Written by serenity | August 25th, 2017

Dalam kontroversi yang melanda perkahwinan antara penyanyi Hafiz Hamidun dan Siti Arifah Amin atau lebih dikenali sebagai Joy Revfa, ramai mempersoalkan mengapa Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) membenarkan mereka melangsungkan pernikahan.Untitled-1 Ini  memandangkan Joy tidak mengemukakan surat akuan cerai rasmi dengan suami terdahulu, Mohd Rayos Abdul Rahim atau Ray Imran sebelum melangsungkan pernikahan.

Keseluruhan artikel dengan membaca entri ini sepenuhnya.



BH Online telah mendapatkan penjelasan dari Pengarah JAIS, Datuk Haris Kasim:

Bekas suami Joy mengemukakan surat pengakuan menyatakan dia sudah bercerai dengan wanita itu kepada Pejabat Agama Islam Daerah (PAID) Petaling.

Dengan niat suci dan tanpa prejudis, oleh kerana ada pengakuan bekas suami Joy yang dia sudah bercerai, PAID Petaling membenarkan pernikahan itu.

Tetapi sijil nikah tidak dikeluarkan selagi tiada surat cerai dari Songkhla. Joy berjanji akan mengemukakan sijil cerai selepas pernikahan.

Bagaimanapun, apabila mereka pergi ke pejabat agama Islam di Songkhla, sijil perceraian tidak dapat dikeluarkan.

Ini kerana pihak yang membuat permohonan adalah Joy, bukannya bekas suami.

Haris menambah, pejabat agama di Songkhla mungkin menasihatkan untuk Joy memohon surat cerai taklik memandangkan bukan Ray Imran yang membuat permohonan dan surat cerai taklik itu hanya berkuat kuasa pada tarikh ia dikemukakan iaitu pada 13 Julai lalu.

PAID Petaling sudah menasihatkan bekas suami Joy mendapatkan surat cerai dari Songkhla. Apa yang menyebabkan Hafiz tidak berpuas hati adalah surat cerai taklik bertarikh 13 Julai.

Kalau surat cerai berkuat kuasa pada 2015 mungkin kes ini tidak menjadi isu. Apa pun yang penting, bekas suami Joy sudah mengaku yang dia memang sudah menceraikan wanita itu.

Haris bagaimanapun mengaku jika mengikut prosedur, dalam situasi itu, surat cerai perlu dikemukakan sebelum pasangan bernikah.

Tetapi pendaftar berpuas hati dengan dokumen yang dikemukakan dan berniat baik, selain bekas suami Joy sendiri memberi kerjasama yang baik. Selalunya bekas suami tak nak campur tangan dalam urusan pernikahan bekas isteri.

Penulis rasa selepas ini, walaupun berniat baik JAIS perlu mewajibkan dokumen cerai rasmi dikemukakan untuk mengelakkan masalah dan kekeliruan yang sama berlaku lagi. Kerana pada zaman kini hanya bersandarkan akujanji belum tentu seseorang itu akan menunaikannya. Apa pula pendapat anda?-beautifulnara.com

181 responses to JAIS Beri Kebenaran Nikah Kepada Hafiz Dan Joy Berdasarkan Pengakuan Cerai Bekas Suami

  1. Anonymous says:

    Ooo..patut la JAIS senyap…salah diaorang juga la kiranya kan???

    38

    3
    • Shida Yakob says:

      sebetulnya bekas laki si joy tu jatuh la talak betul2. bukan main pakai hantar whatsapp/sms aje. kalau betul2 gentleman, “lepas” kan dengan rela dan iklas. kan dah xde bukti jatuh talak. lepas tu settle betul2. ko menyiksa dia dah knp? sakit otak? nak kawin cepat je masuk sempadan. bila dah x suka kaw buat dia mcm barang x berharga. si hafiz pun jdi mangsa keadaan.

      73

      0
      • relax says:

        kalau sudah sah bercerai, sudahlah. ni kerana tarikh surat cerai yg buat hapiz tak puas hati kan??? tidak semua perkara sempurna kat dunia ni. jgn lah menyusahkan hidup sendiri terutama org yg tersayang.

        7

        25
        • Anonymous says:

          mestilah apa2 pun kena hitam putih…kalau macam tu cina China kat Malaysia ni nampak jer cina orang tak check ic sbb fikirkan dia orang sini…check rizab tanah Melayu terbaru tinggal byk mana sekarang ni?

          28

          0
        • Anonymous says:

          Setuju! Dalam hal ini, sikap seorang suami yang menceraikan isteri melalui SMS adalah suatu perbuatan tidak beradab dan tidak boleh dicontohi. Ini adalah kerana urusan perkahwinan, perceraian dan rujuk adalah suatu perkara penting dalam Islam. Seksyen 55A Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984: “…seseorang yang telah menceraikan isterinya dengan lafaz talak di luar mahkamah dan tanpa kebenaran mahkamah, hendaklah dalam masa tujuh hari daripada pelafazan talak itu melaporkan kepada Mahkamah”. Jangan main hentam. Pahami undang2 please.

          46

          0
        • Miss Kepah says:

          lelaki2 melayu nk buat follow up lepas seminggu jatuh talak? huhuhu..lambat lah lagi kak oiii. sebabnya takut kecut telor kena bayar duit dapur dan susu pampers anak2 semua tu. buat anak kemain pandai, tanggungjawab senang je nk cuci tangan. tu ha.. mcm bekas laki si rita rudaini dan elly mazlin tu…sumbat gol je pandai. mcm2 alasan.

          31

          0
        • Anonymous says:

          elly mazlin la pulok. abby abadi xde..abby abadi!!!!
          hihihiks.

          1

          1
        • Anonymous says:

          kau cakap senangla…HH tu tetap fikir pada masa hadapan..nanti kalau ada anak pulak tarikh sijil lahir dengan bertindan tarikh2 surat yang lambat dikeluarkan tak ke bwk masalah lain pulak masa akan datang….sekarang memang tak nampaklah sbb takde anak atau anak tak sekolah lagi nak kena register itu ini…
          Islam mementingkan semua aspek supaya senang besok ada dokumen blh dirujuk…

          42

          0
        • Mat Sahdo says:

          Pompuan2 pun satu gak..mmg suka mengimpit org2 kenamaan… ada2 bertitle ni. Bila time cerai…buat kaurang mcm sampah je laaaa. Time kawin semua dia tnggung. Kaurang basuh kaki je masuk rumah dia. Lepas tu dia buat kau acuh x acuh je. Price you have to pay…kawin dgn org berduit. Kaurang senang cakap lah, setaraf pekerja dia je. Takde faedah tendang mcm tu je la.

          10

          0
        • Mimi says:

          Helo, kalau dah talak jatuh bulan julai diorang nikah bulan t tu jadi tak sah, sebab joy masih isteri orang

          4

          5
        • kepohci says:

          kena belajarlagi ni.

          ada beza cerai scara talak atau secara taklik dan sebagainya.

          kalau talak, jatuh pada hari suami lafazkan. tapi perlu buat pengesahan di mahkamah. hakim syarie saja yg layak sahkan talak.

          kalau taklik, talak tu jatuh pada hari pengaduan dibuat kpd pejabat agama/mahkamah.

          dalam kes joy n hafiz ni, walaupun ex-suami joy kata dia dah ceraikan joy, tapi bukti dkumentasi kata talak jatuh secara taklik selepas pengaduan dibuat.

          terdapat perbezaan. walaupun ada pengakuan ex-suami joy, masih perlu dapatkan pengesahan mahkamah. ex suami joy kena pi tempat diorang kahwin dan selesaikan perkara ni.

          sy tak nampak salah bagi pihak hafiz. kita ni suka ambil remeh hal hukum hakam. itu sebab jadi macam ni.

          12

          1
      • terimakasih says:

        time aku nikah dlu, mmg renyah sgt nk isi borg nikah.. nk sijil nikah mak ayah, nk saksi, nk cop imam mukim la, dan byk lg.. aku x ingt dh bpe kali aku g pejabat agama.. smpi aku hampir give up da pegawai kat situ pn byk sgt bantu utk mudahkan proses.. tgk org kahwin nmpk mcm senang je, tp nk prepare borg nikah tu, ya tuhan.. lagi2 kes joy ni.. dh smpi kne g songkhla bagai.. So, aku percaya pegawai yg luluskan joy nikah ni sbnrnye berniat baik utk memudahkan proses isi borg nikah.. yela, dgn adanya surat ex husband dh mengaku cerai.. tp x sangka plk niat baik bw kpd byk kesulitan.. nikah main redah, cerai main tibai.. sah ke x sah cerai xde sape peduli..

        So moral of the story, buat baik berpada-pada, buat jahat jgn sekali.

        54

        0
        • Opis Gurl says:

          tu la melayu2. dengar sangat ceramah ustaz2 dan ostezah2 dlm tv. kawin tu mcm senang sgt… konon semua masaalah settle lepas kawin. padahal nk uruskan tu…tuhan je tahu. tu belum masuk bab bersanding, upacara dll. lagi semak kepala lepas kawin. dengan mak pak mertua ipar duai punya perangai lagi. dengan kerja lagi..dengan kos sara hidup lagi. eeee…baik lah single mcm dulu2. pening kepala i.

          21

          0
        • Janda says:

          drama2 melayu pun sama.asyik cinta je tema @fairytale. so bila sseorg kawin mengharapkn kebahagiaan mcm dlm tv,… merana lah. hakikatnya x spt yg ditonjolkn. itu sbb ramai yg cerai. expectation tinggi mcm dlm tv..

          5

          0
        • Anonymous says:

          niat tak menghalalkan cara. patut mcm kes joy ni la pejabat agama kena ‘details’ lagi sbb kesannya bukan shj pd joy tp pada bakal suami (tak kira la HH ke org len kan), bakal anak yang akan lahir (tgk date lahir x cukup 9 bulan seperti kelaziaman hingga menimbulkan syak anak luar nikah), dan masyarakat amnya. kalau tak cerdik pon bodo simpan skit.

