Written by AbangNara | August 29th, 2013

Macam-macam kontroversi melanda filem Tanda Putera arahan Shuhaimi Baba ini. Selepas ditangguhkan untuk berapa ketika, akhirnya filem ini akan mula ditayangkan hari ini. Sayangnya, kerajaan Pulau Pinang di bawah pimpinan parti DAP bertindak mengarahkan agar filem ini disekat tayangannya di negeri itu.

tanda putera pulau pinang

Menerusi sidang media di pejabatnya di Komtar, Ketua Menteri Lim Guan Eng mendakwa beberapa babak dalam filem tersebut mempunyai unsur fitnah. Namun begitu, oleh kerana kuasa membuat sekatan berada di bawah kuasa kerajaan Persekutuan, kerajaan Pulau Pinang hanya boleh menghantar surat kepada pemilik wayang untuk mempertimbangkan tidak menayangkan filem tersebut.

tanda putera

Pendapat Abang Nara, agak rugi juga sekiranya rakyat Pulau Pinang tidak dapat menonton filem ini. Banyak tragedi sejarah yang membentuk negara kita dipaparkan menerusi filem ini. Tidak dinafikan ada beberapa babak yang tidak boleh disahkan kebenarannya, namun bagi Abang Nara, ia tidak akan menimbulkan polemik yang bukan-bukan. Diharap Lim Guan Eng sudah pun menonton filem ini sebelum membuat keputusan ini.

P.S: Bagaimana EBD dalam sistem brek ABS berfungsi

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

159 responses to Pulau Pinang Arah Sekat Filem Tanda Putera

  1. saya ok jer!! says:

    kalau hanya 1 negeri tak nak tayang. tak terjejas la filem ni.. nampak sangat takut dan gentar. konon HEBAT sangat.. dengan filem TANDA PUTERA pun takot kan. hahahahaha..

    0

    0
    • kenapa harus kencing says:

      bangsa lain pun ada perasaan….

      0

      0
      • Anonymous says:

        kami org pulau pinang pun tengok cite ni, apehal nak sekat pulak. kalau Malaysia dapat kat DAP mungkin buku sejarah di ubahnya. DAP akan ckp cina tu bukan komunis tapi penyelamat bangsa cina. selepas tu mungkin CHIN PENG dibawa masuk kembali, abis lah Melayu

        0

        0
        • chin peng bersepah.... says:

          alah keturunan chin peng dekat negara ni pun bersepah lagi……jadi hati2…memang banyak yang rasa nak ubah dan cekup negara ni….

          0

          0
        • ehh says:

          bangsa kita sndri pn ape kurangnya..xubah sejarah, tp sama je nk bolot smua

          0

          0
        • chin peng itu kominus says:

          dah tgk belum cite ni…tu pun nak terasa hati ke, dasar cina tua giler meroyan panas bontot lah tu

          0

          0
        • anti komunis says:

          korang yg melayu pernah baca tak surat khabar cina? racist gila puak2 cina tu…byk dia fitnah pasal melayu, so korang still nak sebelahkan cina lagi ke, depan kita dia baik…kalau sama2 dgn puak dorang…dia kutuk melayu

          0

          0
        • Anonymous says:

          Lim Guat Eng…kau pergi tengok dulu filem ni mcm mana, ni tak tengok lagi dah panas bontot nak sekat2 bagai

          0

          0
        • diorang ni cakap kebebasan bersuara pandai lah, tapi bila masuk bab tayang filem disekat2. kan dah 2 kali 5 dengan pihak belah sana. kami rakyat yang menjadi mangsa!!!

          0

          0
        • ada aku kisah says:

          mana tak takut.. lim kit siang ada kot dlm kes 16 may tu.. muka kena tahan time 16 may tu.. cnfrm la dorg takut melayu kat penang tu sedar apa tujuan cina2 DAP ni sbnrnye nk pegang malaysia… come on la.. film ni pun tujuan bkn utk politik.. tp tentang history yg sbnr berlaku kat malaysia sblum kita2 ni lahir.. before ni kita dgr je.. tp kita x dpt gambarkan mcm mane.. now terima la reality

          0

          0
        • Only CT (In The World) says:

          ABC=Asal Bukan Cina
          BBC=Boikot Barang Cina
          BCL=Buy Chinese Last

          SAY NO TO CHINESE…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
          VISIT: http://gerakan-anti-pkr.blogspot.com/ FOR MORE INFORMATION

          0

          0
        • amoi says:

          Yg aku pelik, isu perkauman dibangkitkan..utk ape???

          n plg aku pelik, ape kes nak takut dgn cina???korg org melayu kan??x reti nak berusaha ke smp takut sgt dgn cina??? aku ni keturunan darah cina n melayu…x perlu lah korg nak bangkitkan isu2 yg kononnya jatuh melayu lah ape lah..org bodoh je takut dgn bayang2 sendir!

          0

          0
      • miss ynwa says:

        sebab dia dah tau ade babak memfitnah la dia nak sekat…ayat ko pon nara sengal jugak aku bace…dunia dah maju…kalau p.pinang sensetif dan sekat pon bia la dia..macam la filem ni org lain tak leh download kat internet..sedangkan kl gngter 2 blom tayang pon org dah dpt kat internet….choiii

        0

        0
        • Anonymous says:

          apa komen PAS dan PKR?? apa kata PAS dan PKR tinggalkan DAP babi ni, gabung PAS dgn PKR dah lah, buat apa gabung dgn cina, cina tu ada kepentingan utk bangsa dia je, melayu dipergunakan

          0

          0
        • melopong says:

          miss ynwa oi..ko ni yg xsensitif isu politik negara n xsupport lgsg filem melayu..asyik nk download ja..lim guan enggok tu yg takut dgn byg2 sendiri sbb bapak dia pn antara salah sorg punca terjadinya isu 13 Mei..baru menang tipis masa tu terus nk naik tocang..aku pn xda masa terjadinya benda tu tp aku sensitif dgn isu cmni n ambk tau..ko mybe tak tau cmne teruk melayu kena time tu..keluar dr panggung wayang pn kena tembak/tetak..siap pesan kt gang cina jgn keluar dari wayang lagi, yg bangsa melayu ni xtaw apa terus keluar n kena serang..xpa, aku pn org penang..xleh tgk kt penang aku boleh p tgk kt sungai petani..

          0

          0
      • abc says:

        bangsa dap penang ni mmg tak mau tgk kita melayu bersatu. filem namewee yang sah sah agungkan komunis tu dia sokong pulak. sesetengah orang melayu kita yang buta, sokong lagi cina tua bangsat ni

        0

        0
      • K.A.A says:

        dari situ je kita dah nampak agenda tersembunyi DAP….

        0

        0
      • Melayu says:

        eh yang kau cakap bangsa lain pun ada perasaan,kau dah tengok ke belum cerita ni?cerita ni based on fakta zaman datuk nenek kita,bukan orang tepi jalan punya cerita rekaan tau.
        melayu aje nak jaga perasaan orang lain.bangsa lain apa dia peduli kat melayu?kalau dalam facebook,diaorang tak peduli nak post benda2 racist.kita aje la melayu nak jaga hati orang,tak nak post kutuk bangsa lain.
        melayu masih banyak merempat,jangan la nak sibuk jaga hati bangsa lain.elokkan ekonomi bangsa kita dulu,baru la nak jaga kebajikan orang.kalau kita masih ramai yang miskin tak payah nak cakap banyak la.jaga dulu keluarga kau.

        0

        0
    • spesis kepura-puraan mcm tulah.... says:

      memang sah mereka2 ni penuh dengan kepura-puraan…memang dasar pandai sangat memanupulasi…..teruskanlah dengan lakonan2 kau tu semua.. tak tenanglah tukan….

      0

      0
    • amin says:

      Alaaa..buat pe nk sekat2 film tu…last2 org bleh download gak…ape daaaa…

      0

      0
      • kamariah says:

        x perlu takut Datuk…..
        klu u mmg anggap ini malaysia u punya negara u mesti
        mau tengok ini cerita maa…..
        u mesti kasi u punya ank tgk baru mereka tau apa itu merdeka maaa…
        u jgn takut atau ada rs apa2 sb ini cerita mau kasi org sedar punya
        u tau ka….mmg patut utk semua orang tau sejarah maa….
        u Datuk tengok kasi habis dulu….u jgn ssh hati maa…

        0

        0
    • FAKKA says:

      Larrr…. dulu kata semua telus… semua orang ada hak kebebasan bersuara…. Sekarang??? Tayangkan jer lahhh… biar kami semua menilai… kan korang jugak yang kata… rakyat Malaysia ni matang… SO??? nak takut apa..??? kami semua kan dah matangggg….!!

      Nampak bbenor menipunya…

      Aku tak pernah percaya dan tak akan percaya puak ni… sebelum dapat kuasa… semua manisss… bila dah ada kuasa… hampehhhh….!!

      0

      0
    • Guan Egg CeloPPP says:

      Hang takut ye guan eng??? Tunjukkan la kejantanan hang??? Sblm ni bukan main lagi berani membangkang, pasai 1 filem je pn dh kecut perut msti hang dh tgk filem ni kot sbb 2 la hang haramkan tayangan filem ni coz ramai rakyat cina kt penang..hang takut jd rusuhan antara kaum???

      0

      0
    • Olga says:

      XPAYAH NAK SEKAT SGT LAH ,DAH DI TAYANGKAN PON KAT PAWAGAM BWEKKKK

      0

      0
    • pui says:

      dear guan eng. puiii.. tak semua chinese kurang ajar tapi guan eng mmg kurang ajar. siau.

      0

      0
    • joyah says:

      klaka lak gambar yg last tu, polis lama ngan scooter ok dah, tetiba ada station TNB kat belakang tu plak.. spoil betullah..

      0

      0
  2. mami says:

    kesian kami orang Penang tak leh tengok..

    0

    0
    • dear mami says:

      dear mami..
      p tgk kt sp lah..support jgn xsupport..cita cmni jgn download..
      aku pn nk p tgk kt sp weekend ni..

