Written by AbangNara | January 24th, 2014

Tinggi sungguh kesedaran anak sulung Ziana Zain yang bernama Aiman ini. Baru berusia 14 tahun, Aiman yang bersekolah di Sekolah Agama Menengah Muhammadiah Pekan Sabak, Sabak Bernam sering menasihati ibunya agar menutup aurat dengan memakai tudung. Ziana Zain menerima nasihat anaknya dengan hati yang terbuka. Bagus sungguh anak Ziana Zain ini. Thumbs up!!!
ziana zain

Kata Ziana Zain menerusi portal GUA:-

Aiman memang pernah menyuruh saya memakai tudung. Dia tanya; “bila Mama nak pakai tudung’? Terkejut juga apabila dia suarakan perkara itu. Tapi, saya jelaskan kepadanya, jika saya mengambil keputusan untuk bertudung, biarlah ia datang dari hati dan ikhlas. Bukan kerana terpaksa. Jadi dia faham. Namun sempat juga ingatkan yang kita tidak tahu tentang tarikh kematian kita.

Pesan Aiman lagi, kena tutup aurat sebab berdosa kalau tidak buat. Pernah sekali dia menemani saya membeli kuih. Waktu itu dia memakai pakaian sekolah dan saya memakai skirt. Aiman cepat-cepat tutup lencana sekolahnya kerana tidak mahu orang tahu dia bersekolah di mana

ziana zain bertudung

Manalah tahu satu hari nanti nasihat Aiman akan mengubah pendirian si ibu. Teruskan menasihati ibu anda. Insya Allah suatu hari nanti akan ada kesannya. Apa pun, Abang Nara tak sabar nak melihat gabungan Awie, Ziana Zain dan Erra Fazira di dalam konsert mereka bertiga bermula 3 hingga 9 Mac di Istana Budaya. Confirm akan membangkitkan nostalgia punya. Terbaik!!!

P.S: RON95 hanya untuk orang “miskin”.

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

136 responses to Ziana Zain Dinasihati Oleh Anaknya Supaya Bertudung

  1. wawa says:

    ikhlas dr hati ckp kak ziana mmg sgt2 gojes with hijab..trust me…

    0

    0
    • Wawa Zainal says:

      kesian anaknya, malu dengan pakaian ibunya..
      harap cpat berubah…

      0

      0
      • Aaron Aziz says:

        sekebun cinta nan berbungaaa…

        0

        0
        • Olga says:

          Niat asalnye nak ckp kat org ramai yg anak dia soleh, baik.. didikan dia berhasil.. tp dia x sedor org maki dia suruh bertudung! LOL

          *tanda2 perubahan mak cik2 lewat usia…

          0

          0
        • lynn says:

          seram aku nengok dagu zz ni. mcm witch lah pulak. syukur Alhamdulillah ada anak mcm tu. sekurang2 nya ada org nak tegur. encik suami tak pernah tegur ke? hihihi.

          semoga zz terbuka hati nak tutup aurat tak lama lagi. tutup aurat ye, bukan bungkus aurat :)

          0

          0
        • amoi says:

          Anak sendiri pun malu bila si mak x pakai tudung..si mak pon bg reason tah pe2…ckp je la xnak pakai tudung terusss..kan senang..xyah bg reason perlu datang dari hati dan ikhlas…nanti malaikat nak tarik nyawa, time tu ckp kat malaikat, saya belum nak mati lagi sbb ia x datang dari hati dan x ikhlas…camne tu???

          sendiri pk lah ZZ oii..

          0

          0
        • Maria Mersadis says:

          the only Malaysian singer yg i suka . And please , i nak tgk kak Ziana bertudung . Tapi satu benda yg Maria takot kan , mane lah tawu Pondans2 verangans tu ikut bertudung juga , almaklum la , Akak Ziana kan beri influence yg besar kpd diorang . xoxo .

          0

          0
      • adidas says:

        Kalau aku la.. aku malu jika anak tegur aku macam tu.. fikir fikirkan la ziana oiii….

        0

        0
        • Anonymous says:

          betul le ckp olga tu.. sebenarnye dia nk tunjuk anak dia tu soleh. secara tak langsung menunujukkan kebaghalannya

          0

          0
        • sian aiman says:

          boleh bayangkan camne die kat sekolah..bile ustaz ustazah cerita bab aurat wanita, mesti die teringat ibu die..mesti die sedih..semoga ziana zain sedar yang hidayah Allah tu perlu dicari bukan tunggu die datang..lain la siti hidayah peminat fanatik mu..mungkin akan mencari2 mu ziana zain

          0

          0
      • roslan says:

        nak buat camna..hidayah itu dari Allah swt bukan dari makhluk, In Sya’ Allah satu hari nanti dia boleh berubah tu, syabas pd anak beliau dan tahniah juga kpdnya sbb hantar anak ke skolah agama,banyak hikmah tu, doa2 lah jadi mcm diana amir,datuk siti dll yg bertudung.

        0

        0
      • anis says:

        buat malu je.. dah la kena tegur dengan ank.. cerita pulak kat orang… dah tu haram tak nak ikot..ikhlas ke tak belakang kira..yg wajib aurat tu tutop sebelum mati menjemput.. adoiii..tunggu ikhlas kalu tak sempat camna.. sia2 je la…

        0

        0
      • harith iskandar says:

        bodoh!!! apa ko ingat nnt anak ko dh besar tk malu dgn perangai ko? ko kena ingat wawa… smpai mati org fikir ank ko tu ank haram!!!

