Written by AbangNara | September 11th, 2009

indonesia

Panas dan menggelegak hati kami bila baca beberapa blog rakyat Indonesia yang bagi cadangan “sweeping” rakyat Malaysia kat Indonesia sekarang nie. Sweeping nie kalau dalam Bahasa Melayu yang ditranslate bodoh-bodoh ialah menyapu bersih. Kalau ditranslate oleh kami yang tak berapa pandai nie, macam menghapuskan lah kiranya kot. Kalau salah tolong bagitau ye.

Apa orang Indonesia nie ingat rakyat Malaysia nie sampah sarap ke lek-lek ajer kau nak sapu kitorang? Bukan nak cakap besar, tapi kalau rakyat-rakyat Indonesia yang ada kat Malaysia nie kita buatkan “sweeping” untuk diorang gak, mesti kecoh satu dunia. Padahal tak kira berapa ramai rakyat dia yang datang secara haram kat Malaysia nie. Kita lek ajer tak kecoh nak “sweeping” ke apa ke.

Tak faham betul kami kenapa rakyat Indonesia nie benci sangat kat Malaysia nie. Padahal dulu kata serumpun. Takkanlah sebab si Manohara yang ntah sapa-sapa tue nak benci lelebih kot. Memang tak masuk akal langsung. Padahal tak tau sapa lagi yang bersalah dalam kes Manohara tue. Sungguh misteri sebab musabab tetiba rakyat Indonesia nak marah-marah kat kita nie.

Padahal kalau nak kira, kerajaan Malaysia nie baik hati tahap habis tinggi dah. Siap nak buat gaji minimum untuk bibik-bibik RM800 lagi. Bibik-bibik nie banyaknya dari negara mana? Indonesia jugak. Tue pun tak reti nak bersyukur lagi ker? Kalau nak kira betapa ramai rakyat diorang yang carik rezeki kat sini, memang tak logik langsung tetiba nak marah-marah kat kita. Patut lagi bersyukur. Bukan senang nak datang negara orang dapat kerja yang boleh bagi duit banyak-banyak.

Kalau ikut hati nak je kitorang suruh kerajaan Malaysia tangkap Indonesia-Indonesia nie hantar diorang balik ke tempat asal balik. Bayangkanlah kalau korang duduk kat KL nie, tempat-tempat macam KLCC tue time hujung minggu dah jadi port lepak diorang. Dalam komuter takyahlah cakap. Memang muka orang diorang jer penuh. Terasa macam kami pulak kat negara asing.

Jadi persoalan yang nak anda jawapkan untuk kami ialah, kenapa diorang nie nak benci sangat ngan kita? Ada apa-apa idea tak? Jom kongsi-kongsi.

761 responses to Kenapa Indonesia Benci Sangat Dengan Malaysia?

  1. nurul says:

    yer lor..kata pun indon..tak fikir ramai indon cari rezeki kat m’sia nih

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • nurul says:

      Lorhhhhh..asal ltk nma sma???

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • huhu says:

        sbb org indon yg benci tu..dieorg xdpt dtg ke malaysia..hehehe…

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • nurl says:

        mereka akan terus bising sampai bila-bila

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • nana says:

          kenapa indon benci mesia?sebab dorang stress takde duit ……sebab tu la dorang jadikan mesia sebagai tempat melempiaskan stress dorang……tu la…nak buat camne…cuba negara dorang kaya raya…..takdela stress gila baban macam sekarang ni……….

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • NUnu says:

      klu indon kje sbgai bibik dicini,,,,,,,
      hbs owg malaysia ni sggup ke jd bibik owg.??????

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • yang benar says:

        sanggup larh. ambik jew anak2 kpg xde keja n jadi bibik kat umah yg memerlukan.. so, pengangguran dlm ngra dpt dkurangkn.

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • manis says:

      bukan setakat cari rezeki kat sini jer. sapu laki org kat sini lagi.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • chikayu says:

        1 malaysia.. aku minta maaf klu wat korang semua terasa dgn komen aku… ini adalah pandangan cetek aku.. terkasar bahasa, trlanjur budi bicara aku minta maaf banyak2… aku tak de niat nak mgutuk bangsa sndiri … aku bcakp sbb aku sygkan bagsa aku “bangsa melayu” tanah air ku “malaysia”.. Terima kasih yang memberikan ulasan n pandangan pada aku… ape pun kt doa sama2 agar negera kita bebas drpd sebarang bencana, dan hidup aman damai makmur bahagia…….inshaaallah

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • yana says:

          aku rase kan kempen ‘sapu malaysia’ tu dorg amek dri ‘1 malaysia’..
          satu,sapu…

          kat myspace da de geng ‘anti-malingsia’…tpi skrg da kne block kot…sbb da x ley bkk…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • yana says:

          klu korg de adek form 3,gi bkk bku teks sejarah dorg…
          bab 7.3…klu x de,amek bku jiran..haha..

          indonesia terpengaruh ngan parti komunis indonesia(PKI) yg mendakwa gagasan Persekutuan Malaysia sebagai ‘neokolonialisme ‘..

          lepas tu askar indon croboh malaysia…tpi ade malaysia anta askar serang indon blik??x de..
          malah tunku abdul rahman berbincang ngan sukarno utk pendamaian…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • Paduka Demang says:

      Kita serumpun,Sebangsa,SeAgama,sedarah-Daging,cubit peha kira,peha kanan kan terasa juga.
      Mohon ampun & maaf jika ada keterlanjuran antara kita, sebagai rakyat Malaysia saya begitu marah jika negara lain dihina terutamanya Jiran SeAgama seBangsa. Saya amat percaya, saya mengubah dan memutarbelitkan bait kata2 lagu Indonesia itu bukan orang Malaysia tetapi orang lain yang bencikan perdamaian serta keakraban kedua negara kita. Wahai saudaraku di Indonesia,aku tak mahu seganding Iran & Iraq,walau hanya berselang ketiak tetapi tak sebulu.Amerika & Yahudi tak pernah senang & tak pernah puas jika Islam itu UTUH & bangsa lain itu lebih beroleransi antara mereka. Maka provokasi demi provokasi terbentuk akhirnya perang yang tidak tahu Siapa yang SYAHIDNYA kerana seagama.

      Jgn juga kita seperti Kuwait & Iraq, bertutur bunyi bagai Indon & Malaysia tetapi perang juga akhirnya angkara Yahudi & Amerika, soalannya kenapa Iraq yg terus menjadi mangsa sehingga Saddam digantung sula. Semuanya angkara takutnya Amerika & Yahudi yang kononnya akan bangkit satu @ dua kumpulan bangsa yang kekuatannya mampu mengatasi mereka, kekuatan Islam itulah paling digeruni.Jika Indonesia & Malaysia terus bersatu hati & seterusnya berkongsi kekuatan jasmani,rohani & ketenteraan serta Jihat Islam, maka Amerika & Yahudi sudah melihat akan kebangkitan satu bangsa yang mampu mengubah POLA pandangan DUNIA.

      Maka kedua-dua bangsaku, marilah kita bersatu demi, Agama Bangsa & Negara. SESUNGGUHNYA yang HINA itu bukan dari Malaysia maupun Indonesia tetapi dari Musuh kita.

      Sekian..Salam kasih sayang dari aku Anak Malaysia bersalahsilah darah Indonesia juga. Kembalikanlah kedamaian…Amin

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • mitchie says:

      izzzzzhh…knape bnci sngt ngan malaysia.???????????m’sia bnyak tlong indon lah.indon nie tak tau bsyukur.klau ade pe2 msalah kita siap punya tlong mreka.oiii….sykur lah korang indon.rkyat ngko blambak kat m’sia tau.nak kami ‘sweeping’ gak kah pa????? s’pttutnya ktai bdamai lah..hdup harmoni antara ngara.bkan nyer bnci mbnci mcam nie..kang tuhan bagi tsunami sluruh indon.bru lah ngko nak mrayu2 mnta bntuan…..pkir lah……………………..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • garuda di dadaku says:

        malingsia tolong indonesia..?

        bangsa kami di negaramu kau perkosa, siksa itukh yg kau sebut tolong..??
        kebudayaan kami kau rebut, kau akui, itulah yang kau sebut tolong,,??
        pulau kami kau rampas, itukah yang kau sebut tolong…??

        picik kali pemikiran xan wahai bangsa malingisa…

        kenapa indonesia benci malingsia..?
        karena kalian bangsa yg tidak menghargai bangsa lain…

        kalu tak ada api tak mungkin ada api…

        licik xan tau…? bertanya hal yg sudah jelas ada jawabanny dimata xan..?

        coba xan rasakan dlam diri xan sendiri bagaimna rasanya klo xan yg di begitukan, apakah tak marah xan.>/

        kita bangsa islam, tp kelalukan xan tak mencerminkan negara islam…. so intropeksi diri xan dlu…

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • Panglima Garang says:

          bangsa kami dinegara kami juga diperkosa gimana sih? kedatangan warga indon tanpa di undang merampok membunuh malah merogol rakyat m’sia.. gimana sih?

          jika kamu bangsa jawa aku juga bangsa jawa… apakah jawa indonesia dan malaysia berbeda? apakah bangsa cina di indonesia dan malaysia berbeda? apakah budaya tarian singa itu di ‘claim’ oleh negara cina atau bangsa cina? fikir fikirkanlah..

          dan tentang pulau, ia melalui pemilikan dari perundangan yang sah! jika benar milik indonesia.. sudah pasti perundangan memihak kepada indonesia benar?

          manusia sememangnya sama… bedanya dari segi ‘attitude’ so think out of the box! don’t be like a frog under the coconut shell…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • pendekar malaya says:

          aku berketurunan Indonesia. bapaku orang Ampel Surabaya dan ibuku orang Bukit Tinggi Sumbar tetapi kini aku rakyat Malaysia. cilaka padahnya pada mana-mana manusia Indonesia yang berniat memerangi Malaysia. dimana bumi kupijak disitulah langit kujunjung. aku bersedia mati untuk tanah yang kupijak Malaysia.

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  2. gossip girl says:

    1st….
    hehehe

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  3. gossip girl says:

    indon ni mmg xsdr dri…
    da la merempat d ngri org…
    byk songeh pla…!!!
    bend jer org indon ni… xya bg msk kt m’sia…
    krg skit kdr jenayah…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • chikayu says:

      Amboi mulut…. ko tu sedar diri ker? tak payah la nak kutuk bangsa lain… bangsa malayu kita ni dah bagus sgt ker? dah mantap ker? perfect ker? masa depan org melayu terjamin ker? kutuk org lain tak pasal bangsa sndiri yang merempat kat tanah air sendiri… Ko ingat mustahil ker? klu sikap kita macam ni… “keran mulut badan binasa,,, kerana mulut pulut pun hbis…hahhaha

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • BumBLeBeE says:

        apesal ko nk marah x betempat ni chikayu?? ko ni endon ehh???

        pelik sket aku baca komen ko reply komen gossip girl..

        aku rasa kalo kjo ni betul org Msia n pi endon skang. then baca akhbar2 tabloid sana…ko xkan kuar komen cmtuh kot…. :P

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • chikayu says:

          aku tak marah doh… ape aku cakap aku tu semua tu salah ker .. aku bukan depen mana2 bangsa.. tak kira aku ni indon ke melayu ke jawa ker banjar ker dayak ker… selagi bergelar manusia.. tak de beza pun.. yang mebeza kan kita hanya amalan kita.. “baik masuk syurga,, jahat masuk neraka”

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • chikayu says:

          yang ko tiba2 melatah ni knape.. ni sikap org melayu.. cpat melatah .. cepat terasa… kutuk org lain pandai.. aku ckap macam ni sbb aku pun melayu.. tp aku sedih tgk org2 melayu skang… melayu mmg terkenal dgn mengupat.. belakang bukan main brani… tp bila berdepan..pk la sndiri… ko perati ape aku cakp ni.. ko tapayah nak tgk jauh.. tgk dlm kluarga sndiri.. balakang bukan main… bial bedepan pijak semut pun tak mati…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • copot says:

          ko tu komen tak ikut topik. yang ko dok kutuk rakyat negara sendiri apehal bro??

