Written by AbangNara | May 7th, 2012

Abang Nara pasti ramai yang keliru dengan tindakan Rita Rudaini yang memohon alasan kukuh diceraikan daripada suaminya, Aidil di mahkamah baru-baru ini. Ada sesetengah komentar yang menyatakan kalau nak bercerai, cerai sahajalah. Tak perlu nak minta alasan apa bagai. Semua persoalan anda telah pun dijawab oleh Rita di dalam BiPop semalam.

rita

Berikut ialah soalan dan jawapan yang telah diterbitkan di dalam BiPop semalam:-

BIPOP: Cuba jelaskan apa yang berlaku? Sebelum ini, Rita seolah-olah tidak sanggup meneruskan kehidupan sebagai isteri Aidil, tapi lain pula yang berlaku di Mahkamah Syariah.

RITA: Saya nak perbetulkan kenyataan yang keluar sebelum ini. Mungkin ramai salah faham. Bukan saya tidak mahu bercerai, tapi saya mahu ikut prosedur dan undang-undang Islam yang ditetapkan, barulah boleh melafazkan talak. Ini nak bercerai tapi tiada perbincangan dan alasan kukuh, bagaimana? Sebagai isteri dan wanita, saya mahu mempertahankan hak saya. Saya tidak akan membiarkan suami menceraikan saya sewenang-wenangnya tanpa alasan kukuh. Bercerai tanpa alasan, itu tidak adil buat saya dan anak-anak. Ingin nikah cerai boleh dibuat main-main ke? Bukan senang nak bercerai, kita kena ikut prosedur yang ditetapkan, bukan main tinggalkan begitu, buang macam sampah bila sudah benci. Setiap orang ada maruah dan harga diri, begitu juga saya. Dulu ketika mahu berkahwin pandai memujuk rayu, ajak berkahwin di Songkhla, Thailand, tapi bila tidak mahu campak saya macam tu saja!

Baca entri ini sepenuhnya untuk penjelasan penuh daripada Rita Rudaini:-

P.S: 20 gambar haiwan yang diambil pada detik yang sangat menarik

BIPOP: Ada yang anggap Rita seolah-olah main tarik tali?

RITA: Soal rumah tangga dan maruah, saya tidak sanggup main-main, apatah lagi membabitkan masa depan saya dan anak-anak. Saya malu apabila berita saya enggan bercerai terpampang di dada akhbar. Peminat, saudara mara dan kawan-kawan tidak berhenti bertanya, mereka tidak faham. Saya sudah jelaskan, negara kita ada undang-undang. Kini saya menunggu mahkamah memberi tarikh lain untuk kes yang tertangguh.

BIPOP: Rita masih sayangkan rumah tangga yang hampir berkecai?

RITA: Saya pandang wajah anak-anak Airit Rayyan Rizqin, 4 dan Airit Qaqa Arjuna, 1. Saya juga kena utamakan perasaan mereka. Kalau ikutkan, hati saya sudah hancur, perasaan saya sudah lama melayang pada suami. Saya semakin tawar hati ketika suami memfailkan perceraian di Seremban Negeri Sembila ketika saya sarat mengandungkan Arjuna tahun lalu. Sampai hati kan? Ketika says sart mengandung, suami nak buang saya dan Rayyan begitu saja dalam hidupnya. Tapi saya terima Aidil semula kerana dia pandai memujuk dan ingin berubah. Saya terima ketika itu apabila terkenangkan Rayyan masih kecil dan anak dalam kandungan. Saya pernah beritahu Aidil, saya sudah tiada perasaan terhadapnya, saya menerimanya kerana anak.

BIPOP: Khabarnya Rita dan suami tidak pernah berbincang sejak suami keluar dari rumah kira-kira empat bulan lalu. Betul ke?

RITA: Ya, suami keluar begitu saja tanpa berbincang apa-apa. Sebagai isteri saya juga nak tahu apa punca saya diceraikan. Suami cakap tidak serasi ketika ditanya di mahkamah, tapi kenapa dia beriya-iya memujuk saya terima dirinya semula tahun lalu? Suami sampaikan terpaksa meminta tolong ibu bapa dan saudara mara untuk memujuk saya. Kami berkahwin bukan setahun, tapi lebih empat tahun. Bagi saya, suami mempermainkan ikatan perkahwinan ini. Saya terima takdir Tuhan, apa yang tertulis. Saya reda, apa yang berlaku sudah diatur Allah. Kes permohonan cerai yang tertangguh, itu juga urusan Allah., bukan saya yang mengaturnya. Kalau datang dengan niat tidak elok, Allah tidak akan mengizinkannya.

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

129 responses to Rita Rudaini Perjelas Tindakan Mohon Alasan Kukuh Daripada Aidil

  1. hmmm…….moga2 rita dan anak2nya akan mendapat yang terbaik.

    0

    0
    • kecoh siak says:

      x abes lg? ooh.
      semoga cepat selesai.
      dia bercerai atau x, rita mmg kena hadap lg muka aidil ni
      untk nafkah anak2

      0

      0
      • Pondan Sepi says:

        SUDAH2 LA TU! MAKIN LAMA AKU TGOK MAKIN BOSAN LAH! YG WARTAWAN NI PUN SATU! SEBOK NK TAU HAL RUMAH TANGGA ORG! TP AKU TERTARIK DGN 1 AYAT RITA “SUAMI PANDAI MEMUJUK”.. MEREMBES AKU DGR AYAT TU! AKU TASTE SGT DGN JANTAN YG PANDAI MEMUJUK! “OH AIDIL LET’S COME TO MAMA!”