        0

        0
      • harith iskandar says:

        bodoh! nnt ank ko pun malu dgn ko wawa! smpai mati org fikir ko lahirkan ank luar nikah… ha ha ha

        0

        0
      • bungalestari says:

        PENAT JIWA ORANG MELAYU NI TAK HABIS DGN ISU TUDUNG> Pompuan paling gedik dan gatal puki ambik laki orang ialah pompuan pakai tudung. MALU TAPI MAU . PUIIIIIII!!!!!!!!!

        0

        0
    • Neelofa says:

      apa yg aku nak ckap, ziana zain ni memang bagus giler,
      sebab sekolahkan anak kt skolah agama…

      0

      0
      • d says:

        btul kaq lofa anak dyer very ok and the most dyer langsung x merungut asrama sekolah as not comfortable as his home

        0

        0
    • Lu Kangkung says:

      oh? maksudnya… kalau tidak ikhlas… jangan pakai tudung? jadi tak der lah dosa? terbaik lah akak ziana… saya pun x ikhlas gak pakai tudung ni… nak gak lah buka tudung….

      eh? dosa tidak menutup aurat camner lak akak ziana?

      mohon pencerahan…

      kangkung punya artis!

      0

      0
      • Raja Noora says:

        x payah nak perli2 sgt..ingat kelakar sgt la tu? dah pandai sgt la tu?

        0

        0
        • ..|.. says:

          setiap manusia y mengaku islam..wajib menasihati kaum semuslimnya untuk kearah kebaikan…tidaak ade istilah kubur aku..kubur kau…nnti bile dah kat akhirat..kne timbang sume amalan..nnti mule la org y xpkai tudung ni tye..knpe ajak dy pkai tudung masa kt dunia dulu..haa..sape nk jwb??ko ke minah??

          0

          0
        • Anonymous says:

          Raja Noora

          Bahalol kau! Tegur itu wajib… Sekarang aku tegur kau… jangan jadi Bangang! bachul takut nak menegur

          0

          0
      • WRM says:

        Sebenarnya, bertudung itu wajib. IKhlas atau tidak bila perkara itu diwajibkan.. WAJIBLAH patuh. Seperti jugak solat. Kalau kata tak ikhlas pun, buatlah. Paksalah diri kerana kata ulama.. sesetengah perkara wajib ini perlu dipaksa sebelum menjadi darah daging.

        Wallahualam…

        Allah bless

        0

        0
        • Anonymous says:

          betul..mule2 rase terpaksa lama2 rase seronok..dulu sy selalu tak solat n tak cukup 5 waktu dan sy nekad berubah..mule2 rase sgt terpaksa.Skarang Alhamdulillah bila saya tak solat selagi tu lah hati saya tak tenang..dan hasilnya saya tak tinggal solat.Moga Allah terima segala ibadah saya..

          0

          0
        • mama adam says:

          comment ni yg terbaik dan benar.

          0

          0
    • mika says:

      tabik springgggg kat si Aiman tu.
      Ya Allah, lembutkanlah hati si ibu :’)

      0

      0
    • gugu gaga... says:

      xnak pakai tudung nak tggu hidayah tu satu hal…tp xleh pk ke antar anak sek agama..ko pakai skirt kat luar…at least jaga la air muka anak dia tu….pakai sopan…ni x..sian ke budak tu malu..ni cam bangga dia pkai skirt beli kuih..motif??????

      0

      0
    • miss m says:

      mangsa fashion sering dikaitkan dengan gadis bertudung.. setuju atau tidak? im respect mereka yg dah bertudung.. dan tahniah sesiapa yg ikhlas utk bertudung.. tp 1 je.. 1 je.. sape yang pakai tudung tu.. tolong lah jaga tingkah laku.. ni kadang2 ada yang sampai ikut laki masuk bilik..peluk laki sana sini, gelak besar tak ingat dunia.. sakit mata gak laa aku tengok.. and sometimes aku terfikir, ape motif pakai tudung litup tu? nak mengaburi tingkah laku sebenar?

      0

      0
      • lynn says:

        satu lagi.. pakai tudung tapi baju ketat, lengan pendek. seluar ketat nak mampos, bila duduk nampak spender. pakai tudung tapi tak tutup dada. biarkan terbonjol budak dua ekor tu.

        p.s. muhasabah diri sendiri jugak sebab saya sedang belajar utk menutup aurat dgn sempurna. insyaAllah.

        0

        0
        • JJ says:

          betul3..org sekarang ni asal pakai tudung je dh di kira tutp aurat..pakai tudung tp pakai pakai baju ketat, leging segala belum lg d kategorikan sebagai tutup aurat. Pakai baju labuh dan longgar kalau kain jarang pn sama kes jg..

          0

          0
      • B says:

        sekurang kurang nya dia tutup aurat… pahala dosa itu keja Allah SWT… kita tiada kuasa nak menilai…

        0

        0
      • miss m says:

        B: saya tau itu kuasa Allah.. tak siapa aberani lawan kuasa Nya. macam saya cakap tadi, saya respect mereka yang dah berhijab, cuma nye tingkah laku tak seiring dengan penampilan..