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • Yumita says:

          to chikayu:

          kinda sad when u easily throw out your words just like that…its not the pint where to defend or to blame anyone..but if u didnt notice YET, how mad Indonesian to us for unreasonable thing (which is has been explained) to their deaf ears and blinded eyes…and even to kill Malaysia’s student there, i think this is no joke! if u say Malay People are easily emotional and “cepat melatah” they are even worst..i’m not pure malay tho..but from my observation,Malay people do have sensitivity towards a lot of thing YET THEY ARE STILL RASIONAL AND REASONABLE and i think Malay People are variety u know..if u know the definition of what exactly Malay is (u can refer to Biro Tata Negara As Well)…..but it was your opinion and since we r in democratic country we r free to express it,aite?? so chikayu be wise next time and it very much appreciated…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • sweeping says:

          amboi2 chikayu..marah2 pulak dia..aku rasa chikayu nie org indon..hahaha..tue la die melenting..

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • asura says:

          teringat pepatah matsaleh
          don’t argue with a moron,
          he drag you up to his level,
          and beat you up with experience.

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • enna says:

          eleh, sebab tu bangsa melayu xleh maju. sbb ada org mcm ko yg syg bangsa laen yg terang2 pijak kepala kita. dh boring merdeka ke? nak kene jajah dgn indon yg asyik nk ganyang Malaysia plak ke? bace balik sej msia dgn indon.. asyik kite je yg mengalah.. fyi.. sy ni guru sej..

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • redrum says:

          betol3, we are human heal the world…not the race…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • mimiey says:

          eh chikayu…… yg koe over sngat niey napa????? mintak puji la pulak… aq taw la bngsa mlayu niey bruk mcm koe ckp 2.. tpi agak2 larh lau smpai bngsa sndri koe ckpkan cm2 x mlu kew???? n xkan la bngsa sndri koe snggup kutuk mcmla bngsa laen x ada bruknya, stiap bngsa ada bek n bruk nya bha…. wai jan bkin malu bha…….. dan ingat arh ugak… amalan MENGUTUK BANGSA SENDIRI 2 POWN X BAEK GAK….

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • kiki says:

          WMUAHAHAHAHA BETUL… AKU PERNAH BACA PELBAGAI PENULIS BLOG INDON… BAEKKK PUNYA DIA MENGATA MALAYSIA… BERAPI JE AKU BACA..

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • melayuboleh says:

          hek elehh cikayu, aku rase keluarga ko je kot yang jenis kecut depan orang. takyah nak banding ngan keluarga orang lain la. ape ko ingat dah masuk kolej atau tinggal bandar tu, dah rase berbeza ngan ‘melayu-melayu typical’ ker?

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • puteri malaysia says:

          my sis 10 tahun belajar kat indon..life sana mmg teruk..kerana nak duti dari pelajar malaysia,dorang sanggup delay kan praktikal jadi bertahun2 dgn pelbagai alasan, pensyarah sana siap minta something kalo nak cepat abis belajar..kat sana DUIT je yg dorang nak.i sendiri pnah stay sana 3bulan..boleh dikatakan tiap2 hari tv sana kutuk malaysia je kerja dorang..mmg panas telinga dgr..kat tv sana suma fitnah je ttg malaysia! kata kite pukul pendatang dia la, kata tak bagi makan la..bagi makan benda basi ler…padahal pendatang dorang dtg sini ditempatkan kat tempat yg elok2 berbanding tempat tinggal dorang kat indon..indon mmg hati busuk!!! dtg negara org tapi merompak, samun.patotnyer halau je balik sume pendatang tu balik.haramkan datang malaysia.baru padan muka!

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • puteri malaysia says:

          kat sana kerana DUIT dorang sanggup membunuh! even family sendiri.ada kes cucu dia bunuh nenek dia N tanam depan umah semata nak duit nenek dia.sejak pendatang indon dtg sini,bertambah jenayah berlaku kat malaysia.biler plak kite serumpun?bahasa tak sama, makan tak sama, budaya pun tak sama. kat sana bebas beragama. tu yg islam boleh kawin kristian tak payah masuk islam.anak nanti bebas pilih agama.kalo brunei tu baru betul serumpun!..kalo naik transport awam kat sana ader je pengamen dtg nak duit..pengamen tu peminta sedekah..pakse kite bagi duit. my sis walaupun 10 tahun belajar kat sana, sampai skrg dia tak ingin amik pembantu rumah indon coz dia tau indon bukan leh caya !!!!

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • watdafak? says:

          sokong…emo nak mampus chikayu…gi duduk kat indo tuh…baru tau

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • redrum says:

          Betul5 brunei baru serumpun…kampung nenek aku tu…Indon takleh percaya,…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • puteri malaysia says:

          nak lancar SAPU MALAYSIA konon tapi kerajaan indon sana ada ati suh kerajaan malaysia naik kan gaji amah RM800.00 sebulan..mmg tak tau malu langsungla org2 indon nieee!!!!!

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • yang benar says:

          btol2…meroyan.. sah ayat sendiri kutuk org tp tba2 sok suci.. hahaha

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • mie says:

          betul la.. kita tngah sibuk crita tentang malaysia indon, dia sibuk cerita tntang bangsa. marah kang kecik hati… tak marah menyakitkan hati. chiKAYU, baik kau diam aje! !!!!!!!

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • pisau cukur says:

          apa hal yg nk bangga sgt dgn indon ni?serumpun apa nya lau brunei tu mmg lah serumpun kan. apa kita ni tk cukup baik ke dh byk mengalah dkt depa ni, mcm2 dh depa bt kt kita tp kita still mengalah, tp dep attp tk sedar diri jg dok caci maki org msia mcm2…depa ni nk duit sj.sbb tu bil adepa mmai mesia mcm2 bencana jd, kes rogol, bunuh, rompak, ragut dan mcm2 lah lh, bkn aku kata org kita tak bt mcm ni tp sekal depa msk sini depa dh mulakan budaya depa disana dkt sini, depa ingt mesia ni mcm kg halaman depa kot, tk sedar diri btl.

          yg jantan mcm perangai jantan, yg betina dok caras laki org. smp porak peranda rmhtngga org disini. masa ada duit betina2 ni tgg lah, dah tak duit habis laki mesia ni sepak nya kelaut, tu pun tak sedar ke?baca blk sejarah ttg indo ni baru hangpa tau mcmn kelaku depa kt kita.dasar manusia takda hati perut dan tamak.

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • [email protected] says:

        hahahah kau ni sure indon chikayu

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • chikayu says:

          ape2 la bintang aku tak rugi ape pun… ko nak cakap ape pun cakap la…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • yang benar says:

          cuak.. haha

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • badang says:

          ha ah chikayu ini masalah global,ko jgn ckp semberono je,kta orng malaysia ada maruah,jgn di sebabkan masalah ko dgn orang2 kat sini ko bawa ,dlm ruangan ni mana maruah ko sbg orng malaysia!,guna akal kanan jgn buat2 sombong tapi bodo!jgn chikayu,mmg kat sini kita kdg2 ada silap biasala manusia tapi kalw da orng luar main2kan kita serang kita,xkan kita nak jahanamkan orang kita pulak,kita x bule kutuk orang malaysia tempat kita di lahirkan dan dibesrkan!!

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • NUnu says:

      yer ke kurg jenyah……………..
      bg aKU lah kn… klu owg indon buat jnyh…
      mesti nk dperbesar2kn….ckp itu ini……..
      TAPI klu owg2 melayu kite ni,,,,buat jenyah…mnde nk dperbesarkan,,,ckp sekali cmtu jer…
      lgpun,,,, negara malaysia ni skrg jd tumpuan owg negara luar,,, sebab kes kartika nk kena sebat pasal minum arak..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • copot says:

        ko ni pun satu, komen tak ikut topik. Cobe ko buat jenayah kat indon tengok. Kalu dah tau dlm negara ni byk jenayah, ko rasa indon buat jenayah kat sini tak pe la kut. Tah hape2 tah.

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • NUnu says:

          larh… spe yg nk buat jenayh sesuka hati….hbstu ko nk aku komen ikut topik,,, kite menbenci owg..smpi bile nk membenci owg….aku kdg2 cian kat indon,,,kmane2 disisihkn,,, pdhal sesama islam,,, tp klu mat salleh ke apeke… di snjung2,, bukan nk membela sesape,, tp kite ni sbgai manusia semue same je,, msti ade kesilapn,,,

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • kasut_hijo says:

          Nunu n chikayu ni sama je….xpaham soklan….ngahahaha……len org tnya len ko jawab…..dan yg soklan ni tnya adalah “Kenapa Indonesia Benci Sangat Dengan Malaysia?”…di ulang sekali lagi “Kenapa Indonesia Benci Sangat Dengan Malaysia?” bukan pasal kaum melayu je..ini melibatkan kaum india, melayu dan lain2 kaum kat malaysia…pe yg ko cakp tu nunu sebnarnya terpesong soklan…tq….kalo marah sila la reply balik ;F

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • chikayu says:

          alahai kasut hijau… ko phm tak ape yang aku cakap…? yang lain2 tu pham soalan ker? aku paham soalan ni.. cuma aku heran kenapa dorang ni suka mgungutuk org… kebanyakkan kat sini mejoriti melayu… yang aku bangkitkan macam ni ke perangai org melayu???… bukan ke orag melayu kaya dgn adab dan supan.. dan dtambah dgn pegangan agamanya islam… aku malu sbb aku pun melayu… tgk bangsa aku perangai macam ni.. klu dah endon tu tak bagus nape nak ikut perangai macam dia… ko pun nak ekot perangai tak baik indon jgak…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • kasut_hijo says:

          wah…chikayu reply la…marah la ni kot.. ;F
          yeke kaya ngn adab n supan??tu luaran je kot…xyah nak cover2 dah la…dah tau pn org kita cmtu gak…chikayu…ni 1st blog aku jumpa yg org malaysia marah org malaysia berforum…wakaka…walhal blog indon tu dok maki2 hamun malaysia ko tau x???bukan soh tiru pangai diorg la…kita tgk diorg dok bising…kita diam je ke???kalo camtu…kalo diorg rompak rumah ko,..ko diam je la..?? ;F

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • couriel says:

          bukan x phm…aku rse cik kasut hijo yg x phm,,,skrg ni kan bulan ramadhan x bek nk kutuk..n men ckp jer…aku rse chikayu ni nk perthankn due-due negara ni,,, btullh,,, jgnlh terllu berprasgka burok dgn indon ni,,, diowg membenci…mungkin ade alasn2 tertntu.. aku pun melayu tp dr pgalmn aku,,, buang tenage nk memaki hamun owg indon…tmbh maki tmbh diowg tertwakan dgn prangai kite,,

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • chikayu says:

          aku tak marah la…. kan ni cuma pendapat … aku pun slalu berforum… aku tau dorang maki kita… kita tak kurang juga maki dorang… masing mengutuk dan takkan hbis… pastu bila dah marah.. timbul rasa dendam…ni la tanda2 aher zaman…bila pasal agama dihina … tak plak melnting macam ni.. ape pun kasut hijau tima kasih bagi ulasan kat aku… mgkin aku tak paham ape yag ko paham…. pease….

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • enna says:

          kita ni asyik tau kesian kat org je..sian dulu kat anak bangsa sendiri.. kita br merdeka pn indon dh start benci kita. kate serumpun, apsal nak wat plan ganyang malaysia? tak igt jasa malaysia betul ar dorg ini. tiap2 kali dorang kene bencana alam, kita negara jiran pertama hulur bantuan.. so, sape yg rugi skrg ni?