        0

        0
      • Bekas Anak Ikan Yusri says:

        Mak dr dulu mmg dh lama minat kat Aidil ni nyah! dh la pemain bola sepak lps tu hensem! sangat jejans ok! berair mak tgok! rembes jah! ala memang la Rita x nak lepaskan Aidil mesti sbb Aidil punya perfomance tip top bila “bersama”. Atlet lah katakan! tenaga heols mmg menakzubkan! mesti Rita senantiasa terngiang2 detik manis waktu bersama! kalau mak pun x nak lepaskan! pucuk muda pulak tu nyahhh! uols tgok je la Linda Jasmin lepas kahwin dgn pucuk muda c Q Haidar terus tiap thn meriah ngandung jah.. tu lah penangan pucuk muda! org tua2 ckp kalau nk cr lelaki cr yg muda, benih masih subur bukan cr laki tua! santan pun dh xde! tu yg kahwin 5 thn pun xd dpt2 anak lg! mcm sape tuh? opssss

        0

        0
      • Anak Kepong says:

        MISWAN dri flat Kg Pandan…ex-Istana Canopy dan ex-PapaRich Curve..ko pon sama je dgn dgn si banggang beruk Aidil ni!!!! Jantan telur lembik..buat anak pandai tapi bila tang tanggugjawab sebagai suami dan bapak..HANCUSSSS! Dasar jantan tak guna, bila dah tak mampu, lari rumah sorok bawah ketiak mak bapak….ISH5x dayus tul!!!!! De hati nak kawen ramai, mulut pung pang pung pang pandai..tapi taik cicak pun tak dak weiii!!! Ko tunggu anak2 ko besar nnti, tau lah ko…

        0

        0
      • nini says:

        cerai-cerai jela…

        0

        0
  2. amnr says:

    semoga rita tabah dgn ujian yg menimpa..
    berat mata memandang berat lg bahu yg memikul..
    doakan semuanya berakhir dgn baik…

    0

    0
  3. joyah kepoh says:

    bulan ni…muka dia je kan?

    0

    0
    • bella calamidades says:

      bs x kn nk mke ko lak joyah oit..?

      0

      0
      • joyah kepoh says:

        hahahahah kau pun dh berjangkit dgn Irman Hazz…. kipas…anon…mari sini…tgk adik beradik sp dtg ni..

        0

        0
    • reben merah says:

      joyah kepoh ko jgn nak bg komen sgt. komen ko 2 nyakit kan ati org jer. ko x alami boleh ler tjk gah. muke ko pon mcm nenek lampir

      0

      0
      • joyah kepoh says:

        reben marah ..kau baca komen guna lutut ke??? jgn komen nk berlagak pandai mcm kau pandai blh??? ada ke aku caci maki hina RR ? kalau ye pun nk membela..jgn smpi nmpk bodoh sgt…aku buat ayat tergantung je kot ..xbermksd aku mengata RR..aku cuma rs Abg nara dok ckp bnda yg sm je..sbb mmg bln ni cita pasal RR dah byk kali kuar,tp isi nye sm je. wah3…selamber je kan ngate org..kau tu,cermin muka kau kat cermin 100 kali..pas tu PK ..kau cantik kat mana?

        0

        0
      • kopok says:

        reben merah ni bongok..klu org soh mkn taik pun dia mkn..kau xpyh soh dia tgk cermin la..dh terbukti muka dia buruk…ati pun busuk..sbb tu komen dia mcm sial…

        0

        0
      • awie rafael says:

        alah…jgn lyn bdk tu..bodoh mcm unta..buat malu je…suka komen pandai..agaknye…dia komen..pas tu dia thumb up sendiri.hahahahhaha…oink..oink..

        0

        0
      • joyah kepoh says:

        rsnya..Irman Hazz tukar nama kot…hahahah..sbb tu dia xberani nk menonjolkan nama beliau lg…hahahahha

        0

        0
      • lengkuas says:

        kak joy naik hantu dahhhhhhhhhh…hahahahah..tukar tajuk drama cket “HANTU KAK JOYAH BLK BN”

        0

        0
      • joyah kepoh says:

        awie & lengkuas :mulut korang…aptb…tp apsal avatar korang sm???hahahahah…

        0

        0
      • karipole says:

        kau joyah…. X baik ko tuduh irman hazz.irman hazz tu yakin diri tinggi. Dia berani tunjuk muka tau.

        0

        0
      • reben merah says:

        ahaaaaaaaaaaaaaak TERSASUL ko penah tunggang BABI ke. tau lak babi x leh undur. kuang kuang kuanggggggggggg

        0

        0
    • reben merah says:

      ha haaaaaaaaaaa padan muke ko joyah . komen ko kena hide… la la la la (mood sukeeeeeeeeeee)

      0

      0
      • tersasul says:

        reben merah ni msti pompuan..sbb tu meroyan mcm org gila..hahahahahha..obses sgt dgn artis..kecian…aku pun tgh terpk..knpa kau emo sgt..sdg kan joyah kepoh ckp sebaris ayt je pun..xde plak dia kata kat rita tu. kau igt semua org kat BN ni mcm ko je ke? sedih..obses smpi xreti pk.ati ko ni pk semua benda negatif je kan? pelik..ke ko xdpt terima hakikat ko bersalah? mengaku je lah wei…ke ko tersentap sbb ko prnh menikah kat siam?

        0

        0
      • reben merah says:

        ha hahaaaaaaaaaaaaTERSASUL mmg dah tersasul meroyan lak ko ngape. ko ni suku sakat JOYAH kut,,,, la la la laaaaaaaaaa

        0

        0
      • tersasul says:

        sebijik mcm babi..jln xleh undur..

        0

        0
  4. saja2 nk komen says:

    mcm2 hal la…jgn la pandai2 buat andaian…..kesian rita..

    0

    0
  5. Persoalan says:

    Memang La Nak Bercerai Kena Minx Alasan Kukuh..

