Written by AbangNara | October 29th, 2013

Menarik juga sebenarnya apabila mereka yang berada di dalam industri hiburan bercakap mengenai politik. Lebih-lebih lagi dalam suasana kehangatan pilihanraya kecil di Kedah. Abby Abadi dalam satu ceramahnya menyalahkan UMNO kerana menjadikan golongan selebriti di Malaysia mengabaikan tanggungjawab sebagai umat Islam dan membiarkan gejala maksiat berleluasa dalam industri hiburan tanah air.

abby abadi

Zed Zaidi selaku Presiden SENIMAN telah tampil menerusi Mstar Online untuk membidas kenyataan yang dikeluarkan oleh Abby Abadi tersebut. Kata Zed Zaidi:-

Soal agama adalah hak individu dan ia langsung tiada kena mengena dengan parti politik dan setiap umat Islam tidak kira sama ada mereka artis atau golongan biasa perlu tahu tanggungjawab kepada agama dan bukannya menuding jari kepada pihak lain.

Politik tidak boleh mempengaruhi seseorang untuk melakukan ibadat ataupun tidak dan saya tidak faham mengapa politik disalahkan dalam konteks artis tidak mengamalkan ajaran agama Islam dalam ceramah yang dia sampaikan.

zed zaidi

Malah menurut Zed Zaidi, Abby tidak jujur dan ikhlas memperjuangkan agama Islam sebaliknya hanya muncul ketika ada pilihan raya. Tambah Zed lagi:-

Saya tidak faham dengan sikapnya kerana secara terang-terangan dia bukannya memperjuangkan Islam tetapi hanya untuk kepentingan politik dan jelas dia isu yang dia bangkitkan ternyata tidak masuk akal.

Ia bersifat kebudak-budakkan dan ingin saya tanya di sini, di mana Abby ketika isu seperti penggunaan kalimah Allah hebat diperkatakan sebelum ini?

Abby hanya muncul dan lantang bersuara hanya pada ceramah-ceramah untuk membantu calon pilihan raya parti itu dan bukannya memperjuangkan Islam

Dunia hiburan sememangnya banyak pancaroba dan penuh dengan dugaan. Mereka yang memasuki dunia hiburan seharusnya membuat persediaan daripada segi mental dan fizikal supaya tidak tergoda dengan apa yang ada di dalamnya. Bagi Abang Nara, kekuatan individu diperlukan dan bantuan kerajaan juga perlu ada dari segi garis panduan dan sebagainya. Kedua-duanya perlu bekerjasama untuk membentuk satu industri hiburan yang lebih baik dan murni. Apa kata anda?

P.S: Tabiat pemandu kereta Malaysia yang menjengkelkan

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

120 responses to Zed Zaidi Tempelak Kenyataan Abby Abadi UMNO Punca Maksiat

  1. cinta says:

    tepuk dada, tanye iman…

    0

    0
    • adakah says:

      isu kalimah Allah tu Abby g bertapa kat gunung ledang nk kawin ngn org muda..

      0

      0
    • nur cahaya says:

      kpd zed zaidi tlg jgn ckp ape2 wat malu aje….sblm ckp tu srh bini hang pakai tudung dlu… time ksh

      yg penting UNDILAH PAS

      0

      0
      • udang geragau says:

        hehhehe…..jahil btul org yang duk compare abby zaman elite ngn abby zaman skrg…korang yg duk kutuk abby dose je mendapat…at least dia dah berubah hujung rmbut hujung kaki tuntutan ISLAM….KORANG?? msih poco2 sendat mendat balairaya kmpong?

        0

        0
        • keypochi says:

          perubahan bkn setakat tutup dari atas ke bawah….bkn setakat luaran…dalaman juga kena bersih….perwatakn kena jaga….tutur kata kena jaga….apa yg sy nampak,slpas berubah,abby hanya tahu mnghentam sana sini…hentam artis….hentam kerajaan.seolah2 kealpaannya selama ini adalah salah kerajaan semata2.apa salahnya dia melakukan sesuatu,dan mngajak mreka kwn2 artis sama2 berubah…dekati mereka….bkn hanya dgn mencaci dan mengutuk mereka shj….Wallahualam…

          0

          0
      • nur cahaya says:

        hahaha yg dislike tu msti org umno…
        sje nk tambah sye wanita yg br dpt mngundi thn ni n sye brusia 22 thn..alhamdulillah PAS yg sye pilih

        0

        0
    • nur cahaya says:

      yg penting UNDILAH PAS

      0

      0
      • amazingnara says:

        amazing…kebanyakan melayu yg baca blog nara ni org2 uneducated dan dikategorikan sebagai melayu low class pemalas lg bangang..tp ade jgk yg undi Pas..hebat..biasanya melayu educated je undi Pas..x sangka ade gak melayu pemalas undi Pas

        0

        0
    • karah says:

      Saya sokong AA dgn pendapatnya. It adalah kewajipan setiap muslim utk melaksanakan tugasnya.

      0

      0
    • hamba Allah says:

      artis tu bukan golongan biasa ek….
      oh curloss ko

      0

      0
    • cahaya petunjuk says:

      Siapa cakap parti politik xdak kaitan dalam hal agama islam.kalau mcm tu silakanla anda zz mengundi pas dan org pas plak pi undi Umno.takkan berlaku kan mcm tu??? Adakah bila dh pertahankan kalimah Allah tu ja cukup dah untuk kata kita org Islam dan dpt masuk syurga…???kalau mcm tu bgusla rakyat malaysia kita pakat2 dpt masuk syurga la yeeeee…..puii berangannn.. syaitan pakat dok gelak ja tgk kita smua. Jgn jadi MUNAFIK.kalau xtau apa tu munafik..pi cri kitab baca balik apa ciri2 munafik..kot2 belambakk ada kat diri kta smua. Sudah2la meracau wahai zz dan artismalaysialainygtaksedardiri.pintu taubat masih terbuka

      0

      0
  2. Nureza Aida says:

    Saya bimbang hidayah puan arbaeyah akan ditarik balik oleh ALLAH SWT. Tak payahlah ikut politik sebab politik mmg kotor dan mghitamkan hati. Sbb politik asasnya adalah hanya utk mcari ksalahan org lain. Wallahua’lam

    0

    0
    • narareader says:

      Orang macam ni kita buat diam dan lihat ja kesudahannya nanti. :)

      0

      0
    • benci umno says:

      siapa kite nk ckp tntg hidayah yg die dpt…at least dia mnggunakan klebihan diri die utk brdakwah…enth2 die jauh lg baik pd kte…bg abby mse….takkan lh puan nureza sokong apa zed zaidi kte kot..

