September 2nd, 2018

Hai! Kembali lagi bersama kami di Beautifulnara untuk kita tampilkan senarai gosip dan kontroversi hangat sepanjang minggu ini.

Antara topik sensasi minggu ini berkaitan isu palsu, barangan kemas ‘fake’ dan kenyataan orang pun ada yang sekadar ingin mencetuskan gimik untuk filem.

Ada pula selebriti yang ‘kantoi’kan rakan sendiri sedang berpelukan dengan seorang penyanyi remaja. Nak melabur? Ketahui pelaburan kripto wang yang baru sahaja dilancarkan tetapi sebenarnya diharamkan dan tidak sah di sisi undang-undang.

Lebih panas lagi, seorang penyanyi lain yang lebih muda boleh kritik cara penjurian penyanyi nombor satu negara! Semuanya dalam senarai Top 5 Gosip Terhangat Minggu Ini. Jom layan dengan membaca entri ini sepenuhnya.

1) ISMAIL IZZANI PELUK ZARINA ANJOULIE DI KELAB MALAM

Kontroversi mereka berdua berpelukan mesra didalam sebuah  kelab malam mula disebarkan oleh rakan Zarina sendiri iaitu pelakon Fathia Latiff. Aksi mereka itu mengundang kecaman netizen termasuklah penampilan Zarina yang tidak bertudung dan berpakaian seksi. Bukan itu sahaja, bagaimana seorang penyanyi remaja yang baru berusia 18 tahun boleh berhibur di kelab malam.

BACA : Kontroversi Peluk Zarina Anjoulie Di Kelab Malam, Ismail Izzani Mohon Maaf

2) AISHAH DAKWA DATUK SERI VIDA HADIAHKAN RANTAI BERLIAN FAKE

Sudah beberapa kali memeriksa ketulenan barangan kemas tajaan DSV ketika Aishah menjuarai GV4, penyanyi itu akhirnya mendedahkan rantai berlian yang diterima sebenarnya palsu sedangkan sebelum ini ia dikatakan sebagai rantai berlian asli yang bernilai RM80,000.

BACA : Dua Kali Tauke Kedai Emas Periksa, Memang Barang Kemas Itu Palsu – Aishah

3) HAIRUL AZREEN CIPTA PUBLISITI MURAHAN KONON HAMPIR DICULIK

Hairul Azreen mengundang kemarahan orang ramai termasuk pihak Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) atas dakwaan beliau dan Ammar Alfian hampir diculik ketika menjalani penggambaran filem Paskal di sebuah pelantar minyak di Semporna, Sabah.

BACADakwaan Hairul Azreen Yang Hampir Diculik Hanya Publisiti Murahan Untuk Promosi Filem

4) CARA PENJURIAN SITI NURHALIZA DIKRITIK ‘NO BRAINER’

Seorang penyanyi lain yang popular telah mengkritik cara penjurian Datuk Siti Nurhaliza ‘no brainer’ ketika memberikan komen kepada peserta program realiti Big Stage, Sarah Suhairi yang menyanyikan lagu Korea dari Black Pink.  Apa yang dikatakan oleh penyanyi itu menjadi bualan hangat di media sosial sehingga tercetusnya sedikit perbalahan dikalangan peminat masing-masing.

BACA : Dikritik ‘No Brainer’ Oleh Penyanyi Lain, Pihak Siti Nurhaliza Tak Mahu Melatah

5) BANK NEGARA UMUM LAVIDA COIN MILIK DATUK SERI VIDA HARAM

Pelaburan matawang kripto, Lavida Coin milik jutawan kosmetik yang baru dilancarkan minggu lalu diumumkan haram oleh Bank Negara Malaysia dan termasuk dalam senarai Amaran Pengguna Kewangan.

BACALavida Coin Diumum Haram Oleh Bank Negara Malaysia

January 4th, 2018

Filem KL Wangan yang diarahkan oleh Pekin Ibrahim telah ditayangkan sejak 21 Disember tahun lepas. Filem itu masih ditayangkan sehingga kini dan filem yang pembikinannya menelan belanja RM 5 juta itu bagaimanapun turut menjadi mangsa siaran langsung di FB Live secara haram.

