Written by AbangNara | March 11th, 2011

Berikut adalah-adalah video-video Tsunami yang melanda Jepun selepas gempa bumi 8.9 skala ritcher berlaku. Untuk makluman, sila jauhi mana-mana pesisiran pantai di Malaysia (Sabah, Terengganu) kerana kemungkinan tsunami boleh sampai ke Malaysia.

Update:

1. 18 orang dilaporkan telah terbunuh akibat tsunami di Jepun.
2. Boleh tengok live coverage Tsunami di channel YouTube Al-Jazeera.
3. Tsunami Alert for New Zealand, the Philippines, Indonesia, Papua New Guinea, Hawaii, and others. Waves expected over the next few hours, caused by 8.9 earthquake in Japan

1. Video #1 Tsunami melanda Jepun

1. Video #2 Tsunami melanda Jepun

Kalau anda mempunyai internet yang laju, boleh tengok video streaming live Tsunami Jepun di link website Al Jazeera ini.

Kalau anda menggunakan Twitter, sila guna hastag #prayforjapan untuk tweet mengenai tsunami ini.

 

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

97 responses to (VIDEO)Tsunami Melanda Jepun, Doakan Keselamatan Semua!

  1. inn pacika says:

    penang macam mane pulak?

    • NIA says:

      pray for japan pray for world
      masyaallah…allahuakhbar……

      • bb says:

        Ya Allah…Allahuakbar..Lailahailallah…Semoga kita semua terhindar dari malapetaka ini Ya Allah…

        Renung2 kan..

        Antara 10 tanda kiamat ialah 3 kali gempa bumi; sekali di Timur, sekali di barat dan sekali di semenanjung Arab. ..(H.R. Muslim)

        • SEMOGA RAKYAT JEPUN DI SANA TABAH MENGHADAPI UJIAN TUHAN :)

        • nooriesz says:

          patut la arini mendung semcm jer..
          ade “benda” yg ditangisi rupenyer..
          allahuakbar…. jauhi la malapetaka ini utk hamba2 mu ini.

          p/s : x sedap hati gak bila fikir hari ni hari jumaat…
          tp klu da allah tetapkn setakat ni,siapa la mampu
          menidakknnyer…

        • Assalamualikum wahai saudara2x,sepupuh2x,secicit,seteman perjuangan sekalian….

          sabda r.s.w.t bersabda makhumnya……

          akan adanya hari pembalasan yang akan Allah s.w.t turun kan kepada umatnya,kerna kelalaian sendiri manusia…

    • Kambing Hitam says:

      Membina suma ni mengambil masa bertahun lamanya..
      Tapi Allah memusnahkan dlm sekelip mata…
      Allah yg maha kuasa….
      YA ALLAH,sesungguhnya apa yg terjadi ni ada hikmah dari Mu oh Tuhanku….
      Kau selamatkan lah Hamba2 Mu..Amin

    • flojerz says:

      ikuti twitter Kudsia Kahar (@Kudsia_Kahar) dia selalu update psl Tsunami melanda di negara mana. lebih berinfomasi kpd rakyat Malaysia. sy seorg drpd followers dia dan dia antara artis yg sgt ambil berat ttg hal ini

  2. Paan Jr says:

    The earthquakes did not pose any tsunami threat to Malaysia

  3. flojerz says:

    pray for world !

  4. Sumijelly says:

    semoga sumer selamat…..

  5. permata says:

    ya allah selamatkan org2 y beriman…semoga kita sedar dgn ape y berlaku….

  6. Setakat ni hanya Tsunami alert kat pesisir pantai Sabah sahaja. Tadi ade awani wak live tele-com ngan ahli parlimen kota Belud, diaorg dah amik pre-caution dgn jauhi kawasan pantai starting 6pm

  7. Lynn says:

    kata akan ada ombak besar sekitar laut n pantai sabah?
    patut jam 11 pagi td aku tengok semacam jek air laut nih.. ada ijau ada biru dan ada coklat.

  8. pwincess says:

    allahuakbar…bsrnya kkuasaan allah…bencana utk umat2 yg lupa pd tggungjwb sbg khalifah di bumi allah…sme2 la kte doa smoga dijauhkn dr bencana spt ni…hri ni jumaat,mgkn jugak jumaat terakhir utk sume umat bumi,kiamat itu blaku pd hri jumaat..renung2kn lah..smoga kta sedar dr sgala kmungkaran yg dilakukn slama ni..

