Written by Bella | March 22nd, 2018

Nur Sajat, satu nama yang pastinya semua rakyat Malaysia tahu dan memang cukup popular kerana pelbagai kontroversi dan juga gelagat beliau di media sosial. Pendek kata, apa yang Sajat lakukan pasti mendapat perhatian ramai.

Sejak kebelakangan ini, Sajat menerusi akaun Instagramnya agak kerap berkongsi video beliau sedang mengira duit hasil jualan produknya.

Mungkin agak “menyampah” dan bimbang tindakan Sajat itu boleh mengundang bahaya. Ada segelintir netizen menegur perbuatannya itu dan turut mengecam beliau sengaja tayang duit kerana riak.

Sebelum ini sudah pelbagai insiden yang berlaku sehingga ada orang ditembak dan cedera gara-gara menayang video mereka mempunyai duit yang banyak. Meskipun untuk tujuan motivasi kepada orang lain, harapnya Sajat lebih berhati-hati apabila berkongsi sesuatu dengan umum.

Written by Bella | December 29th, 2017

Apa sahaja yang dilakukan oleh jutawan kosmetik, Datuk Seri Aliff Syukri pasti akan mendapat perhatian ramai. Aliff memang seorang yang suka berkongsi pelbagai perkara tentang kehidupan serta aktiviti sehariannya di media sosial.

Beberapa hari lalu, beliau ada memuat naik foto sepasang selipar jenama mewah Louis Vuitton yang digunakan beliau untuk pergi ke pasar malam. Foto tersebut  dikecam oleh netizen yang mendakwa Aliff masih lagi ingin terlalu riak dan menunjuk segala kemewahan yang beliau ada.

Mungkin sudah tidak dapat menahan rasa sakit hati kerana sering dikritik, Aliff meluahkan rasa kecewanya di Instagram terhadap netizen serta individu yang membuat parodi selipar tersebut yang seakan mempersendakan dirinya.

View this post on Instagram

awak rasa lucu kee..ada nmpak saya happy??😡😡 mcm gila je budak wecat ni.. . . utk pengatahuan anda ramai je org update ootd,makan dimana,naik kete apa, shopping,lokasi berada,d mana dan setiap kawasan dan apa yg dia buat.. tapi tak pun dikecam hebat mcm saya..mcm saya ni manusia paling jahat?? habis tu korang nak sy berlakon setiap masa dlm keadaan merana ,susah dan terseksa ke..anda tahu tak betapa susahye saya ketika awal saya berniaga bukan saya makan rasuah atau main no ekor sampai sy jadi mcm ni… . . . korang hnya nampak sy sekrang😓😓..sy pakai smua ni x minta duit org pun….kalau sy pakai baju buruk korang ckp poyo,kalau makan ditepi jalan korang cakap mcm tak mampu makan dikedai makan.. kalau makan di hotel korang kata riak?? kalau pakai selipar gi masjid korang cakap kenapa pakai kasut buruk gi masjid.. so korang nak apa? nak saya ikut life mcm korang ke?? korang pun bukan betul sgt pun..

A post shared by Ohabangkosmetik (@aliffsyukriterlajaklaris) on

Bersabarlah, kita tidak boleh puaskan hati semua orang dan berpura-pura semata-mata kerana ingin mengikut kehendak mereka. Apa yang penting bahagiakan diri sendiri sahaja. Kalau tidak mahu sakit hati, mungkin Aliff hanya kongsikan perkara yang sesuai di media sosial.

Written by serenity | January 27th, 2016

Produk keluaran Rozita Che Wan atau Che Ta mendapat sambutan hangat dari pengguna media sosial. Khabarnya hanya dengan berniaga Che Ta mampu meraih pendapatan berjumlah RM 200,000 sebulan.

Kejayaan Che Ta ini membolehkan Che Ta membelikan hadiah-hadian mewah buat dua orang anak lelakinya iaitu Ammar Effendy dan Aniq Ezzra.
 photo 12523599_168294120204740_1432849761_n.jpg
Baru-baru ini kapsyen yang ditulis oeh Ammar di Instagram mengenai membeli-belah di London telah menjadi viral kerana Netizen menganggap Ammar menunjuk-nunjuk.

Ammar menulis dalam bahasa Inggeris. ‘siapa saja yang mengatakan wang tidak boleh membeli kebahagiaan sebenarnya tidak tahu di mana hendak membeli-belah’. Ramai mengecam Ammar dan menyifatkan remaja itu seorang yang ‘poyo’ dengan menunjuk-nunjuk kekayaan di media sosial.
 photo 12552440_1667797586833875_1152256782_n.jpgMelalui Utusan Online, Che Ta tetap mempertahankan anak-anaknya dari ‘serangan’ Netizen.

Duit  saya, biarlah anak-anak saya rasa bahagian mereka. Awak nak dengki kenapa?

Sejak menceburkan diri dalam lapangan ini, memang niat saya untuk kumpul duit atau harta banyak-banyak demi masa depan yang lebih terjamin. Jadi, semestinya saya perlu berusaha, kerja rajin-rajin, barulah dapat penuhi keinginan saya itu.

Dan pada tahap ini apabila semua itu dah dicapai, sudah pasti mereka sebagai anak-anak saya ada bahagian yang boleh mereka rasai, nikmati. Takkanlah saya nak bolot untuk diri sendiri.


 photo 12383566_576456179184860_798374258_n.jpg

Tambah Che Ta lagi, mereka bukan menunjuk-nunjuk kemewahan yang dikecapi, cuma menjadi remaja sama seperti rakan sebaya mereka memuat naik aktiviti yang sedang dilakukan ke laman sosial.

Yang penting mereka tidak hipokrit. Mereka menunjukkan aktiviti yang sedang dilakukan untuk dikongsi di laman Instagram. Budak-budak lain pun sama seperti mereka, akan memuat naik apa sahaja yang ingin dikongsi. Riak atau tidak, bukan kerja manusia untuk menghukum kami.

Che Ta juga menambah dia hanya membelikan hadiah mewah kepada anak-anaknya sekiranya mereka mempunyai pencapaian yang membanggakan sebagai ganjaran untuk terus mencapai kajayaan dalam pelajaran.

Saya percaya, ibu bapa lain pun buat cara yang sama. Jadi, tidak timbul sebarang isu saya terlalu memanjakan mereka.

Sebenarnya kapsyen yang dimuat naik oleh Ammar ialah salah satu dialog yang dituturkan oleh watak Blair Waldorf dalam rancangan televisyen Hollywood ‘Gossip Girl’. Mungkin juga dia hanya ingin berkongsi aktiviti dengan pengikutnya di Instagram seperti kata Che Ta. Ramai muda-mudi masa kini melakukan perkara yang sama.

Che Ta turut memberitahu bahawa anak-anaknya itu membantu menguruskan perniagaan baju-baju terpakai Che Ta di akaun Instagram Preloved by RCW. Ammar dan Aniq ialah anak dari perkahwinan pertama Che Ta yang juga mempunyai anak perempuan, Aisyaah Dhia Rana dari perkahwinan terbaru dengan Zain Saidin.