    Abis Tu Lelaki Tu Ckp..Aku Ceraikan Ko Dengan Talak 1/2/3

    Orang Tanya..Asal Ko Ceraikan Tiba2..

    Entah Saja2 Kot =.=

    0

    0
  6. anyss says:

    aidil tu xmatang lg..usia remaja dh jd bapa…dia pn msih nk enjoy…so pity 4 u rita..hurmmm

    0

    0
  7. TANTE says:

    maruah? ketika berkahwin disana dulu…. dimanakah maruah itu…..maruah keluarga yg dijatuhkan…….rita only one word (REDHA)….REDHA ngan keputusan yg ko buat dulo… n ape yg dah jadi sekarang…. teruskan kehidupan… tak perlu lagi ungkit salah siapa… salah kedua2nya sekali….

    0

    0
    • awek jambu batu mngadap ipad 48jam says:

      senang jek ko ckap eyh..ko x duduk di tempat die..choyy!!…kene batang hidung baru ko nak melopong seyh!!

      0

      0
    • skyflowerz says:

      mse kwen aritu x ingt plak ye ikut prosedur ke x.

      0

      0
      • ritat says:

        masa kawen tidak ikut prosedur rita tak komplen. masa cerai tak ikut prosedur kecoh satu malaysia.

        0

        0
      • bismillahirrahmanirrahim says:

        dah dulu aidil pujuk beria-ia nk kawen sgt, skang cerai xpujuk plak nk cerai?

        0

        0
      • prosedur ape lak??? says:

        kawin tk ikot prosedur…ehem…tlg bgth..prosedur ape…??? setau aku..prosedur atau rukun atau syarat kawin ni ialah,calon suami,calon isteri,wali,2 saksi,ijab & kabul (sighah)..kan ke dia kawin cukur rukun nya tu..ikot syarat sah lelaki lak..islam,bkn mahram dgn isteri,bkn dlm ihram,tertentu orgnya,berkemampuan dr segi zahir dan batin,tdk beristeri 4,TIDAK DIPAKSA..bg prempuan syarat nya..islam,bkn mahram dgn suami,bkn dlm ihram,tertentu org nya,nkn isteri org,bkn dlm tmpoh iddah…cukup je sume syarat nye…so..prosedur apa yg ko maksudkan…hm..???

        0

        0
      • negara ini ada prosedur says:

        rita kata negara ini ada prosedur, ada undang2. tapi masa kahwin ada dia nak ikut prosedur negara ni? pergi kawen di songkla sbb tak nak ikut prosedur negara ni. skrg pandai mahu bersyarah pasal prosedur negara ni perlu diikut.

        0

        0
      • geng rita says:

        mase kawen tu die ikot prosedur kot… lafaz nikah… cukup syarat dlm undang2 islam….

        0

        0
    • kelapa muda says:

      stahu aku..rita kawen sana sebab c aidil kurang matang tu yg pujuk..family c rita pn ade sama time kawin..adei..dah jadi mcm ni..adei..x dapet nak nolong nye..adei…

      0

      0
    • lu pikir la sendiri says:

      biarpun dkat siam…at least die nikah…bukan main bedal buat anak haram…kalo xda msalah @ tentangan sure diorang xnikah kt sana…lagipun,,klo pk balik,,,si aidil n the gang(family) mmg hati batu punya orang…dh elok2 baik2,,,saje nk cari masalah…mslah kcik smpai lari umah tggal ank bini,,keluarga plak bleh snyap butakan mata je ngan pbuatan aidil…
      mmg voooodooh punyer org!n klo nk kata si RR ni suke2 bt cite sal si kembar die tu ‘buncitkan’ anak pmpuan orang,,apsal xbrani lawan?sekian saja komen saya…wassalam..

      0

      0
  8. aku hantu TV says:

    be strong k rita ::
    andai sudah tersurat begitu, pasti ada yang tersirat nanti. Allah itu adil.

    0

    0
  9. luvlavender says:

    xpela kak rita…ramai lg kt lua sane yg memahami..lau xfhm pun..xperlu dijelaskan sebab niat kite..hanya kite yg tahu..
    lau aku jd die pun…aku nk gak tau ape sebab kena cerai..buruk mcm mane pun at least ade alasan.

    0

    0
  10. akuwanita says:

    Semoga rita rudaini tabah melalui dugaan ini…demi anak2 yg sdg membesar…sentiasa berdoa utk yg terbaik~

    0

    0
  11. miss malay says:

    beza orang bijak pandai bila menjawab..semoga yang terbaik buatmu rita..pasti ada hikmah buat mu lepas ini..bersabar jelah..

    0

    0
  12. Yaya says:

    Pd sy la, tindakan rita sgt rasional.. M’buktikan hak2 wanita dlm rumahtangga.. Jgn sekali pmainkan hati seorang perempuan.. Bila nak, lautan api snggup kau renang, bila benci buang mcm xde nilai.. Perkahwinan tu mulia n indah, maka berpisah pn perlu dengan cara yg terpuji dan suci..

    0

    0
    • sunshine says:

      betul2… lelaki kekdang xde perasaan.. biarkan isteri gantung tak bertali…
      klu takde angin xde ribut, tiba2 nak bercerai perempuan mana yang tak meroyan..

      0

      0
      • anakayam says:

        sikit2 nk salahkan lelaki…lelaki ada hak jugak walaupun kali ini salah lelaki…hanya segelintir je lelaki berbatang kecut mcm aidil niii tauuu….

        hidup lelaki…..yayyy

        0

        0
    • Anonymous says:

      rase mcm nk like berjuta2 kali je komen u ni yaya..

