Written by AbangNara | March 4th, 2013

Menarik kenyataan daripada Zed Zaidi yang dikeluarkan di Utusan Malaysia semalam. Umum mengetahui yang Abby Abadi sering mengeluarkan kata-kata kontroversi menerusi akaun Twitternya. Zed Zaidi selaku Presiden Seniman menganggap yang Abby Abadi ialah ustazah jadian dan boleh memesongkan akidah orang Islam.

zed zaidi

Kata Zed Zaidi:-

Abby ibarat seorang ustazah tidak bertauliah yang sesuka hati mengeluarkan fatwanya sendiri seperti mana yang pernah ditunjukkan beberapa pemimpin Pas lain. Jadi, bila seseorang ‘Ustazah Jadian’ ini berbicara, saya khuatir macam-macam perkara buruk akan terjadi ke atas anak bangsa Melayu kerana statusnya sebagai seorang artis mampu mempengaruhi sekali gus menggugat keimanan peminatnya

Seharusnya Abby Abadi fokus kepada berkongsi mengenai cerita penghijrahannya dan bukannya mengeluarkan pendapat-pendapat yang boleh mengelirukan orang ramai. Abby Abadi mempunyai peminat yang ramai dan sedikit sebanyak kata-katanya boleh mempengaruhi mereka. Apa pula kata anda?

P.S: Penceroboh di Sabah diminta letak jawatan

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

180 responses to Abby Abadi Ialah Ustazah Jadian – Zed Zaidi

  1. Anonymous says:

    FIRSTTTTTTTTTTTT

    0

    0
    • gggg says:

      hotak kau first ..

      0

      0
      • suka Sabree Abu says:

        ustazah jadian?
        kalau ye pun x suka cara si abby tu, kan boleh tegur dengan lebih berhemah..
        xperlu cakap cmtu pn..
        nmpk sgt ni sb perbezaan parti…

        * aku pun x minat cara abby tu, sebab dia nak berdakwah tapi mengaitkan parti politik..

        0

        0
        • Anonymous says:

          INGATKAN SERIGALA JER ADA SERIGALA JADIAN,USTAZAH PUN ADA JUGAK USTAZAH JADIAN.MACAM MACAM

          0

          0
        • Duyung Jantan says:

          sokong zed zaidi, mak cik arbaiyah tu semakin lama makin teruk. yg geram sgt tu dia pergi tweet psal lahad datu..apa lagi marah lah org lahad datu kt dia, x tahu apa2 x payah tweet lah mak cik, terlampau taksub sgt dgn politik smpai x blh beza benda real dgn politik

          0

          0
        • Duyung Jantan says:

          ambik jer tindakan tatatertib, mak cik arbaiyah ni memang biadap, tweet ikut sedap hati dia jer, pendapat org semua salah dia jer betul, meluat lah

          0

          0
        • Anonymous says:

          umpama kata pada diri sendiri.. takde beza diantara zed zaidi dan abby. dua2 suka bercakap tnpa fikir. kedua2 nye nak jadi pemimpin jadian.

          0

          0
        • cik embun says:

          hahahaha..kelakar.. ustazah jadian… ambik kau..

          0

          0
        • pelik says:

          xde ke mane2 ustaz nak tegur zed zaidi ni psl pandai je nak bg hukum mcm tu. ayat xpena pedas

          0

          0
        • Mira says:

          bodoh zed zaidi pencacai murahan ni!!! sangggup menjilat totok umnu

          0

          0
        • mcm hareemmm says:

          kena la buku dgn ruas.. abby tu berhemah ke? dLu asaL artis gak.. klu dok menghentam orng mcm meroyan, ckp jd artis mkn mkn duit haram, tu yg jadi darah daging dia tu hape? bukan boleh disiat2 baLik…puuiihhh…

          0

          0
        • ff says:

          dah nak kritik pun xyah laaa nak bebeza2 parti…cakaplaaa umum..erghhh namok ngat umno dy

          0

          0
        • Anonymous says:

          ZZ PRESIDEN SENIMAN JADIAN,SBB TU DIA BT DONO JE NGAN ARTIS BERLAKON ADEGAN LUCAH PENGARAH BT FILEM LUCAH..ABBY KALU USTAZAH JADIAN PUN DIA BT PERKARA YG BTL?ENGKAU BT APA JD PRESIDEN SENIMAN???

          0

          0
      • pemerhati says:

        AA & ZZ….2 x 5 jer bedua ni… bila bercakap/keluar kenyataan letak emosi kat depan, akal kat belakang….inilah hasilnya…

        0

        0
        • damai says:

          at least ZZ dia luahkan ialah perasaan manusia tapi tak pernah libatkan ilmu agama dan politik. mmg makin lama kita perhatikan sendiri yg memusnahkan dan mempecah belahkan agama dan bangsa kita adalah org kita sendiri. itu dah mmg janji syaitan akan mempecah belahkan islam. kembali pada sunnah

          0

          0
        • kuion says:

          org yg mengomen pun sama je.. 2×5 BODOH!!! dah tahu tak mendatangkan apa2 faedah. baik tak payah komen!!!

          0

          0
        • Anonymous says:

          cakap mcm org xde agama ZZ ni,dia pun mereng gak gile kuasa…

          0

          0
      • Anonymous says:

        yg peliknya xde sapa nak kawal kata2 y keluar dari mulut zed zaidi ni. politik lebih zed zaidi ni. ckp org. nara pn mengiyakan. nara pon politik jgk! tp xngaku n guna ayat cover. takut?

        0

        0
        • poyo says:

          biasa arr..zz baru nk jadi pemimpin jadian..tu yg poyo lebih. sesaper pon ader hak nk bersuara….bukannyer dier guna tweeter zz.

          0

          0
      • Anonymous says:

        celuparnya zed zaidi ni.

        0

        0
      • Anonymous says:

        kenyataan paling bodoh seorg seniman..apa la ko ni ZZ….

        0

        0
      • hyde says:

        setuju! selama ni aku dok terpikir gelaran yg seswai untuk mak cik abby nie.. ustazah jadian.. mm.. sesuai gak!

