Written by AbangNara | August 15th, 2011

Berbeza dengan kad kahwin Norman dan Memey Suhaiza, kad kahwin Ashraff Muslim dibawah sememangnya melambangkan ciri-ciri penuh keagamaan. Tersangat unik dan menarik. Ini first time Abang Nara tengok kad kahwin yang menggunakan hampir sepenuhnya tulisan jawi sebagai tulisan utama.

kad kahwin ashraff muslim

Untuk makluman, Ashraff Muslim bakal bernikah pada 1 Syawal ini di Mekah. Tarikh untuk majlis persandingan tidak pulak diketahui. Abang Nara doakan agar persiapan majlis perkahwinan Ashraff Muslim dan Dayana berjalan dengan lancar.

89 responses to Sungguh Unik Kad Kahwin Ashraff Muslim Ini, Teruja Dibuatnya

  1. mizz malay says:

    uniknya…alahamdulilah..semoga kekal ke akhirnya..insyallh..bersama2 berebut cinta allah..

    0

    0
    • Aku nk kawin lg 1 says:

      Zaman skrg smua nak kad kawin unik << positive thing
      Zaman skrg jga sibuk nk rampas tunang org,sibuk nak runtuhkan rumahtangga org <<bullshit thing

      0

      0
    • melisa says:

      alhamdulillah…jumpa dia dgn syurga cintanya…jodoh dr allah s.w.t…..

      0

      0
    • Allahuakbar..nak juga macam ni nanti :)

      0

      0
    • ratu kerrr? says:

      aku x berape setuju ngan kad kawen yg design cmni. aku prnh dgr ustaz ckp, kalo boleh, elakkan letak ayat quran@sebarang name Allah kat kad kawen. sebabnye…. normally, pas setel je majlis, kad akan dibuang merate2. n boleh dipijak oleh sesape je. tidakkah ini menunjukkan betape buruknye kite? sanggup memijak name Tuhan sendiri. wallahu’alam…

      0

      0
      • naj says:

        ratu kerrr? maafkan saya kalau saya salah.. ayat quran n tulisan jawi adalah dua benda yang sekan-akan sama tetapi berbeza. saya tak nmpk lgsung dlm kad tu ada tulis ayat quran. ayat quran tu spt bismillah, alhamdulillah etc. tp yg kelihatan dalam kad tu hanya nama pengantin, tarikh bernikah, nama ibu bapa pengantin n etc yg mana ia nya di tulis dlm huruf jawi. jadi sy harap mgkn ratu kerrr dpt membezakan antara tulisan jawi dan ayat quran@nama Allah. tq.

        0

        0
        • choki terperanjat sakan.. says:

          Seni Khat…

          0

          0
        • jambubatu says:

          cesh…nombor telepon Haji Muslim je yg ade..anaknye xde sekali ke..ekekeke~

          0

          0
        • lulu says:

          btul2…nama aku kalo org tk reti baca jawin konform dor igt ayat AL-QURAN…oklah tu kad kawin mcm tu drpda letak gambar ntah ape2

          0

          0
        • takkanla asyraf nk letak ayat al-quran dlm kad kawin die..ni tulisan jawi yang menggunakan seni khat…jadi nampakla mcm2 ayat al-quran…yg tau baca bolehla beza yg ni ayat al-quran atau ayat biasa…kan dulu2 kan tanah melayu sblm merdeka menggunakan tulisan jawi dlm kehidupan seharian..jd bende ni pd pendpt saya tak salah…elok ape drp menggunakan gambar2 lain..bukannya tindakan yang terkebelakang sebaliknya membuat kembali sesuatu yg ditinggalkan

          0

          0
        • ratu kerrr? says:

          saye masih waras lagi… sebab tu sy persoalkan. kad tu bukan sekadar mengandungi tulisan jawi, tapi jugak ayat al-Quran. kalo sy x dapat bezakan, sy x kan komen di atas tu. anda mungkin tgk luaran kad itu saje, tp cuba anda tgk luar dan dalam kad itu, anda akan tau kad itu mengandungi surah2 al-Quran. tak elok dibuat pada kad yg boleh dibuang pada bile2 mase dan dipijak oleh org. hrp paham dan jelas mksd sy sbnrnye… ashraff dan diyana pun org b’agama.. patutnye pk la baik buruk sblum wat kptsn. jgn sbb hanya nak tunjukkan dorg ni islamic, sampai sanggup wat tanpa pk kesannye akan dtg. dosa yg diorg tgg kalo kad tu dibuang amatlah besar jika kad itu dicetak beribu2. pk2 kan lah.. sy hanye tlg mengingatkan…

