Written by serenity | March 7th, 2014

Sebanyak enam kumpulan sudah mengesahkan tiket ke peringkat akhir malam kemuncak Lantai Cilik musim kedua. Pertandingan yang diperkasakan Radio Televisyen Malaysia (RTM) dan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) ini kembali berdasarkan sambutan memberangsangkan sejak musim pertama diwujudkan.

Kemuncak Lantai Cilik musim pertama saja mencatatkan rating lebih 1 juta penonton dan menyaksikan Kiawayan Dance Club (KDC) dari Sekolah Kebangsaan (SK) Kiawayan, Tambunan, Sabah, muncul juara, sekali gus membawa pulang hadiah wang tunai RM40,000 serta hadiah sampingan. Malah Kumpulan tersebut telah dibawa mewakili Malaysia di Minggu Malaysia London, United Kingdom untuk persembahan kesenian anjuran Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan sebagai insentif kemenangan mereka.


 photo 12762063765_0e49ef45df_o.jpg
 photo 12762511024_ba3fdf034c_o.jpg

Bagaimana dengan kemuncak Lantai Cilik musim kedua yang bakal berlangsung 8 Mac depan di Auditorium Perdana Angkasapuri dan dipancarkan secara langsung di TV2, jam 9.00 malam. Ia bakal dihoskan Fimie Don dan Seri Nabilla serta menampilkan adik Nik Nur Amalin sebagai juri culik.


 photo BDG_4402.jpg

Enam kumpulan yang berentap ialah Tunas Tari Warisan, Sekolah Kebangsaan Tangga Batu (Melaka), Sekolah Kebangsaan St Agnes (Kota Kinabalu Sabah), De Art Convent Sekolah Kebangsaan St Francis Convent (Sabah), Sekolah Kebangsaan Sri Amar Kota Tinggi (Johor), Sekolah Kebangsaan Pulau Meranti Puchong (Selangor) dan Sekolah Kebangsaan Bukit Jelutong (Selangor).

Hadiah berjumlah keseluruhan sebanyak RM 112,500 bakal dimenangi pada malam itu. Johan saja bakal membawa pulang wang tunai RM50,000, Naib Johan bakal memperoleh wang tunai RM30,000 manakala tempat ketiga pula wang tunai sebanyak RM15,000. Hadiah turut diiringi sijil dan trofi.

Tiga lagi kumpulan tidak pulang dengan tangan kosong sebaliknya menerima hadiah saguhati bernilai RM2,500 berserta trofi dan sijil. Istimewanya penonton yang menyertai kuiz dianjurkan dan menjadi pemenang soalan terkumpul juga bakal merebut motosikal Modenas yang ditawar sebanyak tiga buah.


Persembahan juara Lantai Cilik Musim Pertama, Kiawayan Dance Club Dari SK Kiawaiyan, Tambunan, Sabah

Sidang media mengumumkan finalis diadakan 22 Februari lalu di Lighthouse Cafe, Sunway Lagoon Resort. Ia dihadiri Ketua Pengarah Penyiaran, Datuk Norhyati Mohd Ismail, Ketua Pengarah Jabatan Kebudayaan & Kesenian Negara (JKKN), Datuk Norliza Rofli dan Tuan Haji Mohd Anuar Abdul Hamid (Ketua Penolong Pengarah Kanan Bahagian Kokurikulum dan Kesenian Kementerian Pendidikan Malaysia). kata Norhyati:-

RTM gembira dengan kerjasama erat bersama JKKN serta Kementerian Pendidikan Malaysia ini dan mengharapkan kemuncak Lantai Cilik kali ini akan gegak gempita dengan kehadiran penonton di Amphitheatre Sunway Lagoon serta Malam Kemuncak di Auditorium Perdana Angkasapuri dan di rumah. Kerjasama tahun lalu menerusi penganjuran yang sama cukup membanggakan RTM dan JKKN.

