Written by AbangNara | December 8th, 2015

Sekeping gambar yang dimuatnaik oleh Nur Liyana Manan ketika bertemu dengan anaknya hasil perkahwinan dengan Romie telah mencetuskan konflik yang agak besar. Mana tidaknya, caption yang ditulis oleh Liyana Manan memaklumkan yang dirinya sudah hampir setahun tidak bertemu dengan anaknya itu. Sampai ke tahap anak dah tak kenal emaklah. Susulan itu, Hanez Suraya, isteri kepada Romie sekarang, menafikan dakwaan yang mereka tidak membenarkan Liyana Manan bertemu dengan anak-anaknya.

liyana manan

Untuk makluman, Liyana Manan tidak bertemu dengan anak-anaknya sejak Februari tahun lalu. Liyana telah banyak menghubungi Romie, menghantar mesej merayu mahu berjumpa anak-anak, tetapi tidak dilayan. Liyana hanya berpeluang bertemu dengan salah seorang anaknya, Putra Adreeshah, itupun jika anaknya itu ke sekolah. Ini bermakna Liyana sudah tidak bertemu dengan Putra Rayqarl selama 8 bulan. Jadi boleh fahamlah kenapa Liyana excited sangat berkongsi kegembiraannya.

romie hanez

Tujuan utama Liyana Manan memuatnaik gambar tersebut tidak lain tidak bukan ialah berkongsi kegembiraan dapat bertemu anaknya. Kata Liyana Manan:-

Saya hanya mahu berkongsi kegembiraan dengan keluarga dan teman-teman yang selama ini mengetahui saya terpisah dengan anak-anak. Doa bertemua dengan anak akhirnya Tuhan kabulkan. Saya tidak mengaitkan sesiapaun dalam “post” itu, jauh sekali menyebut nama Romie dan Hanez. Saya tidak menyentuh mana-mana pihak tetapi kenapa mahu terasa?

Keesokannya saya mendapat mesej dari Romie yang mendakwa saya mengeluarkan berita. Berita apa? Saya tidakbertemu wartawan pun ketika itu. Saya hanya mendiamkan diri. Jika anda duduk di tempat saya, apa perasaan apabila terpisah dengan anak-anak?

Selama ini adakah saya pernah membuat kecoh apabila sudah berbulan tidak menemui anak? Saya hanya mendiamkan diri, memendam kerinduan yang amat sangat. Siang malam menangis mengenangkan mereka, tetapi siapa tahu derita hati saya?

Apabila dapat memeluk dan mencium Putra Adreeshah, saya muat naik gambar kami sebagai pengubat kerinduan. Tetapi apabila masyarakat mula menilai, kenapa harus saya melenting? Jika saya jenis yang suka mencari gaduh, rasanya hari-hari saya bantai di laman sosial.

Saya tidak mahu memburukkan sesiapa. Apa yang berlaku di pusat membeli-belah tempoh hari membuka mata orang ramai mengenai sikap mereka. Ketika berpisah dengan Putra Adreeshah, banyak mata yang memandang. Akibat tidak tahan sedih, saya meraung.

Apa yang berlaku pada saya diperhatikan orang ramai. Ketika turun eskalator, ada beberapa orang mengekori dan menepuk bahu saya minta bersabar. Suatu hari nanti anak-anak pasti kembali ke sisi saya. Itu doa mereka.

lyana manan

Untuk makluman juga, Liyana Manan telah memberikan hak penjagaan anak-anak kepada suaminya, Romie. Namun seperti selalu, Liyana juga meminta diizinkan bertemu dengan anak-anak. Agak sedih membaca ayat Liyana yang berbunyi “mereka sudah ke Makkah, tahu apa hukumnya memisahkan ibu kandung dengan anak-anak“. Semoga Liyana terus tabah dan bersabar dengan dugaan ini. Semoga satu hari nanti, anak-anak akan mendapat kasih sayang daripada ibu kandung mereka. Sama-sama kita doakan. Sumber Berita Harian.

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

144 responses to Mereka Sudah Ke Mekah, Tahu Apa Hukumnya Pisahkan Ibu Kandung Dengan Anak-Anak – Liyana Manan

  1. miamiii says:

    dia orang tahu tapi saja je buat-buat tak tahu. tu je sebenarnyaaa.

    0

    0
    • Anonymous says:

      hanis suraya dr dulu sukar dipercayai.

      0

      0
      • Anonymous says:

        lain kali anak2 ko..ko la jaga. ko tu ibu…

        0

        0
        • Anonymous says:

          x paham kenapa pasagan yg bercerai suka buat things complicated. dah cerai…masing2 la jaga. give and take lah, ye dok?

          0

          0
        • lalalala says:

          kang jenuh pulak nak turun naik mahkamah tuntut nafkah anak…. org lelaki suka berdolak dalik bab nih…

          0

          0
        • SMN says:

          Hmmm…susah nak cakap. Kalau dia betul-betul nak jaga anak dia kenapa diberikan hak penjagaan sepenuhnya (saya assume sepenuhnya sebab kalau ada hak penjagaan bersama, Liyana boleh memfailkan aduan kepada Romie atas kesalahan melanggar perintah mahkamah jika Romie enggan membenarkan Liyana berjumpa dengan anak-anak dia) kepada Romie? Lagipun biasanya kalau anak bawah umur, hak penjagaan akan diberikan kepada si ibu melainkan si ibu melepaskan hak dia.

          Mungkin Liyana tak mampu menanggung anak-anak dia tapi tak sepatutnya dilepaskan sepenuhnya kepada Romie. Ataupun mungkin ada sebab kenapa hakim serahkan hak penjagaan kepada Romie. Sekarang kalau Romie tak benarkan Liyana berjumpa dengan anak-anak dia pun Liyana sebenarnya tak boleh ambil tindakan apa-apa melainkan dia memfailkan semula perintah penjagaan tu. Hmmm…

          0

          0
        • Kiah says:

          sepatutnya doakan kebaikan bukan keburukan. kalau si liyana nih materialistik sgt .. mcm2 nafkah die dah minta tau… korg ni fikir logik lah .. asyik nak buka aib org jer. macam korg takde aib dah perfect sgt. hak penjagaan dpt pada si romnie sbb liyana x tuntut apa2 nafkah….

