Written by Bella | March 19th, 2015

Menjalani kehidupan berpoligami bukanlah satu perkara yang senang baik dari segi tanggungjawab sehinggalah melibatkan perasaan. Isteri kedua kepada Ashraf Muslim iaitu Wan Sakinah, sudah cukup lali dengan kritikan masyarakat yang menganggap beliau sebagai perampas.

Sudah sekian lama menyimpan rasa sedih di hati, Wan Sakinah telah meluahkan rasa beliau sebagai isteri kedua apabila salah seorang pengikutnya yang sering bertanya tentang hal tersebut.

Dalam luahan hati menjawab pertanyaan tersebut, beliau mengakui isteri kedua akan sering dipandang serong oleh masyarakat.

Salam. Maaf lewat memberi maklum balas. Ramai yg menghantar email kepada saya bertanya bagaimana saya selaku isteri kedua, menghadapi makian daripada orang sekeliling. Ini jawapannya. “Semua yg terjadi telah tertulis”. Samada anda memilih utk bahagia atau derita, semuanya terpulang kepada anda. Jangan biar orang lain pengaruhi kehidupan kita. Allah sudah berikn nikmat kepada saya, suami yang mencintai & anak yg sihat. Alhamdulillah. Jadi kenapa saya mesti tunduk kepada manusia yang membenci saya? Kepada isteri kedua sekalian, memang kita tiada tempat yang istimewa dihati perempuan diluar sana. Tak kire la kahwin kat Malaysia atau Thailand.

Tambah Wan Sakinah lagi, buat mereka yang hidup bermadu supaya redha dengan ketentuan takdir dan bersyukur atas ketentuanNya itu.

Percayalah dengan apa yang Allah tentukan untuk kita. Hiduplah dengan bahagia. Bersyukurlah. Walau hakikatnya kadang-kadang kite merungut, marah, sedih, tapi tetapkan dalam hati, hidup ini indah!

Hidup berpoligami ini bukannya mudah baik dari segi tanggungjawab sehinggalah membahagikan masa dan kasih sayang buat isteri-isteri. Setabah mana pun seseorang wanita itu, pasti akan ada rasa cemburu dan sedihnya walaupun senyuman tetap terukir diwajah. Baik Wan Sakinah mahupun Diyana kedua-dua mereka cukup cekal untuk menghadapi cabaran ini. InshaAllah pasti ada hikmahnya.

 

232 responses to Wan Sakinah Isteri Ashraf Muslim Luah Perasaan Jadi Isteri Kedua

  1. Ainna chek yucop says:

    Perampas x layak ada perasaan sedih bagailah..
    No 2 je kot..
    No 1 patutnya sedih..

    0

    0
    • KATE UPTON says:

      Dah amek laki org..nk makan ati apa lg..nasib kamu lah..luahan hati isteri pertama ko xkira pulak??

      0

      0
      • amoi says:

        aku suke statement korg berdua wahai Ainna chek yucop n KATE UPTON..

        utk sakinah…ko boleh kuarkan statement perasaan sbg isteri kedua yang “Walau hakikatnya kadang-kadang kite merungut, marah, sedih, tapi tetapkan dalam hati, hidup ini indah”..

        ko x perlu nak merungut, sedih, marah n sebagainya..sbb itu yg ko nak..itu yg ko pilih…ko dikira merosakkan hati n perasaan dayana sbg isteri ashraf..kalau ko pk ko ade perasaan merungut, sedih, marah, ko ade pk x perasaan dayana masa ashraf kawin dgn ko??ade pk x??

        1 je komen utk ko sakinah…ko amik hak org…hati ko xkan tenang..mulut org akan sentiasa blame ko sbg perampas…mmg pada hakikatnya dayana redha…tp hati dia dpt ko baca???saat ashraf luangkan masa dgn korg, ko ade pk dayana cmne???PK LAAAAAAAAAAAAAAAA….

        kalau ko seorg yg baik, ko akan tolak ashraf masa dia nak kawin dgn ko..tp ko siap redha n g kawin kat thailand…HAHAHA..nak xnak, ko terima jer la bila org kata ko perampas!

        0

        0
        • Bini2 Ku Gangster says:

          Once perampas…always perampas. Tak payah nak salahkan takdir. Kau yg cari takdir tu. Nabi SAW kawin sebab mahu tutup aib. Ko kawin nak zuriat. Pas tu ko bohong bini tua lari nikah di sempadan. Buat malu je…lepas tu nk tunjuk ko alim kucing. Fuck offf.

          0

          0
        • Anonymous says:

          keyboard warrior betul. biarlah org tak suka asal Allah suka menghalalkan dan meramaikan umat Muhammad. biarlah sejuta orang benci pn takpe kat dunia ni jgn Allah yg bencikan kat akhirat nanti sebab kata2 yg memakan diri sendiri

          0

          0
        • FED UP WITH A MESS says:

          SIJIL NIKAH PUN MADE-IN THAILAND. PLEASEEEE, DO US A FAVOUR?
          SHUT THE FARK LA, BITCH !!!

          0

          0
        • Abang Sado Ketiak Mewangi says:

          sabar hakak2 semua nya. nanti tak pepasal darah tinggi hakak2 semua naik. dah masak dan basuh sental seluar dalam laki ke belom? kalau belom….buat la. kan itu tugas isteri ….whopppssssssss!!!!

          0

          0
        • minah jambu sayang nenek says:

          betol tu bini2 ku gangster minah jambu sokong ngan kau Fuck Off kasi sama diaaaaaa hahahahahahaha !!

          0

          0
        • jgn poyo sgt la says:

          Kelab ponyokong2 Kinah sini senang la cakap..takdir n kerja tuhan konon! Tunggu bila ada orang rampas si suami u ols pulak. Tabah ke tak? Cakap mmg senang…..

          0

          0
        • Sado ke sodom? says:

          Abang sado @ haram jadah tipikal jantan melayu ketiak bau belacan kering! Belahhh!

          0

          0
        • beautiful kera says:

          Bila nak kawin ….hukum Allah. Bila bawa si Kinah gi Siam nikah….ingat Allah tak? Sebelum berskandal tipu bini tua…ingat Al Quran tak?

          Puhhhhleeeezeeeeee……mentang2 la bini #1 ada kekurangan. Eeee…meluat!

          0

          0
        • nasib pantat kau la kinah says:

          Hmmm tak perlu luah masalah keluarga dkt siapa pun. Kursus kahwin gagal. :(

          1

          0
        • Anonymous says:

          isunya bukan dia isteri nombor berapa….
          isunya diaorg kawin dgn menipu dayana..
          then dayana yg teraniaya tu yg redha..
          dia ni yg melalak…apa kes?????????

          0

          0
      • Anonymous says:

        Jd perompak, perogol, pembunuh pun dah tertulis. Jadinya jgn la salahkan mereka. Ye tak??? Salahkan la takdir, semua salah tuhan, ngko x salah satu pun. Lukakan hati perempuan lain pun ngko x salah. Tuhan yg dalah sbb tuliskan bahagia tu utk ko bkn utk perempuan yg ko lukakan. X kena mmg sedap ckp kinah…

        Mcm ni la, kau x matang dik, kau xpatut ckp mcm ni. To be fair kau kena mengaku kau salah dan kau terima semua cemuhan. Rendahkan la ego kau. Dari sebelum kawen kau ego. Jgn nak defensive nak menang. Elok2 org dh mula suka, org nyampah dik.. Kau pilih jln utk jd bini no 2, kau bahagia dgn pilihan kau. Kau berterima kasih kat dayana sbb dia terima kau ikhlas. Jd kau kena nasihat kat pompuan2 kat luar tu, mampu ke laki dorg bahagiakan isteri2, satukan isteri2, buang kesedihan isteri pertama? Klu x mampu kau nasihatkan xpayah la. Kau lagi galakkan org hancurkan rumahtanggan org lain dgn alasan semua dah tertulis. Senang nau nak salahkan tuhan dik..

        Bkn semua pompuan tu dayana dik, dan bkn semua ashraf muslim. Kalau dah kene kutuk sket nak naik kepala, xpayah la dik oiii.. Berangan la kau nak bahagia hidup bermadu..

        0

        0
      • Tabik says:

        ada byk pasangan yg dh kawin 5-10 tahun masih belum ada rezeki Allah SWT kurniakan zuriat utk mereka. si suami tak pula sibuk mencari calon isteri kedua. tapi mereka tetap bertabah, redha dan bersabar serta terus mencuba menjalani bahtera rumahtangga. itu saya respek.

        0

        1
        • jemah says:

          alololo…sedihhh? waktu ko lari kawin ke thailand…x pulak ko nk sedih pelbagai? dah la, dah muak cerita2 perampas cam awak ni. manipulative bitch….

          0

          0
        • whatever says:

          gatak pepet. yg kau sibuk carik penyakit dulu saper suruh? sekarang baru nak buat sessi meluah-luah. borink….next? telan je lah. puiii…

          0

          0
        • zaza says:

          1-2-3…ambik kawwww!

          0

          0
        • miram says:

          apa lagi yg tak kena??? bosannnnn. jom layan video bawah ni…lagi kelakor.

          0

          0
        • cici says:

          apesal kecoh sgt minah kinah ni? tak puas hati ke dgn title bini no 2? nk try jd bini no 1 ke? dah ko rampas bahagia org, ko nak berkeluh kesah plak?
          macam perompak yg rompak harta org lepas tu kecoh sbb org pandang hina pada dia macam dia plak mangsa, padahal si mangsa senyap dan redho jer..

          adakah hati ko masih tak tenang dgn perkahwinan ni? tamaknyer kau. kongsi kasih nak, kongsi sengsara tak nak plak.. dayana punya derita ada ko pernah pikir tak? masa dia merana ko tgh berbunga bahagiakan?
          skrg giliran ko la plak okay.. so duk umah jaga anak diam2..

          Jadi bini no2 pun kuat meroyan, klau ko kat tempat dayana tu aku tak tahu la apa tahap meroyan yg ko akan jd.

          sila senyap dan redho yer kinah..

          0

          0
        • hana says:

          asharf ni elok2 kawin ngan doktor ko gi kawin ngan perempuan attention seeker ni.. tlg ajar skit si kinah ni jd berakhlak mcm si dayana tu.

          0

          0
        • Junior says:

          Tau tempat sendiri. Sendiri buat sendiri tanggung. Klu ko yg nk sgt jadi no 2 dn membuatkan org lain bersedih, jgn nak ada hati buat statement yg terselit word ‘sedih’ k, x layak & x ssuai. Harap maklum.
          Jangan Tamak. Contoh: Ko rampas harta org, lps tu ko nak org bg ko sedekah? Baik aku bg sedekah pada org yg ko curi harta dia tu.
          Eww, benci la aku dgn pmpuan mcm ni. Pikat laki org smua sggup di redah, bila dh dpt mula la nk komplen scara halus dgn luahan bagai. Bnyk hodoh??. Know ur place! Ko jgk yg nk mkn oren, ko dpt la rasa oren ! Hrp maklum.

          0

          0
        • dah byk kali dengar. says:

          jenis betina yg syok dan merompak suami orang ni sebenarnya kurang keyakinan diri. ADA MASAALAH MENTAL. mau cari yg bujang2 anak teruna dia tak nak. suami orang juga ko rembat akhirnya. senjata paling cliche bila merampas- salahkan ….. TAKDIR. takdir boleh diubah la. macam juga nasib. kalu puki ko tu x merenyam, takkan menjadi….

