Written by AbangNara | February 7th, 2012

Kan Abang Nara dah cakap, Adira mesti geram sangat dengan kecomelan anjing di bawah. Itu yang sampai dipeluknya. Dan anda semua jangan risau, menurut Adira, anjing tersebut berada di dalam kering dan dia sudah pun menyamak selepas memeluk anjing tersebut. Apa pun, Adira memohon maaf kerana kecuaian dan kurang peka daripada pihaknya.

adira pegang anjing

Kata Adira kepada wartawan Mstar:-

Saya tidak nafikan itu gambar saya. Memang saya memeluk anjing itu tetapi ia bukan milik saya. Sebenarnya ia adalah gambar lama yang diambil pada tahun lalu ketika saya sekeluarga berkunjung ke rumah ibu mertua kakak yang bukan beragama Islam. Ia adalah gambar yang saya jadikan gambar profil di dalam telefon bimbit dan tidak tahu bagaimana ia boleh tersebar.Saya sedar tindakan bergambar dengan anjing itu salah dan boleh mengundang fitnah. Tapi saya peluk anjing itu ketika ia dalam keadaan kering dan sudah pun menyamak selepas itu. Saya memeluknya kerana terlalu geram melihat kecomelan binatang itu. Memang ia haram di sisi Islam tapi anjing juga makhluk Tuhan. Ini bukan kali pertama saya diasak kontroversi dan saya perlu ambil kisah atas setiap perkara yang boleh memburukkan nama saya dan keluarga. Saya mohon maaf atas kesilapan itu. Saya berharap peminat tidak mudah menjatuhkan hukum atau menghentam golongan artis dengan kata-kata yang kesat dan keterlaluan. Saya akui perkara ini berlaku disebabkan kecuaian dan sikap kurang peka. Sebagai manusia saya tidak pernah lari daripada melakukan kesilapan.

Diharap anda semua puas hati dengan penjelasan Adira. Kepada Adira, lain kali letak gambar profil di handphone dengan kucing pun ok jugak. Cute pun cute jugak. Hehehe. Abang Nara gurau-gurau je. Jangan marah yek Adira.

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

189 responses to Adira Mohon Maaf Peluk Anjing, Tidak Tahu Bagaimana Gambar Tersebut Boleh Tersebar

  1. liyana says:

    huhu macam2, pegi samak ye

    0

    0
    • Tamat spekulasi says:

      apa2 yg mengundang fitnah,elakkan la..

      buat baik dgn binatang x salah,tp disebabkn binatang tu anjing,maka mcm2 andaian,pendapat yg kluar smpai ade yg bergaduh sbb nak pertahan pendapat masing2..

      nk senang,elakkan jelah..senang..

      0

      0
    • hamba Allah says:

      Dr konteks agama, pegang anjing lagi baik drpd pegang antara laki dn wanita yg bukan muhrim….

      0

      0
      • hamba Allah 2 says:

        Tipikal pemikiran orang2 melayu kita ni…pegang anjing HARAM tapi bersentuhan laki perempuan bukan muhrim, minum arak, tidak menutup aurat RELAX. Padahal semua tu dosa besar. Tidak berdosa pegang anjing dgn syarat di samak selepas itu. Kalau dia kata dia dah samak bersangka baik je la.

        0

        0
      • takpelah adira, abang maafkan. adira dah ada balak ke belum. abang ni pun tengah solo ni. miera liyana dah reject abang. tapi… adira kena samak satu badan dulu, nanti apa plak orang kata bila kita keluar dating nanti…. abang perlu mengekalkan reputasi sebagai seorang yg suci dari najis mugholazoh.

        0

        0
      • Anonymous says:

        habis tak tutup aurat tu mcm mane lak??? pegang anjing pun satu ha

        0

        0
      • peah tension says:

        pegang anjing tu satu kes. tak tutup aurat tu mcm ne lak??? korang semua pikir sendiri la. memang betul dh pegang anjing, caranya samak jek. tapiiiii rajin sangat ke korang sumer nak samak tiap kali pegang anjing?? sedangkan nak ambik wuduk pn buat cincai2. so adalah lebih baik kita elakkan bersentuhan dengan haiwan ni. melainkan darurat. contohnya sbb kita nak rawat anjing ke.. lagi satu, si Adira ni bukan takat pegang anjing jek. pegang lelaki bkn muhrim pn dah. so korang nak ckp pe lg???

        0

        0
      • sulaman kasih says:

        btul tu.. sy setuju.. anjing adalah najis..kalau terpegang, samak je untuk bersuci..tapi bersentuhan lelaki dan perempuan yang bukan mahram adalah haram…tapi org sekarang lihat bersentuhan dengan anjing adlah lebih jijik dr bersentuhan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram..

        0

        0
      • AntiGadisberpura2Alim says:

        betul!betul! saya tgk budak2 kolej universiti yg bertudung2 ni jalan dgn boyfren takde segan silu pegang tangan bukan main. Itu dlm hukum, takde samak tahap samak dah ! pegang anjing tak dosa tp pegang jantan betina ni dosa!

        0

        0
    • what the? says:

      setahu aku, makan babi ngan anjing baru haram, pegang ni, tak pernah dengar plak haramnya ..

      0

      0
      • anon says:

        pegang anjing TAK haram. dlm alQuran ada sebut, anjing & khinzir adalah najis paling berat, dan harus disamak bila tersentuh.

        0

        0
      • sulaman kasih says:

        btul tu.. pegang anjing hanya najis..najis mughallzah.. tapi ramai skrg yg salah faham.. ingt pegang anjing tu haram.. makan anjing tu bru betul hram.. seblum jatuhkan hukum, kene faham dulu betul2..

        0

        0
    • jojah says:

      kate kering,pegi samak buat ape?kalau basah ye la kena samak.bodoh

      0

      0
      • timah lenggang says:

        kau ni. dia was was la tu sebab tu dia pergi samak.

        0

        0
      • jojah bangang says:

        kecoh laa jojah ni.. kalo dia tak samak.. ko ckp dia tak tau hukum plak.. dah dia samak.. bagus laa.. yg ko sebok2 tu pehal.. bangang..

        0

        0
    • ayu says:

      Manusia..peluk anjing, riuh satu negara,

      Terang2 lelaki pegang tgn ppuan dalam dunia artis, peluk2 semua…dah jelas haram…malah ramai yang bersorak kata “sweetnnya…”…..lebih ramai yang tutup mata…

      MANA LEBIH HARAM SEBENARNYA?

      Memegang wanita yang bukan mahram tanpa ikatan sah lebih dasyat kenajisannya daripada memegang anjing,,, malah tak boleh suci sekalipun di samak.

      DOSANYA HANYA LENYAP DENGAN BERTAUBAT.

      0

      0
      • bisobonar says:

        bandingkan sesuatu hal dengan yg lebih baik utk dpt yg terbaik…bukan bandingkannyer dengan yg kurang baik utk kelihatan lebih baik.

        Dalam kes ni bandingkanlaa kenapa Allah perintahkan umat Islam perlu samak jika tersentuh(dlm keadaan basah) dgn anjing dan babi….berbanding dengan haiwan2 lain. Jadi mesti dua haiwan ni ade kekotoran yg boleh memudaratkan dan hanya boleh dihilangkan melalui cucian dgn tanah sahaja(mengikut syarat yg ditetapkan).

        Tapi sebaliknyer korang2 yg bijak pandai ni bandingkan dgn perkara yg mendatangkan dosa plak(yakni bersentuhan dgn bukan mahram, tak tutup aurat)… dah tentu2 yg nmpak lagi busuk dan tak elok perkara yg mendatangkan dosa tu… apedaaa~

        0

        0
      • ayu says:

        Kalau kita perlu “memilih”, ya, kita akan bandingkan dengan yang lebih baik untuk memilih yang terbaik.