        0

        0
    • Anonymous says:

      waaaa….dah besar anak kak ziana….

      AJL zaman ZZ/CT ja best…

      AJL Skrg…..hadooooo

      0

      0
    • Anonymous says:

      sndri blajar~sndri tau..memasing bkn x sekolah punya org…
      ~ank adalah harta yg d tnggal kn bila mati kelak~sudah tentu lah di kasi baja yg baik secukup ny~coz ank itu yg akn mndoakn si ibu bila mana ajal si ibu sudah tiba…apolaaaaaaaaaaa

      0

      0
    • Us.Kushairi says:

      Tudung untuk menutup kecantikan bukan utk kelihatan gojes cik adik hoii!

      0

      0
  2. Insaflah says:

    Anak yg berumur 14 tahun lagi berfikiran matang dari ibu yang berumur 40 lebih. Ibu berubahlah. Kesian anakmu malu dengan pakaian ibu sendiri.

    0

    0
    • ila says:

      Doa dan nasihat seorang anak juga boleh mendatangkan keinsafan bagi ibu dan bapa.. Teguran Aiman lagi berhemah daripada teguran kasar korangs kat sini.. Sama2 lah kita doakan Ziana Zain mendapat hidayah,

      0

      0
      • Anonymous says:

        bodoh kau ila…

        0

        0
      • uyun says:

        sokong ila.betol tu..semoga doa aiman ,ALLAH ‘dgr’.mn tau ibu dia akan berubah.kita pon sm2 doakan dia.dan diri kita jadi makin baik.gud job aiman.

        kak ziana,mudah2han terbuka pintu hati akak utk berubah..amin

        0

        0
    • alhidayah says:

      tak perlu tunggu ikhlas… saya memula pakai tudung pun bengkek ke mak paksa/ hubby paksa… lama2… ikhlas itu datang sendiri… baru saya sedar… hidayah itu perlu di cari.. hidayah janganla ditunggu, takut tak datang… jadi kita kena cari… insha Allah

      0

      0
    • hidayah says:

      si anak takut ditarik masuk ke neraka jika tidak menasihati ibu utk menutup aurat

      0

      0
  3. Inspektor says:

    Bgus tol ank.. sjuk perut ibu mgandung kn die.. :)

    0

    0
  4. jaja says:

    alamak tak malu ke bila anak dah tegur macam tu. sampai sanggup dia tutup lencana sekolahnya sebab tak nak orang tahu dia sekolah agama

    hantar anak ke sekolah agama, mahu anak soleh tapi kenapa mak tak sedar diri sendiri perlu diperbetulkan juga…

    tutuplah aurat ye kak Ziana!

    0

    0
  5. abtp says:

    bgs anak dia…mengingati dan rasa malu,,,
    ataupun dia rasa malu dgn guru2 dan kwn2 dia di sekolah agamanya..

    tapi rasa hairan dgn org yg kata tngu masa dan biarlah ikhlas…huhu

    0

    0
  6. pinky-minky says:

    aaa..camner ek. contohnya mcm sembahyang kan wajib. boleh ke kita cakap belom terbuka hati lagi nk sembahyang. biarlah kita sembahyang dengan hati yg ikhlas bukan terpaksa. sembahyang ngn pakai tudung sama la jugakkan. bende wajib. so camna ek??

    0

    0
  7. Jgn mabuk dgn glamour dunia.. says:

    “jika saya mengambil keputusan untuk bertudung, biarlah ia datang dari hati dan ikhlas”

    Alasan lapok dari zaman berzaman…

    ngko ikhlas ke idak ke… wajib kena pakai. Dalam kubur tak tanya.. “hai si polan… ngko pakai tudung ikhlas ke idak…”

    Tolong jgn jahanamkan minda anak remaja dgn alasan gini.

    0

    0
  8. maria ck mikhaeel says:

    semoga kak ziana mendapat hidayah..
    aminn

    0

    0
  9. good boy says:

    ayah xnasihatkn mak, tp anak yg tolong nasihatkan….bagus la Aiman….smoga menjadi anak yg soleh….harap ziana bertudung lepas nie…..

    0

    0
  10. KurangkanControvosi says:

    Alhamdulillah..Itulah tangungjawab org lelaki..xkira anak,abg atau suami..Membimbing kaum wanita..Moga kak ziana cpt berubah..amin

    0

    0
  11. fakir says:

    alahai typical artis..asal sebut isu tudung, biarlah dr hati yg ikhlas, belum sampai seru blablabla..wadehel punya jwpn….nama pun dah wajib tutup aurat, xde nk tggu seru ke hapa..mmg berdosa la kalau ko xpakai tudung..xde pulak dalam Alquran sebut ko berdosa kalo x ikhlas tutup aurat ..bab2 wajib ni wajiblah kau buat..ikhlas xikhlas, mesti kena buat..hai manusia…dah tua pun xsedar diri lg..nak tggu nazak ke baru sibuk cr tudung

    0

    0
  12. si tudung says:

    bila tgk artis bertudung, rse sejuk je mata…
    tapi still pkai tudung singkat n tak cukup syarat.. biarlah labuhkan hingga menutup dada.. bukan setakat balut2 mcm turban tu.. n kpd artis2 yg dah pun berumur, dah ada anak bujang n dah bergelar nenek, tutuplah auratmu.. kadg2 tgk anak dyorg yg tutup2 tp mak2 terbuka…
    renungkanlah…..

