May 22nd, 2020

Lumrah apabila memulakan perniagaan, tak semestinya orang di sekeliling akan bertepuk tangan dan bangga dengan pencapaian tersebut. Mungkin juga akan ada yang cuba menabur pasir dalam periuk nasi kerana hasad dengki.

Begitu juga yang dialami oleh Datuk Rosyam Nor apabila ada khabar angin berterbangan di serata media sosial yang mengatakan bahawa pelanggan yang mengunjungi pasar raya ‘ST Rosyam Mart’ cawangan Setiawangsa telah disahkan positif COVID-19.

 

 

View this post on Instagram

 

. Bulan ramadhan ni. Kenapa buat Fitnah… @strosyammart

A post shared by Rosyam Nor (@iamrosyam) on

Daripada tangkapan skrin yang tersebar itu, individu tersebut menyatakan bahawa kawan adiknya disahkan positif virus itu selepas membeli barangan di pasar raya milik pelakon popular tersebut.

“Ini kan bulan Ramadan, kenapa nak buat fitnah macam ni. Kenapa nak aibkan orang?”

Bagi melegakan kerisauan pelanggan setia di pasar raya tersebut, Rosyam Nor menafikan dakwaan tidak berasas itu. Tegasnya, sekiranya benar ada pengunjung yang positif COVID-19, sudah pasti pihak kesihatan telah menutup pintu kedainya.

st rosyam mart dituduh dikunjungi pesakit positif covid-19

Rosyam Nor berterusan mempersoalkan tujuan sebenar individu yang menyebarkan fitnah tersebut.

“Saya tak faham orang yang fitnah ni. Apa yang kau dapat sebenarnya?”

Mengakhiri video tersebut, pelakon lelaki itu meminta pelaku tersebut supaya beringat memandangkan kita sudah pun berada di penghujung Ramadan.

Macam mana boleh sebarkan fitnah tanpa rasa bersalah langsung?

Advertisement
May 22nd, 2020

Walaupun kerajaan telah mengeluarkan arahan bahawa rakyat Malaysia dihalang daripada pulang ke kampung halaman masing-masing dengan alasan untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri tetapi masih ramai lagi yang berdegil.

Pun begitu, pelakon Datuk Rosyam Nor menunjukkan teladan yang baik dengan membuat keputusan untuk tidak balik beraya di kampung meskipun hanya mempunyai jarak 10 minit daripada rumahnya. Bahkan ahli keluarganya yang lain juga bersetuju untuk tidak pulang ke Kampung Melayu Subang untuk tahun ini.

 

View this post on Instagram

 

“VIDEO CALL AJE” ya MAK ?? Tapi Mak aku tunjuk ? Sebab #sayangmak Menyahut arahan Kerajaan dan KKM. Walaupun rumah mak aku dekat Kg Melayu Subang aje. 10 minit dari rumah aku. Tapi sebab mak dah umur 80 tahun,kami sekeluarga dan keluarga adik beradik yang semua ya tinggal di KL mengambil keputusan tidak balik kampung beraya tahun ni. Sebab Gantung Banner kerana takut kami tak balik orang lain pulak datang. Sebab kalau raya rumah mak aku jadi tumpuan beratus anak cucu,anak cucu saudara. Sebab dalam keluarga mak aku dia saja yang masih hidup. Jadi anak cucu semua akan datang bertandang. Maafkan kami sekeluarga. Untuk kebaikan bersama InshaAllah ada umur tahun depan kita RayaSakan okey

A post shared by Rosyam Nor (@iamrosyam) on

Hal ini kerana ibu mereka yang sudah berusia 80 tahun lebih mudah terdedah dengan bahaya penyakit, jadinya pendekatan drastik ini telah diambil. Serius dengan hal tersebut sehinggakan keluarga mereka telah memasang banner bagi menghalang pengunjung daripada mengerumuni rumah tersebut.

Bukan sahaja jiran tetangga malahan Rosyam Nor juga meminta saudara jauh agar tidak menziarahi ibunya walaupun hanya beliau seorang yang tinggal dalam keluarganya.