          7

          0
        • iq says:

          nok, kalo kita org awam biasa2 mmg kena ikut polisi dan prosedur, tp kalo ko ada pangkat, kaya or femes mmg tolak tepi laa diorg pun prosedur, kalo ada duit kopi latte mocha lagi bagus, pagi hantar tengahari dah approve, biasalah gomen mcm tue, tue pun still jaja negara islam, wasatiahhh bagai

          3

          4
      • Anonymous says:

        curang curang siapa yang curang tolong siapa yang curang ?? wasitnya curang lagi . indo gak dapat emas siapa yang curang. curang curanggggggg

        0

        2
        • ccc says:

          apahal ni, ko kena cucuk pinggang ke…org latah jgn ssekali di cucuk oooiiiii.

          1

          0
        • noorasfarinaabdullah says:

          dari atas hingga bawah saya drag komen2,ternyata undang-undang yg dicipta oleh manusia sendiri,kekadang amat membebankan,yg sepatutnya bertanggungjwb bab penceraian,egois n cauvanis sendiri,wanita yg bergelar isteri@janda jadi mangsa,,akhirnya HH terpaksa pertahankan sendiri,,kesian…kedua-duanya…terpaksa sekali lagi menanggung segala-galanya……

          1

          0
    • Kiah says:

      sijil perceraian tidak dapat dikeluarkan sebab cerai melalui online. tu la pasal. apa punya perangai lelaki2 melayu sekarang? be gentleman lah kalau dah tak suka. macm budak2 wechat lahhhh. attitude betul!

      28

      0
      • ok says:

        x baca statement jais betul2 ke ,

        hh yg bawak joy ke songkhla utk uruskan surat cerai , tp silap patutnye bekas suami yg pegi ambil

        surat cerai bertarikh 2015 xdpt kuar sbb hh bawak joy yg pegi amik surat , sbgi bekas isteri x layak mohon surat bertarikh tarikh yg suami lafazkan cerai ..

        klu bekas suami yg pi amik , bolehlah dia mngaku lafaz cerai pada tarikh sekian sekian .. dn dptla surat cerai bertarikh 2015 yg spatutnya .

        so nk jugak siapkan surat tu dgn cepat time tu tanpa bekas suami, joy disuruh mohon cerai taklik yakni , tu yg tarikh jd bulan july 2017 , tp dorg x tahu bab tarikh tu smpila surat tu siap proses .

        bile surat tu siap , hh tgok tarikh terus mnggelupur ckp kt wartawan joy bini org , bukan bini saya bla3 , sdgkan dia ada skali time tu dan tau kenapa surat tu jd mcm tu .

        20

        1
        • iq says:

          ex laki dia dengki nok, takmo tolong sebab tak leh move on dengan si joy, last2 perempuan jugak dianiaya, bodoh punya jantan, bini ko org sentuh bagai

          8

          0
        • Anonymous says:

          ni kes EX laki yang TAK BERTANGGUNGJAWAB la nok! dia mmg niat nak aniaya (after all dia kawen kawen siam pon ntah2 sbb joy dah peggy. pastu cerai tak daftar..so lepas tangan la) alih2 taik disapu oleh HH. case close!

          3

          0
      • ok says:

        hh yg bawak joy ke songkhla utk uruskan surat cerai , tp silap patutnye bekas suami yg pegi ambil

        surat cerai bertarikh 2015 xdpt kuar sbb hh bawak joy yg pegi amik surat , sbgi bekas isteri x layak mohon surat bertarikh tarikh yg suami lafazkan cerai ..

        klu bekas suami yg pi amik , bolehlah dia mngaku lafaz cerai pada tarikh sekian sekian .. dn dptla surat cerai bertarikh 2015 yg spatutnya .

        so nk jugak siapkan surat tu dgn cepat time tu tanpa bekas suami, joy disuruh mohon cerai taklik yakni , tu yg tarikh jd bulan july 2017 , tp dorg x tahu bab tarikh tu smpila surat tu siap proses .

        bile surat tu siap , hh tgok tarikh terus mnggelupur ckp kt wartawan joy bini org , bukan bini saya bla3 , sdgkan dia ada skali time tu dan tau kenapa surat tu jd mcm tu .

        3

        1
        • Pahamkan undang2 says:

          Sbb ada hitam putihlah dia war2kan bukan mcm joyah…Joyah tu yg menggelupur cakap diabaikan sampai sebulan lepas akad HH kena akur buat taklik…HH mengelak bersama dalam tempoh tu sbb nak kepastian. Surat 2015 setakat rumours sbb takde hitam putih. hujung Mei baru mohon taklik julai baru dapat surat taklik sbb surat cerai yg ditunggu2 dr Joyah tak dapat2

          Surat akuan karangan tu bkn taklik yg dimohon lepas sebulan nikah tu ada paham? itu dari JR dan Rayos jer yg pendaftar guna untuk benarkan akad…walaupun akad ada surat nikah HH tak dikeluarkan sbb Pendaftar ni tak ikut prosedur biasa yg takde sijil cerai takde akad.

          Pahamkan dulu cerai taklik dengan cerai biasa tu apa…surat akuan tu patutnya tak boleh pakai sbb dia bukan sijil biasa

          1

          0
      • From the_true story says:

        online ke , x online ke, jika lelaki TELAH BERKATA ceraikan si bini, ADA SAKSI KE, X ADA KE, TENGAH HAMIL KE , TAK HAMIL KE, MMG SAH JATUH TALAK, maka si wanita kena segera selesaikan. Org lelaki mana mau buat dulu, wanita kena buat dulu. Ini bukan rekaan semata cerita, ini kisah benar. From the_ true story.

        5

        4
        • lawyer says:

          bukan mcm tu la…kena ada bukti bersumpah. tak sesimple tu. dari segi hukum mmg dah cerai tapi dari segi file dan documentation..masih belum sempurna. ko kena settle betul2. ko ingat makamah kangaroo ke? ni tahun 2017 le dik. ini yg susah bila org awam x paham prosedur makamah dan perundangan.

          18

          1
        • Anonymous says:

          true story la sangat mu ni. takde official dokumen cerai sesiapa pun x leh nk move on sis. jgn ambil mudah bab cerai…dah lagi satu prosedur syariah songkla, thailand mungkin tak sama dengan msia. tu la galak sangat nk kawin di overseas… bila cerai baru nak tergadah.

          11

          0
        • From the_true story says:

          lawyer
          says:
          August 25, 2017 at 9:48 am

          maksud saya, cara lafaz lelaki tu, cara wasapp ke, tulis ke, mulut ke, mmg dh jatuh, lpas tu si wanita tu kena pegi ke Pej Agama dn report pada mereka, maka Pej Agama akan buka file dn terus rekod…dn terus ada dlm online. Apa2 pun jari kena key- in kn dlm komputer, maka sudah ada dlm server perceraian tu, dn tunggu je surat cerai akan keluar. Itulah maksud saya.

          13

          1
        • kelabu says:

          apa yg ko ckp tu, betul. cara mana pun, kalau dah lafaz cerai, tetap jatuh talak. TAPI, kena refer mahkamah, sbb hakim nak nilai, daripada story korang laki bini, apa cerita sebenar, macamana boleh lafaz, waras ke tak waras masa lafaz, etc etc. Pastu baru Hakim akan kata cerai korang ni sah ke tak sah (kalau tak sah, korang masih laki bini yg sah le). Kalau laki & bini masing2 tak rujuk mahkamah, main agak2 sendiri sah ke tak sah, korang tanggung la dosa seumur hidup KALAU lafaz cerai tu SAH dan korang ingat “eh xpe, kita dah rujuk balik ni..jom main”. Paham tak?
          aku cerita ni aku tau sbb aku dah melalui bab nikah cerai.

          SEBAB TU, NIKAH CERAI TU TAKLEH BUAT MAIN. YG KORANG NI RETI NAK KONGKEK JE.

          4

          0
        • Anonymous says:

          true story cakap tu betul dah, memang lelaki akan ambil mudah, jadi perempuan lah kene mulakan.

          maksud kau tu sampai dekat aku.

          2

          0
        • anonymous says:

          betul tu ..ada kawan aku laki cerai kat sms…masa tu dia tak dapat sms tu sbb no dah tukar…bila laki fail cerai..SAH JATUH TALAK..walaupun bini kata dia tak dapat sbb dah tukar no…SIAL TAK

          0

          2
    • neutral says:

      yg paling lucu kuar cerita yg si hh ni konon.. kunyit. nk tutup kesalahan korang buat cerita pelik2 n mengaibkn. permainan umno-porno sgt gayanya. dah xde modal lain sanggup tuduh orang tu pengamal seks luar tabii. aku ni xlh minat si hh tu tpi agak2 la wei, dia pun ada maruah jugak. bukan nk tolong settle lagi nk mengapi-gapi ada lah. malu bila bangsa2 asing baca.

      39

      0
      • Anonymous says:

        orang2 mcm tu fikir terkam jer….kalau laki2 korang bg statement camtu plzla jaga2 kalau ada anak2 perempuan sbb kerja dia kira sapu jer apa depan mata tak fikir dosa dan pahala…

        3

        0
    • Pengakuan Seorang Maknyah says:

      aku seorang maknyah. dah x kuasa nk melayan cerita2 kerang busuk dan pisang emas dua2 ekor ni. lantak ke depa lah…waktu tengah bersedap-sedapan, x ingat pulok pasal procedure makamah. ko settle lah sendiri masaalah dlm kain korang tu. aku nk gi blow rambut kejap kt salon..ade ku kesah???