    0

    0
  13. Aiman xkesah says:

    Semoga diberi hidayah

    0

    0
  14. tok guru says:

    itulah kelebihan anak ngaji sekolah agama.boleh ngajo mak yg xreti agama ni.

    0

    0
  15. markonah says:

    AIMAN tak kisah :)

    0

    0
  16. reezwan Hayat says:

    Moga kita semua besangka baik jelah…saya boleh rsa ziana zain bkn bdoh nak bukak aib dia sendri then mncritakan pda wartawan..tentang apa yg anak dia buat..think about it….mungkin dia da start nak menghampiri hidayah btapa pnting nya mnutup aurat sehinggakan anak sendri yg menegur…kita doakan jak la dalam msa terdekat ni mnataw in sha allah dia beristiqomah tuk ke arah yg lbih baik…kita ni hmba allah yg sntisa ingin brubah kpda yg lebih baik…anggap jak yg baik2…allahualam..

    0

    0
    • shahz says:

      aku pon rase mcm tu.. sebab xkan la sesaje dia nak cakap bende ni kat press.. maybe dia dah bagi hint nak bertudung kot.. wallahualam.. just wait n see..
      lagi satu aku tgk.. ziana ni artis yg selalu org kaitkan pasal tudung ni.. artis lain jarang kot..

      0

      0
  17. 2 Cents says:

    Menutup aurat perintah Allah yang WAJIB. Perkara wajib kalau tak buat, berdosa… tak kiralah ikhlas atau tidak, nak tunggu dapat hidayah atau tidak, nak tunggu lepas berumah tangga atau tidak

    0

    0
  18. boikot says:

    pebende la abg nara g update citer cam gini..
    x stuju btul.. buka aib org ke ape ni???

    0

    0
  19. Anonymous says:

    TAU TAKPE!!

    0

    0
  20. reezwan Hayat says:

    Saudara 2 cent…siapalah kita mahu mengadili sesama manusia…wajib memanglah wajib dalam konteks perintah allah tp itu kita punya pemikiran tp dalm crita ziana zain ni…mungkin dia baru nak sedar..so trpulang la pda dia..hidup dia dan apa yg suami dia telah tanggung akibat tak membimbing isterinya ke jalan yg benar..kita sbgai hmbanya cuma dapat berdoa agar saudara sesama islam kita ni bole insaf dan mngikut ajaran yg sbenarnya…kdang solat lima waktu dan tutup aurat pun tak semestinya menjamin kita ni org islam sejati allah lbih tahu apa yg hmbanya buat…maka tak bole mngata org sesuka hati…kata2 saya ni bkn sja nsihat pda rakan2 d sni..tp untuk dri sendri dan juga kluarga….

    0

    0
    • 2 Cents says:

      FYI, saya tak mengadili dia… Ada awak nampak komen saya yg mengatakan dia berdosa atau akan masuk neraka? Saya katakan perkara WAJIB kalau tak buat BERDOSA

      0

      0
  21. belinda says:

    si ziana ni tak rase ke dia cam bukak aib dia sendiri -,-

    0

    0
  22. nara .. says:

    APELAAAAAA NARA NI,,, PENATT JER ANAK DIA DUK TUTOP LENCANA SEKOLAH.. KO PLAKKKK PI BITAU ANAK DIA SEK AGAMAAAAAAA… SATU MALAYSIA DAH TAU HOKEYYYYYYY !!!!!!!!

    0

    0
  23. balqis rahman says:

    AURAT IS WAJIB…X DE ALASAN..DALAM TARA KEIKHLASAN DAN NEKAD YG BETUL2 NK TUTUP AURAT TU DATANG..SUAMI MENANGGUNG DOSE..KESIAN SUAMI…KITA MATI BILA2 SAJA..KALO X SEMPAT..SUAMI KITA YG KENA JAWAB DIAKHIRAT..DAN BILA ANK SDRI DAH NASIHAT PERLU ADE KESEDARAN..SIAN JUGA PADA ANK…KITA BG MASUK SEKOLAH AGAMA…TAPI KITA AS PARENTS TIDAK IKUT APA AGAMA SURUH..KAN CONFUSE ANAK TU…

    0

    0
  24. Khalifah says:

    Syabas Aiman kerana menasihati mama untuk pakai tudung. Semoga mama Aiman lekas-lekas sedar sebelum Allah menarik nyawa dia.

    0

    0
  25. zainab zain says:

    1) Bagaimana pula dengan solat? Kalau tak ikhlas tak payah buat ka?
    2) Puasa, zakat pula macammana?
    3) Kalau tak mau buat, jangan guna alasan ikhlas. Perintah Allah kena ikutlah, itu
    kewajipan bukan pilihan, suka buat, tak suka tak buat.

    0

    0
  26. minah bunga says:

    ikhlas atau tidak… dosa tetap dosa… yang menanggungnya siapa..?? suami jugak yang kena..

    0

    0
  27. Crystal says:

    seorg mak yg paling bodoh skali.,ank da tegur tue phm2 lar….