          0

          0
        • Anonymous says:

          pmpuan musibat

          0

          0
        • Erra Fazurah Kim K says:

          Salam Semua,

          Umum ketahui berita mengenai saya keluar dgn anak ikan. Prime time gitu news tu uolls. #kauhado? ..anyways, anak kesayangan saya engku aleesya saya serahkan kepada bekas suami saya kerana dia lebih layak menjaganya. Saya tidak mahu sebarang spekulasi mengenai saya nusyuz atau tidak kerana saya perlu menjaga imej saya sebagai artis popular. Engku Emran sememangnya seorang lelaki yang baik dan para wanita dan para-para sakura diluar sana bolehla melebarkan sayap mengorat beliau. Saya sayangkan beliau sebagai seorang kawan dan teman lelaki tetapi tidak sebagai suami lagi. Sighh..terkenang malam pertama. Marathon uolls. Lazat x terhingga. Aum!

          Oleh itu saya memohon segala salah silap dimaafkan dan saya hanyalah manusia dan bekas model biasa. Tidak lari dari membuat kesilapan berulang kali kerana seronok juga kadang-kadang. Korang jgn tipu diri sendiri ok. Be realistic sikit.

          Akhir kata, tingkatkan prestasi kurangkan kontroversi berdiri diatas bakat sendiri. Assalamualaikum.

          0

          0
        • septembergone says:

          zaman skrg, klu bercerai, baik bg bapak je jaga anak..lg2 klu anak lelaki..sebab?? ohohohho…jgn bg bapak tu senang je goyang kote dgn bini baru…bg dia rasa payah. ank dah besar nnti pandai la cari kt ‘sana’.

          0

          0
        • Irfan says:

          dimana ada artis..disitu ada ..SAMPAH!

          0

          0
        • fikir dulu sebelum komen says:

          die nak jaga tapi suami die yg tak bagi

          0

          0
        • Nora Finnish says:

          nanti fasha cerai…jejai kan dapat kah?

          0

          0
        • liyana says:

          mungkin dia terpaksa beri hak pjagaan ank2 kpd bekas suami..mn tau bekas suami mtk hak tu klu nak di ceraikan..

          0

          0
        • Anonymous says:

          si hanes dan si somi busy kot,,, sedang mencari formula baru bagi perusahaan shampoo! :D

          0

          0
        • Mak semah says:

          Bodohnyer…bekas suami nk suruh carik pengganti la drp ko terus meraung n meroyan. Pergi la dating…ke haper ke kan?!

          0

          0
        • bimbo says:

          kau tau ke sbb apa dia bg hak pjagaan ank kt ex hsbnd dia? klau tk tau, baik diam. dr kau dpt dosa free

          0

          0
        • Tipah Tertipu says:

          Ko yg lepaskan hak…sekarang baru nk meroyan?!

          0

          0
        • tutti fruitti says:

          Aah..aku pun x fhm nape dia bole serahkan hak pd bekas suami.kalau betul sygkan ank bela dan jaga ajalah.psl nafkah xkan romie xleh bagi..dia pon tentu pk xnak lagi kontroversi psl ank plak kan lps kes haniz dlu. Kalau aku miskin dan sengsara mcm mana pun x sanggup la nk bpisah ngan ank2. ..ni mesti ada sesuatu ??!?!?? Undang2 pon ada apsal bengap sgt smpi dekat nak stahun x dpt jumpa… sori, not others fault kalau jadi cenggini

          0

          0
        • Anonymous says:

          Memanglah liyana tak menjaga….tapi tak semestinya dipisahkan terus dari mak mereka..romiang dan hames sengaja nak mengajar Liyana…kalau hati tu dah busuk dah ada sejarah buruk sampai bila2 buruk dan busuklah si romang dan pompan hames ni…

          0

          0
        • Anonymous says:

          Hoi erra, ko cerita malam pertama pelbagai ko dah kenapa?!

          0

          0
      • Anonymous says:

        Jom belajar bahasa Sarawak bersama Fazura.

        Kamek = Saya

        Kitak = Awak

        kimK = Fazura

        0

        0
      • Anonymous says:

        aku x paham. waktu bapak aku tinggalkan emak aku, mak aku jaga 4 orang kami. mak sanggup buat 2 kerja. aku plak kerja kilang. kami tinggal dgn nenek. bukan nk tuduh sesiapa, kenapa ibu melepaskan hak penjagaan kpd si bapa?

        0

        0
        • Anonymous says:

          mcm erra fazira…dia x tuntut nafkah ape2 beb…so fair lah engku imran yg dpt hak. tapi erra dpt hak lawatan/bermalam dgn si anak. itu yg sepatutnya…

          0

          0
        • Anonymous says:

          ko kne fhm. jika x disuruh hak pnjagaan kat ex hubby nnti si exhubby akan lepas tgn dgn isteri baru. kes3 sebelum ni byk mnunjukkan lelaki yg bercerai bisa saja buat bodoh.

          0

          0
        • kak cik says:

          sila baca surah talaq ayat 6….hadamkan

          0

          0
      • Anonymous says:

        walaupn dah bagi hak pjagaan pada suami..tu bkn bmakna tak boleh jumpa anak2 lgsung.
        eleh hanez tu plastik.
        so dah ade anak, mesti abaikan anak2 tiri tu.
        jgn sampai Allah tarik balik anak dlaam perot ko tu hanez.
        klu xde yg cucuk, mesti xde hal neh tjadi.

        0

        0
      • Fazira Wan Chick says:

        Salam Semua,

        Kenapa perlu gaduh-gaduh ni. Tak perlulah peningkan kepala pasal kehidupan saya. Saya gembira dengan kehidupan saya sekarang. Bebas dan tidak terkongkong. Saya boleh keluar dan berjumpa siapa-siapa sahaja yang saya suka. Kalau setakat Engku Emran, sekali saya petik 100 yang datang.

        Chillax.

        0

        0
      • Bibik says:

        Liyana mcm ada unsur2 cemburu dgn si bekas suami. Pergi la buat aduan ke apa yg patut. Dok jaja cerita dlm insta apa lahhhh….