      0

      0
  13. adibah says:

    sabar kak rita mungkin ada hikmah disebalik ujian ini..saya doakn kak rita lebih tenang,bhgia bsama anak2..luv u kak <3

    0

    0
  14. […] menyatakan kalau nak bercerai, cerai sahajalah. Tak perlu nak minta alasan apa bagai. Semua … Continue reading → This entry was posted in Gosip and tagged Aidil, Alasan, Daripada, Kukuh, Mohon, Perjelas, Rita, […]

    0

    0
  15. nicky anne says:

    semoga rita tabah menghadapinya to aidil, jgn perasan la..nak cerai konon.

    0

    0
  16. Emeriz says:

    Semoga tabah jalani hidup yang mendatang kak rita. Ada juga yang nak hentam rita. Tak kena batang hidung sendiri. Cuba kena, baru kau tahu apa itu KARMA!

    0

    0
  17. Mila Kunis says:

    Semoga kak rita tabah menjalani kehidupan yang akan datang. Ada jugak yang hentam kak rita. Kalau kena batang hidung sendiri baru kau tahu apa itu KARMA!

    0

    0
  18. sUDahlarrrr says:

    Rita sudahlahhhh. Jgan bagi statement pd media lg. Dah mcm DRAMA INDON plak aku tengok. Bnyak kan lah beribadah mohon petunjuk darinya.

    0

    0
  19. rena says:

    sis.. sbar je.. mesti ada hikmah di sebalik semua yg berlaku…

    0

    0
  20. YANGADIL says:

    YANG SUDAH TU SUDAHLAH. BAIK RITA OR AIDIL, MINTAK PADA ALLAH, BUAT ISTIKHARAH, JIKA MASIH ADA KASIH SYG, BERBAIKLAH, DAN JLNKN TGJWB..INI SEMUA AMANAH ALLAH …KETEPIKAN EGO, PEDULI APA ORG NAK KATA..INI HIDUP AWAK BERDUA..N HIDUP ANAK2 AWAK…ORG HANYA TAU BERSORAK…X ADA YG NAK TOLONG TGK AWAK BAHAGIA..

    0

    0
  21. akulerr says:

    meroyan r minah nie

    0

    0
  22. Ikan Duyung says:

    Sian rita..Sy plg xsk org kawin kat Siam senyap2..huhu.coz adik sy cm tu gak da 4 bln kawin br cerita kt family..yg bengangnyer husben dier tue org yg pyer kdudukan gaklah.Spai skrg sy still bengang ngn laki tue..nk wat cmner da jodoh..

    0

    0
  23. simpati says:

    ingat kita tidak pernah keseorangan….Dia sentiasa ada dgn kita…Allah maha tahu…
    semoga rita tabahkan hati…sabar banyak2…

    0

    0
  24. Baby says:

    Aku cuma tahu, kalau nak kawin, restu atau tak, kawin wajib kalau dah teringin sangat. Lagipun perkara dah berlalu, mungkin Allah dah maafkan, mana kita tau kan. Kawin tu dapat pahala.

    Yang cerai ni dah sah2 dosa. Perkara halal tapi yang dimurkai. Allah pun tak suka orang saja2 nak cerai. Saja2 nak kawin tak pernah kita dengar dilarang dalam Islam, cuma kena pilih antara harta, keturunan, rupa atau agama (Allah tu Maha Adil, siap bagi option), tapi saja2 nak cerai dah sah2 tak boleh!

    So tak kisahlah rita nak cerita kat media atau tak, aku sokong cara dia pertahankan hak wanita!

    0

    0
    • sokong sesgt..... says:

      yes…!!! aku sokong ape yg ko taip ni…sgt2 sokong….mmg btol la kan…klu nak diceraikan ape sbb nya..??? jwpn “tak serasi”
      amboiiiii…dlu time ko ajak kawin…”serasi” sgt la ye..smpai ajak kawin kat siam…..jenis laki ape ntah aidil…jd..mmg sokong sgt la klu sis rita wat camni…tu je cara nak ajar laki cm aidil n kluarga cam pakcik radzak ni….thumbs up rita…

      0

      0
  25. wanita says:

    betul lah kata org tua2…kahwin tnpa restu ibubapa nie jarang yg kekal bahagia sbb xde keberkatan dlm mnjalani bhtera rumah tangga…apa2 pun kak rita ini dugaan Allah yg perlu diterima dgn redha..kdg2 sesuatu yg berlaku kite xthu apa sebabnya tapi Allah maha mengetahui segalanya…dekatkan diri padaNya insyaALLAH ati kite akn lbh tenang…:)

    0

    0
    • oitt says:

      a ah..kalau nak kawen, mak pak tak restu..jgn kawen..usung jer kesana kesini..kumpul dosa banyak2..kekal bahagia gitu…

      0

      0
      • restu says:

        klau xdpt restu cuba berusaha bersungguh2 utk dptkn restu…klu xberjaya jugak cuba cr org tngah…mcm2 cara blh buat tp bukannya kahwin kt sberang…kita ada akal gunalah…klu nk kata cinta knape cerai…cinta shj xckup dik oiii…yg usung sana sini tue yg nk cintan cintun je bknnya nk kahwin btul2 pun…ati mak bapak nie bknnya keras sgt mcm kerak nasi jew…aidil tue yg sewel xpndai nk pjuk mak dia dan jaga ati isteri dia…bodoh punyer jantan…jantan yg mcm nie lah yg akn bw gds2 kahwin kt sbrang xrestu pun xpe blh usung sana sini…

        0

        0
    • mummy says:

      salah mak bapak jugak!!!anak nak kawin, memilih pulak! anak tu nak kawin cara elok, mak bapak x setuju! last2 gini la jadinya…jgn memilih sgt la pakcik n makcik oii……anak korang tu pun bukannya sempurna sgt perangai!! syukur jela ngan apa yg dapat!! kot ya pun x ska menantu tua, seksi2 bagai….ayu rodah tu pun apa kurangnya? seksi gaban jugekk!! benci la aku mak pak aidil ni! depa la punca agaknya!!!!!!