    0

    0
  28. missgugel says:

    at least aku tabik kat ziana ni sebab dia berani cerita kat umum pasal anak die tegor die

    0

    0
  29. jajaja says:

    Degilnya manusia nih kan…
    Allah dah suruh tutup aurat…
    Anak pun suruh…
    Still tak nak…
    Siap bangga bgtau yg nak tunggu ikhlas baru nak bertudung..
    Mmmmm

    0

    0
  30. Ellysha says:

    Sama2 doakan semoga akan berlaku penghijrahan pada diri Kak Ziana.

    0

    0
  31. BuduBilis says:

    wak dia tunggu ikhlas. Dah nama beragama islam…wajib tutup aurat. Apa pun alasan ‘wajib’ bagi wanita beragama islam.

    0

    0
  32. Anonymous says:

    x pasal2 d hari jumaat ni aku mengumpat pasal si ziana ni..ni le dia mak y x tahu malu sampai d tegur oleh anak suruh brtudung…pas tu canang bagi tahu kt semua org y dia lom bersedia bertudung wlpn dh berapa kali d tegur ngan anak dia..kalau sy anak sendiri atau budak y tegur mcm ni malunya….x tahu nk letak muka kt mane….anak sendiri lebih bijak dari mak dia y dh tua…harap2 kak didie pn akn berubah ke arah kebaikan sb aku tengok anak kakak didie semua bertudung n sopan…

    0

    0
  33. keri says:

    Anaknya nak bagitau, “kita tak tahu bila ajal akan sampai”…. sementara nak tunggu ikhlas pakai tudung tu datang, kalau ajal yg sampai dulu mcamana???…

    0

    0
  34. Pelik says:

    dia ni sampai bila la nk melalak menyanyi n pakai baju sendat mendat…nmpk tetek n punggung…hello kak ziana…awak tu dh tua bukan mcm zaman awk anak dara lagi…kalau ko wat melentik mcm mane pn tpi kan lagi cantik kalau ko bertudung n berpakaian y lebih sopan…ap lagi y nk d kejar agaknya…..x cukup ke ngan zaman kegemilangan kak ziana…skg kalau kak ziana angkat2 kening pn dh x heran la…kak ziana skg dh d kira retis sendu…

    0

    0
  35. kruzmaniac says:

    pemakaian tudung tu tidak wajib tetapi menutup aurat tu yang wajib..harap kak ziana lepas ni terbukalah hati untuk menutup aurat.jangan pulak tutup kepala jek tapi pakai pakaian yang tetap jugak mendedahkan aurat.semoga di lembutkan hati,diberikan keinsafan buat kak ziana dan kita semua mendapat hidayah dari Allah s.w.t…amin..

    0

    0
  36. Olaf says:

    ishhhhh malunya bila d tegur anak sendiri mcm tu…x payah anak..kalau budak ke org tua tegur pn dh naik malu d buatnya…

    0

    0
  37. sssss says:

    Bagi aku la…x perlu tunggu keikhlasan dtg….sbb menutup aurat tu wajib…sekurang2nye klu dah bertudung menambahkan pahala dan menghindar dosa…InsyaAllah…ikhlas atau tidak hanya Allah yg th….

    0

    0
  38. Anonymous says:

    pd retis yang lain tu seperti erra..cik ta pn nk tunggu d tegur ngan ank ke baru nk berubah..tu pn kalau berubah la…

    0

    0
  39. Pilih kasih says:

    kak ziana..kalau x malu ngan anak…harap kak ziana malu dengan ALLAH ye…

    0

    0
  40. Aida says:

    Barakah Hari Jumaat…jika 14 tahun dah ada kesedaran…sedehlah mendengar jawapan si Ibu…alasan Iklas dengan tak iklas menjadi alasan..Renungkan lah..Allah dan Rasul yang mensyaritkan Umatnya menutup Aurat…tapi..makhluk cipataannya menolak dengan alasan yang sangat tidak wajar sama sekali…memang sedeh..! Allah memberi kita Rahmat tanpa bersyarat…tapi kita..meletakan berbagai syarat untuk melakukan perkara yang sah sah di tuntut oleh Agama.

    0

    0
  41. Peminat ziana says:

    Kesian anak dia..mesti malu tgk pakaian ibunya…ajak ziana, pki tudung tu wajib..bkn ikhlas ke x ikhlas…kurang fahaman Islam ni jd cm ni

    0

    0
    • Sabri Ali a.k.a Nick says:

      Setuju sejuta kali! Ziana Zain dah umur 45 tahun la. Tak salah rasanya kalau menutup aurat apabila memasuki usia senja.

      0

      0
  42. nana says:

    Dah tu yg BN ni gi letak gamba ziana seksi2 dlm post ni wat pe?die nak brubah, korang gi letak gamba aib die plak..tuka laa gmba tu(ikhlas dari hati)

    0

    0
  43. Amylee says:

    Ziana bertuah kerana dikuarniakan anak yang ada kesedaran dlm bab2 ni semua. Mmg kalau sy pun akan rasa malu bila ditegur oleh anak mcm ni. Iyalah, sepatutnya kita yg dah tua ni lebih tau hukum hakam. Whatever it is, hidayah itu pemberian Allah. And kalau boleh, sy minta, kita sbg wanita Islam esp artis2 or public figures jgn la buat statement “Kalau nak bertudung, biarlah ikhlas or belum sampai hidayah”. Hukum bertudung & menutup aurat ni dah ada ketetapan sejak azali lagi. Simpan sahaja komen2 spt ini dprd mengundang kutukan dan fitnah. InshaAllah Ziana akan bertudung, sy doakan. Harap2 anak Ziana pun akan kekal berfikiran begini. Sometimes, Allah kurniakan parents beriman tapi anak2 perlu bimbingan. Kadang2 sebaliknya.