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • kasut_hijo says:

        mgkin juga….hehe…aku xpaham kot.. hehehe…tp aku cuma betulkan org sebb nak diorg paham pasal soklan bukan bermaksud nak bermusuh…ko igt aku suka ke gaduh2 ni???aku anti-malaysia vs indonesia la…n aku ade forum aku sendiri…aku jawab ikut soklan je..bila pikir balik betul la tu sampai bila nak gaduh..xde sape menang pn kan? ;F

        pape pn…korg nak marah aku ke pe…duli pe aku… aku fcukkkkkkkkkkkkk israel+yahudi…

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • [email protected] says:

          tak faham apsal nak backing indon sangat,
          nak tunggu pelajar2 medic kita kat indon tu kene sweep barula chikayu nak mengamuk kot
          klu tak tu..yelah bersabar bersabar dan bersabar
          sebab tu orang melayu tanahnya banyak tergadai..

          malahan perkara ni diakui oleh sasterawan usman awang

          Malangnya Melayu itu kuat bersorak
          Terlalu ghairah pesta temasya
          Sedangkan kampung telah tergadai
          Sawah sejalur tinggal sejengkal
          Tanah sebidang mudah terjual
          Meski telah memiliki telaga
          Tangan masih memegang tali
          Sedang orang mencapai timba
          Berbuahlah pisang tiga kali

          pada pendapat aku dalam kes indon,
          dia rasa negara dia besar dia hebat..
          kita harus menghalang diorang ni daripada nak melakukan konfrontasi kali ke 2..
          dan dia rasa kita curik budaya dia..
          dan mengaku bende2 tu hak milik kita..
          mcm batik,wayang kulit dan laen2..

          utk pengetahuan indons,
          korang boleh claimla budaya2 tu sumer ko punye kita tak kisah,ko bebudaya sangatpon ramai gak yg terpaksa kerja dengan orang malaysia yang ko gelar maling ni

          utk chikayu,blehla gi tengok youtube..carik la tajuk2 mcm mamula moon negaraku ataupon pinda pinda lekka lekka..baru ko tau hebatnye orang indon mengata orang malaysia..

          taktaulah..kot kau jenis orang..yg biler orang tuduh bodoh,pencuri ..ko akan terima je kan. klu aku..aku mengamuk..aku ada harga diri.

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • enna says:

          bagus tu [email protected]. dorg kurg ilmu pengetahuan am kot. xpe..maybe IQ kurg sket sbb tu dorg xnmpk sume ni. kalau bangsa sendiri lmbt sedar, nmpknye, warga indon pun kita blh bg kerakyatan malaysia pasni. ye la, dorg kan byk berjasa kat ni.

          dorg claim sume bangunan hebat2 ni sume dorg yang buat.. but they forget, workers blh cr di mana2 tp wang yang menentukan pemilik sesuatu benda.. so ada fhm?

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • anonymous says:

          sokong bintang..
          act dah lame sgt indonesia nak ganyang malaysia..kalau tgk media n surat khabar indonesia mmg penuh berita yg mengutuk malaysia..anak2 diorang mmg kecik2 dah diajar supaya benci malaysia..media diorang x abis2 bangkitkan isu malaysia ambik budaya diorang cam lagu rasa sayang, batik, wayang. yg plg kecoh isu tarian pendet yg dkeluarkan discovery channel singapore..even though dah keluar statement dr pihak diorang ckp sorry tp org indonesia still nak jadikan bnd tu isu..diorang putar belit balik statement..n belum lagi isu pulau y malaysia n indonesia berebut 2..

          so, i think it’s still RATIONAL untuk orang malaysia marah juga..ini bukan mengutuk cuma nak beri pendapat.tp biarlah berpada2..kalau kita pun nak buat demonstration nak baling batu nak belasah orang indonesia kat malaysia ni xde beza la kita ngan diorang..orang malaysia dapat cukup pendidikan dapat cukup pendedahan dengan dunia luar nak banding dengan kebanyakan di indonesia..jadi bertindak lah macam orang yg berpendidikan dan open-minded..

          keadaan di indonesia mmg dah teruk sebenarnye..kalau nyawa student malaysia di indonesia dalam bahaya, itu bukan isu remeh..so, mmg bagus skarang presiden indonesia n pm malaysia nak berjumpa untuk selesaikan isu ni..

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • kasut_hijo says:

          aku kadang2 nak tergelak bila g mana2 site or blog yg kutuk2 malaysia ni…hahaha….aku xkata malaysia ni satu negara yg perfect ke pe ke…de je kelemahan dalaman n sume org tau…tp ni melibatkan antara dua negara jiran ..pe org kata???serumpun??wakaka…malas nk bebel pjg…

          bawah ni korg pikir la sendiri…khas ditujukan kepada org yg baca komen aku ni xkira org malaysia or indonesia :

          http://www.youtube.com/watch?v=UJKD54J8syM&feature=related <—- dari dulu sampai skang kita nak berdamai tp indonesia??perfect sgt ke indonesia??? ;F

          http://www.youtube.com/watch?v=rCoMEEnfDnE&feature=related <— contoh lain ;F

          http://www.youtube.com/watch?v=ZuVnnKGmW4g&feature=related<—- rendang,lagu traditional,ikan arowana sume ni indonesia marah sebab kita curi n claim kita yg punya..

          p/s: (bnda yg wat aku tergelak)media indonesia siarkan malaysia curi khazanah indonesia…hahaha…ok la…kalo sume tu malaysia bagi balik la kat indonesia…so,tamat da krisis ni??korg benci kitorg lagi ke x??ke nak benci jugak??or bnda sume tu propaganda korg je nak benci kat malaysia??benci lah benci lah…hahhaa…wakaka… ;F

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • yana says:

          ugh…da tgk klip tu..
          cam bodo jer..ikan pon nak rebut..
          pehal??
          haha!!
          sian tol…
          :D

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • lipanbara says:

          sudah2 la tu..knape plak kita yg nak bergaduh…aku harap chikayu boleh trima komen2 yg diberi..aku rase rmai yg xfham lg dgn komen yg ko nak sampaikan…mngkin komen ko xsesuai dgn tajuk blog ni…aku fham pe yg ko nak smpaikan tp sesetengah orang xboleh terima..mcam ni lah bagi aku chikayu bukan nak berpihak pada sesiapa..untuk membentuk sahsiah diri yg baik kita xboleh salahkan orang lain je tp salahkan diri sendiri trlebih dahulu..klu dri sendiri yg salah mcam mane kita nak salahkan orng lain..mmg indonesia bnyak wat salah dgn malaysia kita kat sini hanya duk diam je..kan lebih baik klu kita sdarkan dyowang tu..klu malaysia & indonesia bersatu kita boleh jadi contoh kpd dunia islam yg lain malah amerika dan yahudi akan takut dgn 2 negara ni…ptut kah kita nak halalkan darah sesama islam???

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • Rajarimba says:

      MMg ko melayu chikayu….dah nama pn ko tu kayu.aku ingat ko ni jenis melayu haram jadah kot………………

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  4. mojoko says:

    Yg sebenarnya…rakyat indon ni dah naik lemak, emosional lebih, mengada-ngada, besar kepala dan perasan bagus. Tak sedar diri langsung. Patut kerajaan bersihkan mereka ni dari Malaysia. Berapa ramai yg PATI, buat hal kat Malaysia, menyemak, pengotor, tak reti malu, duduk flat macam kat tempat sendiri pulak tu. Yg kerajaan kita pulak lembik, patutnya TEGAS, jgn sampai org lain pijak kepala. MARUAH kita kena la jaga.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • new moon says:

      aku stuju sgt2 ngan ko..maaf ckp la tp aku rase cam bangang jer krajaan mlaysia ni bile perempat2 ni dh wat mcmni kt kite pn msih nk senyum lg…ni bkn skali dua diorg wat kite mcmni, tp dh byk kali…pd yg bkenaan tu, tlg la bukak mata luas2…smpai bile kite nk biar org bling lumpur kt muke kite??mmg pntadbiran negara kite ni lembik, lmbat btindak sdgkn rkyat kite kt sana nk g mane2 pn xbrani sbb takut kene serang..kalo dh smpai thp tu…xde mkna dh nk jga hbungan srumpun…maruah negara kite sbgai negara jiran diorg xde mkna ape pn…!bile ssh tau plak mntak tlg ngan kite…..!!heeeeeeee……………..gramnye aku……………….!!

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • BumBLeBeE says:

        betul…aku sokong korang dua….Msia terlalu berlembut….

        tolonglaaa…jgn berlembut lagi….Ni org dh pijak kepala pun masih nk rilexxx…..come on laaa…at least bagi kata dua sket….

        Cuba pikir…kalo time diorg wat ‘sweeping’ kt jalan diponegoro ke ape ntah tu….tetibe ade rakyat/student Msia yg x besalah and lalu situ then kene sula/bunuh macamana???

        ape Msia nk tunggu orang Msia mati kene bunuh dek pihak haluan kiri tu kt endon ke bru nk bertindak???? huhu

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • manis says:

          hehehe…. yg aku peliknyer ngan org luar berlembut, berusaha nk nolong. tapi ngan rakyat sendiri???? betullah pepatah kera dihutan ‘kera’ jaan susukan. tapi anak dirumah dibiarkan mati kelaparan (jasmani & rohani)

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • copot says:

          ko tu org putih ke?? dok kutuk org melayu lebih2.
          Macam la semua org melayu macam tu.

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • NUnu says:

          sesodap jer kowg kte pentdbir negara malaysia ni lembik……….ni r owg2 melayu kite…x pandai nk bersyukur,,, asyik pndg kelemahan owg len je,,,
          negara sendri,,,,lgsung x pk

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • hitamputih says:

          bukan x reti nak bersyukur,bukan hanya pandang kesalahan org lain..
          tapi fikirlah ,ramai student2 kita kat sana ..tp takde apa2 tindakan pon yg dibuat..tulah,nak tunggu sorg yg kene bunuh ke baru nak terngadah2..????

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  5. aries_april says:

    dh xtau nk kta pa…
    mkn bnyk prkra mcm ni brlaku…
    kta sndr pn jd tkut tuk huni thn trcnta kita…
    rs mcm kita ja yg pndtng….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  6. new moon says:

    ish ape ni…pg2 lg dh ade story ttg org yg xsdr dek untung gini…dh la msuk negara org suke2 ati,wat taik pn suke2 ati…mrompak. mncuri, mrogol…pastu bile kite slh sket je trus nk bperang..!pdhl diorg yg dtg sini xdjmput wat jahat sana sini….dsr indon xsdar diri!!p mampos ar kau!!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      tp blan…
      xsmua cam tu kan?

      hnya sglntir ja…
      kita pn…xleh la krna nila sttik abis smua orng kta mrh….

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • new moon says:

        mmg xsume mcm tu…ade jgk yg baik2…tp majoriti nye mmg diorg ni semua xsdr diri..dh ditakuk lama msih nk blagak lg..kdg2 yg baik2 pn blh bg msalah kt kite..ngadu sket kt duta indon kene dera abes mlaysia kene hntam ngan diorg yg siap guling2 dpn kdutaan msia kt sana wat demonstrasi…hiiii……

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • kiki says:

          HA BARU NAK TULIS,.. MEMANG SEGELINTIR JE PERANGAI MACAM KERANG BUSUK… TAPI YANG SEGELINTIR TU MERANGKUMI “HAMPIR SEMUA” RAKYAT DAN SUKU SAKAT NYA.

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  7. aries_april says:

    1 LG PROB NGAN MSIA NI……
    KTA NK BOIKOT CITER INDON….
    TPI, BRLMBAK2X CITER INDOK KAT TV…
    BKA LA CHANEL MN PN…
    SMUA SAMA JA…
    DR TV 1 HNGGA ASTRO…
    SIANG MLM CITER YG SMA JA…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • nurul says:

      hurm…btl3x….nurul sokong…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • new moon says:

      mmg betol tu aries….moon naik muak tgk drama2 diorg yg xde klas tu…rata2 smuanye standard yg sama…nympah….!tv ni wat brite psl indon ni reti la..tp dri segi keuntungan still nk amek cite diorg jgk..moon plg hangit sbb msuk ni dh 3 tahun pesta mlm indonesia di anjurkn…ape jdhnye bnde tu sume??pesta mlm msia xpnah dgr plak wat kt sana…!

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • aries_april says:

        smua tu nk support orng indon kat msia la blan…

        kdng tu…
        klau p tngk konsert apa…
        smua d bnjiri orng indon…
        kita lak rsa pndtng kat situ…even konsert datuk ct.
        hehehehehe

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • new moon says:

          hihihi…mmg tu la realitinye skg..moon pn kalo nk g mane2 dh xrase secure sgt dh..hish…..njk jln2 pn dh xaman..