        0

        0
        • Anonymous says:

          oii bibik..g buat keje, ngular je..hanez nak makan tu..g basuh baju hanez..malang hanez tu gajikan bibik mcm ko

          0

          0
      • Gedek says:

        Kesian nya ibu kandung dinafikan hak terhadap anak2..Romiang tu dh mcm lembu dicucuk hidung smenjak kahwin dgn Hamiz si hidung flower horn.Sampai bila2 pun aku x pecaya hamiz tu dh berubah.Tgu la esok2 ko beranak,bru ko sedar hamiz.Liyana,aku sokong kau 100%

        0

        0
      • Anonymous says:

        Mereka pisahkan anak dan ibu kandong nanti Allah pisahkan anak2 dia pula.Allah maha adil.

        0

        0
    • Mat Sahdo says:

      x semua species perempuan2 sanggup jaga anak2….walaupun berduit. huhuhu

      0

      0
      • Anonymous says:

        Erra…?

        0

        0
      • kaka says:

        awak rasa sbb apa faraid sorg bapa 2 bhgian manakala ibu pula 1 bhgian?
        sbb tugas bapa lebih besar dari ibu…jd kalau 1 kali ibu cebuk berak ank..2 kalai bapa kena cebuk anak. faham.

        0

        0
    • Anonymous says:

      Erra/Nora xde pape pun problem.. aman jekk! Yg rita ngan si liyana ni apehal complicated sangat? Xleh ke buat giliran jage ank? Kan senang drpd bergaduh camni,, hishhh!!!!!!

      0

      0
    • Kak Jem says:

      Ko yg nk ex laki jaga..sedangkan ko tahu waktu dgn ko pun dia x betul berselingkuh. Habis….nk meroyan meraung pe hal lak?!

      0

      0
    • Anonymous says:

      ikut seperti Rita Rudaini.. selagi ada hak nak tuntut.. pegila… tak guna nangis2..macam nak minta simpati pun ada.. kalau anda layak nak tuntut, mahkamah takkan tolak..

      0

      0
    • nona says:

      miamiii yang dislike statement ko tu kan mesti fan hanez suraya, hahahaha.

      0

      0
    • annoyma says:

      Satu Msia now dah tahu tembelang laki bini tu……agaknya lepas ni lagi teruk si liyana kene dgn kedua nye…..ngadu kat pejabat ugama dan ngadu kpd Allah swt….Allah Maha Mlihat…semua perbuatan akan dicatit…..bersabar banyak2.

      0

      0
    • minah jambu gerek says:

      helo hanez..u boleh nasehatkn laki u tu supaya anak2 boleh jumpa ngan mak kandong diaorang tak hah ! kenape anak2 laki u tk boleh jumpa mak kandong dorang ??? ape masalah Nye ??? ingattt u tu ngandong nanti kalau u beranak cmfirm muka anak u tu macm muka LIYANA MANAN …!

      0

      0
  2. Anonymous says:

    Kesiannyaaaa. Semoga LM tabah. Allah sentiasa bersamamu.

    0

    0
  3. Anonymous says:

    si bekas suami simpan anak2 …sbb x nk bayar duit nafkah???

    0

    0
    • Anonymous says:

      Permohonan akan diluluskan apabila kedua-dua pihak bersetuju dan si ibu tidak membuat sebarang tuntutan nafkah edah dan mutaah, sbb tu la hak penjagaan anak2 kepada si bapa.

      0

      0
    • minah jambu gerek says:

      kalau ye pon tknk kasi nafkah bila mak budak2 tu nk jumpa anak2 dia kasi aje lah ! bila mak budak2 tu kol hp bekas laki tk di layan eeeeee ape punye bekas laki prangai macm gini ni huh ! helo liyana kalau bekas laki u tu tk layan u ketok aje pintu rumah dia untok jumpa anak2 u kalau susah2 sangat nk jumpa anak ..

      0

      0
      • Anonymous says:

        sebab tu la liyana kena pi mahkamah.. buat aduan.. bole didakwa kot c suami tu sbb langgar perintah mahkamah. takkanla hati meronta2 nak jumpa anak pun masih berdiam diri lagi.. kalau asyik diam je memangla x jadi apa2. dah tau bekas suami tu x berapa nak baik sangat.. bole pulak duduk diam.. hairan la.. kalau jadi kat aku, rasanya aku pun jadi mcm rita rudaini.. tuntut habis habisan..

        0

        0
  4. Ser says:

    Kesiannyaaaa. Semoga LM tabah. Allah sentiasa bersamamu.

    0

    0
  5. Mat KimK says:

    Sabar je la ya

    0

    0
  6. Anonymous says:

    kalau melibatkan artis..mesti ada masaalah.

    0

    0
  7. ChanteQ says:

    Haishhhh… Speechless

    0

    0
  8. qila says:

    Tak tahu lah apa lagi yang diaorg mahu dalam hidup ini.. dah dapat isteri yang diidamkan, dah dapat hak penjagaan anak2.. dah dapat popular sekelip mata.. Kasihan Liyana, begitulah nasib seorang wanita yang tiada apa2 nama, tiada pembelaan, tiada hak bersuara, hanya doa yang mampu kami titipkan buat awak.. moga awak tabah dan kuat semangat.. doa ibu pasti akan termakbul suatu hari nanti.. Nak marah2 maki yang belah sana tu lebih2 pun kang lebih2 saya dapat dosa percuma jer.. dosa yang lama pun belum terhapus nih.. begitulah kehidupan.. bilalah ada KEADILAN..

    0

    0
  9. Anonymous says:

    kenapa hak jaga anak2 dpt pada romiang?

    0

    0
  10. Anonymous says:

    menbuatkan aku bertambah2 BENCI kt pasangan ni.. kak liyana tuntut la hak pnjagaan di mahkamah syariah.. lg2 ank bongsu blom lg 2 thn kn.. klu x dpt hak pnjagaan penuh dapat jaga seminggu 2 hari pun dh ckup.. kang romiang elak byr nafkah jd mcm aidil.. tkott bini..

    0

    0
  11. Labu says:

    Abih tu kenapa beri hak kat bekas suami. Jaga la sendiri. Dah beri mengungkit pulok doh.

    0

    0
    • lalalala says:

      bab nafkah…. faham x? kalau dia bela, nanti dia pulak yang letih turun naik mahkamah tuntut nafkah!!!