    0

    0
  44. princess says:

    Klau saya jd anak dia pun saya malu…cian aiman.huhu

    0

    0
  45. nora says:

    salah kata2 mu ziana zeng..
    tutup aurat ni bkn tugu ikhlas dr hati..benda ni mmg kna PAKSA..lama kelamaan br dtgnya ikhlas..lebih baik diam dari berkata2 ttg agama..sekiann

    0

    0
  46. pureen says:

    org yg bertudung itu x semestinya beriman..namun yg beriman itu pastinya bertudung..jd jgn kaitkan tudung dgn tingkah laku seseorang itu..

    0

    0
  47. rafiahjaafar says:

    bertudung tu wajib ziana zain oiiii….x payah nak tunggu ikhlas ke x ikhlas…..nnti lau dah mengadap Allah nak jawap apa?jawap…saya belom bersedia….hai macam2 jenis manusia dlm dunia ni….saya cuma menasihati saje…nasib kita semua x sama di sana….org yg x tutup aurat dah jelas kena punya………

    0

    0
  48. siti says:

    you ni blogger.. tajuk dah elok.. tp gambar yg you letak.. hmmm… menegewakan.. tak kena langsung. dan kurang sensitif.

    0

    0
  49. AKU says:

    Benda yg paling berharga di dalam dunia ini ialah doa2 anak yg soleh n solehah. Itu yg perlu di ingatkan. Biar kita tidak sempurna tetapi kita berusaha menjga hati mulut dan lidah itu lebih baik dari berpura2 sempurna tapi hati mulut dan lidah sentiasa memburukkan org. ZZ mungkin tidak baik dari segi agama tetapi dia berusaha dgn menjadikan ank2nya soleh. Fikir2kan hidayah milik Allah. Bila2 masa dgn izinnya sesiapa saja berhak. Fikir2 yea,jgn tahu bergosip saja. Suka layari blog gosip xsalah tapi cubalh berusaha mnjadi pembaca n pengomen yg bijak dlm menulis…huhuhu

    0

    0
  50. MLM says:

    KO INGAT NI LAWAK…..

    0

    0
  51. PeminatZiana says:

    Aku rasa ZZ takut lah bila dia pakai tudung nnT, job dh tak masyuk!! Tapi harapnya tidaklah dia berfikiran begitu. Rezeki Allah ada di mana2…aku juga berdoa supaya Allah bukakan hati ZZ untuk menutup aurat, kalau boleh sehebat Noorkumalasari. Huhuhu.

    0

    0
  52. kaka says:

    Anak dia ckp mcm tu sbb Anak dia sekolah kt Sekolah Menengah Agama Dlm area selangor , sekolah Agama penuh berasrama itu dkt dgn rumah mak aku ( tmpt budak2 pandai ) uniform dia kemas dan sentiasa berkupiah ! tapi Ziana mintak kakitgn kt sekolah tu serta guru besar merahsiakn hal tu , tahu sbb anak sepupu aku blajar 1 sekolah situ ,tapi bile Ziana dtg melawat Ziana akn berjubah dan bertudung labuh , rahsia pecah mase hari pendaftaran dgn name ROZIANA ZAIN dan dgn rupe nye yg tak lari tu … yg tak best bile org dah tahu org mintak sign autograf , tak de privacy utk dia tapi dia stil lyn dgn baek !

    0

    0
  53. Sabri Ali a.k.a Nick says:

    Ziana Zain bukan muda lagi ni.

    0

    0
  54. minah jambu merah biru says:

    memang betol kate ziana tu…kalau nk bertudong biar lah dengan hati yg tulus iklas dn berseh tmpa di paksa..kalau hati lm iklas jangan paksa kn diri untok bertudong ….sebab bertudong ni bukan Nye boleh main2 bukak tutop bukak tutop ! jadi kalau belom lagi bersedia tk payah lah bertudong yeeeeeeeee nanti jadi macm noraniza idris bertudong tapi pakaian ketat bontot besar tonggek huh !!

    0

    0
    • Ishk…kene paksa la awk..mcm solat..kene paksa wlaupon xnak..sbb benda wajib..sy dl camtu gak..ank sdra tegur..sy malu..sy pki la..mle2 mg pki bawal pehtu selimpang ke bahu..lme2 pki bawal ikat bawah tutup dada…sbb pe ..sy paksa..sbb sy syg ayah saya..suami sy…sy xnak jd penyebab dorg msuk neraka… Kita kene paksa diri tuk jd lebih baik..dlm msa kita cri jalan ke arah yg lebih baik..allah akan bantu..dan pcyalah..hati kita akan iklas..yg pasti..kiamat sudah dekat..jom pakat2 bertaubat…

      0

      0
      • Kemek Suhaiza says:

        aikk kene paksa? Bukan ker dlm agama sendiri ckp kita takleh paksa memaksa, macam ni ker kita nak sebarkan ajaran agama? Secara Paksaan?