  9. cik ann says:

    mcm 2012 versi betol2 punye.. a sign

    • fikir-fikir says:

      cik anncpt2 jgn percaya sign 2012 dan berisghtifar. itu semua dari Allah swt.nant kita terpesong akidah.

      • syaz says:

        2012 tuh merepek jek ,,
        Jgn terpegaruh sgt …
        Serius aku tak ingin nak tgk ..
        tgk trailer jek , aku dah tak suka ..

        • kaylakenzo says:

          subhanallah… semoga negara kita dilindungi…

        • hurmm.. says:

          kalau pon berlaku.. just a kebetulan. bila hari kiamat hanya Allah sj yg tau. bkn sbb org mayan predict sbb no symbol die abis time tu. xde sape2 tahu. hanya Allah.

        • gadisfebruary says:

          cite 2012 tu cite bodoh…dh r merapu..dorg wat andaian sndiri je..kite jgn terpengaruh ok…

          sesungguhnya Allah Maha Besar

          ampuni dosa2 ku dan hamba2 mu….

          amin…

  10. macik ciku says:

    uwaaaa…….umah adik macik kenaaa…abes pecah sume brg….syukur adik macik g kejaaaaaaa……Ya Allah tolong selamatkan keluargaku di sana.

  11. Semuga semua selamat di Malaysia,insyaallah.risaunyerr…
    jepun, semoga mereka kuat hadapi semua ni :)

  12. Sari Pati says:

    Peringatan kepada: gegeh, ef..bee..ai, terjah, MARUKU, mencelah, gulipecah, ef..bee..ai n sumer2 KAKI FITNAH…
    cepat2 bertaubat………………….. :)

    • calun wali says:

      si nara pon sila amik ikhtibar, cuba pk plus minus dosa pahala you dpt dr web sebegini…hehe…peace

    • nobody says:

      peringatan utk saya & awak gak sari pati.. :) dan utk semua umat manusia di muka bumi Allah ini..
      sesungguhnya hanya Allah maha berkuasa atas segalanya.ya Allah jadikanlah kami golongan hamba Mu yg beriman,kuatkanlah hati & iman kami ya Allah.. amin..

  13. saya says:

    ya allah..moga selamat di malaysia dan di mana saja… kakak sy kat jepun baru msg.. depa dlm keadaan baik2 saja cuma berlaku gegaran

  14. Rozeela says:

    mmg kuat eartquake kali ni.. dgr2 citer.. ni antara yg plg teruk sejak 140 thn lps.. walaupun tmpt saya dok ni jauh dari tmpt kejadian (600km++), tp terasa gak gegaran tu.. bergoyang2 meja kat lab ni.. ramai gak mamat2 jepun yg lari keluar bangunan.. mudah2an semua yg terlibat byk bersabar dan tabah dgn bencana alam ni. byk train station yg tutup. bekalan elektrik kat area tokyo dan tmpt kejadian pun dah terputus.. moga semua nya cepat pulih. aminn.. doakan kami di sini ya…

    • bb says:

      Amin Rozeela..awk duduk Jepun ea..semoga semua dalam keadaan selamat.banyak2 berdoa.kita sama2 berdoa kpd tuhan semoga terhindar dri malapetaka ini.Amin..Amin..Ya Rabbal Alamin..

    • NTV7 says:

      cepat laporkan brita kat ktorg di msia tau. huhu

      • hurmm.. says:

        doa byk2 rozeela..

        • Rozeela says:

          thanks kat semua atas doa dan dorongan.. kawasan sendai (Miyagi Pref.) yg plg hampir dgn pusat gempa dan plg teruk ditimpa bencana alam.. so far, bekalan elektrik dan gas di area tu dan bandar2 berhampiran termasuk tokyo diputuskan. sistem komunikasi n pengangkutan juga terganggu. kesian sgt org2 kat sendai.. dah la hari ni snowing.. mudah2an mereka semua selamat… aminnn

        • comei says:

          wpun aku kat msia tapi aku sediy bila dgr sume ni. kita org kat msia doakan moga korang kat sana selamat hendaknye.amin..jaga diri tau…

  15. zarra bells says:

    keluarga angkat kat sana,,,harap harap selamat

  16. leha says:

    masa tau ni kat food court alamanda. nampak kat CNN news live. Ya ALLAH… terkejut sangat.