      0

      0
  3. miawww says:

    it is needed politic in our film industry???mcm mana nak pupuk semangat 1 Malaysia kalau masih ade lagi sentimen perkauman camni..isyhh but apa2pun x sabar nak tonton citer ni,hopefully best mcm crita hati malaya

    0

    0
  4. Liza says:

    Copy paste ulasan Dr. Faisal Tehrani

    Mohd Faizal Musa, Ph.D.
    Felo Penyelidik
    Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA)
    Universiti Kebangsaan Malaysia
    43600 Bangi, Selangor

    Sesebuah produk seni sentiasa terdedah kepada kontroversi. Tanda Putera, sebuah filem arahan Shuhaimi Baba dan diterbitkan oleh Kavita Sidhu, Ibrahim Elias dan Kamarul Nizam Abdul Rahman tidak terkecuali dari kontroversi. Antara lain, Tanda Putera telah dibantah oleh Lim Kit Siang yang menyifatkannya sebagai ‘menggugat perpaduan’ (Anis Nazri 2012), dan Pengerusi Bersih 2.0, Ambiga Sreenevasan (Syed Jaymal Zahiid 2013) yang menyebut filem Tanda Putera sebagai ‘rasis’. Sebagai sebuah filem yang diterbitkan oleh Pesona Pictures dengan kerjasama dana daripada Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia dan Multimedia Development Corporation, filem Tanda Putera masih ditayangkan kepada kelompok tertentu sahaja. Oleh kerana bantahan, rungutan, kritikan dan tuduhan seperti di atas, filem Tanda Putera yang ditayangkan secara terpilih ini menjadi satu tanda tanya dalam kalangan masyarakat awam. Salah satu contoh tayangan tertutup ini adalah tayangan di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan pada 18 April 2013 lepas, ia dianjur secara bersama dengan Biro Tata Negara. Shuhaimi Baba menegaskan Tanda Putera akan ditayangkan selepas Pilihanraya Umum Ke 13 untuk mengelakkan bantahan yang mungkin berlaku; ‘Saya telah membuat keputusan untuk tayang filem ini selepas pilihan raya agar penonton dapat tengok dalam keadaan tenang dan tak perlu gaduh dan buat protes’ (Harian Metro 2013).
    Secara ringkasnya Tanda Putera mengisahkan persahabatan yang akrab di antara Perdana Menteri Malaysia yang kedua, Tun Abdul Razak (lakonan Rusdi Ramli) dan Timbalannya, Tun Dr. Ismail (lakonan Zizan Nin). Mereka digambarkan bergelut dengan masalah negara ekoran kejadian 13 Mei 1969, serangan bertubi-tubi Kominis dan konflik dalaman parti. Dalam pada itu, mereka juga menyembunyikan penyakit dari pengetahuan umum. Tun Abdul Razak merahsiakan penyakit leukemia yang dihidapinya sementara Tun Dr. Ismail pula mempunyai masalah jantung. Tanda Putera juga memperlihatkan ketokohan kedua-dua pemimpin ini sehingga menghimbau kekaguman buat Zarah (lakonan Ika Nabila), tenaga pengajarnya iaitu Kara (lakonan Kavita Sidhu), dan Zaman (lakonan Ahya U). Durasi Tanda Putera adalah 117 minit. Kos pembikinannya adalah RM4.8 juta termasuk promosi dan sebanyak 30 peratus adegan Tanda Putera telah disunting kerana dianggap terlalu ganas (Siti Nursyahidah Abu Bakar 2012). Apakah yang kontroversi pada Tanda Putera? Adakah pada lakonan Rusdi Ramli sebagai Tun Razak, atau Zizan Nin sebagai Tun Dr Ismail, atau Faezah Elai sebagai Toh Puan Rahah? Adakah pada sinematografi kerjaan Filus Ghazali? Atau adakah pada lakonlayar dan muatan naratifnya yang dihasilkan oleh Shuhaimi Baba?
    Berdasarkan bantahan dan rungutan yang dikemukakan terhadap Tanda Putera sebelumnya, dapat diandaikan filem ini telah mencetuskan kontroversi berdasarkan dramaturginya. Dalam hal ini dramaturgi bermaksud naratif filem. Sesebuah naratif filem merangkumi tiga aspek iaitu kausaliti (sebab-akibat), latar masa dan ruang (David Bordwell dan Kristin Thompson 2008: 75). Dramaturgi sesebuah filem terbuka dan boleh diisi dengan ideologi, gagasan, dan penyebaran budaya tertentu. Setiap karyawan perlu memahami, sebaik sahaja sesuatu tema atau subjek dipilih untuk digubah menjadi sebab dan akibat, lantas diberi latar masa dan ruang tertentu, maka di ketika itu jugalah sesebuah naratif terbangun. Sebaik naratif dalam bentuk visual ini siap dan diberi nama sebuah filem, ia terdedah kepada pelbagai tafsiran:
    We must be aware, then, of the cultural and ideological assumptions spectators bring to the cinema. We must conscious, too, of the institutionalised expectations, the mental machinery that serves as the subjective support to the film industry, and which leads us to consume films in a certain way (Robert Stam dan Louise Spence 2004: 891).
    Penjelasan di atas menegaskan seseorang penonton datang dengan tanggapan yang terbentuk oleh latar budaya dan ideologinya. Bukan itu sahaja, filem itu sendiri sebagai satu institusi sedang melakukan satu bentuk pencorakan, atau pembentukan identiti menerusi dramaturgi atau naratif yang dikemukakan.
    Abu Hassan Hasbullah (2006: 12-18) bagaimanapun dalam membincangkan aspek dramaturgi filem Melayu meletakkan dua prinsip dramaturgi yang perlu diperhatikan. Pertama ialah naratologi, atau ilmu berkenaan falsafah dan ideologi yang diwacanakan dalam penceritaan filem. Kedua ialah sinematomi, iaitu berkenaan dengan ‘struktur, dan bentuk’ yang meliputi aspek pengarahan, sinematografi dan lakonan. Ini bermaksud, beliau beranggapan sinematomi itu sendiri merupakan satu komponen dramaturgi dan bukan terhad kepada naratifnya sahaja. Oleh kerana itu, busana, mekap, pencahayaan, ruang dan apa sahaja yang muncul dalam skrin filem adalah bahagian dari dramaturgi dan tidak bebas dari kritikan seorang spectator.
    Kedua-dua keterangan mengenai dramaturgi tersebut, yang bersumber Barat dan lokal tidak bertentangan antara satu sama lain. Dramaturgi adalah naratif sesebuah filem yang berhubung rapat dengan isian, muatan, dan wacana yang disuguhkan oleh sesebuah filem.
    30 minit pertama filem Tanda Putera memuatkan insiden 13 Mei 1969, iaitu rusuhan kaum yang menjadi titik hitam dalam sejarah Malaysia. Babak-babak seterusnya menunjukkan persahabatan antara Tun Razak selaku Perdana Menteri dan Tun Dr Ismail selaku Timbalan Perdana Menteri sehinggalah ke hujung nyawa mereka. Justeru, jika naratif Tanda Putera dibahagi kepada dua komponen, hanya terdapat dua isian berbaloi untuk didiskusikan. Dua isian naratif ini dihias dengan beberapa sub plot yang antara lain memaparkan adegan perpaduan kaum antara Zarah, pensyarah Universiti Malaya, Kara dan Alan Yun sebagai Alan. Terdapat juga sub plot menonjolkan latar keluarga Zarah dan Zaman.
    Sebagai perbincangan dramaturgi, terdapat dua cara untuk melihat Tanda Putera. Pertama, ruang naratif Tanda Putera dilihat dari perspektif sejarah. Sementara kedua, ruang naratif filem ini dilihat dari sudut estetikanya. Penilaian dramaturgi dari perspektif sejarah tidak dapat dielakkan dan ia dikuatkan oleh dakwaan penulis lakon layar dan pengarahnya sendiri bahawa Tanda Putera dihasilkan berdasar kajian ‘mendalam’; ‘Setelah melakukan kajian secara terperinci, saya yakin dengan interpretasi dalam filem ini iaitu peristiwa 13 Mei bukan bermula daripada rusuhan kaum’ (Siti Nursyahidah Abu Bakar 2012). Selain pengakuan Shuhaimi Baba sendiri bahawa filem Tanda Putera adalah hasil ‘kajian terperinci’, pengkritik filem Ku Seman Ku Hussain (2012) turut mendokong Tanda Putera sebagai ‘sejarah sebenar’ dan mengaitkan secara langsung parti DAP dengan peristiwa rusuhan 13 Mei 1969. Menurut Ku Seman Ku Hussain:
    Semua orang tahu bahawa DAP yang mula membakar sentimen perkauman kalangan orang Cina ketika itu. Sejarah 13 Mei bukan sejarah lisan tetapi terakam dalam bentuk cetak, audio dan juga visual. Sumber ini semuanya menunjukkan DAP bertanggungjawab mencetuskan sentimen perkauman. Pengarah filem ini, Shuhaimi Baba juga membuat rujukan daripada sumber yang sama. Beliau mendapat kenyataan yang sama mengenai 13 Mei 1969. Maka DAP tidak perlu memalsukan sejarah sebenar dan membenarkan sejarah yang palsu untuk mencuci tangan.
    Sebvagai satu sanggahan awal, Pandangan Ku Seman Ku Hussain tersebut belum dapat dijadikan pegangan; bahawa Tanda Putera memang merakam insiden sejarah yang benar. Tambahan lagi soalan yang sering diajukan oleh sejarawan sendiri adalah ‘apa yang benar dalam sejarah?’ Oleh kerana itu, dapat dinyatakan kutipan pendapat Ku Seman Ku Hussain belum tentu benar malah boleh dipertikaikan. Hal yang perlu diulang di sini ialah setiap penonton datang membawa latar budaya dan ideologi masing-masing. Maka sebagai sebuah karya filem yang memuatkan subjek yang dikira sensitif dalam konteks Malaysia, Tanda Putera akan dihakimi dari dua sudut pandang itu oleh setiap lapis audien.
    Adakah Sejarah Yang Dirujuk Shuhaimi Baba Itu Benar?
    Nor Azlah Sham Rambely dan Teo Kok Seong (2012: 33-42) menyatakan terdapat enam faktor tercetusnya peristiwa 13 Mei 1969. Kedua-dua pengkaji dari Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia menyatakan faktor-faktor tersebut adalah; pertamanya kehadiran orang-orang Cina di Tanah Melayu. Dalam kajian mereka, kuasa kolonial British telah memberi peluang yang besar kepada kaum Cina dalam bidang perniagaan, dan mengabaikan kaum Melayu yang ‘masih mengusahakan ekonomi sara diri’. Hal ini mengakibatkan ketidakseimbangan ekonomi sehingga menjelmakan riak kebencian. Kedua, pendudukan Jepun antara tahun 1942 sehingga 1945 meluaskan jurang antara kaum Cina dan Melayu. Sepanjang kehadiran Jepun di Tanah Melayu, kaum Cina telah ditindas dengan begitu teruk sekali berbanding kaum Melayu. Kaum Cina yang melarikan diri dari kekejaman Jepun telah menyertai atau cenderung untuk bersama Parti Komunis Malaya. Komponen ekstrimis dalam Parti Komunis Malaya iaitu Bintang Tiga telah menjadikan mangsa mereka kaum Melayu dengan tanggapan kaum Melayu berpihak kepada Jepun. Namun begitu, Bintang Tiga turut mensasarkan kaum Cina yang kaya. Ketiga, kembalinya Inggeris ke Tanah Melayu selepas Perang Dunia Kedua untuk menggubal Malayan Union telah memuncakkan sentimen ketuanan Melayu dan secara tidak langsung menyemarakkan kebencian kepada kaum pendatang iaitu Cina dan India. British dalam pada itu melayan kaum Cina seolah-olah seluruh komuniti tersebut mendokong Parti Komunis Malaya. Polisi yang tidak seimbang ini mendorong munculnya faktor keempat iaitu pemberontakan Komunis antara tahun 1948 sehingga 1960. Dalam tempoh ini terdapat banyak pembunuhan dan keganasan berlaku termasuklah pertempuran antara orang Sakai dan Cina pada tahun 1949, dan serangan sekumpulan kecil orang Melayu terhadap perkampungan orang Cina di Bukit Selambau, Kedah. Kelima, satu faktor yang jarang disentuh oleh dokumen sejarah ialah terbitnya fahaman Melayu yang keterlaluan. Sejak Ogos 1964, terdapat dokumen menunjukkan Singapura telah merungut meminta Kuala Lumpur melakukan sesuatu untuk membendung fanatisme ini. Menurut Nor Azlah Sham Rambely dan Teo Kok Seong (2012: 38), pelampau Melayu telah merancang untuk menghapuskan parti PAP di Singapura dengan cara ganas. Pelampau Melayu ini juga berhasrat mendirikan Greater Malaysia yang merangkumi Indonesia. Elemen kemelampauan ini diwakili oleh Singapore Malay Action Committee yang ditajai UMNO. Dalam masa yang sama, fahaman kemelampauan Melayu ini mendapat bantuan Perkhidmatan Perisik Indonesia. Ledakan perkauman di Singapura ini menjadi semakin keras pada 1 April 1965 di mana pada Julai 1966, pasukan ISD Singapura telah menyatakan untuk ‘mengambil tindakan terhadap pelampau Melayu di Singapura yang antara lain adalah ahli UMNO’. Kesemua faktor di atas bergabung menjadi ledakan besar apabila parti Perikatan menang tipis dalam Pilihanraya Persekutuan 1969. Nor Azlah Sham Rambely dan Teo Kok Seong (2012: 39) seterusnya menyatakan pada 12 Mei 1969, Jawatankuasa Kerja Pusat MCA mengumumkan untuk tidak melibatkan diri dengan Perikatan di peringkat persekutuan dan negeri tetapi menyokong Perikatan di parlimen. Perarakan kegembiraan ahli parti pembangkang bertembung dengan perarakan balas ahli UMNO dari Kampung Bharu, Kuala Lumpur telah menyebabkan berlakunya pergaduhan, dan seterusnya menyebabkan tercetusnya peristiwa buruk 13 Mei 1969.