        0

        0
    • noone says:

      ah kau kang tengokla kau jd mcm mcm watak. avatar sama tapi jd banyak watak

      gilo saiko kau ni sama saiko macam abby tu dah elok sangatla

      kalau ye pun nak komen jadi banyak watak gunala email lain-lain ni guna email sama avatar pun sama

      kesian hahaha

      puiii

      0

      0
    • bunny says:

      One of my friend KPL Azrul terkorban dlm serangan hendap smlm… Pls pray for him guys.. Berjasa pd negara adalah matlamat dia.. Abby stop blame all peoples right now.. Yang penting doa yang mampu menyelesaikan masalah di sabah.. enough is enough

      0

      0
    • kitaro says:

      hahaha tergelak besar aku baca statement zz ni. brilliant. akhirnya zz telah sampaikan apa yg terbuku dihati kami selamaaaa ini. thanx bro! tabik

      0

      0
    • arbaiiiiiiiyahhhh says:

      memanglahh si arbaiyah tu over lebih.. wahai makcik arbaiyah, sudah sudahlah tu menunjukkan kebodohan kepada umum. malu2 la sikit makcik. daripada makcik meroyan mengadap twitter 24hour, baik makcik mengaji, solat dan berdoa kepada Allah. jangan jadikan twitter makcik tu sebagai rujukan umum. jangan ingat makcik dah pakai tudung, makcik tu confirm masuk syurga. wallahualam..

      0

      0
      • Anonymous says:

        abis tu mulut ko yg jahat camni,camne?dpt x msk syurga wahaiarbaiiiiiyhhhh…..mulut cam longkang diri sendr pun ngata org jg..ko pun sm baik ko solat,menagji supaya mulut ko jadi lbh bersopansantun ok..

        0

        0
        • arbaiiiiiiiyahhhh says:

          ohh.. ada aku cakap aku confirm masuk syurga ke? semua tu kan ditangan Allah, aku cuma mengingatkan sesama islam.. Sebelum cakap orang bersopan santun ke tak cermin diri ko tu sendiri.. bahasa ko sopan ke? Wasalam…

          0

          0
        • Anonymous says:

          nak igtkan sesama islam guna bahasa yg sopan,sedar pun dr tu blm tentu msk syurga igtkan x sedar lg..lbh baik ko pg btlkan dr ko tudlseblm nak ngat org..mn tau soklusa mati xsmpt nak insaf..

          0

          0
      • Anonymous says:

        SELAMA NI YG AKU TGK MEROYAN ADALAH ZZ…

        0

        0
      • Anonymous says:

        Ko yg mengata org ni camne?dpt ke msk syurga???

        0

        0
    • mus says:

      dok percaya dgn utusan umngok..

      0

      0
      • Anonymous says:

        ko percaya dgn abby ke??ke dgn janji msuk syurga pok nik 2??hehehe…

        0

        0
        • miera says:

          boleh ke seorang manusia menjanjikan syurga untuk umat manusia yang lain sekiranya dia masuk salah satu parti tu? macam mana ekk!! adakah macam ni ..’permohonan anda untuk masuk ke syurga telah diluluskan’???.. suka2 diorang jer kaitkan hal2 politik ngan syurga n neraka.

          0

          0
        • Anonymous says:

          abis tu kalo ko pecaya ZZ ngan umno tu ko boleh msk syurga,x pnh keluar pun kenyataan pas siapa masuk parti dia akan msk syurga,agaknya ko no anon mmg bebal kot psl agama lain org ckp lain yg kofhm..

          0

          0
        • Anonymous says:

          MMG SSH KALO ORG JAHIL AGAMA,LAIN KALI FHM BTL2 APA YG ULAMA KT CKP KALAU DAH BEBAL X FHM2 JG LBH BAIK DOK DIAM2…NIK AZIZ X CKP IKUT PAS MSK SYURGA TP KALAU OTAK DAH MMG MERENG LAIN ORG CKP LAIN YG DIAM FHM PASTU MENGHINA LG ULAMA,KESIAN KO NI ANON MAK KO DIDIK KO MNGKN BTL TP KO NI YG ADA MASALAH DGN PEMIKIRAN KO KOT???

          0

          0
    • ABBY ABABI says:

      BENCI ABBY ABABI

      0

      0
    • Anonymous says:

      muka ZZ selekeh airmuka nmpk kotor tulah lain kali bersihkan hati tu seblm nak menggelar org apa2 gelaran…

      0

      0
    • Jangan takut dengan ISLAM says:

      Post yang membakar semangat fitnah dikalangan orang malaysia
      Jangan takut dengan kebenaran islam…
      kalo takut tak ubah macam syaitan dengar azan masuk tandas terkentut-kentut
      kalo dah islam buat cara islam,jangan ambik islam separuh yang lain separuh
      Moga Allah permudahkan kalian dan kita menuju syurga kelak

      0

      0
  2. Penghuni Alam says:

    ustazah jadian….pandai ko zed bg gelaran…huhhhh!!!

    0

    0
    • jojo says:

      kelakar betul gelaran yg diberi zz “ustazah jadian”…. tapi hati2 zz, silap haribulan uztazah jadian ni nak bertanding jadi presiden seniman

      0

      0
  3. Anonymous says:

    ni la padah kalau berckp tidak menggunakan akal..

    0

    0
  4. Anonymous says:

    Ni la susahnya bila berckp tidak menggunakan akal fikiran yang waras….

    0

    0
  5. keledek panas says:

    abby poyyyyyyooo.. menci.. bukan gitu la cik kak ciri2 wanita muslimah. ni melalak sni sana..

    0

    0
  6. nureza aida says:

    ALLAH SWT dah tarik balik hidayah Abby Abady tu. Tu yg slalu cari silap orang tnp sedar silap snd. Dia cakap nak cari keredhan ALLAH SWT tapi klu nak cari keredhan bukan dgn mncari silap orang. Itu bukan redha namanya. Politik sudah mengotorkan hati abby. Kesian dia ni. Hidup terdesak, tak ada hala tuju. Nak jalan menuju syurgapun dah macam menyimpang. Hidayah tu perlu dicari dan apabila sudah dapat, ianya perlu dijaga kerana hidayah boleh ditarik balik. Tak payah riak dan takbur

    0

    0
  7. bini zed zaidi says:

    yeayyyyyyy! makin menjadi2.

