan dengan 200 kali bom atom Hiroshima

Sumber:Tribunews

Gempa Sulawesi Tengah mempunyai magnitude sebanyak 7.4 dengan kekuatan  2,5×10^20 Nm atau 200 kali kekuatan bom atom Hiroshima.

Berdasarkan hasil model simulasi, tinggi tsunami di sepanjang pantai mencapai antara beberapa sentimeter hingga 2.50 meter.

Jambatan Kuning Ponulele runtuh

Jambatan Palu IV atau Jambatan Ponulele di Kota Palu, Sulawesi Tengah (Sulawesi Tengah) melintasi Talise Bay runtuh akibat gempa bumi dan tsunami yang berlaku pada hari Jumaat (09/28/2018) malam.

Jambatan yang menghubungkan Kecamatan Palu Timur dan Palu Barat sepanjang 250 meter ini merupakan identiti daerah ini  dengan reka bentuk lengkung berwarna kuning itu hancur akibat gempa.

Masjid Terapung Palu beralih

Sumber:tribunnews

Selepas gempa bumi, gelombang tsunami melanda kawasan Mamuju, Palu dan Donggala.

Kekuatan tsunami ini mengheret dan menghanyutkan bangunan di tepi pantai.

Salah satunya adalah masjid terapung atau Masjid Argam Bab Al Rahman.

Masjid ini dibina di Pantai Talise, Bandar Palu, Sulawesi Tengah dan terletak 30 meter dari pantai. Tetapi ajaibnya, masjid tersebut tidak hancur dan masih kukuh.

Sehingga sekarang kawasan terjejas mengalami kerosakan yang sangat teruk dan Malaysia juga bersedia menghantar bantuan sekiranya diperlukan.

 

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...