April 19th, 2018

Siapa tidak sedih bila anak yang baru berusia lebih sebulan menjadi mangsa hinaan di media sosial. Itu juga yang dirasakan oleh pelakon Nora Danish apabila bayinya, Neqarl atau lebih dikenali sebagai Ney Ney dihina paras rupanya oleh Netizen.

Kopi Planet melaporkan, Nora mengakui bahawa dia menangis apabila bayinya menjadi bahan kutukan Netizen yang mempersoalkan dirinya tidak comel:

Saya juga manusia biasa bila tengok orang mengutuk fizikal diri saya, saya boleh terima. Tapi untuk anak saya yang baharu dilahirkan suci seperti kain putih pun mereka kutuk, sudah tentu saya menangis.

Semestinya saya berasa sangat emosi. Kalau terjadi pada orang di luar sana pun pasti mereka akan menangis. Benda (buli siber) ini harus dihentikan.

Keseluruhan artikel dengan membaca entri ini sepenuhnya.

Walaupun suaminya, Nedim Nazri menasihatkannya agar kebalkan diri dari komen-komen negatif Netizen, Nora berasa bertaggungjawab untuk melakukan sesuatu bagi mendidik generasi baru agar tidak membabitkan diri dalam buli siber:

Suami saya selalu pesan kenapa perlu ambil serius (komen-komen negatif), dia kata sepatutnya saya dah tahu semua ini dan sebagai seorang selebriti memang kita kena kebal dengan benda-benda macam ini. Disebabkan itu saya bersemangat untuk menyertai kempen kesedaran ini agar ia dapat membuka mata masyarakat di luar sana.

Nora bersama selebriti-selebriti lain terpanggil untuk menyertai kempen ini bagi memberi kesedaran agar buli siber tidak terus berleluasa lebih-lebih lagi di kalangan generasi masa kini. Kami di sini untuk ‘mengajar’ mereka cara berhemah dan lebih bertanggungjawab di media sosial dalam meluahkan pendapat atau kata-kata agar tidak keterlaluan sehingga boleh mengaibkan orang lain.

Sebelum ini, seorang pengguna Twitter mempersoalkan mengapa bayi Nora dan Nedim tidak comel sedangkan ibu bapanya segak. Setelah menerima kecaman hebat Netizen, pengguna Twitter itu memadam tweet dan telah menghantar DM di Instagram untuk meminta maaf dari Nora.

Neqarl ialah anak lelaki Nora hasil perkahwinan dengan Nedim. Mereka masing-masing mempunyai anak lelaki hasil perkahwinan dengan pasangan sebelum ini. – beautifulnara.com

April 1st, 2016

Terdapat sesetengah manusia yang gemar mengutuk dan menghina sesuatu yang dianggap buruk atau tidak cantik pada pandangan mereka. Berkenaan hal ini, penyanyi Siti Sarah Raissuddin melalui akaun Instagramnya memberitahu, ia adalah sesuatu yang dihadapinya sejak kecil apabila terdapat individu yang menghina hidungnya dan perkara itu masih berlaku pada hari ini.

Sarah telah muat naik screenshot komen dua orang pengguna Instagram yang mengutuk wajahnya dan bercerita panjang mengenai pengalaman rupa parasnya dikutuk sejak kecil.
 photo 12724676_998618206884262_1004858784_n.jpg

Saya teringin sangat nak tau , sebagai manusia biasa , apakah yg akan anda lakukan sekiranya org megutuk dan meghina pada rupa anda?

Perkara ini berlaku pada saya bukan dari semlam atau dua tiga tahun lalu , perkara ini sudah lama berlaku dalam hidup Saya, saya mula menyedari yg saya tak sama macam org lain seawal saya bersekolah … Alah di panggil hodoh , badak ! Apa lah sangat .. Pada awal tadika ada budak panggil saya “hidung awak macam BABI” saya marah dan pangil die nenek kebayan ..hahahahah lalu budak tu marah dan menagis sebab saya panggil die nenek kebayan .. Ha biasa la budak2 ..