        Ana bercakap tentang kecenderungan sesetengah orang untuk lebih sensitif pada hal yang “lebih ringan” (ana tak kata pegang anjing tak berat, ia kurang adab sahaja, sebab anjing adalah najis mughalazah)..tapi ana bercakap tentang SENSITIVITI masyarakat itu sendiri….

        Ana cuba bawa kita untuk bersuara tentang ssesuatu yang LEBIH BESAR, malah telah menjadi semacam BUDAYA membenarkan lelaki dan ppuan bukan mahram bersentuhan…seolah2 ramai (ana tak kata semua, ana kata ramai) orang meredhainya…

        0

        0
      • coklat says:

        Masalahnya bukan hanya pegang anjing yg dia mampu..pegang bkn muhrim apa lagi.. aku selalu terserempak adira ni..anjing ke, jantan ke..semua dia peluk..huhuhu..apa nak jadi dgn ko adira

        0

        0
      • mana2 hukum tetap hukum joyah, tak kira pegang tangan mat bangla ka, pegang anjing peliharaan nepal ka.

        0

        0
      • This&That says:

        LOL.. so true ayu. Anyway, its just a dog. A cute little dog. A man in her hand should be considered much worse!

        0

        0
    • YG GERAM says:

      IYO SGT LA TU..

      0

      0
    • ngek says:

      try

      0

      0
    • unknownerror says:

      I dont mean to be sarcastic, but genuinely, who is she?

      0

      0
  2. liyana says:

    huhu, pegi samak ye adira

    0

    0
    • bujang says:

      Nanti bila ternampak masakan daging babi…xtahan selera hmmmm….sedapnya ko pun makan lepas tu baru ingat perbuatan tu haram….mohon maaf lagi.
      Mohon maaf kat manusia buat apa….itu antara ko dan Tuhan………..

      0

      0
  3. Anonymous says:

    ayat org bodo sumbung! Ntah ape2 si adira neh!

    0

    0
  4. remote says:

    Apara yg kecoh sgt psl dia pegang anjing.. Yg dok bekepit jantan betina bukan muhrim tu lg la teruk dr pegang anjing tau x.. Apa2 pun bagus jgk dia mintak maaf..

    0

    0
    • Izat says:

      Pegang babi anjing tu haram,tapi bukan berdosa,lebih baik usap anjing dari pegang tangan pakwe makwe,tak dapat dosa pun usap-usap dan peluk-peluk anjing

      0

      0
      • Ohsonija says:

        Aik… bukan ke sentuh anjing n babi tu najis kene samak?
        Najis n haram bende yang berbeza.
        SENTUH anjing n babi = najis mughalazah kene samak. dan menimbulkan fitnah
        BELA dijadikan peliharaan berdosa tapi kalau nak buat jadi pakgad takpe.
        MAKAN babi dan anjing haram. berdosa.
        dan sudah tentu pegang yang bukan muhrim tu BERDOSA.
        kalau bende haram ni ofcourse la kalau buat dose. perkara yang haram dibuat tapi dibuat jugak semuanya berdose..

        0

        0
      • TecerWidad says:

        mai mana pegang babi&anjing haram? dosa pun tidak. elok la pi mengaji balik. hukumnya najis mugholazoh saja. yang haram kalau dimakan.

        0

        0
    • yana says:

      betul2..tak faham orang Islam kat Malaysia ni..
      Anjing dan babi bukan HARAM,cuma NAJIS..
      macam kita sentuh taik,kena cuci lepas tu..bukannya pegang,dapat dosa..
      Tang kapel2 yang dok berkepit,kata sweet,romatik lah..puihh!

      0

      0
  5. kiah hot says:

    ok fine…kurang peka ye…

    0

    0
  6. Kurma says:

    Saya rasa Islam itu mudah..kalau dah terpegang atau apa, samak spt di ajar agama.Bukannya x blh sentuh langsung…mcm kes NasT ke apa dulu..saper tahu lepas main dgn anjing tu dia menyamakkan dirinya…kita beranggapan begitu lah kan..sentiasa berprasangka baik sesama makhluk Allah .

    0

    0
    • mia says:

      just for a note :
      Setakat pegang anjing for sabahan , small matter .. Lainla kalau binatang tu dimakan , hahhhh , tu baru big matter . :) means , bagi orang sabah , perkara mcm ni kebiasaan ,tapi bukan semua mcm ni. ;even babi pun lalu-lalang kena kejar dengan budak-budak . and diorang tahu nak samak lepas pegang…so, if only you’re sabahan , you’ll understand and accept this as normal to the community.. lagi-lagi , kat tmpt adira tinggal tu,, budaya diorang lain sikit . lain tmpt lain budaya , itulah sabah ! contoh masyarakat 1malaysia .. :) mmg tak dinafikan salah adira sendiri , lumrah artis la katakan ., cheers. peace no war .. and for sure , think first before drop comment people .. biar ada ilmu , tak bodoh ..

      0

      0
      • jay says:

        totally agree with u mia…sabahan n sarawakian knew this thing long ago..kepada anda semua di semenanjung malaysia belajar tentang budaya dan cara hidup orang lain yang tak seagama dan sebangsa sebab malaysia ni bukan sahaja ada melayu,cina dan india tetapi puluh bangsa yang berlainan cara hidup dan budaya…banyakkan betanya atau membaca menambah ilmu sebelum menunjukkan kekurangan akal dan ilmu pengetahuan..peace y’all

        0

        0
      • pacik rokman says:

        heh.. komen nak kencang. think 1st before drop comment konon. ko menyamar guna mcm2 nama tp avatar tetap sama tu tak leh fikir dulu ke? ni amik balik utk ko. biar ada ilmu, tak bodoh!

        0

        0
      • pernah menjadi mangsa avatar kelabu says:

        pacik rokman,aku rse BN yg set avatar cmtu klau email xsah atau tipu kot?xpun mgkn BN kdg2 ade problm utk detect emel trtentu ke..?hari tu aku siap tegur sipengguna avatar kelabu tu sbb asyik2 mnyamar tuka mcm2 nama tp corak avatar sama..sekali baru2 nie,aku post komen guna emel lama(xtau expired ke x,xleh bkk pun).tau ape jd?sebijik sgt sejibik dgn avatar kelabu yg misteri tu..sungguh aku terkezut!!bsr kmgkinan mmg lain2 org yg dpt avatar mcm tu sbb aku sndiri pernah guna,mgkn dorang letak emel ntah hape2 yg xbtol.hahaha

        0

        0
      • ron says:

        x perlu letak email add pon klu nk dpt avatar klabu ni… x caye try la… =)

        0

        0
  7. sapa kutuk anjing ko la hanjing says:

    kecian adira..rilek ar beb benda camni pon korang nak kecoh yang artis lain bukan muhrim pegang2 tu tak haram plak?? xda sapa nak kecoh plak?? fikiran orang bodoh mmg camni sukahati je nak jatuh hukum..aku sokong adira dia x salah!!

    0

    0
  8. artis bodo says:

    Dh slh br nk mtk maaf? Bodoh..waktu buat xnak pk..mmgla x haram tp elok ke pegang2 anjing cmtu?? Wlpn bleh samak..pegang je natang lg satu tu pastu ko samak la gk..ape ssh..bangang!!

    0

    0
    • kakak adira says:

      patutla ko ngaku ko bodo… ayat pun bodo… sesuaila ko komen cenggitu..