    0

    0
  8. Anonymous says:

    amboi sesedap je ckp org “ustazah jadian”.. kalau diri tu baik sgt xkan sesenang nk menggelarkan org lain dgn ntah pape gelaran.

    0

    0
    • gigi emas says:

      Abby Abdi tidak mempunyai pelajaran Islam yg formal….maka apa yg keluar dari mulut beliau adalah salah dan tak berlandaskan fakta2 yg membina…… yg kita takut dan tak nak ialah apa yg keluar dari mulut beliau mungkin akan di salah tafsir dan menjadi AJARAN SESAT….Saya saran beliau dan artis2 “jadian” yg berminat untuk beri ceramah agama, pergi lah ke institusi pengajan tinggi dan belajar sampai dapat ijazah….kalau sakit kita jumpa doktor bukan bomoh……..anda adalah manusia yg bodoh lagi albab jika anda terpengaruh dgn pompuan ni

      0

      0
      • Anonymous says:

        sape ko gigi emas sedap2 je nak ckp psl ajaran sesat,tuduh org tanpa bukti tu apa kurangnya,diri sendr pun kurg agama nak melabelorg sesat,bini si ZZ ni pun seksi nak mampus x pandai lak dia nak mendididk bini dia tu..

        0

        0
      • Sweet minah jambu merah biru says:

        hahahahahahahahahahaiiiii minah jambu sokong kau gigi emas memang betol ape yg kau dh cakap tu MANUSIA JADI2AN ni memang susah pasal dia leh bertukar jadi artis n leh bertukar jadi uztazah n leh bertukar jadi pensharah eh macm2 lagi lah diri dia leh di tukar2kn eeeeee seram minah jambu orang cmgini lah !!! bang bara helpppppppppppppppppppppp !!!

        0

        0
    • rafiz says:

      zed zaidi dah sah2 bukan org alim2 terima hidayah cam abby tu.. so apa zed cakap based manusiawi okla tu.. abby kata dah dapat hidayah tapi kata2 dan perbuatan macam baru hilang hidayah banyak selitkan agama sambil maki orang.. sebagai org pas aku malu betul dgn die ni..

      0

      0
      • zaiton says:

        orang dalam pas ramai jaaa menyampah dengan si arbaiyah ni.. malas jaaa nak cakap terus sebab dia ni semua dia jaaa betul, ustaz azhar idris tegur pun melenting.. baik lagi artis lain yang berhijrah.

        0

        0
        • gigi jongang says:

          aku rase bukan pas je.. mane2 parti pun tak suke org camni.. mane2 manusia pun xsuka dgn wanita yg kasar bahasanye..

          0

          0
      • Sweet minah jambu merah biru says:

        setidak2 nye ZZ dia tk la hipokritttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt ! dia iklas dn dia cakap berterus terang ….tk macm orang2 yg lain tu macm siak ! depan cakap lain blakang cakap lain haaaaaaaa !

        0

        0
  9. huhhu says:

    HAH HAAAA…..SUKE LA STATEMENT KO ZED ZAIDI
    SGT SESUAI!

    USTAZAH JADIAN SGT BERBAHAYE SKRG NI

    0

    0
  10. ebi yus says:

    aku mati2 ingt dah jd serigala jadian td..saspen je.

    0

    0
  11. Nadrah says:

    memang! Cakap main lepas je, tak pernah masuk otak dulu.

    0

    0
  12. lala says:

    minta Abby jaga aje la anak2 dia tu. lagi besar perjuangan seorang ibu tunggal membesarkan anak2..

    0

    0
    • Sweet minah jambu merah biru says:

      betol kau cakap tu lala ….ni tak dia sebokkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk aje nk cakap pasal politik la lahat datu la ape la kan…anak sendiri tknk jaga ! dia asek asek nk hentam orangggggggggggg aje macm siak kan ….bis anak2 dia campak kn suroh memey jaga macm gini ke nk panggil dia ibu yg baik pigi dah !!!

      0

      0
  13. azri says:

    Biarkanlaaaa

    0

    0
  14. emmm says:

    hahahaaa… ko ckp kate2 abby leh pengaruhi peminat dia..? at least dia bercakap pasal agama… ramai lg artis lain cakap bende bodoh.. langsung xde agama.. n berpakaian teruk..tu x risau ke mempengaruhi remaja skang..? renungkanlaaahh..

    0

    0
    • rara says:

      memang ramai artis lain yang suka cakap benda bodoh dah berpakaian tak berapa nk sopan..TAPI itu semua terang dan nyata melanggar syariat ISLAM…tak payah kita nak proses otak2 kita pun untuk bezakan benda tu buruk ke baik..sebab terang-terang ia salah…tapi abby ni? kata-kata dia seolah2 betul..boleh pesong akidah…dan berbaur hasutan….

      0

      0
    • yUyU says:

      Amboi ZZ, kata² Abby menggugat iman ye?????????????? Yg artis lain pakai baju tak cukup kain tu takpe plak?? Ko tak kecoh² plak, terang² lagi memesongkan akidah Islam macam ko cakap tuuu… Nampak sangat ko ni mmg sama je motif politik !

      0

      0
    • damai says:

      gunakan fikiran anda yg positive agama tidak mengajar kita keluarkan kata hina sesama umat. adakah bila dia ceramah dia sebut pasal dalil tak tahu yg dia tahu asyik nak hentam kerajaan saja, she talking about politik melulu, asyik org kutuk mengutuk. kalau btl dia mmg berubah kerana Allah jadilah seperti Wardina, Irma Hashmie, Diana Amir, Heliza, mrk join ushrah dan mengajak peminat2 nya kearah kebaikan dgn berhemah. tak ada kutuk mengutuk.

      0

      0
    • huahuahua says:

      pasal agama ke BANYAK psal politik..get the fact rite la wei…

      0

      0
    • Mem Aleluya Kue Lapis says:

      At least Abby Abadi cakap pasal agama? Hello? Hang buta ka? Masuk waktu je Abby tu p tweet pasal agama. Ada 5 waktu, 5 tweet (approximately) lah pasal agama. yang selebihnya POLITIK. Y U NO SEE? U AINT BLIND NO?

      0

      0
      • perut ko berlapis says:

        kalau dia nak tweet pasal politik pun… ko pehal?? biar la dia..kata kebebasan bersuara… tu kebebasan berpakaian artis2 lain ko tak nak komen??

