Written by AbangNara | February 4th, 2015

Maafkan Abang Nara kerana tergelak. Dah lama tak dengar perkataan ‘Mat Saleh Celup’. Rasa geli ulu hati membacanya. Secara jujur, kesian juga dengan nasib yang menimpa Nurul Wahab apabila nama anak terbarunya, Raphael menjadi topik perbualan ramai. Ramai yang menganggap Nurul perasan nak jadi omputih dan menggelar penyanyi itu sebagai ‘Mat Saleh Celop’ semata-mata kerana menamakan anaknya dengan nama Raphael.

nurul wahab

Setahu Abang Nara, nama Raphael adalah nama salah seorang malaikat. Bukannya nama omputih di England, Spain atau pun Venezuela. Mungkin ejaannya yang agak berbeza dan nampak agak ke’orang’ putihan. Namun itu semua tak ada masalah asalkan makna nama tersebut baik. Biasalah bab-bab nama anak ini memang topik hangat di kalangan orang Melayu. Bagi Abang Nara selagi senang menyebut, tak berapa panjang dan membawa makna yang elok, itupun dah cukup bagus. Kata Nurul:-

Setelah saya mengumumkan nama Raphael, saya mendapat banyak teguran. Malah ada juga yang mengkritik saya sebagai mat salih celup gara-gara nama anak. Sedangkan saya sudah bertanyakan kepada beberapa orang alim sebelum memberikan nama itu kepada anak saya.

raphael

Untuk makluman, menurut Nurul, nama Raphael diambil daripada bahasa Hebrew yang bermaksud Israfil iaitu malaikat peniup sangkakala ketika tibanya hari kiamat. Selain itu, Raphael juga bermaksud penyembuh. Dah cantik dah maknanya tue kan? Entah kenapa masih ada yang dengki. Agak pelik dengan orang kita ini. Nama anak sendiri letak macam nama pelakon Sepanyol sampai tak penuh kad pengenalan, lepas tue boleh pulak kutuk nama anak orang lain. Ish,ish,ish. Sumber Utusan.
vendor P.S: Berita baik bagi anda yang berminat ingin menjadi vendor! Vendor Boutique Concept baru akan dibuka di Kota Bharu, Kelantan bakal menempatkan lebih 50+ vendor. Tudung, jubah, baju muslimah, fashion, cosmetics, semua jenis vendor dipelawa! Berminat? Cepat call / Whatsapp : 019-3618718. Like! www.facebook.com/gudangmy dan follow di instagram @gudangmy.

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

38 responses to Nurul Wahab Dikritik ‘Mat Saleh Celup’ Kerana Namakan Anak Raphael

  1. mew says:

    Biarlah nama anak dia nama mat saleh. Dah anak mat saleh. Laki dia kan mat saleh.

    0

    0
    • Anonymous says:

      ntahnya… anak dia,,, suka ati dia la… pls respect other choice… org pun akan respect kita… bak kata org tua,… rambut sama hitam.. hati lain2.

      0

      0
    • Anonymous says:

      ntahnya… anak dia,,, suka ati dia la… pls respect other choice… org pun akan respect kita… bak kata org tua,… rambut sama hitam.. hati lain2..

      0

      0
    • mawar berduri says:

      Xkesah la anak dia nak nama apa pun tapi yg aku peliknya NURUL WAHAD DEEP bunyi hujung nama dia ada nama keturunan laki dia pulak siap berdeep2 bagai dah macam orang putih, seelok2nya dia yg mencorakkan laki dia supaya ikut islam bukan dia yg ikut bekas agama suami dia!

      0

      0
      • Amalina says:

        dea ikot suami dea. suka hati dea la.. nama tu bukan masuk dalam ic. nama glemer ajer pon. manusia cam kau ni lah yang tak pernah puas hati ngan orang.

        0

        0
    • Shamil says:

      setuju…dah memang paknya mat salleh.
      mcm member aku org pantai timur, suami jawa selangor nama, nama anak ryan.