      0

      0
  26. NenekBurberry says:

    ntah, suka2 je nak cerai tak cakap apa
    kalau tak serasi, tang mana tak serasi??
    tang dah dapat awek baru? baru nak kata tak serasi??
    mcm celaka si aidil tu… eh mcm apa pulaknya?? memang celaka pun…

    0

    0
  27. terharu says:

    moga kak rita tabah hadapi ujian nie….

    0

    0
  28. kaki kasut says:

    masa kawin dulu famili rita tau ler dorang kawin kat siam. siap abg rita pg lg. yg jadi masalahnye dorang nikah kat siam coz jantan x bertelo tu takut nak bgtau famili die. yelah anak bwh umo mase tu.soooo mmg dari awal lg budak aidil ni jenis x bertanggungjawab!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    0

    0
  29. saya says:

    macam komfem rita sayang lagi ex husband die tu…aku berani kompem 100%..cumanya yela hego ade gakla sbb laki yang tanak..
    sianla kat die.nak tanak kene rela lah

    0

    0
  30. JEJARI KONTOT says:

    TAK HABIS-HABIS LAGI KER CITER NI? ADEHHH

    0

    0
    • joyah kepoh says:

      jejari kontot…boring ker?aku pun…BN dah xde modal weh…

      0

      0
      • seben merah says:

        diam le ko joyah:-(

        0

        0
      • joyah dan jejari kontot yg komen tk kena tmpat says:

        boring pon ko dok semak kat cni jugak…ah boring..persilakan la berambus dr entry ni…ape laaaaaa

        0

        0
      • reben merah says:

        aku x ckp boring pon. ko n si jejeri kontot rakan ko yg mention boring. baik ko nyah dr sini, komen ko menyakitkan ati org jer kuang kuang kuang

        0

        0
      • Anonymous says:

        aku sokong makcik joyah ni berambus …dulu bahasanya elok je skrg ni makin kasar siap mencarut lagi…

        0

        0
      • joyah kepoh says:

        wahahahah..anon…sukasuki kau je kata kau mencarut yeh…….ko ckp aku mencarut kat mana?bengong punya bdk anon…pergi mampus la kau..ada aku heran.

        0

        0
  31. aleeya come says:

    haduiii!!!!!!!!!! kawin tanhpa restu kluarga, ginilah jadinye..ape2 jelah asalkan kau bahagia rita oiii. aidil pun satu, tahulah diri tu muda lg,bleh cari pompuan laen tapi sian kat rita..mesti dah xde laki yg nk kawin dgn dye…yelah kan , umur rita pun brpe taon je lg nk msuk 40

    0

    0
  32. mama mia says:

    Asasnya…Redha dan resti ibu bapa itu sgt penting dalam sesebuah perkahwinan….!

    0

    0
    • Mak RR says:

      ko tu dpt restu sgtlah?Tah2 ko tu kawen pon belom lagik.

      0

      0
    • apapuntakbolehpemainbolasepaknie says:

      restu memang penting bukan dalam perkahwinan aje..ape2pun kene ade restu org tua… tapi hal si rita nie family rita taw dia kawen ngan si aidil nie..sudah tentu diaorang bagi restu pada mereka….yang tak restu merestui ni belah pihak laki….keluarga si aidil…agak2 lah tak nak restu pun…cucu pon da dapat 2 orang tak reti lagi nak restu merestui…..nampak sangat keluarga si aidil nie sombong,angkuh, ego tersangat2 sebab tak merestui perkahwinan mereka walaupun rita dan aidil da ade 2 cahaya mata… septutnye keluarga mentua tak kira belah laki ke belah perempuan ke menasihati anak menantu mereka sekiranya mereka nak cerai berai..bukan lagi masuk campur tolak darab bahagi kuasa dua lagi hubungan anak menantu dorang sampai jadi porak peranda…. kesian kat cucu2 yg sedang membesar tue…

      0

      0
  33. manja says:

    ok citer rita nie mmg kesian die,sbg wanita die tersiksa,bkn mudah nk jage anak yg msh kecik n nk kena keje,n citer psl aidil,emmmm bkn nk belagak,ade aku ade bukti n bukan buat citer,xrugi la rita x hidup dgn aidil nie,sape yg kenal aidil nie akan tahu perangainyer yg sebenar,lagipon owg ade mate,klu die syg anak die,die akan amek tahu hal anak2 die,bkn bersenang2 lenang keluar sane sni mcm owg bujang,hal cerai berai mmg btol die xde alasan kukuh,klu aku kat tempat rita aku buat benda same,cume kdg2 ade owg yg lebih sudu dari kuah,2 yg citer betol pon leh jadi tonggang langgang

    0

    0
  34. mama mia says:

    Asasnya…Redha dan restu ibu bapa itu sgt penting dalam sesebuah perkahwinan…

    0

    0
  35. sayangselamanya says:

    kak rita,

    kalau orang da x suka nak buat macam mana, kesian dari dulu sampai sekarang ada saje badai melanda. baik kak rita buka buku baru, kak rita pun da ada 2 orang anak, lelaki pula tu, boleh jaga kak rita bila da besar nanti. buat msa sekarang nie kak rita pikirkan untuk kebahagian kak rita ber3 saje, da aidil x nak terus terang sebabnya kenapa, mungkin dia pun tengah tekanan, n mungkin juga disebabkan campur tangan pihak 3,4,5 dll. mungkin ada rasa sayang pd k.rita, tp mungkin ego seorang lelaki xnak mengakui, jalan terbaik kak rita minta pertolongan Ilahi sama ada untuk teruskan hubungan atau terus lupakan aidil (biarkan cerai berlaku jika itu yg terbaik) n pandang ke depan jangan toleh2 dah, yg penting bulatkan keputusan yang telah dibuat. apa gunanya dipujuk rayu jika tiada keserasian dan masalah sering berulang. pikir2kan lah….