      0

      0
  3. bebas says:

    for the first time lah kan aku setuju dgn zz nih

    0

    0
  4. aku says:

    ustazah jadian tu meroyan campur nak menopause tu yang jadi mcm tu, dah tak berapa nak laku,

    0

    0
    • minah jambu merah biru says:

      memang betol ! dia dh tk laku pastu nk salah kn umno pulakkk ! kalau jambu tkpe la jugak ! mulot tu tk boleh diam asek asek nk menyenyehhh aje cakap pasal orang ! sendiri dh berhijrah sendiri la jawab ! abby ni problem gak Nye takkkkk orang problem memang cngini dia strees ape yg dia buat semua tk kena…dh ada laki hensem muda pon tk kena….dia asek nk kena kn orangggggggggggg aje tk habis2 ! ape kene mengena dia ngan umno? kalau tkde kene mengena ngan umno jangan cakap pasal umno lah ! tu bukan kau pnye hal ! kite ada pak najib biar pak najib yg urus tu semua huh ! lov u pak najibbbbbbbb !

      0

      0
      • rose says:

        ape ke bengapnye lah ngko nih..parti yg menggalakkan rasuah tu lah yg ngko duk agung-agungkan..org dh nk gadai negara pn ngko leh agung2 kan lg..pak menteri smua bersenang lenang mkn hasil tulang empat kerat rakyat marhaen..tgk contoh si anak nazri aziz tu dah lerrr..siap sinis2 kt twitter lg kt org cm ngko..lg nk sokong cm nk mamposss haram jadahhhh

        0

        0
  5. ada-ada aje says:

    abby time isu kalimah Allah tu dia tgh honeymoon.. pastu upload kat instagram..

    0

    0
  6. risya says:

    saya bukan nak berkata buruk tntg abby tetapi xsemua perkara perlu tunjuk pd org inikan pula soal ibadat dan tuntutan..xsemua org memberi sedekah dan perlu hebahkan pd org lain.dosa pahala biar Allah yang tentukan..mcm kita kecil2 dulu ibu suruh solat kita xmahu jd pokok pangkal pd kita sendiri bkn politik atau sbgainya..sy pernah kendalikan program di mana abby di panggil utk memberikan persembahan ketika itu..kami sudah menyediakan bilik utk artis wanita dan artis lelaki tetapi kenapa abby xmahu dan mahu berkongsi bilik dengan zul ketika itu pihak pengurusan yang salahkah politik yang salahkah atau dia sendiri yang mahukan begitu..jd pd abby jgn salahkan org lain dgn khilaf yg kita lakukan..bersangka baik itu lebih mulia carilah ilmu utk diri sendiri sebanyak mungkin moga Allah menerima semua kebaikan kita

    0

    0
    • jaya says:

      Allah dah turunkan bala aib kepada si arbaiah….bertaubat lah abby.

      0

      0
    • kangkung says:

      tahu takpa abby ni aku tengok lebih menegak politik dari cara islam sebenar. ingat abby politik dan islam adalah 2 benda berbeza tak sama. aku cuma nak cakap mulut tu jaga sikit , jangan sebab mulut kita amalan kita buat kat dunia tersekat kat akhirat nanti sebab mulut . nabi sendiri pernah berpesan jaga mulut kita. cuba tengok prof muhaya ilmu dia lagi banyak dari abby ni doctor lagi tapi takda lah mulut macam dia. ustazah fatimah syarha pun lemubut je cakap takda pun libat politik. si abby ni baru berubah sikit dah mengalahkan ustazah. aku tak kisah dia nak cakap benda baik TAPI PERLU KE MASUKKAN POLITIK ???

      0

      0
      • faza says:

        politik dan Islam sama sekali tidak boleh di pisahkan, berdosa besar.. inilah bila rakyat kurang didikan agama….
        tanggungjawab mendidik agama ini pertamanya adalah pemimpin itu sendiri..
        barulah ibubapanya…
        jawablah di akhirat kelak wahai pemimpin pemimpin yang membenarkan segala macam maksiat berleluasa.. sesungguhnya ini tanggungjawab pemimpin untuk membendung..
        apa yang abby cakap tu betul

        0

        0
  7. Anonymous says:

    zz…ko tu kan sah2 ahli umngok!!!
    x payah nak kata org macam2…
    satu lagi…apa pencapaian ko zz sbg artis kt msia ni nak angkat ko sbg contoh…
    zz = empty can!!!

    0

    0
  8. Anonymous says:

    puan abby..berhentilah politik.x kemana pun politik kat Malaysia ni.org tu hentam org ni,org ni hentam org tu.pusing2 kesitu jgk akhirnya.tumpukn sepenuh perhatian pda umahtngga yg baru dibina.suami anda tu ganteng orgnya,kang anda sebuk2 berpolitik suami ganteng anda di sambar anak2 hekan yg sekarang giat mncari suami yg seolah2 terhabai gitu kannnnn

    0

    0
  9. kakicagu says:

    umno bangang umno penipu umno zalim umno no otak. pm penipu
    ok bye!

    0

    0
  10. Cik Pah says:

    Whatever…..bole pikir sendiri mane yg baik dan mane yg x baik,

    0

    0
  11. MAiza says:

    JANGAN berlagak alim dalam berpolitik kalo hanya bertujuan untuk mencari kesalahan dan menyalahkan pihak lain. BERTUDUNG pn xda guna law mulut ********. dulu abby ni bt maksiat ke masa blm dgn PAS? cmne die tau? ada pengalaman ker???

    HUHHH. bukan nak sokong mana2 parti…tp..law keterangan dan ceramah yg cm ni diutarakn kpd org ramai boleh memesongkn fahaman org…pandangan org…bhkn mewujudkn sentimen perbalahan.. islam itu merendah diri. BUKAN BERLAGAK PANahli ulama yg berpuluh tahun belajar agama pn xbt kenyataan cm ni. bru setahun bertudung dh ceramah mngalahkan ulama2. pleaseee…..laaaaa.

