January 3rd, 2018

Persaingan dalam perniagaan ialah sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Ia ialah adat berniaga tetapi jika tidak sukakan persaingan, janganlah bersikap kurang ajar. Lebih menyedihkan, ia dilakukan oleh individu sebangsa dan seagama.
Melalui akaun Instagramnya, pelakon Zarina Zainuddin telah ditengking dan dihalau ketika berniaga pulut dan rendang di Dataran Lumut, Perak oleh seorang peniaga lain yang tidak senang dengan kehadirannya untuk berniaga di situ:

Assalamualaikum

Semalam saya berniaga pulut di Dataran Lumut kena halau dgn orang orang yang sama meniaga disana..bising bising dia cakap tapak tu dah disewa untuk semua peniaga sana.

Saya baru sampai di sana dan tak tahu nak ke mana jadi saya pun duduk sebentar dgn Azil ditepi bucu. Ada tempat duduk di situ. Sementara tengok handphone saya, customer saya dah sampai, nak tahu Kak Ina kat mana.

Sebab tak ada parking saya turun dulu suruh adik saya parking kereta.

Tetiba datang seorang peniaga buah buahan suami isteri marah marah kat saya, suruh angkat pulut saya di situ.

Bagi lah salam bang, tiba-tiba menjerit, saya dahlah dengan Azil tak tentu arah jadinya. Kita ini orang Melayu jangan berdengki sama sendiri.

Awak jual buah, saya jual pulut, jauh tu baru jer ingat nak beli buah rambutan yang awak jual tu kawan saya @umieaida9 suka rambutan.

Awak nak marah pun jangan tengking-tengking orang. Customer saya tengah nak beli pun dia halau. Last-last saya dapat satu parking kereta, isterinya datang beli pulut saya pastu tanya saya lagi lepas ni nak ke mana jual pulut?

Kakak tu pun suggest tempat untuk saya jual pulut saya takpe lah saya sedekahkan semua pulut itu pada orang-orang yang ada, hari dah malam .

Saya datang nak beli ikan bilis mata biru di Lumut, nak buat menu baru sambal ikan bilis dengan petai dan pulut kuning. Kalau berdengki macam ni sampai bila pun kita tak boleh maju. Melayu le tu yea..orang Melayu.

Saya dapat pahala bagi orang makan semalam .. Allhamdulillah

Duit boleh cari bang atitude tak boleh beli ..ia lahir dari jiwa yang tulus..walau kadang -kadang ada orang mengata kita kat belakang ..Rezeki Allah bagi

Semoga abang tu dapat membersihkan hatinya .. Arini saya berpuasa semperna hari terakhir tahun ini ..puasa ganti daa..hihihi..

Walaupun tidak menjana keuntungan dan mungkin telah mengalami kerugian, sekurang-kurangnya Zarina telah mendapat pahala menyedekahkan makanan kepada orang ramai.

Betul juga, berniaga pun lain-lain produk, kenapa mesti berdengki dengan orang lain? Masalah orang tidak senang kita berniaga di tempat tertentu ini memang telah lama berlaku dalam masyarakat kita. Kalaupun Zarina tidak sepatutnya berniaga di situ, peniaga tersebut sekurang-kurangnya boleh menegur dengan baik, bukan? Apa pendapat anda? – beautifulnara.com

March 31st, 2016

Sebagai seorang penghibur yang sudah berkecimpung dalam industri hiburan lebih 20 tahun lamanya, sememangnya Datuk Siti Nurhaliza mengenakan pelbagai pakaian untuk persembahan atau sesi fotografi.

Kini, penyanyi itu telah membuka satu akaun Instagram untuk menjual pakaian-pakaian lama yang direka oleh pereka fesyen yang bekerja dengannya, antaranya Bernard Chandran, pada harga serendah RM 100.

Katanya kepada mStar Online:

Saya sifatkan ini adalah jualan, bukan lelongan sebab itulah saya muat naik di Instagram. Penjualan ini terbuka kepada sesiapa yang berminat. Saya juga mengakui perlu mengasingkan baju yang masih saya pakai dan yang sudah tidak dipakai untuk mengatur semula bilik pakaian saya.

Kerjaya saya ini (sebagai penyanyi) akan membuatkan pakaian yang dipakai selalu berganti dan saya perlu ruang untuk baju-baju yang baru.

Saya keluarkan pakaian itu seminggu ada dua kali, kadang-kadang ada mencapai 10 helai seminggu saya muat naik di Instagram.

Baju yang ada kenangan sendiri saya akan simpan, saya hanya menjual baju yang saya pakai sekali atau dua kali sahaja. Ada juga baju kasual yang tidak muat lagi.

Alhamdulillah, sejak saya mula buka akaun Instagram untuk penjualan baju-baju ini ramai peminat yang membelinya untuk koleksi mereka.

Akaun Instagram yang menggunakan handle @prelovedctdk11 itu kini mempunyai 17,600 pengikut dan ramai menunjukkan minat untuk membeli koleksi pakaian tersebut yang semuanya hanya dipakai sekali atau dua kali sahaja.

Mereka yang berminat bolehlah ke Instagram tersebut untuk meninjau dan membeli jika suka. Bagaimanapun, jangan jangkakan ada saiz-saiz plus untuk pakaian terpakai ini, semuanya saiz S atau M sahaja memandangkan Siti juga memang seorang bersaiz kecil.