Sementara itu, Norliza pula beranggapan pengalaman JKKN dalam bidang tarian kanak-kanak hasil kerjasama dengan RTM dan Kementerian Pendidikan yang menyokong penuh usaha JKKN untuk terus melatih Kumpulan Tunas Budaya selaku katalis dalam menyediakan generasi akan datang yang celik seni dan budaya terus dipertingkatkan. Kata Norliza:-

Kami terus komited untuk membimbing dan menggalakkan generasi muda Malaysia untuk mencintai seni dan budaya. Penggalakkan program berteraskan Pembangunan Modal Insan /Kelab Asuhan Seni seperti Kelab Asuhan Seni, Kelab Tunas Budaya (KTB), Kelab Giat Budaya (KGB), Bimbingan Seni Budaya Rakyat (BSBR), Kelab Siswa Budaya (KSB), Sekolah Seni dan Jurulatih Seni Budaya Negara terus dipertingkatkan.

Begitu juga dengan program PERMATA Seni Koir dan PERMATA Seni Tari yang merupakan program di bawah naungan Yang Amat Berbahagia Datin Paduka Seri Rosmah Mansor melalui PERMATA Seni serta diselaraskan urusannya oleh JKKN bagi membimbing kanak-kanak yang berbakat cemerlang dalam bidang seni tari dan koir di bawah lingkungan umur 7 hingga 12 tahun.

Jadi usaha ini tak akan pernah putus. Kerjasama strategik JKKN dengan RTM serta sokongan penuh Kementerian Pendidikan Malaysia menguatkan lagi apa yang mahu diperjuangkan. Buat enam kumpulan Lantai Cilik musim kedua selamat maju jaya dan buat yang terbaik pada malam kemuncak nanti.

Lantai Cilik 2 (LC2) menjadi manifesto berterusan dalam mencari bakat luar biasa menerusi cabang tarian tradisional dan kontemporari. Kerjasama strategik dan berterusan antara RTM dan JKKN serta dengan sokongan penuh Kementerian Pendidikan Malaysia menerusi pertandingan tarian itu membuktikan kesungguhan ejen kerajaan itu memartabatkan kreativiti bakat muda di negara ini.

Program ini bukan sekadar mencari sang juara sebaliknya dalam perjalanan ke arah itu ia turut menonjolkan beberapa nilai positif dalam usaha mengembangkan kebolehan bakat muda terutama dalam tarian. Di samping itu ia dapat meningkatkan keyakinan diri, kerja pasukan serta daya saing yang boleh dicontohi generasi muda.

Saksikan kemuncak Lantai Cilik musim kedua bersiaran di Auditorium Perdana Angkasapuri dan boleh ditonton secara langsung di TV2 mulai jam 9 malam esok.

Lagi 29 gambar dengan membaca entri ini sepenuhnya.


 photo BDG_3604.jpg
 photo BDG_3617.jpg
 photo BDG_4199.jpg
 photo BDG_4216.jpg
 photo BDG_4220.jpg
 photo BDG_4221.jpg
 photo BDG_4228.jpg
 photo BDG_4370.jpg
 photo BDG_4377.jpg
 photo BDG_4435.jpg
 photo BDG_4474.jpg
 photo BDG_4486.jpg
 photo BDG_4487.jpg
 photo BDG_4494.jpg
 photo BDG_4510.jpg
 photo BDG_4521.jpg
 photo BDG_4553.jpg
 photo BDG_4556.jpg
 photo BDG_4561.jpg
 photo BDG_4562.jpg
 photo BDG_4577.jpg
 photo BDG_4632.jpg
 photo BDG_4642.jpg
 photo BDG_4665.jpg
 photo BDG_4671.jpg
 photo BDG_4679.jpg
 photo BDG_4716.jpg
 photo BDG_4725.jpg
 photo BDG_4733.jpg

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

25 responses to (33 GAMBAR)Malam Kemuncak Lantai Cilik 2 Bersiaran Secara Langsung Di TV2 Esok

  1. fara says:

    malam kemuncak? dah final? bukan sindir, tapi serius tak pernah tau ada rancangan ni kat tv.

    0

    0
    • Anonymous says:

      lama dh program ni start..live setiap sabtu pkul 1.00pm @TV2

      0

      0
    • One Direction says:

      selalunya yang menari ni gay, kesian didik anak jadi gay.
      Arja Lee tu aku nampak macam gay jer muka dia.