Bukan tidak mahu beramah mesra ketika hari bermakna tersebut, tetapi seruan kerajaan dan kesihatan semua orang lebih patut diutamakan dalam kita melawan pandemik kini.

rosyam nor

Entri yang dimuat naik oleh Rosyam Nor itu ternyata menerima sokongan padu daripada netizen dek tindakan lelaki itu yang mementingkan keselamatan ibunya. Bahkan ramai juga yang bercadang untuk meneladani tindakan pelakon tersebut.

Hari Raya Aidilfitri memang seronok tetapi kesihatan masing-masing lebih penting.

Advertisement
May 21st, 2020

Semakin hari semakin rancak diperkatakan berkenaan industri hiburan tempatan apabila pelakon veteran, Zul Yahya yang sebelum ini tampil menyeru penggiat seni khususnya pekerja di belakang tabir untuk meninggalkan kerjaya tersebut.

Malah perkara itu juga semakin marak apabila Zul seakan mendakwa karier berkenaan tidak diberkati oleh Allah SWT.

Namun hal itu bagaimanapun menimbulkan reaksi kurang senang segelintir pihak yang mendakwa Zul hanya seorang yang perasan bagus.

Zul membuat beberapa perkongsian di Instagramnya malah entri tersebut seolah mencerminkan perasaannya yang terkilan apabila masih ramai yang mahu menegakkan perkara batil.

View this post on Instagram

Pilihan ditangan kita tiada sapa2 boleh memaksa

A post shared by Zul Yahya (@zulyahya70) on

“Pilihan di tangan kita, tiada sapa2 boleh memaksa.”

Menjengah ke ruangan komen, perkongsian itu turut pelakon Shamsul Ghaughau dan Azza Elite. Malah pengikutnya turut memberi kata-kata semangat dan dorangan kepada Zul agar dirinya tetap bersabar dan kuat untuk menempuh dugaan ini.

Terdahulu, kecoh apabila pelakon Datuk Rosyam Nor menempelak kenyataan Zul yang menyeru penggiat seni untuk meninggalkan kerjaya tersebut kerana tersimpang dari jalan Allah SWT.

Advertisement
January 7th, 2019

Viral beberapa hari lalu apabila ada pihak mendakwa pemilik Sri Ternak Group hanya mempergunakan nama Datuk Rosyam Noor sebagai duta untuk menarik pelanggan ke pasaraya ST Rosyam Mart. Isu tersebut mendapat pelbagai respon daripada netizen dan pada masa yang sama Rosyam dilempar dengan bermacam tuduhan.

Menjawab segala persoalan, Rosyam menerusi satu sidang media khas tampil menjelaskan beliau bukanlah ‘barua’ Cina seperti yang digelarkan ramai dan sebenarnya memiliki 10 peratus saham dalam syarikat ST Rosyam Mart.

Saya tidak pernah cakap ST Rosyam Mart adalah milik saya 100 peratus, tetapi orang tuduh saya jadi ‘barua’ Cina. Malah, maklumat Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) turut ditularkan sehingga saham saya juga dipertikaikan. Saya bukan duta ST Rosyam Mart seperti yang didakwa, tetapi pemilik bersama kerana turut memegang saham 10 peratus.

Saya juga tidak ada kaitan dengan pengurusan Sri Ternak Group (STG). Saya hanya bekerjasama dengan Pengarah Sri Ternak iaitu Datuk Raymond Ho yang turut memegang saham 89 peratus manakala adiknya, Alan Ho pula memiliki satu peratus dalam ST Rosyam Mart.

Di Facebook saya, ada individu yang cakap saya ‘barua’ Cina. Perkara itu bukan hanya membuatkan saya sedih, tetapi keluarga juga terasa sama.

Rosyam juga sudah membuat laporan di Balai Polis Jalan Tun Razak mengenai tuduhan individu mengatakan dirinya sebagai ‘barua’ Cina dan kononnya Ah Chai adalah pemilik sebenar ST Rosyam Mart.

Sumber Berita : Harian Metro

Advertisement