    0

    0
  36. muiz says:

    jadikanlah kisah rita rudaini dan aidil ini sebagai pengajaran…ada hikmahnya kenapa Allah mengizinkan sesuatu itu berlaku supaya kita sebagai umat Nabi Muhammad saw mengambil iktibar dan pengajaran…kita ni manusia ada kelemahan…tidak terlepas dari melakukan kesilapan…tapi Allah itu Maha Pengasih…Dia turunkan setiap dugaan untuk menguji keimanan kita…maka kita hendaklah kembali taat pada perintah Allah…Ya Allah ampunkan saya jika saya tersalah..sekian…

    0

    0
  37. Triple_j says:

    takde salahnya rita minta alasan penceraian drp aidil

    – sebelum ni rita banyak difitnah gara2 nak bercerai ni. mcm dia dikatakan masih tak sebulu dgn keluarga mertua dan mcm2 lagi. nah, ni la masa dia nak bersihkan namanya, dgn minta alasan kenapa lakinya nak bercerai. kalau sesukahati je alasan tu, rita boleh counter

    – rita just nak tau kenapa dia diceraikan, supaya kalau benda tu memang salahnya, dia takkan ulangi utk perkahwinan seterusnya insya allah. since aidil bukan nak setelkan bauk2, sebaliknya ambil jalan mudah just keluar rumah n berbulan2 tak tgk anak bini.

    contohnya rita maybe balik lambat psl shooting. lakinya senyap je tak cakap apa2. tau2 laki bengang n nak ceraikan, pdhal rita tatau apa salahnya. so maybe klu aidil bagitau contohnya dia ceraikan rita psl rita keluar malam, rita akan sedar dan kalau kahwin lagi lepas ni, takkan balik shooting malam nanti. or cari suami yg tak kisah psl demi tuntutan kerja.

    0

    0
  38. comfort living says:

    kes dah pun di bawa ke Mahkamah dan dalam proses perbicaraan. Rasanya ada baiknya jika rita berdiam diri dan tidak memberi apa-apa komen pada media atau sesiapa..xperlu jelaskan pada umum ttg statement yg diberikan di Mahkamah tu sbb umumnya orang boleh memahami..semoga kes selesai dgn cepat dan baik.

    0

    0
  39. JEJARI KONTOT says:

    Aku memanglah simpati kat si rita ni,tapi udah²lah..simpanlah citer ni,just luahkan kat mahkamah nanti.kalau mcm² sgt rita kuarkan citer,nanti mcm² spekulasi kuar. tq

    0

    0
  40. budak cute says:

    x abis2 la perempuan nie….ape yg x puas ati lagi x tahu la….naik muak dah…

    0

    0
  41. hak wanita says:

    Asik2 ckp pasal restu keluarga.. dah tertulis jodoh dorang kat ctu. setau aku family perempuan restu jer, yg tak restu tu family si jantan penakot tu.. lg besar dosanyer bg org yg berniat nak meruntuhkan org tangga org lain..

    0

    0
  42. Dato minah jambu yg paling paling popular 24jam mengadap computer says:

    aidil dh kawin ngan rita ha family aidil restu sudah lahhhhhhhhh dh ada cucu lagiiiiii kenape tk kasi restu lagi !!!!!!! dh lah tk kasi restu di cocok cocok pulak si aidil ni n cuci kepala hotak dia !!!!!! hari2 kalau kena saiko ngan family satu hari pn terikot jugak ngan kate2 berbunyi hasutan dari family aidil n tk lupa juga kate2 hasutan dari si kembar aidil ngan bini dia……..kalau tk tkan si dua ekor laki bini ni bawak lari si laki nye rita tol tk ?? siap kemas kn barang2 aidil untok di bawak keluar eh eh eh dashat dashat macm gini punye orang pn ada ROSAK !!!!

    0

    0
  43. duri says:

    well said,Rita!

    0

    0
  44. Anonymous says:

    kesian rita nie… cantik pon cantik, tapi end up for nothing ( kecuali anak 2 org yg aidil bg tp takmo tlg jaga!!) dengan si aidil tu.

    0

    0
  45. janda meletup says:

    1sttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt!

    0

    0
    • entahapa2 says:

      haha.. janda meletup….yup, u r the first.. janda yg eventually explode. duh!

      0

      0
  46. seorang isteri says:

    beri komen macam2 memang senang.. yg menanggung tu merasa bebannya.. sesungguhnya perkahwinan adalah ikatan y suci.. nasihat bukan utk rita sahaja, tp utk smua komentar dan jg diri sndiri yg bergelar isteri.. pelihara sebaiknya ikatan perkahwinan.. sgt sukar utk membinanya.. mgkin aidil kurang menghargai kerana belanja y d keluarkan utk mengahwini rita tidak sebesar perkahwinan zakuan.. tp aidil perlu sedar bahawa benih cinta yg di tanam bersama rita itu lebih bernilai dr segala y terdapat d muka bumi ini.. bukan sekadar hadiah, tp juga amanah dari ALLAH dan akan d persoalkan d akhirat.. kembali kepada fitrah.. dan buatlah keputusan mengikut landas2 islam.. nescaya hati kedua2 pihak akan tenang.. (jgn terlalu mnjulang ego masing2.. kerana ego x ke mana.. anak2 perlu d beri makan.. )

    0

    0
    • cici says:

      strongly agree with u… hopefully rita dan aidil berdamai…cerai cara baik dan selesaikan kebajikan anak cara berhemah