    0

    0
  12. m says:

    Pe yg abby ckp tu de betulnye..dah terbukti dgn segala gejala sosial yang ada..

    0

    0
    • narareader says:

      Boleh ke PAS jamin negara zero maksiat kalau PAS dapat memerintah negara ni?
      Boleh jamin arak tidak akan dijual di negara ini hatta, cina india dan bukan muslim jika nak teguk arak mesti pergi thailand atau singapore saja?
      Boleh jamin semua kelab malam ditutup dan jika bukan muslim ingin berlibur mesti pergi thailand atau singapore yang terdekat?

      Kalau ya, aku undi PAS lagi 5 tahun.
      Kalau macam-macam jawapannya, banyak sangat cubaan suruh aku fikir itu ini, lebih baik jangan cakap parti mana yang bagus. semua politik SAMA.

      0

      0
      • Bibik says:

        satu je nak tmbah yg ko punye narareader… PAS boleh jamin ke HUDUD dilaksanakan seluruh Malaysia? Mekasihhhhh…

        0

        0
      • Anonymous says:

        kami benci kpop natang!! byr balik duit rakyat taja gangnam natang!! bayar la gst tu natang!!

        0

        0
      • no more says:

        Assalamualaikum…
        Yup..xkan ada siapa yang tau kalo Pas memimpin negara kita nie..semua maksiat become nil..tapi sekurang-kurangnya kita dah pilih pemimpin yang dasarnya untuk mempertahankan islam..memang kita xkan tau hati budi orang 2..Allah je yang tau kan..so as a human..kite kena tengok luaranla kan..so xdela nanti kat padang masyar kne soal siasat..menyesal x sudah..

        yang pasal cakap Puan Abby yang dulu dia lagi teruk..masuk kelab sume..x baekla ckp mcm 2..sekurang2 nye dia dah buat satu bnda yang wajib..dituntut dalam islam..(tutup aurat)..cuba korg bygkan kalau..kalau k..x sumela tp 1 pon..ape yang korg ckp 2 fitnah..jenuh pulak nak jmpa dia nak mntk maaf..kat padang masyar nanti..kan lagi elok kite doakan je supaya kalo dia salah dia akan berubah..Doa kan power..

        And pasal zed zaidi..saya x berapa setuju..UMNO part of BN..BN memerintah Malaysia..bkn ke pemimpin yang kne lead dia nyer anak2 buah dia..sebab 2la..jd pemimpin nie susah..gaji mahal..so memangla ibadah 2 terletak kat individu 2 sendiri..bile mak kite suh kita solat..kalo kite xnak wat..x wat gak kan..tp mak kite dah suh kite solat..mak kite dah soh kite tutup aurat..mak kita dah ckp lelaki ngan perempuan kne jaga batas..mak kita dah hantar kite g sk agama..mak kita suh kita balik bile nak mgrib..suh tutup tv bile mgrb..solat mgrib kat surau..

        0

        0
        • narareader says:

          Waalaikummussalam,

          Setuju.

          Tambah sikit, sealim-alim seseorang Muslim takkan terlepas dari godaan syaitonnirojim. Kan dah belajar musuh abadi orang Islam ialah syaiton?
          Hatta orang kafir pun kena layan baik-baik kalau mereka berlaku baik terhadap kita. Takda pulak aku tau pilih politik dan berdasarkan luaran alim akan dijamin syurga. Yang aku tau, kalau hubungan aku dengan Allah Taala baik, insyaAllah ada peluang masuk syurga.

          Best not to mix religion with politic.

          0

          0
  13. liper_mknhati says:

    kenyataan abby sgt salah

    UMNO la yg memakmurkan sinar Islam di Malaysia ini

    Sebenarnya, hukum hudud dah dijalankan dan dilaksanakan di Malaysia sebelum negara Brunei lagi…

    :-) wkwkwkwkw

    0

    0
  14. lynn says:

    Ia bersifat kebudak-budakkan dan ingin saya tanya di sini, di mana Abby ketika isu seperti penggunaan kalimah Allah hebat diperkatakan sebelum ini???

    masa ni Abby x ada.. tgh google bahan, dan x sempat siap..
    sedih2 bila nak jd ustaz dan ustazah x yah pergi belajo..
    hanya google dan dgr2 ckp jer dr org persorangan..

    0

    0
    • Anonymous says:

      dia ni ibarat tong kosong je…cakap berdentum dentam tapi habuk pon tadak ckp ikot kpale lutut…

      0

      0
  15. aku says:

    ABBY Abadi yang sedang digelarkan sebagai Ustazah Mee Segera ini semakin hari semakin melampau dan berbagai-bagai fatwa gila dikeluarkannya termasuklah menyokong gerakan pengganas Kiram di Lahad Datu dan juga mengangkat pengganas Kiram yang mati itu sebagai mati syahid dan kegilaan beliau semakin menjadi-jadi.

    Saya tidak berminat untuk menulis tentang selebriti munafik ini tetapi sejak melihat tingkahnya di media maya semakin menjadi-jadi,tekak tiba-tiba terasa loya melihat betapa `alim dan mulianya’ bekas selebriti ini dan bekas barang terpakai tinggalan Norman Hakim ini perlu diberikan kata dua supaya beliau tahu bahawa ada orang tahu siapa beliau sebenarnya.

    Bekas pelakon ini boleh dikategorikan antara wanita nakal,bermulut jahat,merelakan dirinya jadi alat untuk memecahbelahkan indsutri dunia hiburan tanahair dan janda Norman Hakim ini perlu diajar supaya tidak menjadi telunjuk lurus tetapi kelingking berkait dan kalau mahu bertaubat sekalipun taubatlah sepenuhnya dan jangan berlakon sebagai orang baik-baik sedangkan hakikatnya Abby bagaikan menyembunyikan `kejalangannya’ baik dari tutur kata serta perbuatannya.