      3

      8
      • Anonymous says:

        ko ni Rayos kan…kau jgn ingatla ko blh rileks tua kutuk…..bisnes kau bakal melingkup…mual tgk ko jadi tukang sorak

        2

        2
      • wekkkkkkk says:

        smbil meyeloon rmbut, sambil buka BN.Kelas ko nyah
        hehehehehehehe

        2

        0
      • Pengakuan Seorang Maknyah says:

        Retis2 Gred D ni bukan level aku la nk mengomen panjang2. Eeee…. duduk lepas kt Dome KLCC lagi bagos.

        2

        0
        • wekkkkkkk says:

          ya btul retis kelas d…ataupun x ada kelas terus..hehehehehe.
          Apa2pun setelah netizen komen pjg termsuk aku, semuanya komen adalah utk pengetahuan/pegajaran utk org awam jugk..yg x tau jdi tau, lagi2 kes nikah sempadan dn kesannya. Byk org lain jugak ada mcm ni.

          2

          0
        • Pengakuan Seorang Maknyah says:

          HH dan JR ni ibarat pensil 2B je…nothing special. X da kepentingan nya. :(

          2

          3
      • curious je says:

        solat jumaat x sat gi?

        3

        0
        • Pengakuan Seorang Maknyah says:

          tak.. i kan pompuan. fuhhh.
          melopong plak abang2 menara petronas nanti kt masjid klcc.

          3

          2
    • iq says:

      nihh lah bukti staff gomen yang makan gaji buta dan tak buat kerja… iol rase mmg ada unsur2 rasuah dlm kebenaran nikah joy, sebab pejabat pendaftar tak mungkin boleh kebenaran nikah hanya setakat perakuan tanpa pembuktian dokumen, nak2 melibatkan hukum hakam, kalo dah cerai mesti lah ada sura/sijil cerai bukan setakat perakuan, dokumen langsung tak berotoriti, salah pentadbir agama yang gagal semak dokumen dan status dokumen, pasni ramai lah lelaki yang dah kawin mengaku bujang dengan sekadar perakuan “saya masih bujang”. Kalo mcm nihh perangai pejabat agama, no wonderlahhh si sajat tue terlepasss berkepak sana sini takde org nak check or selidik background dia, mengaku khunsa, tp ada tulis pd ic, ada laporan doc,

      1

      1
    • Rina says:

      Betul la tu tindakan JAIS tu.Atas niat baik sebab persiapan semua dah buat.Pengakuan dan surat aku janji pun dah ada.Tau tau aje la so called ‘orang kaya’ and ‘datuk2’ di Msia ni berasa bagus & bertempik la pulak nanti kalau JAIS kata tak percaya.Nanti dibuatnya betul ada surat cerai tu,JAIS JUGAAAAK yang di DIPERSALAHKAN dan kena saman!Kena pulak bayar kos persiapan yang diaorang dah buat.Tolooonglah yang bersalah ialah mangkuk2 tiga orang ni.JAIS terima atas niat baik sebab konon2 background diaorang ni dihormati & orang baik2.

      10

      0
    • iq says:

      jais memudahkan sampai org teraniaya buat ape.

      1

      1
    • padiaaa says:

      apa bengap si Mimi ni?
      dokumen cerai je bulan julai, jatuh talak tu dah lama!
      kalau ikutkan dh sah cerai la tapi kena nilai balik bila jadi mcmni
      sah ke xsah tunggu mahkamah cakap apa. kalau xsah kawin pun, xjadi dosa apa2 yg terjadi sepanjang tu

      1

      0
    • mek says:

      mSy rsa hafiz tu nak jaga tkt terjadi zina. sbb joy xbg bg pun surat cerai kepas dorg nikah. pej agama lulus nikah sbb joy JANJI akn bg surat cerai lepas nikah. bila dh ke sokhla bt taklik semua tu, then keadaan jd complicated. Dgn joy dh malukan hafiz kat socmed. ptt senyap2 je. I bkn peminat hafiz pn. Xsebelah sapa sapa. Tp I rsa niat hafiz tu nak jaga tkt terjadi zina kang dh ada anak lg susah. Kalau laki lain rsanya main sebat je xkesah halal haram. Ni sbb dia pikit dosa pahala la tu. Tggu je la keputusan mahkamah.

      9

      0
    • Anonymous says:

      KOMEN PANJANG2 LEBAR PUN TK GUNA BUKANNYA SI HH JOY DAN BEKAS SUAMI BACA PUN
      SATU JER SETELAH BERBUIH AKU KOMEN KT YOUTUBE KISAH DORANG…AKU NAK CAKAP NI..
      ” PEJABAT AGAMA DAERAH TAK SEPATUTNYA…I REPEAT..TK SEPATUTNYA BERI KEBENARAN BERNIKAH SELAGI TIADA SURAT CERAI YG SAH” FULL STOP!!!!
      KALAU SELALU BUAT BEGINI..RAMAI LAGI YG AKAN ADA MASAALH YG SAMA..ENTAH2 DAH RAMAI CUMA KITA TK TAHU..NAUZUBILLAH..
      JAIS BUATLAH INI SATU PENGAJARAN..

      10

      0
      • From the_true story says:

        dn ada yg x fhm pulak, perlu ke janda ada surat cerai…adoi pening kepala, kita dh terangkan betul2…masih x fhm, agaknya nak berlaku pada diri sendiri dn cerai, baru tau ada ke x ada SURAT CERAI….iaitu Janda. Nk aku scan ke yg photostat aku nyer dulu2 tu, tapi BN x ada sediakn ..” document attachment”..nk di clik. Kalau ada nnti aku scan la, tapi nama dn ic aku padamlah.

        Tapi kita skrg dh lama kawen lain, jadi surat cerai yg asal dh di amek semula oleh Pej. Agama…dh tutup kes.
        Yg ada kes baru…masih suami isteri. Hahahahahahaha

        0

        1
    • Anonymous says:

      JAIS CUAI !! mana boleh main assume ‘niat baik’ je. mana kita tau hati budi org. patut WAJIBKAN la penyerahan borang cerai tu. kalaudato ray & joy tu menipu lakonan kelas dunia (aku kata kalau ok!) mcm mana??? JAIS oh JAIS

      2

      0
    • Anonymos says:

      Apapun keputusan mahkamah, samada SAH atau TIDAK SAH nikah, tindakan Joy memburukkan HH di socmed Sgt tak wajar.

      Niat HH bukan saja2 nak tinggalkan Joy tp Joy langsung tak memberi jawapan kepada persoalan HH yg dlm keraguan. Even dlm Islam sendiri sebut, perkara yg syubhah (raguragu) sebaiknya ditinggalkan.

      Sbb tu HH ambil langkah tinggalkan Joy. Itupun sy yakin hanya utk sementara waktu, sbb HH sendiri cakap dia nak bersama semula. cumanya dia perlu selesaikan hal ini secara tertib mengikut guideline Islam. Confirmkan Joy dah sah cerai atau tidak, jika sudah Alhamdulillah, pernikahan sah, jika tidak, pernikahan mereka tak sah, bubar, Dan nikah semula. Simple. Takda isu HH mmg nak abaikan Joy, nak cari alasan cerai, xsayang Joy dah dsbgny. Tu sptotny bukan isu sbb HH masih sayang. Cuma sebelum confirm SAH atau TAK SAH, dia kena hati hati. Utk jaga nasab keturunan.

      Persoalan ramai pihak, kenapa HH biarkan Joy keseorangan pertahankan rumahtangga mereka? Sy kembalikan soalan ini kepada Joy . kenapa Joy tidak bersama HH ketika dia di dalam keraguan? Kenapa Joy biarkan HH terus dlm keadaan tergantung, tertanya tanya tanpa sebarang jawapan? Kenapa biarkan HH terkontang kontang keseorangan mencari jawapan samada SAH pernikahan anda berdua? Bukankah ini perkahwinan anda bersama, bukan dia seorang.

      Kalau Joy tak lihat tindakan HH menyatakan pernikahan anda TAK SAH sebagai sesuatu yg negatif, mst tak jadi cmni. Luangkan sedikit masa, tinggalkan sebentar urusan kerja, ajak HH jom bang, kita p rujuk pakar agama utk buktikan perceraian sy Dan pernikahan kita sah, takda jd mcmni.

      Tp disebabkan Joy langsung x mengendahkan perasaan HH yg ragu2, first tak mengendahkan, second dok fight balik dgn mulut kata pernikahan hampa SAH tanpa surat akuan cerai yg DIJANJIKAN, third mengaibkan HH dgn menyatakan HH mengabaikan dia.
      Maka, terpaksa HH mencari jalan sendiri menyelesaikan masalah ni. walhal bukan status diri HH yg bermasalah tp Joy.

      Lelaki pun ada perasaan Joy apatah lg bila dah jd suami, isteri langsung xambik peduli permintaan si suami. Xfikir ke perasaan HH? Alih2 joy buat statement diabaikan..SO HURMM

      15

      0
  2. abang yang tak bangang says:

    Yang paling bodoh dan biadap dan bangang dalam kes ni adalah bekas suami joy si dato’ penipu tu. Die yang menganiaya Joy sebenarnye. Dah pandai kawen pandai la cerai settle kan elok2. Bodoh punya Dato’.

    41

    0
    • timah dah rimas says:

      i agree, lepas tu tuduh si hafiz tu cuba sorokkan sesuatu. cuba wartawan2 cari dan serang dato tu pulak. suruh dia tampil buat press conference ke apa ke? dah alang2, heret semua sekali termasuk JAIS. baru adil.

      32

      0
      • Anonymous says:

        Benda ni elok kena kepoh biar pompan2 bengong lari kahwin ke siam terutama sibuk nak laki org terbukak mata sikit…engkorang sanggup ikut laki..tapi laki nak register sini memang tak sanggup sbb dah dapat….laki lepas tangan jer…perempuan kena tanggung segala, bab status anak susah, bab nak kawin lain susah, orang bodoh akan cakap hafiz tu bodoh….Benda ni boleh jadi pengajaran untuk orang yang perlekeh urusan agama bab hukum hakam especially bila melibatkan tanggungjawab. Benda bukan baru…tapi terus terjadi sbb perempuan sendiri menyerah diri ambil langkah mudah.