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • NUnu says:

      sbb cte owg melyu kite ni,,, so bored uno,,, thats why lah cte indon bnyk,,,aduissss

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • copot says:

        ceta indon pun tak sodap jugak. Kalu sapa tgk memang buang maso joo

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • pisau cukur says:

        citer indon byk hampeh dr yg kualiti. contoh baik nya sikit saja tapi hat jahat bergunung dia tunjuk aaiihhhh…

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  8. mila says:

    Pertama, sebab memang bangsa dia org kelaku macam tu.
    Kedua, tempat dia org susah jadi mudah tension dgn isu taik gigi
    ketiga, padan ngan muka Malaysia asyik lembut hati sgt kat indon-bagi kerja, tempat tinggal, bagi bantuan gempa, tsunami, bagi kerakyatan…bla..bla..bla..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  9. Penari Poco2 says:

    morning all…
    kesah indon lak dah…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  10. btul cakap kak nara……….
    apa kes tah indon nih sakit ati sgt dgn mlaysia ku tr cinta nih……
    ala sbnrya dorg jeles sebab kita lagi maju n aman damai x cam dorg kuat gadoh….tgk jelah mase kes ambon dulu sampai sanggup pancung pale jiran sndiri ini plk stakat nk benci msia apa sgt ar…..
    kite xde bencana alam cam indon….dah nye indon ni tah ape tah negara die…islam leh kawe dg bkn islam…..plakon islam leh blakon comolot+filem ade adegan ranjang….gomen dia x banned pon cite camtu ….
    bangsa dorag jadi kuli kt negara kite tu psl ar sakit ati sgt….padahal dorg x sedar dh negara sndiri x leh adakan peluang keje tuk dorg dats why lah dog trpakse jai kuli batak kat negara nih…pastu klo ade org gaji indon hih kene dera kemain bising lagi…….eh sori yer indon ko x sdr ker yg bangsa ko mndera anak majikan+rompak +bunuh majikan yg tua pon ade….
    hampeh punye indon pdhal dulu mase tsunami msia lah antara negara awal bagi bantuan.bknnyer nk tima kaseh benci lagi ade…….cam kes mano nih pun 1…sebok perbesarkan sgt…..tp klo tgk kt utube ag klakar ar indon nih…ade ker kate kite curi budaya die spti..kuda kepang,rendang,batik,tarian pendet even kunyit dgn ikan arowana pon kate kite curik….buduh…
    dh kate serumpun msti ar same jer budaya dia…..
    agaknye sbb tu lah tuhan x bagi negara die maju coz bansa indon nih kebanyakan nyer busuk ati…….
    sekian…..wasalam…..hihihi…….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  11. Mamak_Ikan says:

    mmg pun ak mmg menyampah kt mat n minah endon nie tak sedar diri langsung…
    yg kerajaan kite pun LEMBIK,PENGECUT n tak sedar2 yg byk buat hal kt malaysia nie skrg mat2 endon yg merompak, samun,peras ugut, kes2 pembunuhan kejam sapa buat kalo tak mat endon cilaka nie….tak sedar dir konon kebal dr kena tembak huhhhhh…skrg nie mamak pun takut nk kuar bwk family jln2…
    HAPUS KAN MAT N MINAH ENDON

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      tp klau xda orng….
      xda orng nk bt keja lak…
      sapa nk jd kontraktor?maid?n lain2x g?

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • BumBLeBeE says:

      alaa…dulu sebelum diorg dtg…merdeka jugak Msia ni….dh 52thn dh pun…naik gak bangunan2….kan?

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • NUnu says:

      erm,, ko p tgk details2 peragut kat balai polis sana,,,semue owg2 kite tau…tgk muke je cm owg indon,,,tp bangsa sabah o sarawak dan len2…..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • copot says:

        Aku rasa, ko ni meme indon lahh, asyik bantai owg melayu jeekk. Woi pi balik negeri la..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • NUnu says:

          hina sgt kew indon dimata dunia ni,,lebih baik kutuk negara sndri dripd negara owg… bab kite sndri pun,,ade bnyk silap dn salh,,,

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • DakBarU says:

          NUnu…
          hina sgt ke malaysia di mta ko??smp negara lain kutuk pun ko nk join dorg skali..
          ape perasaan ko klu org lain kutuk org yg ko cinta??adakah ko pun nk join kutuk gak hanya sbb org yg ko cinta tu byk silap n slh..

          p/s: sy dak baru blaja..tp sy sgt cintakan negara sy..malaysia…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • anonymous says:

        bukak la paper..bace kat situ 40% penjara malaysia tu ORANG ASING..40% tau..bukan sikit..WARGA INDONESIA PLG RAMAI..xckp byk ke 2?

        maybe malaysia patut cari cara lain nak atasi masalah pekerja buruh..ade je orang malaysia yg nak bekerja..sikit..tp ade jugak kan..act sbb utama majikan nak ambil pekerja luar sbb MURAH..bukan sbb xde orang nak kerja..kalau kat kilang tu..bukan xde orang nak kerja..tp mmg pekerja luar lagi murah..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • cinta says:

          betol la tu.. kalo amik indon bayo RM500 sebulan.. dapat cost saving.. xde socso and epf

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • pisau cukur says:

        nunu, hang jangan nak temberang sini.hat details2 dibalai tu semua nya memang indon lah hang jangan nak tipu.aku rasa hang ni mesti indon tu yg hang angin tk semenggah tu.agak2lah nak dajalkan org mesia hang ingt kami bodoh samdol mcm hang ke aaiihhh…

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  12. Jon.Jonia says:

    tue r..dorang dah naik lemak sesgt dh tu…nak benci2 m’sia sbb kes monohara…cam xde bnde ln ke nk buat dorang jd benci…kalo mndera smpi mati leh gak la considered…tp yang geng2 indon tuh merompak smpi bnuh2…geram gak dgr…haishh…dah la PATI tuh rmi,kos m’hntr dorang balik sane…sape yg tanggung ek?…patutnya stiap yg d hntr pulang tu d buat akaun hutang…smpi sane, byr hutang tuh….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  13. Penari Poco2 says:

    pd pendapat aku lar…
    kalo nk mencarik bibik biarlah asal dr kampung…
    kalo amik bibik dr bandar…mmg xbaik punya…
    diorg slalu wat hal…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • bibik kakak aq dr kampung…..
      org flores muka cam negro cket tp prangai pon x senonoh kuat mncuri lak tu…..kt umah memanjang pakai suar pendek….

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      salah…
      bibik blkng umah aries pn dari kg gak…
      tp prgai…
      YA ALLAH…
      nya la truk…
      xtau la sbb pa…
      maybe dia mda g kot.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • ummira says:

        tu sebabnye aku malas ambil maid indon…selalu buat hal..nyampah…kepada kaum2 ibu buatlah kerja online…so korang boleh jaga anak sendiri dan buat kerja dari rumah with flexible time…panggil indon cuci rumah seminggu sekali..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  14. aries_april says:

    actually…
    smua orng sma ja…
    yg jht n bak tu cma sglntir…

    indon ada jht kat msia…
    mlyu da jht kat indon…
    mcm 2×5
    5×2

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  15. Mamak_Ikan says:

    sekarang nie..YG PALING BODOH IALAH JABATAN IMEGRESEN…
    sebab 1-Rakyat endon yg msk secara haram sementelah la
    2- Pendatang cina yg msk secara sah kemudian gagal dikesan kemana pergi setelah tamat tempoh visa depa tak cari berjuta rakyat cina,vietnam,laos,burma tue..
    yg tue rakyat malaysia tak risau ker imegresen tak ambil peduli pun….ITU LA SATU MALAYSIA

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      1 msia…
      that mean…
      msuk kan smua dlm msia jdi 1 la…
      hehehehehehe

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aq penah dgr sebenarnye kemasukan rakyat asing trlampau byk ni coz ade kene mngena dgn org plitik yg nak kaut untung………..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • chikayu says:

        minta maaf nak bepolitik bukan kat sini… pg cari tempat lain.. huhuhu

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • somtime kite kene gak masuk kan politik dlm hal nih coz ko x plik ker ramai sgt rakyat dorg kt cni……dah ade bukti.yg seme nih ade kene mgena dgn gomen kite…..ada kuar kt kosmo ari tu….ko ade baca x yg imegresen kite wat x nmpak jer org indon masuk naik tongkang.. dorg tanye lebih kurang je pada hal tongkang tu punyelah penuh.dgn indon nih……ade org d sebalik sume nih sbnrnyer………

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • chikayu says:

      Tak payah la ko nak bodoh2 kan org lain… ape ko tu pandai sangat ker? Hidup tak lame la wei.. klu kita senang kta bantu org lain.. alhamdullliah negara kita kaya dr negara depa.. tak salah kita bantu membantu… dorang datang sini pun sbb untuk hidup.. sekurang2 bila kita ikhlas insaallah ada ganjaran yang baik utk kita…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • kite memang slame nih dh lame bantu indon nih masalah nyer media dorg nih yg x psl2 wat isu mereng apa tah……x kenang budi org dh tolong……hampeh indon nih……….

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • anonymous says:

          rasenye chikayu kene rase duduk kat indonesia laa..bukak tv bukak surat khabar..ari2 mengutuk malaysia..xsakit telinga k?bukan kite nak kutuk indonesia balik..cume nak bela orang malaysia je..

          malaysia bukan xpenah tlg malaysia..dah byk sgt kot tlg indonesia..tiap kali gempa tsunami pastu belum lg tlg artis2 diorang cr mkn kat sni..belum campur rakyat yg cari makan kat sini.

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • pisau cukur says:

        hikayu ,patutnya kalau kita kaya kita tolong org2 kita dulu di negara kita pehal lak nak tolong indon yg tk tau bersyukur tu?dah byk kita tolong tp lau dah dasar busuk ati tu buat apa pun tak guna nya aaiihhhh…

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  16. chikayu says:

    Ape pun Indon songs best… dram sitron & movie depa korang suka jgak… tak payah la nak benci kat sesama manusia… org nak benci pun lantak la… yang penting tuhan tak benci kita.. hehehhe peace ;)

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      hahaahah…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • BumBLeBeE says:

      kalo terlalu menitik beratkan sikap ‘lantak laa’ …..ini yang silap2 anak cucu cicit tak merasa duduk di negara sndiri….

      kalo ade ahli family kter yg terkena kejadian ‘parang di leher’ time merompak rumah, kes rogol ke, bunuh ke….yg terang terangan dilakukan oleh orang seberang tu….mesti persepsi ko akan berubah…..

      kter tak mengalami pengalaman buruk dgn diorg, buleh laa kot nak cakap ‘lantaklahh’….cuber fikir2kan utk org yg mengalaminyer…

      apepun…cakap mmg senang…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • chikayu says:

        kesian ko ya… ape pun akun simpati atas ape yang menimpa fmly ko… sabar ya.. semua tu ujian tuhan… dia nak kta ingat padaNYa..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • NUnu says:

          ape2 pun kite sbgai rakyat melaysia kite ptt berase kesian terhdp org2 sebegini,,,, disbbkan rkyt indon agak susah sedikt,,kite sbgai sesame islam harus menolng ye,,,smntare tu perbuatan kite ni,,,negare luar pandang dan akan mnjdi isu dsane,,,skrg ni ka nbulan mulia,,, x baik nk pertikaikn hal2 yg membtalkn pose kite,,,

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • jojoz says:

      oi chikayu…ko ni mesti taraf penduduk tetap kan..hahahah…sian tul….g la blik indon tu….

