Written by Bella | June 22nd, 2018

Penyanyi yang masih muda dan sedang meningkat naik namanya, Haqiem Rusli baru-baru ini mengejutkan orang ramai apabila mengumumkan bakal bersara daripada bidang seni selepas mengalami kemurungan yang teruk.

Tidak cukup dengan isu itu, muncul pula seorang individu yang mendedahkan sikap serta perangai buruk Haqiem yang dilabelkan sebagai seorang yang berlagak. Tuduhan yang dibuat di akaun Twitter itu menjadi bualan hangat netizen dan timbul lagi pelbagai spekulasi liar.

Menjawab segala tuduhan yang dilemparkan kepada dirinya, Haqiem memberitahu beliau sebagai manusia biasa yang tidak sempurna mungkin ada melakukan kesilapan. Namun, adakah kesilapan itu terlalu besar sehingga beliau dihakimi serta dihukum dengan teruk. Haqiem tidak mahu netizen terus meghinanya lagi.

Terdahulu, Haqiem menerusi akaun Instagramnya  seakan memberikan bayangan mahu berhenti menyanyi dan mengalami kemurungan sejak awal tahun ini.  Namun, segalanya masih dalam pertimbangannya dan akan membuat keputusan mengenai kariernya itu pada Julai ini.

Written by AbangNara | June 20th, 2018

Jujurnya, Abang Nara tidak mengenali siapa As’ad Motawh ini. Jadi agak terkejut juga apabila dia mengumumkan akan berhenti menyanyi sekiranya Haqiem Rusli berhenti menyanyi. Seperti yang kita semua sedia maklum, Haqiem Rusli bakal memaklumkan tentang karier nyanyiannya pada bulan Julai ini selepas mengalami depresi yang teruk sejak menceburi bidang ini. Tup-tup tak ada ribut tak ada hujan, si As’ad Motawh ini nak mengikuti keputusan Haqiem Rusli jugak.

as'ad motawh

Ini kata-kata yang ditulis oleh As’ad Motawh di akaun Twitternya:-

as'ad motawh

Apa yang kelakarnya ialah apabila para netizen yang membalas pengumuman dari As’ad Motawh ini menyatakan sokongan mereka agar dia berhenti daripada menjadi penyanyi. Ada yang mengkritik suara tak sedap, perasan hensem dan sebagainya. Kelakar juga membaca komen para netizen.

as'ad motawh
as'ad motawh
as'ad motawh

Namun As’ad menegaskan yang keputusan itu hanya akan diambil sekiranya Haqiem Rusli berhenti menyanyi. Malah As’ad juga menegaskan yang dia mahu para peminatnya menghargi ‘seni’ yang dihasilkan, bukan hanya rupa kacaknya.

as'ad motawh

Abang Nara perasan budak-budak muda yang menceburi bidang nyanyian sekarang ini cepat betul mengalah. Langsung tiada ketabahan. Bakat memang dah ada. Lagu-lagu yang dihasilkan juga boleh tahan sedap. Mungkin anda kena belajar daripada para senior cara-cara untuk bertahan lama di dalam industri ini. Janganlah hanya satu dua cabaran, terus nak give up. Tak macho lah camtue. Tak gitu?