        22

        0
    • Rayos muka tembok says:

      dah terbongkar hal kain dia lagi mahu sibuk londeh kain laki lain…Bukan ke itu pe’el bapak segala gay??

      1

      2
  3. Cili says:

    alah biasa ahh, kalau artis…senang je lepas. kalau org biasa…mcm2 prosedur.
    siap kakitangan ramai2 keluar pakat berselfie kalau retis dtg opis.

    20

    0
  4. Gurlz87 says:

    sila keluarkan berita artis lain yg lebih menarik lg yer nara oiii… asyik kisah diaorg ni jer… boringggggggggg………….

    0

    7
    • wekkkkkkk says:

      nnti dulu..ni masih panas.Apa kesudahan NIAT HH.

      3

      0
      • hmm says:

        niat dia adalah nak pastikan dia x berzina sepanjang tempoh dgn Joy kalau tak batalkan perkahwinan ni.. … dlm kes ni ko tak nak plak Tanya ape niat si Joy? dah confirm2 yang pending document kat si Joy..

        11

        0
        • wekkkkkkk says:

          niat saya maksudkan tu…adakah dia mau cerai terus atau nikah kembali setelah melalui proses semua ini, Itu aku bz body sikit mcm korang jugak kan.

          6

          0
      • Hamba Allah says:

        Cuba hadam video hh. Dia terang terang cakap, dia nak proses ni secara baik tenang. Sebab dia nak selesaikan lpstu nak nikah semula dengan joy. Tp bila joy buat press conference bagai , kt ig kt fb, cmpurtgn fmly lg ckp tg bukan bukan, nampak mcm da tawar hati la

        16

        0
      • Anynomu says:

        Itulah masalahnya Joy and family berprasangka buruk niat HH.

        Bila HH keluar rumah, bukan bermakna Tak sayang. Tapi mencari kepastian Yg langsung tidak diendahkan oleh Joy Dan keluarga.

        Contoh mcm ko lapar, ko bgtau semua org ko lapar tp kwn2 ko suma buat xTau. Sbb terlalu lapar, ko kuar sgsorg tinggal depa.

        Ko tinggal bkn sbb ko marah atau xsuka depa, ko tinggal sbb ko nak Cari penyelsaian kpd masalah lapar ko. Lepas ko kenyang ko akan balik semula dgn kwn2 ko. Semudah ABC.

        Tp si Joy n family jenis xmau berbincang Dan Tanya, malah berprasangka buruk. tuptup terus kata HH xbertanggungjawab walhal niat sebenar HH nak kepastian.

        Kalaupun pernikahan depa sah,bukan kekalahan buat HH sbb niat HH utk mencari kepastian. Dan kalau Tak sah pun, HH xkan bermegah kata dia menang, cuma dia lega dpt Tau status sebenar so that dia boleh proceed dgn next step utk menuju perkahwinan yg sah.

        Tp bg family Joy, jawapan SAH NIKAH sgt diharapkan utk bukti kata mereka tak salah Dan menang. Nampak Tak Kat situ tahap kematangan

        1

        0
    • Anonymous says:

      ko pegi la baca lain.. jgn baca,,senangg..semakk je

      2

      0
    • Anonymous says:

      kau masuk lah ruangan gosip lain…kami nk bersembang ni.

      1

      0
      • wekkkkkkk says:

        ko cuba blok aku nyer..boleh x, kalau boleh aku anggap ko terer dm perisisan komputer…/ programmer. Kalau x leh blok, ko bangang, bahlol.
        dh la pengecut, akaun palsu pulak. Nnti jgn lupa pray jumaat…bersihkn hati ko ni.

        0

        3
        • Anonymous says:

          ko ni mabok ye..tiba2 sentap. asyik meroyan je ko ni…azwan ali ke ni atau sharnaaz ahmad?

          3

          0
        • wekkkkkkk says:

          Anonymous
          says:
          August 25, 2017 at 10:39 am

          ko yg mulakan hentam aku, blah la, blah la, kami nk sembang la, suka hati la nk taip, ko apa hal nk larang, bukan bapak ko nyer blog.

          ko check properly la, sapa hentam, siapa dulu…ko ni akaun palsu.

          0

          1
        • wekkkkkkk says:

          tagline Anonymous, di sebalik Anonymou ada Anonymous lain.

          Tagline Anonymous yg “Anonymous”says:
          August 25, 2017 at 9:46 am ….ni yg mulakan dulu hentam aku dgn ayat kasar,

          korang mana perasan, sbb tagline sama dan logo hampir sama…x mcm aku nyer tagline…wekkkkkk berbeza.

          sila tgok dgn mata dan hati yg terang sebelum salahkan aku. Aku bukan pencari gaduh.

          0

          1
        • Anonymous says:

          Yg ko nk terasa pehal? Aku reply kt @Gurlz87.
          Menggelupur benar kau ni Wekkk…kuat sentap. Lain kali siasat dulu. hahahaha…pergi buat zikir terapi. Supaya tenang sikit jiwa ko.

          4

          0
        • wekkkkkkk says:

          Anonymous
          says: August 25, 2017 at 11:15 am

          jdi knapa reply kt aku nyer komen, knapa x dkt Gurlz87….
          ala, ko kenakn pada aku, bukan tagline ..Gurlz87 tupun.
          kalau ko tujukan pada Gurlz87..ok aku maafkn ko dn aku minta maaf jika aku slh…okey.

          ha..Gurls87, sila buka mata pada tagline Anonymous..yg mana satu.

          0

          0
  5. rayyan says:

    Im not happy with JAIS’s explanation. Macam nak meletakkan salah pada orang lain. Kalau diaorang yang sepatutnya dipertanggungjawabkan buat keje, strictly follow procedure yang ditetapkan, HH and JR at least akan settlekan kes penceraian dia dulu before kawen.

    Now blame it on the ex, HH and JR. Sebab takkan JAIS or mufti or any pejabat agama nak salahkan institusi diorg sendiri? Nanti orang tak percaya pulak pada mereka. Padahal mereka lupa, mereka pun manusia biasa dan boleh je melakukan kesalahan. Haish.

    41

    0
    • gurl88 says:

      betul… xnak mengaku khilaf dari JAIS yang x consistent dlm penguatkuasaan undang2 nya…

      13

      1
    • Anonymous says:

      x baca statement jais betul2 ke ,

      hh yg bawak joy ke songkhla utk uruskan surat cerai , tp silap patutnye bekas suami yg pegi ambil

      surat cerai bertarikh 2015 xdpt kuar sbb hh bawak joy yg pegi amik surat , sbgi bekas isteri x layak mohon surat bertarikh tarikh yg suami lafazkan cerai ..

      klu bekas suami yg pi amik , bolehlah dia mngaku lafaz cerai pada tarikh sekian sekian .. dn dptla surat cerai bertarikh 2015 yg spatutnya .

      so nk jugak siapkan surat tu dgn cepat time tu tanpa bekas suami, joy disuruh mohon cerai taklik yakni , tu yg tarikh jd bulan july 2017 , tp dorg x tahu bab tarikh tu smpila surat tu siap proses .

      bile surat tu siap , hh tgok tarikh terus mnggelupur ckp kt wartawan joy bini org , bukan bini saya bla3 , sdgkan dia ada skali time tu dan tau kenapa surat tu jd mcm tu .

      3

      2
      • amboi amboi amboi says:

        kalau JAIS insist nakkan surat cerai dulu pastu kalu ada baru boleh kahwin at least benda ini boleh di elakkan. Dokumen cerai tu satu hal, yang kat borang Joyah ni tick status BELUM KAHWIN apa cer? JAIS takde komen ke psal ni? Pendaftar puas hati jugak ke???? Siapa nak jawab???

        3

        1
        • Anonymous says:

          SETUJU! itu namanaya PENGUATKUASAAN!

          1

          0
        • peh says:

          ko igt die suke2 nk tick kt situ ke ? pjbt agama , hh da tentu sedia maklum die ni jnda anak satu , cume nk nikah tpaksa tick situ sbb ikut sistem malaysia joy xpernah ade rekod kawin dgn bekas suami , sbb reg kawin kt siam , ko bukan tau sape yg nasihatkn die tick kt situ dsbginye

          1

          0
      • b says:

        so mmg ada ke surat cerai ni thn 2015…so Songkla blh pulak terima taklik walaupun surat cerai biasa dah ada? bukan wassap then diam jer ker…oh rayos tak nak pi amik sijil cerai kat songkla tapi rayos sanggup pulak pi jais kemuka surat karangan cerai….bl plak dia hantar surat karangan ni pi jais..

        aku ni mmg bunyi busy body cuma nak tau undang2 dua buah negara ni jer….

        0

        0
    • Anonymous says:

      JAIS…biasalah!!! Kerja diaorang sibok mengedap couple beromen dan pergi serbu pertandingan ratu maknyah. Tu lah kerja diaorang….pfttt!

      6

      1
    • Anonymous says:

      bayangkan joyah dengan gaya menggoda selfie2 dlm gambar mengadap pegawai jais…apa pun boleh….jaga 2 lah fitnah wanita..dlm agama dah sebut…..