Masuk sekolah rendah sama jugak .. Tapi dah biasa , masuk sekolah menengah ? hampir setiap hari kene ejek HIDUNG HIDUNG HIDUNG , sampai kadg2 mengelak nak naik bas, tunggu dah tak ramai, baru naik bas.. Nasib baik ada kawan @yatie_zul n @azucarmoreena die org cakap , kau ala2 black , pernah terlintas d hati (aku nak pegi buat hidong ) supaya org dah tak boleh cakap lagi.. Tapi pk2 balik ,org tak kan berhenti bercakap, cantik macam mana pon org tetap akan kutuk , bila dah kawin besalin lagi org kutuk gile2 gemok, hidong besa , macam2 lagi ..

ini bahagian cerita saya yg sebenarnya ,banyak lagi tapi panjang sangat kalau saya nak tulis hahahah.. Saya tak penah becakp pon pasal bende ni.. Cuma kadang2 terkesan jugak ? tapi saya akan pk macam ni (AKu ada 3 org anak yg menganggap aku perempuan paling cantik dalam dunia hahahah dan aku ada suami maharajalawak hahahah memang bahagia hidup aku …. ) sekian


 photo 10903269_1714792242137355_1226202523_n.jpg

Sememangnya lumrah terdapat jenis manusia yang tiada sebarang masalah mengutuk atau mengata sesuatu yang nampak buruk di matanya. Tetapi seperti kecantikan, buruk itu juga subjektif jadi apa yang buruk pada mata sesetengah orang tidak semestinya buruk pada mata orang lain.

Sarah sendiri mempunyai seorang suami dan tiga orang anak yang menganggapnya cantik. Itu pun sudah cukup sebenarnya, bukan?

Persediaan batch ke-4..alhamdulillah..mari pm saya utk order..󾬐Eli Homemade Kuah Kacang Dan Pecal󾬐OFFER MASIH BERKUATKUASA⏩4 PEKET untuk 1 POSTAGE⏩SPECIAL PRICE utk pembelian PUKAL

Posted by Eli Homemade Kuah Kacang Dan Pecal on Tuesday, 22 March 2016

March 21st, 2016

Ariz Forteen dan Zulin Aziz pernah berkawan rapat sebelum ini. Biarpun menafikan mereka bercinta, hubungan mereka dikritik sesetengah pihak yang tidak bersetuju dan  berpendapat mereka tidak sesuai bersama.

Sebelum ini mereka sering menghadiri acara bersama dan adakalanya berpakaian warna sedondon menyebabkan ramai menganggap hubungan mereka lebih dari sekadar kawan. Dalam hal ini, Zulin lebih teruk dikutuk berbanding Ariz kerana hubungannya dengan Ariz. Kepada Berita Harian, Ariz memberitahu yang dia bersimpati dengan nasib Zulin:

Saya memahami keadaan Zulin yang sedih dicemuh dan dikutuk dari pelbagai segi. Lumrah kehidupan, tidak semua orang menyukai kita. Namun saya simpati dengannya apabila terkena tempiasnya hanya kerana rapat dengan saya. Namun ada juga yang memberi kata-kata positif mengenainya.

Mungkin lebih baik kami tidak terlalu kerap memuat naik gambar bersama bagi mengelakkan gosip cinta itu timbul lagi. Ia juga berikutan cerita cinta kami lebih digembar-gemburkan oleh semua pihak berbanding kerjaya seni kami sendiri.

Bagaimanapun, jika tiada aral melintang, saya dan Zulin akan bekerjasama untuk sebuah projek yang tidak boleh dikongsi bersama umum ketika ini. Sekiranya perancangan yang dibuat itu menjadi, pasti saya akan bercerita lebih lanjut lagi kepada semua.


 photo ariz zulin.jpg

Memang sesuatu yang menyedihkan apabila satu persahabatan menjadi renggang hanya kerana orang lain berpendapat satu pasangan itu tidak sesuai bersama. Keakraban perhubungan itu sepatutnya ialah sesuatu yang dipupuk dari perasaan saling menyukai dan tidak memerlukan restu pihak ketiga yang tidak kena-mengena dengan persahabatan mereka.