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • azlorah says:

      kalau tetiba jadi perang~~ermm..lantak la..cmni? bg sy la kn..sinetron indonesia merepek-repek…asyik ulang benda yang sama..kalau xbrgaduh,menipu..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  17. Rifa'i says:

    Sama la memang banyak jenayah kat Malaysia ni org endon yang buat.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • Penari Poco2 says:

      sejak kes si mano nie kuar…semakin menjadi2 lak jenayah diorg wat kat msia…
      betul ker aper aku ckp nie…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • chikayu says:

      tak payah la nak kaitakan jenayah dr org luar smua pk endon.. jenayah bukan kira negara beb… pak arab , nepal, china, mat salleh pun baynak gak buat hal kat negara kita… org malysia pun ape kurangnya… banyak gak buat jenayah kat negara lain… so skang ni sama2 perbaiki diri..” amal maakruf nahi mungkar”

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • NUnu says:

        owg2 melayu kite ni chikayu… x pk ke kesalhn2 owg kite,,kat malysia ni,,,, men petik je indon semue buat…
        xde nilai2 murni lgsung…

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • pisau cukur says:

        chikayu & nunu,hangpa dua yg dok petik kata org meisa ni jahat segala kan tp hangp atau tak kat dlm lokap yg ramai2 tu rakyat indon?aku ulang bli indon..hat dok bt jenayah sana sini pun purata nya adalah indon yg paling tinggi..lau hangpa tak tau pi semak di bukit aman sana baru hangp tlis no..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • azlorah says:

        aduss…mang btol rkyat malaysia pon lkukan jenayah..tapi..msalahnye..diaorng tu menumpang kt sini..dh la dtang scara haram..pastu wt jenayah plak.. jiran sy polis penjara..dia ckp skarng nih bnyk indon je..yg malaysia kebnyakknnya kes dadah..yg indon kes rompak ngn rogol..ada indon yg dh kluar lokap,tngok2 minggu depan ada blik..sbb apa?dia ckp dlm lokap makan minum ckup..kalau kt luar, blum tntu hidup pakk..katanya~~

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  18. syamiza says:

    hi……….. Assalammualaikum….
    morning all….
    pekhabar arini?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  19. Penari Poco2 says:

    dah byk kes kat dlm news announce rakyat indon mati ditembak akibat wat jenayah sana-sani kat malaysia…
    dah tue xder pasport lak…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  20. Rifa'i says:

    Pernah berlaku kat kampung isteri saya di Johor, org endon ni masuk rompak rumah pegawai felda. Kalau amik duit je takpe, tapi kesian kawan anak pegawai ni yg bercuti kat umah member dia siap kena r##ol skali. Tak patut betul.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  21. mae says:

    Nampak macam ada usaha untuk memencilkan orang Melayu. Di tanah Melayu sendiri, orang Melayu sedang diasak oleh bangsa India dan Cina dan Melayu yang bersekongkol dengannya supaya memberi taraf samarata kepad org India dan Cina. Itu dari dalam. Dari luar, orang Indonesia pula menekan Malaysia. Ini menjadikan orang Melayu rasa terpencil, tak ada tempat bergantung..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  22. AleeanaNajwa says:

    Ermm rasanya majoriti perangai orang indon tuh memang begitula…tengokla kes-kes pecah rumah..merompak..menyamun kebanyakan kes2 tuh semuanya daripada mereka… dahla pendatang haram… x sedar diri.. negara org buat macam negara sendiri

    Ada hati lagi nak kawin dengan orang malaysia.. bila x dapat secara baik cara jahat diaorg buat.. berapa ramai anak dara kat malaysia nie yg diaorg bawak lari…

    Tak puas hati tul.. kat mana2 ada jer orang dia..buat menyemak mata jer.. dah la bebau busuk..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • syamiza says:

      bau busuk……?
      haa dorang kena pakai deodrant adidas 3 yg kak nara promote tu…. hihihihi….. keh..keh..keh…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • badang says:

      bukan sekarang je,perangai mereka kureng,zaman datuk nenek moyang mereka pun penjahat,cube korang cari kisah2 hang tuah dengan pendekar dr seberang iaitu taming sari yang melakukan kesalahan merogol merompak dengan menggunakan ilmu kebalnya akhirnya tewas juga ditangan hang tuah,begitu juga dengan patih gajah mada yang dengki dan busuk hati sehinggakan sultan melaka ketika itu terpengaruh dengan tipu helahnya.memangnya majoriti mereka banyak yang tak betul.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  23. Mangose says:

    indon ni marah ngan malaysia sebab kita mengaku satu tarian diroang yg namanye tarian pendet (tarian bali) tu macam kita punya.. sebab malaysia masukan tarian tu dalam promosi pelancongan malaysia.. tp govement dah explain.. tu bukan salah kita.. ni cuma misunderstanding..
    tp biasa la indon… mmg dah lama tak suke malaysia.. sejak dari zaman rebut sabah sarawak lagi.. zaman konfrontasi..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • syamiza says:

      laa…. tu kan dato rais yatim dah buat annaoucement minta maaf…… kes tarian pun nak jadi hal……

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • miza klo ko tgk kt utube ag klakar tau indon nih……
        ada ker kate kite mempatenkan kunyit n ikan arowana….klakar siot………

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • new moon says:

          kalo dh ngok tu….pikiran pn mcm org xbtamadun la…mane la logiknye kite nk tiru ikan n kunyit yg dh trang2an 100% ciptaan Allah..kalo busuk sgt ati tu jgn la smpai thp mmalukn diri sndiri…….

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  24. syamiza says:

    errmmmm… pepagi dah dihidangkan citer hangat camni erk….. org indon ni memang suka wat pasal laa…. Rakyat malaysia dah byk bantu rakyat , ekonomi dan kententeraman kat indon pun…. kita dilayan sebegini rupa…. memang tak kenang budi tul laa org2 indon ni…. bila susah tau plak nak harapkan bantuan bangsa serumpun…. bila dah ok skit…. megah tak tentu pasal…. lupa jasa2 org….. tak patut….. memang tak patut…..
    org2 indon kat msia ni hidup mewah….. mewah cari laki org….. mewah cari makan…. mewah dpt keje…. mewah segala2nya……
    tapi rakyat msia kat indon….. keselamatan dorang terancam….. per citer nieee?????
    nak dekat sambut raya nie pun nak musuh2……. ish…ish..ishh :(

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • new moon says:

      :(

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • btl3….klo ko g utube ko bukak ar malingsial pastu ko bace komen indon kt bwh tuu…….
      memang teruk ar dorg…..
      panggil malaysia hanjing….shitlah….
      n dorg kate nk ajak sume rkyt indon nih kencing kt malaysia supaya biar msia trus tenggelam………..hampeh…………

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • new moon says:

        hek…klo nk kencing pn angkut la dulu org2 diorg yg kt sini tu….biar kasi ruang sket kt mlaysia ni…oo….nk kncing ye…xpe nti kite anta org kasi uk uk kt tmpat diorg bior bau busuk…haha……

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  25. MDM says:

    org indonesia jgn buat mcm tu..fikir dulu sebelum bertindak. kalau dah gaduh2 dgn malaysia nt siapa jugak yg akan rugi? ramai rakyat negara kamu x boleh nk carik rezeki kt malaysia nt. ekonomi negara kamu jugak yg akan terjejas..org malaysia sebenarnya semua baik2..sebab tu negara kami aman damai..dan sebab tu ramai rakyat negara kamu nk datang carik rezeki kat sini. yg memohon utk menjadi rakyat negara ini pn ada jgk..cuba kamu bukak radio dan tv malaysia..masih memainkan dan menayangkan lagu dan filem dr negara kamu..walaupun sudah berada dalam situasi seperti sekarang kami masih boleh menerima produk dr negara kamu..kalau ikutkn hati yg marah seperti kamu, sudah tentu byk produk kamu yg kena banned di negara ini. kami percaya jika dibuat survey, ramai rakyat negara kamu yg teringin benar untuk berhijrah atau mencari rezeki ke negara ini namun tidak berpeluang. bukan kami tidak beri peluang, tp kamu sendiri yg menutup peluang itu.layanan buruk terhadap rakyat negara kamu tu kena lihat dari kedua belah pihak. x boleh nk 100% salahkan org yg memberi layanan sj..org yg menerima layanan pn kena dinilai jg. mungkin ada sebab musabab kenapa mereka dilayan sedemikian rupa? ya, walaupun kita serumpun tp sudah tentu akan ada sedikit perbezaan yg menyebabkn ketidakserasian berlaku..itukn normal? sedangkan lidah lagi tergigit, itu peribahasa melayu. tidak ada bangsa / manusia perfect di muka bumi ini. maaf atas segala kesilapan tutur bahasa..wallahualam..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • Rifa'i says:

      Takpe takpe, kat mana lagi kita nak luahkan isi hati, kat sini la paling selamat dan takde gangguan.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  26. Penari Poco2 says:

    pasni page pasal indon nie akan hangat sehangat2 nyer…
    org dr indon gerenti akan bg komen…hentam rakyat msia…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • syamiza says:

      keh..keh…. masalahnyer dorang rakyat indon tu baca gak ke beutiful nara nie?
      jgn2 dorang pandang sebelah mata jer kot……

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • Penari Poco2 says:

        kalo diorg xbg komen xder lar aku mengata bende camnie…
        x caya ko bukak lar page2 pasal si mano nie yg lepas…

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • syamiza says:

          oic….. ader gak yer… dpt sambutan upernyer….. haaa kena kasi komen yg betul2 buka mata dan minda dorang…… jgn nak tindas org malaysia jerr…. rakyat dorang pun ramai yg dtg sini cari rezeki..

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  27. Mamak_Ikan says:

    bkn masalah nk politik just nk bukak minda rakyat malaysia bukak pemikiran..kita da 52thn merdeka tpi pemikiran still dijajah..BUKA LA MATA RAJIN LA MEMBACA TIMBA LA ILMU n BUAT LA KEPUTUSAN SEBAIK NY..
    ORG SKRG NIE DA JADI TAMAK KUASA,HARTA..
    selagi tak kena kt keluarga sendiri mmg tak rasa cuba kalo dah kena kt sapa kite nk marah2 nak salah kn?
    so LU PIKIR LA

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  28. chikayu says:

    apepun bagi aku… sbb ape dorang benci kite? jgn kita slahkan dorang je… ingat kita ni betul sgt dah ke… kata dorang kutuk kita.. kita pun kutuk dorang juga.. nabi tak ajar bai kutuk mgutuk ni ni wei….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      ha…tu btul..
      cam aries ckp la…
      jngn kerana nila sttik hbs 1 baldia air kita buang….

      mnsia ni sama ja dsisi allah.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • copot says:

      Bila masa kita kutuk diaorg open macam tu?? Malaysia mana berani camtu. Diaorg memang berani, sebab tu asyik bom sana sini. Kat msia ni tak de lagi org bom. tak tau la kut2 mat indon nak bom

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • sayang selasih says:

        minta maaf kpd semua pembaca andai kata bahasa saya kasar,sememangnya isu ni dah lapuk tp di sebabkan rasa marah rakyat indonesia yg terpendam begitu lama jadi para pembenci malaysia mengambil peluang menghuru harakan keadaan,kononnya nak ganyang malaysia……wahai insan2 yang suka buat demontrasi fikirlah tak ada untungnya perbuatan sebegitu.buat malu lagi ada,FIKIR SEBELUM BUAT.seharusnya bersyukur keatas nikmat yang ALLAH bagi menumpang hidup di negara bertuah ini…MALAYSIA..saya sendiri rakyat malaysia cukup berbangga kerana hidup harmoni walaupun tidak hidup mewah..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  29. Penari Poco2 says:

    kebykn indon-indon yg pnh aku jpa, sumenyer baik2 belaka…bahkan pnh jd anak angkat mak aku…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      ya…
      kwn mak aries pn ada gak yg baik…
      xsmua orng jht…
      kita pn cam tu gak…
      xsmua baik…xsmua jht.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • sayang selasih says:

      memang betul.saya pun ada keluarga angkat dari indonesia.malah rakyat indonesia sendiri kecewa dgn sikap segelintir rakyatnya yang suka menghuru hara keadaan bukan saja kat malaysia malah kat negara sendiri..bila datang kat malaysia pula nak tunjuk belang kononnya nak membela bangsa tapi itulah punca yang memecah belahkan nusa bangsa.ok saya nak taya siape pernah tengok filem atau darama dari indunisia begitulah masyarakat merake yang suke porak peranda.sedangkan mengiku sejarah idunisia adalah negara yang pertama datangnya agama islam,jadi tak eloklah kalau kalau negara yang tercatat sejarah dengan budi perketi tercema disebabkan segelintir rakyat negara itu. jadi fikir-fikir lah…………….

