Written by AbangNara | September 4th, 2009

Terkejut jugak dengar tajuk gosip ‘ Saya pakai purdah BUKAN kerana alim’ . wah, ini ayat spekulasi . Bukan kah kalau pakai purdah tu kerana alim??

Haa, tapi bila dah baca kenyataan Rozita Ibrahim jutawan Sendayu Tinggi ni, barulah kami paham tentang konsep pakai purdah yg sebenarnya. Sedih pon ada baca kenyataan Puan Rozita ni, memang benar-benar beri ikhtibar buat kaum wanita, especially yang dah naik tinggi berjaya kaya raya. Bukan senang tau nak jadi kaya harta, tapi bila dah kaya, lagi susah mau jaga akidah kita.

Cuba korang baca ….memang sentap. Tapi pastikan bos korang takde kat belakang, sebab panjang artikel ni. Pastu sesapa yang agak-agak sensitip tu sediakan lah tisu sehelai dua ya~

Rasanya sudah ramai yang tahu tentang kesusahan lampau saya kerana banyak majalah menyiarkan cerita itu. Niat saya tiada lain, hanya mahu menjadi pencetus semangat untuk wanita di luar sana. Biar mereka tahu, sebagai manusia jangan terlalu mengharapkan orang lain untuk berjaya dalam hidup.

Saya pernah jadi penoreh getah, sambil-sambil itu melakukan bermacam-macam kerja kampung untuk menampung hidup. Malah pernah juga cuba berniaga kedai runcit, menyertai MLM dan bekerja kilang.

Apabila berjaya dengan perniagaan Sendayu Tinggi, saya mula sedar manusia perlu ada tiga sifat jika mahu berjaya. Pertama, mereka mesti mengorak langkah untuk memulakan perkara kecil dalam diri. Kemudian, jangan pernah berkata tidak sebelum mencuba kerana tiada apa yang mustahil. Ketiga, jangan suka menyalahkan orang lain.

Nilai sepuluh sen

Bila sudah berjaya mengumpul kekayaan, tiap-tiap tahun saya pergi umrah. Ada banyak peristiwa yang dialami di tanah suci namun ada satu pengalaman yang paling menarik. Ia berlaku ketika saya tidur lalu bermimpi, satu suara menyuruh saya membaca beberapa ayat daripada surah Al-Baqarah.

Sekembalinya saya ke tanah air, saya terus mencari tafsir Al- Quran. Saya mendapati antara maksud ayat yang disuruh baca itu ialah mereka yang mendapat hidayah namun jika memalingkan mukanya, mungkin tiada lagi hidayah untuknya selepas itu.

Saya memang sudah lama terdetik mahu berganjak ke alam (fasa) lain sebaik sahaja usia mencecah 40 iaitu membuat persediaan untuk mati. Saya mula melihat betapa kehidupan di dunia ini sangat singkat, indah dan perlu dinikmati. Saya sedih mengenang ramai orang yang berjaya dalam perniagaan tetapi hidup tidak bahagia.

Ketika saya mengejar dunia, hidup dirasakan huru-hara. Pernah saya beli sebuah kereta dengan harga RM1 juta. Setiap kali tiba di satu-satu tempat, saya senang melihat banyak mata memandang dan berbisik-bisik kagum. Namun lama-kelamaan saya tersedar, rasa bangga melihat kekaguman orang itu menimbulkan perasaan riak dan mahu menunjuk-nunjuk.

Jika syiling sepuluh sen terjatuh, pernah satu ketika saya tidak mahu mengutipnya semula. Waktu itu saya memikirkan kelas sebagai seorang jutawan. Tetapi hari ini, saya tidak mahu lagi bersikap begitu. Saya mahu buang rasa riak, sebab nilai duit sepuluh sen itu besar nilainya pada sesetengah orang dan tidak patut dibazirkan begitu sahaja.


Saya tidak pandai mengaji dan tidak tinggi ilmu agama. Jadi saya mengupah seorang ustazah yang tinggal bersama di rumah ini untuk mengajar serta seorang ustaz untuk berkongsi ilmu agama. Sehari setiap minggu, rumah saya dibuka untuk orang ramai menyertai majlis ilmu yang dibuat di sini.

