Written by AbangNara | August 27th, 2013

Fuh ~ Dalam banyak-banyak kontroversi, kontroversi yang berkaitan dengan agama memang paling bahaya. Terbaru, di dalam sebuah gambar yang dikongsinya, peminat Jehan Miskin mendakwa pelakon itu memakai loket berbentuk salib. Hmmm…

jehan miskin loket salib

Menerusi Berita Harian hari ini, Jehan Miskin menerangkan mengenai kontroversi yang melanda dirinya. Kata Jehan:-

Apabila isu ini timbul, saya cuba jelaskan yang loket itu bukan lambang salib dan meminta pihak berkenaan merujuk wikipedia. Tetapi, mereka masih menyalahkan saya dan mengatakan memakai rantai bagi seorang lelaki adalah haram.

Saya dilahirkan Islam dan masih berpegang teguh pada agama. Setahu saya, lelaki diharamkan memakai emas dan rantai yang saya pakai itu bukan emas

jehan miskinKalau tak silap Abang Nara, Jehan Miskin pernah memberitahu bahawa rantai yang dipakainya itu adalah lambang pengakap. Abang Nara masa sekolah dulu tak masuk pengakap jadi tak tahulah pulak. Tapi daripada apa yang Abang Nara Google, loket tersebut memang ada iras-iras logo pengakap. Kata Jehan lagi:-

Sejak akhir-akhir ini, saya tengok masyarakat kita terlalu sensitif, sedangkan benda itu mudah saja. Kalau kita selidik dulu, mungkin takkan berlaku pertelingkahan sebegini. Saya pula hanya menjawab komen untuk membetulkan salah faham.

Saya tidak marahkan pihak terbabit, cuma apabila saya membuat kenyataan balas, ada lagi yang mengatakan loket itu sebagai salib. Jadi saya membalasnya semula untuk memberikan penjelasan sama. Saya tidak menyangka lain pula jadinya.

Biasalah tue Jehan. Kadang-kala kalau dah bagi penerangan pun, orang memang taknak ambil peduli. Asalkan kita tahu kebenarannya, sudah cukup dah kot. Tak perlu nak bertelagah dengan orang lain. Buat hilang tenaga sahaja. Tak ke gitu?

P.S: 10 kereta termewah dan termahal dunia

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

101 responses to Isu Loket Salib, Jehan Miskin Beri Penjelasan

  1. miu miu says:

    dah tak de modal nak gosip org agaknye. apa la manusia ni suka cari kesalahan org lain. #Haihhhh

    0

    0
    • Anonymous says:

      t
      t
      t
      t
      t

      jgn sesiapa eja menggunakan huruf ‘t’ sebab tu tanda salib! ahaha

      0

      0
      • miss ynwa says:

        anon…..bua simbol camni oleh ak? >>> T~T
        engok aku ak gune huruf salib woii muahahhahahhaha

        0

        0
        • M says:

          memang seperti logo pengakap loket tu….
          dan sememangnya lelaki diharamkan memakai emas….
          tapi rantai tu haram bagi lelaki………walaupun rantai tu diperbuat daripada perak sekalipun…tetap haram…

          0

          0
        • Anonymous says:

          pandai kau mengeja nak elak anda salib ye.. bagus bagus.. mengiku arahan..

          0

          0
        • jack says:

          haram bagi lelaki memakai rantai, walaupon rantai motosikal rxz sekalipon ia tetap haram! BN patut lebih berhati2 psal isu2 agama..

          0

          0
        • Kak Cham Kuat Gosip & Tido says:

          Semalam kak cham semak kerja sekolah matematik anak kak cham.. (hasil perkahwinan dgn Aeril Zafrel).. kak cham pelik kenapa semua simbol “TAMBAH” dia tulis mcm ni “-l”.. pastu dia kata cikgu dia yg marhaen tinggal kat PPRT Pantai Dalam tu x kasi buat simbol “+” sebab nanti terpesong akidah!

          0

          0
        • kenapa lelaki diharamkan memakai rantai? ye, kerana diharamkan memakai perhiasan yang menyerupai perempuan. jadi bagi arbok kegersangan macam minah jambu depan komputer, olga, natasha, pondan sepi dan sekian2. bawak2 lah jadi lelaki.

          0

          0
        • Johan says:

          amboii kak cham..perli gitu

          0

          0
        • Saleh says:

          Hehhee Kak Cham punya sindir tajam.. hanya kepada yang faham. Orang kita ni macam dah takder kerja lain, nak ushar artis pakai apa tak pakai apa jer kerjanya. Si artis tu pulak, dah berantai bagai tu, tak payah la kot nak bangga bergambar tunjuk kat public, pastu pandai2 keluarkan fatwa sendiri.