        0

        0
        • Mem Aleluya Kue Lapis says:

          Hello perut berlapis, kalau ye pun politik, beragak lah, orang tengah berperang dia berpolitik. Kau ni pun buta sekali. Kebebasan bersuara pun beragak lah derrr.

          Point aku kat sini, aku cuma jawab post si emmmm – “hahahaaa… ko ckp kate2 abby leh pengaruhi peminat dia..? at least dia bercakap pasal agama… ramai lg artis lain cakap bende bodoh.. langsung xde agama.. n berpakaian teruk..tu x risau ke mempengaruhi remaja skang..? renungkanlaaahh..”

          Mari saya ulangi lagi “at least dia bercakap pasal agama”
          at least dia bercakap pasal agama
          at least dia bercakap pasal agama
          at least dia bercakap pasal agama

          Yang kau keluar topic apa pasal oh perut berlapis? Kasihan
          its a fact, abby memang berpolitik pun kat Twitter. just saying! HAHAH!

          0

          0
  15. Anonymous says:

    yang baik jadikan tauladan, yang tak baik jauhkan..

    0

    0
  16. RAIHANA says:

    KAHKAHKAH… NAK TERSEMBUR AIR KOPI KU… MCM “SERIGALA JADIAN” PULAK… ALAHAI ABBY ABADI….

    0

    0
  17. lala says:

    dia berubah ke arah kebaikan.. parti mana dia nak pilih ikut hak dia la.

    0

    0
  18. Mem Aleluya Kue Lapis says:

    Abby memang. Dalam 1000 tweets die, ade lah dalam 10 20 bijik je cerita sal keindahan Islam. yang lain? Politik sokmo deh.

    0

    0
  19. apple says:

    zed zaidi janganla jadi seniman jadian…
    berlakon ala kadar saja, melalak je lebih

    0

    0
  20. zed judi says:

    zed zaidi tu, nk interframe ler sekit.. Mana tau blh dapat datoooooook.. yang terdedah aurat ko xnak bising ke?? artis terkinja2, tersembul 2biji sampai nak terkeluar.. xgugat iman peminat ke??

    0

    0
    • saya lalala... says:

      kadang2 melalui perkataan tu laa lagi cepat menyesatkan akal fikiran manusia… kalau perbuatan orang masih boleh berfikir sama ade baik atau tak nak ikut… sebab tu syaitan menghasut manusia dengan bisikan kate2… bukan dgn perbuatan dahulu.. waallahualam…

      0

      0
  21. ape2 jela says:

    daripada fk kata2 abby abadi tu menyesatkan orang ke..menghasut orang ke.. terkena dkt peminat ke.. baik korang fk apa yang si zain saidin ckp si cik ta tu ckp lagi mengarot.. lg mengotor kan minda orang.. nak muntah pon ada.. lg menghasut anak2 muda… ade ke si zain tu kata cik ta mampu membimbing dia… )()(YD7fsdfw45w.. mmg mega menyesatkan la statement tu..

    0

    0
  22. Cik Rubby says:

    ABBY ABADI TUH BUKAN STAKAT BOLEH JADI “USTAZAH JADIAN” TAPI MACAM2 JADIAN DIA BOLEH JADI TAUUUU…

    0

    0
  23. kak ton comey says:

    zed zaidi, mohon lebih khuatir dan fikirkan artis2 yang berpakaian seperti telanjang.tunjuk bahu,dada n peha(boleh tengok FFM25 baru ni) artis berlakon berpegangan..bercium tangan dan pipi,berpelukan sama ada artis muda dgn tua atau sebaliknya(contoh blakon sbg ibu dan ank)walau pun hanya berlakon tapi haram dan berdosa.. di khuatiri zed zaidi tidak dpt menjawab dihadapan Allah nt kerna menjadi presiden yang membenarkan maksiat berlaku.(maksiat disini bkn sekadar zina sahaja ye.)

    0

    0
    • saya lalala... says:

      sedangkan para ulama dan ustaz pun tak mampu nak bendung perkara mcm ni.. inikan pulak zed zaidi… kite sendiri melihat yg buruk tu jdkan sempadan… bukan takde kuliah pun pasal kewajipan menutup aurat serta pergaulan… kite pun tak tau zed tu khuatir atau tak pasal mende2 cmtu.. cume kdg2 luar dr kemampuan dia utk mengawal…

      0

      0
      • Fafa says:

        Exactly! Nk ckpnye bende2 nk ubah masyarakat ni ke arah baik bnde yg berat, susah,, bukan senang kacang kuda nk ubah. X semudah nmpk ooo org ni pkai tak elok, terus x buat. Minda masyarakat, remaja xpecially, akn nmpk benda ni seolah2 biasa. Mksiat akn nmpk sbgai rutin. Last2 bnde yg salah x nmpk mana salah. N bila golongan cerdik pndai, nk cuba ubah, mulut2 org semua maki hamun, hentam org.. Then, tunding2 jari,’ ulama pun x boleh ubah’. Kita fikirkn dlm2, diorg dah mainkn perann nk ubah.. Kite je yg x sokong n asik tunding menunding a jahat b teruk c dot2. Kita tolong takat mana dah?

        0

        0
  24. kitaro says:

    hahaha tergelak besar aku baca statement zz ni. brilliant. akhirnya zz telah sampaikan apa yg terbuku dihati kami selamaaaa ini. thanx bro! tabik

    0

    0
  25. sekurengrase says:

    MEMANG BETUL TUUU..ABBY punye mulot mcm bangkai…dah bertudung pon mcm cikai lagi..menyampah bebenorrrrr!!!!

    0

    0
  26. anak datuk z says:

    yela zed….hanya ko sorang je boleh keluar kenyataan camtuh….kau KAN ORANG BESAR DAH SEKARANG…..dulu aku tgk ko kat sembilu tv2 besar kecik besar kecik je….eee

    0

    0
  27. aku.. says:

    sori… Bercakap psl agama ker… Udh mcm pompuan mroyam jekk gayanyer..