Impian saya yang masih belum tercapai ialah membina sebuah kompleks hasil perniagaan. Di kompleks berkenaan saya mahu membangunkan aktiviti dakwah di samping memberikan kehidupan kepada fakir miskin menerusi perkongsian ideologi perniagaan.

Saya tidak mahu golongan susah yang saya bantu ini memandang saya sebagai sumber kewangan. Saya tidak memberikan mereka ‘ikan’ tetapi ‘pancing’ untuk mengubah kehidupan. Caranya saya beri mereka produk untuk dipasarkan. Saya juga mengambil kuih, kerepek dan lain-lain daripada mereka untuk dijual.

Satu lagi impian yang sedang diusahakan, saya mahu bina sebuah rumah perlindungan untuk anak yatim piatu dan mualaf. Rumah sudah ada, tenaga pengajar pun tidak ada masalah. Cuma tinggal mencari bayi dan kanak-kanak untuk dibesarkan dengan pendidikan akademik berserta ilmu agama di rumah tersebut.

Kini mula berpurdah

Purdah ini sudah lima bulan saya pakai. Bukan sebab alim, dan bukan juga sebab H1N1. Sebaliknya inilah antara cara saya menjaga hati daripada dirasuk perasaan riak. Bila mengenakan purdah, tiada orang yang mengenali saya jadi tiada lagi layanan istimewa yang biasa saya dapat.

Saya tidak malu untuk mengaku, selama ini memang saya pakai tudung tetapi hati masih kotor. Ini kerana walaupun memakai tudung saya sering kalah bila syaitan berbisik supaya bersolek setiap kali ke luar rumah sesuai status selaku pengasas produk kecantikan.

“Kau kenalah pakai baju yang menampakkan kelangsingan, barulah orang tahu produk kau bagus” – itu juga antara bisikannya yang sering menewaskan saya. Barangkali ketika itu saya antara wanita akhir zaman yang disebut dalam hadis ‘menutup aurat tetapi masih bertelanjang’ .

Sebagai majikan pula, kadangkala saya memarahi pekerja kerana mahu semuanya serba sempurna. Saya menjadi sungguh takut apabila tersedar dan berfikir bagaimana pula saya di sisi majikan paling besar iaitu Allah Taala? Dia pun berhak marahkan saya kerana sungguhpun solat, di mana zikir dan amalan sunat bagi menyempurnakan lagi amalan kepadanya?

Syukurlah, perubahan yang dibuat melimpahkan bahagia dalam hidup. Anak-anak (Nurhayati, Alif Syukri, Aiman Hazim, Nurazizah dan Nurain Sufiyah) dan suami melengkapkan lagi dunia wanita ini.

Kini hari-hari saya lalui sambil meneguk kelazatan ilmu akhirat. Melayan keletah anak-anak, mengulit orkid, epal Madura, daun kesum, kedondong, kari, limau purut dan pokok herba lain; juga melayan burung, ayam, lampam, puyuh, puyu dan tilapia melengkapkan lagi kediaman bak syurga dunia yang saya gelar Sorga Ammi.

Sesudah solat Subuh, tatkala berdiri di balkoni rumah menyaksikan kabus berlalu dibawa angin sambil merenung kalam-kalam bukit , saya semakin yakin betapa perlunya saya bersyukur menjadi hamba yang dilimpahi kasih sayangNya.

279 responses to Jutawan Sendayu Tinggi Pakai Purdah

  1. sundalbolong says:

    kayo mak cik nie!!

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 1
    • chikayu says:

      Hidden due to low comment rating. Click here to see.

      Poorly-rated. Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 30
      • HuNny__43 says:

        tpi dia ni bkn bwu wat mke kew??
        ri tu tgk mjalah, xcantik agsg ar…

        Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 8
        • futurelawyer says:

          teknik photo lar..yg dipanggil air brush….tuh yg muka nampak cantek tuh…tp dia nie okay gak per kulit dia sebonaeh…

          Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 6
      • hidayah says:

        jaga sikit mulut awak tu…biadap sungguh bila orang dah berubah sepatutnya kita nie tumpang gembira dan bersyukur ini tidak cakap yang bukan2 ….jangan mudah menyakiti hati orang lain sepatutnya anda cermin diri sendiri dulu….

        Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 51 Thumb down 1
    • hafizatul says:

      mmg hebat….ada x yg dengar cite pasal tarian poco2 membentuk formasi salib…n tarian ni berasal dari filipina n dipersembahkan selepas upacara keagamaan….

      Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 5
      • Zaza Muhammad says:

        dah ade org post komen tu kat cni…pnjang lebar lai… post yg lepas2 lupelaks cite yg mana…
        akak plak ade trima email psl ni…

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • odu2 says:

        Poco2 adalah tarian kebudayaan bangsa timor dari Indonesia. Cuba buat kajian sedikit di internet. Kristian tiada tarian2 selepas acara agama.. itu mungkin jika ada doa kesyukuran dan selepas itu ada acara majlis lain cuma kebetulan selepas acara doa. Tapi langsung tiada kaitan dgn acara agama, maksud saya,poco2 tiada kena mengena dgn kristian! Thanks….

        Like or Dislike: Thumb up 7 Thumb down 0
      • rosh says:

        ada dpt email tuh….

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • skye says:

        ntah! poco2 adalah sejenis tarian la! it has nothing to do with christianity or whatsoever!!! apakah bongok sangat orang yang menyebarkan statement ni. lainkali buat research dulu sblm berkata2. jangan main sembarang cakap je. mentang2 la ada formasi bentuk gaya cross (bersilang) mula la keluar ayat bodoh cam ni. apa, semua benda2 bersilang kat dunia ni mesti dikaitkan dengan agama kristian ke? kalau mcm tu, semua design yang ada bentuk cross, tak payah la org yg bukan kristian guna. buat la corak zig zag ke, bulat ke, segi tiga ke, square ke.. so, tak ada la kena kafirkan!
        pls la, every corner of the world tdk kisah la senibina bangunan ke, barangan dlm rumah kita ke, etc..kebanyakan ada corak silang. so does that make you a christian????!!
        tiada kerja lain asyik nak ‘kaji’ agama orang lain je. buat la amal jariah agama ngko sendiri, tidak payah lah nak sibuk 2 kaji agama orang lain! get a life!

        Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 15 Thumb down 4
    • kita harus mensyukuri apa yang ada,dan bersabar pada yang tiada

      Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
  2. chikayu says:

    kayo2

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
  3. violet says:

    cntik purdah…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  4. green lady says:

    amal dan iman juga yang dibawa ke mati…..sama-samala kita muhasabah diri kita apakah bekalan yang hendak dibawa ke sana nanti….

    Like or Dislike: Thumb up 9 Thumb down 0
  5. chikayu says:

    violet ko penah pakai purdah??

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  6. violet says:

    mcm mana eg dye law pakai purdah??

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  7. Penari Poco2 says:

    mana purdahnyer…???

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  8. chikayu says:

    pic ko ni free hair jek… tudung pun xpakai…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  9. Penari Poco2 says:

    xder masa nak bace…
    nak sambung keje japs…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  10. chikayu says:

    jgn la amik ati plak…aku grau je la.. xda la aku nak bruk sgka kat ko..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • violet says:

      x r.no prob beb
      aku ok jer….
      aku pnh pakai..
      bkn aku selalu pakai….
      so aku x la sealim aisyah yg dlm cite ayt2 cinta tu.
      hehe…..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  11. aries_april says:

    bangga aries pas bca artikal ni….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  12. eclipse says:

    amin…
    tuhan dh bg dia petunjuk…
    sm lak pki purdah cam aku…huhu…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  13. Jojio says:

    Aku pakai jubah time kuliah jerrr….hihihi

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  14. aries_april says:

    nsb kta tk sapa thu….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  15. virgo says:

    lain jer muka rozita nie…….
    tue yg pakai purdah kot…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  16. aries_april says:

    indah andai ktnangan yg kita cari…
    JUMPA……..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  17. Zaza Muhammad says:

    Kekdg org silap konsep purdah ni. Mmg purdah digalak kan dlm Islam, tp x berkaitan ngan iman seseorg tu. Lagipun, bersolat kite pun x perlu pki purdah, aurat wanita mmg seluruh badan kecuali tapak tangan ngan muka. Mmg btul aaa niat dia tu pakai purdah selain ade org tu diharuskan sbb cantik sesgt hingga membahayakan dirinye… sbb purdah ni mmg dipakai tujuan tertentu, bkn kewajipan org Islam..

    Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0
  18. new moon says:

    aku out jap!!!nk g blasah bos aku!!!!!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  19. eclipse says:

    dlu rozita ney ssh…
    pastu laki tglkan dia lak..
    akhirnya bjaya…
    semoga wanita kat luar sn tabah dn cekal dn bduit. mcm rozita ney…
    jgn nak hrpkan duit laki…xde maknanya…(tp aku kikis gak..hahahaha)
    gurl power!!!!!!!!!!hehehehe…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  20. kure2 merangkak says:

    aku tak pakai ape2 pun…kehkehkeh

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  21. tOmEii says:

    hai geng….
    pkai purdah yer…..
    alhamdulillah…..huhu

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  22. aries_april says:

    sapa prcy yg love is blind….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  23. eclipse says:

    aduh tensen nya ari ney…
    keje byk lak..
    aries sok keje x?
    violet?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  24. aries_april says:

    eclipse keja sok?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  25. tOmEii says:

    weii korg xrndu aq ker….
    hahahahahah bsnla…..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  26. tOmEii says:

    bestny dgr lagu rya…..
    nk mengis plak rasany……
    sob….sob….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  27. BeE says:

    ariesssssssssssssss….
    ayat puan purdah kt atas tu dedicated khas utk cik aries…which is:-

    “jangan pernah berkata tidak sebelum mencuba kerana tiada apa yang mustahil”

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  28. aries_april says:

    jom tido….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  29. eclipse says:

    cmna nak hlgkan skt kpl?
    kpl aku tetibe jer bdenyut2…rs nak muntah pon ade…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  30. ummi says:

    Betul apa kata Zaza tu….Alhamdulillah….ALLAH dah beri hidayah pada dia, bukan senang nak dpt hidayah ni….org2 yg terpilih saja. Ummi mmg pernah dgr yg karakter Rozita ni bengis sikit dgn staff2 dia….mungkin skrg dia dah buang jauh sifat2 tu..kekdg bila kita kaya ditambah pulak cantik membuatkan kita jadi riak..pakej mcm ni yg bahaya…ALLAH saja menduga kita…samada kita ingat tak kat Dia….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  31. hantupensil says:

    argghhhhh…… baru ku sedar ini hari JUMAATTTTT…..!!!!!!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  32. tOmEii says:

    keampunan ku pohon,
    sekirany aq y berdosa.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • violet says:

      waaaaaaaaaaaaaaaaaa
      sedey lak
      hehe

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • hantupensil says:

        wargghhhhhhhhhhhhh………….. :( :(

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • eclipse says:

        ble nak raya ney….huhuhu…
        aku xsbr nak pki bju raya….
        1st raya aku dok kat kubur sepjg hari….huhu..

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • violet says:

          ko dok kubur spnjng ari??
          biar betik???
          hehe

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • eclipse says:

          btl la…
          semoga keinsafan tue lbh meresap ke dlm ati aku…
          aku mmg suke nak beraya..
          tapi aku lg sedih mgenangkan org dlm kubur yg menangis tgk kite braya…
          dat y aku dok spnjg ari…
          temankan penghuni2 kubur…
          itulah rutin aku stp tahun..

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • violet says:

          bgs la ko…
          ko sedekahkan byk alfatihah yer..

          aku xpnh g kubur.
          kubur atuk aku jauh..
          last2 raye tgk tb…
          xpon keje….