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  30. Rifa'i says:

    Tak mengenang budi tol, Kalau diorang kena tgkp dan disimpan disini Kerajaan kita siap bagi makan skali. Itu pasal diorang suka datang kat sini. Dalam tahanan pun bleh dapat makan sedap2.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      ya la..
      xkan nk biar mti klprn lak kot…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • syamiza says:

        betul2…. tgk kat kem tahanan pati kat juru tu…..
        hidup dorang siap ditaja…. makan, pakaian, tidur, baring kat tempat selesa….. makanan semua mewah2…. malaysia ni baik sgt laaa…… terlalu baik sampai org pijak kepala…. senang org nak amik kesempatan…..
        cuba org malaysia kena tahan kat mana2…. huh…. ader yg kena rimbok…. lebam2… makan pun lom tentu dpt…… huh dasyat layanan yg kita dpt……. sedih…sedih….

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  31. aries_april says:

    kat umah aries ni…
    dh jd cam umah indon ja kdng tu…
    korang thu lgu puspa tu…
    ya allah..tiap2x ari kna dngr..
    adk aries ckup ska…
    smpai caller ringtone aries dia ltak…
    coz nk cl aries ari2x…
    tv pla…
    psing2x sekar n intan ja….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • chikayu says:

      ” Walau ku tahu bahwa dirimu sudah ada yang punya.. namun akan ku tggu sampai kau mahu”

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  32. Rifa'i says:

    Kuat pegangan Agama Kuat la Kita. Apa yang penting KERJASAMA. he he he

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  33. Jojio says:

    Salam sumer….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  34. Penari Poco2 says:

    kawan2…
    aku tpaksa out…
    spjg hari nie aku ader pgram kemasyarakatan dan keagamaan…sampai ahad…
    arini aku g gotongroyong kat masjid tolong diorg wat bubur lambuk ngan bubur pedas (mknan tradisional rakyat swak)…ptg karang barulah diagih2kan dgn masyarakat sekitar…
    assalamualaikum…

    p/s: ingatlah, arini ari jumaat dan tarikh ulangtahun serangan ke atas bangunan WTC…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  35. gossip girl says:

    JOM RAMAI2..
    BOIKOT ORG INDON..

    HIDUP MALAYSIA!!!!
    HIDUP MALAYSIA!!!!
    HIDUP MALAYSIA!!!!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      brng indon nk boikot x?

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • syamiza says:

        brg indon kena boikot gak……
        daia, sedap, byk gak tu….. tak tersenarai……
        huh…. tu pun masih tak besyukur……. org2 indon niee….
        dasar tak kenang budi dan kebaikan org lain…..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • aries_april says:

          daia xpkai…
          mee sedap xmkn…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • mojoko says:

          Hmm..Malaysia dok sibuk pasarkan barang indon, filem indon, gadis indon…..bodoh hampeh. Ko pegi kat indon….ada ke diaorg pasarkan barang Malaysia…sorry la…tak de pun…apa ke jadah kite ni nak terhegeh-hegeh untuk diaorng. Yg PM plak…ooo..itu bukan pendirian indonesia…hanya segelintir rakyat saja…abis..presiden dia tu sape yg pilih…..memang PM lembik kut….bukak la mata wahai pemimpin Malaysia….berapa byk kite nak berlembut….TEGAS LAAAAAAAAAAAA…..

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  36. gossip girl says:

    bibik kt uma pn hntar blk…!!!
    xya ambl ama.. buat sndiri hahahaha….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      pas ni bnyk la suri rmh tngga spnh masa ya klau bibik blik kg.?

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • syamiza says:

        guna khidmat rakyat sendiri lg bagus…. lagi elok kita yg wat sendiri…. jd aliran kluar masuk duit malaysia tak laa byk ke negara luar…… rugi woooo… kalau duit m’sia byk mgalir kat luar….. nanti nilai mata wang jatuh……

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  37. Mamak_Ikan says:

    nabi pernah kata kalo seorang islam tue tak der rasa cinta n pertahan kn negara dia sendiri bermakna
    tiada la ia beriman dgn agama ny…
    dan nabi tak ajar kite tak ambil peduli pasal masalah negara kite bkn setakat agama islam jer semua kite kena alert..dunia akhir zaman

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      ya…
      smua tu tnda2x akhr zmn…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • chikayu says:

      betul apekau cakap tu mamak…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • Rifa'i says:

        Ya Allah ampunilah dosa kami semua. Panjagkanlah umur kami agar kami dapat beramal ibadat menuju ke jalanMu ya Allah.

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • chikayu says:

          amin…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • NUnu says:

          ya tuhan,,, adakh perbuatan kite ini,,,akan ditertawakn oleh negara luar…berikanlah kami petunjuk kjelan yg benar…………………………………………………………………………………………..amin……………

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  38. xtra says:

    Salam semua, aku cuma nak PENDAPAT korangla..aku ada kenal sorang yg bergelar ustazah..ustazah ni pulak keje dia mengajar skolah dgn buat kelas mengaji kat rumah2 org..kalo korang nk tau..sorang kanak2 dia cas dekat 2 ratus hanya utk skali mengaji utk 2 jam dlm seminggu..dia ni keje dia recruit indon2 ni jadi maid..kalo korang nk tau..dia boleh buat bisnes…amik org2 indon ni yg dtg guna visa pelancong..lps tu,dgn guna kabel org dalam..dia boleh tukarkan kepada work permit smpaikan dia boleh ‘pejamkan mata org dalam’…semata2 nk cari duit lebih..ustazah pn buat keje2 terlarang…mana tak byknya org mereka kat negara kita??sedangkan org kite yg bergelar ustazah pn sanggup buat mcm tu..ni baru sorang…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • Rifa'i says:

      Tak tau la jenis ape Ustazah ni. Gelap mata agaknye nmpk duit banyak.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      ustazah pn nk caya pn tkut skrng…
      klau orng cam ni ada kat dnia…
      mknnya…dnia mkn hmpr ngan kiamat…
      kita sbgai umat-NYA….
      mhn la pd ALLAH yg kt x trgolong dngn orng mcm ni…
      even kita bkn seorng ustazah….

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • ala die pegang jer title ustazah tp prangai x cam ustazah….
        tp nk plik ape kan coz ade gak kes ustaz mngaji rape n cabul anak murid die……….pastu klo kene tgkap tu saje je pakai kopiah…konon baik ar tu… nyampah aq
        org cam dorg nilah yg merosakkan title ustaz n ustazah…

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • new moon says:

      no komen…but never judge a book by its cover…aku xleh nk komen lebey2…budok lg…huhu…13pg..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • syamiza says:

      salam…..
      huh mahalnyer ustazah nie cas ngajar ngaji…. 2 ratus sorang budak…. mak aihhh…. leh g mekah balik hari ni…..memang bayk arr income dier…. rm200 utk 2 jam….
      agaknyer utk anak2 org berada jerrr kot…….

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • xtra says:

        sorry..PEMBETULAN..2 ratus sebulan…2 jam sekali dlm satu minggu

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • aries_april says:

        miza ko xnk bt cam tu ker?
        :-)

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • syamiza says:

          tak yah… laaa…. keje jd cikgu biasa pun tak per laa….. janji rezeki halal… dan cukup lah dgn apa yg ada…. janji hidupku bahagia dan sentosa hingga akhir hayat…ekekekkeke

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • syamiza says:

        yg pasal import eksport maid tu plak…. no kemen… tp kan elok kalau dier wat keje tu secara betul…. jadi hasil pendapatan yg dier dpt pun halal…. bab makan minum ni kena cari sumber yg halal… sebab makan minum ni nak jadi darah daging kita….. pikir2 laa sendiri…. huhuhu

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • Rifa'i says:

        Kat mane lokasi tu, dekat flat umah saya ni pun ada Ustazah mengajar anak2 jiran mengaji, dia tk mintak bayaran pun, Pagi mengajar di sek. ptg mengajar di rumah. Ikhlas sungguh nak bantu anak2 kita pandai mengaji. Semoga Allah murahkan rezeki Ustazah.. Amin.

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • xtra says:

          kat melawati,.itula..dulu aku pn mengaji kat rumah ustazah..bila nk bayar, ustazah aku tu mesti akan ckp ‘terpulang.,ustazah terima je..niat ustazah nk mengajar saja’…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • ila says:

      mmg pon..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  39. Mamak_Ikan says:

    satu lg dekat china ada satu undang2 baru dilulus kan…
    seorang pemandu mengalami kemalangan dan menyebab kn 4 org mati,sabit kesalahan dia dijatuhkan hukuman MATI ini cerita benar..kenapa media tak heboh sebab negara china bkn la dibawah pemerintahan islam..
    cuba kalo islam yg buat kompem jdi isu hangat kt dunia..
    depa kata islam nie kejam la,zalim dll…
    cuba buat kt malaysia kompem semua bwk 40km/j hehehheheeh islam nie bkn ganas, islam nie mendidik..pikir la..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • NUnu says:

      tu r…. diowg pk kite puye negara islam kejam,,,
      cam kes kartika kne sebat pasal minum arak…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • copot says:

        sebab owng islam pun dok kutuk diri sendiri, keluarge & bangsa sendiri. Jgn marah kalu org kafir buat benda yg sama

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  40. Jojio says:

    Sebenarnya media depa yang dok buat lece, kat sana kemudahan internet macam kita last 10 years ler……jadi media dok pebodo depa.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • hantupensil says:

      biase ar…
      diorang punya semangat syg negara tinggi x mcm malaysia…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      media massa main kn prnan plng pntng….
      dia orng brhbung krna bnda ni…
      betul @ x…
      main caya ja…
      pas tu…
      smau ni jadi lah…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • azlorah says:

      take a look..the country with the most internet users in the world is
      malaysia:15,868,000 users di tempat yang ke-19
      indonesia:13,000,000 users di tempat yang ke-23
      haha?..walaupun indonesia besar,tp pengguna internetnya lagi sikit dr malaysia..kenapa?sebab ramai rakyat indonesia tidak dapat merasai kemajuan negaranya…yang betul2 maju hanyalah jakarta shaja..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  41. hantupensil says:

    awek2 endon cun banget…
    hehehehe…. ;)

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      ko ni antu…
      aries report GF ko bru tdi…
      mata ko thu pndng tu ja.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • syamiza says:

      memang ader yg cun…… tu memang tak dinafikan…
      dan ader gak yg pakaian mak datuk……… menjolok mata…. terjojol bijik mata kalau menengoknyer…… huh pakaian tak hingat akhirat…… huh nasib bulan posa….
      kena kontrol mengutuk…….ekekekekek

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  42. new moon says:

    mana violet??xkn terusik ngan org xbetol smlm tu…violet…ooo….violet…moh la in…smlm aku xsmpat nk ym coz dh blik dh…huhu…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  43. chikayu says:

    skang ni kan… sbb dunia dah telalu canggih… globalisasi la katakan… pada aku la… klu kita tanya setiap rakyat melay (terutamanya) .. ape maintality kita kat endon… semua org kata “low class”… smpaikan member aku boyan kat kelas malu dipanggil indon… sebab kita pandang rendah kat depa… sebab depa cari rezki kat sini .. kita kata depa merempat… pls la stop la .. kutuk mengutuk ni… yang jd makin panas ni sebab … sebab masing mgutuk… forum malaysia kutuk indon.. forum indon kutuk kita… dan bila dan melibakan perasaan tu yang jd benci membenci…
    (Inagt pesan arwah bapa ku masa aku kecik2: Kulu org kutuk sebut je alhamdilillah, terima kasih.. ) hehehe