    0

    0
  28. aby2 says:

    mmg meroyan ustazoh tu!! ape leh buat.. dlu jadi polis dlm TV..tp xde semangat polis.. sejak dah masuk politik syurga die tu… kesian… xtau ape main ckp je

    0

    0
  29. che says:

    kalau orang yg kuat iman die, yakin sepenuhnye kepada rukun Islam, takkan sesenang hati akan ‘tergugat’ imannya dengan ayat2 seorang artis. tak perlu ZZ kluarkan statement mcm tu. iman dan hati tu Allah yg jaga. :)

    0

    0
  30. ini semua poyo says:

    si abby hamba abadi ni meroyan. dah xde laki, laki kena rampas, melalak sana sini cari kerja bagi memenuhi rutin hariannye. maklumlah dah xpopularrr, xlaku. jadi artis pun xlaku, jadi bini org pun dah xlaku, jadi janda lagilah org menyampah dgn ko. royan sgt, patot pun kena talak ngn si norman

    0

    0
  31. ngok ngek says:

    asal je zed zaidi keluarkan statement mesti hampes dan perasan bagus. hek eleh. aku benci zed zaidi

    0

    0
  32. helljay says:

    skang baru ku tau ape sbb norman cari laen..mcm gini le perangai org kurang kasih sayang

    0

    0
  33. pah.. says:

    aku lg xpaham ngan korg semua ni, smlm abby wat statement korg duk ngate ckp abby mcm2, ni bile zed zaidi bg statement da ZZ plak salah, abby plak betol, adoiii la korg ni,

    0

    0
  34. lala says:

    Mmg akhir zaman… org yg berckp tntang agama.. tntang kebaikan, ditentang…
    Artis seksi buka aurat di khalayak ramai disokong dipuja…
    Kita manusia biasa jugak x layak nk title kn org lain…

    ,

    0

    0
    • lolo says:

      Ade ke die cakap tentang kebaikan. Asek RT tweet yang ada perkataan “Bodo”, “Lembu” “Bangsat” indanyerrrr lala oiii. Indah sangat mata membaca. AHAKS!

      0

      0
  35. Mem Aleluya Kue Lapis says:

    Aku tengok Yatt Hamzah lagi hati aku tenang. Baru aku dapat rasa bagaimana perasaan indah bila dekat dengan Islam. Tapi bila aku tengok Abby Abadi, mashaAllah, perubahan politik lebih menebal dalam diri. Aku kurang nampak keindahan Islam yang ingin disampaikan oleh beliau. Gittew. Takpe Abby, nanti inshaAllah gang kamu menang, kamu mintak lah jadi Menteri Pertahanan, iols komfem takda lanun berani masuk Malaysia.

    0

    0
  36. ash says:

    dua org ni pun sama je

    0

    0
  37. hamba Allah says:

    ta payah na mnyibuk kebebasan hak bersuara . kalau abby dikatekan boleh menggugat keimanan peminat dye , macam mane pulak dengan nabila huda berpakaian ? ta ke bnde 2 yg same . fikir2 laa ..

    0

    0
    • saya lalala... says:

      terlajak perahu boleh diundur… terlajak kata buruk padahnye….

      nabila > hari ni smlm dia terdedah sane sini.. insyaallah akan dtg bila dpt hidayah tutup la tu.. dosa dia ngn Allah.. Allah tu penyayang…
      abby > terlajak kate… nak kene mintak maaf kat orang2 yg pernah disakiti/fitnah… dosa sesame manusia… sendiri fikirlaa….

      0

      0
  38. kak joyah says:

    meroyan ke hape abby abadi ni…klu da insaf tu wt cara insaf..tak payah la nk wt2 jd ustazah ….artis wanita lain pon ada berpolitik..tp xlah terok smpy jadi mcm mu abby oiii..ko ni da teruk sgt..

    0

    0
  39. Mat K says:

    letak jawatan? ke letak senjata?

    NARA OK KE TAK OK NI?

    0

    0
  40. Anonymous says:

    KALAULAH ABBY ABADI DALAM KEPOMPONG UMNGOK?

    0

    0
  41. Kak long says:

    Salam. Zed Zaidi kalau nak comment sebut aje nama dia…jangan sebut nama parti politic, dia cakap pun bukan atas kapasiti mana2 parti.

    0

    0
  42. zaynola@yahoo.com says:

    Kenapa apabila Abby bercakap bagi pihak parti pembangkang (yang dia dah isytiharkan menyokongnya) maka dikata akan menyesatkan orang ramai hanya disebabkan dia seorang artis. Kenapa tidak menegur Awie yang mengeluarkan kenyataan tak salah membuka kelab malam kerana ia rezeki dari perniagaan (yang halal?). Tidakkah kenyataan Awie jauh lebih bahaya dan boleh menyesatkan minda remaja masa kini? Jangan double standardlah Zed Zaidi. Engkaupun bukannya alim sangat untuk bercakap pasal sesat, halal dan haram…

    0

    0
    • hade haku kesahh says:

      2×5 je.. dan hakikatnye abby lg teruk n x payah la kuar statment mcm haram.. mcm la asaL HALIM sngt… orng ckp klu budak baru belajar tlong tunjukkan.. skang ni x payah ade masters dah boleh skolahkan orng.. n mcm2 ‘fatwa abby’ da kuar.. citt

      0

      0
  43. Ucu says:

    Pray for Sabah bukan pray tok parti msg2..jgn tuduh menuduh..ni bkn masenya

    0

    0
  44. lalanila says:

    Yg telanjang mmg org suka sgt tgk.. zed lg sokong kot
    Dunia artis kn x meriah kot klu ade yg alim2..sume kne open n telanjang je sng lg hot,gojes, up to date … baru org suka n puja!!!!!

    0

    0
  45. zed zaidi busuk says:

    Zed zaidi ni memang kuat umngok!hanya utusan yg layak utk ko bg statement.drpd ko tegur abby baik ko fokus pasal artis2 yg semakin berani berpakaian seksi sekarang ni,takde pulak ko nk tegur si nabila huda tu ya..nilah dunia akhir zaman yg bertudung litup di keji yg mendedahkan aurat di puja.memang bodoh la ko ni zed zaidi,baik ko gi bertanding dlm pru nanti

    0

    0
  46. benar says:

    assalamualaikum…..asyik mengumpat jer korang sume ek….pandai kata abby abadi kena mintak maaf kt org lain.korg pun ngumpat die kire halal la?xperlu mintak maaf?gtu?