          0

          0
        • sokong says:

          haaa betul2. kat office aku ni ada akak ni kahwin dah berpuluh tahun dah nak pencen 50 tahun dpn tapi takde anak. tabah betul

          0

          0
        • .... says:

          Fark la…ini semua geng2 warak pak lebai tahi musang bertopengkan manusia.

          0

          0
        • anonymous says:

          yep betul betul setuju…..

          0

          0
      • Pinkie says:

        lelaki kasi alasan “x dpt zuriat” sbg punca nak kawin satu lagi, mmg xleh
        percaya la tu wei. itu semua alasan picisan yg sengaja direka-reka.
        kalau dia bebenor cinta kan kita….dia x tergamak buat camtu la pada bini pertama. lebih2 lagi menipu. lelaki gentleman akan pegang cinta dan jaga hati kita hingga mati- hingga nafas terhenti. itu cinta agung.

        0

        0
        • Diva AAA says:

          madu itu indah….katanya uolll !!!

          :(

          0

          0
        • Jiran Diana says:

          ramai org bercakap bertapa indahnya madu itu (konon-kononnya la). tapi ramai yg x tahu tentang keperitan bermadu. nak sangat kan dulu, rasakan!
          simpati? tak lah kot. hanya mampu tersenyum.

          0

          0
        • ingin tahu says:

          kesian nyer…..mahu kasi berapa bintang yaaaaaa? kihkihkih

          0

          0
        • Sakinah says:

          aku je la yg berdosa korang nampak? siti, faezah elai, memey, wahida, semua tu…tak pulak korang kutuk. melayu2 mmg hipokrit.

          0

          0
        • Arina says:

          Cinta agung hanya pada Allah. cintailah pasangan berpada2 jgn terlampau2 syg yg akhirnya makan diri sume pun pinjaman untuk dunia ni.

          0

          0
      • Anonymous says:

        senang cakap laki dier orang Dahi Cap Nonok-lah……………..

        0

        0
        • Cousin Diana says:

          belum kawin bising. lepas kawin bising. lepas dapat pun anak engko bising juga? itu yg laki ko nak sgt kan dulu. telan je lah…..kau sendiri cari penyakit. cari la ubat sendiri…..

          0

          0
        • aserap islam says:

          aper ajer korang. aku sedap tiap2 hari enjut dua pepet dua nonok korang pulak nak bising. suka ati akulah kawin lari kawin 2. korang jeles-kan. am enjoying myself living to the fullest. ader aku kesah korang bising2 pat sini. gd riddance!!!!

          0

          0
        • Anonymous says:

          Hee geli je ckp enjut dua pepek!! Gila seks siot si aserap islam ni!

          0

          0
        • Anonymous says:

          eleh geli kononnnn………..dah sumbat terus senyap…..

          0

          0
        • Kain Batik Beracun says:

          poligami utk rasa 2 pepet? terbukti la lelaki2 melayu…byk yg LOSER! dengan secara x langsung, kau mengiakan bahawa si Asraf tu gila pepet? Ohhhhh….ya aku pun setuju juga.

          0

          0
        • Anonymous says:

          Sah anon ni gila batang. Patut la membekap kinah. Sama level rupanya

          0

          0
      • bang nasir says:

        alahai, yang korang emo sangat kenapa. dayana dah ok, korang plak melebih. hak asyraf nak kahwin dua. nyampah plak aku dengan pompuan yang emo terlebih ni.ni penangan tengok drama melayu ah ni. suma nak feeling perompuan teraniaya bagai.

        0

        0
    • Ghase Kan Delima Poligami says:

      Padan muka. Rasa bersalah la tu?
      Bini tua senyap je. Ko pulak yg meroyan? Opss!
      hehehehehe…

      0

      0
      • K byeeeeee says:

        si asserap moslem kawin kau pun sebab nk jadikan kau ….kilang anak!

        0

        0
        • Wak tijah dodol says:

          Muka anak pun macam bini pertama… Sweet looking.

          Muka kau lebar setampar penyek hidung..

          No 1 tak cakap apa2 pun. No 2 diam boleh tak.

          Aku rasa kau dapat batang lebih hari kot. No 2 seada
          nya. Serap mintak baru kasi. Tu tahu diri namanya.

          0

          0
      • shanana says:

        tul3…bini tua dari awal dikhianati oleh sisuami smpai lar skrg xda pun bising2 luah sedih ke sakit hati ke ape ke…ko lak yg lebih2 mulutnya…klu ikutkan bini tua lg2 lebih sedihnya krn dicurangi suami tercinta..

        0

        0
    • akula says:

      ko yakin sgt ke ko x kan jd perampas? or anak cucu ko nt x jd perampas? sedap mulut je ckp… bw2 beringat idup ko x kan selalu je d atas pompuan weiii

      0

      0
      • K belahhhh says:

        sebagai betina, ko patutnya faham perasaan wanita lain. kenapa aku panggil kau betina? sebabnya, hanya betina saya yg sanggup jadi perampas geng2 ko juger.

        0

        0
      • Anonymous says:

        klau ye pun xdpt elak nak jdi perampas, jdi la perampas yg ada hrga diri sikit ni tak, kesian kat dayana 2

        0

        0
    • komeng says:

      Salam,satu hakikat perempuan lupa dan selalu buat2 lupa….
      Ibu lebih berhak ke atas anak lelaki berbanding isteri no.1, 2, 3, 4….
      Wahai perempuan jangan rasa suami milik anda secara total…..korang memang perasan…tempat korang cuma bawah tapak kaki lelaki. dislikelah memang teraserrrr pedasnyerrr…..

      0

      0
      • anti lelaki IQ level keldai says:

        tak pedas pun. nak terasa buat pe? lelaki mcm kau ni mmg tak guna. kesia saper jadi bini ko. tempat kami bawah telapak kaki konon? tanpa cipet/ faraj kami, kau tu hanya air mani yg tak de nilai. macam hingus.

        0

        0
        • komeng says:

          Yang pentin manusia pertama di dunia..ialah lelaki…tanpa cipap tuhan jadikan manusia lelaki pertama di bumi.

          0

          0
        • Anonymous says:

          Tanpa cipap tuhan??? Ko ni murtad ke komeng?

          0

          0
        • Nice try though says:

          jadi lelaki pertama tapi bahlol ..komen mcm org tak educated/ tak sekolah…baik tak yah. buat rugi air mani jeeeee. baik ko jadi mak nyah jual jubur!

          0

          0
        • Opsss says:

          komeng jadi ….kominah la kalau dia jadi makyah. :D

          0

          0
        • Anonymous says:

          @anti lelaki IQ level keldai
          hahahhahahaha!!lawak.
          Btl, Dsr jntn jns bahlol. Berlagak plk kata hanya di tapak kaki..Dia yg perasan xsdr, tanpa perempuan, aku rasa dah lama dia cari kerbau, beruk, ayam utk diromen

          0

          0
        • Anonymous says:

          Mungkin maksudnya begini, tanpa cipap, tuhan jadikn lelaki sb manusia pertama di bumi

          0

          0
        • Anonymous says:

          Yg penting dia dilahirkan dr cipap mak dia. X malu ke ckp psl cipap sedangkan mak ko pun bercipap.. Puii

          0

          0
    • miss m says:

      Ainna chek yucop: ko kena tau… perampas atau tak… mereka tetap manusia. Jangan nak jadi busuk hati sangat….

      0

      0
    • jayjay says:

      tunggu laki hang kawin no. 3 baru hang tau ape perasaan bini no. 1. bini no. 2 tetap perampas suami org

      0

      0
    • AYU says:

      Berpoligami tidak salah,Hukum Allah pasti sempurna..cuma ketidaksempurnaan itu datangnya dari manusia..sbg perempuan,saya sendiri x rela diduakan. Saat terbaca komen & luahan hati Dayana,hati mana yg x terusik..tiada sekelumit rasa ego dalam bait2 tulisannya,hanya rasa pasrah dan redha dapat dirasa biarpun jasad dan hati kami berlainan..kerana apa? kerana aku wanita sepertinya..jujur aku tidak akan setabah dia tatkala pemilik tulang rusuk ini harus dikongsi..semua perkara harus bergilir..Dan anda Sakinah,ada baiknya ambil langkah berdiam diri,robohknlah tembok egomu..ada perkara x prlu utk dikongsikan kpd umum..kalau yer pun ada yg nak minta tips hidup bermadu,saya rasa anda bukan calon sesuai..bgus mintak dekat zarina zainuddin..dia lbih pandai jaga hati madu dia berbanding awak

      0

      0
      • Anonymous says:

        Tolong perbetulkan, poligami bkn hukum Allah tapi cuma dibenarkan. Tidak wajib jd bkn hukum. Org melayu bab sedapkan batang sendiri suka sgt bagi ajaran sesat.

        0

        0
        • Anonymous says:

          ANON 12.39pm…ko ni ajaran sesat ker aper?poligami mmg hukum Allah.bila orang tya apa hukum poligami?hukumnya dibolehkan..org tya g.. tang mana cakap dibolehkan?jwbnya dlam Al-Quran sebut..org tya g,Al Quran tu dari mana..Al-Quran tu dtg dr Allah..so bawa2 la betaubat ya

          0

          0
        • Anonymous says:

          Anon, Rasulullah sendiri x benarkan anak baginda fatimah dimadukan. Kau nak cakap Rasulullah tu langgar hukum Allah??? Bertaubat sebelum kau murtad.

          0

          0
    • wirda says:

      Abg nara report x lengkaplah ayat sakinah. nape cedok ayat kinah sikit2 je

      0

      0
    • Anonymous says:

      Yg gambar first tu si kinah mcm pegang kuat je tgn ashraf banding diyana…

      0

      0
    • Jantan Sejati says:

      mane de perampas?kan mmg Tuhan ciptakan pompuan utk jd penyedap lelaki.hukum Tuhan tau.abg xsuka btol pompuan pertikai hukum Tuhan ni.

      0

      0
    • Anonymous says:

      apa yg aku pelik….
      kenapa nak salahkan org sekeliling???????
      bukan ke ko yg salah?????????
      ayat x boleh blah…

      “Kepada isteri kedua sekalian, memang kita tiada tempat yang istimewa dihati perempuan diluar sana. Tak kire la kahwin kat Malaysia atau Thailand.”

      0

      0
    • shanana says:

      “Hiduplah dengan bahagia. Bersyukurlah.” palotak ko lar kinah..ko bole lar ckap camtu, ko x rase ape yg isteri pertama rase…ko mmg lar bsyukur dan bhgia sbb dpt ape yg ko nak dgn cara menyakiti pepuan lain…ko rase menang lar kan dpt rampas serap…

      0

      0
    • aku says:

      satu aku nak cakap…sebagai isteri kedua..banyakkan DIAM.
      sbb semua akan jd serba tak kena. ko xplain pon x guna. demi maruah diri, suami dan perasaan madu serta ahli keluarga yang lain..asyraf ko tolong nasihati sakinah agar DIAM.

      0

      0
    • Anonymous says:

      udah2 ler tu komen hal2 hati perasaan . di saat ko guris hati dayana…ko bukan wanita baik2 dah!

      0

      0
    • SELIPER JEPUN says:

      DARI CARA GAMBAR NIE PUN AKU BOLEH BACE KAREKTOR MASING2..
      1- SAKINAH – PEGANG ERAT TANGAN ASYARF-
      LETAK KEPALA DEKAT BAHU-
      PEGANG MENCENGKAM.

