Written by AbangNara | July 20th, 2009

marwa al sharbini

Ikhlas kami katakan yang kami jugak hanya tahu mengenai Marwa Al-Sharbini, seorang muslimah yang mati syahid mempertahankan auratnya di German. Terharu betul kitorang baca kisah Marwa. Tambah terharu bila perbandingan dibuat dengan sambutan kematian Michael Jackson. Kami pun salah seorang yang tenggelam dan tak menyedari kematian seorang syuhadah.

Marilah kita sama-sama renung-renungkan kisah Marwa Al-Sharbini dan perbandingan dengan cerita Michael Jackson. Baca artikel ini selengkapnya untuk mengetahui kisah sepenuhnya. Kalau boleh sebar-sebarkan kepada orang ramai ye. Thanks ~~~

marwa al sharbini

Sedih. Miris. Itulah yang saya rasakan ketika melihat tayangan pemakaman the King of Pop, Michael Jackson yang begitu gegap gempita di televisi-televisi kita sepanjang hari kemarin. Beberapa stasiun tv bahkan bela-belain menayangkan tayangan eksklusif langsung dari AS acara penghormatan terakhir bagi si Raja Musik Pop sampai pagi ! Dan entah berapa juta mata masyarakat Indonesia yang rela menahan kantuk demi menyaksikan acara itu.

Saya sedih, bukan karena kematian MJ yang dipuja jutaan orang di dunia. Tapi saya sedih, karena pada saat yang sama, berlangsung pemakaman seorang muslimah yang Insya Allah menjadi seorang syahidah karena mempertahankan jilbabnya. Marwa Al-Sharbini, seorang ibu satu anak yang sedang mengandung tiga bulan, wafat akibat ditikam sebanyak 18 kali oleh seorang pemuda Jerman keturunan Rusia yang anti-Islam dan anti-Muslim. Tapi berita ini, sama sekali tidak saya temukan di televisi-televisi Indonesia, negara yang mayoritas penduduknya Muslim, bahkan mungkin, tak banyak dari kita yang tahu akan peristiwa yang menimpa Marwa.

Ribuan orang di Mesir yang mengantar jenazah Marwa ke tempat peristirahatannya yang terakhir, memang tidak sebanyak orang yang menangisi kepergian Michael Jackson. Marwa hanya seorang ibu dan bukan superstar seperti MJ. Tapi kepergian Marwa adalah lambang jihad seorang muslim. Marwa mempertahankan harga dirinya sebagai seorang Muslimah yang mematuhi ajaran agamanya meski untuk itu ia kehilangan nyawanya.

Marwa ditikam di ruang sidang kota Dresden, Jerman saat akan memberikan kesaksian atas kasusnya. Ia mengadukan sorang pemuda Jerman bernama Alex W yang kerap menyebutnya “teroris” hanya karena ia mengenakan jilbab. Dalam suatu kesempatan, pemuda itu bahkan pernah menyerang Marwa dan berusaha melepas jilbab Muslimah asal Mesir itu. Di persidangan itulah, Alex kembali menyerang Marwa, kali ini ia menikam Marwa berkali-kali. Suami Marwa yang berusaha melindungi isterinya, malah terkena tembakan kaparat keamanan pengadilan yang berdalih tak sengaja menembak suami Marwa yang kini dalam kondisi kritis di rumah sakit Dresden.

marwa al sharbini

Peristiwa ini sepi dari pemberitaan di media massa Jerman dan mungkin dari pemberitaan media massa asing dunia karena yang menjadi korban adalah seorang muslimah yang dibunuh oleh orang Barat yang anti-Islam dan anti-Muslim. Situasinya mungkin akan berbeda jika yang menjadi korban adalah satu orang Jerman atau orang Barat yang dibunuh oleh seorang ektrimis Islam. Beritanya dipastikan akan gempar dan mendunia.