    Justeru jika pandangan kedua-dua pengkaji dianalisa, terdapat dua hal yang sangat berlawanan kutub iaitu elemen radikal dalam kalangan masyarakat Cina dan juga Melayu yang gagal dibendung dari awal. Oleh kerana itu, isu kaum bukanlah satu-satunya isu yang menyebabkan insiden 13 Mei. Ia juga bermaksud, peristiwa hitam tersebut tidak boleh disangkutkan dengan mudahnya di atas bahu parti pembangkang semata-mata kerana kebencian antara kaum memang telah tertanam dan berhasil dinyalakan oleh puak-puak ekstrim dari kedua-dua belah pihak.
    Sementara itu dalam ‘13 Mei: Dokumen-dokumen Deklasifikasi Tentang Rusuhan 1969 Malaysia’, Kua Kia Soong (2007) berpendapat peristiwa 13 Mei adalah satu ‘rampasan kuasa terhadap Tunku oleh golongan kapitalis Melayu’. Rampasan kuasa ini ‘disokong oleh polis dan tentera untuk merampas kuasa daripada aristokrat lama’ bagi memboleh dan memudahkan pelaksanaan ‘agenda baru Melayu’ (Beh Lih Yi 2007a). Kua Kia Soong (2007: 130) dipetik menulis; ‘Kelas pemerintah kapitalis baru bergantung kepada ideologi yang berasaskan sentrisme Melayu untuk mengaut sokongan orang Melayu’. Untuk menguatkan tesisnya, Kua Kia Soong antara lain merujuk laporan Pegawai Suruhanjaya Tinggi British, laporan daripada media asing, kenyataan akhbar Persatuan Palang Merah Malaysia, catatan sulit Suruhanjaya Tinggi British di Malaysia Barat dan Timur serta penilaian Jabatan Kabinet British, Pejabat Luar Negeri dan Komanwel serta Kementerian Pertahanan. Buku ini turut mengambil kira pandangan masyarakat ekspatriat British di ibu negara pada waktu itu.
    Sudah tentu rujukan bersumberkan penilaian pegawai British, media asing dan masyarakat ekspatriat seperti yang dilakukan oleh Kua Kia Soong dengan mudah disangkal sebagai tidak objektif oleh sejarawan tempatan. Akan tetapi memandangkan sejarah mempunyai dua wajah iaitu naratif ulung dan mini naratif, maka pandangan bahawa 13 Mei berlaku kerana kerakusan ‘golongan kapitalis (dalam Umno)’ bukanlah sesuatu yang sederhana dan wajar diberi pertimbangan. Persoalan naratif ulung dan mini naratif ini akan disentuh kemudian. Kua Kia Soong tidak dapat dipersalahkan sepenuhnya kerana merujuk ‘sumber asing’ apatah lagi tidak ada laporan media tempatan yang berwibawa dapat dijadikan sandaran kerana aksi penapisan oleh pihak berkuasa (Beh Lih Yi 2007b). Harus dinyatakan di sini, sebagai satu keadilan akademik, pandangan kontroversial Kua Kia Soong tersebut ditolak mentah oleh Nik Anuar Nik Mahmud dari Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Nik Anuar yang kemudiannya menjawat jawatan Profesor di Institut Alam dan Tamadun Melayu menyifatkan pandangan Kia Soong tersebut adalah ‘serong’, dan ‘bersifat prejudis’ sekaligus menolak ‘dakwaan bahawa peristiwa 13 Mei itu adalah dirancang oleh kapitalis Melayu’ (Malaysia Kini 2007).
    Dalam erti kata lain terdapat dua tanggapan terhadap insiden 13 Mei. Iaitu ‘sumber sahih’ yang disandarkan kepada kerajaan dan ‘sumber meragukan’ yang datangnya dari sumber diplomat dan wartawan asing. Ini bermakna sehingga bila pun, peristiwa 13 Mei akan jatuh dalam dua kategori yang tidak selamat. Iaitu kategori naratif ulung yang percaya kepada idea atau gagasan sejarah yang datang dalam bentuk ‘large scale’ berbanding mini naratif yang datang dalam bentuk perca kecil, atau peristiwa lokal (Mary Klages 2007). Contoh paling mudah untuk hal ini adalah pertikaian samada Mat Indera adalah seorang tokoh Kominis yang terlibat dalam perisiwa serangan Bukit Kepong, atau beliau adalah seorang pejuang kemerdekaan yang menentang British dan Melayu yang berkiblatkannya (Sinar Harian 2012). Sejarah versi naratif ulung menyatakan Mat Indera adalah seorang kominis (Amiruddin Harun dan Azeli Ali 2012) berbanding versi mini naratif yang merujuknya sebagai seorang pejuang (Ayub Kassim 1973).
    Setelah membabarkan pandangan sejarah di atas, soalan seterusnya adalah, adakah pandangan sejarah di atas ditampilkan dalam Tanda Putera?
    Tidak, tetapi mungkin juga ya.
    Apakah yang dimaksudkan dengan penyataan di atas ini?
    30 minit pertama Tanda Putera iaitu babak yang memperihalkan 13 Mei digubah sebagai ‘foreground story’, babak-babak seterusnya yang memperihalkan persahabatan dan gaya kepimpinan Tun Razak adalah ‘background story’ yang memuatkan ‘sub teks’ sesebuah filem. Untuk menilai dan mengupas sub teks sesebuah filem, struktur naratif perlu dikaji dan dianalisa dan hubungan struktur cerita itu pula dilihat bersama dengan perkembangan watak utama. Hal ini telah dinyatakan dengan baik oleh Ken Dancyger dan Jeff Rush (2007: 200):
    Subtext always relates to character. In order to present a model of screenplay subtext, it is necessary to look at the structure of the screen story.
    ‘Foreground’ dan ‘background’ meski mengandungi kelewahan yang mungkin membosankan sesetengah audien, sebenarnya berisi maklumat yang penting. Ada kemungkinan ia berlaku secara tidak sengaja dan tidak dirancang tetapi setidak-tidaknya ia dapat dibaca atau diinterpretasikan sedemikian.
    Antara babak awal Tanda Putera menunjukkan apa yang berlaku 14 hari sebelum pilihanraya 1969. Terdapat keratan akhbar memapar ‘Pekerja UMNO Dibunuh’. Seterusnya ditunjukkan sebuah lori dengan wajah-wajah Cina bertampalkan bendera bersimbol roket persis bendera DAP. Paparan berikut adalah kenyataan bahawa pada Mei 1969, Perikatan menang tipis dan ada laungan supaya ‘Melayu balik kampung’ di Setapak. Babak-babak meresahkan ini tiba ke adegan bunuh membunuh, diselang selikan dengan adegan siswa di beberapa kampus berdemonstrasi (salah satu gejala era 60an). Siswa-siswa tersebut antara laing melaungkan ‘Kami Mahu Perobahan’ dan ‘Tunku Undur’. Meskipun adegan-adegan ‘foreground’ ini dilihat lewah oleh penonton awam, ia memberi signal tertentu. Bahawa sudah ada suara untuk menuntut supaya Tunku Abdul Rahman segera beredar dari kerusi Perdana Menteri. Selepas bersulam beberapa babak, ditonjolkan keluarga Tun Razak yang hidup dengan penuh gaya. Toh Puan Rahah diperlihatkan menilik orkid, dan menurut Tun Razak ia sempat melihat isterinya menari. Tun Dr Ismail lebih-lebih lagi diperlihatkan sebagai pemimpin yang tenggelam dengan gaya hidup Barat. Bukan sahaja beliau mempercayai seorang doktor dari Barat, Macpherson, beliau malah ditunjukkan juga serba serbi ‘moden’ (baca: Barat).
    Paparan-paparan babak dalam Tanda Putera yang menunjukkan cara berfikir kaum Melayu kaya ini kelihatan menepati tesis Kua Kia Soong (2007: 147) yang dikutip menulis; ‘Memang jelas rusuhan Mei 1969 telah membolehkan kelas pemerintah kapitalis yang mengawal Majlis Gerakan Negara memegang tampuk kuasa. Nyata juga bahawa kelas aristokrat lama di bawah pimpinan Tunku telah ditenggelami oleh elit Melayu baru yang dipimpini Razak.’
    Apakah Shuhaimi Baba secara tidak sengaja telah memaparkan ‘versi sejarah mini naratif’ ini ketika melakukan kelewahan dalam dramaturgi Tanda Putera? Memandangkan setiap penonton Tanda Putera datang membawa latar budaya dan ideologi, maka tidak mustahil tafsiran sedemikian turut bermain dalam minda khalayak tertentu. Terdapat adegan yang tidak sukar untuk dihadami maksudnya, misalnya perbicaraan tentang Dasar Ekonomi Baru dan kemiskinan orang Melayu dilakukan di padang golf, dan tepi kolam renang. Atau babak-babak kontras yang menunjukkan anak-anak Tun Razak khusus Ahmad Johari yang diasuh dengan cara penuh bangsawan serta bersekolah tinggi di MCKK dan luar negara sedang anak-anak Felda berjalan kaki jauh, dan belajar dalam kelas yang dinding kayunya terkopak dan patah berlubang bila ditebuk. Tidakkah Shuhaimi Baba sedang mengungkapkan sesuatu ketika menunjukkan kemelaratan hidup Maimon sekeluarga dan menggandingkan kemudian scene lain apabila Toh Puan Rahah sedang tertawa ria berlimpahan kemewahan di sisi Toh Puan Norashikin binti Mohd Seth (lakonan Linda Hashim)? Barangkali Tanda Putera dalam kelewahan dramaturginya telah secara tidak sedar menghantar mesej bahawa lihatlah bagaimana kapitalis dalam kalangan Melayu Baru membincangkan perihal Petronas dan MAS di sisi sofa empuk? Adegan ‘background’ ini membuatkan penonton tertanya, apakah Shuhaimi juga sengaja menayang-nayang keelitan pemimpin Melayu waktu itu, kerana bukan sedikit penonton yang merasakan gandingan kontras antara seorang anak Felda yang comot dengan anak seorang pemimpin yang begitu empuk dengan kemewahan.
    Tidak syak lagi Tanda Putera adalah sebuah filem versi naratif ulung. Tentu, ia tidak akan dapat dinikmati oleh penganut faham sejarah mini naratif. Kebenaran yang dipaksakan dalam tradisi naratif ulung tidak bertemu dengan kebenaran yang dipegang oleh pengekor tradisi mini naratif. Shuhaimi Baba memilih jalan selamat menerusi naratif ulung dan dengan itu komited untuk sendeng terhadap satu versi sejarah. Sehubungan dengan itu, berlakulah pemaparan bias yang tidak dapat dielakkan dalam Tanda Putera:
    Postmodernism, in rejecting grand narratives, favors “mini-narratives,” stories that explain small practices, local events, rather than large-scale universal or global concepts. Postmodern “mini-narratives” are always situational, provisional, contingent, and temporary, making no claim to universality, truth, reason, or stability (Mary Klages 2007: 169).
    Berdasarkan kutipan di atas, hujah mengesahkan hanya satu sumber sejarah iaitu Tanda Putera adalah ‘sejarah yang benar’ kerana ia menempuh kajian mendalam dan terperinci tidak lagi timbul.
    Ini kerana tidak ada satu versi sejarah yang dapat dipegang.
    Sekiranya sejarah mengambil kira faktor kefanatikan perkauman sesetengah orang Melayu seperti yang disebut oleh Nor Azlah Sham Rambely dan Teo Kok Seong (2012: 33-42), dan mengambil pula tesis Kua Kia Soong (2007) bahawa golongan kapitalis Melayu lah yang merancang 13 Mei untuk merampas kuasa dari Tunku Abdul Rahman maka tuduhan bahawa parti pembangkang khusus DAP satu-satunya bertanggungjawab dalam insiden hitam tersebut ternyata tidak adil, jahat, malah tidak bertanggungjawab.
    Jelaslah, 13 Mei akan kekal menjadi episod kabur dalam sejarah negara. Mengungkap insiden tersebut dalam sebuah karya seni dengan harapan ia tidak dipolitikkan, tidak menjadi kontroversi dan tidak dicurigai adalah sesuatu yang sia-sia. Malah memilih insiden 13 Mei tersebut sebagai satu muatan ruang naratif adalah satu perbuatan politik. Jika ia berpihak kepada naratif ulung, ia menjadi sebuah karya propaganda. Jika ia memihak kepada mini naratif ia akan ditanggapi sebagai karya kiri.
    Tanda Putera: Propaganda Yang Disengajakan?
    Oleh kerana Tanda Putera memilih naratif ulung sebagai pendekatan sejarahnya, maka tidak dapat tidak jika dilihat dari sudut estetikanya, filem ini mendekati apa yang dinamai karya seni propaganda. Adakah sebarang kesalahan jika ia satu karya propaganda? Jawapannya tidak. Namun begitu, karya seni propaganda tidak terlepas dari skeptisme. George Orwell, pengarang Inggeris terkenal, pernah berkata, ‘all art is to some extent propaganda’ atau semua seni itu pada sesetengah keadaan atau takat adalah propaganda (A. Peter Foulkes 1983: 2). Jika begitu, apakah propaganda? Untuk tidak menimbul kekeliruan, beberapa definisi dari kamus-kamus bahasa Inggeris terbaik dirujuk. Ini kerana perkataan itu datangnya dari bahasa Inggeris:
    Allegations, facts, opinions, and the like, systematically spread with the intention of helping or harming some individual, group, institution, or movement; the dissemination of such information, now often used disparagingly to denote half-truths, distortions, and biased information, utilized mainly by political factions (New Webster’s Dictionary of the English Language 1986: 764)
    Suatu lagi pengertian yang tidak jauh bezanya:
    False, distorted or misleading information, rumours, etc. Deliberately spread in order to help or harm a person, group, institution, country, etc (The New Hamlyn Encyclopedia World Dictionary 1971: 1337)
    Atau makna lain:
    Doctrines, arguments, facts spread by deliberate effort through any medium in order to further one’s cause or to damage an opposing cause (The Macquarie Dictionary 1981: 1381)