      MAKSUDNYA – SAKINAH NAK PEGANG ASYRAF NIE SEBOLEH2 NYA.. NAK DIA YANG PALING ASYRAF SAYANG.. DIA PEGANG AND CONROL ASYRAF SEMAHU-MAHUNYA…. DENGAN CARA PEGANGAN ERAT DIA TUE. RAPAT MERAPAT DIA TUE.. LAME DAH AKU PERASAN

      2- DAYANA – PEGANG SEMPOI JE.. RELAKS DAH BERSAHAJA

      SIKAP BERSAHAJA DAYANA SEMPOI DAN RELAKS. DIA SANGAT SAYANGKAN ASYRAF. DARI MATA REDUP DIA.. TAPI DIA MERELAKAN SYRAF KAWIN LAIN, SEBAB DIA SEORANG YANG TABAH KUAT DAN RELAKS.. TENGOK DARI CARA DIA PEGANG ASYRAF.. SO COOL..

      0

      0
    • Anonymous says:

      jodoh tu rahsia Allah kan.. jgn laa benci kepada perkara yang dihalalkan oleh Allah.. nanti org lain bahagia kita jadi kufur tanpa sedar kerana membenci hukum tuhan. Ingat ..!! kita sedap kutuk manusia .. sedangkan dia dah laksanakan perintah Allah dan sunnah nabinya.. kita kemana yerrr…

      No 1 patut sedih? kenapa yer….klu sedih kan ada jalan…..Allah membenarkan cerai…ada berani?.. tak berani sebab manusia ke sebab tuhan?.. saya bukan fanatic sekadar mengingatkan jgn emosi bila bercakap tentang hukum poligami dan manusia yang mengamal Nye.. Its just take as lesson learnt .. yang baik jadi teladan yang buruk jadi sempadan.

      0

      0
      • Anonymous says:

        Tak abis lagi nak guna nama Allah utk membenarkan perbuatan perampas ke? Allah mmg membenarkan cerai tetapi tau x betapa berdosanya perempuan yg menyebabkan penceraian perempuan lain ?? Dan betapa berdosanya menganiaya perempuan lain? Senang benar cakap suruh cerai, kalau macam tu kenapa tak berusaha untuk elak jadi punca kehancuran hati wanita lain? Allah ajar kita berusaha bukan tunduk pada nasib!

        Orang takkan kutuk kalau bini2 no dua ni berhenti sakitkan hati wanita2 isteri pertama dgn ayat2 mereka. Sedar kedudukan mereka. Lagi satu, check balik betul ke kahwin banyak ni sunnah? Sedangkan rasulullah kahwin lebih dari satu selepas isteri pertama meninggal dunia..

        0

        0
  2. Anonymous says:

    aku tidak menentang poligami kerana ianya dari Allah…
    tp apa yg buat aku benci adalah cara orang2 yg nak berpoligami tu..
    kawin lari..tipu bini…abai tanggungjawab… semua tu mencalarkan poligami…
    kenapa kita tak marah salleh yaakob tu..lg la…4 orang tu…kita x marah sebab cara dia tu…dia tak tipu!!! ada paham
    jangan cakap seolah2 keadaan sekeliling terlalu kejam….tanpa memikirkan kesalahan dari pihak kita….think!!!

    0

    0
    • bapak ku kawin 2 says:

      ya, jangan mulakan poligami dengan menipu isteri pertama. permulaan yg baik ada hikmah dan keberkatannya. isteri kedua jgn menegakkan benang yg basah. berani buat, berani la tanggung. kena telan la apa yg dilontarkan masyarakat. poligami itu tak salah tapi orang2 yg nak berpoligami tu yg dah buat salah. laki kena gentleman. menipu isteri tua adalah dianggap…LOSER!

      0

      0
    • Anonymous says:

      betul.. saya sokong. poligami tak salah, tapi buat lah dgn cara yg betul. jujur dgn isteri pertama, jumpa ibu bapa mertua sbg tanda hormat, bagitau niat di hati. kalau diorang tak restu mesti ada sebab. ini tak.. buat dgn cara menipu, lps tu bini dpt tahu drp org lain/media. siapa tak sedih! ada yg bgtau bini pertama cuma bila bini kedua dah mengandung. tak baik tau…berpoligamilah dgn cara yg indah. mmg tak ramai perempuan blh terima, itu hakikat. tapi lebih baik di beritahu drp di tipu.

      0

      0
      • Anonymous says:

        kalau dah beritahu pn masih lagi tak nak terima, cakap baik2 pn masih lagi berdegil dan keras hati..?? tak nak terima kenyataan..tak kan bagi sampai bila2 siap bersumpah bagai meroyan..lelaki ni kalau tak bagi lagi nak buat..sebab perempuan ada ego dan tak nak terima kesalahan diri..kalau boleh terima senang la takde pn orang nk sembunyi2 pegi kawin thailand sana tu..

        0

        0
        • Anonymous says:

          Perempuan ada hak nak terima atau tak. Nak izin atau tak. Klu dah suami x pandai didik isteri jgn la berangan nak isteri izinkan kawen lain. Plus kawen levih dari satu bkn wajib. Klu isteri xnak, ceraikan je la! Nak kawen banyak tapi bodoh. Patut la bini tak bagi.

          1

          0
        • Anonymous says:

          ANON 5.34
          klu ko lelaki..ko mmg x boleh kawin lebih dr 1

          sebab tu la Allah bg lelaki ni akal panjang… kena pandai ambik hati…kena cukup zahir dan batin (batin bukan seks je ye..mcm yg hg dok sangka tu)
          kalau ko nak kawin lebih pn ko kena tipu bini sampai ko terkantoi…mmg ko x layak kawin lebih beb… perasaan bini pun ko tak blh handle mcm mana ko nak handle kuarga beb…
          bila bini tak suka ko kawin lebih mesti ada sebab… sebab bini ko tahu ko tak mampu… silap2 spender ko pun bini ko tanggung…
          sebab tu Allah kata adil tu penting… supaya ko boleh balance kan perasaan bini2 ko…
          kalo ko pompuan… opsss…aku mmg sedih.. sbb ko mmg pompuan yg sadis…ataupun mmg ko jenis perampas…maaf!

          0

          0
    • lulu says:

      saleh yakob khwin ats persetujuan isteri nya dh redha masa tu.
      sunkinah dan serap khwin tanpa pengetahuan isteri dn menganiaya org dgn memberi tekanan perasaan dn kesedihan. si dayana tu nak redha pun x smpt, mcm kena tikam dr blkang je. sunkinan x sbr nk dijolok tu yg laju je x nk tggu ape2. skg org dh x kisah psl ni ko mula la nk tnjuk belang nk perasan sglanya takdir, nnti aku lempang ko besok2 ko jgn ckp aku salah lk, dh ditakdirkan aku lempang ko. patut ko duduk diam2 je la! dayana tu pun diam je ko plk yg over mcm jd mangsa puiii!! skg padan la muka. ingt tambah org nk suka ke bila ckp cmni. mcm x sdr diri plk.

      0

      0
  3. Anonymous says:

    ko budget aku nak sedih ke kinah????????
    tak sedih .. nak gelak ade la….
    diyana mcm mana plk perasaan dia… ko ni banyak sgt bercakap…
    contohi kakak dyana ko tu.. baru org respek..!!

    0

    0
  4. semek says:

    it’s your choice sakinah..next Nara oi!

    0

    0
  5. senah glemer says:

    dye ni bukannye perampas selagi ashraf x ceraikan dayana mase nak nikah ngan dye..dah tertulis takdir Allah dye jdi isteri no 2 korang sape nak pertikaikan?

    0

    0
    • Anonymous says:

      xde nk pertikai..tapi x payah le nak canang…orang dh lupa pon dia ni…alih2 keluar luahan… so sape yg mintak cakap2 org???
      dok diam2 x boleh ke????

      0

      0
    • Anonymous says:

      Lagi salahkan takdir. Kalau pondan ckp dah tuhan tuliskan dia jadi pondan maknyah ngko marah. Klu gay lesbian ckp tuhan dah tuliskan dorg jd camtu ko marah. Ni senang pulak ko salahkan tuhan semua benda?? Ye lah klu nak menangkan diri tu, semua betul ye dak??

      0

      0
      • senah glemer says:

        rasanya jadi bini no 2 tak berdosa kalau nak banding ngan pondan maknyah..yang ko nak banding ngan golongan tu pahal? bodo simpan sikit bagi2 ke anak cucu

        0

        0
        • Anonymous says:

          Ye ke tak berdosa? Bercinta ngan laki org sebelum kahwin dosa. Tipu isteri no 1 kawen kat siam dosa.. Sakitkan hati isteri pertama dgn kata2 mcm ni pun berdosa.. Bodohkan org lagiiii berdosa!! Klu ye nak membela jgn la bodoh2kan org. Bagus nau perkataan geng2 perampas laki org ni.. Mohon pakai kondom supaya keturunan mcm ni tak bertambah ye.. Haha..

          Pondan ngan maknyah pun ckp diri dorg x berdosa jgk. Sama la mcm golongan mcm kau ni..

          0

          0
        • Anonymous says:

          melati pondan ader orang sebut2 kau hahahahaha

          0

          0
    • Anonymous says:

      oi senah glemer..ape punya bahasa ko ni? selagi ashraf x ceraikn dayana masa nikah dgn sakinah maka sakinah adalah mencaras. maka dia merampas.

      0

      0
  6. aurell says:

    Nak sedih merungut apehal da ko rampas hak org..x puas lg ke nak bolot sorg sbb 2 merungut! x pikir prasaan wife no 1 lak? dye lg berhak utk rase sedih,marah, merungut berbanding kau kinah perampas! Patut ape yg ko rse 2 xyah nk luah kat public elok ko smpn buat pekasam!

    0

    0
  7. melati says:

    Yang sebenar nya Ashraf baru perasan yg dikawin gan getah pemadam…..

    0

    0
    • Anonymous says:

      asal jgn kawin dgn pondan sudah………………….

      0

      0
      • Melati says:

        Saya tahu saper awak…Hutang bila nk bayar…org Anonymous memang suka Huatang tk pernah bayar sebab tu sembunyikan nama,,,dlm islam kalau tk bayar hutang roh tk naik…lagi satu org Anon ni suka buat fitnah lepas tu lari….sebab tu dia suka sembunyi namer…..hahaha..jgn marah Anon , kalau marah memang betul perangai Anon…

        0

        0
        • meletih says:

          melati gila

          0

          0
        • Anonymous says:

          Aku rs ko salah anon la nelayi pondan. Ramai betul anon nyampah ngan ko. Kesian.

          0

          0
        • Anonymous says:

          jgnlah sentap melati. ko tu banyak org benci. yr stupid ridiculous remarks not wanted here.anon or anonymous bukan sorang, nampak tu ramai betul benci ko. u r such a hated person. cian melati pondan.time for u to nyah selamanyer fm here…….

          0

          0
        • Anonymous says:

          eleh cam ko tak tahu ajer, ko tu yg banyak berhutang dgn org due to yr mulut celupar tak der insurance. hutang aku jgn aksen lupa nak bayar.org cam melati pondan memang suka kumpul musuh memang suka buat fitnah, kutuk org keja wajib dier, hina, caci, keji org lain memang keja dier, pandang rendah org lain memang dier top & last but not least cakap besar berbual world ko-lah champion melati pondan.anon, anonymous & the others benci meluat with yr existence here.cian melati pondan banyak musuh tak der orang suka. jgn marah melati pondan, kalo marah pun lantak ko-lah pondan.