Itulah sebabnya, mengapa di tv-tv kita kemarin cuma dijejali dengan pemberitaan seputar pemakaman Michael Jackson yang mengharu biru itu. Tak ada berita pemakaman syahidah Marwa Al-Sharbini yang mendapat sebutan “Pahlwan Jilbab”. Tak ada protes dunia Islam atas kematiannya. Tak ada tangis kaum muslimin dunia untuknya. Tapi tak mengapa Marwa … karena engkau akan mendapatkan tempat yang paling mulia di sisiNya. Seiring doa dari orang-orang yang mencintaimu. Selamat jalan saudariku, maafkan kami jika kurang peduli …

80 responses to (RENUNGAN)Antara Michael Jackson Dan Marwa Al-Sharbini

  1. ikan kaloi says:

    isyk…

    0
    0
    • ikan kaloi says:

      al-fatihah utk marwa…

      0
      0
      • Mustajab says:

        Harap harap insaf la .. Kepada Beautifulnara.Com .. harap harap sudah sudah la dok menggosip orang tu menggosip orang ni… dapat dosa free je .. dosa sendiri tak tertanggung ni ajak orang buat dosa sama…

        Gossip ni mengumpat semata mata.. bayangkan kalo hari-hari orang baca gossip yang kita buat (mengumpat) brape banyak dosa dapat ?? pikir pikir kan la… Aku tegur atas dasar kasih sayang sesama muslim..

        Insaf lah…

        0
        0
        • EclipsE says:

          mustajab…sempena bulan rejab ney…sm2 lah kite muhasabah dr…
          beautifulnara pon manusia biase yg xlps dr bt ksilapan…
          org yg bt gossip 1 hal..kite yg mbaca lg 2x ganda dosanya…

          0
          0
    • chaiyo says:

      amat mharukan skali…
      moga bbahagialah dikau dsana wahai marwa seorang pahlawan jilbab…
      moga dikau mjadi kekasih Allah SWT…
      amin….ya robbalalamin…

      0
      0
    • lilllahi ta'ala says:

      alex laknatullah….semoga Allah membalas seberat2 balasan…..juz 4 u alex laknatullah,TAKE OFF UR YOUR FUCKING BULLSHIT”kemaluan” AND GIVE PIG TO EAT IT….!!!!

      0
      0
  2. catalina says:

    ya allah, kesian dan tharu betul … sggh aku x tau kisah marwa ni aku pun tenggelam dgn kisah MJ, al fatihah utk marwa .

    0
    0
    • Penari Poco2 says:

      aku x ikut sgt pkmbgan pasal MJ…
      terharu aku ngan nasib marwa nie…
      Allah akan mbalas pbuatan jahanam budak anti islam tue…

      0
      0
  3. laila sari says:

    aku tahu kisah ni… tapi tak tahu in detail kenapa dia dibunuh… huhuh kagumnyaaa….. dia mempertahankan tudung dia sampai dibunuh….. kejam tul dorang nih…

    0
    0
  4. beezeebowdy says:

    Al-Fatihah…
    Semoga tempatmu di syurga PenciptaMu…
    sedeynya…

    0
    0
  5. conan says:

    innalillahiwaina ilaihirojiun…
    semoga arwah marwa dicucuri rahmat dn dtmptkan dkalangan muslimah yg soleha…
    al-fatihah kpd marwa ikhlas dri seorg insan yg amat menyanjungi perjuanganmu dlm mempertahankn akidah sbg seorg muslimah sejati…
    saya menyeru semua umat islam agar sme2 mghadiahkn al-fatihan kpd arwah semoga dia berbhagia di alam sana…
    matinya beliau sbg seorang pahlawan yg mati syahid dn hanya syurga tmpt beliau diakhirat sana…
    …..al-fatihah…..

    0
    0
  6. yana says:

    barat ni..sah2 nak malukan islam..
    klu org anti islam kejam kat muslim,x plak heboh2..
    tpi klu islam,bsr2 kan plak..
    ak pon x tau psl marwa ni..
    al-fatihah untuk Marwa..