      2

      1
      • peh says:

        oh yg ko fitnah joy menggoda peg jais apa pulak , lagi celaka ko punye perangai jaja tabur fitnah

        1

        1
      • eh says:

        yg ko tu pulak , bapak segala fitnah , mngada adakan cerita yg xde , menggoda la apa la , ko nk g minta ampun kt joy n pegawai agama tu ??? mesti ko xnk kan ? so tanggungla dosa fitnah

        2

        1
        • Anonymous says:

          mmgla tak menggoda dia tapi cara dia tu mcm mn….pandai buat jadi mangsa keadaan nangis2 bagai…..last2 semua org tau dulu jd perampas laki org kawin kat thai….kena balikla kat dia…

          1

          1
        • peh says:

          cara apa ?? ko memandai fitnah die goda pegawai la apa la

          skrg ko belit citer nk burukkan die balik sbb kantoi ko kaki fitnah, die kawin dgn dn mcm mna itu urusan rumahtangga dia , yg kau beriye apa masalah kau , dia rampas laki kau ke ?

          kena balik kt kau nnt , menangis la kau smbil kenangkn mulut ko yg jahat tu , asal kawin siam jahat , asal janda jahat , asal org ade masalah rumahtangga jahat

          mcm yakin sgt je yg hidup ko da tertulis sempurna baik sgt

          1

          2
        • Anonymous says:

          ala cara joyah represent diri dia mcm mn…pandai manipulasi keadaan berlagak mangsa konon2nya naif…sekali bila terbongkar rupanya kawin laki org ke siam tak register nikah cerai pulak tu…dahlah jenis tak tau malu cerita segala aib kat media sosial…

          2

          0
        • Anonymous says:

          ala beria2 bekap kenapa ko kakak dia ker……ke kau pun kawin siam rampas laki org….ini bkn urusan dia seorang sbb dia yg sibuk kepoh kat media sosial hal kain sendiri..org lain ibu tunggal pun org respek sbb pandai cover aib sendiri…ini cerita bersama tak bersama lepas tu suruh netizen diam…jangan haraplah…

          0

          0
        • Anonymous says:

          menggelabah pehal ko nak netizen diam ke..mmg taklah…ko ni kakak joyah kut terasa satu mcm….kenapa pulak tu hal dia jer…dia yg bkk mulut dulu kan…terima jelah….org lain orang tak kutuk pun sbb dorang tak kepoh hal dlm lain mcm joyah ni….dia yg keluarkan cerita….attention seeker…dia bukan artis pun asal…orang lain pun ada problem rumahtangga masing2 mn ada gila babi citer kat sosial media cakap pasal dah main atau tak….ibu tunggal lain pandai je jaga maruah diri….

          0

          0
    • salahkan punca masalah si rayos says:

      bila dah pernah kawin siam tak register sini mmg gitula jawabnya…itu artis ditanya sbb dikenali…bayangkan yg kahwin lain kat sini sedangkan urusan siam sebelum ni tak selesai lagi berapa ramai?

      ..kawin siam ni pun bukan semua blh disahkan sbb sindiket kawin pun byk…

      dulu ada tgk pasal pendedahan ni kat tv bicara pasal tak register sini…siap tunjuk borang2 lagi…dia punya moderater tu pengacara lantang ntv7 lama yg lantang tu…jemputan pun dari pihak majlis agama yang buat pendedahan…dorang cakap banyak sangat perempuan muda takder status mcm ni sbb terlalu mengharap dengan laki yang drg kawin di siam…..

      3

      0
    • dark_angel says:

      rasanya joy n dato rayos tu x daftar pernikahan dorg kt malaysia la, bile x daftar so xde rekod dalam sistem yg dorg bernikah. sbb tu bile joy da bercerai, jais x strictly mintak surat bercerai sptmana procedure perceraian di malaysia. just akujanji dr joy akan dapatkan surat bercerai dr songkhla tu.

      ni pendapat aku jer…

      0

      0
    • Rina says:

      Betul la tu tindakan JAIS tu.Atas niat baik sebab persiapan semua dah buat.Pengakuan dan surat aku janji pun dah ada.Tau tau aje la so called ‘orang kaya’ and ‘datuk2’ di Msia ni berasa bagus & bertempik la pulak nanti kalau JAIS kata tak percaya.Nanti dibuatnya betul ada surat cerai tu,JAIS JUGAAAAK yang di DIPERSALAHKAN dan kena saman!Kena pulak bayar kos persiapan yang diaorang dah buat.Tolooonglah yang bersalah ialah mangkuk2 tiga orang ni.JAIS terima atas niat baik sebab konon2 background diaorang ni dihormati & orang baik2.

      1

      0
  6. Anonymous says:

    JAIS la x konsisten…kasi kelonggaran. Sebab apa? Sebab mereka artis kah???

    12

    1
    • Islam says:

      ye betul.. JAIS double standard kah sbb artis.. klu org bese sebelah mata pon x pandang.. sume nak ikut prosedur..x lengkap reject.. yang ni bleh plak pkai pengakuan lisan je ye.. JAIS, please clear the air.. klu betul salah hangpa baik mengaku minta maaf atas kekhilafan anda.. JAIS pon manusia.. jgn sbb hangpa hilang kepercayaan pada institusi anda.

      3

      1
  7. elle says:

    amboii dgn berniat baik boleh langkau semua procedure, ooo cmtu lah rupenye keje JAIS, org tertentu je semua berniat baik, asal org kebanyakan je kena ikot procedure, matilanakkk oiiii JAIS pon main asal boleh je xpe asalkan dengan berniat baik. choiiii!!

    8

    1
    • Anonymous says:

      kelonggaran tu sbb bekas suami sndiri da mngaku betul2 da ceraikan lama cuma kesulitan dokumen sbb x daftar kat thai lg pastu joy n hh x nyempat2 nk menikah , xleh pegi kasi setel dulu .. so dorg boleh nikah tp sijil nikah hold dulu smpi bole bg surat cerai yg official

      5

      1
      • opah maheran says:

        Anon.. opah tau kau nak menangkan pejabat agama n nak salahkan HH n joy jugak. Cuba kalau kau kat tempat dorg, trutamanya HH yang langsung takde kat tempat kejadian masa penceraian lame joy. Dh pejabat agama benarkan, n bekas suami isteri tu janji nnt nak kemuka dokumen, dorg kawin lah. Lagi pun macam kau xtau imej gud2 HH, mestilah dia nak percepatkan benda baik kan. Tengok2, JR n bekas laki 2×5 penipu n pejabat agama tido sambil buat keje.
        Pejabat agama dibuat untuk mengelakkan benda macam ni terjadi. Tp sekarang, sebab kesilapan pejabat agama lah benda ni makin menjadi.

        8

        1
        • Anonymous says:

          xde nk menangkn sesape , semua pun ade silap .. xperlukah kita salah satu pihak aje .. xde sape nk bnde ni jd mcm ni , dah perjalan hidup dorg Allah tentukan mcm tu jadila mcm tu ..

          saya xnk tuduh2 org mnipu ke ape ke , nnt jatuh fitnah dosa besar , saya xde kt tempat dorg dan saya komen atas keterangan joy hh , ex husband dan jais itu saja .

          2

          1
        • jadore says:

          ya opah maheran… pd pendapat saya pihak JAIS, ex suami JR and JR yg bersalah dalam hal ini… HH menjadi mangsa keadaan… saya peliklah mengapa dan bagaimana JAIS boleh benarkan si JR ini bernikah dgn pengakuan cerai sahaja tanpa ada apa2 dokumen yg sahih yg menyatakan DR dan JR telah bercerai!! semua org salahkan HH dlm hal ini… ofcoslah HH nak kawen cepat sbb ini perkahwinan yg pertama buat dia… mestilah x sabar naluri lelaki kan… dan si JF pun x sabar jg sbb dah 2 thn menjanda…

          lain kali klu bernikah di sempadan bila balik ke Malaysia daftarlah pernikahan itu utk memudahkan sebarang kemungkinan yg berlaku… bila buat acuh x acuh saje maka inilah jdnya… so ambil ikhtibar dr kejadian HH & JR… buka mata luas2 bkn senang nak buat urusan utk bernikah ini…jgn ingat bila dah bernikah di sempadan maka dunia ini aku yg punya … sudah halal boleh berhoneymoon sana sini tp hakikatnya tidak spt apa yg diidamkan… pengakhirannya kita tidak tahu…

          Pihak JAIS pun mcm nak lepas tangan saja… cuba kita yg org2 biasa yg buat permohonan utk bernikah lain tanpa satu dokumen yg menyatakan kita sudah bercerai… JAWAPANNYA SUDAH PASTI TAK BOLEH SELAGI TIADA DOKUMEN BLACK & WHITE YG MENYATAKAN KITA SUDAH BERCERAI!! jgn haraplah JAIS nak layan kita hanya dgn pengakuan saja…

          0

          0
    • wekkkkkkk says:

      mereka potong “q” punya kes. Yg lama belum selesai. Sbb retis dn org kaya.
      Thai buat ikut nombor giliran, tu sbb masa JR nk surat cerai x dapat. Mereka x kenal siapa HH & JR ni. Kalau retis thailand kawen sama org malaysia, mungkin sama je mcm JAIS buat.

      3

      2
  8. wekkkkkkk says:

    Nak tanya, bila bekas suami tu kemukakan surat perakuan cerai. Adakah pada 28 April, 29 April 2017…sedangkan mereka nikah 1 Mei 2017.

    Dan bekas suami MAU DN BERANI PULAK NAIK KE JAIS kemukakan perakuan cerai, kenapa kt Songkla x mau, adakah pasport anda tamat tempoh sepanjang masa. Adakah anda blacklist, x boleh ke luar negara..si penghutang income tax/ptptn ke.

    Bukankah surat Pengakuan Cerai dan Sijil Cerai adalah berbeza. Mcm resume dan Certificate. Mana sama.
    Surat pengakuan cerai mungkin boleh di buat dlm bentuk tulisan dn surat tu mungkin bertulis aku janji dan bersumpah bahawa saya Defendan dgn ini telah menceraikan isteri saya yg bernama……Plaintif dlm bentuk (A4) .

    Dan Sijil Cerai adalah mungkin kertas tebal dan berwarna (kertas Fancy Kad yg khas).