      0

      0
      • Two Direction says:

        Ape punya org la ko nih…. Kalau didikan agama tu kuat… x de makne nye nak jadi gay…. ngok ngek betui…. huh…

        0

        0
        • mami says:

          kalau did ikan agama kuat, anak takda join hiburan mcm ni…tak jadi gay…jd mcm hanez suraya!!!!!

          0

          0
        • semah says:

          biar lah dorang nak menari pun, menari tu sebenarnya satu senaman…baik untuk pernafasan kita.

          0

          0
        • Anonymous says:

          @mami
          maksum sangat ke kau ? maskum2 pun baca blog gosip jugak ker ??

          0

          0
      • Boy says:

        don’t judge a person by it’s cover.
        kita tak tahu amal ibadat orang, Contoh yg terdekat kawan aku, org yg tak kenal dia mungkin ingat dia ni liar sebab kat FB dia suka sgt update pasal hiburan. tapi dalam real life…aku tgk dia sembayang tak pernah tinggal..dalam kelas dia yg baca doa, kita ni manusia..kadang2 perlukan hiburan, mungkin cara berhibur manusia ni lain2, ada yg berhibur dgn cara menari, ada yg berhibur dgn cara jalan2. Zaman sekarang ramai jugak yg bajet ustaz alim taik kucing tapi sebenarnya hipokrit. yg ni bahaya..ibarat musuh dlm selimut. depan nampak baik..belakang kita buat benda2 tak elok.

        0

        0
        • mami says:

          maksum cuma nabi. baca blog bukan utk bergosip tapi utk tegur…sbb mami percaya, org ramai skrg blh byk bc bhn picisan dn blog hiburan drp blog Ilmiah. sekurangnya mami dh tegur dn terlepas drp menyokong. apa yg slh? bercampur lelaki dn perempuan menari bersama .tanyalh mana 2 ustaz dn ulama..adakah mereka me benarkah. jgn pertikaikan perkara yg memang jelas salah. byk lg perkara yg blh guna utk btlkn pernafasan. mami percaya ada kalangan adik2 Lantai cilik dh akil baligh…tgk sendiri paparan gmbar dan nilaikan, memang itulah yg dibimbangkan bila dewasa terlihat menjadi artist budaya.jgn nak slh kan sembilangan yg dikatakan alim2 kucing..kalau teguran yg baik dan bermanfaat, fikiran dan Amalkan sendiri. jgn guna emosi semata2 utk berhujah. lihat pula yg dikatakan alim2 kucing. fizikalnya bgaimana. adakah hijab ya sempurna.. atau berbicara dan menegur tapi tidak sempurna Penutupan auratnya. mami byk kali dgr ceramah agama, dan bioa ustaz bg contoh, ada yg pertikaikan, alah ustaz sendiri xtau hiburan yg di maksudkan mcm mn. so kenapa ustaz ckp tak boleh dan Hearam. dan bila ustaz akui lihat atau baca blog begini, ala ustaz pun sama mcm kami, layan juga blog hiburan, mcm ni ke ustaz? jadi sangat berat sbnrnya tegas menegur dlm khalayak mascara kat sekarang.

          0

          0
    • Anonymous says:

      kenapa

      0

      0
  2. MissLonely says:

    I’m the first , finally

    0

    0
    • One Direction says:

      lain kali tinggal kat bandar. jangan tinggal kat kampung..baru lah internet laju.
      tengok i tinggal kat bandar..line internet selalu jer laju. you Lonely ker ? macam mana tak lonely asyik menghadap sawah padi 24 jam, sekali sekala turun lah bandar enjoy. paling jimat kos pun singgah lah CC layan lagu One Direction. atleast berkembang jugak kepala otak bila layan lagu omputih.

      0

      0
      • lin says:

        kalu boleh elak lebih baik elak kan…dari kecik kena didik rasa malu dlm diri anak..nanti bila perasaan malu hilang..sampai besar trrkinja2 depan khalayak pun dh tak rasa malu…melentur buluh biar dr rebung ..bila dh jadi buluh..payah nak ditegur..bahaya…

        0

        0
        • Anonymous says:

          dorang menari lah bukan terkinja2…kau ni mesti tak pernah bersenam gerakkan badan, cuba check paras gula dan darah dgn doktor mcm mana..doktor sendiri pun nasihat suruh aktif.