    0
    0
  7. DeeKay says:

    Al-fatihah.. Smoga roh mu dicucuri rahmat amin.. Saya pn bru tau.. Mari kita sama2 sebarkn

    0
    0
  8. DeeKay says:

    Al-fatihah buat MJ juga, dia dh disahkn mati dibunuh, kesian kat dia n kejam & laknat sungguh org yg buat 2

    0
    0
  9. taikopan says:

    penulis takut nk ckp berita ni xkua kt malaysia,kua kat indonesia…apara….sebagai penulis kne berani…tambah2 psl islam…kuarkan gmbr sexy blm page bley plk…terang2 wat dosa…

    0
    0
  10. taikopan says:

    “Tapi berita ini, sama sekali tidak saya temukan di televisi-televisi Indonesia, negara yang mayoritas penduduknya Muslim, bahkan mungkin, tak banyak dari kita yang tahu akan peristiwa yang menimpa Marwa.”
    penulis takut nk ckp berita ni xkua kt malaysia,kua kat indonesia…apara….sebagai penulis kne berani…tambah2 psl islam…kuarkan gmbr sexy blm page bley plk…terang2 wat dosa…

    0
    0
  11. luk'lu says:

    berita neh da kuar dalam news paper…
    aku da bc dlm paper berita harian..
    pastu dlm satu blog da gtaw…
    org2 mesir kecoh mnta keadilan dr krjaan jerman..
    cz krjaan jerman bt xkesah n anggap itu mslh indvdu..
    xda kaitan ngn negara jerman..
    tp msykt islam mesir khususnya anggap stetmen tuh…
    amat mengecewakan dorg cz marwa tuh org islam..
    cuba marwa tu org barat isu neh pasti akan mengegarkan dunia siap akn cop negra penganas lagik …
    dlm pper skrg neh pon dilaporkan phk krjaan jerman baru nk sedar kes marwa neh btl2 menyentuh sentimen msykt islam didunia…

    0
    0
  12. luk'lu says:

    kisah neh dh lama..
    tp kurang digembar gemburkan..
    tp dlm news paper ada lapor kes marwa neh..
    aku da terbca dlm berita harian…
    dlm blog pon ada…
    klo xcaya bc dlm blog isuhangat..
    http://www.isuhangat.blogspot.com
    al.fatihah..

    0
    0
  13. luk'lu says:

    lupa gtaw tajuk dia…
    tajuk dlm blog tuh..DIBUNUH KERANA BERTUDUNG..
    tragis kes marwa neh..
    berlaku dlm kamar mahkamah lak tuh…

    0
    0
  14. DelimaSaraa says:

    allahuakhbar..allahuakbar…..

    0
    0
  15. huda hashim says:

    kerana menutup aurat dia dibunuh. fikir2kanlah.

    0
    0
    • DelimaSaraa says:

      kita kat malaysia ni tak payah risau nak kena bunuh jika tutup aurat..pun masih tak nak tutup aurat…ntahlahhhh….fikir-fikirkan

      0
      0
  16. lilies says:

    Al-Fatihah buat mu Marwa…

    0
    0
  17. puteriaquarius81 says:

    apa la nak jadi.. mnusia smkin kejam dr binatang. tkut mengenangkan apa akan jd ms akn dtg.. generasi muda sibuk dgn merempit, buli dll,.. ntahla.. Allahu Ahad

    0
    0
  18. Lampan Gurlz says:

    Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!

    Cuba kita renungkan dan mengambil iktibar dr kisah ini wahai saudara islam ku sekalian…

    Jika wanita Marwa Al Sharbin ini mampu mempertahankan Islam, mengapa kita di Malaysia sudah ramai memperlekehkan apa yg patut kita lakukan. Aurat hanya mainan dan sajian mata saja bg sesetengah umat Islam. Malah lebih lg mampu mereka lakukan….

    Sedarlah wahai saudara Islamku sekalian…
    Kiamat sudah semakin hampir…

    Sama2lah kita umat Islam bersatu untuk menegakkan kebenaran agar memperolehi kemenangan….
    InsyaAllah…

    0
    0
  19. pinkpanther says:

    aku ada baca dlm paper hari minggu aritu….
    sedih baca ceritanya ditikam smpai 18x……
    yang aku herankn kenapa polis x tmbak dia masa baru prtama kal dia ditikam knapa nk tunggu smpai 18x….
    dia ditikam ktka mlangkah masuk ke dlm mahkamah bknnya masa jln sorang2 lihatlh brtapa rapuhnya sistem kselamatan kat Jerman……..
    al-fatihah wat Marwa..