      0

      0
      • Anonymous says:

        Kenapa bila berlaku penceraian semua nak salahkan pihak perempuan?what about lelaki?tak kisah lah ke orang biasa ke.masaalahnya sama.my ex seorang doktor.pun liat nak bayar nafkah.turun naik mahkamah jawapnya. So lets debate ..jgn asyik salahkan ibu je….

        0

        0
    • aku says:

      ko ni labu..main pandai cakap je..kalau liyana yg jaga..silap2 jd kes rita rudaini la ni..bapak lepas tangan xmo bg nafkah kat anak…fikir sikit!

      0

      0
    • Labu Tak Sekolah says:

      ape ko ni labu.. ko faham ke hak jagaan tu camne.. liyana beri hak jagaan pada suami dia sbb kalau lawan kat mahkamah pun, kemungkinan besar laki dia menang.. tapi tak bermakna bila dapat hak jagaan tu, tak boleh langsung nak jumpa mak nya.. kena bertimbang rasa lah.. mak dia mintak jumpa sekali sekala je.. bukan hari2.. kalau tahu hukum, memang haram pisahkan silaturrahim mak dgn anak, atau ayah dgn anak.

      0

      0
    • Anonymous says:

      Bodohnya kau ni labu.so bila dah dapat hak jaga anak2,tak payah bagi anak2 jumpa mak diaorang yang mengandung & lahirkan anak2 tu.kau ni manusia ke apa?binatang pun ada perasaan sayang kat anak2.mengungkit kepala hotak kau

      0

      0
    • - says:

      kau nie bodoh ke apa? aku nie lelaki pun faham akan situasi yg Liyana kena tempuh.
      mesti lah dlm hak penjagaan, si Romiang akan menang kes nie coz dia byk duit and mampu utk tanggung anak2. while si Liyana itu surirumah, mana ada kerja… so, terpaksa lah serahkan anak2 kepada Romiang. faham tak??

      0

      0
    • Anonymous says:

      LABU BANGANG

      0

      0
    • minah jambu gerek says:

      kalau minah jambu lah kan minah jambu tkan kasi anak2 minah jambu di jaga oleh bekas laki yg dh ada bini tu biar minah jambu yg jaga sendiri makan tk makan itu blakang kire yg penting anak2 ada di depan mate ..masalah Nye minah jambu lom lagi kawin cmana nk ada anakkkkkkkkkk !!

      0

      0
  12. Diva says:

    Allah Maha Kuasa…..Ia dengar setiap rintihan umatnya…doa ibu ibarat satu kuasa yg x dpt dikatakan….Hidup mati tak tentu apa tah lagi niat hati naluri si ibu merindui anak nya. Percaya lah…karma akan memakan balik apa yg terjadi. Doa jgn putus sekali…

    0

    0
  13. ibuubai says:

    Sabar Liyana. Dunia ini bulat. Mereka pun takkan hidup senang dgn menaniaya org lain….

    0

    0
  14. DAHLIA says:

    Semoga dia bertemu kembali ngan anak2 nya…

    0

    0
  15. begood says:

    random:-
    sakit beranak jangan dibuat main
    baiki akhlak sebelum terlewat

    0

    0
  16. Keladi hamsam says:

    Janet suraya.. dr raut wajah Mmg susah nak percaya.. penuh hasad dengki.. contohi mereka yg pernah di cop perampas Tp adil dlm mendidik anak2 tiri spt dato ct, fasha sandha and memey suhaiza… Kalau ikutkan hati nak je hanez tu biar susah nak beranak sampailah dia minta ampun kpd Allah dan liyana manan..

    0

    0
  17. sekadar mengkondem says:

    dh rampas suami org tu pastu nk rampas anak2 plk…ape punye musibat la perangai pompuan perampas mcm ni..

    0

    0
  18. #najibdhgilakuase# says:

    HS bila ko nak sama LM. Hari tu yek yek jer.. to LM bersabar yea..Allah sentiasa bersama orang yang sabar. Jgn ikut perangai pihak2 sana tu. Bia kan mereka. Sebenarnya diaorang tu takut bayang2 sendiri..Sabar LM..

    0

    0
  19. Buntals says:

    Adakala bila wanita melepaskan hak jagaan anak adalah disebabkan lelaki itu sendiri. Bila wanita memohon bercerai tetapi lelaki tidak memberi dan mahkamah akan menangguhkan beberapa kali sehingga persetujuan dibuat jadi inilah hasilnya. Dr keluar masuk court yg byk lagi aib pasangan dibuka si isteri rela hak jagaan anak diberi kepada si ayah dgn syarat diberi hak untuk berjumpa. Tapi ada juga bekas pasangan terlalu berhasad langsung tak memberi izin. Kasihan anak mahupun ibu jika jadi begini. Bila digantung tak bertali hanya yg melaluinya saja yg merasa….

    0

    0
  20. Anjoyo Kucing Korea says:

    Kebykkan kes, bekas suami akan coba sedaya upaya ambik hak penjagaan anak dgn satu tujuan je – untuk menyeksa bekas isteri. Korang ingat, lelaki ni rajin sgt ke nak jaga anak?

    0

    0
  21. Benci perampehh says:

    Perampehh mmg terus merampehhh..

    0

    0
  22. eeeee says:

    hak perjagaan jgn sesekali lepaskan. kalo dah lepas tanggungla sendiri. seberat mana pun masalah ko facing. anak jgn la dijadikan galang ganti. sekarang baru nk rasa.. sanggup je aku tak dpt nafkah ape2, tp anak no way la nk kasi kt org, huhhh never!

    0

    0
  23. nak cuit sikit says:

    rata rata LELAKI MELAYU NI….BILA TAKDE DUIT PAW DUIT BINI…BILA DAH BANYAK DUIT KUMPUL BINI BINI….memalukan !

    0

    0
  24. bikin panasssss says:

    dah tahu rindu…jagalah sendiri!