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  33. LaLuNa says:

    nak kuor jap la..nak belik kasot..sape nak ikot

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  34. eclipse says:

    Kamu tak tahu hancurnya hatiku
    Saat berhadapan kamu
    Kamu tak bisa bayangkan rasanya
    Jadi diriku, yang masih cinta

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  35. violet says:

    selamat pengantin baru…
    semoga kekal abadi….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  36. Jojio says:

    Ok sumer jumpa lepaih Jumaat nanti yer…..senyum ckit tau….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  37. violet says:

    bila izrail datang memanggil

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  38. violet says:

    law pakai purdah..
    kening jgn cabut taw.
    :)

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • siti says:

      xpakai purdah pun kening xleh cabut gak, nak kahwin ker tunang ker ttp xleh cabut

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  39. violet says:

    Aku tak biasa, bila tiada kau di sisiku
    Aku tak biasa, bila ku tak mendengar suaramu
    Aku tak biasa, bila tak memeluk dirimu
    Aku tak biasa, bila ku tidur tanpa belaianmu
    Aku tak biasa, aku tak biasa

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  40. kiki says:

    sepupu aku yang pernah menjadi model testimoni produk dia ni kata perangai ini perempuan mcm tak senonoh.. nak tunjuk cara tak patut dalam bidang peragaan pon, dia tanpa segan silu jalan terkengkang – kengkang… tak menampakkan gaya cem status dia je.. huhu betul ke tidak wallahualam,…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • siti says:

      mesti sepupu ko kena komplen, xleh terima arahan or teguran kot sepupu ko tu…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  41. aries_april says:

    i…..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  42. aries_april says:

    la…
    xda orng dh ker?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  43. violet says:

    asal la boring nih..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  44. Penari Poco2 says:

    assalamualaikum…
    korang buat per tgh buta nie…
    berborak2 yer…sambil2 tue minum air…hehehe…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  45. Penari Poco2 says:

    PANTUN RAYA…

    Kelantan…
    Make ikke cicoh budu
    Jange lupo tamboh satar
    Kelik rayo taksir laju
    Nanti rayo dale sepita

    Terengganu…
    Makang ubi jamang jepong
    Makang kepok cicah cuke
    Bulang pose mung bengong
    Bulang raye mung gile

    Pahang…
    Sepadan Pahang ada kasino
    Nasi dagang ikan patin
    Jange mu masam muko
    Raya makan rendang sadin

    Johor…
    Cegitu cegini awak suke
    Awak suke kite tak suke
    Esok luse hari raye
    Sama-sama bersuke rie

    Melaka…
    Hawau kau berak merate
    Kaki bengkak ulau patok
    Kalu balik naik kerete
    Jangan pandu kalau ngantok

    N. Sembilan…
    Masak lomak cili api
    Campo dongan! daun turi
    Hari rayo kolumpo sopi
    Tinggal penyamun dongan pencuri
    (org kolumpo jgn kocik ati!!)

    Selangor/K.Lumpur…
    Wa cakap lu wa tak tau
    Tapi wa tipu sama lu
    Raya jangan buat tak tau
    Angpau ada bagi gua dulu

    Perak…
    Gulai tempoyak ikan mayong
    Deroyan busok tebok tupai
    Pandu hemat ingat kampong
    Asal teman selamat sampai

    Kedah…
    Aloq Staq terketaq-ketaq
    Lapaq perut makan pau
    Macam mana tak ketaq
    Kena paksa bagi angpau

    Penang…
    Nasi kandaq kedai mamak
    Anak mami juai pesemboq
    Lepas raya usah dok triak
    Kalu ceti mai ikut dapoq

    Perlis…
    Padang besaq kecik aja
    Tempat siam lalu lalang
    Hari raya kita berbelanja
    Jangan sampai menambah utan

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  46. aries_april says:

    raya makin dkt….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  47. Penari Poco2 says:

    hello…
    anybody home…???
    senyap jerk…
    tido ker…curik2 makan kat dapor…
    hukhukhuk…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  48. Penari Poco2 says:

    aiiikkkk…
    xder org…
    errrrmmm…ngantuk…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  49. Penari Poco2 says:

    kite bdua jer ker…
    lelain mana…
    asal kak nara pon senyap gk nie…
    boring tul aarrr…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • aries_april says:

      bz kot…
      jab2x g dia update lah….

      ko dh tnggl pose poco?