    • naddy says:

      mse ni sy ade btol2 tgh laut kt pangkor,tktnya hnya tuhan tau,ya allah slamtktlah umat islam didunia ini,matikan kami dlam keadaan yg smpurna,jauhkan kami dr bencana ini amin..

  17. […] prayforjapan – Yahoo! News Search ResultsRelated Posts:No Related Posts Kindle Wireless Reading Device, Wi-Fi, Graphite, 6" Display with New E Ink Pearl Technology […]

  18. ujang gamma says:

    salam… Nak tanya… Brapa % ble sampai kat pulau Labuan…?

  19. erlyn says:

    soooooo sad, similar kan to what have happened in ached, maybe not that extensive but to me mmg terus teringat acheh, may god bless, pray for japan and whether or not it will reach us in malaysia better take extra precaution

  20. Piston Pecah says:

    tak kira berapa kuat atau kesannya…kita perlu sama-sama berdoa agar keselamatan mereka yang terlibat dalam keadaan baik.

  21. danial_love says:

    semoga rakan baik ku Katshuji Tsuchida dan isteri Yuki Choke sekeluarga di Fukui Prefecture selamat dari malapetaka ini..

  22. jipang says:

    bt masa skrg, brdoa utk kesejahteraan smua org lebih penting, cian orang kat japan tu tau…yg x puas hati tu ade juga orang bengong bt lawak mana pegi ultraman & doraemon naper x tlg org japan..bengong..xtau nak beza realiti ngan fantasi ke…

  23. matleh says:

    ya allah selmat kn la abg sedra ku amin smpi skng x dgr lgi berita tentang nye ..

  24. jeff yesss says:

    sekelip[ mate sesuatu telah berubah..(tsunami)
    tp adakah kite akan berubah???kearah kebaexkan….still not to late..let do it.!!!!….

  25. MRS ARIFFIN says:

    mane kerajaan malaysia .. x nk amik pulang pelajar malaysia ke ?

  26. MRS ARIFFIN says:

    harap2 kerajaan malaysia amik pelajar disana pulang ke tanah air………kalau tak dapat balikpun mohon doa satu dunia agar pelajar disana selamat ……………amin

  27. kakihujan says:

    amin..mintak2 ALLAH selamatkan kita dari bencana Alam seprti ini..

  28. baby says:

    Amat menyedihkan ini adalah peringatan utk kita smua agar jgn alpa dgn suruhanNya..sungguh menakutkan..Ya Allah lindungilah mereka dari malapetaka walaupun mereka bukanlah seagama dgnku.

  29. Larahati says:

    msa tgk berita tk abis2 mulut aku beistigafar..
    Lps tu trus je airmata aku gugur…
    MasyaAllah kuasa yg maha esa maha hebat..
    Mnta Doa mudahan kita akn sentiasa terpelihara

  30. baby says:

    utk fizz fairuz tu memang agak keterlaluan cuba di letakkan almy nadia atau ibu nya waktu kejadian tu ada disana boleh ke dia keluarkan perkataan mcm tu..sungguh selfish

    • fit says:

      biasa ler org tak da pelajaran mcm tue ler ckp nyer…tuhan bagi otak utk berfikir,tp dia tak guna….ckp ssuka hati dia ajer.

  31. truly says:

    jadi teringat tsunami aceh dulu, mengerikaaannnn….

  32. eta says:

    gmpa bumi bukan bencana alam..tsunami pun bukan..ia peringatan dari Allahswt..betapa bumi dah tak termampu menanggung segala kemungkaran yg berlaku..insafilah wahai sahabat2..

  33. Kurus says:

    innalillahi wa inalillahi rojiun…

    Ya Allah, aku berlindung kepada Engkau dengan keredhaan-Mu dari kemurkaan-Mu, aku berlindung dengan keampunan-Mu dari seksaan-Mu. aku berlindung dengan Engkau dari Engkau. tidak dapat aku mengucapkan puji-pujian kepada-Mu, sebagaimana Engkau memberi pujian atas diri-Mu.

  34. Asma says:

    Astarfirlullah al azim, istifar la byk2 whai manusia, ampunkn la d0sa kami ya Allah.. Jauhkn lah sume ni dari kami..