    0

    0
  25. Anonymous says:

    aku pun nk tanye mende sama nape bule laki dia dpt hak penjagaan…bkn slalunye ibuke yg dpt hak penjagaan

    0

    0
    • ChanteQ says:

      Slalunya mcm tu la, anak lelaki akan dpt kpd ibu , sebaliknya anak perempuan akan dpt hak penjagaan kpd bapa. ( setahu saya la, klu salah sila betulkan )

      0

      0
  26. kikilala says:

    tngok liyana ni elok je, akhlak dan pemakaian pon elok. patutnya bagi la dia kerap jmpa. lain la kalo dia kaki mabuk, pakai and prangai cam pelacur yg suka bnda2 haram, baru la kena sekat atau pantau lebih bab2 anak jumpa..kesian kt anak2 liyana…

    0

    0
  27. a mom says:

    kesiannya Liyana Manan.. 8 bulan x jumpa anak.. sedihnya.. as a mom.. sy sgt memahami akan penderitaan itu.. InsyaAllah Allah akan membantumu.. insan2 yg teraniaya.. amin ???

    0

    0
  28. Hanis says:

    nak minta simpati awam ler tu….

    0

    0
  29. tokioo says:

    Liyana Manan patot mohon hak penjagaan bersama. Tapi jika lg berani mohon hak penjagaan mutlak. Mmg lah kalau nk bawak naik court kena kuarkn kos lawyer. Bukan murah beb. Riban2 gak. Lagi panjang kes lagi lah bayak mkn kosnya.

    0

    0
  30. Anonymous says:

    8 bulan..ko pergi court la….ngadu2 kat media….buatpe lak? kita bukan hakim.

    0

    0
  31. kak cik says:

    byk kan bersabar liyana…pasti ada hikmah disebalik sst.
    sbg ibu bykkan berdoa….doakan ank2 dikurniakan ibu2 tiri yg baik. klau dpt ibu2 tiri baik maka tidak akan jd masalah utk liyana berjumpa mrk malah kebajikan mrk jg terjg…ingat doa sorg ibu pd ank2 ini mudah diperkenankan Allah
    (rasanya mak tiri no 1 mesti bertuah sbb dpt madu yg baik)

    0

    0
  32. Mak Temah says:

    Dia ni yg bodoh… knp bg hak penjagaan tu kat si bapak… Ko jaga la…. Ko tu yg nak hidup senang kot… pegi la jumpa anak ko… sapa yg larang….yg dok ni meroyan buat apa…!!

    0

    0
    • Anonymous says:

      ada sebab tu….bukan suka2.
      jangan ringan hati cakap org bodoh..

      0

      0
    • Pak Temah says:

      Bodoh betul bini aku nie wahai Mak Temah… sah2 lah Liyana tu surirumah…tak bekerja..so, klu tak bekerja nak bagi anak2 makan apa? makan Aiskrim 1Malaysia ka??

      and Romiang byk duit..mampoo utk jaga anak2. sah sah lah dia akan menang kes penjagaan anak2.

      0

      0
    • Anonymous says:

      kak temah y bodoh…kak,sy doa satu hari nti akk bercerai dan sy nk tgk akk fight tuk dptkan hak penjagaan anak dan lain2 nafkah yee kak…klu laki akk jenis y liat,kes x settle bertahun2 akk jgn meroyan pulak yee….org laki mmg pndai main saiko kak….klu akk x bg hak penjagaan anak dkt diorg,naik turun laa mah bertahun2 kak…tu pun klu umur akak pnjg lg…klu dpt hak penjagaan dkt laki akk bl laki akk x bg akk jmpa dgn anak2 akk jgn gile meroyan pulak tkut2 nti masuk tanjung rambutan lak…hehehe…

      0

      0
    • momomomo says:

      Ingt senang nk cerai…mn tau xnk lepaskn…nk gntung xbertali ke..klu nk cerai dgn syarat hak penjagaan penuh…hmmmmm

      0

      0
    • Anonymous says:

      liyana ni pegang projek besar kat uitm puncak alam. dia mmg terlebih mampu

      0

      0
    • miss lollipop says:

      mak temah, ko ni memang typikal melayu kuno la..

      aku tak paham apa masalahnya kalau hak penjagaan anak2 tu bapa pegang je mesti ibu dipandang buruk.. tapi kalau ibu yg pegang hak, takde orang pun nak kecam bapa.. ko tau dalam islam, bapa yang perlu pegang tanggungjawab lebih dari ibu..???? ke ko tak paham2.. so tak kisah lah hak tu bapa pegang ke ibu pegang ke, yang penting AMANAH tu.. bagi la sama adil.. bapak jenis apa romiang ni jumpa betina sundal, sanggup pisahkan anak2 dgn ibu kandung yg baik, dan biar anak2 dgn betina sundal mcm hanis ni..

      0

      0
  33. Bncinye says:

    Truskn brdoa liyana..insyaAllah akn d mkbulkn Allah swt.romiang tu pn x leh pkir ke pisahkn ank2 dr ibu kndung.ko kn akn ade ank dr prmpas..ckup lh.tamak..x adil,dyus pnye jntan

    0

    0
  34. Olga says:

    Mcm nk publisiti murahan pula…gi la ngadu kt tok hakim. Ko telepon je Romie tu weyyy! Hish….bengap nk mampos!

    0

    0
  35. Anonymous says:

    Tak tahu hati ibu Romie dgn Hanez macamana …ok je kut kalo x dapat jumpa anak2….

    0

    0
  36. poyo says:

    Akak abaikan je sape duk ckp kak..
    Hati seorang ibu..depa pe tahu..
    Post kat fb bkn simpati .alahai

    0

    0
  37. Mak Pah says:

    Muka pun mcm ikan pekasam. Kusam je sis…mana suami x carik baru. Dah lah tu…jempol pulok. Potong stim la laki ko weiiii!!!

    0

    0
  38. Anonymous says:

    Kenapa hak penjagaan ke bapa sedangkan anak2 bawab 18thn? Liyana x nak jaga anak ke?

    0

    0
    • kakc says:

      dlm hal penyusuan pun ibu itu hendaklah dibayar upah… jika ada kesulitan maka bolehlah diupah perempuan lain. Harap boleh faham…jd hal bersangkut paut penjagaan ank urusan mkn minum pendidikannya pakaian jg sepatutnya dibayar upah kpd ibu…dan jika ada kesulitan bolehlah dibyar upah kpd org lain.

