July 2nd, 2020

Gembira kerana kedatangannya disambut baik oleh penyanyi yang pernah popular dengan lagu Biasan dan Seni Berzaman, To’ Ki, pendakwah terkemuka tanah air, Ustaz Ebit Lew akui sebak sebaik sahaja tiba di tempat tinggal penyanyi tesebut.

ebiit lew toki

Menurut Ebit, penyanyi itu hanya sekadar menginap di sebuah pondok kecil di pinggir hutan di Batu 12 Gombak, Selangor.

“Dari jauh To’ki terus sambut saya dan terus peluk saya. Tak sempat nak cakap apa-apa. Macam dah lama kenal.”

Ustaz Ebit berkongsi pengalaman tersebut menerusi sebuah muat naik di laman Instagramnya.

View this post on Instagram

Sebak sayu tadi ziarah To'ki. Best-best lagu. Ramai tag saya di fb berita ini. Saya terus ke sana. Sampai jer dah berdebar kata Allah kedalam juga ini. Sekali sampai pondok ini ini dah setahun To'ki tinggal bersama isterinya yang sakit. To'ki khidmat jaga dan uruskan isteri kerana isteri tak boleh bergerak sangat. Dari jauh To'ki terus sambut saya dan terus peluk saya. Tak sempat nak cakap apa-apa. Macam dah lama kenal. Terus To'ki kata kenapa ustaz buat semua ini. Kebaikan pada semua orang tanpa harap balasan. Allah sayang ustaz. InsyaAllah akan bantu untuk Tangki dan water pump air sungai dan bilik air. Saya hadiahkan juga peti ais dan mesin basuh. Dari live kami tadi InsyaAllah Hj Hamid dari Kulim akan beri kayu pain untuk buat rumah cantik-cantik. Syukur dapat berkongsi ilmu dan berkasih sayang-ebitlew

A post shared by Ebit Lew (@ebitlew) on

Katanya, beliau tidak hadir dengan tangan kosong kerana turut menyumbangkan beberapa kelengkapan asas buat To’ Ki dan isterinya Sharifah Fairuz.

ebiit lew toki

“Insya-Allah akan saya bantu untuk tangki dan water pump air sungai dan bilik air. Saya hadiahkan juga peti ais dan mesin basuh.”

Untuk rekod, To’ Ki dan isteri telah berteduh di pinggiran hutan tersebut sejak dua tahun lalu. Meskpiun dihujani pelbagai persepsi masyarakat mengenai kehidupannya yang seperti serba kekurangan, namun menurutnya, pondok kecil ini seolah sebuah ‘syurga’ buat dirinya dan isteri.

ebit lew toki

Disoal berkenaan sumber pendapatan, penyanyi veteran ini mendedahkan beliau hanya  bergantung pada hasil daripada persembahan di restoran atau majlis kecil, malah berharap nasibnya dalam industri muzik tempatan itu masih ada dalam usaha memperbaiki taraf kehidupannya kini.

Sumber: Gempak

Advertisement
June 2nd, 2020

Meluahkan hasratnya mahu membuka 10 cawangan pasar raya menjual barangan runcit yang diveri nama Elews Mart, pendakwah Ebit Lew kongsi perkembangan terbaru bersama pengikutnya di laman Instagram mengenai perancangan tersebut.

ebit lew

Meskipun sudah mempunyai 3 cawangan retoran dan sebuah butik menjual kurta, namun Ustaz Ebit tetap tidak pernah mengeluh penat bagi mancari rezeki untuk keluarga serta masyarakat.

Menurut ustaz Ebit, beliau kini sedang berusaha mencari pembekal barangan runcit paling murah untuk pasar raya yang akan dibuka tidak lama lagi.

Menerusi entri itu juga, Ustaz Ebit turut memohon doa daripada semua pihak agar segala urusannya dipermudahkan serta mampu peroleh pembekal barangan runcit termurah untuk perniagaannya.

View this post on Instagram

Pohon doakan yer..syukur dah ada 10 cawangan ElewsMart sedang renovate. Semoga menjadi asbab kebaikan-ebitlew

A post shared by Ebit Lew (@ebitlew) on

“Pohon doakan tengah cari pembeka barang runcit paling murah supaya harga ElewsMart Paling Murah di pasaran.”

ebit lew

Menjengah ke ruangan komen, perkongsian yang mendapat ribuan tanda suka itu dihujani pelbagai reaksi daripada pengikutnya malah sentiasa mendoakan segala yang dilakukan Ustaz Ebit dipermudahkan.