          0

          0
        • Lembu Gemok says:

          Jehan2…biar miskin nama, jangan miskin ilmu agama…kalau tak tau nak bercakap pasal agama, simpan dan diam and belajar lagi….memakai accessories yang menyerupai wanita adalah HARAM utk lelaki..bukan emas jer…tp aku tak salahkan kau, cumanya belajar lagi ilmu..aku tau ko Islam, tp harap teguhkan lagi ilmu mu supaya tak lari dari landasan sebenar…~

          0

          0
        • go home kak cham, you’re drunk. wait, kak cham mana de rumah. pergilah kat mana2 jabatan kebajkan

          0

          0
      • Anonymous says:

        senang aje kesimpulan nya jangan la memakai sesuatu yang boleh menimbulkan syak wsangka

        0

        0
    • Olga says:

      BINI DIA HODOHNYE LENGAN SELULIT SANA SINI

      0

      0
      • betul. dalam hati korang yang busuk mesti ko akan kata bini dia tak lawa.

        masalahnya ko tak cermin diri sendiri.

        it’s god given. what do you expect? bidadari syurga? ko pun belum tentu masuk syurga dengan perangai tak semengah ko ni Olga.

        go home, you’re drunk

        0

        0
    • shahayati says:

      isteri dia x mcm org korea pon.. bukan ker org korea comei2.. contohnya pelakon2 cita korea 2.. errrrr

      0

      0
      • OMG says:

        pelakon2 korea tu semuanya (hampir semua) plastik. dah buat plastic surgery. tu pun x tau ke?

        0

        0
      • aj says:

        nampak sgt ko bengap kan… kebanyakan retis korea tu muka plastik.. kalau x operate x cantik cam yg ko tgk tu

        0

        0
    • mak long jalan pegawai says:

      Lebih baik jgn pakai apa2.. sebab awak tu lelaki jehan…. Perempuan pun jgn pakai sekiranya ada bentuk2 yg berpotensi nak jd kontrovesi..Perempuan pakai loket bentuk love ke..bulat ke..bunga2 ke..Ok anak2??

      0

      0
  2. Anonymous says:

    Tulah, waktu sekolah dulu malas dan asyik ponteng kokurikulum. Lambang pengakap pun tak tahu. Pastu nak tuduh dan fitnah orang.

    0

    0
    • uwais says:

      kepala hotak die pakai emas je haram. pakai rantai pn haram la, kerana menyerupai perempuan. blajar agama dalam skit.

      0

      0
      • Anonymous says:

        ko belajar agama ustaz ko ajar meng kepala hotakkan orang ke? ustaz ko ajar ajaran sesat ke apa?? puiiiiiii

        0

        0
  3. LOL says:

    kah3 ni la retis…ada pulak cakap ” Setahu saya, lelaki diharamkan memakai emas dan rantai yang saya pakai itu bukan emas” hahaha..tu la skolah dulu pontenggg

    0

    0
  4. sham says:

    Bukan lelaki memang haram pakai rantai ke tak kira emas atau tidak?

    0

    0
    • p says:

      btol tu sham…tpi manusia zaman skrg ni dh xkira smua tu…nk ikut fashion sgt tp bnda yg dilarang dlm islam xnk ikut…

      0

      0
      • sayA says:

        Den tk sama ke manusia zaman dulu pakai rantai n mat rocker tu smua pakai berlambak gelang lah rantai lah pe hal…. tk de dulu tk de skrg .. jgn salah bdk zaman skrg pasal org dulu dh mula…. n bdk zaman skrg ikut lah idola mereka ke ape…

        0

        0
        • hyu min oil says:

          sayA – dahtu kalu org zaman dulu makan taik, ko pon makan ke..??jgn laa jadi bangang..kate educated sgt..xkan bende salah pon ko folo..hak tuih..

          0

          0
    • yani says:

      sekolah tinggi2 bodo tingkat2…
      g sekolah pondok dulu..x pung tanya mak n ayah tu rantai n gelang bole x laki pakai…

      0

      0
      • dena says:

        apa nk expect drp sorang artis? tp oklah kan…dia tak tahu…maknanya dia mmg jahil..tp yg ramai kt dalam ni banyak yang tak jahil, banyak yg pandai agama… tp banyak jugak yg mengutuk, mencaci, mencemuh org, mcm mane tu? mmg ramai yg berniat baik tp matlamat tak menghalalkan cara

        0

        0
  5. pinkygirl says:

    ak dh cri dlm wikipedia mmang la loket yg jehan pkai tu mcm lambang pengakap..tpi utk mngelakkn org berckap yg bkan better xpyah la pkai..byk lg loket2 yg brbntuk lain..just advice…

    0

    0
  6. anon says:

    lelaki haram pakai rantai, kerana rantai perhiasan bg wanita..

    0

    0
    • Anonymous says:

      Rantai kapal? ble?