      0

      0
  39. yuki says:

    artis..apa yg ko harapkn?
    otak udang kebanyakannya
    org gila jer pisahkn anak2 ngn ibu…

    0

    0
  40. Tuhan Lebih Tahu says:

    same case with my sister in law. husband letak syarat hak penjagaan anak sekiranya mahu dilepaskan..padahal suami yg kaki pukul semua..so nak x nak terpaksa la ikut syarat bodoh tu..Lelaki buat cmtu sebab nak tengok si isteri menderita padahal suami bukan nak sangat pun jaga anak2 tu..
    So Liyana pergila cari peguam yang hebat2 tuk tuntut hak penjagaan anak2 tu….
    Sabarlah Puan Liyana ..Tuhan tu sentiasa ade.
    To Hanez u turn akan dtg tunggu…

    0

    0
  41. so sick says:

    die post kt ig bkn nk simpati pn.. yg blogger g screen shot knp.. knpe nk viral kn.. sape yg besarkn hal nie.. sape2???? lg 1 kite pn xtau cte sbenarnyer.. kite pn xde tempat yg sme,, xyh sembang mcm kowg nie family dowg… doa kn yg terbaik TUK LM.. k.. assalamaulaikkum..

    0

    0
  42. izat says:

    bagi jelah mak tu jumpa anak dia. apa yang ditakutkan pun tak tahu lah..apadaa . tak ingat ke diri sendiri tu bunting jugak.

    0

    0
  43. Anonymous says:

    teringat pesan Dr. Muhaya. Dia kata..ramai isteri ingt rezeki tu adalah drpd suami. Maka, lps berpisah maka hilanglh arah isteri tu sbb fkir xde duit, xde itu ini.. Sebenarnya rezeki tu adlh drpd Allah S.W.T dan selama bersma suami, suami tu hnyalah satu medium pengantara.. Jadi, jgnlh berputus asa mencari rezeki, kalau usaha InsyaAllah pasti Tuhan akn beri. Jgn duk ingt suamii suammiii yg beri rezeki tu. Nafkah boleh dicari..tp anak2 mmg tak boleh diganti.. X ramai bekas suami yg bertggungjawab, jadi biarlh itu urusan dia dgn Allah S.W.T. Tak salah pmpuan tuntut hak mrk, tp ad stu tahap boleh naik gila then biarlh urusan bekas suami tu Allah S.W.T yg setel kat akhirat kelak. Ad kenalan ak dh berpisah dgn suami, nk turun naik mahkamah pn xad duit, nk tuntut keadilan pd bekas suami yg lgsung x bg nafkah..Dia trpksa sabar jelh..and anak2 tu ad 5 org, dia divide penjagaan. anak laki2 dia jaga. anak2 pmpuan bekas suami die jaga.

    0

    0
  44. aku seorang ibu says:

    walau apepun alasan…aku tahu bagaimana perasaan seorang ibu bila jauh dari anak2..jgan la buat mcm ni kat anak2..dieorang tak salah.nak gduh mak bapak suka hati korang lah tapi jgn pisahkan ibu dan anak..aku juga seorang ibu..aku bleh rsa perit bila anak jauh dari aku

    0

    0
  45. anak nogori says:

    sib baik masa aku cerai (aku yg mintak fasakh sebena eh), aku takde tuntut jgn kata satu sen, 0.000001 sen pun aku x tuntut. nafkah edah, nafkah anak ke, belanja sekolah ke, belanja raya ke. sbb kalau tuntut pun aku takkan dpt. yg penting ANAK 3 org aku dpt, walaupun ex bg syarat, kalau cerai dia nak anak sulung aku tu. oh no….. alhamdulillah, skrg yg sulung baru abis SPM. dan aku jumpa jodoh ngan lelaki bujang. tu lah ayah aku skrg… semoga LM tabah, in Shaa Allah, bila anak dah cerdik nnt, anak sendiri akan carik awak tau.. saya doakan dr nogori ha…

    0

    0
  46. Support Liyana Manan says:

    Jahatnya Romiang dan Hamis ni,kat ig bukan main lg ye ko hamis show off ko rapat dgn anak2 tiri,ko nak bgtau ko yg jaga anak tiri 2 kan sambil2 2 ko hasut supaya benci dgn mak dorang.Dah ambik laki org ko hasut pula anak,dasar perempuan tamak dan jalang.Kesianlah anak2 2 nanti,lepas ko beranak mesti ko dah tak peduli budak2 2.Ko cuma nak tunjuk2 n berlakon betapa sucinya engko.

    0

    0
  47. Lara says:

    I mmg tak tau cerita sebenar and the reasons why u bagi hak penjagaan anak2 to laki u yang gampang tu, cuma apa perasaan u awal2 dulu, dah la pompuan tu rampas laki u, then u rasa dia betul2 nak jaga ker anak2 u? Just look at your son’s face, kesian sangat… dia pun sangat rindu u nampaknya. Mmg la ex laki u berduit, tapi its not everything for ur sons’ happiness, see now dah masalah lagi kan… at least kalau ada anak2 with u, tak la menaggung sakit rindu macam ni. Duit boleh dicari.

    0

    0
  48. Anti Sundal says:

    Apabila menghadapi musibah, merayu dan memintalah dgn Allah bkn dgn manusia. From my perspective, LM was not trying to gain sympathy frm the public. She only shared her happines tat finally she met her son after 8 months n posted it. The one who viral it as she tried to gain symphaty is DEFINITELY a MORON. It causes MISUNDERSTANDING. Well, people like this do exist. Dont simply JUDGE OTHERS coz u never be in their shoes. I bet all the comments above are frm Malays n MUSLIMS. Shame on u people.

    0

    0
  49. rin says:

    semua orang boleh cakap apa saja..mesti ada sebab yang memaksa LM buat macam itu.. suami kak banyak buat kak menderita dari anak dilahirkan yang belanja untuk rumah tangga hinggakan suami bila duit dia dah habis senang aje minta kat kak…bila kak takda duit dia tak tolong pun… hingga sekarang kak masih tak boleh simpan duit.. bila nak minta cerai dah tak tahan…siap ugut nak ambik anak-anak … kak tak pernah cerita keburukan suami kat mertua dan adik-beradik dia sebab pasti mereka bela dia …menangis ni dah jadi pekara biasa.. hidup dengan dia macam nak gila semua kak nak kena tanggung dan buat.. dia hanya keluar rumah berseronok ikut hati dia … tapi demi anak-anak kak usaha tabahkan hati untuk terus bersama suami… sekarang suami kak lumpuh… kak dan anak- anak yang jaga… tak cukupkah perngorbanan yang aku lakukan… kepada semua mesti ada sebab yang membuat LM sanggup menyerahkan anak-anak dia……..