    Jdi sijil cerai tu yg amat penting yg di keluarkan oleh Songkla, sbb mereka nikah kt sana.

    3

    0
  9. Anonymous says:

    Kalo die boleh kasi kerjesame dgn baek mase di pejabat jais tu, nape x boleh beri kerjsame dgn baek dgn pegi songkla, failkan penceraian elok2. Tu baru kerjasame yg baek. Atau die ingat sbb pejabat jais kate ok, die pon ingat x pyh la susah2 nak p songkla sane nak mohon cerai ape sume. Atau die mmg xmo p songkla sane? Psal ape xmo p songkla sane? Ade la tu yg kte xtau tu.

    2

    0
    • damai says:

      pening lsh, skg sah ker tak sah, itu aja org nak tahu, kalau x sah, bubarkan pernikahaan dan kalau sah HH kena lafazkan talak, senang cerita. X payah sambung2 lagi, kerana 2 pihak sudah aib mengaibkan, the best thing terus x ada hubungan dan ikatan lagi, senang cerita

      3

      0
      • wekkkkkkk says:

        mmg x sah nikah mereka, cuba u tgok citer semalam “Tidak selesaikan urusan dokumen cerai”..ada tajuk dia. Salah satu dokumen iaitu Surat Cerai X ada.

        1

        0
  10. kakikucinghitam says:

    xkisah cerai mcmana pun. ikut wassap ke anta kt fb ke… kerja mahkamah syariah utk finalize kan cerai tu… kalau mahkamah xleh sahkan cerai sbb x register kahwin ke apa… mahkamah akan instruct pergi tmpt kahwin balik n uruskan apa yg patut.. disappointed in JAIS. sepatutnya diorg celik pasal cerai kahwin…

    4

    1
    • Anonymous says:

      aku paling dissapointed pada joyah..sbb jarang jumpa pompan diam2 jer bila ada masalah gantung tak bertali…jenis attention seeker tapi benda mustahak didiamkan aje sampai sudah….dia twist sana sini ingat perkahwinan ni perniagaan ke? tak register kahwin cerai sini sana itu tak masuk lagi org tanya bab anak dia tu…..

      3

      0
      • elle says:

        ha kan, si joy tu kt media sosial kemain gebang sane sini, tapi buat diri sendiri gantung x bertali mcm tu sanggup pulak, dahla dah diceraikan thru w.app pastu ko iyekan ape je si ramos ke rayos tu cakap, habis status si anak tu cmne pulak???? hentam org kemain si family joy ni, settlekan lah dlu issue JR ni sibuk nak canang hal lain, kan dah balik kt diri sndiri. 2015 – 2017 2 tahun tu byk bende boleh settle.

        1

        0
        • jangan kata HH tak payung says:

          1. nikah awal Mei dgn HH tapi akad semata-mata. Sijil nikah HH dgn JR pun tak dikeluarkan Pihak Pendaftar lagi atas sbb takder lagi sijil cerai dr Songkla….patutnya mn ada tunggu2 mcm ni…takde sijil takdelah akad. Tp HH amik langkah tepat berjaga2 tak bersama sbb akad yg tak tentu.

          2. hujung Mei JR baru mohon taklik pasal gantung tak bertali 2bulan. sampai ke tempoh ni nampaknya HH akur yg sijil cerai yg dijanjikan tu mmg takde.

          3. Julai baru dpt surat taklik dr Songkla. justeru nikah td diragui status, tambah lagi mmg sijil nikah HH tak dkeluarkan lagi.

          Joyah pula dah berapa lama kena tinggal tak setel buat taklik jer kalau laki dulu buat bodo …Bukan lama pun proses…Hujung Mei mohon Julai 13 dapat dah surat. tak payah tunggu Rayos pun…Kalau Joyah berterus terang sijil cerai mmg takde dari awal HH pun lama dah boleh tolong pi teman. Nampak Joyah ni tak tau pasal taklik ni…ialah mana dia pi kursus kawin dulu…walaupun sekolah pun dah belajar benda2 ni…

          1

          0
  11. cik kak says:

    Kalau ikut syarak cerai diaorang sah tak? Yg penting dr segi syarak.

    1

    1
    • Anonymous says:

      Talak dalam bentuk tulisan yang jelas daripada suami yang ditujukan kepada isterinya secara khusus seperti melalui faksimile, SMS, emel dan sebagainya merupakan talak secara kinayah dan ia adalah sah sekiranya disertai dengan niat.
      Selepas aduan diterima, mahkamah akan melakukan siasatan untuk mendapatkan kepastian dan kesahihan ke atas talak yang dilafazkan itu sah mengikut hukum syarak dan setelah mahkamah berpuas hati talak yang dilafazkan itu adalah menurut hukum syarak.

      2

      0
    • Anonymous says:

      sah tapi harus gak gi makamah isi borang utk perakui talak tersebut.
      diaorang ingat lepas hantar whatsapp…life goes on ke? tak! ini yg menimbulkan masaalah ni.

      2

      0
    • Anonymous says:

      mahkamah syariah je yg boleh tentukan

      1

      0
  12. Anonymous says:

    korang tak nmpk ke mcm mana org “ada-ada” yg ada pangkat ni senang2 je JAIS layan..walaupun xde sijil cerai cuma surat akuan drp ex husb joy, terus lepas. Aku ni peguam syarie aku tau selangor punya sistem yg paaaaaling ketat…tapi dlm kes HH dan Joy ni boleh plak terlepas…pelik bin ajaib. Walaupun ada surat akuan ex husb Joy ni, HANYA Mahkamah Syariah je yg ada bidangkuasa untuk putuskan cerai tu sah atau tak. Yg JAIS pandai2 bg kebenaran tu kenapa?

    2

    2
  13. Anonymous says:

    laaaa.kalau dah ade procedure,ikut je lah.yg pergi langkau atas alasan berniat baik apa halllll.amboi amboi

    1

    0
  14. kiah says:

    First yg salah ex husband si joy sbbnya dh la cerai then tak buat dgn betul lepas tu menyusahkan smua org. Skrg bg statement nak tunjuk dia la baik. Bg komen mcm2 kat hh. Mmg once suami kata dah diceraikan akan jatuh talak. Tapi procedure kat malaysia ni kena la ikut bila pasangan yg kawin kat thailand balik nak daftar kat malaysia mcm2 siasatan diorg akan buat utk memastikan perkahwinan itu sah sbb banyak sindiket penipuan perkahwinan kat negata jiran. Nama dh la datuk tp perangai tk semegah nak buat pengesahan cerai pun tkda rasa tanggungjawab. Lepas tu muncul mcm hero. Tiga2 salah. Termasuk la pejabat agama yg skip process diorg.

    3

    0
    • Anonymous says:

      rayos tu paling gembira sekarang ni…..orang pun cari salah yg lain sedangkan rayos tu bersorak sakan dapat hancurkan hidup orang…..

      2

      0
    • Apa2 aje says:

      Amenda la teruk beno si rayos ni.. kau dah berak, orang lain plak kena cuci berak kau..memang layak lah dapat maki..nak panggil datuk pon meluat..weekkkkk!!! ?

      1

      0
  15. Betty says:

    wuihhh, byknya info2 menarik dlm ni. thanks guys.
    byk aku pelajari dlm ni. kipdappppp!!!

    3

    0
  16. melati says:

    pasni aku nk ketawa kan korang pasal kena Game dgn Kimak 2 ekor ni….pasni Femes lah dua2 ekor ni…..Hafiz Hamidon nk berlakon memang lah producer Tolak sebab muka Pecah…so ni jer jln dia nk Femes…!!!

    0

    0
  17. i saidssss says:

    betul dah JAIS tu cakap. tp part yang kata nya “Selalunya bekas suami tak nak campur tangan dalam urusan pernikahan bekas isteri.” Haa tang nie aku tak setuju. Udah tu bekas suami nya pn surat cerai pn ang tak buat,mmg kena turun padang sekali lahh tolong si bekas isteri haa. udah pandai lafaz cerai surat nyaa kome tak pandai nak buat. Kalau betul lah bekas suami tu nak tlg si HH dgn Joy tu,masa dorang p songkhla tu hang patut ikot tau bekas suami, mmg urusan cerai kome dua kena ada. Ini tak ! Tak ke kesian kat HH tu. Bukan nk backup HH. Tp tula sebab sambil lewa kome lah jd gini.

    3

    0
  18. Anonymous says:

    betul. joy dan ex salah. tetapi hafis juga salah sbb x boleh ke sabar tggu semua siap dokumen penceraian joy yg dulu dan baru lah berkahwin.kenapa yeeee….. kata kuat agama tapi otak mcm anjing. org lain boleh tggu bertahun2 nak kahwin tetapi HH x boleh tggu. itu namanya tamak harta joy

    3

    4
  19. melati says:

    Bukak jew Nara citer2 Bodh dua2 Ekor ni….TGk Astro tak sebut langsung pasal dua2 ekor ni…Sebab ASTRO tahu apa itu Class…ni Retis Basi & Suam yg Nara Citer lebih..!!!! hmmmmmm

    0

    1
  20. Annoy says:

    HH and JR dua dua bodoh, benda ni boleh di settlekan secara baik, supposely kalau dah kawin, mesti la ada kasih sayang, tolerate la tu each other and bersabar settlekan satu persatu, benda boleh settle, nak jugak kecoh2!

    1

    0
  21. ila says:

    So yang jadi mangsa sekarang siapa? Joy kan.. dia juga dipersalahkan, dia juga nampak xbaik, yg nampak salah, dan paling sedih yg dok kutuk2 dia ni wanita2 juga yg mana wanita sepatutnya melindungi kaum dia sendiri. Moga perkara ini dapat diselesaikan dan dipulihkan.