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      aries pn kdng binggung ngan islam kita…
      orng kafir sk ati nengok kita brtngkr sesama sndr…
      mereka lah yg mnjdi dalang smua ni…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • chikayu says:

      korang bayang la… Indon nie sbb kutuk kita kat forum kita… tb2 dia masuk forum kita.. kita layan baik… tak payah nak kutuk… atleast persepsi dorang akan berubah… dan klu bangsa melayu nusantara ni bersatu… tak ke bagus… dapat kita kembangkan lagi dakwah islamiah sesama insan…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • BumBLeBeE says:

        diorg dh start kutuk lama dah…..termasuk dr kes manohara, skang kes tarian plak….gomen Msia still diam…meaning “kita layan baik” …. orang Msia pun still bersabar je lagi dr kes Mano tu…xde nk pi buat demonstrasi…..
        …tapi….. “persepsi diorg berubah kahh????” bertambah benci lagi ade…..aku rasa…. :P~

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • damai says:

      ape kata kita libas je kpala sapa yg buat forum tjk ni.aku mmgla x suka nk maki2 org tpi YA ALLAAAAH….hlg sabo aku dia org hina negara aku,tpi aku terus trg cakapla indonesia boleh dkatakn plh bulu gak,ini dr pemerhatian aku.aku pn ramai kwn org indonesia dr bebagai suku jd terserlahlah apa yg d dlm ati mereka.mf cakap

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  44. yana says:

    bukan ker kes indon nak sweaping rakyat malaysia tue disebabkan kononnya malaysia menggunakan tarian yg asalnya dr indonesia utk promosi kan pelancongan??aku ada baca dlm surat khabar arie tue tp lupa lak aper nama tarian tue..dia org marah sbb kononnya malaysia ambik tarian mereka sedangkan pihak kedutaan malaysia tidak tahu apa2 sebab iklan itu di buat oleh pihak swasta..by the way my step mom dr indonesia..baru2 nie dia balik sana,dia citer dlm tv and paper byak keluar citer yg memburukkan Malaysia..aku tanya yg berkenaan monahara tue ker dia kata yg tue pun ia and benda lain pun ia..dia tak jelaskan secara specifik tp dia ckp mmg byak gk la berita yg mengutuk malaysia ni di siarkan di sana..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      kita sbuk kutuk dia orng kat media kita…
      dia orng sbk kutuk kt kat media dia orng….

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • pizza says:

        Setiap kali aku pi Indon (atas urusan kerja), musti aku dengar berita pasal Msia kt TV derang, kebanyakkannya yang negatif belaka. Tapi bila bergaul dengan rakyat Indon kt sana, sebenarnya biasa jer. Derang pun friendly mcm kita, pokonya aku tade masalah langsung bila berusan dengan derang. So, my opinion is, ini kerja media Indon, salah satunya utk mengapi-apikan sentitiviti rakyat mereka. Bayangkan, artis Indon sendri trauma dgn wartawan mereka, perangai mcm paparazzi kt Holywood nun.

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • azlorah says:

          ya..butul skali…media yang mengong..tp media malaysia x serakus indonesia..diaorng lg ekstream…sbb tu lah orng indonesia marah sangat..diaorg pon mudah percaya!

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  45. umie says:

    BUKAN DG KITA JER DIA BENCI…SESAMA DIA PUN MERUSUH DAN MENGAMUK, SO TAK HERAN LER

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  46. Mamak_Ikan says:

    betul tue..chinkayu alhamdulillah..amin hehehe

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  47. umie says:

    MEMANG DAH SIKAP DIAROG MCM TU KOT.TGK JER LE DRAMA2 DIAORG ..BYK CERITA HASAD DENGKI…BENCI MEMBENCI.BIBIK UMIE HARI2 TIME TAK DER KERJA TAK HABIS2 DGN ASTRO ARUNA DIA TU. UMIE PUN JOIN TGK SAMA.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  48. gossip girl says:

    yg thn mat2 indon kt kl ni…
    kurang ajar tul, siap siut2 org lgi…
    wal hal org xpn pakai sexy..
    gatal nk mampos,

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • hantupensil says:

      jage2 orang endon ada ilmu…
      silap aribulan dia siol jek bole tpikat..
      btul..
      jgn main dgn orang endon nih..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • aries_april says:

        tu la…
        antu ko pn rjin ejling…
        skli dia jeling blik…
        ko ikt blik indon ko…
        hehehehe

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • hantupensil says:

          kalo mcm rossa ke..
          rela jek…
          hahahah

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • syamiza says:

          antu ko dah tgk ker muka rossa tanpa make up….. huh mcm bibik jerr…… bila dier makeup je lawa……
          nak cari bini ni… tak yah yg make up tebal2….. yg penting hati ikhlas dan mentaati perintah Allah dan suaminya….. ekekekekek

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • ila says:

        mmg btl ckp antu..ak ckup myampah tol klu nmpak mke indon2 nie tau rse mcm semak je diorg nie..lg2 kan tgu mlam raya mmg melambak lah org2 dia kuar kl..ske ar diorg sbb org mlysia byk dah blik kmpg time 2 lah diorg tnjuk taring kan….

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • syamiza says:

      dier nak ngaorat tu…. mana tau leh tackle…. leh laa dier tukar kerakyatan…. jadi pemastautin kat msia niee…
      kalau yg pompuannyer pulak sibok dok kejar laki org…. huh mentaliti dorang ni nak hidup senang jerr….. tak bertamadun….

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  49. Rifa'i says:

    Kepada kawan2 semua hati2 memandu bila pulang ke kg nanti, pastikan rumah yang kita tinggalkan berkunci dan barang2 berharga disimpan dgn baik. Kalau ada maid kat umah tu bawak balik kg skali, takut kalau tinggal dia kat umah nti dia buat umah kita mcm umah dia lak. Kita ajar mereka supaya bersyukur dengan nikmat yang diberikan.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • syamiza says:

      haaa betul…. angkut sekali maid yg korang ader tu… leh suh dier sental periuk balanga yg ader kat kg tu….. sambil2 tu leh laa dpt wit raye lebih sikit…..ekekekke

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  50. aries_april says:

    kita smua orng islam…
    hope kita leh jd islam yg sbnr…
    allah xprnh ajr kira tuk bt cam ni…
    orng yg bt cam ni…
    smua msh smr2x islamnya…
    brdoalah yg kt x trglong dlm orng mcm tu.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  51. Rifa'i says:

    Kalau balik kerja petang terpaksa tgk cerita indon, Aqso dan madina. Mana pergi cerita2 negara kita ni?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      lupa siar kot…
      aries lak kat umah…
      mlm2x, mak 2 orng adk mngadap sekar ja…
      ank buah aries smpai ngamuk nk tngok fukuchan dia xleh….

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • syamiza says:

        citer2 indon dpt sambutan hangat makcik2, suri rumah tangga…… citer kat msia citer koprat…. citer rempit…. cinta….mana la makcik2 tu minat….. citer2 indon ada unsur kekeluargaan…. kekadang tu tahyul pun ader…… tapi dah tv tu siarkan…. tgk jer laaa…… patutnyerr pihak penyiaran tv kerajaan dan swasta ni kena cari laa citer2 yg berkualiti keluaran rakyat msia….. baru laa leh bentuk rakyat msia yg cintakan tanah air…..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  52. Akak Leen says:

    sepatutnya pemimpin derang tu pandai2 la mententeramkan rakyat derang……
    lg satu kita ni sbg rakyat msia, tanamkan rasa cinta pada tanahair, jgn asyik nk kejar untung jer….pastu klu nk tolong derang biar lah berpada2, jgn smpai memudaratkan diri sendiri & anak bangsa…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      pmnpn pn sma naik ja akak….
      cam na nk bt?

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • syamiza says:

        hmmm….. sayangnyer tak ramai rakyat malaysia yg sanggup berkorban utk tanah air sendiri…… ( ckap berdasarkan fakta yee….. bukan main hentam jerrk… )
        tengok la anak2 muda malaysia….. apa dah jadi sekarang….. sedih tgk anak bangsa rosak dek gejala yg tak bermoral….. padahal anak2 generasi akan dtg ni laa yg akan menjana ekonomi negara dan membangunkan msia………. salah sapa tu?

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • Rifa'i says:

      Hari tu dalam paper metro edisi selatan ramai rakyat malaysia kena tangkap sebaba jadi tekong. Nak raya ni ramai la PATI ni nak balik sana. Orang kita yang ambil kesempatan. Ingat untung je. Langsung tak takut undang2.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  53. bengong mat indon..siap buat group lg dlm FB kutuk2 malaysia..blog pun bersepah..x bertamadun langsung..patut la negara x maju..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      alah…
      msia pn sma…
      kita xleh la slh dia orng ja.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • hantupensil says:

      ko pg la attack balik..
      xkan tgk jek…
      jd la cyber trooper..
      hahaha

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • aries_april says:

        ko ni…
        cian dia…
        ricky…
        ko jngn mrh antu ya?
        actually…
        dia cmbru…
        dia nk ajk ko la tu p attack…
        tp mlu nk ckp.

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • hantupensil says:

          lor btul la…
          endon besepah2 dia punya hackers…
          malaysia xdak pun..

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • aries_april says:

          ko nk bt ker?
          ko nk ajk sapa join?

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • syamiza says:

          rakyat msia malas nak cari gaduh pasal benda2 tak masuk akal….. org yg attack kesalahan org lain tu ngok namenyer…..ketinggalan zaman…… byk lagi benda faedah yg rakyat msia leh buat…….

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • chikayu says:

      klu betul tak suka… biar tak suka terus… member aku ramai kat FB kutuk2 indon… siap promot pakat ramai hentam blog dorang… tp bila dewa datang melaysia..n malam muzik indonesia… kwan2 aku n rakyat melaysia yang benci indon ni la yang taksub, yang penuh kan stadium…klu tak suka tak payah dgr , tapayah pegi , tak payah tgk pun prgram dorang.. boikot terus.. ni siap amik gambar … bgga bergambar dgnn indonesian… Hipokrit semua ni… poyo je ..
      (nasib la aku tak minat muzik indon)

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  54. emey says:

    moning..emmm ngtk ag le

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  55. mojako says:

    tu la sebab nye indon 2 xpernah aman..tgk r prngai rakyat dier..sebab 2 byk kejadian gempa bumi n tsunami..tuhan nk bg bala kt dorg..xsudah2 nk hentam mlysia pdhal byk rakyat indon dtg cari rezeki kt sini..klu x, tanam jagung r dowg kt sane..yg aku sakit ati lg, owg indon yg keje kt mlysia neh kbykn nye berlagak..konon nye kt indon umah besar, marmar smpai ke dinding, kasut n baju penoh dlm almari..tanah berpuluh2 ekar..tp merempat gk kt mlysia..xtau bersyukur btul r dowg neh..da r yg pompuan nye suke gode laki owg, menghancurkn rumah tangga owg..yg laki malaysia pon xsedar diri..kawen ngn indon wtpe..ppuan mlysia lg lawa dr dowg..huh..yg laki indon jd perompak, pembunuh..ade owg mlysia nk bakar bendera dowg sbg tande protes?xde kn sbb rkyt mlysia bersopan..benci ngn indon…kurang pahala pose aku rini..huhuhu..
    -peace no war-

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • syamiza says:

      emmmm…………… betul…..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      slmt aries x pose….
      hehehehehe

      pa pn…
      cam aries kt…
      xsmu org cam tu…
      sglntr ja…..
      aries trkilan bla da orng islam kita bt prgai cam tu…
      dnia akhr zmn tul lah.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • hantupensil says:

      pkerja endon yg keja kat malaysia lbih 10 taun..
      then dia balik endon mmg kaya raya…
      rumah bukan stakat banglo jek bleh wat…
      mcm istana…
      tanah berekar2 diorang bleh beli…
      kalah orang malaysia yg keja 30 tahun…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • aries_april says:

        mt wang kita ngan dia orng lain…
        dt kita yg mnglir p nrga dia orng tu…
        bsar mknanya.

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • BumBLeBeE says:

      bab bakar bendera tu aku sokong….diorg bakar jalur gemilang, org Msia still tak bangkit lg…still cuber tak nak gaduh……

      kalo nk ikutkan itu dh melampau sbb dier bendera sesebuah negara ibarat maruah negara itu. kalo pegi perang pun, bendera tu paling org jaga supaya tak jatuh ke tanah….then kter x balas pun perbuatan jahat diorg.

      tapi…..persepsi diorg terhadap kter berubah tak????? renung renungkannn…~~

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • aries_april says:

        X………………………….
        xprnh brbh…
        but we must pray…
        hope dia orng brbh.