      0

      0
      • mira says:

        angan Terlalu Cepat Menghukum…. Pernah Diberitakan Bahawa Seorang Pelacur Dimasukkan Syurga Hanya Kerana Memberi Minuman Kepada Anjing Yang Dahaga Di Padang Pasir. Setiap Hidupan Di Alam Ini Adalah Milik Allah S.W.T… Dia Mengkehendaki Apa Yang DikehendakiNYA. Ada Manusia Pandang Jijik Dengan Manusia Yang Menyentuh Anjing & Babi Tapi Manusia Pandang “Biasa” Melihat Lelaki Dan Wanita Bukan Mahram Memegang Tangan Dan Bersentuhan. Sekurang-Kurangnya Sentuh Anjing, Babi Yang Haram Tue Kita Boleh “SUCIKAN”. Yang HARAM Sentuh Bukan Mahram Tue Nak “SUCIKAN” Macam Ner?… Tanggunglah Dosa Sampai Akhirat Kelak

        0

        0
    • aduhai says:

      ANJING DAN BABI BOLEH DIMAKAN DALAM WAKTU DARURAT..TP RASANYA BABI DAH RAMAI YG TERMAKAN …

      0

      0
      • bujang says:

        Memang le ramai dah termakan tanpa disedari…..
        Hati2 semasa membeli barangan keperluan harian.
        Itulah sebabnya nama saja berugama Islam….tapi kehidupan macam orang kafir.
        sekarang paling aku geli jika tengok sausage dan bebola ikan or bebola daging.
        Dulu suka makan yongtaufoo …..sekarang x nak dah…..meloya.

        0

        0
    • ABC says:

      Kalau dah sedar buat salah memang lah minta maaf. Logik apa ko pakai? Apa yang ko kutuk Adira kat sini jangan lupa minta maaf pulak kat dia nanti ye?

      0

      0
    • eh, betul la kalau salah mintak maaf. ko tu yg bodo!

      0

      0
  9. ALYA says:

    reti ke samak adira oi?? jgn ckp je… huhu..

    0

    0
  10. artis bodoh says:

    Dh slh br nk mtk maaf? Bodoh..waktu buat xnak pk..mmgla x haram tp elok ke pegang2 anjing cmtu?? Wlpn bleh samak..pegang je natang lg satu tu pastu ko samak la gk..ape ssh..bangang!!

    0

    0
    • Annoyed says:

      mmg la dh slh baru nk mintak maaf. kalau awl2 dia x wt pape buat pe nk mntk maaf. haiyaaa. ayat pun cam hape je kau ni

      0

      0
    • huhu says:

      Sesuke hati ko nak bodohkan orng eh? Piki la dlu sebelum ckp bro.. Ko pgg awek ko tu haram x leh samak melainkan taubat ye bro.

      0

      0
    • luku pala says:

      yela dah salah mmg la minta maaf xkan salah nak minta maaf…ok la dia sedar diri jga drp org yg tau ckp padahal tak sedar diri…ckp org bangang mcm la dia cerdik..

      0

      0
  11. ayam says:

    xpe sentuh anjing. xharam. blh samak. kalo sentuh dgn bkn muhrim, nk samak cmne?

    0

    0
  12. hakaq siti payung says:

    erm…bagusla kalau dah samak… alhamdulillah

    0

    0
  13. ALYA says:

    pandai samak ke adira oi?? jgn ckp je..huhu..

    0

    0
    • me says:

      adei..kalau dia x reti samak sia2 je la ada ustazah n ustaz yg ajar dia kat sekolah..or kalau cmtu mak bapak dia pn x reti la kot nak ajar samak2 ni?..eh ko reti x samak?..jgn ikut sedap mulut je..apedaaa

      0

      0
  14. chumill says:

    comey ke x…haram ttap haram…jgn mnghalalkan y haram…pgang anjing ke…brpeluk bkan muhrim ke….smuanye dosa….

    0

    0
    • widy says:

      pegang anjing tidak berdosa yea…jgn pandai2 pulak letak hukum…belajar agama banyak2 lagi k…

      0

      0
    • farah. says:

      taw ta meletak sesuatu hukum sesuka hati bole myebabkan secara ta sengaja batal iman kita. jgn sesuka mhukum seseorg kalu ta taw. sila rujuk pada yg lebih pakar.

      0

      0
  15. ta boleh pegang anjing mser kering pon larrr….bodohhh!

    (jieloveamirarif)

    0

    0
  16. Ciku says:

    Pegang anjing pun nak bising. Padahal pegang bukan muhrim sama haram. Pastu Adira dah mintak maaf pun nak bising. Bila dia diam diri nanti kata mengelak. Apa punya pemikiran.

    0

    0
  17. teh_ais says:

    “saya tau pegang anjing tu haram” <<——— nak bgtau yg dia tau jgk hukum hakam..abistu x tutup aurat tu pe citer? ksmpulannya..xyahla baca ayat2 defend diri sniri oleh artis2 ni..nak tgelak aku..

    0

    0
  18. lalala says:

    pendapat sy… xde masalah pun dia pegang anjing… bukannya berdosa pegang anjing… samak je pastu… yg berdosa tu, yg dok peluk bukan mahram tu… yg tu samak mcm mn pun dosa x ilang… unless taubat nasuha!!!

    0

    0
  19. Ramai betul nak tegakkan benang yang basah….kalau da dia sendiri mengaku pegang hanjeng tu,thats it lah,xyah nak kata x salah semua…mmg dah salah…tak salah nak meminati seorang artis tu tapi janganla nak kebejatan minda sgt sampai benda haram pun nak tegakkan jadi halal…gua pelik apa yang seronok sangat pegang anjing…harap2 janganla lepas ni ada artis bergambar peluk BABI pulak sebab tak tahan dengan kecomelan BABI…gyahahahah

    0

    0
    • bro says:

      bukan bekap artis la bro. tp bekap agama sy. byk yg kata pegang anjing ni haram. ce awk tny mn2 ustaz spe yg kate pegang anjing ni haram?yg taw mkn je yg haram. pegang tuh ta salah langsung. samak jela..np nak pandang jijik plak kat anjing dgn babi tuh?sume tuh ciptaan Allah. berdosa kita taw kalu menghina ciptaanya.

      0

      0
  20. memyself says:

    Haram ttp haram.jgn sb korang peminat adira abih pe dia buat korang nk mngkan.yes pgang hanjing d samak abih cite tp implikasi dr ko bergmbr dgn makhluk allah yg satu ni cmna?sbg muslim kite kna la peka jgn pe yg kitye buat tu mengundang fitnah etc.sb tu Allah bg kite akal utk berpikir.Islam tu mudah tp jgn kite amik mudah plak.sekian kbai!

    0

    0
    • putra says:

      implikasi dtg dr org yg dok kata haram dipegang2. padahal agama ta ckp pon mcm tuh. kdg kita sendri yg wat org pandg agama kita ni pelik. kita sendiri yg myebabkn implikasi pdgan buruk org kt agama kita. cuba kita ta ckp mcm tuh.straight to the point, kita sendiri pon bole pikir baik jgn la pikir buruk kt org . kita sendiri yg cepat menfitnah, pastu na myalahkan org len. sy gunakan kita nie sbgai pringatan buat diri saya dgn semua org len. peace

      0

      0
  21. logical thinking says:

    Pegang anjing x haram..tp kene samak sebelum beribadah kerana ia najis besar..pegang yg bukan mahram confirm haram,tp x perlu samak untuk beribadah..

