January 19th, 2015

Kan Abang Nara dah cakap. Orang yang mempertikaikan kemenangan lagu Apa Khabar ciptaan Joe Flizzow dan Sonaone (termasuklah Abang Nara) pastinya tidak mengerti kehebatan dan kemantapan lagu tersebut. Selepas mendengar penjelasan daripada Datuk Mokhzani Ismail yang merupakan salah seorang juri AJL29, barulah Abang Nara memahami mengapa lagu ini dinobatkan sebagai juara. Tak dinafikan Apa Khabar ada ciri pasaran lagu antarabangsa seperti lagu-lagu rap nyanyian antarabangsa terutamanya dari Amerika Syarikat.

juara ajl29Abang Nara memang jenis tak suka lagu-lagu rap antarabangsa sebab bingit telinga dan tak faham apa yang cuba disampaikan. Mungkin sebab itu lagu Apa Khabar tak masuk dengan jiwa Abang Nara. Lirik lagu Apa Khabar memang boleh tahan terutama bab makan mee segera. Terasa keperitan ketika Joe Flizzow dan Malique mula-mula menyanyi dalam kumpulan Too Phat. Cuma genre lagu rap memang bukan pilihan Abang Nara. Berikut ialah penerangan Datuk Mokhzani Ismail:-

Pemilihan lagu Apa Khabar sebagai juara amat tepat kerana ia mempunyai ciri-ciri bertaraf antarabangsa selain condong kepada bentuk lagu aliran terkini yang cukup kreatif daripada segi melodi yang bersahaja.

Malah tag line lagu ini yang senang kita ingat iaitu aku tanya apa khabar. Keseluruhan melodinya juga mesra. Kalau dikupas liriknya satu persatu dapat dilihat dengan lebih jelas maksud yang Joe Flizzow rapkan.

Ia bukan sekadar rap biasa yang tidak ketahuan biji butir tapi ia punya isi dan kekuatan . Lagu ini melarikan terus aliran lagu ala-ala percintaan dan bentuk yang stereotype. Bagi saya, mereka telah melonjakkan satu dimensi muzik baru dalam arena industri muzik Malaysia. Yang mampu diletakkan di arena muzik global

juara ajl29

Apa pun, keputusan juri adalah muktamad. Pastinya juri lebih tahu apa yang mereka hakimi. Biasalah rasa tak puas hati memang ada di mana-mana pertandingan. Sekali sekala bersuara apa salahnya kan? Kita pun ada pendapat kita juga. Hehehe. Sekali lagi tahniah kepada Joe Flizzow dan Sonaone. Semoga kemenangan ini akan membuka mata para peminat tentang dunia rap tanah air. Sumber Berita Harian.

January 19th, 2015

Antara perkara yang paling hangat diperkatakan di AJL29 semalam ialteh ah kehebatan produk Qu Puteh yang selang beberapa minit pasti akan muncul sebagai selingan. Dengan tagline yang catchy beserta gaya gerak tangan yang menarik, Abang Nara dapat rasakan endorsement Qu Puteh memang berjaya. Rasanya satu Malaysia dah tahu tentang produk ini. Walaupun agak ‘hardsell, tapi kita selaku penonton redha je lah. Datuk Vida yang keluar duit juta-juta. Mestilah nak dapat pulangan yang setimpal.

gambar red carpet ajl29

Salah satu perkara yang boleh diperbaiki lagi ialah gandingan pengacara untuk AJL29. Tak tahu kenapa tetapi malam semalam AG dan Scha agak tiada ‘chemistry’. Mungkin kerana terlalu banyak perlu menyebut tagline Qu Puteh sampai hilang apa yang dicakapkan. Lain-lain semua dah mantap dah. Mungkin tahu depan boleh cuba gandingan baru pulak.

gambar red carpet ajl29

Apa pun, jom layan gambar selebriti-selebriti tanah air di gambar merah AJL29 dengan membaca artikel ini sepenuhnya. Tahniah sekali lagi diucapkan kepada semua pemenang. Kredit gambar Tonton dan RotiKaya.

P.S: Perodua Myvi atau Proton Iriz?

gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29
gambar red carpet ajl29

January 16th, 2015

Setelah bertapa di dalam gua selama 3 hari 2 malam, kali ini Abang Nara dengan yakinnya ingin membuat ramalan keputusan Anugerah Juara Lagu yang ke 29 (AJL29). Pertandingan lagu yang berprestij ini bakal berlangsung pada 18 Januari ini (Ahad) dan akan disiarkan secara langsung di TV3 tepat jam 9 malam. Pasti ramai yang berdebar-debar, lebih-lebih jika ada adalah salah seorang daripada 12 finalis malam tersebut.

keputusan AJL29

Mari kita lihat terlebih dahulu senarai 12 lagu yang akan bertanding pada 18 Januari ini:-

1. Joe Flizzow dan Sonaone – Apa Khabar
2. Hazama – Malaikat
3. Yuna – Lelaki (dinyanyikan oleh Najwa Mahiaddin)
4. Alyah – Sesal Separuh Nyawa
5. Bunkface dan Amy Search – Rentak Laguku
6. Hafiz – Matahari
7. Dato Hattan dan Waris – Gadis Jolobu
8. Indah Ruhaila – Percayalah
9. Stacy – Gilalah
10. Mojo – Romancinta
11. Dayang Nurfaizah – Di Pintu Syurga
12. Shila Amzah – Masih Aku Cinta

Dan ini adalah ramalan daripada Abang Nara.

Juara: Bunkface dan Amy Search – Rentak Laguku
Naib Juara: Alyah, Sesal Separuh Nyawa
Tempat Ketiga: Malaikat, Hazama
Vokal Terbaik: Dayang Nurfaizah
Persembahan Terbaik: Alyah, Sesal Separuh Nyawa

ajl29

Amacam tekaan Abang Nara? Nampak macam betul kan? Hehehe. Jangan percaya sangat sebab tahun lepas Abang Nara teka satu pun tak kena. Malu je. Mungkin tahun ini nasib Abang Nara akan berubah. Apa pula ramalan anda? Agak-agak siapa yang akan jadi juara AJL29? Kongsikan di ruangan komen.