Filem itu telah ditayangkan secara langsung di Facebook oleh individu tertentu pada 3 Januari (Selasa). Pekin telah membuat laporan polis petang semalam dengan salah seorang pelakon filem itu. Dia menulis di Instagram:

Tidak mampu berkata apa. Biar lah pihak berkuasa yang mengambil tindakan.

Tindakan Pekin mendapat sokongan pengikutnya. Di ruangan komen, @muhammadazfarfaiz menulis:

Kenapa masih lagi ada yang tak sedar walaupun ramai dah produser & director buat report tentang kes cetak rompak FB live ni.

Tolong la faham hasil kerja anak seni yang bersusah payah untuk hasilkan satu karya. Bukannya senang nak bersengkang mata pagi ke malam, malam ke pagi untuk cari rezeki. Cuba bayangkan yang cari rezeki tu ahli keluarga anda sendiri untuk bagi anak-anak anda makan. Tiba tiba hasil dicuri macam tu.

Hmm, mohon bro @pekin7words saman la yang buat live tu dengan bayaran viewers yang dah tonton. Kalau masih lagi ada yang buat sebegitu. Sekurangnya mereka sedar macam mana susahnya nak keluarkan duit. Selagi pekara ni tak ambil tindakan keras selagi tu masih ada pekara sebegini. Keep strong bro !”

Sebelum ini, filem Kau Yang Satu, Pinjamkan Hatiku dan Abang Long Fadil 2 juga menerima nasib serupa. – beautifulnara.com

January 3rd, 2017

Di media sosial, terdapat pelbagai perkhidmatan yang dipasarkan sebagai rawatan kecantikan dan kesihatan dengan pelbagai dakwaan mengenai manfaatnya. Salah satu dari perkhidmatan tersebut ialah terapi ozon atau ‘cuci darah’.
ozonBN

Dan salah satu cara bagi pengasas perkhidmatan ini memasarkan produk mereka ialah dengan menggunakan selebriti atau artis yang punya ramai pengikut di media sosial untuk memberikan testimonial atau sokongan kepada perkhidmatan tersebut.

Beberapa orang selebriti juga sebelum ini telah memberi sokongan kepada rawatan terapi ozon yang dipasarkan di Instagram tetapi kini beberapa orang selebriti yang menyokong dan memberi testimonial terhadap perkhidmatan terapi ozon mahu peminat mereka yang terpengaruh untuk berhenti menggunakan perkhidmatan tersebut.

NST Online memberitahu, antara selebriti terbabit ialan Remy Ishak, ZIzan Razak, Reen Rahim, Julia Ziegler dan Ashraf Muslim.

Remy memberitahu yang dia diberitahu oleh pengendali perkhidmatan itu yang ia diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

remy

Saya terbabit dengan promosi terapi itu tetapi ia satu kesilapan. Saya pun manusia biasa. Saya tak dapat maklumat yang mencukupi sebelum membabitkan diri dengan perkhidmatan yang saya promosikan itu. Mereka mendakwa yang ia diluluskam KKM, tapi saya patut lebih tahu. Saya tarik balik sokongan terhadap perkhidmatan tersebut.

Sebenarnya saya tak rasa apa-apa perubahan selepas menjalani prosedur itu (terapi ozon). Saya rasa lebih sihat selepas bersenam di gym. Saya akan beritahu pengendali perkhidmatan itu untuk buang promosi melibatkan saya dari lamannya.

Manakala Zizan Razak memberitahu yang dia sebenarnya tidak menjalani prosedur tersebut walaupun mempromosikannya.

image

Jujurnya, walaupun video dan gambar menunjukkan seolah-oleh saya menjalani rawatan tersebut, saya tak berani kerana beberapa hari sebelum itu, saya dapat tahu ada orang yang ada masalah buah pinggang jalani terapi ozon dan meninggal dunia tak lama kemudian.

Saya sebenarnya tak berfikir masak-masak sebelum tolong kawan saya promosikan perkhidmatan itu. Saya hanya setuju biarkan tiub-tiub ditampal dengan pita pelekat pada lengan saya.