Written by AbangNara | June 19th, 2018

Kemurungan atau depresi adalah satu masalah yang amat berat sekali. Ramai yang menganggap ia satu benda mudah dan membiarkan ia menghantui sehingga menjadi beban yang tidak dapat dipikul. Mereka yang mengalami kemurungan ini jarang menyedari kewujudan masalah tersebut. Nasib baiklah penyanyi muda yang semakin meningkat naik iaitu Haqiem Rusli tidak leka dan mengetahui bahawa dirinya mengalami depresi sejak awal tahun lalu. Orang kata, biar lambat asal selamat. Sekurang-kurangnya dah tahu dan kini sudah mula mengambil langkah untuk mengatasinya.
haqiem rusli
Namun begitu, buat para peminat Haqiem Rusli, pastinya anda berdebar-debar kerana status kerjayanya sebagai seorang penyanyi akan diumumkan pada awal bulan Julai ini. Haqiem Rusli memaklumkan yang ada kemungkinan dia akan berhenti sepenuhnya daripada dunia nyanyian. Pastinya jika keputusan ini diambil, ia adalah satu kerugian besar. Lagu-lagu nyanyian dan ciptaan Haqiem Rusli semuanya hebat-hebat, catchy dan menarik. Malah ada yang menggelar Haqiem Rusly sebagai Justin Bieber Malaysia. Hebat kan?
haqiem rusli
Tulis Haqiem Rusli di Instagramnya:-

Pengumuman penting kepada semua,dah lama saya tunggu saat ini,dalam keadaan sekarang serta waktu yang tepat.Saya ingin memberi tahu tentang posisi saya dalam industri muzik,BERHENTI atau TIDAK, pada AWAL BULAN JULY saya akan memberi jawapan sepenuhnya. Banyak perkara yg berlaku apabila saya di dalam industri muzik,mereka yg bercakap senang,tapi saya yang rasa sakit dan perit,pada 24 jun saya akan hadirkan diri show di IPOH,mungkin ia akan menjadi show terakhir saya sebagai seorang penyanyi,mungkin.

Tapi apa2 boleh berlaku,Kepada qiemilio jangan marah saya,sila faham keadaan saya dan anda pun tahu saya memiliki depression ni dari awal tahun dahulu dan ia terus berlaku sampai ke hari ini,bukan depress je,macam2 lagi.Keluarga serta FMC sudah memberi saya rehat dan berfikir hingga habis bulan June. tunggu saya Haqiem Rusli pada awal bulan JULY.Keputusan akan diberitahu.

haqiem rusli

Semoga sepanjang bulan Syawal ini, Haqiem Rusli dapat berehat dan berfikir sebaik-baiknya tentang keputusan yang bakal dilakukan. Berhenti menyanyi bukanlah satu perkara mudah, namun jika dengan itu dapat menghilangkan masalah kemurungan yang dialaminya, ia adalah satu keputusan yang wajar. Sama-samalah kita doakan yang terbaik buat penyanyi ini.

Written by Bella | January 31st, 2018

Baru-baru ini foto penyanyi Haqiem Rusli yang sedang mendirikan solat Asar di belakang pentas yang dikongsikan oleh peminatnya tersebar luas di media sosial. Ramai yang memuji sikap Haqiem yang mengutamakan ibadahnya.

Haqiem meminta kain sampin daripada seorang penari untuk dijadikan sebagai sejadah dan mencari satu ruangan kecil untuk solat kerana tidak mahu mengganggu orang lain.

Tidak tahu foto tersebut dirakam oleh peminatnya, Haqiem bagaiamanapun memberitahu beliau tidak mempunyai sebarang niat untuk menunjuk-nunjuk.

Sejujurnya saya tak ada niat nak menunjuk-nunjuk atau riyak dengan bersolat di belakang pentas. Malah, saya pun tak tahu bila gambar tersebut diambil oleh peminat dan tiba-tiba ia tersebar di laman sosial.

Sebenarnya saya dah terlambat mengerjakan solat ketika itu dan kedudukan surau pula agak jauh dari pentas. Kalau saya memilih bersolat di surau, pasti akan mengambil masa yang agak lama kerana perlu bertemu peminat dan bimbang jika wuduk terbatal kerana bersentuhan dengan bukan mahram.

Haqiem tidak memarahi peminatnya yang mengambil foto tersebut kerana ia bukanlah satu perkara yang negatif. Beliau berharap ia dapat memberikan manfaat serta menyedarkan masyarakat mengenai kewajiban bersolat.

Sumber Berita : mStar Online / URTV