          0

          0
  8. non says:

    Tu perasaan yg harus ditanggung sbg isteri kedua, ketiga n keempat sampai mati..redha je la????????

    0

    0
  9. nono says:

    haip. first wife xde banyak cakap apa punn.. 2nd wife dok meroyan lagi ni pasai apa..

    0

    0
  10. wanitamestiadasifatmalu says:

    shameless…ape guna nya luah2…tak malu ke?

    0

    0
  11. Anonymous says:

    adakah ini indicator si suami nak tambah satu lagi ..????!! oh tidakkk..!

    0

    0
  12. Anonymous says:

    cuba tgk dkt gambar tu cara si kinah tu kepit tgn si ashraf dgn dayana kepit tgn si ashraf. cara kepit pon boleh tau siapa yg over -.-

    0

    0
  13. za says:

    dah la ko ambik laki orang…kawen kat Thailand ( awat kat Mesia tak boleh kawen ker )….2 point yg buat orang sakit hati… kalau ko kawen kat mesia…bini pertama approve ko kawen dgn laki die..tak de sapa pun nak marah/sakit hati/meluat… ni ko dah kawen, aper bini pertama nak buat???… terima saja la… itu nasib ko dapat madu yg baik kalau aku dah lama dah ko jadi ‘OKU’ … hehehe…bergurau saja… sekadar pendapat…

    0

    0
  14. Ustazah Nara says:

    kita kena yakin.. semua hak di atas muka bumi ini ialah hak Allah , udara yg kita sedut ni pun hak Allah.. semua benda atas muka bumi ini walaupun sebesar zarah pun hak Allah.. siapa kita mengatakan sesuatu itu hak kita.. berhati2 bila menulis komen.. letakkan Allah di atas In Sha Allah walaupun dugaan dan rintangan yang mendatang bertalu2, kita boleh hadapi dengan tabah.. jangan kita terlalu taksub pada dunia sehingga kita lupa akan akhirat…

    0

    0
    • Anonymous says:

      Ok, nanti bila org culik anak ko, ko jgn sibuk nak carik, semua tu hak Allah, biarlah kena culik ke apa, bukan hak kau..

      Ni la jadinya bila semua guna nama Allah utk membenarkan sesuatu yg x betul. Taksub sgt nak sakitkan hati sesama kaum. Taksub sgt nak salahkan tuhan dalam semua benda.

      Its ur choice, pls dont relate ur wrongdoings with Allah. Pls..

      0

      0
      • benci ko pengecut! says:

        Ko ni memang bebal kan? dulu sekolah mesti bangang sebab tu keje biasa2 je .. bebal!!

        0

        0
        • Anonymous says:

          Marahnye uollsss… Siap bebalkan org. Bagusnya geng2 kinah ni. Ajaran kinah ke ni? Hebat sgt keje kau tu?? Keje apa kau yg duk kutuk2 org ni??? Hahaha.. Sentap x abis2.. Cer bg argument yg bernas selain bebal baboon ko tu?? Kesiannn kena hencap pastu sentap.. Hahahaah

          0

          0
  15. Anonymous says:

    Fulamak byknyer hamba2 Allah yg busuk hati komen ikut nafsu syaitan

    0

    0
    • Anonymous says:

      Kau la salah sorang. Haha.. Sentap pulak geng2 penghancur rumahtangga org ni ye? Haha

      0

      0
      • Anonymous says:

        ko pun sentap gak ker? Kena batang hidung sendiri

        0

        0
        • Anonymous says:

          Ye ke? Tp aku bkn penghancur rumahtangga org. Kau sentap yek?? Nangis lettew kena hencap.. Hahaha.. Rileks laa, dh amik laki org chill2 je sudah. Dh menang kat dunia dh pun. Jgn sentap2 cam dik kinah k.. Hahahah

          0

          0
  16. wawa says:

    Mcm sial je pompan ni!! Harap si ashraff kawen lagi satu!!

    0

    0
  17. nana says:

    cuba letakkan diri kau sebagai isteri pertama sewaktu suami bernikah dengan kau tanpa pengetahuan atau izin.pasti sakit dan terluka,dan isteri pertama lebih sedih if kamu mengandungkan anak suaminya.apapun..redha je lah kan takdir

    0

    0
  18. Corse 848 says:

    Sesiapa yg dislike komen ustazah nara..baiklah segera taubat..disebabkan 1 button ditekan..takut neraka jahanam duduknya nanti..untuk yg komen2 negatif..500 tahun sebelum roh ditiup untuk seseorg..sudah tertulis..dari mula lahir..hingga ke mati perjalanan hidupnya..

    0

    0
  19. Anonymous says:

    Orang ramai marah Sakinah bukan sebab title isteri ke2 tapi sebab cara Sakinah mendapatkan suami orang tu yang mereka marahkan. Malah Sakinah juga suka menonjolkan diri berlebih2an di media massa seperti Sakinah ni isteri pertama . Sepatutnya kena ada rasa hormat pada pada isteri pertama kerana telah merampas suaminya dalam senyap2. Cuba lihat contoh Zarina Zainudin. Dia juga isteri kedua tetapi pandai menghormati isteri pertama dan menjaga aib suami.

    0

    0
    • jemah says:

      zarina zainuddin kes lain..kalau dgr citer kakak2 zaman zarina dulu memang isteri p1 yg pegi meminang zarina..isteri p1 yg bg suaminya kawin dgn zarina sbb rasanya semua tahu isu panas zarina zainuddin masa tu so isteri p1 yg baik hati nk selamatkn zarina suruh husbandnya kawin..wallahualam

      0

      0
    • Anonymous says:

      Kang komen levih2 dia kata kau jaga keluarga kau, dia jaga keluarga dia. Cara menjawab tu x boleh la nak merendah diri..

      0

      0
  20. cecitececite says:

    Suami bkn hak kita tp hak Allah swt,setuju dgn ustazah nara..blm tentu kite sbg isteri pertama akan bahagia smpai akhir hayat,Allah swt dah aturkn utk kita semua..

    0

    0
    • Anonymous says:

      Nanti kat akhirat, menjawab la semua salahkan Allah.. Allah tak suruh sakitkan hati perempuan lain utk bahagiakan diri sendiri. Allah tak ajar tipu isteri kawin kat siam. Semua guna alasan Allah, tak takut ke dgn balasan Allah korang ni? Korang yg buat keputusan utk buat benda salah, kenapa salahkan Allah?

      0

      0
      • Anonymous says:

        sokong… senang la mcm tu…masing2 dok umah..tunggu je takdir… x payah buat apa..x payah usaha…pls lah! jgn asik nak salahkan takdir….
        banyak benda dlm dunia ni bukan saja hal takdir..tp kita pelakunya…
        jgn nk mengiyakan benda tak betul then nak salahkan takdir.. ko rasa tak berdosa ka ko asyik salahkan takdir sedangkan sikap ko tu yg teruk…

        0

        0
        • jemah says:

          setuju..pendapat aku hidup ni pasal apa yg kita pilih..maybe kalau pilih a jd camni..maybe kalau pilih b jadi camtu..bukan nk cakap takdir tu tak betul tp ntahla..ustaz pun cakap hidup kena usaha..study kena usaha keje kena usaha even nak cari jodoh pun kena usaha..kalau dh serah je pada takdir jd la ulat dlm batu

          0

          0
        • tecit says:

          Dorang ni nak jadi macam budak kpop tu. Allah dah takdirkan die pegi konsert tu (padahal pilihan die sendiri beli tiket) pastu naik atas pentas (pilihan die sendiri dok letak name kat whiteboard bagi orang pick)..

          Konsep die –> Allah bagi kau pilihan. Bile kau dah pilih. Itu bukan takdir Allah. Tp kau sendiri yang pilih. Allah cume bagi pilihan. Cube paham sikit konsep qada & qadar tu.

          0

          0
  21. huduh buduh says:

    bini 2nd huduh bini 1st buduh…….. next—–>>>>

    0

    0
  22. jemah says:

    ingat tak dulu pengakuan ashraf muslim yg dia tak tahan tengok sakinah so takut jadi apa2 sanggup bawak kawin kat siam sbb kat malaysia proses nak kawin kn panjang nak2 bg org yg dah kawin nk kn dapat izin bini p1..so memang diorang kawin bukan sbb anak la..ntahla..walau baik macam mana pun ashraf muslin saya tetap xrespect org yg kawin ramai

    0

    0
  23. Bagi betis nak peha says:

    Sakinah ni, tak payah ler nak konon2 reply email meluahkan perasaan. Ko kahwin dengan laki orang tanpa pengetahuan bini orang tu, then bini orang tu maafkan ko and layan ko baik kot. Siap layan macam adik sendiri. Ko patut bersyukur sangat2 da bini first tu dah mudahkan hidup rumah tangga ko. So kalau ko nak sedih2 orang luar x suke, isn’t it too much? Ko nak ape lagi, keluarga laki ko pun da terima ko, ko expect semua orang pun layan ko baik2, manja2kan macam dayana layan ko?

    0

    0
  24. entah says:

    semuanya dari Allah kecuali yg jahat dr manusia..semuanya dgn izin Allah..tp saya pernah dgr al Hidayah di tv3 pasal poligami..ustaz hassan din cakap memang ada ayat yg menghalalkan poligami..yg menyatakan lelaki boleh kawin 4..DENGAN SYARAT berlaku adil..TAPI..ustaz hassan din sambung lg ramai org hr ni baca ayat tersebut tak habis..ayat penuh berbunyi LELAKI BOLEH KAWIN 4 DGN SYARAT BERLAKU ADIL..TETAPI LELAKI TIDAK PERNAH ADIL..wallahualam..ni apa yg saya pernah dgr..jd tepuk dada tanya selera

    0

    0
    • Kiki_Lala says:

      Hmm..akak rasa tergantung sikit ape yang adik dengar kat TV tu. Kalau adik buat kesimpulan ‘LELAKI TIDAK PERNAH ADIL’, maka kenapa poligami diharuskan? Lelaki cuma tidak pernah adil dalam BAB KASIH SAYANG/PERASAAN. AlQuran mengharuskan poligami kepada sesiapa yang mampu berlaku adil dari segi luaran (giliran,material..etc). TAPI, kena ingat Al-Quran mengingatkan kita supaya SEKIRANYA TAKUT tidak mampu berlaku adil,kahwinilah SEORANG sahaja.

      0

      0
      • Anonymous says:

        Ye ke poligami tu harus? Bkn dibenarkan sahaja?

        0

        0
        • Anonymous says:

          mana ada hukum dibenarkan…
          hukum islam : wajib..sunat…harus…makruh..haram jeee

          0

          0
        • Anonymous says:

          Anon, hukum cuma wajib. Harus sunat semua tu bkn hukum. Yang tak dibuat berdosa je dikira hukum. Lain2 tu cuma alternatif.. Pandai je nak sedapkan batang buat hukum sendiri. Poligami cuma dibenarkan dlm agama. Bkn salah satu hukum wajib!

