March 17th, 2018

Pengurus Sufian Suhaimi, Mahadhir Mohamad memberitahu, Elfira Loy masih cuba menghubungi Sufian selepas mereka putus tunang.

Selepas putus tunang, Elfira masih menghubungi Sufian tapi saya minta dia (Sufian) supaya tak perlu lagi layan, tapi Sufian ni jenis lelaki yang baik dan tak boleh menolak.

Saya ada minta dia tak perlu panjang-panjangkan lagi dan move on, buat hal sendiri sahaja. Sufian pun dah tak mahu lagi hubungan ini.

mStar Online melaporkan, Mahadhir merasa hairan mengenai dakwaan ibu Elfira bahawa Sufian telah menipu mereka:

Saya tak tahu apa yang Sufian tipu, adakah sebab emak Elfira ada menghubungi wanita yang mengakui sebagai bekas kekasih Sufian dulu?

Ingin saya terangkan, Sufian dan gadis berkenaan tidak mempunyai sebarang hubungan mesra dan hanya kawan biasa seperti remaja lain, tapi orang luar yang salah faham. Biasalah zaman remaja berkawan begitu.

Jadi di mana penipuan yang dia lakukan, Sufian tak lari daripada media. Sebaliknya pihak sana, kenapa tak tampilkan Elfira menjawab persoalan ini, hanya ibu dan bapa yang keluarkan kenyataan.


Mahadhir juga memberitahu, Sufian ingin menghalalkan hubungannya dengan Elfira memandangkan Elfira sering menelefon dan mengikutnya ke mana-mana kerana dia ingin mengelakkan fitnah.

Keseluruhan artikel dengan membaca entri ini sepenuhnya.

Sufian memilih untuk menghalalkan hubungan.

Sebelum bertunang, El kerap telefon dan ikut Sufian ke sana-sini, siang dan malam. Sufian rasa tak manis begitu dan memilih untuk bertunang dan berkahwin, baginya itu jalan terbaik dari orang fitnah.

Sufian sanggup korbankan karier meskipun dia sedar dia penyanyi baru dan kami pengurusan sudah menasihati dia supaya tak kahwin awal tapi dia kata itu takdir dan kami terima keputusannya itu.

Benda dah lepas tak payah panjang-panjangkan lagi dan mereka pun sudah tiada apa-apa hubungan lagi. Masing-masing buat hal sendiri sajalah.

Semalam saya buat statement di Facebook supaya orang tak keliru sebab saya tak nampak kesilapan sufian pun. Keputusan putus tunang ini dibuat pihak sana, bukan Sufian.

Dalam satu kenyataan lain, Mahadhir juga meminta agar keluarga Elfira berhenti membuat kenyataan mengenai Sufian.

Penulis juga tidak pasti apa isu yang menyebabkan keluarga Elfira ingin memutuskan pertunangannya dengan Sufian, bagaimanapun ia telah terjadi dan semua pihak sepatutnya move on, tak gitu? – beautifulnara.com

November 23rd, 2017

Sebelum ini, Ayda Jebat menimbulkan kontroversi apabila berinteraksi dengan peminatnya di Instagram mengenai lagunya, Mata, yang tidak terpilih untuk berentap ke AJL 32. Ia menyebabkan Netizen mengecamnya.

Kepada mStar Online, Ayda menerangkan bahawa isu itu tidak akan menjadi besar sekiranya pihak produksi memberi penjelasan awal kerana Ayda telah membuat pertanyaan sebaik saja habis pertandingan Separuh Akhir AJL 23 tersebut.

Keseluruhan artikel dengan membaca entri ini sepenuhnya.

Saya tidak sama sekali mempertikaikan keputusan juri. Saya tidak tahu langsung berapa (markah) yang saya dapat dari juri. Isu ini tidak akan timbul jika pihak produksi menjawab soalan saya dengan tepat.

Habis saja separih akhir, pihak saya bertanya bagaimana kita boleh dapat pecahan markah bagi lagu saya. Pentas AJL ini satu pentas yang sangat besar, semua nak masuk.

Bagi saya, saya ingin belajar perbaiki kesilapan saya, bagaimana memperbaiki kelemahan. Saya ingin tahu apa citarasa anda (juri) supaya saya boleh campur sedikit citarasa anda ke dalam lagu saya di lain kali.

Bila jawapan yang diberi tidak menepati soalan yang saya beri, saya rasa, tak adil ke, ataupun adakah saya perlu baik dengan juri dulu, baru juri boleh beritahu saya. Kenapa tak boleh diberitahu?

Disebabkan itu persoalan itu timbul dalam fikiran saya. Kenapa saya tidak diberitahu. Kenapa tak boleh tahu? Segala yang diadili oleh juri mesti ada markah.

Segala usaha yang saya beri: masa, wang, tenaga, pergi latihan menari, pergi buat lagu. Tak perlu saya nak ungkitlah, saya cuma mahu tahu di mana salah lagu saya.