    Saya ingin memberikan peringataan kepada Abby Abadi bahawa saya tahu apa yang berlaku di London baru-baru ini dan dengan siapa Abby ke sana.Siapa VVIP yang menaja segala perbelanjaan.Abby ke London yang pada mulanya hanya berbekalkan satu beg tetapi pulangnya ke Malaysia dengan enam beg dan beg-begnya dibawa oleh private jet balik ke Malaysia.Dan apa kerja yang Abby lakukan hingga dapat bayaran RM50,000 selama seminggu?Takkan menyanyi ataupun berceramah di London hingga dapat bayaran sedemikan besar jumlahnya.

    Ini peringatan kepada Abby,Jika beliau tidak menghentikan keceluparannya mempermainkan agama,mengadu domba serta memberikan tafsiran agama yang bukan-bukan,saya akan menelanjangi satu persatu topeng-topeng munafik yang sedang dipakai oleh Abby ketika ini.

    Kita tidak mahu mendedahkan pada setiap persembahan pentas sebelum ini beliau sering sebilik dengan teman lelakinya malah sering meminta penganjur menyediakan bilik bersebelahan bila mereka ada pertunjukan pentas secara bersama tetapi kita juga ngin tahu wang siapa sebanyak RM20,000 yang Abby minta bagi menjayakan majlis harijadi anaknya.Tidak cukup RM50,000 di London!Rumah Kedai di Taman Melawati itu pun kita tahu datang daripada siapa?Jangan berselindung di sebalik penjualan jubah sedangkan hakikat sebenar ada yang tahu puncanya.

    Ini juga akan didedahkan sekiranya Abby tidak bertaubat dan meminta maaf kepada rakan-rakan yang beliau kafir serta sesatkan selama ini.Jangan tunjuk baik sangat Abby!Jangan selak kain orang lain kalau kain sendiri koyak rabak!Jangan satu jari menuding kepada orang lain sembilan jari lagi menuding ke diri sendiri..!

    Kalau beliau betul sudah insaf,bertaubat dan ingin menjadi muslimah sejati yang diredai Allah dunia dan akhirat,Abby tidak akan memilih jalan sesat begini hingga segala tutur kata terutama sekali dalam Twiter dan juga berceramah,penghinaan demi penghinaan dilemparkan kepada orang yang tidak menyokong beliau.

    Kita sedar artis ini semakin sesat dalam dunia yang beliau sedang ciptakan dan itu urusan beliau kalau mahu sesat sekalipun tetapi mengajak orang lain agar sesat sama sesuatu yang cukup bertentangan apatah lagi kita pun tidak tahu siapa guru agama janda yang sedang didkawa ramai sebagai tengah meroyan ini.

    Abby belum putih sepenuhnya dan nilai taubat yang sedang beliau laung-laungkan ketika ini sama sahaja dengan nilai perjuangan PAS parti yang Abby dokong penuh dengan kehanyirannya yang tersendiri malah Abby juga sama dengan para pejuang PAS lain yang menggunakan agama untuk menutup kebejatan moral masing-masing.Dan pejuang PAS kononnya seperti Abby inilah yang diusung ke hulu ke hilir bagi dijadikan agen memecahbelahkan orang muda.

    Jadi kepada Abby,kita pesan sekali lagi.Hentikan segala keceluparan,kebodohan serta kebiadapan ini sekiranya tidak mahu topeng yang sedang menutupi wajahnya ketika ini terbuka satu persatu

    0

    0
    • Abby shud think twice b4 say anthg says:

      saya tak sokong Abby, malah saya cukup tak berkenan dgn cara Abby ni sejak dulu sampai la dia kononnya bertaubat kini. Dari satu statement ke satu statement kurang bijak dia keluarkan..Abby mmg jelas dipergunakan PAS saja utk meraih undi..

      Namun demikian, apa yg kamu tulis di atas mungkin boleh membawa kepada fitnah. Kamu nyatakan tidak mahu membongkarkan itu dan ini, tetapi kamu nyatakan juga mukadimahnya sekaligus mengaibkan dan memfitnah Abby..kebenaran kata2 kamu hanya Allah yg tahu..sekiranya benar, kamu mengaibkan Abby..sekiranya kata2 kamu ini tipu/dusta, maka kamu memfitnah..Jadi ada baiknya berwaspada sebelum menulis apa2..dosa kita menulis perkara2 yg tak baik (walaupun benda benar) bukan saja dicatitkan di bahu kita, bahkan dosa org2 lain yg termakan dengan idea penulisan kamu atau yg percaya dgn fitnah kamu atau yg menyebabkan cacian makian dan lain2 terbit dari pengaiban yg kamu lakukan, akan turut dicatit di bahu kamu..berwaspadalah..sekiranya kita tak mahu Allah bukakan aib kita, maka jaga lah aib diri sendiri dan aib org lain..

      0

      0
    • Anti Org Perguna Agama says:

      Aku sokong ‘AKU’!!! Dedahkan lagi cerita sensasi pelacur PR tu!! Dasar pompuan sundal. Once a pelacur…always a pelacur. Name your RMprice Abby!

      0

      0
  16. mee says:

    UMNO is not the cause of maksiat.. but UMNO is not doing anything much to curb maksiat either…

    0

    0
    • azreen says:

      kalau dah barang sendiri yang gatal, jangan nak salahkan pemerintah pulak…apadahh

      0

      0
      • Anonymous says:

        kakakkakakaa…..aku setuju……sebab tu norman x hingin pompuan nih…gatal nak carik laki mude pastu nak salah kan oang lain atas segala maksiat yang dia buat sbelum nih

        0

        0
    • x suka UMNO x suka PAS juga says:

      what has PAS done so far? Just look at Kelantan alone..just a small scale compared to Msia but what has been done? just be honest with yr self and u’ll find the answer..

      0

      0
      • PEACE NO WAR says:

        Aku pun tak sokong BN, aku tak sokong PAS bagi aku 2-2 ni sama je. pernah pergi kelantan jugak, even negeri tu PAS pegang what can I said is budak2 dia lagi culture shock dari budak KL. first time aku pergi sana aku dah bear to mind tak nak datang lagi

        0

        0
  17. miss a says:

    saya rasa isu kalimah Allah itu biarlah orang yang dalam bidangnya yang bercakap. tak semestinya semua orang yang terlibat dalam politik bercakap.

    kalau dilihat secara umumnya, kerajaan mempunyai kuasa untuk membentuk persekitaran dan peraturan2 yang boleh mengurangkan kadar maksiat di negara kita ini. bak kata abang nara kedua-duanya (arits dan kerajaan) perlu bekerjasama untuk membentuk industri hiburan yang lebih baik dan murni. kalau inisiatif dah dibuat tetapi individu itu sendiri tiada kesedaran untuk berubah memang dah tak boleh buat apa la kan.

    p/s: tak payahlah nak mendedahkan balik cerita-cerita buruk abby sebelum dia berubah. tak baik bukak aib orang.