    0

    0
  22. farah says:

    pegang anjing tuh ta salah..dosa pon ta..yg salahnya kalu makan.haram. kalu da pegang samak jela. daripada bukan muhrim bpegang2 tuh lagi dosa. ta la dosa ta bole nak samak2 lak tuh.pls la pd spe yg rse klu org islam ni langsung ta bley pegang anjing ni ubahlah pikiran anda. jgn memandai2 jatuh hukum.tuh lagi bdosa besar taw. ingatlah anjing ke babi semua tuh makhluk ciptaan Allah jugak. sape la kita ni na mhukum2 org. kita ni pon hambaNYA je..

    0

    0
  23. marion kaunter says:

    apa beza kau pegang anjing itewwwwwww dn kau pegang2 lelaki bukan mahram itewwwwwww apa bezanya nyahhhhhh

    0

    0
  24. Lagubestbest says:

    Saya pun minta maaf gak sebab kata adira jahil pada post nara sebelum ni.

    0

    0
  25. ntah says:

    ibu mertua kakak ? kakak die bkn islam ke ? die ni masok islam ke ? betol kan saya kalau tak phm content. hehehe

    0

    0
  26. syafir says:

    the same thing goes to the picture of a hijabian girl holding a pig. just a bit different , the girl is veterinary student while adira is a singer.. malaysian = narrow minded …nak jaga sangat adab ketimuran la katakan ..

    p/s : aku nampak beberapa komen bodoh sombong kat sini .. :) cheers ..

    0

    0
  27. Fine Tuning says:

    kakak dia kawin dgn lelaki yg dh convert Islam.. tapi mak lelaki tu tak (atau belum lagi) convert Islam…. ok?

    0

    0
  28. Ikmal says:

    pegang anjing x berdosa n perlu samak if anjing dlm keadaan basah.. kalo kering xperlu,, kalau was2,, samak jek,, yg berdosanya,, pegang LELAKI yg bukan MUHRIM,,sila ambil perhatian yer,,

    0

    0
    • luku pala says:

      lagi satu klw anjing tu berkeadaan kering tetapi kita yg menyentuh basah perlu jug menyamak…pegang najis tak berdosa ttp pegang bkn muhrin berdosa wlupun tak najis…

      0

      0
  29. hambaMu says:

    kalau islam hukumkan anjing dan babi tu najis mughalazah, tentu ada sebabnya. so, elakkan dari bersentuhan apatah lagi sehingga ke peringkat bermain2 dgn haiwan tersebut. Allah ciptakan byk lagi haiwan lain utk dijadikan haiwan kesayangan. Islam hanya benarkan kita pelihara anjing dgn syarat utk menjaga binatang ternakan/ ladang dan berburu sahaja…

    0

    0
  30. amira says:

    1. Apa maksud adira dgn “tidak tahu bagaimana ia boleh tersebar” ????..
    2. Kalau ya pun geram dengan anjing tu, agak2 la, setakat menyentuh, takkan nak peluk sampai ke muka…

    0

    0
    • mia says:

      if only you’re sabahan , you’ll know why :) but , don’t manipulate the fact .
      take note :
      Setakat pegang anjing for sabahan , small matter .. Lainla kalau binatang tu dimakan , hahhhh , tu baru big matter . :) means , bagi orang sabah , perkara mcm ni kebiasaan ,tapi bukan semua mcm ni. ;even babi pun lalu-lalang kena kejar dengan budak-budak . and diorang tahu nak samak lepas pegang…so, if only you’re sabahan , you’ll understand and accept this as normal to the community.. lagi-lagi , kat tmpt adira tinggal tu,, budaya diorang lain sikit . lain tmpt lain budaya , itulah sabah ! contoh masyarakat 1malaysia .. :) mmg tak dinafikan salah adira sendiri , lumrah artis la katakan ., cheers. peace no war .. and for sure , think first before drop comment people .. biar ada ilmu , tak bodoh ..

      0

      0
      • sabahan says:

        sya lahir di sabah dan faham situasi di sana tapi janganlah ia dijadikan kebiasaan tersebut sebagai alasan untuk memandang mudah perkara yg berkaitan dgn hukum2 dalam Islam. Kefahaman tentang agama perlu ditekankan agar masyarakat Islam dpt mengamalkan islam sepenuhnya dan janganlah biarkan kebiasaan yg tak elok tu berterusan..

        0

        0
      • zahir says:

        anjing najis, but it can be touched. ada hikmahnya Allah tetapkan semua tu. dan bila dah ditakdirkan Allah , adira ni pegang / peluk anjing, kun fayakun , semua jadi and it is not that huge problem sebab tak bagi dosa kat beliau. cuma perlu samak. I’m sabahan, and I’m proud of it. and my own opinion, adira knows the law when in contact with the animal, she said already samak right. it is between her and Allah if she lied. and even me myself as veterinary stud, I oftenly got touch with those animals. and it is not a big deal. just clean it (samak).

        0

        0
  31. aku says:

    lepas ni g pakat2 pegang anjinglah ye..nt blh samak..senang jer kan??..sebab korang2 semua lah..yg mempermudahkan benda2 yg sepatutnya kita boleh elakkan..maka sekarang ni ramai budak2 kecil yg teringin nk pegang anjing..walhal bnyak lagi binatang lain yng masih COMEL yg blh dipegang, dibelai…hal2 macam ni blh mengundang fitnah..so berfikirlah sebelum melakukan sesuatu..gunakan akal yg dikurniakan oleh ALLAH..

    0

    0
    • xsuke artis says:

      ni gaya org bodoh..

      0

      0
    • luku pala says:

      benda yg boleh boleh datangkan fitnah seboleh2nya dielakkan…islam agama yg suci dan marbabat yg tinggi benda2 yg bernajis terutamanya najis muqalazah(berat) sebolehnya dielakkan..cth najis mutawasitah(sederhana) mcm taik mau ke pegang, usap, mkn…pandangan merasa jijik bkn kpd binatang ttp kpd najis itu sendiri..

      0

      0
  32. dira zahar says:

    pasal tu pun nak kecoh bagai……………………..aduiyaaaaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii………………..

    0

    0
  33. cicakiut says:

    Alhamdulillah, diapun dah sedar… kes selesai!

    0

    0
  34. banditzguy says:

    ni lah klo islam dkt ic je..bnd haram tu haram laa..
    len la xsengaja..ni saje..dh la rupe hodoh..perangai lak burok

    0

    0
    • Kunta Kinte says:

      Banditzguy >Kau pun islam kat ic je eh..? Mcm meludah ke langit dan menepuk air didulang je kau nih.. Sesedap rasa dgn rasa bangga dan confident je kau buat hukum dan kutuk org tapi kau tak sedar terserlah kebodohan kau sendiri.. Klu x reti joget jgn nak salah kan lantai yg jongkang jungkit.. =)

      0

      0
  35. nys says:

    baek pegang anjing dr pegang tangan bukan mahram..
    bukan dose pon n bley samak.. pegang bukan mahram dapat dose n takley nak samak pon dose tuh..
    renung2kan dan selamat beramal

    0

    0
  36. zuraida says:

    kalau dah tak mahu org ramai menghukum atau mengata …..kenapa buat? bila dah jadi mcm ni nak salah kan siapa?kalau nak salahkan org ramai pun tak boleh juga….sebab diri sendiri dah mengundang fitnah ke atas diri sendiri…..jd fikir2kan….