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • Penari Poco2 says:

        first day dulu jerk…
        2nd day aku dah leh pose…
        nmpk gayanyer dah dkt2 nk raya sok cuti lg aaar…
        yg sedihnyer…aku x dpt smbyg raya kot…isk…isk…

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • awekmas says:

      i ada ni poco br ja msk…pandai btl poco berpantun…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  50. Penari Poco2 says:

    aries…
    td aku dah ketinggalan dgn ceta ko nih…
    smtara tgu diorg masuk, leh x ko ceta…
    aper sbnrnya mslh ko nih…
    lam bln pose pon sdih gak…
    ceta lar skit2…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  51. new moon says:

    aaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrgggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh……………………………………………………………………………………………..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! bengang nye!!!!!!!!!!!!!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  52. violet says:

    p page sblh….
    :)

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  53. nozzy says:

    bagus la klau cmtu,insaf sblm terlmbt…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  54. rai says:

    baguslah dah pakai purdah…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  55. amry says:

    nasib lelaki tak leh pakai..kalu tak…!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  56. gosipgurlfea says:

    aku pakai purdah nerh….! Fake pic oh me bebeh!~ hehe

    tahniah la..dia ni antara usahawan wanita yang boleh dijadikan contoh!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • tapi dia nih kantoi ar muke botox…..
      muke die keras jer tgk…..hihihi….
      pas tu jadi model sndiri 4 produk die…..
      x sesuai ar…patutnye amik ar model yg lawa xpon artis ker baru ade mood ckit tgk…..
      ala aq tau sbnrnye die nk save duit sbb tu ar die sndiri jd model……free jer…….

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  57. aku da mls nk percaye da cite2 artis,org kaye…
    bg aku kalu korang nk berubah jadik baik xpayah canang2 kt 1 dunia korang nak berubah

    Allah lagi suka orang yg merendah diri..

    contoh kalau nk bagi derma tayah gtau kt media sume, eh aku derma 1 juta kt sipolan ni..tu menunjuk namenye

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
  58. Nana says:

    tengah tunggu bila pulak pengasas D navechee Dato’ Azlina nak berubah pulak…tu lagi sorang minah kaya bertudung, tapi hatinya tak tau la kotor ke bersih…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  59. ezoraputeh says:

    tu kisah wanita yg kaya tp btudung …
    aku nie duk tggu2 jugak bila xwife nash c sosilawati tu nk pakai tudung…umur dh lanjut masih duk sibuk2 lg colour rambut..ish3x…kaya harta tp miskin ilmu agama…wallahualaam…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  60. wife giler2 says:

    Sape mengenali Rozita ni mmg sukar tuk percaya dia ni dah berubah. Apa-apa pun sy harap dia tak lupa pada org yg pernah tolong dia waktu dia dlm kesusahan dahulu.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  61. AYU says:

    mek je la yg bek…yg x bek tu abai kn…nk gado2 wat pe….?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  62. alhamdulilah…
    kalau leh biarlah berubah tu dgn ikhlas yerk..
    mudah2an berkekalan hingga ke akhir hayat…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  63. umie says:

    alhamdulillah.sekurang2nya rozita membuka mata wanita lain agar berubah.sama ada dia buat atau tidak, terpulang..yang penting kit apositif menerima segala nasihat untuk kebaikan. Wahyu dari ALLAH bukan semua hamba memperolehinya. sungguh beruntung sesiapa yang mendapat wahyuNYA.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  64. abg jack says:

    abg stuju ngan mu umie aida oii

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  65. akma says:

    Tang umur meningkat mula berubah tu aku sukela… tapi, sebenarnya Allah lebih sayang orang muda yg beribadat darpd orng tue yg baru nak mule… ape2 pun kira beruntunglah sempat berubah sblm mati. Tntang bisikan di Mekah tu, risau gak sapa yg bisikkan.. manusia ni mudah sgt di tipu jin… taraf mana kite ni sampai boleh menerima bisikan aneh… Adakah kite ni bertaraf wali..? Masih ada ke manusia yg bertaraf Wali skarng ni?Jangn dari jin dahla……nnti di khuatiri berubah kerana jin bukn kerana Allah….Hati2lah. Jgan terpedaya oleh syaitan dahla…. syaitan dah berikrar tuk menyesatkan manusia sehinggan kiamat…….Semoga kite sume terselamat..Amin

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
    • tengok says:

      ko cam dah diperdaya setan jer, sian. cuba muhasabah diri ko dulu

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  66. ex- staff sendayu says:

    erm.