          0

          0
      • Farhan Ahmad says:

        Nak tulis Bismillah ker atau tidak mengapa.. Perlu di ingat ketika satu utusan dakwah Nabi saw kepada Raja Kisra (Kafir).. lalu diberikan utusan kepada mereka. Kesalahan menulis tidak jatuh pada si pembuat kad atau perancang membuat. Yang bersalah adalah si penerima kad.. Kat situ kene jelas.

        0

        0
      • leolizza says:

        kalau dah dapat kad kahwin unik mcm ni…. watpe nk buang simpanla wat koleksi… bukan senang nk jumpa… simpan tpat yg tinggi mesti takde orang pijak… cuma kna buat 2 version kot… nak bg kat muslim leh la bg kad ni… for non muslim… bg kad yang bertulisan bahasa melayu better kot… lgpun maybe diaorang tk reti baca pun… malah maybe tak tahu nk menghargai kad mcm ni… maaf ye non muslim… tp apa nyang i tulis ni agak betul kan…

        0

        0
      • rina says:

        bergantung pada seseorng tue…kalu dh tau ade ayat2 Al Quran, simpan la elok2……bkn slh orng yg memberi kad tue..

        0

        0
  2. bukan memey says:

    alhamdulillah , sejuk mate tgk :)

    0

    0
  3. lyly says:

    tahniah utk ashraff n pasangan..

    0

    0
  4. Peminat Ashraff says:

    wah,, betul2 melambangkan seni khat yang semakin dipinggirkan. tahniah ashraff..

    0

    0
  5. sue says:

    syg law kad yang secantik ini akan d buang oleh para tetamu..
    almaklumlah…kite ni law da dapat kad..pas kenduri tu sapa nk simpan g kan kad2 kawen ni..
    jarang la ade yg menyimpan kad kawen…
    mungkin 50org sorg due jek yg simpan…

    0

    0
    • BumbleBee says:

      biasa laa tuh… sedangkan makanan pun senang2 boleh dibuang kalo x abis makan..nak2 plak bulan ramadhan ni…. inikan plak kad kahwin….

      0

      0
    • laila putra says:

      harap2 mereka simpanlah kad jemputan Ashraff coz tulisan jawi…….

      0

      0
    • D says:

      ni kan kad biasa je cuma guna tulisan jawi sbgai pengganti tulisan biasa dgn design lain bukan print gmbar berdua mcm normek. . dah ramai kenalan takkan nak bg kertas photostat biasa. orang biasa pun memilih jgk nk buat kad kawen.

      0

      0
      • hazree says:

        haaaa…korang nampak tulisan jawi aje kan? sebenarnya tulisan jawi ni page kedua.

        page pertama ada surah al-Fatihah dan surah Muhammad. nak tengok lagi betul, pegi MediaMalaya.com.

        ada surah dari al-Quran ye. harapnya org yg dapat kad ni simpan elok2 la.

        0

        0
  6. semoga hubungan yang dibina berpaksikan Cinta kepada Allah…berkekalan didunia hingga ke akhirat. :)

    0

    0
  7. cahaya malam says:

    24 september 2011 tu kot tarikhnya abg nara. .

    0

    0
  8. fiza says:

    sgt unik dan cntik…..tahniah…semoga berkekalan hingga akhir hayat

    0

    0
  9. :) says:

    sejuk mata tengok kad kawin ni. Alhamdulillah semoga kekal hingga syurga :’)

    0

    0
  10. kaki_g0ssip says:

    LAU DPT KAD KAWIN CMNI, JGN DIBUANG. TP HARUSLAH DIBAKAR SBB DIA TULIS GUNA TULISAN JAWI KN.. SO KENA HORMAT LA :)

    0

    0
    • caca says:

      ape susah2 smpi nak bakar..simpan je lah kan senang.