Malah, wujud segelintir pihak yang tidak putus mahu menolong dan menyuarakan hasrta ingin membantu Ustaz Ebit dalam hal ini.

Advertisement
May 14th, 2020

Mengakui pernah berdepan pelbagai ujian sebelum ini, pendakwah Ustaz Ebit Lew zahir rasa syukur apabila butik miliknya Elew’s Design mendapat tempahan luar biasa.

ebit lew

Menerusi perkongsian di laman instagramnya, beliau yang tidak putus menerima tempahan daripada pelanggan sejak minggu lalu difahamkan terpaksa mencari seramai 100 orang tukang jahit bagi memenuhi permintaan pelanggan.

Lebih menarik, Ebit juga kini memaklumkan bahawa sebanyak 10,000 helai pakaian kurta telah pun siap untuk dijual kepada pelanggan.

View this post on Instagram

Pohon doakan yer…syukur 10 ribu helai kurta @elews_design dah siap. Sekejap jer habis baru ini. Terima kaseh sokongan dan doa. Baru restock. Syukur. Siapa nak beli kurta boleh beli di link di shopee. Ada link di story. Online sahaja. Butik tutup. https://shopee.com.my/elewsdesign

A post shared by Ebit Lew (@ebitlew) on

Menurutnya, jumlah produksi pakaian sebelum ini sudah habis dibeli pelanggan malah beliau juga telah menambah banyak lagi jumlah kurta untuk dijual secara dalam talian.

ebit lew

Ebit yang kelihatan amat syukur itu turut berterima kasih kepada pengikutnya atas segala sokongan yang diberikan.

Tambahnya lagi, berikutan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), pembelian hanya boleh dilakukan secara dalam talian sahaja kerana butiknya ditutup buat sementara waktu.

Selain mendoakan kesejahteraan pendakwah ini agar sentiasa dimurahkan rezeki untuk terus berbakti dalam melakukan kerjanya amalnya, menjengah ke ruangan komen, rata-rata pengikutnya turut gembira dengan berita berkenan dan kelihatan tidak sabra untuk membelinya.

Advertisement
April 28th, 2020

Masih hangat diperkatakan mengenai isu berkenaan kerja amal yang dilakukan oleh Ustaz Ebit Lew telah mendapat tentangan beberapa pihak sehingga pendakwah itu dipanggil pihak polis Bukit Aman.

ustaz abu syafiq tidak akan mohon maaf

Antara nama yang sering dikaitkan dalam isu ini adalah Ustaz Abu Syafiq, yang didakwa memuat naik status di mempertikaikan cara Ustaz Ebit berkongsi mengenai sumbangan yang disalurkan. Menurutnya, berkongsi gambar dan video orang miskin yang susah adalah perbuatan haram kerana dikhuatiri boleh mengaibkan mereka.

Terbaru, dalam satu temu bual telefon yang dibuat oleh bekas wartawan TV3, Ryzal Ibrahim, Ustaz Abu Syafiq tampil mempertahankan diri dan menjelaskan bahawa status tersebut tidak ditujukan kepada Ustaz Ebit.

Masa saya tulis tu, demi Allah saya tak tahu Ebit masukkan dalam Facebook sebab saya tak follow dia. Saya tak tahu langsung, saya tak tuju kepada dia dan saya tak tahu langsung.

Tapi ada orang ambil statement saya kata Ustaz Abu Syafiq kutuk Ebit Lew. Kemudian baru saya tahu Ebit letak gambar. Saya tak tahu sebelum itu. Tak ada kaitan dengan Ebit Lew sebenarnya.

ustaz abu syafiq sindir ustaz ebit lew

Dalam pada itu, Ustaz Abu Syafiq juga menegaskan tiada keperluan untuknya meminta maaf kerana dia tidak melakukan apa-apa kesalahan.

Kalau saya ni sengaja nak tuju kepada dia dan timbul pula isu macam ni, memang saya rasa bersalah. Tapi saya tak tuju kepada dia pun. Saya tidak akan mohon maaf sebab saya tak buat salah.

ustaz abu syafiq tidak akan mohon maaf ebit lew

Terdahulu, meskipun tidak menyatakan status itu ditujukan kepada siapa, namun netizen membuat andaian bahawa kenyataan berkenaan ditujukan kepada Ustaz Ebit. Rata-rata netizen kurang senang dengan apa yang dikatakan olehnya dan mengecam Ustaz Abu Syafiq.

Sumber Berita : mStar Online

Advertisement