December 7th, 2019

Produk terbaru pelakon Neelofa iaitu susu pisang ‘Nilofa’ mula mendapat perhatian media sosial kerana telah membuat dakwaan melampau mengenai kebaikannya daripada sudut kesihatan.

susu pisang nilofa

Susulan daripada hal itu, Neelofa telah tampil sendiri dan menjelaskan bahawa tiada tindakan diambil KKM atas isu tersebut.

Mereka datang kilang untuk menyiasat dan teliti segala-galanya. Mereka tak boleh ambil apa-apa tindakan sebabnya pada kotak atau label produk kami tak ada membuat dakwaan apa-apa tentang kesihatan atau khasiat yang boleh merawat obesiti dan sebagainya.

Katanya lagi, pihaknya sendiri perlu memperkemaskan lagi produk tersebut daripada aspek pembungkusan dan menjadikannya susu berperisa pisang.

Episod kritikan susu pisang itu bermula apabila risalah produk yang tular di seluruh pelosok media sosial.

susu pisang nilofa

Jelasnya selepas melakukan sisatan, risalah itu diedarkan pada sidang media oleh agensi promosi yang dilantik baru-baru ini rupanya tidak mendapat maklum balas ibu pejabat terlebih dahulu.

Sudah tentu, jika saya tahu mengenai risalah ini, saya akan pastikan ia tak diedarkan.

Fokus saya (untuk produk) bukan untuk membantu atau merawat. Kami memberi tumpuan pada produk gaya hidup.

Usahawan wanita itu juga berjanji akan memastikan segala kenyataan berkenaan produk akan diperketat selepas ini.

Sumber: MalaysiaKini

September 24th, 2018

Apabila membeli telur, ramai yang mungkin terlepas pandang aspek-aspek atau ciri-ciri yang perlu diambil kira. Kalau pergi supermarket, dari jauh semua telur nampak segar belaka. Tetapi yang paling mengecewakan, apabila kita balik ke rumah, dapat telur busuk atau retak. Memang fail.

5a963ead82188-telur-ayam_665_374

You are not alone! Chewah, speaking pula. Secara jujurnya, kami pun selalu kena, maklumlah kami bukan pakar sangat mengenai telur ni.

Keknis kini pun dah kembali dengan tips baru beliau mengenai keselamatan makanan. Tempoh hari, keknis dah bagi tips menjamu selera di luar rumah .Ha, kali ini beliau bagi tips mengenai telur pula.

 

View this post on Instagram

 

Hai kami nak sarapan telur setengah masak! Just a question, how do you store your eggs? Pastu nak basuh ke tak? Kalau basuh, nak basuh bila? . Okay tip beli telur, belilah telur yang bersih dan tidak retak. Basuh telur bila hendak dimasak sahaja, ini kerana membasuh telur awal akan mengakibatkan protective layer pada telur hilang, dan telur akan cepat rosak. . Geli ke kalau tak basuh telur? Apa kata telur yang belum dibasuh disimpan dalam bekas yang bertutup sebelum disimpan dalam peti sejuk bagi mengelakkan kotoran pada telur terkena pada makanan. Pesanan prihatin ini dibawakan oleh BKKM ?? #jommakanselamat #BKKMnakpesan

A post shared by Hanis Zalikha (@haniszalikha) on

Fuh, baru kami tahu kalau nak makan telur, baru kita basuh. Rupa-rupanya ada “protective layer” yang memastikan telur sentiasa segar dan tidak mudah rosak. Jadi anda hanya perlu cuci telur yang ingin dimasak sahaja. Baru la telur tahan lama.

Egg_Wholesaler

Kalau beli telur dalam pek 10 biji, jangan buang pula kotak dia tu. Kalau anda tidak mempunyai ruang storan untuk telur, anda masih boleh simpan di dalam kotak yang disediakan. Jangan lupa tengok tarikh luput juga!

032700-1-2

telur

PS: Kami belanja tips di atas (kredit : Indolah.com) kepada mereka yang ingin memasak telur softboil, hardboil dan lain-lain.

Pesanan ini dibawa khas oleh BKKM #jommakanselamat #BKKMnakpesan

July 31st, 2017

Pertussis/whooping cough atau dalam bahasa Melayunya, batuk kokol adalah salah satu penyakit amat menyeksakan. Batuk ini kalau kena, bukan main-main. Batuk tak berhenti-henti sampai tak sempat ambil nafas. Baru-baru ini Abang Nara ada tertengok satu video di Facebook di mana seorang bayi batuk tidak berhenti-henti sampai biru lidah akibat penyakit ini.

