October 16th, 2019

Siapa yang tidak kenal dengan pasangan selebriti Hairul Azreen dan Hanis Zalikha serta dua orang anak mereka yang comel iaitu Yusuf Iskandar dan Alisa Aisyah. Mereka ini sememangnya mempunyai jumlah pengikut yang ramai di Instagram dan sering menjadi perhatian netiezen.

hairul azreen

Namun, tindakan Hairul yang memadam komen angkasawan pertama negara iaitu Dr. Sheikh Muszaphar mengenai keburukan ‘baby standing’ yang dilakukan terhadap Alisa dimana bayi berusia 5 bulan itu berada dalam posisi berdiri dan kakinya digengam, rata-rata netizen menganggap pelakon lelaki itu bersikap tidak profesional dan tidak terbuka menerima teguran demi kebaikan.

 

 

Tindakan Hairul turut mendapat perhatian Public Health Malaysia yang meminta orang ramai ramai supaya tidak mencontohi perbuatan tersebut. Ia hanya mengundang padah kepada bayi.

Anak bukan sarkas

hairul azreen baby standing

Betapa bahayanya aksi mendirikan bayi di atas tapak tangan, boleh menyebabkan kecederaan serius  termasuk risiko jatuh dengan kecederaan di kepala, patah tulang, tekanan pasar lutut bayi dan tulang kaki bengkok.

anak bukan sarkasTidak salah untuk mempunyai minda terbuka dan menerima teguran daripada mereka yang lebih berpengalaman dan berilmu. Kalau demi kebaikan diri dan keluarga apa salahnya kan? Sebab sebagai seorang selebiriti popular, apa yang dilakukan pasti akan menjadi ikutan peminat. Berikan contoh yang baik dan berfaedah kepada masyarakat.

Sumber Berita : Facebook Public Health Malaysia

October 14th, 2019

Pasangan Hanis Zalikha dan Hairul Azreen sememangnya tak pernah lekang daripada perhatian orang ramai. Bukan sahaja mereka yang terkenal bahkan anak-anak mereka iaitu Yusuf Iskandar dan Alisa Aisyah turut menjadi tumpuan semua.

hairul azreen, hanis zalikha, yusuf iskandar, alisya aisyah

Kalau anda rajin menjengah ke laman Instagram pasangan ini, mereka sering memuat naik entri mengenai anak-anak mereka. Mungkin untuk berkongsi perkembangan anak kesayangan bersama para peminat yang tak henti-henti menyokong mereka.

Terbaru, Hairul telah memuat naik satu video di mana dia telah memegang kaki Alisya dan membiarkan bayi itu berdiri menggunakan kekuatan kakinya sendiri.

 

View this post on Instagram

 

@thealisaaisyah 4 months #SundayisFamilyDay

A post shared by HAIRUL AZREEN IDRIS (@hairulazreen) on

Rata-rata peminat yang melihat aksi itu telah memuji daya tahan Alisya, siap ada yang cakap nak buat aksi yang sama dengan anak-anak mereka.

Walaubagaimanapun, apa yang menarik perhatian netizen ialah angkasawan pertama negara iaitu Dr. Sheikh Muszaphar telah menegur perbuatan itu sebagai tidak elok dilakukan kepada bayi. Ini kerana otot dan tulang bayi yang masih tidak mampu menahan aksi sedemikian dan mungkin akan memberi akibat buruk nanti.

Namun lebih mengejutkan apabila Hairul telah memadam komen berunsur nasihat itu daripada ruangan entri tersebut.

Kebanyakan netizen terus menyelar tindakan pelakon lelaki itu yang seperti tidak boleh ditegur. Mereka juga bengang kerana komen baik daripada Dr. Sheikh Muszaphar itu seharusnya dibiarkan supaya dapat menjadi pengajaran kepada orang lain.

hairul azreen padam komen dr sheikh muszaphar di ruangan komennya mengenai alisya aisyah

hairul azreen padam komen dr sheikh muszaphar di ruangan komennya mengenai alisya aisyah

Seorang individu lain telah menyoal kembali kepada angkasawan tersebut mengenai tegurannya itu dan berjaya mendapat jawapan penuhnya.

dr sheikh muszaphar tegur aksi hairul azreen dan alisya aisyah

Apa salahnya terima teguran daripada orang yang lebih berpengalaman dan berilmu? Untuk kebaikan anak sendiri juga sebenarnya.

Sumber: Twitter

January 29th, 2018

Gara-gara menegur Fathia Latiff berkaitan isu komen bunuh diri terhadap Iqram Dinzly, selebriti Hafiz Hamidun menerima pelbagai komen negatif daripada sesetengah pihak yang menganggap dirinya tidak layak untuk memberikan sebarang nasihat ataupun teguran kerana sejarah rumah tangganya yang gagal bersama Joy Revfa.

Bengang dengan cara sesetengah masyarakat berfikir, Hafiz bagaimanapun memberitahu beliau tidak akan berhenti untuk meluahkan pendapat ataupun sebarang nasihat menerusi akaun media sosialnya.

Apa kaitan antara isu perkahwinan saya yang sudah berlalu, dengan niat baik saya mahu menyuntik kesedaran kepada masyarakat supaya jangan memandang ringan terhadap dorongan membunuh diri?