    0

    0
  47. ko ingat ko bgus says:

    zz gila kuasa puiii ko ingat ko presiden ko leh kutuk spe2 lh??? nasihat xleh ke ngok???

    0

    0
  48. conan says:

    palahotak hang dok babitkan pas pulak. eiii kalau aku jumpa hang aku taboh hang sampai lunyai!

    0

    0
    • gatal tengkok mu says:

      type kat komputer boleh la sembang lebat..
      makin lama makin berani hang ye..HAHA..

      0

      0
    • Anonymous says:

      ZZ pg amik tindakan dkt awie buka kelab mlm,boleh menyesatkan minda ank2 muda,ko jgn sibuk nak label org ustazah jadian,byk lg kerja ko,ko x bt sbg presiden seniman..

      0

      0
  49. Anonymous says:

    Norman tinggalkan abby dulu bukan sebab mulut abby,tapi sebab norman tu semulajadi gatal!aku rasa abby seribu kali baik dari memey tu,sekurang2nya dia tak pernah kena tangkap basah macam si memey tu!

    0

    0
  50. abby says:

    Ayuh rakan2 muslimah jom tutup aurat. InsyaAllah

    0

    0
  51. aku aku lh says:

    suruh bini ko pki tudung dulu zz……

    0

    0
    • Sweet minah jambu merah biru says:

      kenape pulak nk suroh bini dia pakai tudong???? lu sapa ???? dosa bini dia kau ke yg tanggong ????? dosa sendiri pon tk tau berapa koyan huh !!! idop umno !! idop pak najib !!

      0

      0
  52. megan fox says:

    alaa…bosan la isu sama je…yang abby pembangkang…zed zaidi pulak gila glamour…ak tengok kat facebook ada sorang mamat nie nama AIE SPIN, bekas anggota spin kot..meroyan macam abby abadi jugak..yang beza dia tu BN…xpayah la nak taruk nama SPIN bagai,gila glamour la mamat tu,artis suam2 kuku macam nie la…nak suh glamer sanggup taruk nama bekas kumpulan,artis lain xde kemaruk macam dia..puiiihhhhh…artis2 nie xpayah la nak berpolitik…jaga periuk masing2 sudah…

    0

    0
  53. Mat Tajam says:

    sokong 200%!!!
    aku memang meluat ngn ustazah kening cukur tu..ilmu x seberapa..dah dah la minah sorang..dah kebulur sangat ke minah sorang tu???!!! macam bagus!!!!

    0

    0
    • Sweet minah jambu merah biru says:

      betol kau cakap tu mat tajam abby ni dia ingat macm dia soranggggggggg je yg bagos ! macm dia sorangggg je yg cakap betol ! macm dia soranggggg je yg jadi minah warak warak padahal dia ni haprakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk !!!

      0

      0
  54. tgk je la says:

    Walau AA buat apa pun..ZZ x patut gelar dia ustazah jadian..
    ZZ xde hak nak hukum org macam tu..kata awak tu presiden..presiden tu mksudnye pemimpin..pemimpin kena adil, x berat sebelah..kalau ZZ ckp cmni kat AA,nmpknye ZZ bknlah presiden yg adil..artis lain ade je yg mcm AA ni..
    maaflah nak ckp..xde kualiti kepimpinan kalau x dpt bawak artis ke jalan kebenaran (jln yg diredhai Aah)…ramai je artis bertelanjang kat luar sana..ZZ ade ke buat ape2?? setakat tgk je…org lain pn bole buat,x payah jadi presiden pn xpe..

    0

    0
  55. Zed Zaidi perasan dirinya ALIM says:

    Eloklah ustazah drpd pompuan2 yg x takut langsung pd larangan2 Allah. terang2an ingkar pd Maha Pencipta. Bella award,juara lagu,yg mana2 lagi award yg seksi hazab.. x plak ko kutuk Zed? Kalau psl keagamaan ko kutuk2 bagai plak? wp kdg2 Abby tlepas cakap,tp bgi aku dia lebih baik drp artis2 pompuan yg dedah aurat x tntu psl tu!

    0

    0
    • Sweet minah jambu merah biru says:

      ugama ni mana boleh di paksa2 paham takkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk !!! cukop time tau la dorang2 setan2 ni nk bertaubatttttttttttttttttttttttttt !!!! yg kau tuuuu nk eksen bagos sangat macm si abby n yatt ni pesallllllllllllllllllllllllllll !!! nk ikot kan kau pon setan jugak pasal kau masok kt blog ni tol tk !!

      0

      0
      • Zed Zaidi perasan dirinya ALIM says:

        Wow, minah sweet ni meroyan ke? Yg ko plak terasa kenapa? Islam tu kebenaran, ko mmg xleh nk sangkal. sudahla minah, kalau ko x stuju ngn pdapat aku, ko duduk diam2. sekian.

        0

        0
      • Anonymous says:

        Sapa kate agama xleh dipaksa?dangkal la ko ni…solat pon wajib paksa kalau malas…sakai

        0

        0
  56. suka hati nak jadi apa.ko hado? says:

    Good job Zed Zaidi..kena ada orang yang berani bersuara supaya xdela org yang pun pang pung pang tapi….DUIT BR1M amek jugak…..xmalu !puihhhhhhhhhhh!!!!!!

    0

    0
    • Anonymous says:

      duit BR1m duit rakyat…duit pembayar cukai..sume pembayar cukai org ameno ke? so sumer org pun ade hak…aku sebagai pembayar cukai…aku halalkan kalau utk org yg betul2 susah…tp utk org yg gunakan utk niat politik tu….tunggu je la pembalasan Tuhan..niat x menghalalkan cara