        0

        0
        • sue says:

          Hukum menutup aurat memang kena paksa.tak pakai berdosa walaupun pakai tak ikhlas. Menutup aurat ni hukan macam nak bg derma atau nak tolong orang baru ikhlas.tak percaya tanyalah ustaz.sebab tu kita bukan sahaja baca bab artis sahaja tapi bab agama pun kena sensitif, kena tahu yg mana halal, haram, makruh, sunat ikhlas dll. Saya cuma nak menyatakan apa yg dibaca dan didengar oleh saya. Maaf jika tersinggung,

          0

          0
    • man jer says:

      Kemek suhaiza :Abis tu benda dah wajib.. memang la kena paksa.. diulangi WAJIB.. kalau sunat tu boleh la nak buat ke tak nak.. sedangkan orang yang sakit tenat macamana pon diwajibkan solat, inikan aurat.. Nanti dalam kubur malaikat tanya kenapa tak tutup aurat?.. Awak nak jawab apa?.. belum bersedia? :)

      0

      0
  55. Anonymous says:

    Umur 14 tahun tu dah besar. Dah tau bezakan buruk baik. Tentu la dia malu bila berjalan dengan mama dia yang berskirt pendek dan berpakaian seksi. Sedangkan dia sendiri bersekolah agama. Di sekolah mesti ada yang perli2 dia. Kesian… Anak ada perasaan malu tapi mama dia tak tau malu…Ziana boleh bermula dengan menutup aurat dulu…berpakaian longgar sikit . Lupakan pasal skirt2 tu. Elakkan berpakaian macam sarung nangka.Nampak benjol sana sini. Pelan2 pakai skaf dulu ke , Sesekali cuba pakai tudung…Lama2 keinginan nak menutup aurat datang sepenuhnya .

    0

    0
  56. lagubestbest says:

    Tu tandanya anak dia bersedih mengenangkan MASA DEPAN (soal mati dan kehidupan selepas mati). Yela, mane tau takdir tak baik xjumpa kat syurga lak nanti, macam nabi dan bapa saudaranya, macam (mungkin) doktor ridhuan tee dan ibunya.. macam (mungkin) kita semua setiap seorang ahli keluarga (mungkin).

    0

    0
  57. Linzy Longkang says:

    diva mesia nih uolllzzsss ZZ dress ada kelas mana pernah seksi pun bukan dia pakai shorts atau mini skirts tu pun nak bising ker?

    0

    0
    • ntah lah says:

      ye lah kalau pakai skirt paras lutut nampak lah kaki dia yg genting tu. aku suka ziana tapi aku semput tengok gaya muka dia kalau menyanyi. macam nak terkucil aja. tak lah kot tgk konsert tu.

      0

      0
  58. Atie says:

    Sbg hambaNya, kita tak ada hak utk menidakkan perintah Allah. Hati kita adalah didlm genggamanNya. Samada kita ikhlas ataupun tidak didlm menurut perintahNya, kalau dh diwajibkan, berdosa utk kita melanggarnya. Allah berhak sepenuhnya keatas diri setiap kita sbb kita hamba, Dia pencipta kita. Sama keadaan bila anak kita melawan kata kita ataupun tidak ikhlas melakukan apa yg kita suruh. Bagaimana rasanya..? Tentunya kita akan marah..tp Allah bila kita tidak buat apa yg Dia suruh, dia masih curahkan nikmatNya yg melimpah ruah. Kita x pernah fikirkan..sbb kita manusia suka take things for granted… Hanya orang yg benar2 beriman shj menyedarinya.. Moga Allah beri kita hidayah yg berkekalan..Amiinn..

    0

    0
  59. tudung bawal says:

    hati terbuka bertudung atas banyak sebab, kadang2 jgn tunggu ‘terbuka hati’. ia adalah peraturan yang wajib utk kita patuhi. kadang2 kena lakukan dulu, mudah2an keterbukaan hati itu akan datang kemudian. tak semestinya terbuka hati dulu baru pakai tudung. it can be vise versa. macam kita mendidik solat kepada anak2 kitalah. kerap kali ia datang dalam bentuk tingkah laku dulu sebelum penghayatan itu datang kemudian. pertanyaan anak itu pada saya sesuatu yang sangat mulia, datang dari naluri yang mahu terbaik utk seorang wanita yang melahirkannya, yang syurga itu dibawah tapi kakinya. wajar permintaan anak itu dipandang serius. semoga dipermudahkan niat anda utk bertudung.

    0

    0
  60. kak jemah says:

    agak2 bila nak datang ikhlas tu?

    0

    0
  61. Setiaku Disini says:

    In shaa Allah…mudah2an doa anak dimakbulkan… peminat setia ZZ juga sentiasa mndoakn…wlpun nti andai kata ZZ sudah brtudung..u still our Diva…

    0

    0
  62. ein43 says:

    salam.
    ziana ni seorang yg sy sgt minati dgn lagu2 nya yg terbaik.
    tapi kalau dah suami dan anak tegur tp masih tak nk pakai so pikirlah sendiri.
    ziana kena belajar agama islam lagi. buat apa solat kalu x tutup aurat. mcm curah air atas daun keladi.sia2 jer. buat penat.
    nabi s.a.w dh suruh ikut quran. knp kita nk ikut org puteh tu yg seksi meksi tuh…

    astagfirullah.