      0

      0
      • deheart says:

        tidak kiralah rantai jenis apa pun…haram keatas mana2 lelaki memakainya..mcam y anon kata,sebab rantai tu perhiasan wanita.
        Rasulullah laknat pada lelaki y menyerupai wanita,bgitu juga sebaliknya..
        so..pda mana2 lelaki kat luar sana tu,jganlah persoalkan lagi..kenapa Allah mengharamkan pemakaian rantai keatas kalian ye..hukum tetap hukum :)

        0

        0
      • neelopeh says:

        haram.. hatta kau pakai rantai sauh titanic skalipun

        0

        0
    • Ata says:

      Kalau camtu, haram pakai cincin la jugak.. sebab cincin tu perhiasan wanita

      0

      0
      • baby ye says:

        cincin adalah perhiasan lelaki dan juga wanita..sunat hukumnya memakai cincin bagi lelaki kerana memakai cincin adalah sunnah Baginda

        0

        0
  7. Jay says:

    lelaki haram pakai rantai sekalipun rantai basikal haram kalung kat leher x kira emas ataupun bukan.

    lambang rantai dia pakai kat atas memang lambang pengakap.

    0

    0
  8. nani says:

    mmg lambang pengakap pon.

    0

    0
    • saya says:

      semangat pengakap betul dia sampai ke umur sekarang =P

      apa kata join sukarelawan pengakap tu yg join segala mak nenek perbarisan. camping, gotong-royong, charity, dll tu. baru la semangat pengakap sebenar. tengok sikit lencana dah banyak mana =P

      0

      0
      • makan beras says:

        kan dia cakap org bagi hadiah….org yg bagi tu lah kot minat pengakap bukan nya jehan yg minat

        0

        0
  9. Korea lah sangat says:

    Menurut  Islam rantai leher merupakan salah satu alat perhiasan bagi wanita sahaja.  Haram meniru atau menyerupai wanita sama ada dari segi alat perhiasan ataupun pakaian.

    Kalau cetek agama bertanya..google pun boleh… Macam mana nak didik bini korea ko tu..kalau benda kecik cam gini ko failed.

    0

    0
    • ddd says:

      agama pun ajar beradab sopan dalam menegur org lain… cetek agama jugak ke? kalau cetek agama boleh google jugak bab adab sopan dalam islam.. menegur dengan buat org sakit hati pun berdosa jugak.. lagi lah berat sbb dosa sesama manusia… dalam erti kata mudah, tegur dengan bahasa baik2 xboleh? fail ari ni, kalau sok die lebih alim pada kau, kau nk ckp ape? nak tunjuk kt diri sendiri plak yg kau tu yg failed?

      0

      0
  10. nore says:

    gelang kaki xnk pkai ke??

    0

    0
  11. Hamba Allah says:

    rantai salah satu perhiasan wanita selain gelang dan subang,
    haram memakainya walau bukan emas

    ikut sunnah nabi pakai cincin perak jer

    Sebelum buat sesuatu elok bertanya pada yg lbh arif

    0

    0
  12. mat says:

    Sah2 le laki pakai rantai haram..aduhhaiii,sedeyhhh..

    0

    0
  13. betik says:

    GILER…

    Sekali tgk pun aku tau lambang pengakap. org boleh pertikai dia pakai rantai.

    tp jgn ckp lambang kapir plak.

    0

    0
  14. lobak says:

    antai leher untuk lelaki tidaklah seharusnya dikatakan haram mutlak kerana lelaki yang memakai rantai sememangnya memakai rantai yang direka khas bentuknya untuk lelaki. Ini samalah seperti lelaki memakai jam tangan dan wanita juga memakai jam tangan. Namun jam lelaki dan wanita adalah berbeza satu sama lain dari segi bentuk dan fesyennya. Memang diketahui bahawa lelakilah yang mencipta dan memakai jam tangan dahulu. Adakah adil dikatakan wanita itu meniru lelaki kerana turut mamakai jam tangan? Pastinya tidak kerana bentuk jam tangan wanita sudah disesuaikan dengan fitrah mereka.

    Sama lah juga dengan seluar. Ada seluar direka khas untuk lelaki dan ada untuk wanita. Jika lelaki yang memulakan tradisi memakai seluar slack, adakah wajar dikatakan haram untuk wanita memakai seluar slack? Pastinya tidak kerana seluar slack wanita direka khas untuk wanita dan kita dapat membezakannya.

    Jika kita lihat seperti gelang tangan, sememangnya gelang tangan juga direka berbeza bentuknya mengikut jantina. Kita tidak boleh mengatakan lelaki yang memakai gelang meniru wanita kerana gelang lelaki dibentuk khas untuk lelaki. Jika gelang tangan mat rempit diberi kepada wanita, sudah pastilah wanita itu haram memakainya kerana ia menyerupai lelaki. Samalah seperti isu jam tangan dan seluar slack tadi.

    Jika difikir dari segi kelayakan mamakai rantai leher, pastinya lelaki lebih layak kerana belahan dada wanita adalah aurat!