    time keje dlu dia pernah tunjal kepala staff dia…

    berlagak…

    mentang2 kaya,bos la konon…

    time kerja dlu…

    dia suh staff2 dia cuci lantai toilet dia ari2….

    gaji bg ciput tp jawatan kerani cuci tandas kerja extra…

    tensen……

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 1
    • itulah says:

      ko ker yg curi rm30ribu, duit haram. dah amik duit org mengata org lai. nasib baik dia xreport polis. isk isk, ko ni cam anjing tersepit, dilepaskan, gigit org plak

      Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  67. princess says:

    tul la pe staff2 dia ceta…?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  68. ariiana staf sendayu tinggi says:

    saya amat bangga dengan puan rozita baik dan banyak mengajar saya untuk matang dalam kerjya ..saya dah kerja 8 tahun d st…yang korang citer kena tunjal kepala kepala tu kerana pekerja dia curi duit rm30ribu.. saya pun ada time tu..x kan boss nak dok senyum je dah staf macam tu!!!!

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 1
    • KENAPA HARINI TRASA NK MUNTAH JER? says:

      OIC…. PURDAH / PORDHAH?? Perlu ke ‘si ibu ketam’ tu nak beritahu kat 1malaya ni yg kononnya dia dah berubah dsbnya? Tp dia mmg dah kata tak mau riak?
      Boleh ke kita ni maintain utk BERUBAH / BERUBAN? Well… Klu sblm ni tiap2 musibah yg b’laku pd dri org lain KATANYaaaa… KIFARAH!! TAPI DIRI SNDRI YG MMG DAH BYK KES PARAH TU, apa kes???

      -Purdah juga sbnarnya turut dipakai utk mnutup cela/kedut2an di muka.

      -Ramai pjenayah wanita yg memakai purdhah btjuan untuk mengelakkan kegiatan jahatnya dkesan.

      -Well… Ada byk sbnarnya kejdian aneh yg bleh & dah pun b’laku bila berada d tnh suci, antaranya mreka boleh bgaduh sakan d sana hanya kerana suaminya tidak mahu m’belikan sehelai jubah? Alasan si suami kerana si isteri terang2 telah memberitahunya m’punyai niat utk memakai pakaian2 seksi d dalam jubah tsbut & BANYAK LAGI!!!

      Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 2
      • ada aku kesah??? says:

        ko yg bengap sgt ni nape?dah org tanya die jawabla. tak salah die kongsi apa die rasa. ko ni yg tak paham bhs. kira bgus la die nk insaf dr kita2 ni. boo

        Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  69. ayu says:

    40 kau kata tua.kau ingat 20 tu muda sangat ke.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  70. zaza says:

    alim=orang yg berilmu…jd tak salah kalo dia ckp camtuh sbb tujuan dia utk tak nak riak…pakai purdah pun sbb ingin menutup kecantikan drpd dilihat lelaki bkn muhrim…ade ke org yg pakai purdah sbb nak tunjuk alim???

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  71. […] sapa yg belum baca kisah Rozita Sendayu Tinggi,  bagaimana beliau boleh jadi berpurdah.baca kat sini ya. […]

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  72. sitifazelahh says:

    mmg die dah pakai purdah skrg,alhamdulillah…bgs sgt.dlm astro oasis ade cite pasal die,sempena Maal Hijrah baru2 ni.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  73. 1001cures says:

    Moga2 Allah Taala melimpahkan terus menerus rahmat pada puan rozita dan jadi teladan kepada wanita-wanita di Malaysia. Saya bangga apabila ada orang yg mewarisi sifat-sifat khadijah..

    Moga Allah Rahmati puan.