      0

      0
    • siti anzalana says:

      xkan si nurul nk bagi nama anak dia sugiman? jaafar? sukardi?anak dia suka ati dia la..yg nama elok mcm anzalna pun seksi x ingat.raudhah..al islam..yg pnting cara didikan tu..knapa yg nama siti rozina xde pertikai pun? sb nama mlayu ke?

      0

      0
    • itik sekati berkati kati says:

      betoi tu..bapak dia pon mat saleh..ikut dia la nak bagi nama ape…daripada org melayu kita ni bagi nama tah pape..panjang sampai 2 mukasurat.. lagi tak boleh blah…

      0

      0
  2. yaya says:

    ape saje matsalleh celup mmg budak ni keturunan matsalleh dia nye pasal lah nak nama apa.. yang ada tu belacan terselit kat gigi masih lagi nak nama kan anak mcm om putih…

    0

    0
  3. kutu says:

    macam tak biasa dengan perangai dengi busuk hati org mesia ni..
    macam kes ning dulu la..letak nama anak bunyik mat saleh pon orang komplen.
    dah bapaknye omputeh ape nk pelik..
    orang kita ni tak habis2 cari salah orang lain.

    0

    0
    • minah jambu tk suka scandal says:

      ada orang mlayu kawin orang mlayu tulis kenape dorang kasi nama anak dorang tu denial ? macm nama orang puteh jugak kan ????????? tu yg nama awi rafael tu macm nama orang puteh jugak !!! jangan nk sebok2 lah nama anak orang huh ! suka hati nurul la nak kasi nama anak dia ape !!! kalau dia nk kasi nama anak dia setan pon ape korang peduli ! dia punye suka la !! orang malysia meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeemang macm gitu !!

      0

      0
  4. no name again says:

    Raphael ,rafael, macam org eja soffiya, sofea, sumaiyah, sumayya…sama je ejaan je lain kan sebutan kn sama adusss…..

    0

    0
  5. klcc says:

    dah mmg bapak nye matsaleh celup ape nye? lgpon islam ni bukan milik arab or melayu! lantak p la nak taruk nama apa pun janji maksudnya baik baik.

    0

    0
    • Kek Pandan says:

      tu lah kan, sebenarnya org melayu kita jer sensitif melampau. Kat negara arab tu…ada yg nama macam islam tapi dorang bukan islam. Nama kalau ada maksud yg baik dah cukup.

      0

      0
    • cerry berry says:

      Anak aku nama AHMAD ALBAB klasik gitu xyah omputeh2 sangat hahahahahahahahahahaha….

      0

      0
  6. Jenab says:

    Nurul , abaikan je mulut2 busuk puaka dengki tu .. yang penting anak u , bukan anak dorang .. sibuk sibuk sgt kenapa tahhh , cukup pantang org suka sibuk hal orang lain ni

    0

    0
  7. anon says:

    Ade ke kata mat saleh celop, kan ayah budak tu mmg mat saleh. Lantak dia lah nak kasi nama ape pun. Ramai betol penyibok…. Yg melayu tulen mcm bienda, apek, fasha…..bagi nama anak ala2 latin or mat saleh, takde pulak yg bising. Anak nurul mmg keturunan mat saleh, so tak heranlah dia nak kasi nama mat saleh pun. People……just mind yr own business…

    0

    0
  8. Anonymous says:

    Nama2 Islam lebih indah dan sedap didengar.

    0

    0
    • enteryourname says:

      yeeeee….yg nama nye siti nur solehah bedah tu tak juga soleh2….

      0

      0
    • Athena says:

      Tahu tak, tak kisah nama bunyi macam orang putih ke orang melayu ke orang arab, so what? Asalkan makna di sebalik nama tuh has a good meaning. And asalkan Raphael will grow up as a good citizen and a good kid in the future. Sick and tired with people who has got nothing good to say.