    0

    0
  50. Think!!! says:

    Wanita ni…biasanya tidak bekerja selepas berkahwin…
    Bila suami buat hal…bercerai…bukan mudah nak dapatkan kerja dengan sumber pendapatan yang kukuh dengan kadar segera…
    tambah kalau had umur dah lanjut…
    nak berniaga, kena ada modal tinggi…
    simpanan? belum tentu banyak walaupun suami kaya…
    selalunya dah start guna masa suami mula-mula wat hal…
    ye lah..suami mesti dah short bagi belanje…
    sebab husband dia spend so much money on their girl to tied them with him…
    cuba kalau setakat suami dia keje biasa…ada nak dipandang?
    So, macam mana nak jaga 2 orang anak?
    keluarga belum tentu support kalau dah bercerai…selalu pandang serong…
    jodoh tak boleh nak paksa…
    so nasib ler….kena banyak redha…..

    0

    0
  51. Anonymous says:

    Begitulah kalau lelaki dayus, hanya penting kan nafsu dan dendam, lama2 akan musnah juga rezeki yang Allah bagi. dia mula kaya dengan Liayan. dapat Hamis terus rampas semua dari laki, harta sampai ke anak. mau tunggu sampai mana perkhawinan ini. macam FS? merayu2 simpati di media? padan lah romi dayus, sudal dapat isteri sundal, pergi Mekah bukan bererti sudah taubat, pergi melancung, ambil gambar itulah orang sanjung

    0

    0
  52. enon says:

    kalau hati kau suci bersih ko tak luahkn kt media social lah pompuan gila simpati. ko pegi lah mahkamah tuntut hak kau nak tgk ank2. ko meroyan kt sini dpt solution ke? attention seeker.

    0

    0
  53. Anonymous says:

    Bagus..Liyana bagi anak2 kat siRomiang kalau tak sah dia takan bagi nafkah pada anak2. Tenguk…LM nak jumpa anak pun tak bagi. Sial..ke tak jantan perangai madam syaitan ni????sama sepakat dgn siHamis.Hamis biar kau rasa susah beranak or mati lagi bagus

    0

    0
  54. Anonymous says:

    Ko yg xnk jaga budak2 tu…ko rasa lah. Kenapa sekarang?!

    0

    0
  55. Emma says:

    Mungkin keadaan yang memaksa Liyana serah hak penjagaan pada suami tapi bukan bermakna hak sebagai seorang ibu hilang macam tu sahaja. Mungkin Liyana rasa anak anak akan hidup lebih senang dan selesa bersama suami melihatkan keadaan kewangan suami lebih teguh dari diri nya sendiri. Kadang2 sebagai ibu kita kena letakkan halehwal anak2 dahulu sebelum diri sendiri. Bukan senang weii nak beri hak penjagaan anak2 pada suami yang menceraikan kita. Luluh hati seorang ibu Tuhan je yang tahu..

    0

    0
  56. Wan Z says:

    Benefit of the doubt. If she doesn’t want thunderstorm, she wouldn’t have posted the picture unless she has malice attention and stir a lightning. My 2 cents worth.

    0

    0
    • Anonymous says:

      ek elele tulis dalam bahasa London yang membaca melayu…. Wan Z…. peminat romiang dan hamis tegar ya

      0

      0
    • Wantan says:

      Oi wan Zaka ko xyah nk tuleh omputeh sangatlah. Dia post gamba kat insta dia bukan kt blogger ngoksss…tak yah nk malice attention and stir a lighting sangat lah. Dh blogger yg viralkan bukan nya LM ngok.Ko ni mesti loyer buruk HS kan. konon2 nk tuleh omputeh.

      0

      0
  57. Yekeni says:

    Nampak tak jalan cerita ni. Mereka (liyana dan romie) dari hasil bersama kan? Amacam bila cerai liyana jadi macam susah dan laki dia senang? Ini jadi pengajaran kepada isteri2. Cubalah pertingkatkan diri kalau berurusan bisnes bersama. Cuba ada 50 – 50 share dalam bisnes. Jangan jadi housewife aje. Housewife pun housewife lah. Tapi perlu ada kehadiran dalam bisnes bersama. Perlu bijak. Ingat, suami kita mungkin satu hari boleh meninggalkan kita. Kita perlu ada persiapan jika ini terjadi.

    Kalau nak diberi hak penjagaan kepada suami, tentu ada perjanjian bertulis tentang visitation rights. Kalau ex mungkar, report.

    Susahlah kalau mcm semua tak tau nak buat. Undang2 pun mcm tak tau. Ex perbodohkan.

    Selalu i tengok housewives ni…. Ya abang…. Saya ikut keputusan abang….. Apa saja yg abang fikir terbaik…..

    Boleh tak cuba garang sikit…. Confident sikit…. Cerdik sikit…. Jangan kasi muka dengan jantan! Asyik kena tindas aje…. Hei…. Lelaki bila dah nampak yg bergetah, dia tak pandang pengorbanan isteri, kebaikan isteri… Yang dia nampak, bini aku dah tak lawa… Mekap pun tak… Badan pun dah macam tong…. Atas katil mcm patung…. Takde ummmph! Cuba ubah wahai isteri2….. Hmmmmmmmmmm….

    Sigh!

    0

    0
  58. Yekeni says:

    Nampak tak jalan cerita ni. Mereka (liyana dan romie) kaya dari hasil bersama kan? Amacam bila cerai liyana jadi macam susah dan laki dia senang? Ini jadi pengajaran kepada isteri2. Cubalah pertingkatkan diri kalau berurusan bisnes bersama. Cuba ada 50 – 50 share dalam bisnes. Jangan jadi housewife aje. Housewife pun housewife lah. Tapi perlu ada kehadiran dalam bisnes bersama. Perlu bijak. Ingat, suami kita mungkin satu hari boleh meninggalkan kita. Kita perlu ada persiapan jika ini terjadi.