  35. monkeybone says:

    semoga semua rakyat malaysia yg berada di jepun selamat..

  36. alahai dunia says:

    tsunami=tuhan.sentiasa.uji.namun.ada.manusia.alpa
    Ya Allah,ampunilah dosa kami dan janganlah kami alpa dan leka dlm mengingatimu

  37. org tue. says:

    allah taala hantar bala melalui tiga perkara aje iaitu air, api dan angin.walau secanggih mana pun pun teknologi sesebuah negara takkan mampu melawan kekuasaan tuhan,iaitu air api dan angin.semoga malaysia terhindar dari segala mala petaka.

    • cikhuhu says:

      betul2…

      ermm seram plak tgk vids tu,,

      semoga rakyat Jepun tabah+sabar, dan Malaysia dijauhkan drpd bencana2 mcm tu. Amiin..

  38. pink says:

    semoga rakyat malaysia selamat..dan semoga penduduk jepun tabah utk menjalani dugaanNya..

  39. Amier says:

    Apa yg terjadi disebabkan oleh hampirnya Jepun dengan lingkaran api pasifik .Sebagaimana terjadi di Aceh disebabkan kawasan yang tak stabil oleh pergerakan tectonic yang menghasilkan tsunami.Ini adalah kejadian biasa alam sejak beribu tahun dahulu dan sesiapa yang tinggal berdekatan kawasan ini mempunyai risiko tinggi berhadapan dengan bencana alam seperti ini.Jangan semata-mata mengaitkan dengan kemurkaan Allah.

  40. ctzen says:

    nauzubillah

  41. hanz says:

    Jepun ni sebenarnya banyak sgt maksiat, umat Islam x ramai, x ramai mcm kat U.S dan U.k… salah satu bala yang menimpa… Ada yang langsung x kenal / x tahu adanya ugama Islam..

    • lolyat gang says:

      bistu dulu tu iran pun kene gempa bumi yg kuat
      indon pun hancur kene tsunami

      2 negara tu byk org islam
      kene gak gempabumi n tsunami…….pe cer ?

      • lolyat ignorance says:

        Ko tahu ker kat situ banyak org ISLAM, ATAU ISLAM PADA NAMA sahaja, sila buat kajian terperince sebelum nak komen orang lain. Minum arak, buat maksiat ramai-ramai tuh ker agama Islam?.

        • lolyat gang says:

          hanz kate jepun xramai umat islam,pastu kene tsunami
          iran n indon ramai islam,kene gak gempa n tsunami

          x timbul isu dorg tu amalkan ajaran islam sebenar atau x

          aku cuma menafikan logik dalam komen hanz tu
          kalo ko x paham, jgn nak masuk campur

          nnt kepala ko meletup mcm loji nuklear fukushima

  42. cik Rose says:

    sedih bile teringatkan daerah sendai ni…sye prnah sampai ke sini pd thn 2007 dlu..mmg x dinafikan sendai amat cantik dan indah…kebetulan mase tu musim bunga sakura…cantik sangat….rasenya sekarang tmpt tu dah tinggal sejarah…bila tgok gambar2 lame rase mcm nk nangis je…..smg kenalan saye kt sane selamat…

  43. Satin Ayu says:

    Semua kita semua dilindungi Allah swt selalu

  44. alif says:

    irony… singking of japan and this disaster. they should have seen this coming.

  45. cute says:

    semoge rakyat jepun tabah dgn keadaan sekarang.

  46. miss annur says:

    semoga semua selamat dan kita dijauhkan dari malapetaka ini..

    ade gak org bengong dlm ni suka DISLIKE komen2 org.. x salah kalau kita mendoakan kesejahteraan org lain..

  47. nina says:

    semoga rakyat jepun bersabar segala dugaan yang diterimanya. segala yang berlaku ada hikmahnya….

  48. qila says:

    innalillahiwainnailaihiraji’un….
    SUBHANALLAH…. Inilah tanda2 kiamat semakin mnghampiri…. YA ALLAH…

  49. nur syazwani says:

    taubatlah cepat-cepat.jgn lupa kepada allah.ingatlah kita ini makhluk allah…………………….ya Allah…….ya Tuhanku

  50. wani@ says:

    syg Allah…..ain,zati cpt minta maaf kat allah sblum terlambat……………….