          0

          0
        • Anonymous says:

          anon 12.43
          saya cuma bgtau dlm Islam hukumnya itu…
          dibenarkan bukan hukum… dibenarkan tu anjuran…
          maaf ye kalau salah…
          dan komen sy tidak merujuk kepada poligami… cuma secara umum..hukum dlm Islam… tetiba plk bahasa awak indahnye… nak sedapkan batang sendiri bagai…hmmm..pelik…emo tak kena tempat

          Fekah: Pengertian Hukum Islam (Syara’) – Wajib, Sunat, Makruh, Mubah/Harus, Haram
          Di dalam ajaran agama islam terdapat hukum atau aturan undang-undang yang harus dipatuhi oleh setiap umat berdasarkan Al-Qur’an dan Hadis. Hukum islam yang disebut juga sebagai hukum syara’ terdiri atas lima komponen iaitu antara lain wajib, sunath, haram, makruh dan mubah :
          Penjelasan dan Pengertian/Erti Definisi Hukum-Hukum Islam :
          1. Wajib (Fardu)
          Wajib adalah suatu perkara yang mesti dilakukan oleh muslim yang dewasa dan waras (mukallaf), di mana jika dikerjakan mendapat pahala dan apabila ditinggalkan akan mendapat dosa. Contoh : solat lima waktu, tunai haji (jika telah mampu), membayar zakat, dan lain-lain.
          Wajib terdiri atas dua jenis/macam :
          – Fardu/Wajib ‘ain adalah suatu hal yang harus dilakukan oleh semua muslim mukalaf seperti solat fardu, puasa ramadhan, zakat, haji bila telah mampu dan lain-lain.
          – Fardu/Wajib Kifayah adalah perkara yang harus dilakukan oleh muslim mukallaff. Namun jika sudah ada yang melakukannya maka menjadi tidak wajib lagi bagi yang lain seperti mengurus jenazah.
          2. Sunat
          Sunat adalah suatu perkara yang bila dilakukan umat islam akan mendapat pahala dan jika tidak dilaksanakan tidak berdosa. Contoh : solat sunat, puasa Isnin/khamis, solat tahajud, memelihara dan sebagainya.
          Sunat terbahagi kepada dua jenis/macam:
          – Sunat Mu’akkad adalah sunat yang sangat dituntut/anjurkan oleh Nabi Muhammad SAW seperti solat eid/raya dan solat terawih.
          – Sunat Ghairu Mu’akkad iaitu perkara yang diputuskan oleh hukum fiqh sebagai sunat ghairu mu’akkad atau kerana ia kurang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW seperti puasa Isnin/khamis, dan lain-lain.
          3. Haram
          Haram adalah suatu perkara yang mana tidak boleh sama sekali dilakukan oleh umat islam di mana sekalipun mereka berada kerana jika dilakukan akan mendapat dosa dan siksa di neraka kelak. Contohnya : main judi, minum minuman keras, zina, durhaka pada orang tua, riba, membunuh, fitnah, dan lain-lain.
          4. Makruh
          Makruh adalah suatu perkara yang digallakan supaya tidak dilakukan akan tetapi jika dilakukan ia tidak pula berdosa dan malah jika ia ditinggalkan akan mendapat pahala dari Allah SWT. Contoh : makan minum berdiri, makan bawang/makanan yang berbau kurang enak sebelum solat berjemaah dll.
          5. Mubah/harus
          Mubah adalah suatu perkara yang jika dikerjakan oleh seorang muslim mukallaf dia tidak akan mendapat dosa dan tidak pula akan mendapat pahala. Contoh : makan dan minum, berziarah dan belanja, berhibur, dan sebagainya

          0

          0
        • Anonymous says:

          Ok my bad. Whatever it is, poligami bukanlah sunat mahupun harus. Kena rujuk balik hukum2 tersebut utk justify poligami as hukum. Sekian.

          0

          0
      • jemah says:

        maaf ye kak..ni bukan saya cakap tp apa yg saya dgr..tlg baca & fahamkan betul2 ye..wallahualam..tp kalau jatuh harus maksudnya lelaki lebih baik berkawin lbh dr satu ler kn???setahu saya masa belajar agama kt sekolah ustaz & ustazah cakap dibernarkan & halal je..ke ada hukum baru???

        0

        0
  25. Hu says:

    Haih astaghfirullah, korang ni,, sudah2 la maki hamun ke sakinah tu.. Percayalah ini tulisan takdir Allah utk mereka. bila tulisan memberatkan pd sakinah bukn bermakna perasaan dayana ditolak seratus peratus..itu di pihak sakinah, dayana lain pula..kedua2 adalah halal utk ashraf.. Mereka sendiri struggle utk membina keluarga yg Allah redha. Kita ni siapa nk menghentam tuduh sane sini.. Kita tak ada dalam situasi keluarga mereka. Percayalah kalau yg benar2 kenal erti perkahwinan dan berada dlm ruang perkahwinan pasti faham akan setiap masalah dlm perkahwinan yg timbul.
    Tolong lah penulis2 sekalian jgn mendabik dada dlm menulis, takut makan diri sendiri.

    0

    0
    • Anonymous says:

      Aku setuju, jgn la maki kinah tu. Biarkan la dia. Tp yg aku x setuju cara kinah membenarkan perbuatan x betul. Kau dh buat benda x betul, jgn ajar org lain pulak. Dayana dah terima dia seadanya, jgn la terus mendabik dada sampai buat ayat mcmkan bagus sgt kawin ngan laki org. Dah2 la tu. Cuba tanya dayana betapa peritnya dia menanggung semua ni awal2 dulu. Bila dia dh move on, dia xkan nak org lain rs apa yg dia rasa.. Dah2 la tu kinah. Jgn ajar org benda yg bukan2. Buang sikit kepala batu, ego dan riak tu. Elok2 org nak terima kau, terus jd camni.. Haihh.. Kdg2 tu berdiam diri lebih baik dr jd tin kosong kinah..

      0

      0
      • Nenek Doyok says:

        Entah menyebok nak jawab soalan yang tertunggak konon.

        Kau tak sepandai Dayanalah. Orang pandai diam dari kau. Betul ah
        ada yang panggi kay tin kosong. Betul apa.

        Dah lepas cerita ni besok2 jangan nak menyebok lagi ehhh.

        Ya Allah berikan Dayana Zuriat Ya Allah…Mari kita semua mendoakan Dayana tabah dan mudah2an dapat mengandong.

        0

        0
  26. Boa says:

    Aku tgk kat ig dia,semua perempuan yg jadi bini ke 2 komen.hehe

    0

    0
  27. che jo says:

    Wow!!! Bnyknye kutukan dlm ni hahaha…jgn hmpa yg jd bini no 2 nnti dh…mana hng nk ltk muka minah oooooiiii…yg bini no 1 pun blh jd no 2…hehehe…ingt2 skt sblm kutuk org..biaq pila dia…kalau dia slh k btl k nnti ada pmblsn nnti…yg pngutuk2 tu dh pasti ke taraf d sisi tuhan? Baru ku tahu ramai pmpuan buta agama..ingt laki dia hak abadi.. ..pmpuan mmng suka mrh pmpuan lain ..awat x mrh ashraf tu..p lempng suami2 gtl yg ngort ank dara org..

    0

    0
    • adohai says:

      jaga jaga che jo.. nanti sakinah / the geng datang rampas suami awak… time tu, jangan meroyan pulak. hehehehe

      0

      0
    • Anonymous says:

      Klu laki bkn hak isteri abis tu hak sapa? Hak mak che jo ka?? Nak ckp psl hak Allah pun biar betul konsepnya. Ngko la salah sorg yg buta agama. Nnt bila ada kes bini mintak nafkah pun duk kata nafkah tu hak Allah bukan hak bini.. Pandai agama sangat duk salahkan Allah, agama dlm semua hal..

      0

      0
      • Anonymous says:

        semua comment mcm takde agama ikut sedap mulut.at least dia kawin mmg dah halal..Allah izinkan pun..bini dia pn dah izinkan yg korang panas hati kenape..tak kena tmpat sndiri tau lah..esok kena kat family sndiri baru tahu lah mcm mana langit tinggi or rendah..lain kali pakai akal dan jgn ikut emosi je..ade sebab kenapa Allah izinkan bukan saja2 nk menyakitkan hati sesiapa..

        0

        0
        • Anonymous says:

          Komen kau ada agama?? Allah izinkan dia sakitkan hati Dayana? Agama mana yg ajar? Semua pilihan dia, jgn salahkan tuhan! Sekarang bila dayana dh izinkan, dh redha, dia pulak jadi penggalak kat sundal yg lain rampas laki org? Bagus perangai. Patut kinah ni ckp jgn lukakan hati perempuan lain. Elak selagi boleh. Jgn jadi penyebab kelukaan gati org lain. Ni ajar bukan2. Allah izinkan la, Allah dh tuliskan laaa.. Guna nama Allah utk kepentingan sendiri! Pls laa wanita kat luar, awk ada hak utk tolak poligami. Poligami tak wajib. Yg wajib ialah sayang diri sendiri sebelum org lain. Jgn dgr ckp manusia2 perampas ni.. Semua pilihan di tangan kau. Jgn salahkan tuhan atas semua benda!

          0

          0
        • Anonymous says:

          Asal nak membenarkan perbuatan perampas je guna agama. Klu benda lain bab nafkah, bab tanggungjawab, bab hak isteri xnak pakai agama. Pegi mati la semua yg suka jual nama agama ni. Dh mati baru tau langit tinggi rendah!

          0

          0
  28. Mirai Suenaga says:

    Dia ni kecoh lah. Ckp macam dia sorg jadi bini 2 kat atas muka bumi ni.

    0

    0
  29. der says:

    org yg soleh adalah org yg hanya berkahwin satu kerana jika mengimpikan isteri yg ramai dia boleh minta pada Allah di syurga kelak. Fokus pd ibadah, isteri serta anak2 adalah yg sebaiknya…

    0

    0
  30. Boa says:

    Sebenarnya sakinah ni nak orang jadikan dia idola kot,konon2nya diala isteri ke2 yg paling tabah d msia n dapat handle madu.hehe

    0

    0
    • Doshen says:

      Betul betul aku setuju. Diyana diam ajer Muka pyn manis
      Sendiri buat cerita da anek laki orang diam2 sudah
      Anak dia pun mcm Diyana.

      Dia nk bersyukur dapat suami baik anak sehat. Batang dapat
      Lebid dari no 1 nak dkp gtukan????

      0

      0
  31. tecit says:

    U did what u did. Accept all the consequences. U’re responsible for all of it.

    0

    0
  32. eerd says:

    tengok kinah pom dah tahu. we love k.dayana.

    0

    0
  33. Anita says:

    sedih tgk komen sorang2 kt sni. semua busuk ati.. dorang da bahagia pun, kite ni xtau lg cmne. lgpun tu dugaan Tuhan utk dorang.. lgpn tu tanggungjawab laki die, pandai2 la dia berlaku adil, kalo silap, mmg ada balasannye nanti. Allah kan Maha Adil

    0

    0
  34. Anonymous says:

    Isteri ke2 mmang PERAMPAS tungu sehingga laki kawin 3 baru tahu perasaan isteri pertama. Tapi kau tak lah sekeji Dan sehina mcm siHamis ceraikankan isteri pertama utk jadikan jantan Romiang tu hak kau sorang jer dan Musnahkan rumahtangga org .. PERAMPAS

    0

    0
  35. weng weng says:

    pompuan2 oii..apehal sume? beristighafar banyak2. hal orang nape sibukkk! jaga kain sendiri dulu..mana tau giliran hangpa pulak..