    6

    1
  22. Anonymous says:

    nk sangat kawen dgn dato…dah le x handsome. lalalalala

    1

    0
  23. Dong dong says:

    Abis la jais.. mesti tgk cuak memasing. Bg aku semua yg terlibat dlm kes ni harus di siasat dan mana2 kecuaian dari mana2 pihak harus di ambil tindakan.

    2

    0
  24. laluna lamaya says:

    joy and hafiz.. jgn cerai please!!!

    2

    0
  25. Evaah says:

    knp joy dgn bekas suami dia dulu nikah kt siam yer? ada siapa2 tahu tak

    0

    0
    • wekkkkkkk says:

      kalau dh nikah ke thai, tau tau jelah wei

      0

      0
      • i know says:

        rayos nk ambil jln mudah tnp minta izin isteri 1st , tp lepas tu isteri 1st izinkan baik2 je , lepas diizinkan baru mereka buat majlis di malaysia

        sy kenal isteri 1st rayos n dia dn joy xde masalah .. dan dia pun mmg masak dgn perangai suaminya tp die mmg xmahu diketahui sesiapa pun die isteri pertama , makanya x kisah pun joy gune datin ..

        0

        0
        • wekkkkkkk says:

          jdi title datin mmg sgt diingini oleh JR la…hahahahhaha
          bijak bini yg pertma tu kan. Title bagi dia x penting. Yg penting status dia. X mcm JR.

          2

          1
        • i know says:

          @wekk klu penting sgt title datin tu pastinye suami kedua tu pun dia pilih dato or tan sri

          jgnlah mnghukum org , dah bini pertama xnk dikenali nnt org musykil la knp joy tak pki title datin .. kwn saya tu sndiri baik2 je dgn joy , tp org pula jaja cerita bukan2 ..

          sedgkn haflin mak tiri nedim pun pki datin wlu bukan yg 1st

          2

          0
    • Anonymous says:

      lorr…nikah siam ler..sbnya joy 2nd wife….selama ni orang tak tau pun dorang khwin kat siam…tup2 bila jadi kes ni gamai yang tau..upe2nya Joy 2nd wife..sb dulu dia letak nama dia pun Datin di pangkalnya…msti la orang ingat dia 1st wife..haiihhh

      1

      0
    • Anonymous says:

      maknanya nikah senyap2. bini tua tak kasi ler….ko ni pon….slow motion otak.

      1

      0
  26. haihhh says:

    satu jer la nak tanya agak2 HH ni nak lag tak kat si joyah tu..

    0

    0
  27. hazlin3367 says:

    abang Nara ni memang jenis yang gila nak up dia punya blog ……….walaupun terpaksa menggunakan artis sebagai tajuk penting dalam blog dia nih ……..kalau tidak dgn adanya cerita hal rumahtangga orang abng Nara ni jadi buntu otak tal tahu nak cari tajuk apa utk blog dia …………..ini seorang blogger yg tak pandai nak berdiri atas bakat sendiri !!!!!!!!!

    0

    0
  28. haihhh says:

    lasi satu niat tak menghalalkan cara ye..tuan2..dalam hati tuan2 tau ke..

    0

    0
  29. Anonymous says:

    Pndpt aku rayos yg salah. Joy jdi mgsa keadaan. Hh pula nk hitam putih bru lega. Patutnya rayos kena uruskan dokumen cerai tu baru cpt sikit, yela talak dtgn dia, org tak byk soal. Klu joy n hh urus jdi mcm ni la lambat.

    3

    0
  30. shopia lorren says:

    Adoi…JAIS nie nape kerja ambik mudah je…nak bantu mudahkan proses last2 jadi cengini…apekehal???? :kita semua idup Kat dunia sb tu JAIS ditubuhkan utk mengelak kekeliruan… ikut hukum Allah mmg sah tapi kan now zaman nk hitam putih…Bab nikah dan cerai nie mudah terjadi jatuh hukum..Apis KO nie nak lg ke tak ngan sijoy nie…Jgn iye x iye …

    1

    1
  31. Ayuni says:

    HH ni dri segi nada bahasa die hri tue mcm tak nak teruskn dj JR jer , tp bgi pndngan aku la klau HH bnr syg & ingin membimbing JR nie HH akn trima jer smula JR ni, dlm kes ni mungkin hanya slh phm jer kot atau tersilap langkah, bukannya JR curang atau apa pn , mungkin JR silap atau tersalah cara pmikiran waktu tu, yelah kn kekdg smua manusia ada buat silap dlm sesuatu keputusan. ni bgi pndgn aku je la bukn nak judge pa mende…kita tak tau kisah sbenar 100% jdi doakan je la agar HH ni terbuka dn terlembut hati utk terus brsama JR slps selesai kes mreka nie. Aamiin

    7

    0
    • Anonymous says:

      Kalo compare pc joy dgn pc hh, joy byk beremosi je. Hh nmpk professional dimane die cube membendung emosi die. Die pon buat keputusan berdasarkan fakta dan bukti yg ade pada die bukan ape yg die rase atau prasangka. Joy tu cepat melatah. X caye cer tgk balik yg wartawan iv die dgn lawyer tu. Dont react to situation but response to fact and evidence.

      1

      5
      • dorg yg masalah, netizen yg panas says:

        biaselah tuuu org pompuan ni mmg mudah beremosi, tu yg terciptanya suami buat pompuan tuuu…fungsi suami mententeramkan isteri, tak perlu belai pun jika ragu, ckp dgn baik selesaikn dgn berlemah lembut. Fact n evidence tu sy rsa hanya mereka dn mahkamah yg tahu kot…kita org luar doakn je lah yg bebaik dan ambil pngajaran. k. salam Juma’at

        2

        0
    • Anonymous says:

      baik tak payah kalau baik pun besok dia kena tanggung anak rayos punya status yg tak berdaftar tu….sanggup ke tiap2 tahun nak register anak dr darjah 1 dgn tingkatan 5 tiap2 tahun dengan status tak sah tu…kalau aku baik blah….menyusahkan diri jer….dah lah bini jenis tak pandai cover hal rumahtangga…lagi lama bersama lagi byk aib terbuka….orang lain pun jahil jgk…tp tak bodoh sombong mcm joyah dgn family dia tu…eloknya si Rayos tu kutip balik si Joyah ni nikah cara elok…dah sibuk sgt dgn Joyah…anak tu tetap tanggungjawab dia…

      1

      1
      • Hamba Allah says:

        HH kn dh ckp dia anggap ank JR tu mcm ank dia sndiri. Jika pun bnr JR slh hebohkn masalh rumhtngga, mungkin HH boleh bimbing lgi. dh nama pun lelaki/suami,bimbimnglh dgn ksbaran, membimbing manusia ni mmg bkn mudah pun, sbb tu prlukn ksbran. tak prlu kot nak bermatian judge sapa btul sapa salah, tak berfaedah krna tak menjanjikn pnyelesaian. Sbnrnya HH dan JR ni kuat krna mreka tmpuhi sgala cacian netizens yg kurg tahu 100% tntg masalah mreka. Ujian Allah buat mreka, kita tngok dn lihat sudalah

        1

        0
        • Anonymous says:

          rasa akan ok ker..dah lah post gambar seksi kat umum laki pi block pulak…jenis tak jujur…mcm tak telus jer antara dorang dua…pompan kena sedia dibimbing jugak kalau dah dpt laki pembimbing….ini mak dgn kak kalut cerita pasal laki anak tak layan dia kat katil…HH kena face up satu keluarga mental tulah kalau nak bimbing joyah…

          1

          0
    • Rosewood says:

      Tak payah bersatu balek lah.

      Nnti ada masalah anak dengan ex pulah Hh jugak yg kena settlekan sudahla bingit. Lagi dengan make up tebal degil tak nak dngar laki cakap. Mak kakak semua nak interfere… TK payah HH cari janda lain yang jauh lebh baik dan dengar kata.

      Nanti HH cakap gini dengan si boy si ayah cakap gitu maklum ayah tunjok duit kepul2 anak ku sazali jadinya. Bimbinglah janda lain from scratch jangn yg a tion tapi tembeng ciak ampun ampun. Cukuplah HH you go through all these.

      Nak kahwin stiok2 ini pulak jadinye… FORGET IT. Joy ni cuma ada certificate cate makeup…. I dont think dia ada pelajaran pun. Last budak tu buat cerita ku yiy pulak dengan HH….. Cukup2 you menderita. I hope HH family banyakan solat doakan dia…. Kesian anak bujang orang trang tang tang.

      2

      0
  32. Fidot says:

    Aku pun sependapat mcm tu. JAIS pun aku rs salah sbb x advice yg mesti ada dokumen hitam putih baru boleh nikah. Boleh pulak aku janji bagai… Aku janji tu risiko besar la sbb perempuan bukan mcm lelaki boleh kawen lebih dari 1.

    2

    0
  33. Tipah says:

    semua ni sebab kurang kesabaran…..
    Si joy tak sabar2 duk meroyan kat soc med….
    Si HH tak sabar2 nak menikah sampai tak sempat2 la kasi settle isu cerai joy…

    cer sabor settle diam2 takder kecoh2…mesti tak kena kecam…..

    2

    0
  34. shopia lorren says:

    Nie kalo ikut ISO procedure JAIS dh Kira kemek nie…hukum nikah kahwin musang berjanggut… LEH PADAM

    3

    0
  35. Anonymous says:

    Urusan cerai dulu dah selesai. Diharap hh dan jr berbaik semula sbgai suami isteri. Joy plak tlg jge kehormatan suami. Jgn berposing dgn gaya ghairah. Hh org yg beragama. Malu nk ltk muka kt mne. Buang yang keruh ambil yg jernih. Joy… Hafiz boleh bawa joy ke syurga… InsyaAllah.