      0

      0
  47. cici says:

    kita xperlu nak salahkan sesiapa… kita doakan rita tabah selalu.. rita bahagia dgn anak-anaknya… rita dikurniakan pengganti yg boleh menjaganya dgn anak-anak, mampu membela nasib kehidupannya…di permudahkan segala urusan.. jodoh dah tak panjang.. untuk aidil, aku doakan semoga aidil menjadi org yg bertanggungjwb terhadap anak-anak.. itu wajib.. berkorbanlah demi anak-anak.. ketepikan perasaan dendam. aidil masih muda.. kalau dia rasakan rita tak sesuai dgnnya.. jgn seksa perasaan rita dan anak-anak.. buat segalanya dgn baik.. kit ahidup tak lama.. sementara bernyawa, hargailah kasih syg yang ada.. especially anak-anak yg tak ternilai. Allah sayang kita… Allah uji kita.. hopefully both parties sedar dan redha. amin

    0

    0
  48. go rita go…
    pertahankan maruah & harga diri,
    jgn dipandang jmtm pengecut & tak de pendirian…
    we support u…
    go…go…go…

    0

    0
  49. Aku mak orang tapi bukan mak korang says:

    Yer le RR.. Rasanya semua orang faham dah situasinya.. Yang penting keluarga aidil tu yang lebih kena faham RR jelaskan. Aper ke pesen dok main senyap je.. Kalau ye pun mak pak masing2 berfungsi ler. Sbb artis.. Satu malaysia baca.. Ikutkan hal2 mcmni.. Berderet kes kt pejabat agama tu x selesai2. Mmg payah kalau dapat orang yang x leh bawak berbincang, x pandai nak berbincang! Buang masa pun yer! Good luck RR!! Semoga ada bahgia buatmu!

    0

    0
  50. Lily says:

    jap..apsal muka rita nampak laen..adakah sebab teknik mekap yg canggih or dia ada inject apa2..?

    0

    0
  51. ciktips says:

    udah katenya x serasi..kome ingat kawin ni mcm mintak keje kat kampeni kicap? “udah x serasi saya nak berenti kerja boley?” maleh nak masuk campur rumahtangga org tp.. makcik mcm lempang 2 3 das pas2 cakap ” ko pegi balik! jaga anak bini nko!” main2! kawin ye!

    0

    0
  52. Zul says:

    agak nya.. Mak aidil dah jumpa bomoh, bagi makan ngan Aidil supaya benci Rita.

    to MAK AIDIL, makcik, makcik tu dah tua…sudah2 lah meruntuhkan masjid ni makcik oiiiii….jangan lah kumpul dosa lagi. Taubat lahhhhhhhhhh
    tak malu ke????????

    0

    0
    • Fasha Sandha says:

      mmg jahanam ler mak aidil tu kalau memang betul dia buat mcm tue….

      0

      0
    • jauhi fitnah says:

      “Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini – dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) – sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.(al-Hujurat:6).

      0

      0
  53. Janda Datuk K says:

    Punca keretakan rumah tangga Rita dan Aidil hanya mereka saja yang tahu… kita tak berhak buat telahan…. tapi dari satu segi tindakan Rita ni rasional jugak…. Dia redha untuk diceraikan cuma dia mahu mengikut lunas yang betul…. dia mahu tahu alasan…. Aidil pon dah betul nak ceraikan ikut la lunas yang betul….jangan main taram je…..

    And satu lagi la aku rasa… nasihat untuk para artis x payah la buat bnyk statement pasal keretakan rumah tangga kt press nanti lebih banyak fitnah dari nasihat…. kita pun mesti tak suka hal dalam kelambu kita dibuka…. kalau orang tanya ” No komen” sudah macam tok ti…..

    Tapi at the end of the day… kita doakan la yang terbaik untuk rita dan aidil especially for their kids….

    I dulu redha je ditinggal Datuk K…kbai

    0

    0
  54. widuri says:

    ada kemungkinan kena buatan orang ke?kenapa tetiba je goyah semua nya…sebelum ni kan elok je..wallahualam…

    0

    0
  55. Anonymous says:

    aidil loser of the decade

    0

    0
  56. Fasha Sandha says:

    tapi…kalau aidil ni dah ketulahan dgn Rita…satu dua tahun, pucuk nya itu pasti MATI!!!

    0

    0
  57. chentalove says:

    aidil sbnr nya xda alasn nk crai kot…
    ada btu api yg mngapi2kn fkiran nya tu…fhm2 je la spa org tu,gli ku nk nybut nmanya…
    kak Rita smoga tbh dmi anak2 yg kiut miut mcm akak k…

    0

    0
  58. Aya Ariel says:

    kak rita..sabar lah..Allah turunkan ujian hanya untuk hambaNya yg benar2 layak diuji..krn Dia tahu kita mampu menanganinya..Bawak2 beristigfar..ingat lah anak2 yg kecil tu..dorang tak berdosa..jgn di hukum mereka kerana kealpaan org dewasa..Btw..kak rita sebenarnya ada kekuatan..Rayyan & Arjuna itu anak lelaki..yg sah2 akan menjaga akak bila mereka dewasa kelak..So..senyum lah kak..we all love u..love Rayyan & Arjuna too..muahh..hehe

    0

    0
  59. loving says:

    sya sokong dgn apa yg kak Rita ktakn…..aidil mst da sbb knpa dia nak b’cerai dgn ka Rita…..x kan la nak bcerai tanpa apa2x sbb…..
    apa2x pun dhrpkn Kak Rita tbh menghadapi smua ini,…..