          0

          0
        • air sirap says:

          apa yg bahaya nya kalau jadi penari kebudayaan?????
          lagi bahaya kalau org bajet ustaz tapi sebenarnya hipokrit…depan nampak islamik..belakang hanya Allah yg tahu. Aku ckp perkara yg betul berdasarkan pengalaman aku sendiri.

          0

          0
        • linl says:

          bahayanya tiada rasa malu, lihat pen air perempuan memintaku badan penari lelaki. anda mau katakan itu di benarkah dlm islam? nauzubillah…inilah permulaan kepada perkara yg lebih menakutkan….alasan” ala budak2′ lgpun pertandingan sahaja” . daripada perkara2 yg seperti remeh lah perlu dicegah. jgn butakan mata danmata hati hingga membenarkan Segala Hal yg begini.

          0

          0
  3. Mak Jemah says:

    Apasal Hanez Suraya takde kat majlis ni? we want hanez… we want hanez.. yeeeeha

    0

    0
  4. Air Mata Buaya says:

    novel air mata buaya di mph

    0

    0
  5. loly says:

    tak tau cerita apalah…tak menarik dan tak perlu semak dalam industri…errr pengacara tu mcm berusia…takde remaja ke utk rancangan mcm ini.

    0

    0
  6. minah jambu merah biru says:

    minah jambu tk minat lah ngan budak2 kecik ni joget huh ! minah jambu cuma minat gambar yg no 7 tu hensem …

    0

    0
    • Maman Sandakan says:

      Betul! Baik tonton anime Jepun macam DRAGON BALL ke, ONE PIECE ke. SENTUHAN IKON kat TV1 pun sama jugak.

      0

      0
  7. olaf says:

    Tema untuk final dengan memberi lagu penyanyi sedia ada dirhams akan tdk sesuai utk di pertandingan. Jika usaha untuk memartabatkan tarian adakah folk us utama se harusnya peseta diberii cab arang yang benar2 menguji sejauhmana generasi cilik didedahkan dgn tarian dan bud sya seluruh etnik di msia

    0

    0
  8. Anonymous says:

    Yang tua masuk kilauan emas..yang muda lagi ntah apa2 program..yang budak2 pun dah ada mcm2 rancangan..complete..apala nak jadi ngan Malaysia ni..semoga Allah tunjukkan kita jalan yg lurus..

    0

    0
    • mami says:

      sebenarnya sikap masyarakat malaysia sekarang terutama ya melayu Islam, agar sukar ditegur. bila ruangan gosip ditegur, dikatakan [email protected] Siber. dah ruangan sebegini masyarakat lebih byk buka. percayalah, daripada laaman2 ilmiah. jadi teguran tak salah. ada pula yg katakan maksum sngt ko bc gosip jgk. nauzubillah…maksum hanya ada pada nabi. jgn pertikaikan perkara yg tak patut hingga mengeluarkan kata2 yg menunjukkan kejahilanan sendiri. siapa kata jadi artist budaya halal? tengok percampuran lelaki dan wanita menari dgn Segala lenggok badan tanpa tertutup aurat dan depan khalayak. dan Lantai cilik , sy percaya ada antara peserta sudah akil baligh. jgn menjadikan teguran yg baik. byk sy hadir kuliah agama, bila ustaz tegur sesuatu , ada yg pertikai “ah ustaz bukan tgk pun rancangan tu, mana tahu haram” dan bila ustaz melihat utk dih ujan dalam kuliah turut di pertikai “eleh ustaz pun layan hiburan” jadi sama je mcm kitaorg. jadi, muhasabah diri. apa2 teguran yg bermanfaat jgn di pertikai, hingga emosi di guna utk membidas. org yg di anggap alim2 kucing, Cuba lihat pula adakah dirinya sempurna menutup aurat? kalau sempurna fizikalnya Nya, jgn lah dikatakan dia alim kucing sedangkn dia sendiri menjalankan tuntut an wajib agamaNya.

      0

      0