    0

    0
  37. Maruku Chan says:

    Ok sekarang Adira dah buat penjelasan n MOHON MAAF,so apa lagi yg masih nak Komen mcm sygkan agama tapi lebih terserlah niat MENJATUHKAN???sdgkan ALLAH SWT janjikan keampunan pada si penzina yg bertaubat,jadi SIAPA kita nak terus persoalkan&kondem adira terus2san?sedarlah..hari ni dia buat silap..esok2 ntah silap kita lebih mengaibkan siapa tahu??manusia akhir zaman ni memang kalau silap org suka sgt dibahaskan,belum kena batang hidung sdiri memang sedap je mengata…sebaiknya pbaikila diri diri&bjaga2.

    0

    0
  38. hambaMu says:

    Oleh kerana empunya diri dah mohon maaf, maka kes ni selesai. sebaiknya pemilik blog delete entry ni kerana ia mengundang pelbagai perkara negatif dan berdosa. cth : guna perkataan yg tak sepatutnya, bergaduh sesama sendiri dan menghina/mengutuk org yg dh insaf. Islam mewajibkan kita menuntut ilmu agama utk menghilangkan kejahilan. Imam Syafie berkata: “Aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku pasti kalah dengan seorang yang jahil, kerana orang yang jahil itu tidak pernah faham landasan ilmu”.

    0

    0
  39. saya la says:

    Aku pelik org dok kecoh2 pasal Adira AF pgg anjing…abeh yg laki n pompuan pgang tangan,pelok sane sini xde lak org nk kecoh…dosa same je haram,xleh samak plak tu….pgg anjing ok lg bleh samak….de sape2 nk komen??..

    0

    0
  40. xserikserik says:

    statement klise dari artis bila buat silap.mmg dah duga.x payah nak tunjuk alim lah kononnya tahu hukum agama semua tu,kalau sah2 dah tau hukum agama aurat tu kena jaga,tingkah laku tu jaga x payah nak pegang2 jantan.

    0

    0
  41. kesiann adira...tak psl2 jd mangsa nara says:

    ha,haa,,tak tauu..sape yg buat fitnahh..jawapannya abg NARA.dah tau gambar ni bole mengundang pelbagai spekulasi,makin best dia postkan.kesian adira..laen kali,b4 postkan entry ni,sms la dulu adira or pengurusnya tanya kesahihannya dan bila gambar ni berlaku..dgr dulu penjelasan adira.ini tak..hentam kromo jer.pastu bila org komen mcm2,adira dah terasa hati,dia diamm jer pencilkan diri>taktik selamatkan diri sendiri.bijak sungguh si nara ni…bermain dgn api dulu,pastu bila berjaya marakkan,simbahkan balik dgn air..(siarkan jawapan adira ).tp hati adira yg dah hancur luluh tu..sape nak jwbb wahai encik nara?

    0

    0
    • batu sungai says:

      setuju sgt.. janganlah kita jadi batu api dan penyebar keburukan. sanggup lihat saudara seagama saling bergaduh, bertengkar dan memperbodoh2kan org lain…

      0

      0
  42. Dato minah jambu 24jam mengadap computer says:

    emmmmmmmmmmm ntah lah dh pelok anjing pas tu nk minta maaf pulak mengarot kn ! minta maaf ngan sape? dh pelok pnnnnnnnnnnn nn benda ni dh terjadi n gambar pn dh tersebar soooooooooooooo buat bodoh sudah lahhhhhhhhhhhhhhhhhhh !!!!!

    0

    0
    • luku pala says:

      dia mintak maaf mgkn sbb dia tak peka ttg sensitiviti agama lgpun dia kn public figure… dia xarif pasal menda2 mcm ni..setiap org belajar dari kesilapan jd bg peluang bkn byk menghukum..

      0

      0
    • ana lisa says:

      kan bagus mintak maaf. buat bodo tak bagus.

      0

      0
  43. bunga says:

    adira dah minta maaf tu…sudah…la..setiap manusia memang mempunyai kesilapan…yg korang kutuk2 adira tu kenape?macam la korang xpernah buat dosa… korang kutuk dia pon dapat DOSA jugak!!ape NK Jadi la!

    0

    0
  44. nono says:

    apsal MARUKU CHAN,FARAH,SAYA LA dll asik ko je yg komen ha! org tgk avatar pon da tau ko org yg sma la…sume entri penuh ngn komen ko jek!!

    0

    0
  45. haha says:

    enjoy aku bace komen-komen korang! haha…
    biarlah aku atas pagar.. xsokong xbangkang :)))

    0

    0
  46. mek says:

    aku xphm la duk sebuk komen pic haram ngan anjing seme…pic haram xpakai tudung xdek plak nak sentuh…padahal dua2 pom haram dari segi hukum…..

    0

    0
    • luku pala says:

      betul tu, patut tu isu tu pun kna ketengahkan jga…tp klw sentuh pasal isu btudung byk yg kena termasuk jga atas batang queen 1Malaysia…

      0

      0
  47. Hamba Allah says:

    Dalam Hadith Rasulullah S.A.W. yang bermaksud dari Abi Sufian bin Abu Zuhair, bahawa Nabi S.A.W. bersabda antara lain maksudnya : “Barang siapa yang memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternakan, maka setiap hari pahalanya berkurangan satu qirot”. (Qirot bermaksud : Allah sahaja yang mengetahui kurangnya)

    0

    0
  48. Bodoh lagi bangang says:

    Anjing tu memang mahluk tuhan! Kalau babi tu pun mahluk tuhan jugak..rasanya kalau jumpa babi pun kau cium jugak yer!

    0

    0
  49. orca1604 says:

    kecoh betul korg sume..anjing babi..halal haram..mcm2..binatang je pon..dh pegang tu nak yakin bersih basuh je ngan 1x air tanah 7x air suci yg menyucikan..Allah kan dh state dlm Al-Quran n nabi pon dh ajar.tang mana yg berdosa bile pegang anjing n babi ni?pandai2 je ramai org nak jadi tuhan buat hukum sendiri..kalau xsure blh cari para ilmuwan dlm agama yg blh terangkan dgn lbh terperinci…haha mmg sah kalau pegang yg bkn mahram tu haram..byk lagi haram yg berdosa besar spt zina, membunuh diri, merosakkan rumah tangga org n etc yg patut diberi lbh perhatian..perkara adira ni adalah yg ringan shj yg sebenarnye dh diperjelaskan situasi n penyelesaiannya dari zaman dahulu lg.kecoh2..patut bukan islam benci islam sbb penganut nye buat perangai hanya utk hal2 yg mudah hukumnya.

    0

    0
  50. manusia says:

    Memang x salah kalau kita nak tegur orang tapi biarlah berhikmah.Bukan dengan ayat-ayat kesat..Takut tak sempat nak minta maaf kat mereka yang dikutuk..
    Lagi satu siapa-siapa yang rasa belum khatam ilmu gama dan masih ragu-ragu..TOLONGLAH jangan keluarkan fatwa agama..takut tersalah..nanati kita juga yang berdosa..:)
    Apa-apa pun lebih baik kita jauhi perkara-perkara yang jelas diketahui hukumnya haram dan berdosa..:D
    peace no war..:p

    0

    0
  51. kwn says:

    kwn aq kata babi

    0

    0
  52. pelik says:

    da yakin kering watpe g samak plak??cover letew

    0

    0
    • ain says:

      awak, awak dah tulis 20 komen kat sini. Nama semua lain2 tapi avatar tetap sama. pendapat pun bercanggah antara satu sama lain. awak sihat x ni?