    0

    0
  18. minah jambu merah biru says:

    elehhhh zeddd u jangan layan lah si abby hipokrit tu ! dia ingat dia tu dh bagos n dh alim la sangat ! kalau dh berhijrah tu buat aje la amal ibadat ..tu antara tuhan aje la yg tau amal yg dh di kerja kan ! nk cakap2 pasal umno tu nk buat ape ??? tkde laki tuhan dh kasi laki ape lagi yg dia nk lagi ?? yg dia nk menyenyehhhhh sana sini tu nk tunjok yg dia tu dh alim sangat ! di menyenyeh sana sini dh tentu dia ni masok sorga ke ??????? prangai dia buat orang menyumpah aje macm siak ! dh dapat laki muda tu ha sondol aje la buat anak huh !!

    0

    0
  19. Sya sebnar tak nak cakap bab agama bnyak perkara yg perlu kita jaga. cuma sya nak tau klu bukan pemimpin kta yg meluluskan lesen2 tmpat sprti pub2 syber restoren mnjual minuman arak perkara ni mungkin mengurangkan sedikit maksiat. penjualan arak tidak terkawal dgn mudah saja boleh dapat di kedai2 market. fikirkan la mana cogan kata “Rakyat Di Dahulukan Pencapaian Di utamakan”.

    0

    0
  20. Ahkak dah buhsan says:

    Ahkak setuju benor dgn kenyataan ZZ, setuju sangat, bilalah pompuan tu nak sedar diri? jangan sampai Allah Ta’ala tarik balik apa yang dia ada sekarang, nak menegur tak salah, tapi ada caranya, jangan ingat diri dah terlalu sempurna, sampai boleh cakap itu dan ini, alahai Ebiabadut oiii..cermin diri dulu sebelum nak cakap apa-apa, selalu statement Ebiabadut akan terkena batang idong dia sendiri. Ahkak rasa lagi sempurna jika Ebiabadut tu tutup mulut, jangan dok bagi apa-apa statement lagi, tumpukan pada keluarga dan bisnes.

    0

    0
  21. ayra says:

    well said “aku”

    wahai “miss a” abby pun tidak harus menyalahkan atau membuka aib org. berceramah la selarat mungkin tapi bila berceramah, nasihati lah kpd para pengikut/pendengar tentang perkara2 yg baik tanpa mencemuh sesiapa. saya juga bukan org umno, tapi jika terus menerus sikap org yg memperjuangkan Islam pun tidak pandai menjaga mulut & tidak menunjukkn sifat2 seorg Islam yg luhur, bagaimana kami mahu mengikuti atau mengundi anda lagi.

    0

    0
  22. Anonymous says:

    ABBY…ABBY… nampak sangat ilmu di dada tu belum cukup untuk mempersoal hukum. Dulu masa dia tak bertudung UMNO masih memeritah. Dan sekarang ni dia dah bertudung pun masih jugak UMNO yang memerintah. cakap terus terang tu baik, tapi kita ada adab untuk membawa seseorang tu ke arah kebaikan. Apapun saya percaya, menjadi anak yang baik dan solehah bermula dari bimbingan keluarga yang cukup dari segi rohani dan jasmani. Bila didikan agama cukup diberikan dari rumah, maka segala cabaran dari luar in shaa allah mampu ditepis dengan mudah. UMNO tak baik sebab masih membiarkan club2 malam dibuka tapi kena bersyukur sebab SEKOLAH2 AGAMA masih terdapat di Malaysia ni. tinggal kita sebagai orang islam je nak pilih pegi mana…

    0

    0
  23. Anon says:

    Abby ni ada je kempen pilihanraya dia muncul..kalo tak diam seribu bahasa..nampak sangat kau tu dipergunakan parti politik kau je. Semak.

    0

    0
  24. nonamanes says:

    Ni la akibatnya kalau dah terlalu obsess. Your brain become malfunction.

    0

    0
  25. iman says:

    iman kita ni turun naik turun naik puan abby :)

    0

    0
  26. miss E says:

    agak bodoh statement Abby Abadi ni..soal agama dan hak2 melaksanakan sesuatu tuntutan agama jelas tidak dilarang dibuat dalam mana2 negeri di Malaysia..Islam adalah agama rasmi di Msia..perlakuan salah yg tidak menurut agama dilakukan individu, bukan parti politik. Org2 terlibat politik, ekonomi, rakyat marhaen, malah terlibat agama pun ada yg buat maksiat..apakah mereka semua ni org UMNO? saya bertugas selama 7 tahun di Kubang Kerian (HUSM) dan saya agak terperanjat kerana di Kelantan terlalu banyak kes liwat! Di Kelantan juga banyak berlaku zina (setelah berpenyakit dan hadir ke hospital utk rawatan, kita akan interview bagaimana punca penyakit tu terbentuk..kalau setakat penyakit kelamin adalah biasa di Kelantan selain mereka banyak cari pelacur di sempadan)..Kalau kaum wanita di Kelantan, ramai yg muda2 belia lagi berstatus janda..saya agak pelik bila perempuan muda umur 18 dah dua kali jadi janda..dan rakan2 saya rakyat Kelantan mengatakan itu adalah perkara biasa di Kelantan. Adakah ini salah UMNO juga? saya tak memihak pada UMNO mahupun PAS, tapi saya melihat statement Abby sebagai satu statement yg kurang bijak dan gagal guna akal. Bila agaknya PAS nak buat ‘audit dalaman’ terutama berkaitan Abby yg kerap buat ‘lawak’ semenjak jadi ustazah mee maggi dan kerap beri statement kelakar..Abby rasanya dilihat sebagai beban pada PAS..tapi tu laa..bila agaknya PAS nak sedar..

    0

    0
    • mariam says:

      Pernah bace rating carian seks tertinggi bagi negeri dlm majalah Her World Kelanten la yg highest

      0

      0
    • ase says:

      Jangan dilupa penghidap aids tertinggi juga kelantan….