    0

    0
    • Anonymous says:

      Sbb pompuan xleh kawen bnyk la dia bising. Klu bleh kawen bnyk, mau komen kat dlm ni semua jantan bahlol je! Hahaha

      0

      0
      • Podahhhh says:

        alah…bila kawin lagi… terus mengaku ikut islam. ikut sunnah konon. kenapa bila kena bayar nafkah, pembahagian harta, duit susu lampin anak tak nak berlaku adil dan tak nak jadi islam yg maksum? alahai….nabi suruh ke tipu bini nikah di sempadan siam. kitab mana korang belajar? tolol…

        0

        0
  36. GILA BAYANG says:

    18sx

    0

    0
  37. Anonymous says:

    Hallo..this is.democracy country we speak up what we feel and what we like ..lol!

    0

    0
  38. Alhena Deen says:

    mmg poligami dibenarkan Allah malah digalakkan tapi bergantung pada niat. Time Nabi Muhammad SAW, dia berkahwin atas perintah Allah sbb byk wanita kehilangan suami dlm peperangan…Nabi kahwin pun semua bini dia asalnya nya janda & ibu tunggal….cuma yg terakhir Aishah masih dara…itu pun sbb ayah Aishah RA takut dia diapakan2 org Arab yg mmg x bole tengok budak pompuan nk jadi gadis skit…tapi lelaki skg nk kawin 2, 3 sbb nafsu..apa lg?

    0

    0
  39. jemah says:

    tak salahkan or menangkan sapa2..tp teringat peristiwa rasulullah dengan menantunya ali r.a..bila ali datang pd rasul minta izin berkahwin lagi 1..rasulullah beri izin dgn syarat ali perlu mceraikan anaknya fatimah..
    sama2 kt as pompuan fikirkan ye..kbai

    0

    0
  40. faktad says:

    perampas sebenarnya busuk hati. diamla. bini tua x bising, ko yg over!

    0

    0
  41. mawar seri says:

    cakap byk malas…nak baca byk pun tak kuasa..
    sikit je nak ingat kan kpd diri sdri juga pada semua..
    ingat & takut “KIFARAH” Allah..
    sendiri buat salah..sandiri buat dosa..
    silap2 balasan diterima kpd anak2 atau family!!

    attn :: #perampas

    0

    0
  42. nalisa says:

    Perompak perogol pelacur pencuri pembunuh juga manusia. Ada hati ada perasaan ye tak? Apalah sgt jd perampas ni. Perampas mcm ni mmg ptt dibela. #sarcastic

    0

    0
  43. Joyah Pok Pek says:

    pergh komen paling pelbagai…aku setuju
    1.Suami kalau dah kawin ibu tetap no.1 sb syurga lelaki pada ibu walaupun kawin 4.
    2.Syurga isteri pada suami..taat pada suami patuh pada Allah
    3.Nak nikah kat Msia sush byk proses naik makamah, keluarga Diyana pun tentang anak mereka di madukan jadi kawin la di Siam. Yang penting mak ayah Kinah restu ayah dia jadi wali halal di sisi Islam.
    4. Pilihan di tangan kita, tapi sudh tertulis takdir dia bermadu..maafkanlah Allah lebih mengetahui.Kita tak tahu nasib kita,anak cucu sedara kita mana tau dimadu atau memadukan org lain.

    0

    0
    • Anonymous says:

      Rasulullah pun x benarkan anak baginda Fatimah dimadukan. Jadinya korang siapa nak kutuk mak ayah dayana yg x benarkan anak dia dimadukan?

      Pilihan di tangan kita. Jangan salahkan Allah klu kita pilih utk lukakan hati wanita lain. Doa org teraniaya makbul.

      Urusan kat dunia mmg banyak, nak kawen susah blabla. Kalau dh urusan dunia pun xlarat nak tanggung. Kat akhirat nnt beribu tahun kat mahsyar, ko ingat ade jalan shortcut ikut siam bagai nak tiba giliran ko?? Berangan..

      0

      0
  44. mak mertua kazim selamat says:

    kinah… aku harap sgt ko baca komen2 kt sini. ko x pyh nk meroyan sgt lah! org dh benci ko and now bertambah meluat! ada fhm?? x pyh nk salah kan takdir Allah sgt lah bingai. buruk dan baik adalah pilihan! syurga dan neraka adalah pilihan! yg mana kau pilih utk hala tuju hidup kau ke destinasi seterusnya. Allah dh jdkan manusia cukup sifat, akal dn fikiran. Allah dh bg ko akal utk berfikir dan pertimbangkan arah tuju hidup ko.. tah payah nk salahkan takdir Allah la mangkok hayun. ko ingat ni hoii kinah, ko x layak langsung nk luahkn perasaan ko seolah2 ko teraniaya konon!! ko dh lupa ko dh aniaya hati dn perasaan seorg perempuan bila ko main cintan dgn laki org?? smpi sanggup lari kawin ke thailand?? ko tak tau ke selama ko main cintan dgn si serap tu dia dok menipu bini dan mertua dia??? tak kan ko tak tau kan?? tp ko sangap nk juga kan?? bingai punya pompuan…

    0

    0
  45. Mrs. Anonymous says:

    ada saudara saya telah pon berkawin jadi bini no 3. bernikah d malaysia atas kebenaran isteri pertama dan sangat rapat dengan madu pertama serta anak2 setelah bercinta bertahun2 dengan suaminya.. tp, madu ke 2 yang bernikah di thailand selama ini berlagak yang mcm dia tu bini pertama dan tak dapat terima diri dia ‘dimadukan’.. dan meroyan tak tentu pasal.. so pendekar keyboard sekalian, adakah bini ke 3 dan ke 4 perlu digelar perampas juga? hmm ini statament ingin tahuu jee!!

    0

    0
    • Anonymous says:

      kalau isteri tu sendiri suka, apa masalahnya pun. tak la terasa merampas.
      yg masalah ni kalau isteri tu terseksa dan sedih akibat perempuan tu bersama suami mereka. lagi satu, bila dengar perkataan rampas, macam tak sesuai, kena cari perkataan lain, rampas2 ni mcm lelaki tu tak ada buat pape, kena rampas mcm tu je. puiii la, lelaki jalang tu yg patut di salahkan jugak.
      bina lg 1 kuarga tp kuarga sedia ada jadi tak bahagia, apa guna.
      masa nak tambah lg 1, biar la mendapat persetujuan dan isteri ok barulah tiada masalah dibenci2 mcm tu. baru la happy.. ala dibenci je pun kan, jgn mcm si kinah yg tau buat tp x nak tggung tu dah la.

      0

      0
    • jemah says:

      sama kes ngn sedara saya..pernah tanya saudara awak knp dia baik dgn madu k3???dlm kes sedara saya sbbnya isteri p1 dh takde feel sbb dia dh rs mcm mana somi drampas so now dia tepuk tgn tgk bini k2 rasa apa yg dia pnh rasa..

      0

      0
  46. john says:

    jaga2 makcik2 kakak2 adik2 yang mulut / hati / jari jamari mcm langsi tu..tengok2 sikit perangai laki korang tu….. lelaki ni pandai cover

    0

    0
    • Anonymous says:

      Bkn semua lelaki sanggup kawen banyak. Baik ko jaga bapak ko ntah2 dia tgh cari pepek baru ganti mak ko. Hahaha

      0

      0
  47. minah jambu sayang nenek says:

    kenape sakinah nk mengeloh jadi bini no2 ? dh sendiri yg nak jadi bini no2 so diam2 suda laaa…dh bingit ke pe ? kalau dh bingit idop bermadu ha gi la makamah failkn peceraian bukan nye susah sangat nk failkn peceraiannn…

    0

    0
  48. koko says:

    Gossip paling memantat mantat minggu ni. Next???

    0

    0
  49. bebas says:

    Gambar 1st Si kinah tarik tangan si asraf sampai keronyok baju..

    0

    0
  50. Akak nk comments says:

    Kinah2..udah2 la tue.. Update emosi tue..Dok diam2..Mengadu dan bertaubat pada Allah sebaiknya2.. Kesian kat anak kou nanti..bila besaq. Org asyik dok kutuk mak dia jer..lg kou ckp lg org xsuka dan xdpt maafkan kou.. So lps nie dok diam2 kat umah.. Jaga serap elok2..erk.. Tahniah dayana sbb jadi isteri yg bijak

    0

    0
  51. anon says:

    Kena terima takdir tuhan?? urmmm kalau kita yg merampas, itulah jawapan nya. Tapi mcm mana kalau org rampas hak kita pulak. Ape agaknya perasaan isteri pertama, dahlah kebahagiaan dia dirampas, isteri kedua dikurniakan anak sedangkan dirinya masih belum mengandung. Kedukaan kamu kinah sebagai isteri kedua, takleh nak compare dgn si dayana tu….dia lagi merana…

    0

    0
  52. ridsect perampas says:

    aku rs cm menyampah je ayat pmpn ni part yg “sy ada suami yg mencintai sy dan anak yg sihat”.. oh xde plak ko nk mention madu yg tpksa terima ko sbb ko da gatal2 kawen kt thailand.
    oh sekinah. aku harap. bukan nk doa yg buruk2. but atleast biar ko rs mcm mana dayana rasa. aku harap si ashrap muslim tu kawen lg 1. nk tgk ko mampu ke x jd setenang dayana. meroyan kot.
    so kpd pmpn2 kt luar yg memang gemar kn laki org, try la ashrap muslim.
    hehe. sekian..

    0

    0
  53. Linzy Longkang says:

    amboi ko kinah kemain stmt ckp nak pilih bahagia laa sgt ko sampai sanggup rampas laki org biar yg satu lagi derita dlm diam, suratan lah sgt tapi bukan ker sbg manusia ko ada pilihan dan membuat satu pengorbanan, nak ckp pon pikirlah dulu dikkkk

    0

    0
  54. Jantan Sejati says:

    mane de perampas?kan mmg Tuhan ciptakan pompuan utk jd penyedap lelaki.hukum Tuhan tau.abg xsuka btol pompuan pertikai hukum Tuhan ni.

    0

    0
  55. KinahOOOKinah says:

    Baikla Kinah duk diam-diam.
    Hihihuhuhaaahaaa…malu kat Dayana :)

    0

    0
  56. zi says:

    udah2 la tu…
    luah perasaan bini no 2 konon…
    luahan perasaan bini no1 ko ader ambik kira ker …..
    ashraf sila la ajar sikit bini no 2 ko ni…jelik meluat la…
    baru kawen setahun jagung jer dah mengomel merungut jadi no 2 ambooiii….
    patut bersyukur la dapat madu baik…
    patut kene kasi pujian2 lebih sikit pada madu ko …
    bukan ko dok merungut/meluah perasaan macam ni…. meluat orang wei !!!!
    poligami mmg ok..tapi cara kene betul…
    ko kawen kat mana ? dapat persetujuan bini no1 tak ???
    kenapa kawen kat Thailand ????… tak menyempat2 ker ???
    ke takut mahkamah tak lulus korang nak kawen ????
    ni dah kawen pun bising lagi…. udah2 la tuu… baik diam2 jalani hidup awak tuu…

    0

    0
  57. cipotbest says:

    Hampa komen mcm hampa semua tuhan aih.