      0

      0
  53. Psssttt says:

    Masalahnya budak ni anjeng je jantan ke sume dia pegang ngan pelok so takder beza haram ke tak haram bagi dia… dahlah pakai sampai leh nampak tetek ngan apam suma… so lam kata lain dia lagi HARAM… huhuhuuhu

    0

    0
  54. Reena says:

    Kejap putra, kejap farah, kejap mia..kejap pelik..’pelik’ aku ngan org yg suka berlakon pelbagai watak kat sini..pastu tak bersalah lak tu walaupun terang2an kantoi..sawan ke apa? Kecelaruan identiti..mungkin? Anyway, kalau hal yg leh bawak fitnah tu..elakkanlah..cam gak kita tak minum arak tp berada dekat2 ngan org yg minum, kan leh timbul memcm tanggapan..pastu mulalah kuar ayat klise..”Saya tau hukum halal & haram”..”Saya tak minum tp suasana kelab yg panas mmbuatkan muka sy merah..”contohnya lah..ok adira, sekalipun ko dah samak tp jgn wat lagi.. bikin semak diri sendiri.

    0

    0
  55. alan says:

    np la nk kecoh si adira neh pgg anjing..dlm islam pegang anjing bukan dosa n haram pown la..yg haram klau mkn hanjing neh je..takat pegang nk jd isu mende la plak..ag satu bukan samak..sertu la..samak 2 term utk len..plis google up..

    0

    0
    • hepigirl says:

      belajar agama kat Google ker…patutlah ramai yg terpesong.

      0

      0
      • rainbow says:

        kt skolah rendah agama n SPM dlu mmg blaja istilah sebenar ialah sertu, samak plak utk cuci kulit binatang..namun istilah yg d guna pkai d m’sia utk sertu ialah samak..so 2 2 pn btul klau membawa maksud cuci dgn air tanah sekali n 7x air mutlak.. =)

        berkaitan dgn hukum menyentuh pula, boleh rujuk link dr JAIS d sini..

        http://www.jais.gov.my/rnd/2010/mei/MaklumbalasTheStar.pdf

        0

        0
      • alan says:

        sengal..mksud ak google up 2 search la info2 berkaitan..bkn accept all the facts membabi buta..g la youtube ke dgr ceramah dr maza ke pe ptt..asal google je ko terbayang homepage word google ke cane..?haih..

        0

        0
  56. alan says:

    asal komen ak xkua..?

    0

    0
  57. Ingat kita nih ngok sangat ke? says:

    Pegang anjing macam dah besa ja, pastu nak minta maaf bila kantoi. Podah! Ingat peminat2 hang ngok sangat ke? OK lah….dh bg macam2 alasan, kira dimaapkan la kut….Lg pun….bak kata setengah orang2 di atas, pegang anjing bukan haram. Ia najis besar/ berat sama taraf dengan babi, yang jadi masalah bila kalau kita nak beribadat macam sembahyang contonhnye, tak sah la sembahyang tu, kalau kita tak samak. Bagi yang tak sembahyang…..tak jadi la hal beso mana pun. Ada nak pi samak satu badan satu rumah 5 kali sehari??? Pasai tu selamba ja beberapa artis kita bela/ peluk/ anjing…. Faham2 je lah lifestyle depa camana. Adoi panjang lebo plak….Sori ner Abg Nara….susah nak habo kat derang nih yang tak abih balajo agama!!!

    0

    0
  58. siti jienah says:

    eeelleehhh….pegang anjing pun jadi problem….apa masalahnya… bleh samak pun.. mcm mna dgn lelaki dan perempuan yg x muhrim berpelukan….bleh samak ke?….

    0

    0
    • bisobonar says:

      bandingkan sesuatu hal dengan yg lebih baik utk dpt yg terbaik…bukan bandingkannyer dengan yg kurang baik utk kelihatan lebih baik. Dalam kes ni bandingkanlaa kenapa Allah perintahkan umat Islam perlu samak jika tersentuh(dlm keadaan basah) dgn anjing dan babi….berbanding dengan haiwan2 lain. Jadi mesti dua haiwan ni kotor yg boleh memudaratkan dan hanya boleh dihilangkan kekotorannyer melalui cucian dgn tanah sahaja.

      Tapi sebaliknyer korang2 ni bandingkan dgn perkara yg mendatangkan dosa plak(yakni bersentuhan dgn bukan mahram)… dah tentu2 yg nmpak lagi tak elok perkara yg mendatangkan dosa tu… apedaaa~

      0

      0
  59. gothic says:

    ape ape aje lah artissss pandaiii bagi alasann kheeennn

    0

    0
  60. ahmad says:

    maaf mencelah ye…anjing tu mmg tak salah kalau kite TERsentuh tp kene samak la,tp sbg muslim kite kene ingt knape ALLAH SWT menyuruh kite samak bile TERsentuh dgn anjing atau babi…kenape tak cuci mcm biase je,so pk kn la…

    0

    0
  61. NBH says:

    Sebab tu Islam ajar umatnya jauhi benda-benda yg boleh datangkan fitnah. Najis mana2 pun kita akn cuci bila terpegang atau tersentuh secara tak sengaja. Ke ada yg saje2 p pegang taik ayam pastu cuci bersih2..atau pegang ape2 pun yg dikategorikan sebagai najis dengan sengaja? Rasanya xada dan kebanyakan nya nk dekat pun xnk.. Tapi bab anjing nie ramai yg sengaja pegang dengan alasan binatang nie comel padahal ianya najis berat.

    Dah akhir zaman nie byk btl bnda mengarut. Sunnah pun x abes nk buat jgn la pula buat benda2 yg xdatangkan faedah utk kita.

    0

    0
  62. […] Kan Abang Nara dah cakap, Adira mesti geram sangat dengan kecomelan anjing di bawah. Itu yang sampai dipeluknya. Dan anda semua jangan risau, menurut Adira, anjing tersebut berada di dalam kering dan dia sudah pun menyamak selepas memeluk anjing tersebut. … Continue reading → […]

    0

    0
  63. Rooney says:

    Naik boring aku baca topik macam ni.

    Pegang anjing pun rasa pelik ke?

    Aku sebagai orang ISLAM aku tak malu nak bela anjing untuk menjaga keselamatan rumah aku.

    Tapi sebab ada mentaliti masyarakat kelas ke-empat macam engkau rumah aku selamat dari pencuri rumah engkau yang kena rompak dengan INDON!

    0

    0
    • luku pala says:

      Pegang anjing mmg tak salah tp cara bergambar sebegitu yg salah…kita mesti pandai membezakan dan meletakkan sesuatu yg najis pada tempatnya…

      “Sesiapa mengambil anjing (sebagai peliharaan) kecuali anjing menjaga tanaman atau anjing menjaga ternakan atau anjing berburu maka setiap hari pahalanya berkurang satu qiraat.[12] [Shahih Muslim – no: 1574]”

      Daripada Aisyah r.a beliau berkata: “Telah berjanji Jibril dengan Rasulullah akan datang dalam suatu waktu, pada ketika janji itu telah tiba waktunya, Jibril tidak datang. Di tangan Nabi ada sebatang tongkat, maka baginda buang tongkat itu sambil berkata: “Tuhan dan RasulNya tidak akan menyalahi janji”. Kemudian Nabi melihat ke sebelahnya, maka baginda melihat ada anak anjing di bawah tempat tidurnya. Maka baginda bertanya: “Bila masuknya anjing ini?” Siti Aisyah menjawab: “Saya tidak tahu”. Lalu disuruh usir keluar anjing itu. Setelah anjing itu keluar datanglah Jibril dan Nabi terus bertanya: “Engkau berjanji denganku akan datang dan aku menunggu tetapi engkau tidak datang”. Jawab Jibril: “anjing yang berada di rumahmu yg menghalangi aku, kerana Kami (Malaikat) tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya anjing dan gambar (patung)”.