Sedih kan tengok? Rasa sebak dada Abang Nara melihat keadaan bayi ini. Lagi sebak sebab penyakit batuk kokol ini kalau dapat suntikan vaksin memang boleh dicegah dengan suntikan vaksin. Kalau dulu memang dah lama tak ada batuk kokol ini, namun kewujudan golongan ibu bapa yang anti-vaksin menyebabkan ia hadir kembali.

Picture1

Cubalah bayangkan sekiranya anak anda terkena penyakit Pertussis ini. Batuk tak henti-henti. Takkan tak sedih melihat nasib anak anda? Masih belum terlewat untuk anda membuat perkara yang betul demi anak anda. Lengkapkan imunisasi anak anda hari ini juga. #LengkapkanImunisasi #JanganLupaCucuk. Sumber Facebook Taufiq Razif.

June 8th, 2017

Bulan Ramadhan tiba lagi. Salah satu perkara yang membuatkan Abang Nara excited berpuasa ialah aktiviti membeli juadah berbuka di bazar Ramadhan.

bazar

seronok pergi bazar Ramadhan sebab suasananya yang meriah dan pelbagai pilihan makanan yang disediakan

Abang Nara percaya anda juga dah tak sabar nak membeli ayam percik, kuih-muih, kambing panggang, air sirap bandung dan macam-macam lagi sepanjang bulan Ramadhan ini di bazar Ramadhan. Apa-apa pun, jangan lupa amalkan beberapa tips mudah dari Kementerian Kesihatan Malaysia ketika mahu membeli makanan di bazar Ramadhan.
bazar

1. Perhati

Sebelum memilih untuk ke gerai tertentu, pastikan gerai tersebut jauh dari longkang dan juga tong sampah. Perhatikan juga kebersihan sekitar gerai itu dan tiada hurungan lalat. Jangan lupa ushar sama ada si peniaga memakai apron, penutup kepala, tidak meludah, bersin atau batuk ke arah makanan, tidak menyentuh makanan dengan tangan dan juga tidak merokok.

2. Pilih

Pastikan anda memilih makanan yang ditutup dengan sempurna dan tidak terdedah. Kalau boleh, makanan tersebut hendaklah yang baru dimasak atau masih panas. Lebih bagus sekiranya anda memilih gerai yang peniaganya mempunyai kuku pendek dan bersih. Markah bonus sekiranya si peniaga tidak memakai sebarang aksesori.

bazar

3. Lihat, hidu & rasa

Jangan lupa untuk lihat dan pilih makanan . kalau dah Nampak berbuih atau di hurungi lalat batalkan sahaja pembelian tersebut. Sebaik sahaja azan Maghrib berkumandang, jangan terus makan makanan yang anda beli di bazar Ramadhan tadi. Pastikan anda merasa makanan sedikit terlebih dahulu. Cuba cari jika ada rasa “pelik” sebelum menelannya. Kalau ada rasa yang anda kurang senangi seperti masam atau basi, terus buang makanan tersebut. Jangan ambil risiko kerana kemungkinan besar ia boleh menyebabkan keracunan makanan.

bazar

4. Di rumah

Sekali lagi di rumah sebelum berbuka dan bersahur, pastikan anda mengamalkan prinsip “lihat, hidu dan rasa” makanan terlebih dahulu. Lagi satu pastikan lebihan makanan berbuka disimpan di dalam peti sejuk dengan kadar segera. Jangan tunggu sampai habis terawih baru nak simpan. Kalau boleh, jangan simpan makanan lebih dari 3 hari di dalam peti ais.

5. Sahur

Abang Nara biasanya akan bersahur dengan lebihan juadah ketika berbuka. Selalunya wife Abang Nara akan panaskan makanan tersebut. Perlu diingatkan, lauk sahur kita perlu dipanaskan dengan sempurna sebelum dimakan. Jangan pendekkan proses pemanasan kerana anda terlewat bangun . Sila bersabar untuk mengelakkan perut anda meragam sepanjang hari.

Mudahkan 5 tips kesihatan dari Kementerian Kesihatan Malaysia bersempena kehadiran Ramadhan kali ini? Insya Allah sama-sama kita amalkan untuk mengelakkan keracunan makanan. Namun kalau perut anda sakit, cirit-birit berterusan, muntah tanpa sebab serta rasa loya melanda, silalah ke klinik berhampiran untuk mendapatkan rawatan. Jangan lupa layari Facebook Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan, Kementerian Kesihatan Malaysia untuk lebih banyak tips keselamatan makanan sempena Ramadhan ini. Selamat berpuasa!!!