    Jadi janganlah kita menghukum sesuatu berdasar kepada emosi tetapi berdasar fakta. Jika di dalam kepala kita bersarang prinsip Islam itu ketat, sudah pastilah otak kita akan dipengaruhi emosi ketika mentafsir dalil sehingga banyak perkara ditokok tambah. Siapa yang menentukan sesuatu itu tidak baik? Pastinya Al quran dan hadith. Bukannya emosi dari biji mata dan otak ustaz-ustaz dan ustazah-ustazah.

    0

    0
    • juzcopypaste says:

      Oleh yang demikian lelaki yang memakai gelang itu adalah perbuatan menyerupai perempuan. Hukum lelaki menyerupai perempuan adalah haram dan berdosa besar. Ini kerana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam melaknat lelaki menyerupai perempuan dan perempuan menyerupai lelaki sebagaimana hadits daripada Ibnu ‘Abbas Radhiyallahu ‘anhuma, katanya: ?

      Maksudnya:

      “Rasulullah SAW melaknat orang-orang lelaki yg menyerupai perempuan dan orang-orang perempuan yg menyerupai lelaki” —- Hadis riwayat al_Bukhari

      Hadits di atas jelas menunjukkan bahawa Rasullullah Shallallahu àlaihi wasallam melaknat lelaki menyerupai perempuan dan perempuan menyerupai lelaki. Laknat bermaksud jauh dari rahmat, taufiq dan hidayat Allah Subhanahu wa Ta‘ala.

      Berdasarkan hadits tersebut, Imam Ibnu Hajar al-Haitami Rahimahullah berkata:

      Ertinya:

      “Sesungguhnya haram (orang lelaki) menyerupai mereka (orang perempuan) antaranya ialah dengan memakai perhiasan yg khusus bagi mereka lagi lazim menjadi hak mereka spt memakai gelang tangan, gelang kaki dan seumpama keduanya.’’

      Tidak kira gelang itu diperbuat daripada apa, hukum memakai gelang Lelaki yang memakai gelang atau rantai tidak boleh menjadi wali atau menjadi saksi. Jika ada seorang lelaki yg memakai gelang, maka dia tidak boleh menjadi wali sekira anak perempuannya hendak berkahwin.

      Syeikh al-Islam Zakariyya al-Anshari Rahimahullah pula berkata:

      Ertinya:

      “Dan daripada apa yg haram ialah gelang tangan dan gelang kaki utk dipakai oleh org lelaki dan org khuntsa (orang yang mempunyai dua jantina). “ Maka jelaslah bahawa kaum lelaki haram memakai gelang krn ia adalah perhiasan yg khusus bagi kaum .
      wanita.http://tumblrlillah.tumblr.com/post/10349135097/gelangrantailelaki

      0

      0
    • Anonymous says:

      Agreed. Very well said.

      0

      0
  15. lolo says:

    bukan ke bg lelaki tu haram memakai perhiasan mcm wanita…..
    adoyaii la…retis…retis…..

    0

    0
  16. Anonymous says:

    Saya dilahirkan Islam dan masih berpegang teguh pada agama.??? …( xtau nk ckp….)

    0

    0
  17. lobak says:

    Rantai leher untuk lelaki tidaklah seharusnya dikatakan haram mutlak kerana lelaki yang memakai rantai sememangnya memakai rantai yang direka khas bentuknya untuk lelaki. Ini samalah seperti lelaki memakai jam tangan dan wanita juga memakai jam tangan. Namun jam lelaki dan wanita adalah berbeza satu sama lain dari segi bentuk dan fesyennya. Memang diketahui bahawa lelakilah yang mencipta dan memakai jam tangan dahulu. Adakah adil dikatakan wanita itu meniru lelaki kerana turut mamakai jam tangan? Pastinya tidak kerana bentuk jam tangan wanita sudah disesuaikan dengan fitrah mereka.

    Sama lah juga dengan seluar. Ada seluar direka khas untuk lelaki dan ada untuk wanita. Jika lelaki yang memulakan tradisi memakai seluar slack, adakah wajar dikatakan haram untuk wanita memakai seluar slack? Pastinya tidak kerana seluar slack wanita direka khas untuk wanita dan kita dapat membezakannya.

    Jika kita lihat seperti gelang tangan, sememangnya gelang tangan juga direka berbeza bentuknya mengikut jantina. Kita tidak boleh mengatakan lelaki yang memakai gelang meniru wanita kerana gelang lelaki dibentuk khas untuk lelaki. Jika gelang tangan mat rempit diberi kepada wanita, sudah pastilah wanita itu haram memakainya kerana ia menyerupai lelaki. Samalah seperti isu jam tangan dan seluar slack tadi.

    Jika difikir dari segi kelayakan mamakai rantai leher, pastinya lelaki lebih layak kerana belahan dada wanita adalah aurat!