      0

      0
    • bintang says:

      x salah buang klu tulisan jawi… yg salah klu kita buang tulisan ayat2 al quran….. jawi jenis tulisan sahaja…. jgn slh faham 2….

      0

      0
  11. biha says:

    majlis 23 september 2011 kat mitc..di kad kawen 2 da nyatakanla…

    0

    0
  12. Nara says:

    sayang jika di buang di tong sampah… Ayat2 Al-Quran… sapa yang akan bertanggung jawb??? yang buat dosa, yang bg kad dosa, yang buang pun dosa… sedangkan ada ayat2 hadis pun kita tak boleh buang ini kan pula ayat al-quran….

    0

    0
    • hehe says:

      jom blaja baca tulisan jawi bang :)

      0

      0
    • nyinggah jeee says:

      Yang nak gi buang tu watpa? Yg bagi kad tu tak berdosa, sbb dia buat benda yg baik & betul. Menyampaikan risalah/berdakwah sambil menjemput, di manalah dosanya? Yang tak paham bahasa ialah org yg terima kad tu & buang. Sah2 org tu mengong atau tak belajar agama gitew… Apa pun bg jemputan bukan Islam, harap si asraf ni buat kad berasingan. Kalau nak berdakwah melalui kad kat dorang ni pun, letak terjemahan jelah sbb dorang ni mmg ramai yg tak paham bahasa lg ttg Islam.

      0

      0
    • jawa says:

      adoii..bang. tu tulisan jawi la..

      0

      0
  13. hehe says:

    huhu..nara x reti bace jawi.. kesian.. tran tang tang ade tarikh kat situ..

    0

    0
  14. kid says:

    waaaaahhh.. memang unik. tak pernah tengok kad kawin cam ni..
    Trafik Melampau Lagi..!!!

    0

    0
  15. Lawa kan kad undangan Ashraff Muslim..rasa nak mcm nak kad nie jgak bila kawin t..so sweeet
    http://amoibeautiful.blogspot.com

    0

    0
  16. Honey Bee says:

    Unik sungguh kad ni berlandaskan ciri-ciri keagamaan… bukan mcm kad sememeh ngan senormang tu… buat malu je…

    0

    0
  17. ada tulisan arab skit tu..
    part yang tarikh..

    0

    0
  18. Mizz Fyza says:

    kad kawin ashraf ni lebih baik dr kad kawin norman n meme yg bodoh…

    0

    0
  19. caca says:

    waahhh…first time nampk kad kawen cmnie..ashraf muslim punye kad plak tu..hehe.tahniahlah ye..semoga berbahagia hendaknye

    0

    0
  20. mia says:

    kad nie ada 2 tlsn la..jawi + rumi, so sng la sape yg x taw baca jawi leh la baca rumi, tahniah ashraf n pasangan..

    0

    0
  21. mama tunz says:

    alhamdulillah..semoga ashraf muslim kekal bersama isteri ke akhir hayat

    0

    0
  22. zass says:

    Satu contoh pembaziran. Pls dont make it a trend.

    0

    0
    • bintang says:

      dia bkn minta duit kau….. tiap org ada impian kad kwen yg mcmana diorg nak kan…. klu mampu apa slh buat ikut yg diorg berkenan…. kan cantik 2….. islamik lg….

      0

      0
  23. aku orang islam says:

    ermm..mmg cantik tapi semuanya tulisan jawi..jangan ltk merata-rata sudah la…tp kan orang biasanya tak buat tulisan jawi dan ayat al quran untuk kad kahwin sebab takut nanti ada orang terpijak ke apa kan berdosa namanya..dalam kad kahwin biasa mcm kita ni pun ustaz tak bagi letak walaupun kalimah Bismillah..lebih digalakkan untuk menulis Assalamualaikum sahaja…apa pon semoga mereka bahagia …:)

    0

    0
  24. cinta mekar says:

    kad cantik, harap jgn dibuang.. simpan tempat yg elok.. tp nk nasihat la skit, if sape2 nk wat kawin baik buat yg biasa jgn la ade kalimah2 allah kerana itu lebih selamat sbb x semua org dpt kad jemputan akan simpan.. kebanyakkan ramai akan membuangnye.. x manis n x elok sekiranye jika ade kalimah allah kite membuang @ letak tempat yg x sepatutnyer.. pikir2 kan lah.. sekian- manisnyer kurma ini.. hehe:-)