    Kalau nak diberi hak penjagaan kepada suami, tentu ada perjanjian bertulis tentang visitation rights. Kalau ex mungkar, report.

    Susahlah kalau mcm semua tak tau nak buat. Undang2 pun mcm tak tau. Ex perbodohkan.

    Selalu i tengok housewives ni…. Ya abang…. Saya ikut keputusan abang….. Apa saja yg abang fikir terbaik…..

    Boleh tak cuba garang sikit…. Confident sikit…. Cerdik sikit…. Jangan kasi muka dengan jantan! Asyik kena tindas aje…. Hei…. Lelaki bila dah nampak yg bergetah, dia tak pandang pengorbanan isteri, kebaikan isteri… Yang dia nampak, bini aku dah tak lawa… Mekap pun tak… Badan pun dah macam tong…. Atas katil mcm patung…. Takde ummmph! Cuba ubah wahai isteri2….. Hmmmmmmmmmm….

    Sigh!

    0

    0
  59. I Love Islam says:

    Kesian kat HS sampai skrang tak abis2 kena maki/hentam oleh segolongan rakyat Malaysia specially muslim ..kesian baby dlm kandungannya tu..n to LM ..you dah aibkan bekas suami you the moment you comment abt you havent meet your son for a long time..you should consult your problem to the court not to the media cuz the moment you comment something bad abt you n your son ppl will know n blame your ex husband n HS..i dont think they r dumb enough not to let you meet your own son..unless there something happen in between..stop all this *minta simpati/kesian things..Allah maha mengetahui..you should ask from Him not write all your feelings on the media..I am a single mother too but im not gonna talk abt what i’ve been through cuz i know dosa aibkan suami..everything i accepted it n *redha..cuz we r not perfect..humans r not perfect…

    0

    0
    • Anonymous says:

      I love Islam tak payah tulis dalam English kalau separuh2, mana kau tau dia minta simpati, kalau romiang dan hamis tu not dumb pasal Islam tak akan ada cereta gini,cakap single mother tiba2 ada tulis dose aibkan suami? romiang dayus bukan suami dia lah, kalau Idola awak si hamis tidak tulis dalam IG dia perkara ini tidak keluar. baca dulu statement orang dulu, dia sudah banyak kali pangil Msg si dayus tapi tiada respon. mgkin si isteri sundalnya yang nampak msg…. simpati dgn kandungan hamis?entalah mungkin anak tu nanti malu kalau sdh besar bila nampak sejarah emak bapanya yang berzina sebelum kawin.. mungkin anak tu tak sangup hidup menghadapi tomahan bila besar

      0

      0
  60. huh says:

    admin pun satu buat apa nk pos benda2 mcm ni.
    kalau sya komen mulalah sya pula akn dikutuk ..
    paling menyampah komen yg nama2 biasa yg sya sellu nmpak dlm ni..
    mcm melati, anonymous tu..mulut mcm puaka…

    0

    0
  61. hanis says:

    nape die p bg hak penjagaan kt somi die??? jaga jela sendiri then tuntut nfkah anak. xde la terpisah jumpa anak

    0

    0
  62. tausgtperangailaki says:

    dgr sini, pesanan aku, “emak-emak bila bercerai tolong la bela anak2. jangan suka2 nak bagi suami ya.. nanti diri merana.” sekian terima kasih.

    0

    0
  63. Rose says:

    Petang tadi terserempak dgn romie & haniz suraya kat empire subang… ada anak romie yg kecil tu… tgh beli ais krim…. hanez nampak sarat betul… semoga ALLAH memberi hidayah pada mereka… amiinnnn….

    0

    0
  64. IDA says:

    TAK PATUT PISAHKN ANAK2 GAN IBU.. IBU LA YG PENTING LBH2 ANAK LELAKI.. DOA IBU TIADA HIJAB NYER…BKN SENANG NGADUNG N BERANAK ANAK ADAM NI… SEDIH TGK ANAK DIE MASA PELUK IBU NYER.. TAK SALAH KAN BG ANAK BERMALAM GAN IBUNYA.. DPT PAHALA..

    0

    0
  65. ChanteQ says:

    Tapi kenapa nk kena tgu 8 bulan baru nk bersuara.? Kita semua pn x perlu nk judge apa2 sbb xtau cerita sepenuhnya dari kedua2 pihak.
    Apapun di doakan yg terbaik utk si ibu dan anak2. Jgn jd kan duit sebagai alasan.
    Gd luck sis.

    0

    0
  66. anon says:

    Tak paham betol dgn manusia2 akhir zaman ni, org mcm liyana yg jadi mangsa pun dikutuk. Blh jadi si romie wat syarat, kalau nak bercerai kene serah anak2 kat dia. Mcm si awie buat kat arni dulu, sampai arni menangis2 sb terpisah dgn anak2. Kalau tak tau cerita jgn main hentam je. Kesianlah kat dia, dahlah laki dia kene kebas, skrg kene hentam kene kutuk pulak. Org2 yg mengutuk dia tu, tak kena kat btg hidung sendiri…
    Pengomen kat atas 2,3 ekor tu yg srh liyana cari pengganti & dating…..perempuan bkn mcm lelaki. Org lelaki senang cari pengganti, org perempuan susah sikit esp janda…. Yg bermulut jahat tu hrp2 satu kena kat dia apa yg liyana rase, baru padan muka…

    0

    0
  67. kakmona says:

    Sy ada kwn yg bg hak penjagaan pd ex husband dia. Sbb
    1. Dia x mampu bg kemewahan pd anak2 dia yg dh terbiasa hidup mewah. Can u see kasih seorg mak? Wpun dia tau dia akan kerinduan sgt ank3 dia tp still dia xnk anak dia susah.. wpun she doesnt even sure yet hsbnd dia akan kekal bjaya dlm bisnes…
    2. Dia foresee akan sgt susah nk tuntut nafkah klu dia yg jg anak3. Tgk ritrut 5thn turun naik court. Ada aidil tu berubah?
    Apa2 pon, gua support lu liyana. Go convent girl, go! He2

    0

    0