    Jadi janganlah kita menghukum sesuatu berdasar kepada emosi tetapi berdasar fakta. Jika di dalam kepala kita bersarang prinsip Islam itu ketat, sudah pastilah otak kita akan dipengaruhi emosi ketika mentafsir dalil sehingga banyak perkara ditokok tambah. Siapa yang menentukan sesuatu itu tidak baik? Pastinya Al quran dan hadith. Bukannya emosi dari biji mata dan otak ustaz-ustaz dan ustazah-ustazah.

    0

    0
    • juzcopypaste says:

      Oleh yang demikian lelaki yang memakai gelang itu adalah perbuatan menyerupai perempuan. Hukum lelaki menyerupai perempuan adalah haram dan berdosa besar. Ini kerana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam melaknat lelaki menyerupai perempuan dan perempuan menyerupai lelaki sebagaimana hadits daripada Ibnu ‘Abbas Radhiyallahu ‘anhuma, katanya: ?

      Maksudnya:

      “Rasulullah SAW melaknat orang-orang lelaki yg menyerupai perempuan dan orang-orang perempuan yg menyerupai lelaki” —- Hadis riwayat al_Bukhari

      Hadits di atas jelas menunjukkan bahawa Rasullullah Shallallahu àlaihi wasallam melaknat lelaki menyerupai perempuan dan perempuan menyerupai lelaki. Laknat bermaksud jauh dari rahmat, taufiq dan hidayat Allah Subhanahu wa Ta‘ala.

      Berdasarkan hadits tersebut, Imam Ibnu Hajar al-Haitami Rahimahullah berkata:

      Ertinya:

      “Sesungguhnya haram (orang lelaki) menyerupai mereka (orang perempuan) antaranya ialah dengan memakai perhiasan yg khusus bagi mereka lagi lazim menjadi hak mereka spt memakai gelang tangan, gelang kaki dan seumpama keduanya.’’

      Tidak kira gelang itu diperbuat daripada apa, hukum memakai gelang Lelaki yang memakai gelang atau rantai tidak boleh menjadi wali atau menjadi saksi. Jika ada seorang lelaki yg memakai gelang, maka dia tidak boleh menjadi wali sekira anak perempuannya hendak berkahwin.

      Syeikh al-Islam Zakariyya al-Anshari Rahimahullah pula berkata:

      Ertinya:

      “Dan daripada apa yg haram ialah gelang tangan dan gelang kaki utk dipakai oleh org lelaki dan org khuntsa (orang yang mempunyai dua jantina). “ Maka jelaslah bahawa kaum lelaki haram memakai gelang krn ia adalah perhiasan yg khusus bagi kaum wanita.http://tumblrlillah.tumblr.com/post/10349135097/gelangrantailelaki

      0

      0
    • makan beras says:

      are you muslim?? your statement doesn’t show you as a good muslim

      0

      0
  18. Anonymous says:

    mmg pakai rantai tu haram kot..menyerupai wanita semua haram tak kesah la kau retis ke tak yang penting kalau lelaki mmg haram la pakai rantai or ape je yg sama dgn perempuan

    0

    0
  19. gigi emas says:

    Kolot bebenor orang melayu….

    0

    0
    • Anonymous says:

      Melayu kolot kepala hangguk mu. Ni bukan pasal orang Melayu, ni pasal hukum Islam. Jehan tu orang Islam, so ikutla syariat Islam.

      0

      0
    • lolo says:

      biarlah dipanggil kolot ke ketinggalan zaman ke…
      asalkan tidak lupa pd agama……
      biarlah moden sesuai dan berteraskan islam…..
      isu ni ada disebut dlm islam…..lelaki tidak boleh memakai perhiasan seperti wanita…..
      pelik ye manusia moden zaman kini apabila hukum ALLAH dipermainkan dan dipermodenkan…….

      0

      0
    • stella says:

      ya , kolot btl . . bgus duduk dlm gua laa drg ni . . itu ini smua slh

      0

      0
  20. aku says:

    rosak2..anak melayu..p plak kawen dgn bangsa asing..
    kalau blm cukup iman di dada jgn berangan nak kawen bangsa asing. bukan anak melayu Islam membimbing…hanyut terus lg ada…

    0

    0
    • shutdfup says:

      ek eleh..minda cam kau ni la yg buat org kita mundur..
      Sedangkan agama pun galakkan kawin campur..ko plak memandai nak nilai.
      Iman dia Allah je yg tahu n boleh ukur kot.. ko tu sape je nak komen2 camni..balik cermin diri la oi!

      0

      0
  21. someone concern says:

    encik JEHAN, memang lelaki haram laa pakai rantai sebab menyerupai perempuan, basic thing kot in Islam, ape laa =.=’

    0

    0
  22. Bubbee Face says:

    itu pun nak heboh….

    0

    0
  23. ck slmh says:

    tough betul lengan bini dia.
    very athletic.

    0

    0
  24. reeza says:

    Kenapalah manusia terlalu cepat menghukum….ish..ish..ish…..