Ayda mendakwa dia tidak diberikan jawapan seperti yang sepatutnya selepas pertandingan, namun begitu, pihak produksi memberi jawapan apabila ditanya oleh pemberita keesokan harinya mengapa lagunya tidak layak.

Kalau dah beritahu, okaylah. Tetapi mengapa tak beritahu saya secara terus sebelum itu?

Ayda berkata, hanya selepas ditanya pemberita pihak produksi menghantar teks kepadanya untuk mengaturkan pertemuannya dengan juri bagi memberitahu mengapa lagunya tidak terpilih.

Ditanya jika dia tidak risau dia akan mengalami kesukaran di lain kali dalam pertandingan disebabkan kelantangannya, Ayda memberitahu sekiranya lagunya sangat bagus, tidak patut timbul kesukaran untuk terpilih:

Kecualilah ada politik.

Seperti yang memang kita semua maklum, banyak lagu yang dianggap bagus tidak terpilih ke AJL namun apa yang dibangkitkan oleh Ayda memang patut juga,.

Sekiranya peserta tahu bagaimana sebenarnya ciri-ciri lagu yang dianggap bagus maka mereka akan cuba memenuhi ciri-ciri itu. Mungkin lagu yang bertanding akan jadi lebih berkualiti dan memenuhi citrarasa juri. Apa pendapat anda? – beautifulnara.com

 

January 25th, 2015

Umum mengetahui penyanyi Shila Amzah pernah menjalinkan hubungan cinta dengan pelakon Sharnaaz Ahmad. Malah pernah juga Sharnaaz memberitahu ingin menjadikan Shila isterinya. Namun hubungan mereka tidak kesampaian dan keduanya telah meneruskan hidup. Malah Sharnaaz telah pun menemui cinta baru.

Baru-baru ini semasa Anugerah Juara Lagu 29 berlangsung, Shila Amzah telah bertanding dengan lagu Masih Aku Cinta. Khabarnya Sharnaaz telah menghantar satu tweet kepada Shila mengucapkan tahniah kepada penyanyi itu untuk persembahan yang hebat. Tweet itu mendapat ribuan Retweets dan Favorites, bagaimanapun reaksi Shila terhadap tweet Sharnaaz menimbulkan persoalan.


 photo Untitled_2.png
 photo Untitled2.png
Shila telah menukar lirik lagu Masih Aku Cinta kepada Tidak Aku Cinta, serta memuat naik video dia menyanyikan versi yang baru itu ke akaun Instagram miliknya. Ramai beranggapan Shila seolah-olah menyampaikan satu mesej kepada Sharnaaz memandangkan lagu Masih Aku Cinta diketahui ditulis oleh Shila setelah putus cinta dengan Sharnaaz.

Melalui Melodi TV3 sebentar tadi, Sharnaaz menyatakan tweet yang dibuat olehnya adalah atas kapasiti sebagai seorang kawan dan tidak ada kena mengena dengan isu-isu sensitif antara mereka. Bagaimanapun, reaksi Shila adalah sesuatu yang tidak dijangkakan oleh Sharnaaz.

Kita baling bunga pada dia, dia baling **** pada kita. Nak buat apa, kan? Itu cara dia. Saya tak nak tengok kawan-kawan saya jatuh. Shila sudah berada pada satu tahap yang sangat-sangat tinggi. Saya dan keluarga saya semua sokong  dia.

Ditanya sama ada dia sedang cuba memikat Shila kembali, Sharnaaz menafikan dengan mengatakan soal itu tidak pernah timbul kerana dia sememangnya ikhlas menyampaikan rasa tahniah itu.

Keseluruhan artikel dengan membaca entri ini sepenuhnya.


 photo 10860042_593991090746410_1351473401_n.jpg

Sharnaaz mengakui tindakannya itu menyebabkan berlaku salah faham antara dia dengan kekasihnya (yang memadam semua gambar Sharnaaz dari akaun Instagramnya selepas itu) namun dia telah meminta maaf dan mengakui semua itu ialah kesalahannya sendiri.

Sambil mengakui yang satu ketika dahulu dia banyak bermusuh dengan individu-individu lain kerana suka ‘cakap lepas’  pelakon Suamiku Encik Sotong itu kini tidak mahu semua itu berlaku lagi kerana baginya pada usia 30 tahun dia ingin membuat perubahan dalam hidupnya.

Sementara  itu, komen-komen peminat di instagram Shila menyifatkan reaksinya itu sebagai ‘over’ kerana Sharnaaz hanya sekadar mengucapkan tahniah, namun ada juga yang mempertahankan hak penyanyi itu untuk menyanyikan lagu yang disukainya. Tweet tahniah tersebut telah pun dipadam oleh Sharnaaz kerana tidak mahu memanjangkan cerita.