Tetapi kata orang jika ada jodoh, tak ke mana. Jadi bersabarlah, mungkin sesuatu yang baik akan muncul akhirnya buat mereka berdua.

Teater Muzikal Randai “CINDUA MATO”Jom saksikan Slot Panggung Seni Ekstravaganza Muzikal Randai “Cindua Mato” pada 25, 26 dan 27 Mac ini di Panggung Sari, Istana Budaya (IB). Barisan artis popular seperti Remy Ishak, Azhan Rani, Ashraf Muslim, Puteri Aishah Sulaiman, Dato A. Tamimi Siregar, Dato’Jalaludin Hassan, Juhara Ayob Zuhairi Ibrahim dan ramai lagi. Seramai 40 orang artis budaya dan pemuzik akan terlibat dalam pementasan ini yang melibatkan gabungan Kumpulan Kesenian JKKN Negeri Sembilan, Ibu Pejabat dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur serta pemuzik tradisional yang terdiri dari gabungan pemuzik Istana Budaya dan Kumpulan Kesenian JKKN.15 orang pesilat dari Persekutuan Seni Silat Cekak Pusaka Ustaz Hanafi, Malaysia serta Kumpulan Kebudayaan dan Kesenian Kampung Gagu, Jelebu, Negeri Sembilan turut memeriahkan lagi pementasan ini.Tiket bagi menyaksikan persembahan Randai ini berharga RM25, RM55 dan RM 85 dan boleh didapati dengan melayari http://www.airasiaredtix.com/Events/Teater_Muzikal_Cindua_Mato/ atau dengan membelinya di outlet berikut:1. Rock Corner : The Gardens, Mid Valley (TEL: 03 – 2201 4893)KLCC (TEL: 03 – 2181 5560)Subang Parade (TEL: 03 – 5613 1139)The Curve (TEL: 03 – 7733 1139)2. Victoria Music : Sg Wang(TEL: 03 – 2148 7208)Amcorp (TEL: 03 – 7956 0592)Tropicana (TEL: 03 – 7722 2955)

Posted by Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara on Sunday, 6 March 2016

November 22nd, 2015

Ini lagi satu kisah mengenai selebriti yang bengang kerana gambarnya diambil peminat tanpa kebenaran. Kalau anda masih ingat, Altimet menjadi popular kerana lagu ‘Bila Aku Kaya’ dan ‘Malaysian Boy’.

Semalam, melalui laman Instagram beliau, Altimet telah memuat naik gambar seorang lelaki sedang memegang telefon bimbit di kedai makan. Dakwa Altimet, lelaki itu mengambil gambarnya yang sedang menikmati soto di Shah Alam tanpa meminta izin darinya terlebih dahulu.

 photo 12028676_10153389373363884_7700854499526583365_o.jpg

Tindakan Altimet itu menyebabkan dia mendapat kritikan di media sosial. Majoriti berpendapat apa yang dilakukan Altimet keterlaluan. Bagi mereka tidak perlu meminta izin untuk mengambil gambar Altimet kerana beliau seorang public figure.

Disebabkan itu, Altimet telah memadam gambar peminat tersebut memandangkan kritikan hebat yang diterima. Katanya, ia ialah atas nasihat orang penting dalam hidupnya, iaitu ibu Altimet.
Namun begitu, Amran Fans telah menyebarkan screencap komen-komen di Facebook Altimet sebelum ia dipadam.


Sehingga kini, Altimet masih menerima komen berbentuk sarkastik dari orang ramai berhubung ‘meminta izin’.
 photo Capture.png  photo Capture2.png

Kalau kami, jumpa artis memang buat tak tahu saja. Tak pernah pula diri ini terfikir atau teringin nak ambil gambar mereka, secara ada keizinan atau tidak mahupun wefie bersama mereka. Mereka juga manusia biasa, tiada apa-apa yang istimewa berbanding orang ramai.

Tapi nak buat macam mana. Bukan semua orang berfikir seperti kami. Jadi anda rasa macam mana?