    Dari tiga definisi ini dapatlah dilihat propaganda dari satu sudut, mempunyai persamaan; iaitu penyebaran satu-satu idea yang dilakukan secara sistematik, tersusun dan disengajakan, terancang dan bertujuan khusus untuk menaikkan atau lebih lazimnya menjatuhkan satu-satu individu, kumpulan atau institusi. Propaganda juga lebih dirujuk kepada tuduhan berat sebelah dan membesar-besarkan keburukan. 30 minit pertama Tanda Putera mengaitkan DAP dengan insiden 13 Mei 1969. Apakah hal ini benar atau tidak benar, telah pun dibincangkan secara panjang lebar sebelumnya. Babak-babak setelah 30 minit pertama dalam Tanda Putera bertujuan untuk mengangkat penuh usaha-usaha Tun Razak dan kerajaan Barisan Nasional. Sukar untuk menolak dakwaan bahawa Tanda Putera secara sengaja melakukan pemomokan terhadap parti pembangkang DAP dan juga secara sengaja dan terancang mengingatkan penontonnya supaya berterima kasih kepada Barisan Nasional yang telah banyak memberi sumbangan kepada negara dan rakyat seluruhnya.
    Salah satu dialog yang bertujuan mengampu penuh maksud itu adalah dialog Toh Puan Rahah, ‘Abangkan PM, Hah percaya Tuhan akan beri petunjuk kepada abang’. Ia disusuli dengan adegan Tun Razak bermunajat supaya Allah melindungi tanahair. Setelah sedemikian banyak dramatisasi tidak mustahil inilah destinasi akhir filem Tanda Putera. Hal seperti ini disebut oleh J. Dudley Andrew (1976: 62) ketika membahaskan tradisi formatif gaya Sergei Eisenstein:
    This dramatic level begins to dissolve into an even higher level of generality within the spectator’s mind. He sees the story as merely a single instance of a general theme which could be stated by other stories and other oppositions. At the highest level, then, the spectator becomes aware of the central problem or problem which the filmmaker had hoped to engender within him. The film has functioned as a machine, utilizing reliable fuel (attractions), energized to create a steady stream of motion (montage), developing a controlled and total dramatic meaning (story, tone, character, etc.), leading toward an inevitable destination (the final idea or theme).
    Seluruh 30 minit pertama Tanda Putera yang memomokkan DAP sebagai parti perkauman dan pencetus 13 Mei 1969 dibina dan disulam dengan sekian banyak usaha Tun Razak dan Tun Dr Ismail secara penuh emosi adalah ‘total dramatic meaning’ yang ingin mengingatkan audien kepada ‘inevitable destination’, apabila isteri Perdana Menteri mengatakan ‘seorang pemimpin seperti PM tentu mendapat petunjuk Tuhan’. Makanya, ‘the highest level’ seperti yang disebut J. Dudley Andrew itu adalah kesetiaan tidak berbelah bahagi kepada pemimpin, pengukuhan konsep feudalisme, dan ingatan bahawa penguasa adalah bayang-bayang Tuhan di muka bumi. Tentu untuk menjadikan ia berkesan dan diingati oleh penonton yang akan pulang ke rumah, kata-kata tersebut harus lahir secara lembut, santun dan penuh penghayatan dari watak Toh Puan Rahah yang dilakonkan oleh seorang pelakon yang jelita seperti Faezah Elai.
    Antara adegan yang tidak dapat dihindari untuk dikaitkan sebagai propaganda kepartian adalah kemenangan besar Barisan Nasional pada pilihanraya 1974 di mana pemimpin utama berhimpun untuk memotong kek Barisan. Perbincangan-perbincangan sekali imbas pemimpin negara mengenai DEB (di padang golf), kasih sayang Tun Razak kepada orang bangsat termasuk mangsa banjir di pusat pemindahan, mimpi Tun Razak akan Petronas, lawatan-lawatan Tun Razak ke tanah rancangan; di mana seluruh adegan-adegan membawa kepada satu tujuan iaitu Barisan Nasional identik dengan kestabilan, keharmonian dan transformasi. Propaganda lapis atas itu didokong oleh propaganda lapis bawah seperti adegan yang memapar Najib, anak kepada Tun Razak menangis sebaik mendapat berita pemergian ayahnya. Malang sekali, adegan tersebut menjadi meleret kerana berganti dengan satu tautologi iaitu apabila Tun Hussein Onn yang mengambil alih pemerintahan diketengahkan menangis teresak ketika pengumuman kematian Tun Razak secara langsung di televisyen.
    Tidak semua dalam Tanda Putera itu jelek. Satu-satunya aspek dari filem Tanda Putera yang mungkin berbekas dan dapat memadam seluruh kehebohan mengenai filem ini adalah lakonan Zizan Nin sebagai Tun Dr Ismail. Beliau berjaya memaparkan peribadi Tun Dr Ismail selaku seorang Melayu dengan gaya hidup Barat, iaitu tokoh dari golongan bangsawan-pemodal-politikus. Tidak mungkin penonton terlupa babak Tun Razak memuji baju mahal Tun Dr Ismail yang cantik dan berwarna-warni itu. Kemuncak lakonan Zizan yang bagus tersebut terjelma ketika beliau melakonkan adegan Tun Dr Ismail berdepan dengan sakarat dengan cara yang payah sekali. Rusdi Ramli bagaimanapun tidak cukup bertenaga membawakan watak Tun Razak. Malah adegan yang menunjukkan Tun Razak dalam keadaan nazak dan meninggal dunia dalam keadaan sukar tidak dihayati dengan cukup berkesan. Sebaliknya adegan ketika Tun Razak dalam keadaan terlalu uzur memberikan wang kepada Johari supaya membeli baju baharu hanya menimbulkan kejelakan dan kelucuan. Sekiranya Shuhaimi memberi fokus sepenuhnya filem ini kepada persahabatan Tun Razak dan Tun Dr Ismail, Tanda Putera akan lebih terselamat dari kesendengan sejarah dan penyuguhan propaganda kepartian. Pemilihan Awie sebagai penyanyi lagu Tanda Putera sendiri mengukuhkan lagi tanggapan bahawa Tanda Putera hanyalah satu lagi jentera politik parti tertentu. Mungkin, Shuhaimi perlu tunduk kepada pemberi dana dan kehadiran nama Dato’ Seri Utama Dr. Rais bin Yatim yang tertera di hujung filem bagai menjelaskan segala-galanya.
    Kesimpulan
    Memang Tanda Putera bukan sebuah filem perkauman. Tanda Putera juga bukanlah sebuah filem yang dapat dibanggakan dari segi sejarah mahupun seninya. Sebagai sebuah filem sejarah, ia gagal menonjolkan pelbagai sisi sejarah. Natijahnya Tanda Putera diwaspadai, disambut dengan prasangka oleh segelintir orang awam dan dihujahkan sebagai rasis. Walaubagaimanapun, masih ada cara membaca (menonton) Tanda Putera. Sisi alternatif itu terjelma pada kemelampauan hidup mewah kaum bangsawan seperti yang terlihat pada cara hidup Tun Dr Ismail dan keluarganya, atau kemewahan dan kekekokan anak-anak Tun Razak dengan nilai tradisi Melayu. Untuk penonton yang bukan dari kelas menengah dan sedang terhempuk oleh tekanan ekonomi; gaya hidup mewah dan cara fikir kedua-dua tokoh itu menimbulkan semacam kejengkelan. Ia mungkin jadi hiburan untuk segelintir khalayak yang terbiasa dengan Bollywood, di mana ketik gitar Kara lakonan Kavita dan gedik terlebih Ika Nabila dianggap sebagai satu seni bermanfaat. Namun sebagai satu hasil seni, Tanda Putera adalah sebuah karya propaganda. Ia bertujuan untuk memomokkan DAP selaku parti yang dikaitkan dengan unsur subversif, dan kecinaan melampau. Hal tersebut dipantak kepada penonton untuk 30 minit pertama. Minit-minit seterusnya memaparkan kestabilan, keharmonian kaum, usaha membasmi kemiskinan tegar dan kemenangan Barisan Nasional dalam pilihanraya tahun 1974. Filem Tanda Putera cuba mengingatkan audien bahawa gandingan Tun Razak dan Tun Dr Ismail adalah dua negarawan yang bersusah payah membangunkan negara pasca 13 Mei 1969. Malangnya, pemaksaan dan elemen propaganda parti Barisan Nasional yang terlalu tebal hanya mengingatkan penonton terpelajar kepada hakikat bahawa gandingan Tun Razak dan Tun Dr Ismail bukanlah gandingan Najib dan Muhyiddin. Tanda Putera adalah satu lagi teks sejarah versi penguasa yang hadir untuk meneguhkan fakta-fakta dalam buku teks sejarah di sekolah. Ia sedikit berbeza kerana ia hadir dengan naratif, dan mampu mendorong emosi. Bahawa emosi tersebut adalah kebencian terhadap parti pembangkang, kerana mencetuskan kehuru-haraan, radikal, menunjuk punggung, suka demonstrasi dan bikin kacau lantas ditamatkan dengan emosi sedih sayu bahawa UMNO dan Barisan Nasional telah melakukan banyak jasa, berkhidmat, berkorban sehingga ke hujung nyawa. Maka kerana demikian wajarlah penonton untuk membalas budi. Penonton dengan cekik cekak feudalisme akan terhibur dan menangis. Penonton dengan pekik dan teriak hak asasi akan berasa sangat terhina dan tersinggung. Oleh kerana itu, satu-satunya kejayaan dan sumbangan Tanda Putera karya Shuhaimi Baba adalah dengan melebarkan lagi jurang perbezaan yang ada dalam masyarakat.
    Rujukan
    Abu Hassan Hasbullah. 2006. Filem Sebagai Ar Risalah Menemukan Keimanan dan Kebijakan Dramaturgi Wayang Gambar Melayu. Dlm. Seminar Penulisan Dramatik: Pemikiran Sejagat, Budaya Setempat Dalam Penulisan Dramatik. 2 dan 3 Disember. Jabatan Penulisan Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan dan Kementerian Kebudayaan Kesenian dan Warisan Malaysia.
    Amiruddin Harun. &. Azeli Ali. 2012. Sarjana UK sahkan Mat Indera komunis. Utusan Malaysia. 10 Oktober. http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20121010/dn_01/Sarjana-UK-sahkan-Mat-Indera-komunis
    Andrew, J.D. 1976. The Major Film Theories: An Introduction. Oxford. Oxford University Press.
    Anis Nazri. 2012. Tanda Putera boleh gugat perpaduan – Kit Siang. HarakahDaily. 7 Ogos. http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/12317-tanda-putera-boleh-gugat-pepaduan-kit-siang
    Ayub Kassim. 1973. Peristiwa Berdarah Tahun 1950 di Bukit Kepong Muar: Satu Post-Mortem. Latihan Ilmiah Sarjana Muda Sastera. Jabatan Sejarah, Universiti Malaya.
    Beh Lih Yi. 2007a. Mendedahkan punca sebenar rusuhan 13 Mei. Malaysia Kini. 11 Mei. http://www.malaysiakini.com/news/67120
    Beh Lih Yi. 2007b. Apa yang sebenarnya berlaku ketika rusuhan 1969. Malaysia Kini. 11 Mei. http://www.malaysiakini.com/news/67135
    Bordwell, D. &. Thompson, K. 2008. Film Art. New York. McGraw Hill International.
    Dancyger, K. &. Rush, J. 2007. Alternative Scriptwriting. Oxford. Focal Press.
    Foulkes, A.P. 1983. Literature and Propaganda. London: Methuen and Co. Ltd.
    Harian Metro. 2013. Filem ‘Tanda Putera’ ditayang selepas PRU-13. 27 Mac. http://www.hmetro.com.my/articles/Filem_TandaPutera_ditayangselepasPRU-13/Article/
    Klages, M. 2006. Postmodernism. Dlm. Literary Theory: A Guide for the Perplexed. London dan New York. Continuum International Publishing Group.
    Ku Seman Ku Hussain. 2012. Tanda Putera mangsa politik. Utusan Malaysia. 29 Julai. http://www.utusan.com.my/utusan/rencana/20120729/re_05/tanda-putera-mangsa-politik
    Kua Kia Soong. 2007. 13 Mei: Dokumen-dokumen Deklasifikasi Tentang Rusuhan 1969 Malaysia. Terj. Seah Li Ling. Petaling Jaya. Suaram Komunikasi.
    Malaysia Kini. 2007. Buku Tunku: ‘Kapitalis Melayu’ bukan punca 13 Mei. 12 Oktober. http://www.malaysiakini.com/news/73525
    New Webster’s Dictionary of the English Language. 1986. New York: Delair Publishing Company.
    Nor Azlah Sham Rambely. &. Teo Kok Seong. 2012. Tragedi 13 Mei 1969. Dlm. Abdul Latif Samian dan Teo Kok Seong (pny.). Prosiding Kolokium Siswazah Institut Alam dan Tamadun Melayu 25 April. Universiti Kebangsaan Malaysia.
    Sinar Harian. 2012. Mat Sabu: Mat Indera pejuang kemerdekaan. 8 Oktober. http://www.sinarharian.com.my/semasa/mat-sabu-mat-indera-pejuang-kemerdekaan-1.92621
    Siti Nursyahidah Abu Bakar. 2012. Tanda Putera bukan filem politik. Sinar Harian. 24 Julai. http://www.sinarharian.com.my/hiburan/tanda-putera-bukan-filem-politik-1.69596
    Stam, R. &. Spence, L. 2004. Colonialism, Racism and Representation: An Introduction. Dlm. Braudy, L. &. Cohen, M. Film Theory and Criticism. New York. Oxford University Press.
    Syed Jaymal Zahiid. 2013. FELDA screening of ‘Tanda Putera’ proves movie racist, Ambiga says. The Malaysian Insider. 23 Februari. http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/felda-screening-of-tanda-putera-proves-movie-racist-ambiga-says
    The Macquarie Dictionary. 1981. Sydney: Griffin Press Limited.
    The New Hamlyn Encyclopedia World Dictionary. 1971. London: The Hamlyn Publishing Group Limited.
    – See more at: http://www.projekdialog.com/featured/dramaturgi-tanda-putera-sejarah-yang-benar-atau-propaganda/#sthash.AGI0ua7I.dpuf