      0

      0
  9. dikcik says:

    ok fine laaa nk namakan anak dengan nama mat saleh….islam tak larang…tp dia sendiri dah macam minah negro celup…dengan pakaian mcm tu…oppsssssssss sorry

    0

    0
  10. kelas mengaji says:

    nurul..ko g minum qu puteh lah baru layak nk tayang lengan ko tuh!!! aku pelik lah cm mane care ko didik laki ko ke arah islam..ko pon yg hado..

    0

    0
  11. Anonymous says:

    yg org melayu nama dia Mat Salleh tak ada masalah pun…..

    0

    0
  12. anggung c sisimi says:

    Dapat toot omputeh jiwa pon omputeh. Still ko Melayu dan hitam.

    0

    0
  13. lantaklaorgnakckpape says:

    giler comel anak dia wei..

    0

    0
  14. Anonymous says:

    Anak kevin zahri pun nama raphael. Sibuklah korang ni… suka hati dialah.

    0

    0
  15. fatin manja says:

    Nama yg elok walaupun dieja ikut omputih.. sebutan sama, makna sama tapi mama nurul lupa.. aurat mama nurul perlu dijaga juga.. itu wajib. Bukan untuk nama shj mama nurul perlu tya orang2 alim.

    0

    0
  16. Zu Mohd says:

    Ni komen nama anak nurul nih bukan sebab busuk ati ke, myebok ke ape ke bla bla bla…
    cuma tertanya2 laaa, nama anak nye tuh walaupun maknanya baik tp raphael tuh bahasa hebrew bahasa yahudi bangsa laknat tuh
    so camne ek???
    cube pikirkan besama and bg pencerahan
    TQ all…

    0

    0
  17. khadeeja says:

    Nurul lebih cantik kalau tutup aurat. Semuga Allah beri hidayah pada Nurul. Ameen.

    0

    0
  18. ..... says:

    Yg komen ngative ttg nama nurul or ank dia kna igt… Syurga dbwh tapak kaki laki dia… Bkn mak dia, bapak dia, bekas laki dia @ kowang pon… Apa dia buat DOSA LAKI DIA TANGGUNG… Ada masalah dgn itu kew??
    P/S: korg hebat? Knp dok lam blog gossip… Wahahahahahhaaa…

    0

    0
  19. Mek Semah says:

    Ada masalah mnyebut ker? Itu masalah ker? Pggil ttp sma… Asal x ank korang boh ja nma MELAYU betoi mcm org dulu2.. Hendon ke… Rapeah ke…Kassim… Jalal… Jalil… Rokiah… Romli… Razali… Boh… Boh la… Ni korg pon blagak nk boh ala2 pak2 arab…. Bebelit lidah dah… Boh bejela2… Xsedaq naww diri… Phuiiiii la… Janji mmbawa maksud baik cukup alhmdllilah… Dr boh nma bjela2 tp hari2 pggil.. Ggurl…Boboi… Baby… Along… Bla..bla… Choiii la…

    0

    0
  20. Nor says:

    I yg jawa kawen banjar pun anak nama danial..?…apa masalah….nurul kawen org puteh lg…..sedap pe nama anak nurul..makna pun baik…..drp nama melayu yg x de makna berbelit2 lg nk nyebut…..ada anak nnti bg le nama yg korang suke kt anak korang sendiri…anak2 org bior le mak ayah dia yg bg nama…..hak dia…kan……jgn jdkan isu…..

    0

    0
  21. Nor says:

    I yg jawa kawen banjar pun anak nama danial..?…apa masalah….nurul kawen org puteh lg…..sedap pe nama anak nurul..makna pun baik…..drp nama melayu yg x de makna berbelit2 lg nk nyebut…..ada anak nnti bg le nama yg korang suke kt anak korang sendiri…anak2 org bior le mak ayah dia yg bg nama…..hak dia…kan……jgn jdkan isu…..

    0

    0
  22. idanis says:

    daripada yang langsung xda kaitan ngan mat salleh, tp letak nama mat salleh? ok lg nurul ni.. sesuai. maksud nama pun baik. (pelik isu ni)

    0

    0