Barang yang lepas jangan dikenang kata orang. Kata orang juga, maafkanlah bukan kerana orang tersebut berhak dimaafkan, tetapi kerana anda berhak untuk merasa aman. Semoga keduanya akan berbaik semula satu hari nanti atas dasar kawan. Doakan yang terbaik untuk mereka berdua. Amin.

April 22nd, 2014

Ustaz Don Daniyal telah menjawab mengenai persoalan-persoalan yang dibangkitkan oleh kompilasi video yang menampilkan isi ceramah oleh Don yang dipotong sekerat-sekerat oleh seseorang.

Isu ini hangat minggu lepas, apabila video ceramah Don yang dipotong sekerat-sekerat dan dimuat naik oleh seorang individu Facebook yang menggunakan nama Nur Puteri Diyana. Isu ini seterusnya menjadi hangat apabila bekas pengacara TV3 Wardina Safiyyah Fadhlullah Wilmot mengongsikan video itu di laman Facebooknya beserta satu kenyataan:-

 photo wardina1.png

Wardina melalui akaun Instagramnya turut memuat naik satu gambar beserta kecaman berunsur sinis mengenai pengikut yang dipimpin ulama yang buta ke lubang neraka.

 photo 191218rlyl2jtwsfyly9g9.jpg

Entri ini telah dipadam oleh Wardina setelah menerima kritikan dari orang ramai.

Melalui rancangan ’30 Minit Bersama Ustaz Don Daniyal’ yang disiarkan di TV Al-Hijrah semalam, Don telah memberikan jawapan kepada persoalan-persoalan yang ditimbulkan oleh video kompilasi tersebut, iaitu tentang Bani Tamim, telaga Barahut dan Ikhwanul Muslimin.


Dalam video tersebut Don juga turut mengatakan yang sekiranya bertanya, perlu ada tanda soal. Ini dikira mungkin jawapan Don kepada kenyataan Wardina yang sebelum ini, setelah menerima kecaman pelbagai pihak, mengatakan dia sekadar bertanya kerana mencari kebenaran.

Don juga bertanya kepada Wardina setelah meminta maaf dengan lembut:-

Bagaimana saudari boleh wujud di dunia ini dalam keadaan orang berkata macam-macam tentang saudari?

Don bagaimanapun meminta agar pengikut kedua-dua pihak berhenti bergaduh dan ada menyebut tentang Wardina pernah menginspirasikan orang lain untuk memakai tudung.

Don juga menyebut tentang jawapan Ketua Pengarah Eksekutif TV Alhijrah, Che Wan Alias Che Wan Abdullah yang mengatakan kepada pembuat video-video sekerat iaitu:-

Bertakwalah pada Allah.

Lagi penjelasan tambahan tentang ceramah Don dengan membaca entri ini sepenuhnya.

Penjelasan lengkap telah turut diberi oleh rakan-rakan Ustaz Don seperti yang dilaporkan di laman ini, iaitu:-

1. Kisah rambut Asy-Syarif, Ustaz Don cerita tentang kisah Dato’ Harun Din.

2. Kisah telaga pula, Ustaz Don ambil daripada cerita Dr Zulkifli Al Bakri. Ini ada dalam Kitab Ghiza’ albab oleh As Safarini (si pembuat video ni kenal tak Imam As Safarini ?)

3. Kisah bani tamim, Ustaz Don ambil tafsiran badlishah – yang ini memang salah. Ustaz Don pun dah beritahu dalam video yang dikeluarkan dalam page : Ustaz Don Daniyal Don Biyajid : Solat & Selawat Tour – ia sekadar teori dan pendapat, boleh sahaja ditolak.

4. Kisah wudhuk – Ustaz Don petik dari Buku Dato’ Ismail Kamus.

5. Kisah niat – ini memang method Mazhab Asy Syafie.

6. Kisah doa ulama dalam berkumur, Ustaz Don tidak sebut hadith, maka tiada apa-apa halangan. Ia ada dalam kitab Imam al Ghazali dan lain-lain.

7. Kisah dhob / biawak – tiada kesepakatan ulamak ianya hadith palsu, Ikut kajian lebih terperinci ia hanya bertaraf dhaif. Maka ia boleh dipakai dalam bab Fadha’il (juga tentang Fadha’il Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam – jika siapa yang belajar Ulum Hadith akan tahu bahawa menggunakan hadith dhaif dibenarkan dengan syarat tertentu. Ramai alim ulamak gunakan hadith dhaif, Imam Bukhari pun ada koleksikan hadith dhaif dalam Al Adab al Mufrad) . Ia boleh diriwayatkan dengan menyebut ia hadith bersanad dhoief atau guna lafaz tamrih sahaja sebab ia berkaitan sirah dan dala’il nubuwwah, tak berkaitan aqidah dan hukum.

Untuk penjelasan seterusnya sila ke laman ini.