    0

    0
  58. Anonymous says:

    Esok bila korang sendiri jd yg no 2 3 4 baru la korang tau Allah itu Maha Adil. Hari ni korang kutuk la nti sampai turn korang ludah jilat sendiri la yer

    0

    0
    • Anonymous says:

      Org kutuk sbb dia bnyk mulut. Klu dia diam, org x heran dah. Dah lupa. Nak ajar pompuan lain kawen kat siam apekejadahnya?? Ajar je la anak sendiri tu amik laki org kawen kat siam, jgn na bg ajaran sesat kat org lain.

      0

      0
      • Anonymous says:

        nak sentap bagai mcm la laki korang yg kena ambik.

        0

        0
        • Anonymous says:

          Klu laki kitorg kene amik, dah x duduk sini komen, dh lama pompuan tu kena hempok! Hahaha.. Fyi, hanya isteri pertama je tahu perasan suami dirampas, klu geng2 sundal mcm korg mana la tau. Tau fikir psl pepek sendiri je.. Kuikuikui.. Amik la bekas2 bini no 1 tu.. Heee geli geli..

          0

          0
        • Jantan Sejati says:

          Mestiler pk pepek sendiri.sendiri yg nk rs sedap kn.alaaa cik adik ni msti xpnh rs sedap sbb tu mulot meroyan.cube dh dpt sedap kt pepek tu.mengemis kot nk bekas org.mulot cam kimak je:

          0

          0
        • Anonymous says:

          Jantan sejati lahir dari pepek si sundal! Patut la sentapp!! Hahahaha!

          0

          0
      • Anonymous says:

        rasanya akak2 macik2 yg bagi komen panas membara2 ni mesti ada pengalaman laki kena rampas tu sbb sentap bagai nak rak

        0

        0
        • Anonymous says:

          Rasanya akak2 makcik2 yg membekap kinah mmg ahli kelab perampas kan? Sbb tu la perangai nok harommm busuk hatii.. Sentap semacam kena hencap khennn.. Best ke kene celop sana sini?? Hahaha

          0

          0
        • Jantan Sejati says:

          Kalau Allah redho,lantakler nk celop sana sini pn.janji halal&semua bini rs sedap.

          0

          0
        • Anonymous says:

          Hee bapak ko kaki celop sana sini lettew kan! Patut la anak ya bodoh. Bahahaha

          0

          0
  59. Entah le says:

    ko ni kinut…dh tahu ambl hak org diam2 sdh la..x yah le nk bagi tahu kat org ramai y ko sedih la..kena maki la..sblm ni pn mesti ko dh tahu y ko akn d hina n d caci sb ambil suami org..klau dh tahu ambl suami org n jadi bini no 2 tu…diam2 sdh la..jgn le keluarkn stmnt bagai…bangang betul le…tpi aku smpi skg x leh terima y ashraf ni pilih kinut..nk kata lawa x jugak..dh mcm mak cik2 jer aku tengok..ashraf ad selera la plk…

    0

    0
    • Anonymous says:

      tu lar kinah, diam2 dh lar..
      akak pun isteri no 2 jugak
      tapi akak diam jer kalau orang kutuk2 akak
      akak x menjawab langsung
      menangis pun kat belakang orang
      tak nak bagi suami dan orang sekeliling nampak
      takkan awk tak terfikir benda2 mcm ni sume sebelum menikah dulu
      tolong banyak mengalah.. kena fikir kita dah amik hak orang

      0

      0
  60. Anonymous says:

    dia ni sebenarnya tidak bersyukur
    statement dia mmg boleh aib suami dan madu…
    salah org sekeliling ko nampak…
    diri sendiri tak pulak ko muhasabah…
    LOSER ! serap…sila bimbing bini no 2 ko yg tak matang nih…
    kalau tak…ko tak layak beristeri 2…

    0

    0
    • tupperwarepink says:

      setuju! contohi la salleh yacob.. bini2 xde nye nk buat statement cam teraniaya bangang camni

      0

      0
      • Anonymous says:

        SY kita blh nmpak bini2 dia hepi…
        kita pun hepi tgk dia….
        bini 1..2…3…4 tau tgjawab masing
        ce tgk lam romantika kot x silap…ish..sweet sgt
        yg bini no 4 takde nak show off dia bini muda
        dia tau nak letak diri dia di mana..dn bagaimana..
        so..for me… SY mmg boleh dicontohi..
        sweet family…bermula dr suami yg sweet
        bila suami sweet in shaa allah… isteri takdenye nk meroyan n merungut

        0

        0
        • Miari Suenaga says:

          suka cara dia kenal kan.
          team no satu, team no dua, no 3 bape anak… smpi team no 4 , bini dia sorg belum ada anak lagi. bln lepas aku dgr sinar dia kata bini no 4 dah peknen. sedozen kau anak aku, dia kata. steady jer… org nya klaka, sbb tu bini2 dia hepi jer..

          0

          0
  61. must read..kerana aku seorang iste says:

    aku isteri yang pertama dan insyaAllah yang terkahir hingga ke jannah Allah.
    bersama-sama suami sejak dari belajar, membina kerjaya dan bernikah
    kami bermula dari suami tiada apa-apa..namun bersandarkan rasa cinta dan kepercayaan untuk diri ini terus bernaung di bawah takluk sang suami
    setangga demi setangga kami melangkah..meniti kehidupan suami isteri, pekerja dan akhirnya bergelar ibu dan ayah..
    kami berjaya sedikt demi sedikit mula membuahkan hasil..rezeki kurniaan allah
    hubungan mekar diserikan dgn cahayamata, kerier yang cermerlang dan kekayaan , rezeki dr allah jua sesunggguhnya
    bkn sedikt jangkamasa, pengorbanan dan perit jerih yang dilalui untuk mendapat apa yang kami perolehi sekarang. segalanya tampak sempurna.

    sang suami yang menghargai..akan merenung kpd anak tangga pertama
    sebelum sang suami menjadi siapa sang suami hari ini

    sang suami yang mengurut belakang badan, kaki yang bengkak dan menadah muntah loya sang isteri takkan lupa saat itu..
    sang suami yang menemani dan melihat peritnya bidadarinya melahirkan.. zuriat..menumpahkan darah..dan merenung jahitan di perut ..takkan pernah lupa..
    sang suami yang berjaga malam menyediakan susu buat si anak yang menangis..takkan lupa
    sang suami yang menyapu air mata isteri yang sebak tiap ali bila terkenangkan arwah ibu bapa si isteri tiap kali menjelang hari raya ..takkan lupa
    suami yang sering rindukan masakan isterinya..takkan pernah lupa..
    semua ingatan sang suami pd setiap cela pada tubuh isteri….menghargai dan menginsafi betapa si bidadari mengorbankan segalanya demi seorang lelaki yang hanya dikenali setelah remaja atau dewasa..bergadaikan hanya rasa cinta, takkan pernah lupa.
    takkan pernah mengguris!
    takkan pernia mempersia!
    apatah lagi akan mendua!
    Kerana itulah dia bidadara si bidadadari.

    0

    0
  62. tupperwarepink says:

    Nasihat tuk kinah:
    1. kalau bahagia, x yah show off sgt
    2. kalau derita, x yah nak mendayu2 kat sini

    duduk diam je jaga anak.. wekkk

    0

    0
  63. adoiiii says:

    tarik pegang tangan suami (pic) sampai berkedut baju… :D

    0

    0
  64. siti says:

    omg..byk nye sumpah seranah ..korg ni aku ckp ni la MASYARAKAT MELAYU..PERGHH ..bab jatuh hukum maki org mmg pndai..kt sini je dh boleh tgk pemikiran org melayu kite..korg paham x QADA & QADAR..kalau ALLAH x izinkan x jd perkahwinan sakinah and ashraf..apa salahnya doa yg baik2..JODOH, AJAL , PERTEMUAN, REZEKI, smua ktentuanNya…korg sapa yg nk pertikaikan takdir org?

    0

    0
    • Anonymous says:

      Yang mula maki org pembela si kinah. Baca baik2. Kau pun melayu jgk. Mengata diri sendiri ke.? X abis2 lagi salahkan qada’ qadar? Agama apa yg ajar lukakan hati wanita lain tu Allah yg tentukan? Bkn ke itu pilihan ko? Ko yg pilih utk jd penghancur hati org. Takyah nak salahkan tuhan.

      0

      0
    • go says:

      org bukan pertikaikan takdir, tapi perbuatan sakinah tu just WRONG and UGLY…and pls la tak yah nak generalise melayu la ape la. Any woman in this whole wide world would feel hurt if they are in dayana’s place. therefore, people who are actually CARE bout her stand up for her. if you dont care, and nak guna alasan takdir, its up to you–it’s an easy way out from dealing with the real issue.

      0

      0
  65. mojo says:

    Nie semua sampah!

    0

    0
  66. tak kesian pun says:

    Wahai sakinah,
    Masa ko bercinta cintu dgn laki org ko x malu ke?
    Masa ko kawin lari ko tak malu ke?
    Ko x fikir pon apa yg akan terjadi kan?
    Inilah natijah keputusan ko?
    Ko yg pilih, ko akan tanggung seumur hidup.
    Kalo org tu penagih dadah, nk salahkan takdir ke??

    Kadang2 pilihan diri tu yg menyebabkan jd begitu.

    pe2 aku harap ko akan ada perasan malu dan jgn nk show off sgt.

    diam2 ja, hormati perasaan DOKTER DAYANA

    0

    0
  67. melati biru says:

    taktau la kenapa, setiap kali tengok pic ashraf je mesti timbul rasa jeles n melting..

    0

    0
  68. not okay says:

    Please do everyone a favour…stop seeking for sympathy coz you’ll get NONE…
    the first wife has the right be sad, hurt and to be sympathised for -but she didnt even say a word just to cover her damn husband’s pride.
    So yeah lady, as a second wife who got ur certificate in Thai, y dont you just shut up. I’m still raging on behalf of the first wife n i dont y.

    0

    0
  69. bella says:

    org benci sbb hang attention seeker,, huahua,, dah syok kwen kt thai.. hg nak bsng pa lagi kak oi,,

    0

    0
  70. Poppy says:

    Bukan semua wanita nak berkongsi kasih. Sedangkan sekali suami curang pun sampai mati mungkin kita tak akan lupa, apalagi yg berkongsi kasih dn wanita lain. Kdg2 suami ni lepas kahwin baru nak bagitau tu pun kantoi. Nak tak nak redha jer lah. Ni Poppy nak share sikit pengalaman. Poppy ada senior colleague yg berbini 2. Dia kir berduitlah sebab pangkat tinggi. Adik dia kwn Poppy. Dulu masa nak kahwin dgn 2nd wife, 1st wife akur sebab suami dah gatal sangat nak kahwin satu lagi. wife yg 1st tu dah berumur so dia redha lah. Abg senior tu ada umur tapi kehidupan memang serupa org muda. Kdg2 bila staff ada p kursus luar bandar, dia ikut gak. Ada satu kali tu dia siap bawa China Doll,selamber jer dpn kami org. Kami org diam jerlah. Masa tu Abg Senior dah berbini 2. Tak lama lepas tu Abg Senior ada GF baru yg jauh lebih muda. Yg best nyer tak lama lepas tu ppuan tu masuk kerja sama company kami. Yer lah dah masa tu abg Senior yg tukang interview. Lepas setahun, the 2nd wife found out. So apa lagi mengamuk tak ingat dunia. Pergi serang office kami. Tendang pintu bagaikan nak pecah. Jerit mcm org dah hilang akal. Poppy dan yg lain diam jer. Tu yg Poppy fikir maybe macam tu rasa hati 1st wife memberontak cuma tak hilang akal mcm yg 2nd ni lah. Tu belum lagi suami dia kahwin dgn GF dia tu. Wife yg tua tu just rilek, senyum jer bila tau story no. 2 ni p serang office. Baru dia tau mcm mana rasa 1st wife tu. Dulu kwn Poppy bagitau kakak ipar dia yg 1st tu betul2 down, murung, salu jer nangis sorang2. Dah lebih 5 years abg Senior & GF dia tu cuma Abg Senior belum dpt tambah cawangan sebab wife no.2 mati2 tak kasi green light. Rasanya kalau dpt laki jenis mcm ni kna fikir 2,3 kali. Sedangkan dia dah berbini 2 pun dia boleh ambik China Doll kat luar. Lepas tu ada GF lagi. Sebagai 1st wife & 2nd wife mesti takut kan sebab takut suami bawa penyakit dari luar. Kdg2 yg berbini byk pun if seorg, dua bini yg pandai jaga kebersihan & yg lain tu tak susah gak. Ataupun suami yg tak jaga kebersihan nanti bini2 pulak dpt penyakit. Kesian pulak dgn yg bermadu ni. Manis utk org laki tapi pahit bagi kita wanita. Hopefully laki2 yg ada wife kat luar sayanglah isteri & anak. Sama juga para isteri kena ambil peranan . If ada kekurangan tu terimalah seadanya. Kalau betul ada rasa cinta, syg & tanggunjawb rasanya apa yg kurang tu tak jadi masalah.