    0

    0
  25. Lucy Suka Selipar says:

    cobak banding dengan kad kawen abg nara plak…
    ada beza tak? ;p

    0

    0
  26. kUcInG pArSi says:

    tahniah ashraff dan pasangan..
    ~~ boleh ke kawin 1 syawal?~~

    0

    0
    • tAk berNama says:

      boleh je kawen 1 Syawal. menikah dan menikahkan seseorang pd bulan Syawal adalah perbuatan terpuji dan disunnahkan di dalam Islam. lagipun Ashraff dan bakal abah mertua dia kn org beragama, xkn mereka tak ada rujuk pd mn2 tpt jika tak pasti kan :) yang tak boleh itu adalah berpuasa pd 1 Syawal.

      0

      0
  27. Alhamdulillah,I love the wedding invitation card…Really islamic. Semoga Allah memberi berkah-NYA kepada bakal pengantin…Amin yaa robb=)

    0

    0
  28. mummy confius says:

    Dari sini kita bleh tengok perbezaan.
    Diantara orang yang berkahwin kerana agamanya dengan orang yang berkahwin kerana nafsunya.

    Tahniah Ashraf dan pasangannya..

    0

    0
  29. modenla aku ni says:

    korg ni leh x bkk sket minda tu…chill la weh..kad mcm ni la yg akan menyejukkan hati bl dpt…siap dpt rewind blk cemane nk bace jawi…mcm surat nikah neg johor…agak merangkak la nk bace sbb kt jarang membca jawi…mmg berbeza ngan baca Quran sbb ade baris kan…..semoga para tetamu yg dpt kad ni tersenyum sorg2 bl bace…hehehehehehe……korg jgn hipokrit sgt..

    0

    0
  30. myvilaju says:

    tapi kan…mcm mana kalau die pos kan kad ni then faham2 la kat pjbt pos tu mcm mana.surat2 di campak je merata2.Wallahua’lam..

    0

    0
    • saye~awak says:

      Betul juga tu..mcm mana kalau org terpijak atau letak merata2?orang bukan tau apa isi nya?kenapa nak buat macam kitab suci Al-Quran?hmmm ntahlah..

      0

      0
      • cik anon says:

        kenapa nak susahkan benda simple?

        cuba fikir, kalau orang jual buku buku ada ayat quran, packing dalam kotak,letak atas lantai,

        boleh jelaskan ke apa hukum?
        kenapa nak complicatedkan benda yang melampaui jangkauan kita nak kawal?

        0

        0
  31. razer says:

    korang faham x tulisan kat ats tu….????

    ++

    0

    0
  32. BUJAL says:

    AI DAH MACAM CATEGORY WARAK RIAK PULAK…

    PARA JEMPUTAN TU SEMUA TU ORANG ARAB DAN ORANG2 YG FASIH JAWI KE?
    KESIAN JUGAK YG BUTA HURUF JAWI PASTI TERKIAL2 NAK BACA YA… :)

    KITA NI APA LEVEL NAK SAMAKAN KAD WALMATUL URUS DGN KONSEP KITAB AL QURAN YG LAGI MULIA DAN LAGI SUCI TU?

    LANTAK LAH… DUIT KORANG..
    YG TANGGUNG, YG KENA SOAL JAWAB NANTI KORANG JUGAK. :)))

    0

    0
    • cik anon says:

      kenapa nak buruk sangka sangat ni?

      0

      0
    • ShapeShifter says:

      hang ni main nk redah jer… ade tulisan rumi laa bawah tulisan jawi tu…. adeihhh… kad kawin pun nk dihina..bukannyer tisu tandas ke die buat corak mcm dlm quran wehhhh….

      0

      0
    • ermm says:

      kat bawah tu ada tulisan rumi laaaaa
      boooooooooooooooooooooooo…..len kali nak komen bukak mata luas2..