    0

    0
    • wannabe says:

      tak yah lah copypaste karangan berjela nie.. ko bagi rumusan dah lar..

      0

      0
    • merdeka says:

      aku dah baca. seblom cakap ape2, kene paham sejarah dulu. kalau nak paham sejarah, yang ni pon korang tak larat nak baca, cemane tu.. tak paham sampai sudah la jawabnye.. cakap je bleh, nilai sebenar patriotik zero..

      0

      0
    • anak merdeka says:

      aku dah baca. kalau nak sembang, kena la study and faham sejarah dulu. kalau ini pon xnak baca, cemane nak paham ? cakap lbeh, tapi nilai patrotik zero

      0

      0
    • Only CT (In The World) says:

      Ada aku kisah dgn pendapat dia….sah2 penulis tu kawan baik dgn Pak Samad kekasih Ambiga Pejuang Murtad Lina Joy…..dia pusing cerita putar belit rendahkan filem Shuhaimi Baba……….sedangkan diri sendiri pun x berapa betul ….at least Shuhaimi Baba pernah menang pengarah terbaik dan yg paling penting dialah PERINTIS PERTAMA KEBANGKITAN FILEM SERAM DI MALAYSIA PONTIANAK HARUM SUNDAL MALAM….kalo bukan kerana dia mungkin kita masih kena tengok filem2 cinta ala2 Erra dan Yusry arahan Razak Mohaidden skang lagi kot….

      0

      0
    • robert ebert da 2nd says:

      sorry…apa2 yg mamat syiah ni cuba nak menyalak mmg aku bolayan k…even in the form of pseudo intellectual piece. xde value pun as a film critic..pi film school pun tak…

      0

      0
  5. mari kita hapuskan penghianat.... says:

    takutlah tu….memang taknak orang ramai dan generasi baru terkini dan akan datang tahu kisah sebenar yang pernah berlaku…malulah tu…memang takut dan malu orang ramai tahu kebenarannya disebalik kejahatan2 mereka……kannn…kannnn…kannnn.. mari kita ramai2 singkap kisah sebenar tragedi yang pernah berlaku dinegara kita ya…sokongan kita akan kuatkan lagi jati diri bangsa kita..ayuh semua…pease and sorryyyy……….

    0

    0
  6. Liza says:

    Cuba baca ulasan Faisal Tehrani pasal filem ni :)

    0

    0
  7. Mami _Penang says:

    ntah pape LGE ni… filem pun nk dipolitikkan ke? tu pun dah gentar ka?kami org sini xblh nk tgk la….ingat malaysia ni bukan milik LGE ok..hak milik semua org..MERDEKA!!!

    0

    0
  8. Aku says:

    JGN RISAU, PUAK2 PEMBANGKANG MESTI ADA JWPN NK BACKUP…CE TGU, CE TGU…

    0

    0
  9. baabaa black sheep says:

    suhaimacai baba. biasa la filem macai. tak jadi macai susah nak dapat wang segera. cukup lah sejarah peradaban manusia dibelitkan oleh yahudi. jgn sejarah malaysia pun dibelitkan. kesian budak2 baru nak belajar.

    0

    0
    • bn is abang nara says:

      la.. abang nara kita pon orang BN.. tgk tu.. Beautiful Nara.. kakakakkaa.. Idup BN.. idup Macai! Kakakaka

      0

      0
    • jolana aiyakkk says:

      batu btol la ko ni..filem pasni sume kne ikot ko punye selera..ko mesti sejarah fail..kill your self la der..

      0

      0
    • Anonymous says:

      baabaa black sheep ni yang macai @ balaci guan eng…phuiiii!!

      0

      0
  10. Tokiooo says:

    Berlagaknye kerajaan Pulau Pinang nih yek… Ape dia igt penang tu sebuah negara cam Singapore ker?

    Sikap tertutup dan tidak demokrasi kerajaan DAP Pulau Pinang untuk berdepan dengan fakta dari filem Tanda Putera amatlah mengecewakan. Parti yang mendakwa merekalah yang lebih demokratik rupanya takut dengan kebenaran.

    Rakyat Pulau Pinang boleh menilai sendiri bagaimana takutnya DAP bila kebenaran mahu dibawakan kepada rakyat. Tanda Putera akan memberikan jawapan kepada rakyat. Siapa sebenarnya yang memulakan peristiwa berdarah 13 Mei.

    Mengapa Guan Eng takut? Takut kerana ada babak kencing dalam filem tersebut? Babak itu khabarnya adalah adegan semula BAPA Lim Guan Eng kencing di tiang bendera rumah Dato’ Harun. Namun dalam filem tersebut, orang yang melakukan watak kencing itu tiada pun pakai name tag bertulis “Lim Kit Siang” punn… Hehehehe~

    0

    0
  11. aku says:

    Kerajaan Negeri Pulau Pinang Mengeluarkan Nasihat, Bukan Larangan Dan Tiada Tindakan Akan Diambil Ke Atas Mana-mana Pengendali Panggung Wayang Di Pulau Pinang Yang Menayangkan Filem “Tanda Putera”.

    Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengeluarkan nasihat, bukan larangan dan tiada tindakan akan diambil ke atas mana-mana panggung wayang di Pulau Pinang yang menayangkan filem “Tanda Putera”. Sepertimana nasihat perjalanan yang dikeluarkan oleh kerajaan demi keselamatan rakyat yang melawat negara-negara yang bahaya, nasihat ini dikeluarkan kepada pengendali panggung wayang untuk menekankan kepada orang umum betapa bahayanya fitnah dalam filem ini yang mampu mengancam perpaduan nasional dan kaum di negara ini.

    Sepertimana tidak ada tindakan yang diambil terhadap orang yang membahayakan diri mereka dengan mengabaikan nasihat perjalanan tersebut, tidak ada tindakan akan diambil terhadap pengendali panggung wayang yang mengabaikan nasihat Kerajaan Negeri. Demi menyangkal fitnah oleh media kawalan BN, Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengulangi bahawa tidak ada sesiapa akan dihalang daripada menonton filem ini di Pulau Pinang. Kedua-dua pihak berkuasa tempatan iaitu Majlis Perbandaran Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Perai tidak akan menghukum pengendali panggung wayang di Pulau Pinang kerana menayangkan filem tersebut.

    Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah mengambil langkah untuk mengeluarkan nasihat ini kerana filem ini telah melampaui batas dengan menggunakan wang awam untuk menyebarkan fitnah dan menggalakkan kebencian dalam kalangan masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa. “Tanda Putera” telah diterbit dengan kos RM4.8 juta yang dibiayai oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) dan Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDEC).

    Pembiayaan oleh Kerajaan Persekutuan ini boleh dilihat sebagai suatu pengesahan rasmi filem tersebut, termasuk babak-babak di mana pengarah sendiri telah mengakui adalah tidak benar dan sebenarnya dibuat dengan menggunakan “lesen kreatif”. Lesen kreatif ini tidak membolehkan penyebaran fitnah yang boleh mengancam keharmonian dan mencetuskan konflik. Ini menimbulkan soalan sama ada dengan mempromosikan kebencian kaum terhadap minoriti, menyalahkan minoriti sebagai punca segala masalah serta mempergunakan minoriti itu sebahagian daripada kewajaran dan alasan untuk penyalahgunaan kuasa dan rasuah.

    Kerajaan Negeri Pulau Pinang bimbang bahawa pemomokan minoriti dalam filem ini akan membawa kepada pencabulan hak mereka dan juga mana-mana rakyat Malaysia yang menyokong hak asasi manusia untuk semua. Kerajaan Negeri Pulau Pinang hanya mampu memberi nasihat ini sebagai kompas moral dan tanda bantahan terhadap filem yang menggalakkan provokasi sentimen perkauman dan kebencian kaum.

    Kami percaya dengan sesungguhnya bahawa kebencian terhadap mana-mana golongan kaum adalah umpama kebencian terhadap kemanusiaan sendiri, kerana kita semua sebenarnya satu kaum – kaum manusia. Mari kita tunjukkan bahawa Malaysia berupaya untuk menjadi terbaik tanpa mengira kaum atau agama.

    Lim Guan Eng

    0

    0
    • iGUANa says:

      kalau nasihat pun kenapa?
      bagi nasihat cmtu utk apa?supaya pihak pawagam n org ramai xleh salahkan dorang kalau puak2 tu marah n buat tunjuk perasaan ‘demokrasi’ dorang tu?
      tak mustahil jgk kalau pawagam2 kt penang tayangkan nanti jadi mcm salah satu scene dalam peristiwa 13 Mei tu? di mana bangsa melayu diserang lepas keluar wayang? sudah2 la nk bodohkan org..Guan Eng n bapak dia tu yg kecut perut..sbb takut org taw apa bapak dia buat dlu..hahah..sejarah ttp sejarah..xperlu jadi fitnah sbb ada dikalangan kita yg masih hidup masa kejadian 13 Mei dlu berlaku..Guan Eng takut dgn byg2 hitam bapak dia

      0

      0
    • sekahkahkah says:

      ah poyo. jangan percaya cakap cinabeng ni. dalam sini cakap manis bila cakap luar dia putar belit. cina namak saje baik dean kita, belakang kita dia ada beraneka agenda. kawan aku pandai mandarin, dia penah dengar satu cina cakap, [translation] ‘‘melayu ni, kita jual apa pun mesti mereka beli punya‘‘

      0

      0
      • allour says:

        You want to know the real them…mingle with them
        They re nice individually…but when come to collective term…they so rasict to core.they nice infront of you but otherwise at the back.
        I teach at chinese school…ive seen a lot.
        Im still here because the workload not much as sek kebangsaan.
        The first weird thing i exoerience here, the student so nice, sweet, manja with you at school( i was smitten)…once outside they treat you completely like e stranger…even when you accidently tersrntuh bahu at the mall.

        0

        0
        • pavlova says:

          yup, chinese cannot be trusted, at all..i’ve learned my lesson..u guys can call me racist or what ever u wanna label..but bear in mind..the chinese are the most super bapak racist of all people in Malaysia..sekian terima kasih.

          0

          0
      • Anonymous says:

        They are the Jews of the East what.Sebijik macam Yahudi

        0

        0
        • Only CT (In The World) says:

          Lihatlah bagaimana Tibet dirampas dari penduduk asal dan Dalai Lama dihalau oleh China dan lihatlah bagaimana Melayu di Singapura dipinggirkan secara sistematik sampai sekarang sehingga ramai di antaranya yg telah berjaya dimurtadkan. Ingat di mana2 cina seperti yahudi yang akan menelan segalanya tanpa memikirkan orang lain. Ingatlah semua orang Islam adalah bersaudara….sebusuk2nya mereka kita tetap adalah bersaudara……Ingat jangan support GSC ingat 1901 hotdog milik Melayu dihalau keluar selepas Cinabeng Bangsat itu mengambil alih GSC….

          0

          0
  12. milah kemus says:

    alahai tak payah nak bising sgtlah kan TAHUN Depan kuarlah kat TV tu… ha! ha! bukan best pun cerita dia geng-geng dia.. ajer yang berlakon balik balik pelakon tu jer.. he! he!………………….. sejarah diubah untuk menjaga pemerintah itu…………….. Berani ke produksi buat filem REFORMASI secara jujur tak punya.. filem bodek mestilah.. baru dapat imbuhan…..

    0

    0
    • Anonymous says:

      hang pi tanya tuk nenek hang yang penah jadi askar dulu.jangan nak teriak plak nanti.haang tanya sapa yangpertahankan tanah melayu ni.sapa yang berjuang demi tanah melayu.hang nak salahkan sapa hang jadi lagu sekarang.semangat orang melayu dahulu tidak sama dengan semangat orang melayu sekarang.ada jugak yang sanggup cium buntut yang tak basuh.pelik aku.

      0

      0
      • izzy says:

        tetiba teringat kat arwah atok aku yg dulunya askar…
        one of his best buddy mati di tangan komunis :(

        0

        0
    • Anonymous says:

      bodoh milah ni!
      nama je melayu, dasar melayu lupa diri!
      ntah2 dia pn skali ngn kaum tu, makan babbb berak x basuh,..
      puihhhh!

      0

      0
    • tari says:

      haha si milah ni mesti jantan xde telo yg obsess ngan anwar. salunye stok2 gay anwar mcm milah ni je yg sanggup kutuk bangse sindri demi anwar. x abes2 ngan reformasi dia tu. milah kalo ko dpt listkan aku 5 jasa anwar yg official, aku salute ko.
      tp aku tau ko xkan dpt listkan punye. sbb anwar is nothing but parasite to this country. xde jasa langsung. buat kacau je. and so is LGE.
      LOSER

      0

      0
    • Anonymous says:

      ni sekor lagi tukang angkat taik guan eng

      0

      0
      • Only CT (In The World) says:

        Mereka tu sume Red Bean Army yg ditugaskan meracun pemikiran anak muda Melayu melalui alam Cyber….Almaklumlah iGeneration dgn yGeneration ni kan x berapa nk tengok TV dgn baca surat khabar, jadi Dap ambil kesemapatan meracun pemikiran generasi sekarang mcm Komunis adalah pejuang kemerdekaan dan Kalimah Allah hak agama lain juga. Kalo cuba google 1st page sume baik2 pasal mereka tp kalo lawan mereka sume buruk2….mudah je cuba google Tanda Putera 1st page tu majoritynya negative…

        Sama juga mcm lain Dap @ Umno….Lim Kit Siang @ Najib…..anda bole lihat perbezaan di alam cyber ni…nampak sgt mereka disokong oleh suatu kuasa besar di belakang sehingga alam cyber ni milik mereka…..

        Sukarnya menjadi seorang Melayu & Islam di zaman ini apabila musuh mengasak kiri dan kanan dan saudara sebangsa dan seagama pun bermusuhan…

        0

        0
  13. Lols says:

    Tak payah tengok laaa… kalau filem tu dihasilkan dengan bantuan dan sokongan pihak tertentu, mesti la filem tu berat sebelah. Sesaper yg tgk wayang tu nanti, jangan pulak korang jadikan semua plot dlm tu sebagai fakta.

    0

    0
    • Anonymous says:

      kenapa kau terasa sgt??? kau cina ke??? kalau melayu buat apa terasa?? tak payah nak tunjuk kau sokong cina lah sebab cina tu pun selalu racist, gi lah baca akhbar cina kalau kau faham….semuanya cakap melayu racist, kau pulak nk sokong cina, bodoh lah gile politik bangsa tergadai

      0

      0
      • Lols says:

        family aku mix ada melayu, native sabah, cina dan native sarawak… india jer takda, tapi ada sepupu kawin ngan India. Aku tak tengok bangsa, yang penting aku amalkan ajaran Islam.
        Haaa pasal tu aku tak sokong filem yg ala berat sebelah macam ni… dah la bila baca komen2 korang ramai yg percaya SEMUA dalam filem tu adalah fakta sebenar! adoyai… Aku juga pastikan aku dislike semua komen2 yang racist. Ko sokong BN ka PR ka aku tak kisah. Bagi aku filem ni seperti menangguk di air yang keruh dan menuang minyak di api yang marak.

        dan aku rasa kau yang bodoh :) .. Baik bangsa tergadai daripada agama aku tergadai!

        0

        0
    • merdeka says:

      x salah kita menonton.. dr situ kita dapat menilai kebenarannya.. jangan ambil cerita ini seratus peratus fakta tapi jadikan dia salah satu sumber utk kita mencari lagi kebenaran.. dalam dunia ni kebenaran semuanya palsu dan tiada yang betul2 asli kebenarannya.. yang sepatut mencari kebenaran adalah kita sendiri kerana kita sendiri akan memilih hala tuju hidup kita.. so jangan terlalu mendengar cerita2 org yang kita tak tahu kebenarannya.. yg 100% boleh percaya dan yakin adalah Al Quran , Sunnah2 dan Hadis2 Nabi .. org yang kita anggap seperti wali @ ulamak tak semestinya betul sebab dalam Al Quaran sendiri ada menyebut ‘apabila agama digunakan utk mendapatkan kuasa dan kepercayaan’. Sedih bila jarang jumpa ulamak2 @ustaz/ustazah yang berceramah atau berdakwah 100% isi kandungannya mengenai Islam tp kebanyakkannya ke arah politik.. Jangan terlalu taksub dengan politik sehingga kita lupa semua jasa nenek moyang kita yg bergolak bergadai demi utk mencapai kemerdekaan..

      0

      0
    • dd says:

      mesti? lawaknya. rasanya cukup kot kita assume yang movie ni nak naikkan semangat patriotik bebudak muda yang makin buta sejarah, buta akal, buta yang kononnya buat demonstrasi tgh jalan tu benda paling patriotik. kalau nak cakap pasal berat sebelah ni, susah la. zaman sekarang ada ke benda yang tulus and tak berat sebelah walaupun sikit?

      0

      0
      • Lols says:

        Exactly.. ada lagi ka yg x berat sebelah?

        Naikkan semangat patriotik, ya.. tapi at the same time boleh membuatkan penonton yang malas membaca menjadi racist.

        0

        0
    • Anonymous says:

      hape la bangang sangat ko ni…tu la kalo taksub sgt dgn politik…cuba ko nilai dan hargai sejarah malaysia

      0

      0
      • Lols says:

        aku? bangang? Cuba tgk diri sendiri dulu.. ko pun taksub ngan politik rasanya.

        Memang aku peminat sejarah Malaysia la oiiii.. tak payah ko nak suruh aku baca buku. Aku dah tgk movie ni, pasal tu aku tak suka sbb ada elemen2 berat sebelah di situ. Dah la Malaysia sekarang tak aman, byk isu perkauman… lagi mau tayang filem seperti ini.