    0

    0
  60. yayayayaya says:

    ish RR udah2 le tu buka pekung di dada.. takkan la awak tu perfect sgt? A kan muda ag… Hurm… -peace-

    0

    0
  61. bunga_larangan says:

    “masa kawen tidak ikut prosedur rita tak komplen,masa cerai tak ikut prosedur kecoh satu malaysia”
    sudah2 la Rita,kurangkan bercakap,makin nampak “keburukan”kau..dalam hal ni sume orang ada buat silap masing2…tak payah sebuk nak cakap suami kau sorang yang salah kau orang yg betul,kau pon penah buat silap jugak dulu…banyakkan bersabar,kurang kan berperang mulut,banyakkan berdoa…

    setuju tak????

    0

    0
  62. Anonymous says:

    korang pelik tak?? :

    1) mase kawin x ikut prosedur tak kisah. takde nak melalak. takde nak ckp pasal maruah. sbb kawin best kan? skrg bercerai kemain nk ikut prosedur. pooooodaaaaaa !

    2) selepas sbln aidil tak balik rumah RR kuarkan kenyataan aidil tetap ayah yg baik dan sygkan anak2.

    3) skrg RR kata aidil tak bertanggung jwb, itu la ini laa. RR bukan nk pertahankan hak wanita sgt. tapi nak puaskan hati dan lambatkan proses. dia ingt aidil blh terima ker selepas byk kenyataan burukkan aidil. tapi aidil tak pernah keluarkan kenyataan salahkan RR. aidil cuma kata tak serasi.

    4) Aidil tak kan ckp yg dia sbnr nya takleh hidup dgn RR tanpa restu. mmg RR dan parents aidil ok tapi tak rapat. aidil terasa sgt RR pecahkan rahsia adik kembar die pregnentkan bdk pempuan dulu. mana maruah famili aidil? RR jatuhkan maruah famili mentua. apa2 pun aidil akan pertahankan famili dia. dia anak laki. dah kalau terang2 RR jatuhkan maruah dan seret nama aidil sekali kata budak tu dtg umah mengadu ngn aidil, tak ker org luar percaya cerita tu? kot ye pun nak balas kenyataan adik kembar aidil, jgn lah guna nama aidil. yg tu RR tak sedar. still nak pretend diri tak bersalah.

    5) waktu RR gaduh kat twitter dgn adik aidil, RR kata die taknak balik umah mentua sbb adik aidil tu batu api. TAPI RR ada bgtau die tak gaduh dgn aidil sebelum aidil keluar rumah, tapi RR cuma tegur aidil kenapa tak bwk dia sekali utk majlis harijadi mak aidil kat seremban? eh2.., entah betol ker TIDAK, kalau majlis harijadi mestilah semua anak termasuk adik kembar aidil ada kan. so nak pulak die balik? korang boleh fikir.

    bila terlalu byk keluarkan kenyataan, mcm tu lah jadinya. ada benda yg tak betol. tak byk sikit mesti ada.

    kalau penceraian(takde jodoh) anak2 takde kurang kasih sayang pun. cuba fikir positif. as long as both of them atau siapa pun yg bercerai still jalankan tggjwb kepada anak2 seperti biasa.

    thanks,

    0

    0
    • Anonymous says:

      setuju. Terfikir juga takkan semua ipar-duai, mak pak mertua semuanya hati busuk dan jahat dan rita sorang saje yg baik dan betul. Others can get along with one another, why cant she? Ada bukti ke yg famili aidil bomohkan anak dia sendiri or only hearsay? Sebagai wanita tak setuju dgn cara dia membuat kenyataan di media masa ttg rumahtangga sambil memburukkan suami dan keluarga suami. Tak dengar lagi kenyataan sebelah pihak lagi, jadi sukar sikit nak percaya cerita2 ttg keluarga aidil yg dikatakan jahat itu.

      0

      0
    • paku hijau says:

      engko ni suku sakt aidil kut. pjg beno komen ko

      0

      0
  63. bunga_larangan says:

    semua orang cuma nampak kesalahan Aidil,tak penah nampak kesalahan Rita..pada saya masing2 ada kesalahan nya sendiri..yang saya pelik Rita tak habis2 “menembak”Aidil dengan kenyataan dia..Rita x perasan ke apa yang dia hamburkan selama ni membuka mata orang melihat kesalahan dia sendiri..

    0

    0
  64. aq says:

    knp persendakan jodoh yg allah sdh ttpkan kpd hambanya?
    fikir2kan perkahwinan ini 1 amanah dan tggjawab yang allah berikan kpd
    hambanya yg layak……jgn kerana dendam manusia yg cemburu dgn kbhgian kt keluarga kt jd porak peranda…..kesian dgn anak2 yg msh kecil…..diaorg perlukan org tuanya…..kpd yg suka meruntuhkan masjid org……fikir2kan la 1 hari nti allah byr kes atas kesalahan yang telah anda lakukan

    0

    0
  65. rhaaa says:

    mungkin ini balasan atas setiap pbuatan rr n aidil mase lalu…muhasabah diri..percaye setiap yg belaku itu ader hikmahnye..pong pang2 sane sini pun x dok gunenye…malu lg ader..

    0

    0
  66. LANDAK says:

    kalih pi,
    kalih mai,
    anak gak yg jadi mangsa……….

    0

    0
  67. silverofviva says:

    apabila runtuhnya sesebuah rumahtangga,anak2 yg belum mengerti apa itu erti kehidupan yg akan menjadi mangsa!
    Buat Aidil n Rita,sentiasa memohon kpd Yg Maha Esa agar masih ada kebahagian di kemudian hari demi anak2 yg masih dahagakan kasih syg ibu bapa……..

    0

    0
  68. silverofviva says:

    apabila runtuhnya sesebuah rumahtangga,anak2 yg belum mengerti apa itu erti kehidupan yg akan menjadi mangsa!
    Buat Aidil n Rita,sentiasa memohon kpd Yg Maha Esa agar masih ada sinar kebahagian di kemudian hari demi anak2 yg masih dahagakan kasih syg ibu bapa……..

    0

    0