      0

      0
    • Sengkuang says:

      pagi td aku dgr kuliah agama, ustaz tu kata ada riak yg digalakkan… contohnya riak dalam melakukan hal-hal agama sebab ianya ke arah kebaikan, untuk galakkan orang berlumba-lumba jd lagi alim. keikhlasan akan datang bila kita tersedar amalan tu ada unsur riak, tapi kalau takde riak, kita sbg manusia lemah tak de motivasi nak buat amalan tu. ni interpretasi aku… kalau ada kekhilafan, aku mintak maaf. renung-renungkan dan selamat beramal!

      0

      0
  33. mira says:

    Biar la….asal diorg bhagia sudah….

    0

    0
  34. Ada bersanding ke ashraff dan Dayana? rasanya tarikh walimahnya tu ada tertulis kat kad 24 september 2011.

    0

    0
  35. lagubestbest says:

    Nara.. tolong translate

    0

    0
  36. sepupu asyraf says:

    x payhla nk sibuk2 hal diorang. doakan kebahagiaan diorang je sudah..jg tepi kain sendiri …

    0

    0
  37. Indah itu ISLAM says:

    Jangan sentiasa nk buruk sangka pada orang, cuba fikir dari sudut positif, mereka wat kad macam tu, untuk bdakwah dan memperlihatkan indahnya islam… Kalau fikirkan negatif, yang x logik pon boleh timbul…
    sebagai orang islam, kita mmg kena blaja tulisan2 tu, kalau xpandai, kena la cari ilmu tu…dalam kubur nanti malaikat xtanya ikot english ke ,melayu ke…

    0

    0
  38. ape-ape pon harap perkahwinan asyraf ni kekal hingga akhir hayat…mereka mmg pasangan yg sesuai,secocok dan sepadan..kadang2 perkahwinan ni tak payah tgk rupa paras sgt mcm org skrg ni…kalu nk kawin je mesti nk cari yg lawa2..latar belakang yg mengikut tuntutan agama pasti menjadi pilihan walaupun susah nk cari hari ni

    0

    0
  39. org belajar tulisan jawi says:

    salam,
    wahai peminat2 semua!!

    saya harap anda semua tahu BEZA antarau TULISAN JAWI dan AYAT AL-QURAN..

    asyraff guna TULISAN JAWI lah.

    bukan AYAT AL-QURAN.. tu pon x tau beza ke..

    ataupon anda semua x pandai baca jawi kot… ^_^

    0

    0
  40. wanitasolehah says:

    ye lah ..dl kad kawin zed zaidi…kite tgok kad kawin lisa suriani ngan yusri plak..pe plak yg unitnya nnt..dah cam musim plak wat kad kawin unit..abg nara plak bile lgi nak wat kad kawin unit ni…

    0

    0
  41. keciq says:

    norman memey pun korang kutukk.. lisa yusri pun ader jer xkena ngan korang niee..
    ni hal kad kawen org lak.. korang komenn.. bior ler.. masing22 ader kreativiti n inovasi yg nak di kongsikann..
    yg pentingg kad ni xsamer ngan kad kawen norman n memeyy.,.. yg pegangg.. klu korang jdik artiss.. mesti la korang nak buat lagi OK dr artis22 lain kann..

    0

    0
  42. KARA says:

    btol 2 cik non.. nape la org melayu islam kita nie suka mencomplicated kan pasal hal2 agama.. agama islam itu mudah.. tp kita kena pham.. waallahulam..

    0

    0
  43. Jejari gendut says:

    Haishh, tak paham la akak gendut tgk korang ni. Benda baik pun korang dok ngata. Biarla die, die kaye die mampu. takyah la nak jeles sokmo. Ok la ni daripada si memey gedik, tak berkonan akok tgk lahh. ish3

    0

    0
  44. lolol says:

    kat bawah tulisan jawi tu ade tulisan rumi so sape2 yg tak reti baca jawi bleh tgk yg rumi tu. selalunye kad2 yg unik ni org simpan je buat koleksi, nak2 kad kawin artis.

    0

    0
  45. meeradriana says:

    cantik n simple..

    0

    0
  46. Kalau saya diundang oleh Dayana & Ashraff, saya takkan buang kad kahwin yang secantik tu kerana saya suka kumpul kad kawen

    0

    0