    0

    0
  63. ju on says:

    Kemek Suhaiza..kena tahu hukum wajib. Tak buat berdosa. jadi tiada paksaan dalam agama tu ialah tiada paksaan dalam menganuti agama. jangan silap bagi tafsiran. solat dan menutup aurat ialah wajib. kalau tak solat walaupun budak berumur 7 tahun kena rotan. jangan ambil ringan bab hukum.

    0

    0
  64. sue says:

    Assalamualaikum….hukum Allah mengenai aurat kita tak perlu mengatakan perlu ikhlas dalam melaksanakannya…jgn salah tafsir.Ada perkara yg perlu ikhlas seprti menderma tetapi bab hukum menutup aurat tidak perlu menyatakan perlu keikhlasan hati baru nak buat.Ia adalah kewajipan yang tidak kena dilaksanakan oleh seyiap mukmin.Tanyalah ustaz atau alim ulama atau banyakkan ilmu membaca…moga kak ziana bermuhasabah dan belajarlah dari org yang mempunyai ilmu agama.

    0

    0
  65. moskuloskeletal says:

    Sekarang ni yang ramai orang balut aurat bukan tutup aurat.

    0

    0
  66. Entah says:

    Anak dia memula apply kat Sek. Agama Men. Tanjung Karang tapi tak dapat. Pastu dapat kat Sabak Bernam tu. Tapi sama je sekolah agama jugak. Yang penting ilmu agama dan pengetahuan yang dia dapat. Cuma lagi jauh sikitla kan.

    0

    0
  67. man jer says:

    AJL terkinja2 ..mesti anak dia malu besar.

    0

    0
  68. man jer says:

    Mlm tadi aku tgk terkinja-kinja.. macam tak bersalah je.

    0

    0
  69. mama sumayyah & adib says:

    Ust Ridzuan Tee Abdulllah menangis kerna tk bjaya memujuk ibunya masuk islam.terkilan rase si anak.kerna kaseh yg terlalu mendalam, dia minta dgn ALLAH agar Allah ringankn seskaan ibunya (kerna ibu bkn umat islam).Maka k ziana renung2kan lah.Semoga Allah memberi hidayah pada akak.Insyaallah amin.

    0

    0
  70. Saya says:

    Kalau yg pakai tudung konon2 menutup aurat sgt tp pakai baju ketat2 & sendat2 tu kira mcm mana lak tu?

    0

    0
  71. Anonymous says:

    Patut pakai dah sbb dh 40 lbh, Nabi kta klau nk sdr time ni la, klau x sdr jga tak tau la, klau tak silap sya msa dlu2 ZZ pkai tdg jg, ada gmbr dia pkai tdg time keja kilang sblm jd pramugari. Ni kes mcm Sharifah Aini, dia pn disrh pkai tdg oleh ank dia si Aliff, Alhamdulillah akhirnya dia pakai jg.

    0

    0
  72. zz says:

    sebenarnya bagus hantar anak sek agama ni, sebab kita tak payah penat mulut nak suruh dia solat and tutup aurat

    0

    0
  73. zahrah ahmad says:

    Ingatlah….hidayah tu dah datang kpd kita sejak 1400 tahun yang lalu. Allah utuskan Nabi kita, Nabi Muhammad SAW. Ibubapa wajib menegur dan mendidik anak sedari kecil. Perkara wajib nak tak nak kena dahulukan. Sebab seperti perkara sebeginilah ibubapa akan dikait bersama di akhirat nanti. Insaflah…… semoga sama-samalah kita saling ingat mengingati….

    0

    0
  74. jambu batu says:

    eh..eh korang ni..xyah ckp banyak la nk kutuk org bagai..yg penting btol kan dri 2 dlu b4 nk kutuk org..ape korg dh btol sgt ke?dh smpurna sgt ke spi xde wat salah??pikir guna otakla bkn kpala tut.

    0

    0
  75. Anonymous says:

    kepada yg sakit hati dengan kak ZIANA ZAIN tu duduk diam2.apa2 pun kak ziana zain mesti lagi cantik bila bertudung.I LOVE YOU SO MUCH ZIANA ZAIN…………….

    0

    0
  76. aiman tempe says:

    kesian ayah aiman…tanggung dosa mak aiman yg x tutup aurat

    0

    0
  77. emie says:

    Semoga Allah memberi Ziana hidayatNya dan terbukalah pintu hati Ziana sebelum terlambat…

    0

    0
  78. bunga says:

    tudng bukan ikhlas tp wajib ngok!!

    0

    0
  79. mana-mana says:

    Zaman sekarang artis MUDA dah berhijrah. Artis TUA @ DIVA @ SENIOR tak reti-reti nak tutup aurat.

    0

    0
  80. […] kita. Orang yang ada jerawat kat dahinya selalunya memiliki sifat panas baran.Untuk menghindari, dinasihatkan supaya menjadikan amalan untuk tidur awal serta bangun awal. Selain itu pastikan dapat tidur yang cukup […]

    0

    0
  81. […] ini, Ziana Zain pernah dinasihati oleh anaknya sendiri mengenai pemakaian tudung ini. Nampak gayanya masih belum sampai seru lagi buat penyanyi popular ini. Sama-samalah kita […]

    0

    0
  82. […] ini, Ziana Zain pernah dinasihati oleh anaknya sendiri mengenai pemakaian tudung ini. Nampak gayanya masih belum sampai seru lagi buat penyanyi popular ini. Sama-samalah kita […]

    0

    0