    2

    1
    • wekkkkkkk says:

      lpas ni dh mula bibit2 bunga cinta akan berputik setelah gersang sementara hujan panas.
      Ketika bibit2 cinta mula berputik semula, harap2 jgnlah ada taufan dtg menghembus perlahan2 dan mau menjatuhkan putik2 itu.

      0

      0
  36. sue says:

    Dato’ Ray: Please take note! The ball is in your court! Please take action lah! Dah 2 tahun cerai tak buat2 lagi documentation. Esok lusa kata fitnah pulak. To be honest, Joy and HH mangsa keadaan. Go and finish what you’ve started lah! Dah kahwin, dokumenkan. Dah cerai, dokumenkan. Ini idak… pi perli si HH kata naper ragu, sedangkan dah sampai ke Taiwan bagai. Ini bukan soal ragu ker tak ragu, ini soal black and white dari segi undang2 (legal matters, k?). Benda documentation tu bukan takat lindungi hak dan maruah JR, tapi anak kome berdua tu tau! Dari segi nafkah, wasiat etc kelak – terutama utk si anak kome berdua tu. Ini pun dikira legality and rights di bawah undang2 syariah! Adoi…. hang ni buat kahwin cerai hak nafkah etc mcm undang2 hang sendiri di pekan koboi hang sendiri di planet hang sendiri. Adoi…what a mess!

    0

    0
  37. anom says:

    dato tu yg bongok sgt….si joy plak da kena cerai kenapa dok diam selama 2 thn, ni la kalau ambik ringan bab2 ni, joy dgn ex kawin dua thn so umur anak nya da 3 thn.. so complicated, anyway kami doakan yg terbaik utk kamu semua

    0

    0
  38. ccc says:

    sudah, sudah, sudah.

    Esok kuar story. JR & HH…nikah semula.
    atau
    Esok kuar story, HH dh ceraikan JR..
    atau.
    JR bawa diri ke luar negara..tenangkan fikiran.
    HH bawa diri ke Jeti Bagan Datok utk memandang lautan luas Sungai Perak.
    Sbb Teluk Intan ke Bagan Datok bukan jauh.

    0

    0
  39. pongpong says:

    ini namanya STATEMENT BANGANG PAIDPetaling..nak lepaskan diri dr kesilapan bodoh..Prosedur untuk nikah dgn janda MMG KENA ADA SURAT CERAI..sekalipun bekas suami beri kerjasama, PIADPetaling kena fikirkan juga BETAPA SI BEKAS SUAMI TU SEORANG YG TAK BERTANGGUNGJAWAB SELAMA DIA BERKAHWIN DAN BETAPA DIA LALAI DAN SENGAJA TIDAK MAHU MENDAFTARKAN PERKAHWINAN, DAFTAR ANAK, DAFTAR CERAI..takkan kerja di Pej Agama Islam tapi sebodoh tu? agak2 la bagi jawapan..baghal..

    4

    0
    • Anonymous says:

      Rasa kita ni memang dah akhir zaman…Dengan Mahkamah Rayuan putuskan boleh anak luar nikah dibinkan bapak yg sah2 langgar syarak…lepas tu kes ni kita nampak statement PAID yg ada authority benarkan nikah mcm gitu jer dengan takde hitam putihnya….so mcm mana nak jamin keturunan kelak….
      ada satu komen kat atas ni bangkitkan bila rayos kemuka surat cerai kat JAIS pun tak dinyatakan…aku harap HQ JAIS mohon siasat cawangan PJ ni…

      mmg bau ikan…

      1

      0
  40. Anonymous says:

    apa pon aku ttp rasa HH ni dah salah pilih bini.
    ni la beza WANITA & betina. yang paham maksud aku, paham.
    yang tak paham..lantak kome ler.
    apa2 pon mujur blm ‘jauh’.

    2

    1
  41. zue says:

    pandangan saya ini adalah isu syarat sah kawin ikut islam vs syarat sah kawin ikut DOKUMEN malaysia….

    1

    0
  42. Sinpati says:

    Moral of the story: jgn memain biler nk bernikah dgn calon yg pnh berkahwin dan bercerai. Pastikan clear betui2 urusan perkahwinan terdahulu. Secondly, toksahlah nk tergesa2; krn menjangka senang dpt kerjasama dari bekas2 laki/isteri. Nmpk tak, ex dh ngaku cerai, tpi takmo bg kerjasama fully mudahkan pnikahan bekas isteri. Baiklah kasik clear. Klu dh jodoh tak ke mana. Kesian pulak, pompuan jgk yg jadi mangsa.

    0

    0
  43. Bijak says:

    Joy Revfa tu bodoh..nasib HH sedar..

    0

    0
  44. abadies02 says:

    Kisah yang memberi pengajaran buat semua.. jgn ambil mudah bab nikah cerai ni.. juga yg nikah cerai d luar negara..

    0

    0
  45. Anonymous says:

    So sahlah nikah HH n JR.
    Habislah kau Hafiz…. sila bagi nafkah zahir batin ye…Hehe

    0

    0
  46. shopia lorren says:

    Nak Tanya si wekkkkkkk sikit nie…ngapa tagline saya same je cam selalu tapi kuar simbol dh lain lak arini…smlm kaler hijau arini biru…hey bang nara ….mana identiti pengomen nie ah…

    Untk afis..kalo ko suka si joy lg…wait lh lps 3bln edah dpd tarikh surat cerai dari songkhla tu and nikah sekali lagi..timun dan pisau kat tgn ko kan….

    0

    0
    • wekkkkkkk says:

      selalunya kalau email akaun ditaip yg sama..tiada apa2 perubahn, maka simbol akan kuar sama je mcm yg hijau ori u tu punya.
      contohlah mcm u punya email: shopialorren123_@gmail.com..bila u guna email ni selalu maka akan kuar simbol yg sama dn warna hijau.
      Tetapi jika email trsalah sikit…contoh: : shopia lorren123-@gmail.com.
      Tgok ada x perbezaan. Sudah semestinya ada:. iaitu ada sengkang dkt a l, dn sengkang dekat -@. Padahal itu underscore.

      Tapi x taulah, jika BN mengong sikit. Akupun ada cuba dulu, jika email aku ada silap sikit mcm titik (,) itupun dh lari simbolnya.

      u cubalah pelan2.

      0

      0
    • wekkkkkkk says:

      aku dh jwbkn shopia lorren, tapi blum kuar, tunggu jelh ya. Senin 28 Ogos baru aku folow the story…happy weekend.

      0

      0
  47. akulerrrr says:

    persoalannya…..kenapa payah sangat Dato Ray tu (mantan hasben JR) nak ke songkla untuk dokumen kan penceraian??????? PAID boleh plak die pegi konon nak tunjuk die bagi “kerjasama baik”…hhrrmmmm
    atau Datok Ray yang ade muslihat die sendiri????…

    0

    0
  48. Pening says:

    Aku tak pernah komen dekat sini. Tapi nak komen jugak. JAIS cakap LULUS NIKAH bukan SAH NIKAH.

    Aku pun tak tahu JR faham tak ayat yg jais cakap ni sampai die tulis panjang berjela dekat ig die, sampai nak sembah syukur semua.

    Tak pihak mana mana. maaf yer

    0

    0
  49. Milah says:

    Kes hafiz dan joy ni bg pengajaran buat semua
    1) sebagai perempuan jaga maruah dan martabat diri. Jgn mudah nak ikot ckp lelaki.ajak kawin kat thailand ikot aje…padahal jika betol2 nak bersama bkn kat thailand kawinnya…tp dihargai dgn majlis yg dhadiri kaum keluarga.
    2) jgn ambil mudah dgn pendaftaran perkahwinan mahupun penceraian…wanita jgn mengaibkan diri bila tanpa pendaftaran perkahwinan kita ni seumpama malu diperkenalkan oleh suami sbg isteri…dan bila kes penceraian berlaku…tuntut hak kita..jgn masa kawin diperbodohkan ngan perkahwinan tak didaftar….diceraikan juga ngan cara bodoh…
    3) sebagai isteri amalkan sikap bersabar. Mungkin betol hafiz tnggalkan joy masa tu sbb dia xnak hubungan intim berlaku.bkn sbb niat nak ceraikan joy.MUngkin selepas segala masalah diselesaikan hafiz akan kembali kepada joy…tp sebab sikap joy yg tidak sabar membuatkan kes bertambah rumit dan hafiz tawar hati dgn sikap joy.
    4) jaga aib dan maruah pasangan…jgn mencanang apa jua aib kerana sikap inilah yg mematikan kasih syg dan menghilangkan sifat hormat antara pasangan.
    5) jgn ada campur tangan dari pihak lain…keluarga hanya perlu menasihat bukan menambah perencah…perencah dari keluarga juga membuatkan penceraian berlaku

    0

    0
  50. sha says:

    jom sama-samalah kita doakan semoga urusan joy n hafiz ni dipermudahkan dan mendapat keizinan Allah swt. semua yang berlaku pasti ada hikmahnya. doakan yg baik2 utk psgn ni….

    0

    0
  51. shopia lorren says:

    Thanks for ur kind co operation and advised. Cherioo wekkkkkkk !!!

    0

    0
  52. pongpong says:

    ini alasan bodoh..sbb di malaysia ni kena ikut prosedur..kalau dah cerai, tunjuk bukti hitam putih la..kalau JAIS main lepas aje begini, dikhuatiri akan ada org2 lain yg mgkin berniat menipu utk bernikah dgn org lain (atas apa tujuan pun), semata2 bekas suami dtg takkan la JAIS senang2 aje lepaskan? so lepas ni bolehlah mana2 org dtg ke JAIS dan maklum lisan aje semua benda boleh lepas? eh, jgn cuba bodohkan masyarakat laa bila PAID Petaling dah buat silap, kena terima kesilapan dan mohon maaf..lepas ni kes ini akan dijadikan precedent utk org2 lain nak bernikah walaupun takde surat cerai..bodoh!

    0

    0

Leave a Comment

Optional