    0

    0
  25. shutdfup says:

    isu kecik pun nak jadi kecoh..dah dia ckp bukan salib, bukan salib la..fullstop. yg nak kecoh sgt tu ape ke hal.. kalau dia nak tipu ke, ape ke..dia punya pasal la.. Korang semua ni PERFECT sangat kot nak judge org tak sudah2… ish..ish.. balik cermin diri la oi..korang ni bukan Tuhan. Allah je yg layak nak judge kite.. ingat tu semua yer… now g carik cermin cepat..lol..

    0

    0
  26. Concern says:

    Emas tak emas. Lelaki memang haram pakai rantai.

    0

    0
  27. anonn says:

    banyak betul “ustaz” dan “ustazah” kt sini.tapi semua mulut bunyi lebih kepada mencaci dari menasihati.kalau semua dosa org nak tegor,apa kata tegor sedara korg dulu.contoh mcm sedara2 korg yg memakai tudung tp pakai tshirt nampak lengan.or korg2 kaum lelaki yg hisap rokok.merokok pon dosa kan sbb memudaratkan badan.dosa2 mcm tu korg tk nampak tp dosa artis2 kecik kuman pon korg nampak.lepas tu maki hamun.hipokrit sungguh!

    0

    0
    • koko says:

      Mencaci? aku tengok takde pun tulis bodoh ke, bahalol ke, bangang ke..mostly ok je cara menegur..kenapa ko terasa ke? selalunya orang yang tak boleh ditegur ni orang ego…konon nak dinasihati…camne ko nak cara ayat menasihati tu? cakap sket..

      0

      0
  28. minah jambu tukar kaler merah biru says:

    helo ustaz donnnnnnnn minah jambu nk tanyeeee kalau manusia yg bukan islam boleh tk dorang pakai loket kalimah Allah ustazzzzzzz ?????? lov uuuuuu muah !

    0

    0
  29. Rt says:

    Itu logo firenze laaaaaa adoiiiii sume nak jd issue.

    0

    0
  30. ac n mizal says:

    melayu ni pandai menegur je yg betul2 ikut ajaran islam byk ke?sumbang mahram-rogol majoriti melayu kn…lihat diri kita sendiri ntah2 sembahyang pun tak cukup sblm nk mengeji org lain…islam sebenarnya tidak la rigid malah ia sebaliknya dan untuk semua manusia…apa yg salah dibetulkan ttp mesti la dgn cara baik bukan kata2 kesat n terus jatuh hukum.org yg bukan muslim pun akan fikir byk kali jika tgk umat islam sebegini rupa…islam itu indah…:)

    0

    0
  31. lin says:

    Saya beragama kristian. Untuk makluman orang kristian tak dibenarkan sama sekali menggunakan salib yang tidak betul bentuknya ( salah satu bentuk menyerupai t atau seperti yg digunakan Jehan) kerana ia melambangkan yang tak baik. Yang digunakan Jehan itu bukan tanda salib.

    0

    0
    • Zain Sardin says:

      Betul laa bukan tanda salib tuh, korang nih nak menuduh pun siasat laa betul betul bukan main tembak jekkk, lantak dia laa nak pakai aper pun setakat aksesori jekkk tak memudaratkan badan pun, kalo dia pake rantai masa sembahyang lain laa citer

      0

      0
  32. minah jambu tukar kaler merah biru says:

    huh !! loket yg berbentok WAW di kate kn bentok salib ! apeeeeeee punye bahalol bin tolol orang2 ni semua !! tkannnnnnnnnnnnnnn lah jehan sengaja nk pakai loket salibbbbbbbbbbbbbbbbbbb tk logic kannnnnnnnnnnnn ????????????? bis orang yg tk pakai loket salib kenape dia ikot ajaran ilmu sesat sampai sangop sembeleh anak dia sendiri !!! cakap macm orang cetek pemikiran pulak macm bagos huh !!

    0

    0
  33. juzcopypaste says:

    http://tumblrlillah.tumblr.com/post/10349135097/gelangrantailelakiDewasa ini kita melihat ramai muslimin yg memakai gelang tangan dan rantai leher. Tak kiralah samada diperbuat dari logam mahupun plastik. Persoalannya, adakah perkara ini dibolehkan dalam Islam. Seperti yg kita maklum, Rasulullah SAW memakai cincin, maknanya cincin boleh dipakai oleh muslimin dgn syarat ia tidak diperbuat dari emas.
    Kaum lelaki haram memakai gelang sekalipun bukan diperbuat daripada emas, sama ada ianya diperbuat daripada perak, besi, tembaga, kayu atau sebagainya. Ini kerana gelang itu adalahperhiasan yang khusus bagi kaum perempuan, seperti juga rantai atau subang.