Kepada peminat saya, tolong abaikan ‘testimonial’ mengenai suntikan vitamin dan terapi ozon. Tolong periksa kelulusan dan keselamatan produk sebelum gunakannya. Jangan ambil lewa kerana akibatnya boleh jadi sangat buruk. Lindungi badan dan kehidupan anda, jangan ambil risiko beli produk yang meragukan.

 

Sementara itu, Ika Nabila, memberitahu yang dia menghadapi masalah hypoglycaemia (kekurangan gula darah) ketika menjalani terapi itu.

Saya mengalami hypoglycaemia semasa sedang menjalani terapi ozon. Saya masih ingat rasa sangat takut bila darah saya dikeringkan dan saya menggeletar. Saya minta mereka beri saya makan sesuatu yang manis, jadi mereka masukkan sekeping coklat ke dalam mulut saya. Mereka sebelum itu yakinkan saya ada seorang doktor yang mengawal terapi itu tetapi sebenarnya tiada. Tiada proses penyediaan, dan gula darah serta degupan jantung saya tidak diperiksa. Mereka cuma terus masukkan jarum pada lengan saya.

Saya takkan syorkan rawatan ini pasa sesiapa, apatah lagi ia tiada kelulusan KKM dan mereka pula gunakan gmbar saya untuk promosi. Saya minta maaf jika saya kelihatan seperti promosikan terapi itu. Saya tak mahu perkara buruk terjadi pada sesiapa.

Julia Ziegler memberitahu yang dia diberitahu terapi itu boleh membantu mengatasi masalah ruam yang dihadapinya tetapi dia mendapati dirinya tiada perubahan selepas mendapatkan terapi tersebut. Dia juga tidak tahu perkhidmatan itu diharamkan.
juliaziegler

Reen Rahim pula fikir bahawa rawatan itu sama seperti bekam dan meminta orang ramai lebih berhati-hati.
reenrahim

Ashraf Muslim pula memberitahu dia hanya melakukan rawatan itu sekali saja dan mengakui dia tidak tahu dengan sepenuhnya tentang rawatan itu. Dia menyangka, disebabkan pengandali rawatan beroperasi tanpa sekatan, ia sebenarnya diluluskan pihak berkuasa dan meminta maaf kerana tidak menyelidik dengan mendalam.
serapmoslem

Setelah diberi makluman mengenai bahaya rawatan seperti itu yang berpotensi memudaratkan orang ramai, mereka berharap peminat ‘melupakan saja’ sokongan yang pernah mereka beri pada perkhidmatan tersebut. Ada yang telah meminta gambar-gambar mereka dipadam dari akaum Instagram terlibat.

Era media sosial ini, pelbagai individu tampil dengan pelbagai produk atau perkhidmatan kesihahatan dan kecantikan dengan beribu manfaat tetapi sebenarnya hanya dakwaan.

Cerita berlegar bahawa banyak produk / perkhidmatan kecantikan dan kesihatan membawa mudarat, misalnya produk kecantikan yang menyebabkan kulit muka berjerawat dan bernanah, terkena kanser pangkal rahim setelah mengamalkan masuk jamu ke dalam vagina dan ada yang mengalami kegagalan buah pinggang dan hati setelah menyuntik cecair kecantikan ke dalam badan.

Fikirlah dengan panjang sebelum mengunakan rawatan/produk ini. beautifulnara.com

September 14th, 2016

Semalam, seorang pembaca bernama Amalina Annuar telah menghantar kepada kami satu artikel mengenai filem Pekak yang dianggapnya tidak bersandar kepada realiti kehidupan orang kelainan upaya (OKU).
 photo pekak the movie banner.png
Dalam entri ini, kami akan menyiarkan satu kenyataan yang dihantar oleh Persatuan Ibubapa Anak Masalah Pendengaran (Hear Me) Malaysia mengenai filem “Pekak”.

Merujuk kepada filem Pekak yang ditayang bermula 1 September 2016 baru-baru ini, kami dari Persatuan Ibubapa Anak Masalah Pendengaran Malaysia (Hear Me) ingin menyatakan bantahan terhadap tayangan filem yang diarahkan oleh Mohd Khairul Azri Md Noor.

Filem yang dibintangi oleh Zahiril Adzim, Sharifah Amani, Iedil Putra, Sharifah Sakinah, Amerul Affendi, Joe Flizzow dan Zaidi Omar ini telah menimbulkan rasa tidak puashati di kalangan pelbagai pihak termasuk ahli persatuan kami yang rata-rata mempunyai anak yang menghidapi masalah pendengaran.