      0

      0
  64. bukan nama sebenar says:

    sedara sedari muslim..rakan2 non muslim kta mesti ketawa menengok kejahilan kta mngomen isu ni kn?
    p/s Islam itu indah

    0

    0
  65. hepigirl says:

    memang anjing tu binatang comel, makhluk Allah SWT..tp ader sebab kenapa Allah SWT larang kita pegang…Pendapat tentang najisnya seluruh tubuh anjing ini juga dikuatkan dengan hadis lain seperti: Bahwa Rasululah SAW diundang masuk ke rumah salah seorang kaum dan beliau mendatangi undangan itu. Di waktu lainya, kaum yang lain mengundangnya dan beliau tidak mendatanginya. Ketika ditanyakan kepada beliau apa sebabnya beliau tidak mendatangi undangan yang kedua, beliau bersabda,”Di rumah yang kedua ada anjing sedangkan di rumah yang pertama hanya ada kucing. Dan kucing itu tidaklah najis.” (HR Al-Hakim dan Ad-Daruquthuny). Jelas kepada kita hadis ini menunjukkan bahawa kucing itu tidak najis, sedangkan anjing itu adalah najis.Penyakit apa yang dibawa oleh anjing? Penyakit yang paling terkenal dari bawaan anjing ialah penyakit anjing gila yang disebabkan oleh virus rabies yang boleh didapati melalui air liur anjing. Apabila anda menerima kesan gigitan anjing, virus yang masuk melalui air liur anjing tadi akan menyerap masuk menyerang sistem saraf badan kita. Dengan rosaknya sistem saraf, maka badan anda tidak akan berfungsi dengan sebaik-baiknya, terutama dari segi fungsi neuromotor. Islam tidak mengada-ngadakan hukum kerana anjing sememangnya bahaya dari segi kesihatan. Sebab itu bila anjing disentuh dalam keadaan kulitnya basah, kita wajib membersihkan diri dengan 7 kali basuhan dengan salah satunya ialah menggunakan tanah (samak)..selamat beramal dan renungkan lar..

    0

    0
  66. Anonymous says:

    Ada sebab kena Allah SWT haramkan Anjing..Pendapat tentang najisnya seluruh tubuh anjing ini juga dikuatkan dengan hadis lain seperti: Bahwa Rasululah SAW diundang masuk ke rumah salah seorang kaum dan beliau mendatangi undangan itu. Di waktu lainya, kaum yang lain mengundangnya dan beliau tidak mendatanginya. Ketika ditanyakan kepada beliau apa sebabnya beliau tidak mendatangi undangan yang kedua, beliau bersabda,”Di rumah yang kedua ada anjing sedangkan di rumah yang pertama hanya ada kucing. Dan kucing itu tidaklah najis.” (HR Al-Hakim dan Ad-Daruquthuny). Jelas kepada kita hadis ini menunjukkan bahawa kucing itu tidak najis, sedangkan anjing itu adalah najis. Penyakit apa yang dibawa oleh anjing? Penyakit yang paling terkenal dari bawaan anjing ialah penyakit anjing gila yang disebabkan oleh virus rabies yang boleh didapati melalui air liur anjing. Apabila anda menerima kesan gigitan anjing, virus yang masuk melalui air liur anjing tadi akan menyerap masuk menyerang sistem saraf badan kita. Dengan rosaknya sistem saraf, maka badan anda tidak akan berfungsi dengan sebaik-baiknya, terutama dari segi fungsi neuromotor. Islam tidak mengada-ngadakan hukum kerana anjing sememangnya bahaya dari segi kesihatan. Sebab itu bila anjing disentuh dalam keadaan kulitnya basah, kita wajib membersihkan diri dengan 7 kali basuhan dengan salah satunya ialah menggunakan tanah (samak)..selamat beramal dan renungkanlah..

    0

    0
  67. gurp22 says:

    MASIH TAK RETI MANA HALAL & HARAM KE DIK NON…… usah banyak berdolak dalik!!! mintak maaf kat Allah, bukan kat kami ni hamba Allah sama dgn HANG….ko
    perlu dalami ilmu agama lagi sebelum membuat kenyataan.!! MEJORITI Artis memang bodoh, tak boleh dijadikan IDOLA!!

    0

    0
  68. hukum says:

    sebenarnya bukanlah haram memegang anjing..ia cuma najis jika binatang itu
    tidak kering.bagi seseorg muslim, hanya haram apabila kita memakan binatang
    itu

    0

    0
    • hepigirl says:

      tahi itu najis…tp ader ke orang nk dekat or pegang2 tahi…kesimpulan nye kat sini, walaupun Anjing tu makhluk Allah swt, selagi boleh elak dari pegang, elak kan lar…

      0

      0
  69. ain says:

    dia pegang, anjing itu kering, dan dah samak… settle lah.. tak perlu panjang2kan cerita. org kita suka sgt jadi judge dunia and memanjang2kan cerita.

    0

    0
  70. Mohd Azli says:

    kepada Adira, jadikan ia sebagai pengajaran pada masa akan datang. kalau boleh bukan setakat elakkan dari pegang anjing, tapi elakkan juga dari segala perkara yang dilarang Olah Allah S.W.T… belajarlah agama dengan lebih mendalam… bertaubatla dengan segera jangan tunggu bila dah tak popular baru nak bertaubat…. Ingatlah kita tidak tahu bila ajal kita.. selagi kita masih hidup, beramallah ke Jalan Allah… salam…

    0

    0
  71. Alahai says:

    Masing2 ada kekurangan dan kekhilafan..tapi kalau kat Sabah yg muslim memang ada yang pelihara anjing pun…so next time kena waspada la n berhati-hati…

    0

    0
  72. Ustaziatul Alam says:

    SAMAK itu utk mnyucikan kulit haiwan utk dijadikan barang2 sperti tali pinggang, beg tangan, kompang.. Perkataan yg sesuai utk menyucikan najis seperti anjing & babi ialah SERTU..

    0

    0
  73. dodol says:

    amende ntah..

    0

    0
  74. ladygaga says:

    nak cari kontroversi murahan ker apa ni ?? gambar letak kat handphone mmg la senang kene ‘curi’…

    0

    0
  75. Psssttt says:

    Oklah tu dia letak gamba ngan anjing kalau dia letak ngan pengkid dia mesti lagi haru… Masa tu dia kata dia dah mandi hadas selepas bergambar…muehehehehe…

    0

    0
    • iloike says:

      piring belaga piring pon kena sama ek..
      kalau kering tak payah kot.. klu piring basah kena aaa

      0

      0
  76. mista hery says:

    yang pasti aku tau bukan adira yg buat karangan ulasan ni.sedih!

    0

    0
  77. tasya says:

    hanjingggggg

    0

    0
  78. Chinhuahua says:

    Giliran sape pulak nak peluk anjing lepas ni … sila angkat tangan … kalau boleh peluk la pulak anjing Polis yang besar dan garang tu … baru la nampak lagi hebat …

    0

    0
  79. gurl says:

    konfirm ke samak?ntah2 samak pun xreti

    0

    0
  80. nurul says:

    ermmm mcm2 retis

    0

    0
  81. bujang says:

    Aku pulak x bela anjing tapi bila rumah aku x ada penghuni,
    ada beberapa ekor anjing duduk baring depan pintu pagar luar umah.
    Bila aku pulang dengan segera anjing2 tu pergi dari situ.
    x apalah terima-kasih ko anjing tolong jaga umah aku..

    0

    0
  82. cik tipah says:

    Adira… kau ni orang Islam kan? tak payahlah terikut2 dgn perangai kakak senior yang lain mcm Sharifah Edora, Nanu Baharuddin tu (diaorang ni pun orang Islam jugak) dah tau benda tu najis mualazah kau pegang gak kenapa?
    Agaknyalah kan kalau babi tu berbulu lebat mcm tu kau nak pegang jugak tak???? Ada otak pakai lah sikit.