      0

      0
  57. mamabosan says:

    abby oi, bila kita pakai tudung mulut kene tudung gak, tingkah laku pun kene berbatas gak.. xsalah kongsi ilmu, ilmu yg dikongsi haruslah belajar dan berguru dgn guru yg betul, setengah benda bukan boleh ikut pikir logic akal dgn nampak dgn mata kepala aje dah betul.. contoh kalau budak tanya tuhan mana nape x nampak, kita xboleh terus maki budak tu hanya kerana die cakap die xnampak dan xtahu.. kita yg dah bangka ni kena guna method berlembut.. wanita itu sudah synonym dgn kelembutan.. sapa nak suka kalo bahasa mengalahkan jantan.. kalau betul dah bertaubat jauhilah dunia politik, biar pemimpin parti masing2 yg buat keje masing2, kehadiran abby dlm dunia politik pun byk memeningkan kepala org.. xmarah nak sokong sapa, nak sokong sampai ke liang lahad pun xde sapa kisah, hak masing2.. gunakanlah ketinggian bahasa utk mmudahkan bangsa lain xsalah faham dgn agama kite.. kite ni manusia, masa kita lagha lalai xingat dunia dulu org nasihat celah mana pun kita bekeng garang marah xnak dengar, laaaa ni bila kita dah taubat jangan kita layani org yg belum terima hidayah dgn cara yg kita sendiri dulu pun xsuka, kalau kita buat juga seolah2 kita dengki, pasal dulu kita kena kita pun nak org lain rasa sama, xbetul dah niat tu.. kepimpinan biarlah berdasarkan tauladan dan pengalaman.. wanita yg mulut berbisa kasar terlalu lantang utk benda yg xberapa pasti betul xelok abby oiii, tutupla sedikit yg perlu, wanita seharusnya ada rasa malu.. malu lembut penyayang semua itu ciri2 seorang wanita..

    0

    0
  58. suka ati aku la says:

    Duit BR1M duit rakyat la..hak tuihhh!!!!!

    0

    0
  59. Puan Steffa says:

    kalaulah ISA masih wujud, ke sana la makcik sorang ni menginsafkan diri…sejak ISA dimansuhkan, banyak sangat mulut-mulut kurang hajar sesuka hati nak cakap itu ini. Tolonglah,,,wujudkan semula ISA penyelamat negara!

    0

    0
  60. mamabosan says:

    komen aku mana nara??????

    0

    0
  61. Abg Malik says:

    Kalau PR menang & memerintah Msia lps nih..Abislah ko ZZ sbb secara automatik AA pihak PR akan lantik dia jadi Menteri Penerangan Malaysia..Masa tuh ko tau langit tinggi rendah ZZ…huhu :P

    0

    0
  62. Wan Z says:

    Wah….pasal Abby si stupid ni terus bersuara lanatng…pasal Psy di Penang….low aje suara nya. Dasar munafik….to me Abby can make noise as much as she wants like others…

    0

    0
  63. wawan says:

    Betul cakap ZZ tu, orang nak jadi pendakwah pun ambil masa lama. dia baru berhijrah dah boleh terus jadi ustazah. ustazah instant. lepastu asik nak tweet pasal politik.

    0

    0
  64. mama says:

    sekurang-kurangnya dia bertudung .Sebelum cakap pasal org lain , cermin bini awak dulu :)

    0

    0
    • Anonymous says:

      kalau dah bertudung sepatutnya sopan dan ada tata susilanya bukan macam abby tu mama oii

      0

      0
  65. Anonymous says:

    woi nara pondan..tu ustazah mashitah tu ko xnak komplen..menghalalkan sentuhan laki da wanita bukan muhrim..bebal…mashitah tu lagi femes dr abby kot…ke ko pcy fatwa mashitah tu??? meh aku romen sambil raba2 bini ko…sorie aku xbenafsu ngan bini ko..so halal la kan..bangang

    0

    0
  66. Ustazah ori says:

    Nabila Huda seksi meksi Zed Zaidi tak kata apa pula ??? Owh…dunia akhir zaman…

    0

    0
  67. cilikering says:

    well said Zed Zaidi.

    Abby Abadi, sebagai warga yg berasal dr Sarawak, jgn libatkan isu politik dengan apa yg tengah berlaku di Lahad Datu. Kita ni bkn ‘The Experts’, kite x tau apa yg sebenarnya berlaku berpuluh-puluh (atau beratus-ratus) tahun dahulu, kite x tau apa yg sebenarnya terjadi di antara LD/Malaysia dengan Sulu.

    Jika awak ni bijak pandai dan tahu yg betul atau yg salah, if our Govt is doing the right thing or perhaps the wrong move, if LD is RIGHTFULLY belongs to Malaysia or Sulu, could you please zip your mouth and do only one thing and that is to PRAY? We need countless prayers for the affected ppl, we need to pray so that it will end asap, we need to pray so that there will be no unfortunate deaths. It’s such a waste for you to pinpoint on whose fault or who to blame.

    If you’re not a historian, an army general, or a witness during the agreement signed between Sabah & Sulu, just zip your mouth and keep continue praying.

    just my 2 cents.

    0

    0
    • Anonymous says:

      kau tau x fatwa tu camne??

      0

      0
      • Anonymous says:

        menyampah aku dengan kenyataan penyokong ataupun abby sendiri…aku tak masuk mana-mana parti tapi kalau setakat baru balik mekah then buat ceramah kat tempat aku baru-baru ni…dah isytiharkan diri sendiri MULIA…ingatlah, riak, sombong mu itu akan menerima pembalasan…dan ingin dijelaskan di sini….ko pg tempat aku berceramah politik?? menyampah aku tengok dan dengar…ada faham….u r not qualify lor…

        0

        0
  68. nympah dgn mkckik abby x sedo diri says:

    nyampah aku dgn nenek arbaiyah ini…x abis2 nk kuarkan fatwa sesat dy….poooddddah….ammmmmah….

    0

    0
  69. hati terguris says:

    Aku bkn pe…abby abadi tu pun dulu bknye perfect sgt..baju pun terdedah sane sini..tp ni x
    Bile da berhijrah makin mnjd2 dakwah die mcmlaa be4 ni xpnh wat slh…boleh nak tego tp bkn secare mandadak..n kes die cite kat lahad datu tu mmg xmunasabah….ape kate suro si abby ni turun pdg….tgk care gi die….ckp sume org leh ckp…

    0

    0
  70. Anonymous says:

    dulu abby ni nampak mcm baik orgnya (kononnya) tapi sejak pakai tudung kaler hijau ni terserlah kebodohannya. takyah layan pompuan ni sbb tu norman & zul tinggalkan pompuan ni kut…

    0

    0
  71. aku_cool@yahoo.com says:

    aku x nampak pon yg abby dok kata kat org.. boleh spesifik plak x dia kata kat sapa.. yg aku nampak abby byk menegur kpd pemimpin yg x menjalankan tgungjawab mereka dengan baik… bila plak abby kluarkan fatwa???