    Oleh yang demikian lelaki yang memakai gelang itu adalah perbuatan menyerupai perempuan. Hukum lelaki menyerupai perempuan adalah haram dan berdosa besar. Ini kerana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam melaknat lelaki menyerupai perempuan dan perempuan menyerupai lelaki sebagaimana hadits daripada Ibnu ‘Abbas Radhiyallahu ‘anhuma, katanya: ?

    Maksudnya:

    “Rasulullah SAW melaknat orang-orang lelaki yg menyerupai perempuan dan orang-orang perempuan yg menyerupai lelaki” —- Hadis riwayat al_Bukhari

    Hadits di atas jelas menunjukkan bahawa Rasullullah Shallallahu àlaihi wasallam melaknat lelaki menyerupai perempuan dan perempuan menyerupai lelaki. Laknat bermaksud jauh dari rahmat, taufiq dan hidayat Allah Subhanahu wa Ta‘ala.

    Berdasarkan hadits tersebut, Imam Ibnu Hajar al-Haitami Rahimahullah berkata:

    Ertinya:

    “Sesungguhnya haram (orang lelaki) menyerupai mereka (orang perempuan) antaranya ialah dengan memakai perhiasan yg khusus bagi mereka lagi lazim menjadi hak mereka spt memakai gelang tangan, gelang kaki dan seumpama keduanya.’’

    Tidak kira gelang itu diperbuat daripada apa, hukum memakai gelang Lelaki yang memakai gelang atau rantai tidak boleh menjadi wali atau menjadi saksi. Jika ada seorang lelaki yg memakai gelang, maka dia tidak boleh menjadi wali sekira anak perempuannya hendak berkahwin.

    Syeikh al-Islam Zakariyya al-Anshari Rahimahullah pula berkata:

    Ertinya:

    “Dan daripada apa yg haram ialah gelang tangan dan gelang kaki utk dipakai oleh org lelaki dan org khuntsa (orang yang mempunyai dua jantina). “ Maka jelaslah bahawa kaum lelaki haram memakai gelang krn ia adalah perhiasan yg khusus bagi kaum wanita.

    0

    0
  34. stella says:

    mmg bodoh laa . . HAHAHAHA! stupid laa yg p ckp ni rantai salib . . confirm urg tuu duduk dlm gua selama ni . .

    0

    0
  35. adnan semput says:

    poor jehan!

    0

    0
  36. Anti-freemason says:

    Ini lambang pengakap? Yes tp fikir sejenak knpa umo mcm dia nk pakai lambang pengakap lagi? Jgn bg alasan bodoh, suruh org wikipedia konon, nah aku nk bgtau org ramai knpa lambang ni org islam tak patut pakai:-

    Simbol bunga lili ini telah dijadikan logo pada sepanduk putih oleh Joan of Arc yang menunjukkan tuhan telah memberkati fleur-de-lis menjadi lambang kerajaan Perancis ketika beliau memimpin pasukannya mencapai kemenangan ke atas Inggeris semasa menyokong Dauphin, Charles VII untuk mencari takhta Perancis.

    Simbol Fleur-de-lis pada Pope

    Susulan daripada kejadian tersebut, Gereja Katolik Rom telah mengatakan bahawa bunga lili sebagai lambang khusus dari Perawan Maria (Virgin Mary). Oleh kerana fleur-de-lis mempunyai tiga “kelopak bunga,” katanya fleur-de-lis juga telah digunakan untuk mewakili Tritunggal Kudus (Holy Trinity).

    Oleh itu, penggunaan simbol Fleur-de-lis juga merangkumi simbol-simbol rasmi yang diguna pakai oleh Ketua Paderi Kristian yang bergelar Pope bagi gereja besar Katholik di Vatican, Itali. Penggunaan simbol ini banyak digunakan oleh sebahagian Pope sebagai logo-logo rasmi mereka seperti Pope Vincenzo Raaele Pecci (1810 – 1903), Pope Giovanni Antonio Monthini (1897 – 1978) dan Pope Angelo Geuseppe Roncalli (1881 – 1963).

    INI YANG BERKAIT DENGAN KRISTIAN TP BANYAK LAGI HIDDEN AGENDA DALAM URUSAN FREEMASON & ILLUMINATI..

    Hendaklah kita sedari bahawa simbol2 Yahudi telah mempengaruhi keseluruhan kehidupan kita sejak ratusan tahun bukanlah bermakna,mereka hebat walaupun zahirya kelihatan demikian.Simbol2 itu juga bukanlah bermakna mereka bijak walaupun di kalangan mereka terdapat ramai tokoh2 bijak pandai.