      Arghhh..ko buat promosi mee maggi secara tak sedar..,

      0

      0
      • kak piah jadian says:

        byk benda2 negative yg berlaku di Kelantan sebenarnya..hanya cuba ditutup dengan kerajaan PAS nya saja..kononnya Kelantan dan rakyat nya jauh lebih bagus dari negeri2 lain ditadbir BN..but please la..soal kebersihan yg menjadi asas dalam Islam pun rakyat kelantan gagal jaga (rata2 penduduk kelantan pengotor, sorry la bunyi kasar tapi ini kenyataan), inikan pulak soal2 lain..

        0

        0
  27. cutie says:

    stuju sgt2 dgn zed zaidi…. macamlah dulu dia bagus sangat..jgn nak salahkan umno lah…dah dapat laki pun masih nak meroyan lagi….dulu masa dia terkinja kinja nyanyi dengan kumpulan elite x ingat ke…rasa dah baik sgtlah skrg ni…..

    0

    0
  28. bodohnya statement kau Abby says:

    Pendek kata mcm ni la Abby..mak bapak kau dah didik kau dengan didikan yang terbaik..cikgu2 di sekolah juga berikan kau didikan yang terbaik..di sekolah dulu pun kau ada belajar agama serba sedikit..mak bapak kau pun aku assume mesti ada mengajar agama serba sedikit..tapi kau pilih nak jadi artist jugak,.,,kau pilih nak pakai pakaian yg tak cukup kain jugak..kau pilih untuk buat maksiat jugak..kau pilih untuk tidak menjaga adab soapan dan akhlak jugak..kau pilih untuk bergaduh dengan bekas laki kau depan2 org ramai sampai kecoh satu Malaysia jugak..persoalannya di sini, apabila mak bapak, cikgu2, dan org sekeliling dah berikan yg terbaik pada kau, kenapa kau takde akal nak pilih berbuat yg terbaik utk diri kau sendiri? Jadi apakah diri kau yg dahulu yg penuh dengan maksiat tu boleh kau salahkan atau letakkan beban pada mak bapak kau? pada cikgu2 kau? pada ahli keluarga kau? pada pemimpin kerajaan? pada kawan2 kau? pada bekas laki kau? TU SEMUA SALAH KAU SENDIRI SEBAB GAGAL GUNA IMAN DAN AKAL UNTUK MENGELAK DARI MAKSIAT!! GAGAL GUNA IMAN DAN AKAL UNTUK BERBUAT KEBAIAKAN!!

    CUBA LA SESEKALI GUNA OTAK ABBY OIII..JGN GUNA KEPALA LUTUT!!!

    0

    0
  29. pening says:

    xpelik ke bile bersungguh2 pertahankan kalimah Allah tp isteri masing2 dibiar terdedah, anak2 leh keluar masuk club, togok botol arak n sebagainye…kes2 penyelewengan billion2 ringgit, juta2 ditutp n rakyat kene tanggung sume tu ngn bayar minyak gule lebih n brg2 lain yg naik harge…pikirkanlah..bende ni jd isu sebab nk tutup isu2 yang lain.kerajaan kite bukan bersungguh2.klu betul nk pertahankan bnde yg basic2 mcm tutup aurat, bersentuhan sesame bukan mahram, tu dh awal2 dipraktikkan…x pelik ke kristian sabah n sarawak still pulak boleh gune Allah n semenanjung x boleh?kalau korang kuat iman korang sedar yg korang tu Islam,korang leh taula siape Allah kamu n siape Allah mereka.bnde bukan isu. macam ayah.aku ade ayah ko pun ade ayah.pernah x terukar ayah ko ngn ayah aku.xkn boleh kan?pikir2kanla….

    0

    0
  30. dian says:

    jgn nk salahkan politik ler..bangang tul..dlu ko pn artis..skunk dah x laku..huhu..org yg alim agama pn xsentuh sal bende2 ne..jga jew laki ko tue dri sbuk sal politik,agama..

    0

    0
  31. Enter Your Name says:

    saya nak komen gak.. Tapi komen saya ni takde kena mengena ngan isu agama dan politik.

    Zed Zaidi, selaku Presiden Seniman, awak harus mengutamakan artis2 kita sendiri. Kalau dah artis2 luar berpusu-pusu masuk ke Malaysia buat persembahan dan mendapat bayaran lumayan, bukan kah awak harus membuat sesuatu? Stop trying to be a hero. Awak tak akan jadi pun!

    0

    0
  32. ApaNtah says:

    Kalau semua orang boleh lihat komen orang lain bukan dengan melihat parti, orang dapat nilai antara baik dan buruk. Setaip isu yang dibangkitkan adalah utk rujukan penambahbaikan. Teguran bukan hukuman. Masih ada ruang utk diperbaiki. Tapi jangan sampai dah jatuh hukum baru nak tersentak! BAIK tu adalah perkara2 yang betul2 mengikut syariat yang ditetapkan Allah-tanpa rasa syak pada hukum Nya. Bukan hanya ambil yang mana selesa dan ikut selera sendiri. Mulut utk bersuara. Mata utk melihat. Akal utk berfikir. Fikir2kan lah ..

    0

    0
  33. mat tajam says:

    abby si kening halus ni masuk politik sebab duit..korang x ingat k masa dia ngan zul dulu..siap masuk wad sebab tention kan duit xde..nak bayar kereta..nak bayar umah sewa..ank nk makan..pastu masa dia nk g umrah pun kecoh..Nampak sangat g bukan kerana ibadah tapi kerana duit!!! balik dr sana aku tengok ok la kan dah pakai tudung..tp bila dia masuk politik..jam2 tu aku tengok xde lagi la mengadu xde duit..korang x nmpak ke????