Sejujurnya menurut pendapat kami, filem ini adalah sangat tidak sesuai untuk ditayangkan. Selain di penuhi dengan adegan-adegan yang tidak bermoral seperti dadah, mencuri, pergaulan bebas, keganasan dan rokok, filem Pekak ini seakan-akan memperlekehkan kedudukan dan maruah Orang Kelainan Upaya (OKU) Pendengaran.


 photo 1_2.jpg
 

Realiti sebenar majoriti kehidupan OKU pendengaran adalah jauh berbeza daripada apa yang ditayangkan di dalam filem ini. Untuk pengetahuan pihak umum, persatuan Hear Me mengumpulkan ibubapa yang mempunyai anak bermasalah pendengaran dan majoriti daripada anak-anak kami samada memakai alat bantuan pendengaran (Hearing Aids) atau implan koklea (seperti watak yang dimainkan oleh pelakon Zahiril).

Malangnya, informasi berkenaan dengan implan koklea dan juga jalan cerita yang digunakan dalam filem ini adalah kurang tepat dengan fakta dan realiti serta tidak membantu dalam meningkatkan pengetahuan serta kesedaran pihak penonton tentang isu masalah pendengaran dan secara khususnya implan koklea.

Dengan mengaitkan implan koklea dengan kegiatan haram seperti dadah dan seks terbuka, ini sedikit sebanyak akan merosakkan pandangan masyarakat terhadap mereka yang memakai implan koklea dan bakal mengganggu emosi anak-anak implan koklea yang akan membesar dengan tanggapan masyarakat yang serong terhadap mereka.


 photo 2_2.jpg

Kami ingin menggesa pihak penerbit dan pengarah filem Pekak untuk memohon maaf secara terbuka kerana telah memalukan dan menjatuhkan maruah golongan OKU Pendengaran, terutamanya bagi mereka yang memakai implan koklea. Kehidupan sebagai seorang OKU Pendengaran sudahpun sedia penuh dengan cabaran dan dugaan menghadapi masyarakat Malaysia yang masih lagi kurang pendedahan terhadap keadaan dan situasi mereka. Tidak perlulah pihak penerbitan filem membantu untuk menambahkan lagi masalah kepada mereka.

Kepada pihak Lembaga Penapisan Filem, kami berhadap agar filem Pekak ini diharamkan daripada tayangan umum di Malaysia seperti mana negara jiran Brunei telah laksanakan. Biarlah masyarakat Malaysia menonton filem-filem bermesejkan unsur-unsur positif yang bolehmeningkatkan produktiviti dan melahirkan budaya yang lebih harmoni.

Kami juga ingin menyeru kepada semua pihak untuk menunjukkan budaya belas kasihan dan empati terhadap golongan OKU Pendengaran yang cuba untuk memperbaiki kehidupan mereka dan memperjuangkan hak mereka.

Berilah sokongan dan bantuan kepada ibubapa yang berusaha bekerja mencari rezeki yang halal dalam mengumpul dana untuk memberikan anugerah koklea implan kepada anak masing-masing.

Sekian.

Norziba Fazlina Abdul Ghani, Presiden
Persatuan Ibubapa Anak Masalah Pendengaran Malaysia (Hear Me)
PPM-019-10-23062015
PIC: Maryam Sakinah Abang Abdullah, Bendahari Persatuan 0132335364

Disokong oleh:
Persatuan Kesihatan IKRAM Malaysia (Ikram Health)
Wanita IKRAM Malaysia
Persatuan Orang Pekak Negeri Sembilan (NESDA)
Persatuan Orang Pekak Islam Malaysia (PRISMA)

Untuk maklumat lanjut mengenai persatuan Hear Me, anda boleh ke blog mereka. Secara peribadi, penulis masih belum berkesempatan untuk menonton filem ini. Mungkin juga penulis akan meluangkan masa untuk menontonnya nanti kerana curiga dengan jalan ceritanya. Sila tuliskan pendapat anda mengenai permohonan Hear Me ini di ruangan komen.-beautifulnara.com