    0

    0
  72. mat sentol says:

    apa2 pon we suport abby..sbb apa yg tegur oleh beliau telah menimbulkan sesetengah pihak… kalo org baik.. tentu x terasa..sapa makan cili..dia la rasa pedas.. zed zaidi.. bila nak suruh bini pakai tudung..x takut ke hukum Allah… x akan masuk syurga kalau dibiarkan isterinya tidak menutup aurat..akan dayus lelaki tu… nak tanya.. jadi artis.. agak2 berkat x rezki tu????

    0

    0
  73. CikPipiTembam says:

    hekk elehh abby nie…laki sndiri pn x pndai nk jage ade hati nk mngajar org mcm mne nk jaga negara…ish3…minda letak kt mne ntah…SAYA SOKONG BN!!!! hahahaha

    0

    0
  74. CikPipiTembam says:

    yang bangang itu abby abadi! SAYA SOKONG BN!

    0

    0
  75. CikPipiTembam says:

    Benci3! Nara Jahat!!! Mne komen aq??????????????

    0

    0
  76. Roundtable says:

    Anak Abby sekolah kerajaan ke sekolah pondok ye???dia ambik tak duit RM100 yang diberi tue?sib baik le Memey tolong jaga anak dia…kalau tak sian…fikiran budak-budak tupun dirosakkannya

    0

    0
  77. saya nak hidup berlandaskan syarak says:

    sapa suruh asingkan agama dan politik tu mmg fikir guna otak. korang tak belajar pendidikan islam ke? agama takleh dipisahkan dari segala aspek. mai ak ketuk sikit kepala tu… ZZ ni pandai kata org ustazah jadian. abis ko tu apa?? ko ada berdakwah ke?

    0

    0
  78. si kucing meowmeow says:

    dua kali lima je mangkuks ni .

    0

    0
  79. lala says:

    berjumpa la dengan abby abadi dahulu orangnya macam mana…saya pernah berjumpa dengan abby abadi..apa yang dihujahkan dalam agama memang semuanya ada di dalam Al-Quran..bersangka yang baik-baik sahajala ya…

    0

    0
    • saya lalala... says:

      hujah agama tu baguslaa.. mmg tak bole dinafikan… bab politik ni better dia diam sketla…

      0

      0
  80. Anonymous says:

    Aku sokong lala..

    0

    0
  81. Jangan takut dengan ISLAM says:

    Post yang membakar semangat fitnah dikalangan orang malaysia
    Jangan takut dengan kebenaran islam…
    kalo takut tak ubah macam syaitan dengar azan masuk tandas terkentut-kentut
    kalo dah islam buat cara islam,jangan ambik islam separuh yang lain separuh
    Moga Allah permudahkan kalian dan kita menuju syurga kelak

    0

    0
  82. zed zaidi busuk says:

    Zed zaidi ni mana dia nak ambik tindakan kt artis2 seksi..dia pun 2×5 je,dulu dlm drama sembilu pun dia berpeluk bagai ngan hetty sarlene

    0

    0
  83. Billy Mahat says:

    Zed Zaidi for PRIME MINISTER!!!

    0

    0
  84. Anonymous says:

    WOI ZED!! HOTAK KAU!! ARTIS YANG PAKAI SAMPAI SEPARUH BOGEL X PULAK TERPESONG AKIDAH!! KO NIE MEMANG SPESIS MACAI UMNO!!

    0

    0
  85. jsdgyuegfhakjscbnsjdgf says:

    alaaa zed zaidi ni suka2 lontarkan kata2 mcm tu..ko tu belakon bagus sgt ke,nasib2 je jd presiden seniman tu pun suam2 kuku jek..sebelum kata org,ko cermin diri ko tu dulu..at least dia ada berhijrah walaupun sedikit..tak mcm ko tukaki playboy..puihhh

    0

    0
  86. hhh says:

    alaaa zed zaidi ni suka2 lontarkan kata2 mcm tu..ko tu belakon bagus sgt ke,nasib2 je jd presiden seniman tu pun suam2 kuku jek..sebelum kata org,ko cermin diri ko tu dulu..at least dia ada berhijrah walaupun sedikit..tak mcm ko tukaki playboy..puihhh

    0

    0
  87. Mrs. Sobri says:

    pakai tudung serta dekatkan diri dgn Tuhan, biar la ikhlas. bkn dekatkan diri dengan politik. terus terang I kata, mmg cukup benci artis Malaysia cakap pasal politik. penuhkan dulu ilmu, baru bercakap pasal politik. RIMAS!!!

    0

    0
    • bb says:

      ilmu di dada sampai bila takkan penuh. waktu sakaratulmaut pun kita akan masih belajar. hanya orang ignorant sahaja yang akan buat statement begini.

      0

      0
  88. syu says:

    Xpenah pulak dengar ape yg abby ckp salah!!!

    pasal hukum hudud
    pasal aurat bertudung….

    semua betul cume org nak dengar tak dengar je….

    n pasal ustazah jadian… nak keluarkan nasihat bukan semesti ustazzah sahaja…
    “berkata benarlah biarpun pahit”

    0

    0
  89. aliffputra says:

    politik again.x bosan kadorg nie?

    0

    0
  90. Anonymous says:

    malu bila membaca komen2 org yg mengaku muslim. Bila org mengjak kpd kebaikan hangpa kutuk, bila ceta melayu yg merogol, merempit bagai..berduyun2 pergi p wayang. yg berpakainn sperti telanjang hangpa sanjung..maaf kata, sampaikan lan lah walau sepatah ayat. Saya x nmpk bangsa lain komen psl abby abadi, semuanya org melayu sendiri. Malu lahhh and especially to you Nara. ( u bg anak makan pakai duit menulis gossip nie) apa hukumnya (maaf kalu terkasar ya)

    0

    0
  91. bulabula says:

    nmpak sgt politik zz ni.. brain wash semua ni.. poyo lebih..

    0

    0
  92. ZT says:

    ZZ ko sendiri pun jahil makan duit haram nak nasihat owglen balik mengaji dulu nk kutuk owglen pun atleast owglen berdakwah!!

    0

    0