    0
    0
    • pinkpanther says:

      salah ayat aku tu maksud aku knapa polis x tmbak aje sipenikam tu…..

      0
      0
      • puteriaquarius81 says:

        emmm polis pun memihak kat si penikam kut.. mmg itu yg diorg nak.. kes selesai… Allah menyayangi dia.. wlupun marwa meninggal dgn cara yg kejam, tp insyaAllah di alam sana marwa mendapat tempat yg sepatutnya di sisi Allah.. Al-fatihah

        0
        0
        • ~EclipsE~ says:

          rmi yg ttp aurat gak tp mcm tpaksa…
          biarlah dtg dr ati yg ikhlas..
          jgn nmpk org pki tdung style..nak jd kn ikutan..
          tp garis panduan bpakaian x dipraktikkan…
          ape2 pkara yg kite bt biar kerana allah…bkn sbb malu krn org…

          0
          0
        • ~EclipsE~ says:

          knp la komen aku kuar kt cni plak…

          0
          0
  20. ~EclipsE~ says:

    thanks nara…eclipse mmg suke artikel mcm ney…klu cite mcm ney dibsr2 kan xpe…mberi ksedaran dn keinsafan kpd kite..al fatihah bt marwa…seorang pejuang islam yg mpertahan kan agamanya hga ke akhir hayat…

    0
    0
  21. pinkpanther says:

    klau polis tembak si penikam 2 awal2 mngkin Marwa tdk ditikam smpai 18xkn

    0
    0
  22. Lovelyvic says:

    Alfatihah…. moga rohnya ditempatkan di kalangan para mujahidin Islam. InsyaAllah….

    0
    0
  23. go to hell pembunuh marwa says:

    ada bc citer ni kat zaharudin.net. mmg sedih. jerman pun sama jahat ngan israel. politik sana mmg kuat. sampai kes h1n1 pun lgsg x dihebohkan dlm tv o radio kat sana. sape la yg dok beli n bangga ngan keta2 buatan jerman nih..

    0
    0
  24. pinkpanther says:

    kalau aku dpt siAlex ni aku kerat 18…………..

    0
    0
  25. Zaza Muhammad says:

    Al-Fatihah…. nk katekan yg kat luar… kes2 yg berlaku lam negara kite pun byk yg disembunyikan, alasan xmo berlaku kekacauan sbb terlalu sensitif (smpi la ni aku teringat yg 3 branak India muslim kena bunuh sbb xnk kembali ke agama asal, berita TV3 ade laporkan masa mayat2 tu dijumpai, tp pastu xde folow up..rerupanye ade kisah disebaliknya). Tu psl aku dok mintak sgt kite renungkan psl kes Natrah. Malangnye org2 lebey exited psl MJ…

    0
    0
    • ~EclipsE~ says:

      biasalah mentaliti org mlayu kite ZM..lebih kpd yg barat…suke mbangga2 kan…beriya2…ade ker yg ckp sedih sgt si marwa ney meninggal…xde nya…tp berlainan dgn MJ..

      0
      0
  26. tED| says:

    AL-Fatihah untuk Marwa..

    izinkan aku ambil artikel ini kelak

    0
    0
  27. aries_april says:

    tul tu kak zaza…
    aries pn ada srh kak nara bt stetement ttg natrah last week.
    tpi xda follow up pn…
    aries mmg mnt story2x cam gini.
    pe pn..
    al-fatihah bt arwah marwa…
    pe jdi katsi penikam tu?

    0
    0
  28. ustazZamri says:

    jadi,bg anak2gadis, dan wanita2 separuh usia yang masih belum menutup aurat.insafilah diri dgn mangambil contoh marwa ni.dunia pun da makin tua da nak dekat dah ni.petanda2 kiamat pun dah jelas nyata..lagi pun,laki2 sebenarnya mecari wanita yang ada harga diri dan menutup segala auratnya untuk tontonan umum.percayalah kata ustaz .insyaAllah..jom sama2 selamatkan bumi dari ancaman yahudi ni…ALLAHUAKHBAR..