        Aku percaya, MAJORITI penonton yg tgk wayang ni, bukan semangat patriotik jer naik mencanak, sifat membenci juga turut naik. Habis laaa.. pasni semua mau boikot org cina, semua mau bersyak wasangka antara satu sama lain. Nak bergaduh antara kaum? Bila dah gaduh, ko ingat org Cina nak lari keluar dari malaysia? Mati hidup balik ko pun, org Cina Malaysia tetap rakyat malaysia tau tak! So, hiduplah kita berjiran dlm negara Malaysia yang kecil ni, dalam keadaan bermusuhan. Silap2, anak kita kena samun depan rumah pon jiran sebelah boleh tutup pintu. Rumah kita terbakar kita jerit minta tolong dari dalam pun, dia buat2 pekak. Nak macam tu?

        Dua cara saja supaya takda Cina di malaysia, ko halau dorang keluar atau ko bunuh dorang semua! Each methods are illegal in the eyes of international law and ALLAH.

        Ni la kerajaan skarang ni pun bodoh, akal cetek… ahli politik pun majoritinya pentingkan kuasa saja! Aku tak kisah kalau dorang mainkan isu politik yg tipikal seperti Anwar gay ke, Guan Eng penipu ke, Izzah tu pompuan tak leh jadi PM ke, manifesto PR PAS DAP tak rasional dan tak boleh percaya etc….. tapi terserlah kebodohan dorang bila mainkan isu yang TIDAK MUNGKIN ada penyelesaian! …dan korang2 yg tak pikir pon terikut sama dalam mainan isu perkauman tu. Korang kata Cina pon racist, amik pekerja bangsa dia jer, aku pon tak suka. Tapi korang tak pikir, drg buat begitu sbb drg tau dorang tak ada hak istimewa mcm melayu dan bumiputera Sbh Srwk, tapi tang ni aku malas nak ulas panjang.

        Kalau ko dah tgk Tanda Putera, tanya diri ko.. adakah kau makin benci kepada org Cina? Kalau takda efek, tahniah… Kalau hati ko kata ya, wallahualam apa akan terjadi kpd Malaysia. Bayangkan ada 100,000 penonton yg berkata Ya! Myanmar dan India, mungkinkah Malaysia menjadi sepertimu? Kalau itulah takdirnya Malaysia, tidak akan aku maafkan individu2 yang memulakan isu perkauman ini!

        So, aku nak tanya ko.. ko masih nak main isu perkauman?

        0

        0
  14. Tokiooo says:

    Sikap tertutup dan tidak demokrasi kerajaan DAP Pulau Pinang untuk berdepan dengan fakta dari filem Tanda Putera amatlah mengecewakan. Parti yang mendakwa merekalah yang lebih demokratik rupanya takut dengan kebenaran.

    Rakyat Pulau Pinang boleh menilai sendiri bagaimana takutnya DAP bila kebenaran mahu dibawakan kepada rakyat. Tanda Putera akan memberikan jawapan kepada rakyat. Siapa sebenarnya yang memulakan peristiwa berdarah 13 Mei.

    Oleh itu, mengapa Guan Eng takut? Takut atau malu kerana ada babak kenc*ng dalam filem tersebut? Babak itu khabarnya adalah adegan semula bapa Lim Guan Eng kenc*ng di tiang bendera rumah Dato’ Harun. Namun dalam filem tersebut, orang yang melakukan watak kenc*ng itu tiada pun pakai name tag bertulis “Lim Kit Siang”.

    0

    0
  15. aku suka sejarah says:

    KAN DAH CAKAP…FILEM INI HANYA AKAN MEMECAHBELAHKAN RAKYAT MALAYSIA.. DAH FAKTA KITA NI HURU HARA, TAMBAH LAGI DENGAN FILEM NI…ADOIII MACAM MANA NAK HIDUP SEJAGAT…PAK NAJIB…TLG JAWAB…PERCAYA LAH, TAK ADA NYA BEBUDAK SEMAKIN CERDIK SEJARAH DGN ADANYA FILEM NI…TAK ADA…

    0

    0
    • Anonymous says:

      elok ler…lepas ni org cina lak buat filem melayu kencing…pastu giliran org india plak,, pastu jenayah tembak menembak antara sesama rakyat pun dah jadi isu biasa kat 1Malaysia ni. hisshh..ganas jugak imiginasi aku..

      0

      0
      • Anonymous says:

        memang org cina dah buat dah pun…tapi filem tu tak lulus tayang sebab mengagungkan komunis, komunis tu mana ada baik

        0

        0
    • Lolita Hastag says:

      nama pun filem , yg serious sgt kenapa, susah lah kalau semua nak dipolitikkan

      0

      0
  16. izzah says:

    tayang jer ler…
    klu sesapa rs citer tu tk betul tak yah la tgk…
    demokrasi maaa….

    0

    0
  17. Anonymous says:

    kau jangan lah kutuk cina. aku kawen dengan orang cina masuk islam ni.

    0

    0
    • tina says:

      bukan kutuk cina tapi dorang kutuk lim guat eng tu lah

      0

      0
    • Anonymous says:

      entahnya…aku beranak 2 kali pun doktor cina yang sambut anak aku..

      0

      0
    • Anonymous says:

      kalau cina dah masuk islam Alhamdulillah.sedangkan Ridhuan Tee tu pun mengutuk bangsa dia sendiri & tau macam mana kiasu & puakanya bangsa dia tu.

      0

      0
      • Anonymous says:

        itulah pasal. aku heran kenapa orang dislike komen dia (yang dia kata suami dia cina masuk islam tu) padahal suami dia masuk islam tu bukannya haram pun yang korang nak dislike sgt.
        serius aku tak faham dengan orang kita kadang2 ni

        0

        0
  18. sarah says:

    tak guna punya cina kafir..kalau pi pulau pinang, orang cina naik tocang, sombong bukan main..their loyalty toward Malaysia should not be trusted..Cina kafir ngn yahudi nie lebih kurang ja suka hisap darah n tindas org Islam..Boikot barangan CINA and YAHUDI

    0

    0
    • Anonymous says:

      kau boikot lah sorang2…kami ni masih memerlukan…jiran aku cina tlg hantar ayah aku g spital time sakit. anak aku sakit pun doktor cina yang rawatkan.

      0

      0
      • yuuuu says:

        kau jumpa lah doktor cina sorang2…aku jumpa doktor melayu, murah pun murah

        0

        0
      • Tokiooo says:

        Owhhh… rupe2 nya kt mesia ni tade doktor melayu. baru ku tahu

        0

        0
      • Nina says:

        hello melayu.cakap tu jangan la naïve sangat.memang ada cina baik,semua bangsa pun ada baik & jahat.satu dua cina baik,kau dah start fikir melayu ni jahat ye.kau ingat kalau DAP perintah negara,jiran or doctor kau tu akan sokong siapa?
        datuk aku ada cerita di Kajang dulu tahun 30-an ada sorang doctor gigi Jepun.baik dengan orang kampung (orang melayu ni terima aje bila bangsa lain baik ngan dia,kalau doctor melayu la gi kampung cina ke haram la diaorang nak baik).20 tahun dia di Kajang.rupanya bila Jepun masuk tanah melayu,dia salah sorang jeneral Jepun.ambik kau.lahi sekali,orang melayu jangan la naïve sangat.silap hari negara tergadai,kita sembah aje la bangsa lain nanti.

        0

        0
  19. fadura says:

    PR – kami mengamalkan kebebasan bersuara…erkkkk…??

    0

    0
  20. ... says:

    tak pa laa..orang penang boleh beli CD cetak rompak pon

    0

    0
    • dot3 says:

      taw xpa…gang Guan Eng jgk yg buat cd cetak rompak tu nanti..
      asal untung p kt dia, cetak rompak pn xpa..bila untung p kerajaan smua salah..
      taik hanjing betoi

      0

      0
  21. kesah says:

    umno dlu laen,,umno skrg laen..

    0

    0
    • tari says:

      tp umno dulu dan skarang 2,2 lg better drpd DAP, PKR and PAS combined

      0

      0
      • Only CT (In The World) says:

        Cuma kita kena buang golongan liberal tali barut Pakatan dlm UMNO mcm Nazri Aziz Flip Flop Namwee supposrter, KJ (press secretary dia Regina Lee Dap Hardcore supporter, jgn sesekali lupa dosa KJ zaman Pak Lah, terlalu banyak), Hishammudin Cium Keris Minta Maaf/ Menteri Amaran), Tengku Adnan (lebih western dari western, ) yg lain pun ramai lagi cuma nama2 ni je yg sedang berada di atas hieraki kuasa…kalo bole Ah Jib Gor tu pun harap insaf lepas org2 dia kena singkir nanti masa perjhimpunan agung UMNO nanti….dah tiba masa pejuang UMNO berjiwa melayu sejati bberkuasa bukannya golongan aristokrat dan kerabat bergaya hidup barat ni memegang kuasa atas undi orang Melayu kampung…Ya Allah selamatkan UMNO kerana PAS sudah tergadai roh dan maruah mereka demi kuasa….PKR memang x de harapan pemimipin mereka sah2 agen yahudi freemason dan LGBT

        0

        0
  22. bbb says:

    tak yah dok kalut sgt boleh dak…kalo tayang kat panggung pun brapa kerat jaa yg pi tgk…hangpa tunggu ja lah tahun depan…filem ni nanti main kat tv…pakatlah ramai2 dok depan tv…pastikan ada kopi o kaw satu teko…kalo tidak ada yg tertidoq pulak nanti…

    0

    0
  23. 1malaysia says:

    Penang did not ban any cinema operators from screening the controversial Tanda Putera film that begins today, with Chief Minister Lim Guan Eng (pic, below) promising no action will be taken against cinemas that screen the film.

    But he said the state government issued the advisory as the film had “crossed a red line in using public funds to propagate lies that promotes hatred instead of racial harmony between the various races in Malaysia”.

    “Just like any travel advisory issued by the government for the safety of citizens travelling in strife-torn or dangerous countries, this advisory is issued to cinema operators to highlight to the public the dangerous lies in this film that can only threaten and tear the fabric of national and racial unity in the country,” Lim said in a statement issued in George Town today.

    0

    0
  24. Anonymous says:

    Apa yg Guan Eng sakit hati sgt..apa pun nak dipolitikkan..bosan..bangsa dia bukannya tgk cerita melayu pun..kalau adapun..boleh kira dgn jari, itu pun kalau ada la..x payah pedulikan sgt P.Pinang nak tayang ke tidak filem ni..bukannya org cina nak masuk panggung nak tgk cerita melayu pun..diaorg sibuk tgk cerita cina dgn org putih je..

    0

    0
  25. aku bukan isteri dia says:

    cerita tanda putera dah dipertontonkan dekat semua penjawat awam sebelum pru dulu.kami ‘dikerah’ untuk menonton,kedatangan diambil,jika kedatangan tak memuaskan,ketua jabatan akan diambil tindakan.harap maklum ye kawankawan

    0

    0
    • rozie says:

      baguslah,.sbb ramai kakitangan awam yg sering gagalkan usaha baik kerajaan BN dan canang keburukan padahal x pernah bg idea penambaikan..

      0

      0
    • mrto says:

      Bila plak ada tayangan percuma benda ni??? aku pun kakitangan kerajaan… xde pun kerahan o watsoeva.. member pun ckp xde..so jangan pandai2 kata semua… apepun memang malaysia ni da lain macam.. asyik politikkan sentimen perkauman.. pembangkang o kerajaan sama je.. kenapa kita tak boleh jadi macam dulu.. aman damai.. bergaul seperti satu keluarga tanpa pandangan sinis

      0

      0
      • jah pekasam says:

        betul3, jah sokong mrto..jah pun keja gomen..x de pun tayang percuma..jangan nak wat provokasi kat sini..lebih baik kita berdamai..