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • hantupensil says:

        biar la..
        sbb tu bangsa diorang xmaju2…
        jgn ikut mcm diorang dah..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • chikayu says:

        wah ko ni bckap blh tahan gak ye… bendera kita dibakar dipijak, dibawa merempit oleh rakyat malaysia sndiri ape citer?????… mane maruah bangsa????… maruah negara sendiri pun tak dapat nak kta jaga…. sibuk dgn negara lain…. porah…….

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • kepala hangin says:

      setuju ngan mojako..agaknya byk kjadian alam tu sbb bala, dia org suka cari gaduh ngan mesia ngan umat seislam..tp x sdar diri gak..lbh baik jgn layan jer..kita terus maju dia org gak yg terus mundur..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  56. new moon says:

    huarrrrgggggghhhhhhhhh…………………………where’s puts tomeii n violet??hmm…..gossip girl…ko yg sama ngan gossipgirlfea tu ke?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  57. emey says:

    1 2 3

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  58. hantupensil says:

    hahaha…
    endon bodo gak…
    nak perang ngan malaysia..
    pdahal nordin mat top pun xleh nak tangkap lagi..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  59. syamiza says:

    lama tak nampak put3, n , eclipse? dorank gi mana ha?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  60. Rifa'i says:

    Salammmm. he he he masuk balik bley tak?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  61. Kak Ju says:

    Tak payala nak gado2 kita nikan hidup serumpun. sama2 saling memerlukan bantuan.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  62. tOmEii says:

    morng…..
    adehhh cite sal indon la plak…..
    no komenla…..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  63. new moon says:

    wei…perhatian…smlm ade x sape2 amek add ym aku?nick die orangeclub….male from klantan….ade x?aku igtkn violet…ke TT Fakhry??aauuuwwwww……………..hikhikhik….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  64. lilo says:

    hmm
    citer ne x kan abis
    nnt tgklah ntah ape plak kan

    sy penah masuk 1 groups indonesia ne
    x dinafikan sume2 kwn baek2 belake
    cume segelintir aje yg ikut emosi
    pasal hal tarian pendet tu
    nk marah, marah ajelah,
    ni dibabitkan ngan kite yg tak tawu pe2 ne
    bile kite xplain bende yg betul
    kita plak dimarahin (alamak, kuar bahse indon, ihiks)
    bile kite diam, tak nak bising2
    leh lak tu ckp, kite plak pengecut
    kite sbenonye x nak cari gaduh, bile org xplain
    pklah pakai otak, jgn pakai kepala lutut
    huh!!

    ne dikaitkan ngan kes ambalat, kes sipadan, mano (eh ape kes mano masuk dlm book neh>??)
    yg besh nye siap ngutuknye pompuan mesia huduh, buruk, x mcm pompuan indon..
    la, ada aku kesah ke?
    nk pk yg pasai si mano kawen ngan kerabat
    tu, yg bibik, errr BCL :p kawen ngan pakwe mesia
    apakah maksudnya? x ke ganteng juge
    pakwe mesia.. hehehe

    sy rase they all ni ckp maen emosi aje
    aritu sy penah gi keje katbandung, kebetulan
    kes mano tuh, wah, pagi petang, siang malam
    tv depa asik dok tayang hal tu jerk
    kite tgk pon geram sbb byk di tokok tambah

    errr, sy bkn nk kutuk2 org indon ye
    sbb sy rase byk juge yg baik2
    cume segelintir jerk yg perangai mcm tuh

    hmm
    plzzz lah, ERA, HOT FM
    yg ske dok putaq lagu indon tuh

    TB1, TB2, TB3 esp, ESTERO
    plzz lah, nk melugai dah tgk citer indon neh
    bkn membina minda pon
    kan byk produk tempatang yg bagus2
    lagu pun, byk lagi lagu mesia yg bagus
    yg sy rase patut diberi keutamaan

    an ‘gogenizer’ (maksudnye organizer ya.. )
    pls lah, tlg lah jgn dok gatai2 nk bwk kumpulan DEWA, GIGI (huh arman loe lagi sebel, loe liat gimana nasib loe, jgn masukin lagi di M’sia, kami ndak suka loe!! NGERTIK???), KD and wat so ever,
    Pls stop all the stupid concerts!!!

    ~hmm bilelah sume nk sedar neh…~

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • hantupensil says:

      mak aih panjang nyer…
      berapa hari menaip nih…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • lilo says:

        mane de lame,
        2 minit aje
        mcm masak megi
        ‘2 minit cepat dimasak, sodap di makan’

        ahaks

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • Rifa'i says:

      Setuju gak. ari tu saya ada gak masuk team indon ni. Ada yang mintak maaf lagi. Dia kata tak semua org dia mcm tu.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • emey says:

      aku stujuk yg diorg dk ulg cita indon tuh..wt ugi karan ja.cmla msia xda wt drma bru dh

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • syamiza says:

      bg pendapatan aku yg kurang ni…..
      org msia lagi lawa dr minah2 kilang indon yg keja kat malaysia ni…… dan ramai lagi perempuan2 yg kat msia ni lagi naturebeauty dr muka rossa tu….. muka rosssa kalau korang pernah tgk tanpa make up…. huhu sejibik…. cam bibik….. dier lawa pun pakai makeup jee……. yg penting bila hati kita baik…. wajah kita tu berseri bak bulan purnama……

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  65. ila says:

    hai

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  66. LaLuNa says:

    assalamualaikum semua…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  67. binatang betol la indonesia nih…. ORANG INDON DATANG MALAYSIA CARIK MAKAN,,,, BAGI UMAH..JADI TAUKE… DUIT MALAYSIA KO SAPU….. BILA BUAT HAL… KORANG LARI NAIK SAMPAN…. BINATANG TOL LA…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • syamiza says:

      ank jin dari teko?
      huh… bulan posa ader gak anak jin terlepas erkkkk…… rilek anak….. control…control…… bwk bersabar…. posa niee…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • lilo says:

        a’ah
        kite x yah lah emosi mcm depa
        kite kan bijak (hehehe)
        wat pe kite nk ikot mcm depa
        dok maki2
        kan bahsa melambangkan peribadi seseorang
        kite kan rakyat mesia yg awsome

        hehehe

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • kepala hangin says:

        salam
        syamiza, jin tak kena ikat yg kena tambat/ikat tu syaitan/iblis..ada beza tu..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • Rifa'i says:

      Jalan dan kaki lima pun diorang sapu jugak. Cuba tengok seluarr diorang mcm zaman 60an bawah besar. Bersih sikit tempat yang diorang lalu. Tolong sapu lantai. he he he.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • LaLuNa says:

      rilek bro.. minda derang nih teracun akibat konfrontasi ganyang malaysia yang telah dianjurkan presiden sukarno.. pemikiran yang dibawa oleh sukarno susah untuk dikikis oleh rakyat indonesia yang rata2 masih mengagungkan ideologi sukarno.

      tak semua org indo ni mcm tu.. ni semua akibat pemikiran sempit derang yang mengada2 di samping peranan media massa sampah mereka telah meracuni pemikiran mereka yang sememangnya tolol… derang ni tak paham konsep nusantara atau serumpun dan merasakan bahawa bangsa mereka adalah yang terbaik. mereka jangan ingat kalau kita diam kita pengecut.. semangat kita juga tinggi jika negara kita diancam sedemikian rupa.. takkan melayu hilang didunia…

      orang2 sebegini sesuwai digelarkan ‘kemahatololan yang egois’

      cewaaah… cam tulis tesis jek

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • chikayu says:

        ko tak patut cakap macam tu ank jin… patut nya bulan yang mulia ni… tampa saitan walupun ada ank jin terlepas… kita hendakla muhasabah diri kita… merendah kan di pada Nya… Insaallah.,..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • lilo says:

        haha

        tp de sorang kwn groups indon tu
        die ckp
        mase dia dtg sini
        (naek pon teksi dr KLIA)
        dia ckp org kite merendah2 kan mereka
        tak tawulah ape yg pakcik teksi dok bebel tuh

        tp sy ckp lah ngan dier
        maybe pakcik tu berhati2 kot
        sbb byk kes ragut rompak naek teksi tuh
        x sume org mesia mcm tu kan.. kan .. kan

        tp, sy sedeylah
        tgk gaduh2 mcm ne…

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • Rifa'i says:

        Media berperanan besar menyampaikan yang benar atau tidak. Betul tak?

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • LaLuNa says:

          ya betol disebabkan media massa sampah derang tu yang mencucuk2 rakyat mereka untuk benci kita. keganasan yang menggunakan pemikiran

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  68. emey says:

    dlm byk2 l0ri,lori per plg byk tayar

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  69. aries_april says:

    dlm bnyk2x bln…
    bln apa ska tido?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  70. new moon says:

    perjalan jaoh x ku rasa….
    kerna hati ku mlonjak sama…
    pasti terubat rindu di ati…
    mnymbut kpulangan ku nanti….
    oooo…ooo…ooo…blk umah….
    ooo…ooo…oooo….. blk umah……
    oooo….oooo…..oooo…..blk umah……
    ati riang…..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      BLN KO JNGN AR NYANYI LAGU RAYA…
      PILU ATI ARIES…..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • Rifa'i says:

        nape ingat KG ke. ? sabo sabo seminggu je lagi nak balik KG. Eh kita pun tersedih jugak huh… iskh.. iskh… uweeeekkkkkkkkk…..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • chikayu says:

        wei aku kat seberang laut ni… rindu nak balik kl…..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • olohhh says:

          patutla asyik backing jer komen ang kat atas tu..tak duduk kt Malaysia rupanya….tak rasa situasi yang happen kat sini penangan orang endon. . . poyo betul….ha ha ha

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • chikayu says:

          Wei… aku dok malaysia jugak la… aku tau ape yang belaku kat sekiatr aku, kat tanah air ku….aku dah ckp awal2 aku bukan backing sapa2…bukan nak kutuk bangsa sndiri… da persoalan is.. moral kita..peribadi kita.. sbb ape indon benci kita????… klu dorang tak betul tak kan la ko nak ikut ape yang dia buat jgak… jhn ikut perasaan la bro.. tepuk dada tanya iman….

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • kepala hangin says:

          hahaha kekdg aku rasa chikayu nie mcm penduduk ttp mesia jer bkn warganegara..

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • syamiza says:

      tak sabar rasenyer nak balik kg….

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • new moon says:

        alang geng korg ni…tu moon nynyi versi blk umah la…haha….tamo sedey2 k…..yg laki org pn dok uwekk mcm baby jerkk…huhuhu….

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • Rifa'i says:

        Johor kampungku yang tercinta……
        Bestnyer raye nak makan…

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  71. aries_april says:

    dlm bnyk2x lalu..
    lalu apa nmpk mata?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  72. aries_april says:

    u all prsn x.
    ni la 1st time kita mngnakan BN ni dngn sbtulnya?
    b4 ni…
    smpai 100 ja cmnt kita…
    kt dh lencong tjuk lain…
    bab ni…
    smpai dh 300 kta stil pd tjuk ni…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • LaLuNa says:

      sbb ni melibatkan maruah negara.. proud to be malaysian

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • lilo says:

        negaraku
        tanah tumpahnya darahku
        rakyat hidup bersatu dan maju

        ~ jeles kot tgk mesia maju.. hehehe..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • syamiza says:

      yaya betul tu….. ekekekkeke
      mana taknyerr….. maruah dan kaum kita dipersendakan….. pantang mmelayu berundur sebelum melangkah……

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • chikayu says:

        kwan aku jawa… dia cakap dlnm bahasa jaw MELAYU = BELARI… so jangan melangkah,… belari la wei.. melangkah lambat …

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • new moon says:

      patriotik la katakan…huhuh…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  73. aries_april says:

    miza nk soalan mncabar ya?
    jab…
    fkir dlu….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  74. BANYAK BANYAK BINATANG…. BINATANG APE YANG BERTELOR KAT TENGKOK DIA…..???

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  75. aries_april says:

    dlm bnyk2x kita kat sni…
    sapa yg gna nm gbngan dia ngan orng dia syg?
    teka…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0