    0
    0
  29. aries_april says:

    aurat ni universal….
    bkn pkaian ja kta nk kna jg….
    dr hjng rmbt smpai tpk kaki…
    including tlng, mlut, n etc….
    tlnga jgn dngr yg bkn2x…
    mlut jng bicara yg allah x sk..
    mata jng tngk bnda yg leh bt mata kta rsk…
    :-)
    then kna fhm sndr la ya?

    0
    0
  30. pening says:

    Terkedu & terharu membace artikel ni…mmg begitu kejam & kurg ajarnye org barat ni…mereka mmg anti dgn org Islam…moge roh arwah d tempatkan d kalangan org yg beriman..Al-fatihah…

    0
    0
  31. Akak Leen says:

    bagus nara keluarkan cerita mcm ni….xde la duk hadap gambar seksi2 ajer…..
    jadikan pengajaran buat kita semua pengorbanan seorang wanita memperjuangkan haknya sbg seorg muslimah. begitu juga dgn kisah natrah. dua wanita ini menjadi mangsa keadaan. bayangkan kita dibumi yg bertuah yg xde siapa pun nk melarang kita mengamalkan ajaran islam. maaflah klu ada yg tersinggung tp cuba renung2kan la, org lain bersusah payah berjuang nk pakai tudung, kita yg kt sini yg xde sape pun nak larang…senang2 buka aurat, x berhijab…
    natrah yg tidak rela ditukarkan agamanya & meraung2 bila mahkamah membuat keputusan yg tidak berpihak padanya tp kita di bumi msia ini yg bebas mengamalkan ajaran islam, tgk la berapa ramainya yg telah murtad dgn relanya…..akhir kata, sama2 la kita muhasabah diri…renungan untuk diriku sendiri juga….
    semoga Allah S.W.T mencucuri rahmat ke atas serikandi Marwa Al-Sharbini…Al-Fatihah.

    0
    0
  32. Jiojo says:

    Sumaiyah versi moden…..semoga yg masih hidup melakukan sesuatu sebelum terlambat……

    0
    0
  33. Munirah Abd says:

    sedihnya baca kisah ini..

    saya sebarkan di blog saya pula ye.. T_T

    0
    0
  34. ustazZamri says:

    kita sebenarnya sedang di jajah…
    yahudi bijak..menjajah kite mengunakan muzik mereka, hiburan di merata dunia..kenapa kita masih buta.xsedar dengan kehadiran mereka..jgnlah kita menyokong sebarang bentuk hiburan yang datangnya dari kaum munafik ini..selamatkan bumi islam….please!

    0
    0
    • EclipsE says:

      betul tue ustaz…org islam kite dh lalai dn leka dgn dunia ‘ciptaan’ org barat…biar mereka2 ini mati ditelan bumi…

      0
      0
  35. aries_april says:

    mnsia ni alpa…
    mhu2x nya orng islm…
    bkn nk condemn…
    tp 2 hakikat…
    cam dr M ckp..
    mlyu mdh lp…
    that y kta d jjh dngn sbgni rpa…
    kes natrah ni, aries mmg puji hbis dia…
    mmg dia d pksa tnggl kn islam…
    tpi dia sndr xmau bt cam gitu…
    dia xnk mati cara yahudi…
    that y dia x nk kbmi bila dia mati…
    dia bjak..
    dia kta nk jdi kan diri sbgai ujukaji…
    bijak dia…
    orng kristian srng pn xthu napa dia mnta mcm tu…
    dia orng ingt dia orng dh mng bwa natrah kmbli pd agma dia orng…
    dia orng sndr trtipu…

    0
    0
  36. x-not-x says:

    Innalillah…mudah-mudahan rohnya ditempatkan bersama dgn org2 yg beriman

    0
    0
  37. Akak Leen says:

    just wanna share

    0
    0
  38. nija says:

    insya Allah msk syurga. ameen…

    0
    0
  39. HEMO HEMO says:

    SEDIHNYE!!