Teguran itu saya kongsi untuk memberi peringatan, jangan jadikan isu serius terutama bunuh diri sebagai sesuatu yang boleh menjadi gurauan. Banyak lagi perkara lain yang boleh dijadikan bahan lawak.

Ada juga yang menyelar saya kerana menegur rakan artis itu secara terbuka, bukannya melalui mesej peribadi. Gurauan itu dilakukan secara terbuka, jadi saya perlu meluahkan teguran saya juga dengan cara sama supaya mesej itu sampai kepada semua orang.

Tambah Hafiz lagi, setiap perkongsian ataupun maklum balas mengenai sesuatu isu adalah peringatan untuk dirinya juga. Buat Hafiz, setiap orang mempunyai hak untuk menyatakan pendapat mereka asalkan ia dengan tujuan yang baik.

Sumber Berita : BH ONLINE

October 6th, 2017

Saat ini, sebuah siri drama yang diadaptasi dari sebuah novel romantis sedang ditayangkan di Slot Akasia TV3. Drama bersiri adaptasi novel Titian Cinta karya Ridhya Iman menampilkan gandingan baru Zul Ariffin dan Farah Nabilah.


Diarahkan oleh saudara Heykal Hanifah dibawah terbitan Zamriez Golden Pictures. Ia mula ditayangkan sejak 12 September lepas, setiap Isnin hingga Khamis pukul 7 malam di TV3.

Dalam drama tersebut, terdapat satu adegan seorang doktor wanita memberi penerangan kepada watak Umayr Haris yang dilakonkan oleh Zul Ariffin mengenai keadaan isterinya:

Keseluruhan artikel dengan membaca entri ini sepenuhnya.

Kamarul menulis:

DOKTOR MELALUT

Siapa yang tulis skrip ni? Melalut sangat skripnya. Jangan kata Zul Ariffin, doktor pun tak faham apa doktor(pelakon) ni cakap. Kalau kau tak faham betapa tak masuk akalnya apa yang doktor tu cakap, meh aku beri pencerahan.

“…beberapa siri pembedahan pelvic dan juga ovary surgical removal. “
Pelvic = pinggul
Ovary surgical removal = pembedahan buang ovari(organ penghasilan telur).

“Jadi, daripada pembedahan itu dia mengalami keretakan tulang dan pendarahan dalaman yang sangat serius.”
Aku tak pasti pembedahan apa dia buat sampai retak tulang. Dia bedah guna backhoe ke apa? Tulang pelvis adalah tulang yang sangat kukuh. Jarang ia patah kecuali kemalangan jalanraya teruk, dihempap batu, atau jatuh lebih tinggi 1 tingkat.

“Jadi, kami terpaksa buang rahim kiri dia.”
Rahim manusia ada satu. Celah mana datang belah kiri? Ovari yang ada dua. Kanan dan kiri.

“Kami cadangkan kita lakukan pembedahan laparoscopic, iaitu pembedahan untuk memotong abnominal condition yang terbentuk, cuma…”
Definisi salah. Pembedahan laparoskopik sebenarnya bermaksud pembedahan menggunakan skop kamera dan peralatan yang dimasukkan ke kaviti badan melalui lubang kecil yang ditebuk oleh doktor bedah. Jadi tak perlu belah besar-besar.
Tadi dia kata, komplikasi yang dihadapi adalah keretakan tulang dan pendarahan, tapi dia nak potong abnominal yang terbentuk pula. Mana datang pula abnominal tu?
Abnominal tu aku pun tak tahu apa maksudnya. Mungkin dia nak sebut abdominal atau abnormal kot.
Abdominal = sesuatu berkenaan abdomen(perut).
Abnormal = tidak normal.
Ayat ni tak masuk akal langsung. Memang caca marba.

“cuma, keadaan ini akan menjejaskan peluang isteri encik untuk hamil.”
Tadi doktor dah kata dah buang ovari, dah buang rahim. Maka, bukan sahaja menjejaskan, malah isteri lelaki tu ada peluang hamil. Bayi nak membesar dalam apa jika tiada rahim.

Selalunya, aku jarang nak ulas hal-hal skrip drama ni. Jika silap sedikit, boleh tutup mata. Namun, skrip yang ini, tak ada sepotong ayat pun yang logik dan masuk akal. Teruk sangat.

Mohon penulis skrip, pengarah dan produser drama untuk semak skrip dengan doktor dahulu sebelum buat penggambaran.

Tak susah.

PM je FB Medical Mythbusters Malaysia atau Medtweetmy. Kami akan beri khidmat nasihat agar drama anda tepat dari segi amalan perubatan.

Dr. Kamarul Ariffin Nor Sadan
-Medical Mythbusters Malaysia
-Medtweetmy

Memang kelakar juga penerangan doktor tersebut, walau untuk penulis yang tiada latar belakang dalam bidang perubatan, hanya belajar biologi semasa di sekolah sahaja.

Krew penerbitan drama Titian Cinta bagaimanapun mempunyai alasan tersendiri berkenaan perkata tersebut. Nantikan penjelasan mereka selepas ini.- beautifulnara.com