        0

        0
    • Hihihi says:

      mmg ptt buat cmtu supaya kome smua taw sejarah..celik sikit..cuba ambik positif filem tu utk pngarajan..moral value yg baik tu ambik la..untung dorg bg tonton free bkn suruh byr..hehehe

      0

      0
    • dee says:

      Penipu. Saya penjawat awam gak. Tak kena tonton pun…

      0

      0
  26. nok gebuzzz says:

    x payah la nak komen pjg berjela……..sakit mate membacanyer,buat kesimpulan ckit2 dah ler….!!!

    0

    0
  27. budaklawbijak says:

    xpayah tayang sATU NEGARA…kalau sekadar nak memecahbelahkn kaum…stop it la

    0

    0
    • doctor says:

      kau pun takut dengan bayang2 sendiri jugak ke??? memang bapak lim guat eng ni lah sebab terjadinya tragedi berdarah 13mei, tu pasal lim guang eng tak nak film ni tayang, nak sembunyi kelakuan buruk bapak dia, see…ada agenda disebalik kepuraan lim guat eng, MENYAMPAH

      0

      0
    • anonymous says:

      kau baru budak law, aku ni dah 14 tahun jadi lawyer..lagi bijak kot dari kau..sekadar tayangan film takkan memberi apa2 kemudaratan pun..yg penting gunakan akal untuk menilai..banyakkan membaca, mengambil tahu..sejarah negara sendiri kenalah tahu, bukan dengar apa org lain beritahu dan terima bulat2 aje tanpa guna otak untuk analyze..jgn dengar saja apa org lain cakap, esp politician..be it on the govt side or the opposition…nasihat aku belajar rajin2 habiskan LL.B tu sebelum komen merapu mcm ni..

      0

      0
    • Anonymous says:

      nama je budak law, tapi sayang…BANGANG

      0

      0
  28. fira says:

    aku pun penjawat awam..xder pun kena paksa tgk, so xyah mention perkataan semua penjawat awam, org yg tgk blk dgn kesedaran bkn dgn kutukan

    0

    0
  29. Anonymous says:

    Haaaa org penang…….pilih la lagi DAP tu…..hamek korang…..itu baru filem depa sekat…byk perkara lagi, lebih2 lagi utk org melayu depa akan sekat….amek habuan..

    0

    0
  30. hanie says:

    Bagus! Niat elok namun beragenda..lepas tengok citerni mentaliti lebih berbaur perkauman!sejarah ibarat yang perlu dikorek..yang baik mmg sedap dicanang tapi cube anak terberanak tak berbapak sebolehnya nak tanam idup idup…kepada suhaimi baba kalau mengaku diri itu islam,berdakwahlah dengan jujur! Beb…ilmu sejarah bukan setakat di buku teks jer beb…sebaliknya ilmu sejarah ni luas dan merata-rata..srjarah terbahagi pada sumber,pemikiran,fakta dan juga falsafah…bila dah faham landasan ilmu sejarah baru boleh dia nak cerita banyak…bukan sebab ko rase-rase atau nak kipas kipas hokeh?mulai saat ni rentikanlah kome nak salahkan cine jer….dari mula sampai akhir sejarah memang melayu kuat membodek…yang paling buruk bila salah sendiri ko tuju bangsa lain pulak!ptuiiihhhhhh sejarah bukan na salah menyalahkan sesiapa..sebaliknya sejarah adalah untuk kita ahu kebenaran untuk mrmbetulkan kesilapan!

    0

    0
  31. TANDA PANDU PUTERI says:

    aku nak share satu criter yg jadi kt penang ni. punya racist nya sampai buku keagamaan yg Islamic tu kedai buku international kt penang label as ‘malay religion’. alkisah time aku kejer kt kedai buku tu ada sorg makcik ni cari buku agama. dia dok tgk label tp tak jumpa sekali bila nampak label ‘malay religion’ dia terus panas lg komplen kt kami. workers kt situ mostly non malay cm buat bolayan. sekali makcik tu speaking london lg bgtau dia professor terus gelabah diorang. hah. so kalau tanda putera tak dapat masuk tu biasalaaa..sendiri mau paham laaa~sedih

    0

    0
    • hihihi says:

      patut ketengahkan isu ni tanda pandu puteri..buat pengajaran supaya melayu ni sedar sikit..dh nmpak tanda2 penang ni nk jd negara DAP sendiri.buat rules cm Penang ni Negara depa..

      0

      0
  32. Suhaimi babal says:

    Padan muka shuhaimi baba!!! Hamek kauu

    0

    0
  33. Aku1 says:

    KAN AKU DA CKP..MESTI PUAK PEMBANGKANG ADA JE AYT NK BACKUP…CE TGK CE TGK…Come on la..

    0

    0
  34. aku tetap aku says:

    Aku nak tengok Tanda Putera 1000 x, aku orang melayu dan Islam tulin. Jangan jadi pengampu cina macam PKR dan Pas. Bongokkkkkkk

    0

    0
  35. Anonymous says:

    kakitangan awam yg lain xde pun kena kerah tgk citer nih…ckp berlapik skt…

    0

    0
  36. oi kamu semua says:

    penyekat bodoh..penengok bodoh..pengomen bodoh..kamu smua bodoh..

    0

    0
  37. Anonymous says:

    nak tanya sikit…
    korang yg banyak komen ni dah tgk movie nie ker?
    kalo belum pergi la tgk jgn asyik cakap meletop2..sayang filem msia la bagai….

    bg aku mudah jer…yg baik kita ikut buat teladan yg x baik tu kita tinggalkan jer…

    0

    0
  38. pengundi atas pagar says:

    kalo oposition ni dok pro cina…pas +keadilan tu x bagus korang kata….

    bn lak dok corrupt dan kenduri semua harta negara…kononya nak bela melayu padahal geng2 mamak n family n friend yg kaya raya….kita ni dok bayar cukai bagai…

    so aku nak undi saper?camgitu baik aku undi korang yg pandai cakap kat sini…
    malaysia ni lg maju yer?

    0

    0
  39. melati says:

    Yg bodo nya pembuat Filem ni..benda sensitif tak yah lah buat filem, kalo boleh anggap tu zaman dolu2 …konon nak tiup kan semangat merdeka dan secara tak langsung filem ni segaja nak laga2kan benda yg berlalu..janji kita hidup bahgia tak yah nak buat benda2 bodo ni? harap2 filem ni boleh di kategori filem kedua dpt kutipan tertinggi selepas filem kampung santan lemak..(satu lagi jangan tipu penonton konon kutipan berjuta2 selepas 2 minggu tayangan, tektik yg paling bangsat tektik macam ni lah..jatuh kan filem melayu.

    0

    0
    • Anonymous says:

      ko yang BODOH BOTINGKEK2…x reti nak menghargai sejarah malaysia…x mustahil suatu ari nanti anak ko jadi kuli batak , x pon kerja kat kandang babi guan eng tu nanti

      0

      0
    • Only CT (In The World) says:

      Dah lah cina bodoh x payah menyamar baik ko pergi beromen dgn Alvivi bole wat threesome…best tu….cina kan semua boleh, itu sebabnya kaya raya

      0

      0
  40. shahz says:

    ape kate pakat ramai2 gi tgk filem ni.. x rugi pon sebab at least blh refresh balik sejarah kat msia ni.. ketepikan soal politik yg memang x kan berkesudahan..
    yg penting kite patut hargai perjuangan org2 terdahulu smp bermandi darah nak pertahankan tanahair sendiri..

    0

    0
  41. Dian yg Dungu says:

    ko baca komen dari mula ngok!!

    bodosss

    0

    0
  42. pejuang negara says:

    Filem nie sedih sangat ! Korang patut tgk filem nie… Kalau lah pilihan raya baru2 nie DAP menang,hak-hak istimewa orang melayu akan hilang !! So, bersyukur laa dengan pemimpin sekarang yee dan hargai lah pejuang2 negara dahulu yg bersusah payah untuk dapatkan kemerdekaan negara nie…kalau tak de diorang semua nie sampai sekarang laa kite tak akan merdeka …..

    0

    0
  43. lim guan penyelamat says:

    jgn korang lupa yg si lim guan eng ni pernah dipenjarakan kerana nak menyelamatkn maruah perempuan melayu islam yg telah dirogol oleh seorang menteri melaka tahun 90an dulu..melayu mudah lupa

    0

    0
    • Libra says:

      Pirah mabokk penyelamat konon..lge mmg dh bajet la akan dibebaskan dr penjara. peguam n bar concil side dia. prison jjuz a political gimmick. minah yg involve pun dh move on minta jgn involve kes dia dgn politics.

      0

      0
  44. orang says:

    pakak jadi hambo pek ajik palo blako…….. mapuhhh gi arhh sep mu… org wt gotu,, wt goni… manusia kalu dei bodo, bodo situ lah,, xcerdik jugok… ni lh org kto, CERDIK XLEH TMPANG, BODO XLEH NK AJAR…. siye kdg2 aq tgk.. manusia komen mcm2, tp kdg2 dio xthu dio sdg menyerlahkn keBODOHan nya tuh… kalu bodo jgn la tnjuk… wt2 crdik sket….AJIKK PALOOOO…..’sy botak xde rmbut, bini sy pakai topi keledar’

    0

    0
  45. X LUPA SEJARAH says:

    JGN KORANG LUPA TUN DR MAHATHIR YG BELA SEDARA ISLAM KITA DI BOSNIA N PALESTIN …APALAH SGT BANTUAN LGE TU…MELAYU BANGSA LAIN BARU TLG SIKIT DA LEMBUT HATI INGAT SMPI MATI…JGN CKP I RASIS …MY PARENT HNTR I N MY ADIK2 TO CHINESE SCHOOL COZ 16 MEI NAK SUH KAMI PANDAI BAHASA CINA X MAU JD MCM DLM PANGGUNG WAYANG TU…KAMI DA RASA HOW THEY TREAT US INI CITER BENAR KAMI X LEH PAKAI BAJU KURUNG XD KELAS UNTK SUBJEK AGAMA ISLAM..MEREMPAT CRI KELAS PADAHAL TU SEKOLAH CINA KERAJAAN..N BNYK KEBENARAN LG BUT THIS NOT PROPER FORUM TO DISCUSS ABOUT IT…KMI SOKONG TANDA PUTRA!

    0

    0
  46. saya dah tengok filem ini.
    Tiada unsur menghasut pada saya kerana apa yang diceritakan hanyalah sejarah.
    sejarah yang difilemkan.
    sangat menarik, penuh dengan fakta.

    cerita ini lebih menarik dari lemak kampung pisang abg hans.

    0

    0
  47. Anonymous says:

    filem ney da tyg kt u sy…tp sy tdo…n bgn jap n tgok g2 je…kte xle bpolitik dlm kampus..tp ciap bg baju n button batch ag..hmm…

    0

    0
  48. […] Pinang di bawah pimpinan parti DAP bertindak mengarahkan agar filem ini disekat tayangannya di Read More This entry was posted in Hiburan and tagged Arah, Filem, Pinang, Pulau, Putera, Sekat, Tanda. […]

    0

    0
  49. sue says:

    rasanya mende yang sensitif begini tak perlu buat filem. kite nak hidup aman dan damai kan. dan org melayu pun ramai yang datang dari indonesia/jawa etc. so yang purely rakyat malaysia adalah org asli. chinese masih ramai yang duduk lebih lama dari org melayu non org asli. correct? so.. why argue. to watch/read is good so that its widen your perspective but do your history check as well. jgn terima bulat2. baru cerdik.

    0

    0