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  74. emi says:

    alhamdulillah kalo betol niat die pakai purdah seperti kata2 di atas….jgn sebab muka die yg slalu kena cucuk tu dh jd ala2 alien baru pakai purdah..nk cover kot

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
  75. alya says:

    mmmm……….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  76. sweet says:

    hai………owg berubah slh ..owg tk berubah kowang caci.
    ko niew yg masalh sebenr nyr……

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  77. mawar berduri says:

    susahnya nak cari muslimah akhir zaman yang sedang menentang serakah hawa nafsu yang tak sudah2….ya allah berlah aku kekuatan untuk purdah wajah dan hati ku agar tidak terbakar dalam api neraka mu kelak…..azabnya….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  78. mawar ikhlas says:

    amin……………….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  79. faryessya says:

    salam…jgn bersangka jahat kat org.tgok diri sendiri tu..baik sgt ke?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  80. rose says:

    berpurdah ni memang bagus nk elak fitnah dr manusia dan syaitan..perempuan kan fitnah dunia..kena pk positif la..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  81. adriana says:

    salam..nk la gak join komens purdah nihh.spatutnyer korg nih mnadah tgn mngucap kesyukuran..dea kua stetmen brubah..redha n trima la sedaanyer..ni x..de yg mneluarkn kate2 agak kesat..yg memakai purda tu,alhamdulillah….tp jgn la anggap purdah tu sbgai fesyen lak…muhasabah lah sendri utk ape korg pakai purdah nih???yg paling penting kerna SIAPE korg pakai???

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  82. salam ,sye nk thu ps 2week paki oily&acne series muka sye gtal tumbuh bintik merah cmne cra atasinye?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  83. hjhabmy says:

    Syukur alhamdulillah buat jutawan sendayu tinggi yg Allah telah pilih untuk membuat penghijrahan yg belum tentu org lain dpt melakukannya. Bila kita berada di akhir zaman ini, apa yang kita lakukan mengikut Al-Quran dan Sunnah pasti org cetek ilmu yg paling mudah melatah. Adalah berdosa sekiranya kita tidak arif mengenai agama tetapi begitu lantang utk memperkatakannya malah memberikan pendapat mengikut logik!!.
    Jutawan kita memakai purdah bukan memakai pakaian terdedah tubuh badan. Jadi mengapa kita perlu persoalkan perubahan yang baik!!!
    Sebaiknya lebih baik kita byk berastaghafar sbb belum tentu kita mampu lakukan seperti mana yang Allah beri hidayah pada jutawan sendayu tinggi. Kerana itu jugalah Allah kurniakannya rezeki yang diberkati dan dirahmati.
    Bagaimana dengan kita?????

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  84. ahlia muhamad hafiz says:

    ALHAMDULILLAH.THNIAH.BG ORG YG X FHM MEMG X TAW..GNJRN ORG YG PKAI PURDAH DGN ISTIQAMAH IALAH ALLAH AKN JMPE KITE TNPA KITE MEMINTA UNTUK MELIHATNYA.MASYAALLAH.INDAHNYA.MALAH KITA DPT JAGA AURAT KITE DGN SMPRNA

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  85. farahiyah says:

    Alhamdulillah.. bukan senang nak dapat hidayah… bukan senang jugak nak dapat kekuatan untuk berubah…. semoga rozita dapat istiqamah dalam penghijrahannya.. doa banyak2.. yg lain jgn la plak kutuk.. spatutnya kita beri galakan.. tahniah buat rozita

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  86. ena says:

    nape byk sgt ati busuk ati setan ni, tak leh tgk org beubah ke arah kebaikan, dengki bernanah2…tolong la cari matlamat idup..

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  87. was-was says:

    tapi dia kan jual produk kecantikan, munasabah ke dia tutup muka….

    muka dia adalah testimony terbaik utk yakinkan pelanggan

    lagi pon bukan haram pon tunjuk muka tu

    pn. rozita, i bukan condemn purdah tapi biarlah praktikal

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  88. yanie says:

    ok la pkai jubah…..cantik……

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  89. yanie says:

    ok la pkai jubah…..cantik……npk sopan je..tak mcm stgh2 org tu,tjk sna sni….kn2??/

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  90. yanie says:

    kte ni hidup kna la ada prubahan..utk kebaikan xpe….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  91. Legalsounds says:

    Thanks for taking the time to discuss this, I feel strongly about it and love learning more on this topic. If possible, as you gain expertise, would you mind updating your blog with more information? It is extremely helpful for me.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  92. Well, this was kind of boring but whatever.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  93. zalina says:

    alhmdulillah syukur,moga2 sya pn akan mndpt hidayah sbgitu rupa..aminn

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  94. aisyah says:

    alhamdulillah…semoga Pn Rozita senantiasa berada di jalan Allah.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1