    0

    0
  34. Anonymous says:

    aku rasa abby salah makan ubat ni,..maksiat smue dtg dari diri sndiri bkn pada politik,
    dah taw buruk,buat gak

    0

    0
  35. Anonymous says:

    abby ni bapa dia org umno,,memperjuangkn umno masa mudanya setia pd umno,,bapa dia sndiri x de nk marah2 ank dia masuk pas…x de nk kutuk2 pas. .ni ank dia kutuk umno,ibarat bapa dia pun trgolong dari kemaksiatan la…apa pendek pnye pkran abby ni,,sblum mati abby kna minta maaf oada org yang pnah terguris hati…klo ttak direct ke neraka trus siabby ni…

    0

    0
  36. pejuang says:

    mohon Zed Zaidi bace semua komen .. kalau boleh folo insta Abby , selalu je abby berdakwah kat insta dier .. cara didik anak dier dah tauuu ape yang abby cube sampaikannn .. kau ape tau .. bini pon tak pakai tudung . eloklah tuuu dosa bini kau , kau yang tanggung .. nak sangat masuk nerake . ha pegilahh

    0

    0
  37. ein says:

    salam.
    saya sokong pendapat abby abadi. zek zaidi tu cetek ilmu agama. islam ni syumul (meluas). tak kira politik ke apa ke semua islam merangkumi. ada cara2 pendekatannya dan cara2 nk menguruskannya.
    memang salah pendapat zek zaidi tu…

    tq.

    0

    0
  38. Red john says:

    Berpeganglah kamu pada Al-Quran & sunnah Rasulullah… Maka kamu tdk akn tersesat selamanya… Nabi x kata berpegang kpd pemimpin, parti politik, apatah lagi artis yg sememangnye rendah akhlak mereka.. Fikirkn lah.. Allah sendiri berfirman jagalah diri kamu serta ahli keluarga kamu drpd api neraka.. Apa pn pemimpin harus amanah n jujur… Sekian!

    0

    0
  39. cik lynn says:

    Kpd yg kate, ini bkn negara islam…

    Kesian kat ko.. Nmpk sgt xtau nye… Hbis tu yg kite dok masuk OIC tu hape? Tau x OIC tu ape? Cehhh.. Buat malu ank jati Malaysia ajer..

    0

    0
  40. zikir fikir says:

    satu je aku tak setuju UMNO ni…kalau Brunei boleh luluskan hudud kenapa Malaysia di bawah pemerintahan UMNO-MELAYU-ISLAM tak boleh laksanakan…di Brunei pun ada berbilang kaum….tapi Sultan Brunei berani menegakkan hukum Islam (poligami pun dia berani tak sorok…respect kat dia ni..takut Allah dari manusia)…

    HUDUD ni untuk org ISLAM..apa yang susahnya??

    Allah menciptakan manusia..DIA MAHA TAHU apa yang terbaik untuk hamba yang bernama manusia ciptaanNYA…so kenapa masih tidak dilaksanakan hukum hudud di Malaysia ni?

    0

    0
    • keypochi says:

      cuba google cara hidup anak2 sultan brunei nih…..hurmmmm…..mulakan hudud dari rumah dulu

      0

      0
  41. fazi says:

    Abby..Abby…jangan la berlagak macam terror sangat bab agama…dulu sebelum kawen, sume maksiat…sume xbaik…skang ni bile da berlaki, lain macam lak aku tengok perangai ko…melentok2..tau benda da halal…xpayah la nk menunjuk sangat….gediks…ni kes da xberapa nk laku la ni kt stesen tiwi..sebab tu meroyan smpai mcm ni…kate sume xelok…sume maksiat…padahal dia mcm tu dulu…kalu betul dah berhijrah, nk jadi baik, ikot contoh macam wardina ke..yatt ke,,,diana amir ke…ha…xmenunjuk2…xcampur aduk urusan politik…lahai…kasihan ko..!!

    0

    0
  42. baper rock says:

    5-4=1. Abby cuma ingatkan jer.. yg kecoh tu media sebab kuarkan ayat abby. zz pulak menambah2. ini la jadinya.
    nara, kata x nak dah kuarkan statement abby sb dh msuk politik & bknnya artis lagi. x pasal2 abby asyik kena kutuk jer… kesian jugak aku tgk abby ni.

    0

    0
  43. erk says:

    hurm, keje abg nara hari2 baca komen2 dkt blog dia ni kan3?? pasal isu abby ak x nk komen, politik ni bole bikin panas 110^c

    0

    0
  44. anon says:

    Laa…apa kene mengena pulak umno dgn maksiat?? Wey…cer gih check negeri mana yg paling ramai dapat AIDS….Serambi mekah woi…sb dekat dgn pelacur siam. Gih check..

    0

    0
  45. sarah says:

    Sepatutnye kite berterima kasih dkt org2 yg pertahankan kalimah Allah nie. peggunaan kalimah Allah oleh org Kristian akan lebih menggoncang akidah generasi akan datang berbanding org UMNO x lksanakan hudud/bini diorang xtudung/diorang suke berdisko. bayangkan kite beli buku ingatkan pasal agama Islam sbb ad kalimah Allah rupenya Jesus..kalau remaja akidah pun dh keliru..jgn harap hudud langsung

    0

    0
  46. kikilala says:

    UMNO kejeyer habiskan duit rakyat jer…

    0

    0
    • Anonymous says:

      anon ni ngan abby memang pandai dan bijak sangaaat.habis kalau anak ko tak pandai dan kekurangan ko nak salahkan sapa.cikgu kah atau ko sendiri yang terlebih pandai.menunding jari pada orang lain pandaiii sangat.Diri sendiri tu macamana? puiii.aku penah jumpa mak bapak salahkan cikgu sebab anak dia kurang maju dlm pelajaran.maki bukan main lagi salahkan cikgu.habis ko tu apa tanggungjawab kat rumah,romen jer ker?.

      0

      0
  47. dina says:

    arbakyah muncul ms pilihanraya jer sbb dpt bayaran.
    apa punye parti islam kekonon tapi menipu gambar superimpose…lol
    seburuk2 umno pun takde pulak pemimpin dia yg kantoi video spender mcm pemimpin pas yg sorang tu.
    yang hudud tu tanya sendiri kat nik aziz , hadi , etc apasal tak buat hudud kat negeri yg mereka perintah.

    0

    0
  48. Anonymous says:

    Orang UMNO ni kalau cakap memang tak pakai otak. Kalau taktau apa2, tak payah cakap. Menampakkan kebodohan diri sendiri je. kuikuikui. Memang betul pun apa yang abby cakap tu. Dari menteri sampailah kepada penyokongnya, b***h botingket-tingket. Sorry to say. Tapi sememangnya agama dan politik memang tidak boleh dipisahkan.