    0
    0
  40. pretty says:

    YA ALLAH sedihnya…. takjadilah nak p german this december. kita pun pakai tudung…..

    0
    0
  41. aries_april says:

    xper pretty…
    bleh prg…
    allah mmg nk dia mti syahid…
    mmg ajl dia d situ…

    mg kta jga d kmblikan kpda allah, sbgni…
    amin…

    0
    0
  42. Kak Su says:

    Sediahnya…Al-Fatihah untuk arwah Marwa…
    semoga tempatmu di sisi Allah ..amin

    0
    0
  43. MemBesar says:

    al Fatihah…………

    0
    0
  44. ninastoberi says:

    walau apa pun…dua2 org Islam…
    sdh tgk pic Marwa ngan anak nya…

    0
    0
  45. zayn says:

    Mari kita sedekahkan al-Fatihah untuk Marwa. Kita nak tengok 10 orang artis perempuan di Malaysia yang boleh melanjutkan legasi semangat Marwa di Malaysia. Insya-Allah, dunia artis Malaysia akan dihormati dunia Islam keseluruhannya. Janganlah fenomena yang ada sekarang terus meresahkan kita: artis dah bergelar ikon dan pergi haji tapi untuk mengenakan tudung pun masih bersyarat. Biar apa pun label Islam yang kita letak pada diri kita, jangan hipokrit!

    0
    0
  46. kmyk_maniax says:

    dah pernah baca pasal marwa ni.. hairan knp media2 rasmi tak cerita pasal die.. semoga rohnya dicucuri rahmat.. alfatihah..

    0
    0
  47. ira says:

    Sesiapa yang membaca article ini, sedekahkanle al fatihah…Allah saja dapat membalas kejahatan kafir itu …

    0
    0
  48. (^_^) says:

    Al-fatihah…

    0
    0
  49. shin says:

    sedihnya… alfatihah untk nya.. she’s beautiful

    0
    0
  50. shin says:

    to aries_april : jgn nafikan ape yg memang btol. ya, mmg btol mulut dan lain2 kene jage tp as a women kite still kene jage aurat kita. itu kn amanah tuhan..

    0
    0
  51. klu nak crusade aku on saja!!

    0
    0
  52. kesiannye… apalh nasib org islam skrang ni,kt mane2 taniaya,ttnds,org sltn thai,org islm kt flipna,etnik uighur kt cina,kt india kt barat lglhnye.ke sebab kita smkin lalai ha?

    0
    0
  53. ..... says:

    cerita yang begitu menyayat hati di zaman ini.. islam itu suci… semoga beliau aman di sana…
    al fatihah…

    0
    0
  54. aaaaa says:

    bangsatnye org german..

    0
    0
  55. kuantanese says:

    something that muslim should be aware of…
    that take as lesson…mj just an ordinary person compare to this sister…

    0
    0
  56. lululala says:

    takotnye, harap2 tempat aku takder extremist….

    0
    0
  57. neyna says:

    aku doakan si Alex tu dapat hidayah jadi seorang

    muslim.baru dia tau betapa islam itu agama yang suci n

    semoga dia menyesal membunuh marwa.al-fatihah.

    0
    0
  58. ayueE says:

    sedih mendengar kisah marwa semoga ditempatkan dgn para syuhadah…harap si alex mendapat balasan yg setimpal dn bertaubat la

    0
    0
  59. Wow, this was a really quality post. In theory I’d like to write like this too – taking time and real effort to make a good article… but what can I say… I procrastinate a lot and never seem to get something done.

    0
    0
  60. porno izle says:

    Totally digg your website thanks a lot for the info

    0
    0
  61. I learn something new on various blogs everyday. It is always stimulating to see content of other writers and learn a little something from them. Thank you for sharing.

    0
    0
  62. As a newcomer to the web, I’m often looking on the web for articles that can aid me. This has been a single that’s. Thanks!

    0
    0