Written by Bella | December 10th, 2019

Pernah rancak mengeluarkan pelbagai kenyataan sebelum ini mengenai perkahwinannya dengan ‘wanita Kaabah’, nampaknya Da’i Farhan terdiam kelu dan menyepikan diri apabila rakan baik bekas isterinya iaitu Ches Al-Maliki, menuntutnya membuat permohonan maaf secara terbuka bagi membersihkan nama wanita itu yang sebelum ini didakwa sebagai pemfitnah.

rakan baik bekas isteri saman da'i farhan

Tidak mendapat sebarang permohonan maaf mahupun maklum balas daripada pendakwah tersebut, Ches menerusi akaun Facebooknya berkata dia kini dalam proses untuk meneruskan tindakan saman terhadap Farhan.

da'i farhan saman

Terdahulu, Ches memberitahu saman fitnah terhadapnya telah ditarik balik. Maklumat itu telah disampaikan melalui keluarga pihak Farhan. Bagaimanapun, Ches menuntut Farhan menghantar surat rasmi dan membuat permohonan maaf secara terbuka melalui tulisan dan video dalam tempoh 24 jam. Sekiranya gagal berbuat demikian, tindakan udang-undang akan diambil.

Sumber Berita : Ches Al-Maliki

 

Written by Bella | December 10th, 2019

Sebelum ini, kontroversi rumah tangga Da’i Farhan terus mendapat perhatian ramai apabila dia tampil membuat laporan polis dan tuntutan saman terhadap rakan baik bekas isterinya, Ches Al-Maliki

da'i farhan

Umum mengetahui Ches berkongsi surat terbuka mendedahkan pendakwah itu berkahwin dua dengan seorang janda anak lapan tanpa pengetahuan isteri pertamanya. Namun, Farhan tampil membuat kenyataan bahawa dakwaan yang dibuat oleh wanita itu adalah mungkin kerana dendam dan tidak dapat menerima hakikat isterinya redha hidup bermadu.

Terbaru, Ches menerusi akaun Facebooknya berkata Farhan sudah menarik balik saman itu.

Tuntut pihak Farhan mohon maaf secara terbuka

ches al maliki

Ches menuntut pihak Farhan untuk membuat permohonan maaf secara terbuka dalam tempoh 24 jam atau pendakwah itu berhadapan tindakan saman. Permohonan maaf itu bagi membersihkan nama Ches yang sebelum ini didakwa sebagai pemfitnah.

Terdahulu, Farhan berkata tindakannya membuat laporan polis terhadap beberapa individu yang mengeluarkan kenyataan berbaur fitnah di media sosial adalah kerana ingin memberi pengajaran kepada pengguna laman sosial supaya lebih berhati-hati ketika berkata-kata.

da'i farhan

Tidak lama selepas itu, pendakwah itu mengesahkan telah menceraikan isteri pertamanya pada 3 Disember lalu menerusi rakaman suara di aplikasi WhatsApp.

Sumber Berita : Ches Al-Maliki

Written by Bella | December 9th, 2019

Kontroversi Da’i Farhan dan isteri barunya, Noorainul Naqim Mohd Radzi atau lebih dikenali sebagai Dr Erin cukup hangat diperkatakan. Satu demi satu cerita yang terbongkar sehingga mereka teruk dikecam. Akhirnya, buat pertama kali dalam satu temu bual, pasangan ini membuka mulut dan mendedahkan kisah sebenar apa yang berlaku dalam hubungan mereka yang terjalin hanya dalam sekelip mata sahaja.

isteri kedua da'i farhan

Mengimbau kembali detik pertemuannya dengan suami, Erin memberitahu pada awalnya mereka saling tidak mengenali antara satu sama lain dan pada ketika itu Farhan merupakan seorang mutawif ketika di Tanah Suci.

Menurut Erin, tidak terlintas langsung di fikirannya bahawa dia akan bertemu jodoh dan berkahwin dengan Farhan, kerana dia sudah ada calon suami yang ketika itu menunaikan ibadah umrah bersama-sama. Bagaimanapun, pada malam selepas melakukan ibadah di Makkah, dia bermimpi dan terasa merindui seseorang yang teramat sangat sehinggalah pada keesokan harinya dia ternampak wajah Farhan di cermin.

 

Balik malam tu, saya tidur mimpi something yang best sangat. Lepas solat subuh, jantung dah berdebar dan rindukan seseorang. Kemudian, saya berdoa kepada Allah untuk tunjukkan siapa yang aku rindu ni. Memang terpapar jelas muka ustaz dekat cermin. Sumpah Lillahi Ta’la.

Pertemuannya bersama pendakwah itu mencoretkan lembaran baharu dalam hidupnya. Erin percaya setiap apa yang berlaku, perkahwinannya bersama Farhan adalah aturan yang telah ditetapkan oleh Allah SWT.

dai-farhan-2

Saya pun tak nak laki orang sebab saya pun dah ada calon bujang, tapi Allah aturkan saya ke sini juga. Mesti ada something yang Allah nak suruh kita combine. Sebab saya pun berdoa dengan kejayaan ini, saya nak tolong orang. Itu yang Allah bagi ustaz sebab combination kitorang complete each other untuk perjuangkan apa yang nak diperjuangkan.

Terdahulu, rumah tangga pasangan ini menjadi kontroversi apabila ada pihak mendakwa Farhan dan Erin berkahwin secara senyap-senyap tanpa pengetahuan dan keredhaan isteri pertama lelaki itu. Pelbagai spekulasi timbul dan apa yang membuatkan netizen lebih berang apabila Farhan menceraikan isteri pertamanya atas alasan wanita itu nusyuz dan memfitnah suami. Timbul pula dakwaan pendakwah itu melakukan kekerasan terhadap bekas isterinya, namun Farhan menafikan dakwaan tersebut dan menyifatkan ia adalah fitnah semata-mata.

Sumber Berita : Astro Gempak

Written by Bella | December 8th, 2019

Sejak kebelakangan ini, terlalu banyak kontroversi melibatkan beberapa pendakwah. Tidak dinafikan, ada pihak yang mula memandang negatif kepada mereka sehingga ada yang dilabelkan sebagai penunggang agama dan macam-macam lagi.

pencetus ummah amin

Prihatin dengan isu tersebut, Pencetus Ummah Amin baru-baru ini membuat kenyataan terbuka kepada individu yang menggelarkan diri mereka ‘ustaz’ serta menggunakan agama semata-mata untuk mengejar kesenangan hidup.

PU Amin terkilan dengan pelbagai kontroversi melanda sesetengah pendakwah di luar sana, mencalarkan imej mereka sendiri dan membuat masyarakat hilang kepercayaan terhadap golongan agamawan.

Risau apa yang berlaku

kepada pendakwah hari ini

pu amin berhenti guna nama agamapu amin

Berhenti guna agama untuk

memuliakan diri sendiri

pu aminTidak dinafikan reputasi pendakwah kini sudah terjejas. Namun, PU Amin tidak akan berputus asa dalam meneruskan perjuangan dakwahnya meskipun menghadapi pelbagai dugaan.

Kami respek sebenarnya dengan PU Amin yang tidak takut untuk memberikan komen mengenai isu kontroversi pendakwah. Menegur secara ikhlas dan tidak ‘bias’. Begitu dalam sekali maksudnya.