    0

    0
  83. dane says:

    eleh, hanjing pn nk heran la.. mlayu2.. islam kate haram makan.. bkn nye pegang.. mughalazah tu bleh samak.. kecoh mlayu kite ngn bnde2 sia2.. cbe je nk jtuhkn org.. yg artis len pgang bkn muhrim tu syok lak.. alahai mlayu kampong..

    0

    0
  84. Botak says:

    Pegang anjing haram, tak tutup aurat berdosa, sentuh bukan muhrim berdosa. Semua tu hukum Allah dan semua ada sebab dan musababnya kenapa Allah melarangnya…..x payahlah kita nak bandingkan setiap satu hukum Allah kerana ianya sama macam kita mempertikaikan hukum hakam yang telah ditetapkan and takut nanti kerana mulut kita jadi murtad @ syirik.. Sebagai umat islam kita buat apa yg disuruh dah jauhi benda yg dilarang…. Senang jer! Tak kiralah orang sabah ke perak ke

    0

    0
  85. safwan says:

    kesimpulannya, ramai pengunjung blog ini yg tidak tahu hukum2 agama walaupun nyata kita beragama islam. Islam setakat status dalam mykad dan surat beranak saja. salah siapa?

    memfitnah orang,menghina, mengutuk, mencerca org walaupun menggunakan medium spt ini apa pula hukumnya?

    0

    0
  86. Dr Ahmad Nazreen Al Iskandaryy says:

    Sertu bukan samak

    Samak :Perbuatan mengasing kulit binatang untuk dijadikan pakain dan etc

    0

    0
  87. cik siti says:

    pegang anjing time kering tak payah samak pon..melainkan anjing tu dalam keadaan basah..kalau babi lak kalau kering ke basah ke memang kene samak…tu yang aku baca..pegang anjing tak haram la..doktor haiwan tu pon kene pegang anak babi bagai..cume kalau mendatangkan fitnah just untuk suke suki tu memang kene elak la dari pegang binatang tuh…

    0

    0
  88. mulut capoi says:

    Walau bagaimana pun…..jika kita was2 tak yakin bab ugama…..rujuklah orang yang arif atau kitab, buku2 ugama.
    Cuba bukak tafsiran Al-Quran dan sebagainya.
    Lagi keluar kenyataan lagi haru-biru nampaknya.
    Takut ada yg. x tahu lagi pening macam2 pendapat dikeluarkan.
    Di Malaysia ni banyak dah ajaran2 sesat…..ahai macem2……
    Nikah kontrak, nikah batin, apa lagiiiii……x sembahyang x puasa tapi
    upah orang lain buat…..
    Ada mengaku Rasul, Imam Mahadi…………….tapi…..ada tapi tu…..
    yang banyak kita tengok manusia bertopeng iblis.
    Kadang2 susah nak bezakan…..luaran nampak baik dan warak
    tapi kaki penipu dan pecah amanah.
    Rasuah x payah nak cakaplah ……..
    Bertutup aurat maksiat tetap dilakukan…….
    …….kadang2 kita sendiri pun terjerumus maka cepat2lah taubat.
    Memang iblis berjanji menyesatkan kita.
    Oleh itu janganlah kita pulak menyesatkan satu sama lain.

    0

    0
  89. Hamba Yg Jahil says:

    Mengikut pandangan Mazhab Shafie, binatang anjing adalah termasuk
    dalam kategori najis mughallazah (najis berat). Kalau terkena air liur dan
    najisnya perlu disamak dengan air mutlak 7 kali dan sekali dengan air
    bercampur tanah. Menyentuh atau memegang anjing tidaklah berdosa atau
    menyalahi hukum Islam.
    Berkaitan hukum memelihara anjing mengikut pandangan Mazhab Shafie
    adalah seperti berikut :
    a) Diharuskan memelihara anjing untuk tujuan berburu, memelihara
    keselamatan rumah daripada dimasuki oleh pencuri, menjaga tanaman,
    rumah, harta benda dan sebagainya.
    b) Tidak dibolehkan memelihara anjing untuk tujuan hobi (pet) atau
    dijadikan sebagai binatang hiasan di rumah. Berdasarkan syarah Imam
    Nawawi dalam Kitab Majd al-Musyarah wa Muhadzah, juz 9, halaman 9
    menjelaskan bahawa tidak boleh memelihara anjing kecuali untuk
    berburu binatang, menjaga binatang ternakan, menjaga tanaman dan
    menjaga keamanan rumah.
    Jika dirujuk kepada pandangan Yusuf al-Qaradawi, (kitab al-Halal wa al-
    Haram fi al-Islam) beliau mengatakan hukum memelihara anjing sebagai
    binatang kesukaan adalah haram. Hal ini berdasarkan hadith Rasulullah
    S.A.W. yang bermaksud dari Abi Sufian bin Abu Zuhair, bahawa Nabi
    S.A.W. bersabda antara lain maksudnya : “Barang siapa yang memelihara
    anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternakan, maka setiap hari
    pahalanya berkurangan satu qirot”. Erti qirot hanya Allah sahaja yang
    mengetahui kurangnya. Hadith ini disepakati oleh Bukhari dan Muslim.
    sumber:
    Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan
    Jabatan Agama Islam Selangor
    18 Mei 2010 / 4 Jamadilakhir 1431H

    0

    0
  90. bonquiqui says:

    SEDIH dengan keadaan orang MELAYU di malaysia ni..belajar agama mcm tengok tv..ANJING BUKAN MAKHLUK YG HARAM DISENTUH. sentuh x dapat dosa pon…cuma die kategori najis mughallazah..hukumnya wajib samak sahaja bila nak beribadat, takut najis nya bertebaran ke tempat kita nak beribadat.

    satu lagi, kalau aurat pun x tutup, ajaran Islam pun x ikut, sembahyang entah kemana, kenape pulak perbuatan pegang anjing tu haram?? sedihhhh sgt adik2 sekalian..salah ustaz/ustazah ke..adoii laa

    0

    0
  91. Zakiah says:

    mmg pgg anjing bole smak..tp klo stakat geram,xpyh lh smpai nk ambil pic adira oii..klakar la kw ni.. bg alsan nk bdoh kn org..nsib la kw ambil pic peluk anjing jak..klo peluk pengkid, isap rokok atau minum tuak/arak? habis la kw.. muka kw mmg nmpk suci sekali..tapi x smua tau perangai sbnr kw..kn bagus kalo wrtawan suruh kw brsumpah dpan Al-Quran yg kw xmnum arak,isap rokok, atau ada hbungan dgn pengkid? berani kw buat x? aku ptong jari klo kw berani la…:-p

    0

    0
  92. fyna says:

    pe la yg nk diherankn die peluk anjing? main ngan pengkid pun die ok je..betul kte kak kiah ye..cuba suh die brsumpah depan Al-Quran..berani ke Adira? dgn mnusia bole la ko tipu..dengan Allah nnti ko jwb la yee.smoga ko insaf..jgn asyik nk tnjuk baik je..smpai bila nk jd hipokrit? bangkai gajah kalau dsorok lma2 akn brbau jgk,,.:p

    0

    0
  93. Baik kau pegang babi plak lg bgus..mmg dsar bodoh kau adira.baik kav jd kafir lg baik..

    0

    0
  94. ask says:

    Ish apa pulak haram.. Najis aje.. Xjatuh berdosa klu pagang anjing tu.. Dh pegang sucikan je la..

    0

    0