    Hakikatnya,kesemua penonjolan simbol2 tersebut dan perancangan genius mereka adalah satu cabaran dan dugaan kepada kaum muslimin agar terus melipat gandakan lagi usaha ke arah menangkis segala bentuk konspirasi Yahudi.Dan sudah pastinya dalam usaha itu,ia memerlukan sifat sabar dan taqwa yang sangat tinggi di kalangan umat Islam sebagaimana firman Allah S.W.T;

    Mereka (kaum Yahudi & Nasrani) tidak sekali-kali akan membahayakan kamu,kecuali menyakiti (perasaan kamu dengan ejekan2 & tuduhan2 yang tidak berasas).Dan jika memerangi kamu,mereka akan berpaling lari membelakangkan (kalah dengan sehina-hinanya) sesudah itu mereka tidak akan mencapai kemenangan

    Btw fyi jgak basic penubuhan pengakap juga diasaskan dr idea brotherhood n sisterhood dlm freemason/illuminati, mmg pengakap adalah pengakap tp basic asal penubuhannya tu kena tau dtg dr mana, sbb tu diorg pakai lambang ni… Kalau nk ikutkan idealogi dajjal, mmg nk sesatkan minda anak muda dr kecil lg so as org fikir tu lambang pengakap tp sebenarnya ada maksud lain.. Aku tegur ni tlg siarkan nara, jgn ko pun nk jadi agen dajjal taknak siarkan.. Jehan, ko tu kawin dgn pompuan korea, ko mungkin tahu or buat2 taktahu yg org korea juga byk free thinker n tiada agama, freemason n illuminati byk serap idealogi free thinker, kat korea tu rotary club or lion club yg byk org kaya korea join pun salah satu cabang geng dajjal ni.. Jehan, ko tu artis, apa ko pakai, org pasti bg perhatian walau nama ko takde la A-List kt malaysia ni.. Sebelum nk suruh rg wikipedia, ko wikipedia dulu, kalau dpt geng2 Anti-dajjal mcm aku ni masuk hentak ko, tak habis mkn kot.. Tp pucuk pangkalnya, ini hanya ingatan utk jehan dan semua yg membaca tulisanku ini. TQ

    0

    0
    • Anonymous says:

      Wah.. Mantap ko.

      Tiada bantahan, aku setuju!

      0

      0
    • betik says:

      bla..bla..bla… zzz~~~

      0

      0
    • shutdfup says:

      wa la weh… ramai je gate rumah2 org islam yg ada design mcm ni…so diaorg tu semua consider sebagai penyokong freemason ke ? adoii..ckp pakai otak ler.. sekadar design je tuh…nak amik yg negatif je on everything, then u should go n live in the cave la.. cube jgn jatuh hukum..kalau nak study something tu, study from various angle..bukan satu hale je dah buat conclusion..adoi…mane cermin?..lol..

      0

      0
  37. Minah says:

    ini namanya fleur de lis. takde kaitan dengan salib ke yahudi ke atau apa2 yang boleh mengikis iman korang yang nipis tu.

    ntah kenapa la melayu cepat sentap je dengan lambang salib. abis tu korang tak perasan ke kat ruang komen ni 24jam tiap2 hari ada lambang +
    tak takut jatuh kapir ke macam kontroversi aiskrim walls tu. heartagram, ankh, fleur de lis, semua benda dikata salib. bintang nampak lain je, semua dikata star of david.

    jangan ignorant sangat boleh?

    0

    0
  38. ikan masin says:

    org2 yg komen kat cni n baca BN ni tak pyh ler nk ajar org lain pasal agama. pndai cari kesalahan org je..mcm la tak berdosa baca blog BN ni….

    0

    0
  39. mimi yang divine says:

    boy scout badges memang la rupa cenggitu..tp asal usul emblem tu pun kita kena tau juga..emblem tu ditiru dari fleur de lys yang umum tau dikaitkan dengan proses purifikasi ke Christianity…jgn main pakai je ya…

    0

    0
  40. fleur de lis laaaa says:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fleur-de-lis

    Peliknya mcm mana Fleur De Lis orang boleh ingat tanda salib??hahaha Ni lawakkkkkkk.

    0

    0
    • minah jambu tukar kaler merah biru says:

      tu nama Nye orang cetek pemikirannnnnn bahlol tau Nye nk jatohkn artis aje ! kau bukan Nye tk tau manusia manusia mlayu ni ! babtu mlayu nk maju ke hadapan pon susah pasal banyak penghalang Nye tk kasi mlayu maju ! dh paham skarang? bagos gua caya lu !

      0

      0
  41. kucing says:

    kepada yang rasa itu simbol salib, silalah PANDAIKAN diri anda. itu simbol fleur-de-lis. kalau semua simbol “+” itu berunsurkan atau melambangkan salib…jangan la belajar Matematik, atau ke pusat perubatan.

    0

    0
  42. MOMOK says:

    RANTAI LEHER ADALAH PERHIASAN WANITA. MANA-MANA LELAKI YANG MEMAKAI YG MENYERUPAI WANITA MAKA HARAM…

    WALLAHUA’LAM..

    0

    0
  43. jehan kafir says:

    lelaki islam xleh pkai rantai..ape yg susah sgt..

    0

    0