    0

    0
  49. Budak88 says:

    bodoh la prmpn ni. Tuhan bagi otak utk semua org pikir, masing2 tjawab diri masing2. kalau nk fokus selebriti, bdk2 muda yg seksi rambut berwarna warni (tp pelik sbb brpuasa haha) pegang kaum bkn muhrim bkn satu isu? byk lagi la, mak cik abby oi.

    0

    0
  50. Anonymous says:

    zed zaidi giler glamour berangan nak jadi superhero tak habis-habis

    0

    0
  51. atok rapala says:

    abby tegakkn pas.. zed zaidi tegakkn umno… kalo kite nk berlaku adil jgn pilih pihak mane2.. tp gune akal kite yg allah bg istimewa ni.. then senaraikan… ape ciri2 pemimpin islam…. soal hudud.. bleh ke laksana ke x ke… kalo ade yg perjuangkn hudud, itu lebih baik dari yg wat xnmpk hukum allah itu utk dilaksanaknkn kn. at least dia tahu itu hukum dari penciptanye.. yg berubah dari dedah aurat kepada tutup aurat itu lebih baik dari tahu aurat tu haram tp ckp belum sampai seru… nak tunggu seru kubur ke ape… lebih separuh artis dedah aurat.. betol x? jadi siapa yg perlu menegur mereka? manusia yg mengaku islam tu bersaudara kan? jadi jgn defend kalo artis tu langgar larangan allah.. lebih baik menegur dari membiarkan.. at least ade jawapan kite bile ditanye kelak..

    0

    0
  52. fadura says:

    Yelah abby…ko jelah yg btol..sempurna..yg baik segala bagai.
    org lain semua tak btol..tak baik..jahat..tak ikut islam..lalai..abai kan agama..

    Semua nya ko yg btol lah..amik..amik..semua.

    0

    0
  53. YUN-YUN says:

    saya tak sokong mana2 pun…coz i tak mengundi!

    0

    0
  54. Anonymous says:

    Aku bkn tak nak undi PAS tapi org dalam Pas tu membuatkan aku meluat.kat tempat aku kalau tak fitnah org tak sah dalam hidup dia.duduk kedai kopi tapi pandang orang atas bawah, pastu mencemuh.dia ingat.dia suci sangat ilmu agama lebih tinggi dari orang lain.menyampah rase yer.semua orang nak dibodohkan diri tu ingat pandai sangat.banyak lagi nak cakap lagi ni tapi sabo jer la.kesimpulan yer tak semua orang sempurna ramai yang munafik zaman sekarang ni.kalau nama yer politik sama la dengan dunia artis(kepura-puraan)

    0

    0
  55. nini says:

    saya bukan hijau mahupun biru.. dua2 byk x betul.. fitnah x habis2.. mengumpat, mengata jadi tabiat. Apa yg nabi ajar? Nabi x penah ajar kutuk2 org walaupun org tu org kafir sekalipun. Jangan mengutuk, tapi tegur lah dgn hikmah dan kasih syg.. itulah yg terbaik. Hidayah Allah bleh tarik bila2 masa je.. jgn takabbur sgt

    0

    0
  56. celaru aku says:

    kalau anak ko tak pandai dan kekurangan ko nak salahkan sapa.cikgu kah atau ko sendiri yang terlebih pandai.menunding jari pada orang lain pandaiii sangat.Diri sendiri tu macamana? puiii.aku penah jumpa mak bapak salahkan cikgu sebab anak dia kurang maju dlm pelajaran.maki bukan main lagi salahkan cikgu.habis ko tu apa tanggungjawab kat rumah,romen jer ker?.mak bapak suh anak g skola sbb blaja.xkn cikgu nak mkn gaji buta je pastu setiap tahun dpt bonus 2x.kat kelas mengangkang je ke.

    SEBAB MAK DIA XPANDAI R ANTA ANAK DIA SKOLA,,SUH AJAR ANAK DIA..ITU SBB CIKGU TU BODOH R ANK DIA XPNDI..G SKOLA PKI BRAND MHL2 DOK MELARAM MEKAP TBAL TPI AJR BUDAK ALA KADAR JE..MKN GJI BUTO YO.BONUS 2X STHN..KLU MAK DIA CIKGU BAIK DIA AJR SNDI DOL…

    0

    0
  57. Kuli says:

    berhijrah je pkai tdung trus jd ustazah…x perlu blajar tinggi cari ilmu pnuh didada….ustz & ustzh yg lain bertahun blajar kitab, hadis & sbgnya, brtahun bru dpt jd ustz / ustzh. Cara ustz & ustzh yg btl dakwahnya pn lmbut & memberi inspirasi bknnya mebuta tuli. so pkir2 kn….

    0

    0
  58. Anonymous says:

    Kalau anak murid tak pandai dan kekurangan, cikgu tu kenalah salahkan diri sendiri sebab dia tidak menjalankan tugas dia sebagai PENDIDIK. Itulah peranan seorang guru. Sama juga dengan pemimpin, kalau maksiat makin meningkat, pemimpin kenalah menyalahkan diri sendiri sebab tidak dapat memimpin rakyat/ golongan belia ke jalan yang diredhai Allah. Dah nama PEMIMPIN, dah tentulah tugasnya MEMIMPIN. Orang cakap, kalau nak tengok wajah negara pada masa hadapan, lihatlah generasi mudanya pada hari ini. Pemimpin memainkan peranan dan fungsi yang amat penting dalam membentuk hala tuju generasi muda. Kalau kepala pun dah tak betul, anggota lain pun tak betul juga ler.

    Macam ni la jadinya kalau mengasingkan AGAMA dan POLITIK! Kalau orang cakap tak cerdik kan, marah lak. Silalah dislike. Terima kasih.

    0

    0
  59. […] Zed Zaidi Tempelak Kenyataan Abby Abadi UMNO Punca Maksiat (117) […]

    0

    0
  60. […] Zed Zaidi Tempelak Kenyataan Abby Abadi UMNO Punca Maksiat (118) […]

    0

    0
  61. […] Zed Zaidi Tempelak Kenyataan Abby Abadi UMNO Punca Maksiat (119) […]

    0

    0