    0

    0
  71. kim kardesen says:

    si ashraf ni mude2 dh de dua binik…ade potensi la nk tambah 3 & 4 nanti..tak caye tgk jela..bertabah la kamu ye sakinah..setabah diana masa menerima kamu dulu..

    0

    0
  72. madu_tiga says:

    Isu poligami mmg ramai yang tak setuju terutama bagi wanita. Tapi perlu diingat, sbg umat Islam, poligami nie sunnah Rasulullah SAW..if tak suke, jgn zahirkan pada org lain sbb ianya amalan Nabi kita, seolah kita membenci amalan Rasulullah..Tak suka, diam je…org yng lalui je tau ape yg diorg rase..tak perlu nak jadi hakim tak berbayar kat sini…

    0

    0
    • Anonymous says:

      ni lagi satu ajaran sesat. Rasulullah sendiri tak benarkan anaknya Fatimah dimadukan Saidina Ali, kau sekarang ckp nabi membenci ajarannya sendiri? kau nak cakap Nabi kita tolak hukum Allah??? nauzubillah la makcik oii… kalau dah Nabi x benarkan anaknya dimadukan, macam mana kamu boleh justify poligami itu ialah sunnah? kalau ye pun suka sgt menghancurkan hati perempuan lain, jgn bagi ajaran sesat. diam lebih baik sebelum jatuh akidah makcik oii.. xyah nak jadi hakim x berbayar kat sini jugak..

      0

      0
      • Anonymous says:

        BTL..TGK PULA DIRI TU….
        NABI TU MCMNA….KITE TU CMNA…
        tang solat smpai bengkak kaki…x ikut plk nabi…

        0

        0
  73. Anonymous says:

    Ini adalah takdir yg tlh ditetapkan oleh Allah S.W.T.hrp Sakinah dpt bertimbang rasa dan sedar dgn kedudukan die sbg isteri ke2.Dia patut bersyukur dpt madu yg baik spt Dayana..dan ini merupakan ujian besar buat Dayana..semoga ade hikmah dan menjadikan Dayana lebih kuat.sy penah mendapatkan khidmat rawatan di klinik kesihatan kecil di mana doc yg merawat anak sy ialah Dr Dayana.Mula2 xprsn pon tp duk belek2 wajah n tgk name tag mmg sah dia..Orgnya sgt comel,lemah lembut dan berhemah..rs bersyukur sgt dpt kenal dgn beliau masa tu (sblm ni duk baca psl dia dlm mjlh or skhabar je) dan sy doakan yang terbaik buat beliau..kelihatannya spt tiada apa yg kurang dgn beliau.Ada rupa & akhlak baik namun masih diuji sebegitu rupa..btw,semoga suaminya bersikap adil dan x mensia2kan isteri yg baik spt beliau..sy sgt kagum dgn ketabahan beliau..Semoga Allah pmudahkan segala urusan beliau..dikurniakan anak2 yg comel..

    0

    0
  74. diana says:

    tak merasa, tak tau. kawan saya, masa umo 49, suami dia 56, baru bersara, kawin dgn janda anak 2 umo 28 tahun. bini no. 1 relex je.. sekarang kerja g melancung ngan anak2, dah menetap kt ostolia. somi dia, tgh huru hara jaga bb setahun sorang, blom kira anak tiri 2 org lg… duit pencen, habis gitu je. Sekarang bini dah jeling2 jantan lain, sbb dia dah tua..

    0

    0
  75. Nur says:

    **ramai yg kata nabi SAW tidak mengizinkankan anakanda baginda di madukan, harap baca sebab musabab kenapa ya…** Sumber dari Halaqah.net
    semoga persoalah terjawab… **

    Penafsiran tentang tindakan Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam yang melarang Saidina Ali ra. untuk berpoligami bukanlah bermakna Rasulullah tidak menggalakkan atau jauh sekali melarang poligami. Hadis tersebut mestilah dilihat secara menyeluruh dengan mengaitkan dengan hadis-hadis yang lain. Menafsirkan hanya sebahagian daripada hadis tersebut, akan menyebabkan seseorang itu terjerumus kepada kesalahan kefahaman yang serius. Memang benar Rasulullah telah melarang Saidina Ali ra. untuk ‘menduakan’ puteri Rasulullah. Berikut adalah riwayatnya : Nabi Sallallahu ‘alaihi wa Sallam amat marah ketika mendengar puteri beliau, Fatimah binti Muhammad, akan ‘dimadukan’ oleh Ali bin Abi Thalib ra. Ketika mendengar berita tersebut, Nabi terus masuk ke masjid lalu menaiki mimbar dan berseru: ‘Beberapa keluarga Bani Hasyim bin al-Mughirah (kerabat Abu Jahal) meminta izin kepadaku untuk mengahwinkan puteri mereka (anak Abu Jahal) dengan Ali bin Abi Thalib. Ketahuilah, aku tidak akan mengizinkan, sekali lagi aku tidak akan mengizinkan. Sungguh tidak aku izinkan, kecuali Ali bin Abi Thalib menceraikan puteriku terlebih dahulu, Fatimah adalah sebahagian dari diriku, apa yang mengganggu dirinya mengganggu diriku, dan apa yang menyakiti hatinya menyakiti hatiku” [Jâmi’ al-Ushûl, juz XII, 162, Hadits 9026].

    Berdasarkan penerangan Imam Nawawi, perkara utama yang hendak disampaikan di dalam riwayat ini bukanlah berkaitan poligami. Ia berkaitan hasrat Saidina Ali ra. untuk memadukan isterinya, Fatimah binti Muhammad bersama puteri Abu Jahal. Kemarahan Rasulullah bukanlah berkaitan perbuatan poligami yang hendak dilakukan oleh Ali ra, tetapi ia berkaitan mempersatukan puteri Nabi Sallallahu ‘alaihi wa Sallam dengan puteri musuh Allah iaitu Abu Jahal [rujuk Syarah Hadis Muslim Li Nawawi]. Di dalam sebuah hadis lain, perkara ini telah diterangkan lagi yang mana Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam sendiri telah menegaskan bahawa baginda tidak mengharamkan apa yang halal dan menghalalkan yang haram. Nabi Sallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “…..Dan sungguh aku tidak mengharamkan yang halal dan tidak pula menghalalkan yang haram, akan tetapi, demi Allah, jangan sekali-kali bersatu puteri Utusan Allah dengan puteri musuh Allah.” [HR. Bukhari]

    Oleh itu, kita perlu memahami bahawa larangan di dalam Hadis di atas adalah larangan untuk memadukan antara puteri Rasul Allah dengan puteri musuh Allah, bukannya larangan untuk berpoligami. Tambahan lagi, larangan ini bersifat khusus kepada Ahli al-Bait Rasulullah sahaja dan berlaku di dalam kes ini sahaja, berdasarkan lafaz yang jelas disebut oleh Rasulullah. Dengan kata lain, hadis ini langsung tidak ada kena mengena atau lebih tepat bukan larangan berpoligami oleh Rasulullah kepada umatnya. Ini boleh diperjelaskan lagi dengan ramai di kalangan sahabat seperti Abu Bakar dan Umar sendiri adalah mereka yang mengamalkan poligami, yang tidak pernah dicegah oleh Rasulullah.

    0

    0
    • Anonymous says:

      Tiada siapa yg melarang poligami, tetapi seperti yg tertulis dlm hadis di atas “Fatimah ialah sebahagian dari diriku, apa yang mengganggu dirinya mengganggu diriku” ini hadis pertama sebelum seterusnya. Banyak perdebatan boleh berlaku tetapi tidakkah anda sedar bahawa Rasulullah tidak membenarkan anaknya disakiti dgn memadukannya dgn anak musuh Allah? Poligami itu dibenarkan tapi tidaklah digalakkan. Umat islam zaman sekarang tidak lagi memegang amalan berpoligami utk menyelamatkan wanita tetapi lebih kepada memuaskan nafsu sendiri. Dan cuba fikir adakah ini yg dibawa oleh Rasulullah?
      Copy paste je tak cukup wahai wanita yg mahu menjadi isteri2 kedua sekalian. Berilah ilmu yg sebaiknya melalui perdebatan yg ilmiah.

      Sekian.

      0

      0
    • Anonymous says:

      Dan hadis ini juga membuktikan yg sesiapa menolak poligami bukanlah menolak hukum Allah ataupun mengeji amalan Rasulullah. Menolak poligami dibenarkan dan boleh juga diletak dlm lafaz taklik masa pernikahan. Mohon jgn bawa lagi ajaran sesat menolak poligami ini menentang hukum Allah.

      0

      0
  76. hamba allah says:

    “ … dan aku melihat Neraka maka tidak pernah aku melihat pemandangan seperti ini sama sekali, aku
    melihat kebanyakan penghuninya adalah kaum wanita. Para sahabat pun bertanya : “Mengapa
    (demikian) wahai Rasulullah?” Baginda s.a.w menjawab : “Kerana kekufuran mereka.” Kemudian
    ditanya lagi : “Apakah mereka kufur kepada Allah?” Baginda menjawab : “Mereka kufur terhadap
    suami-suami mereka, kufur terhadap kebaikan-kebaikannya. Kalaulah engkau berbuat baik kepada
    salah seorang di antara mereka selama waktu yang panjang kemudian dia melihat sesuatu pada
    dirimu (yang tidak dia sukai) nescaya dia akan berkata : ‘Aku tidak pernah melihat sedikitpun
    kebaikan pada dirimu.’ ” (Hadis Riwayat Imam Al-Bukhari)………

    maaf. ianya. sebagai ingat-ingatan antara kita……

    0

    0
  77. whatever kinah oi says:

    Layak ke ko nk complain sakainah oiiiii

    0

    0
  78. rena says:

    pompuan jer kena kan? ashraff tak pulak kena hentam.

    0

    0
    • Anonymous says:

      Sbb pompuan ni yg bnyk mulut, kalau si jantan yg bersuara, dah lama jantan ni kena kutuk..

      0

      0