September 10th, 2020

Menyifatkan bekas pembantunya, Allahyarham Muhammad Ghazali Hj Mat Lawi seorang pekerja yang baik dan berdedikasi, usahawan kosmetik penuh kontroversi, Datuk Seri Aliff Syukri tampil mendedahkan sifat peribadi jejaka tersebut kepada umum.

Aliff Syukri Dedah Bekas Pembantu Tidak Pernah Burukkannya Biarpun Sudah Berhenti

Menurut Aliff, arwah telah berkhidmat selama empat tahun namun membuat keputusan untuk berhenti kerja sejak tiga bulan lalu.

View this post on Instagram

Allahu… Saya berasa amat sedih dan juga amat mengejutkan kerana bekas kakitangan (bekas setiusaha saya yg masih muda berumur tgh 20an) saya yang pernah berkhidmat dengan saya hampir 4 tahun lamanya iaitu @ghazi_ml Ghazi Bin Mat Lawi telah meninggal dunia ke dan kembali ke rahmatullah. . Secara jujurnya beliau seorang yang baik, seorang yang pelawak dan sering menjaga persiapan saya, fesyen saya, makanan saya serta minuman saya. Tidak saya sangka selepas tidak sampai 2-3 bulan beliau berhenti kerja, beliau sakit dan saya dikhabarkan beliau telah meninggal dunia. . . Walaupun Ghazi ni di kamera nampak seperti poyo tapi orang baik, menghargai kerjanya dan alhamdulillah selama beliau bekerja dengan saya hampir 4 tahun tidak mendatangkan masalah. Malah tidak pernah memburukkan saya walaupun dah berenti.. jauh sekali mengutuk saya walaupun dia tahu mengenai semua benda tentang saya .. Susah nak cari pekerja macam ghazi.. jom kita..Bersama-samalah kita mendoakan dan sedekahkan Al-Fatihah kepadanya.. . . Hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa sedihnya kami sekeluarga. Semoga semua kawan-kawan saya mendoakan beliau di cucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. AMIN YA RAB 🤲🏻 . Saya yakin setiap orang yang hidup pasti akan menghadap Sang Pencipta…

A post shared by Ohabangkosmetik (@aliffsyukriterlajaklaris) on

“Secara jujurnya beliau seorang yang baik. Tidak saya sangka selepas tidak sampai 2-3 bulan beliau berhenti kerja, beliau sakit dan saya dikhabarkan beliau telah meninggal dunia.”

Sementara itu, pelantun lagu Abang Nak Tegur turut menyatakan arwah tidak pernah mengutuk dirinya kepada umum meskipun mengetahui banyak perkara tentang dirinya.

Aliff Syukri Dedah Bekas Pembantu Tidak Pernah Burukkannya Biarpun Sudah Berhenti

“Walaupun Ghazi ni di kamera nampak seperti poyo tapi orang baik, menghargai kerjanya dan alhamdulillah selama beliau bekerja dengan saya hampir 4 tahun tidak mendatangkan masalah. Malah tidak pernah memburukkan saya walaupun dah berhenti. Jauh sekali mengutuk saya walaupun dia tahu mengenai semua benda tentang saya.

Ujar Aliff lagi, agak sukar untuk dirinya mencari pekerja sebaik Ghazi. Keprihatian lelaki tersebut serta tanggungjawab yang ditonjolkannya dalam melaksanakan tugas amat dikagumi usahawan itu.

Aliff Syukri Dedah Bekas Pembantu Tidak Pernah Burukkannya Biarpun Sudah Berhenti

Untuk rekod, Ghazi meninggal dunia dipercayai berpunca daripada penyakit appendiks yang dihadapinya. Malah keadaan Allahyarham juga semakin tenat sejak beberapa hari yang lalu.

August 19th, 2020

Tampil menjelaskan situasi sebenar dirinya dan keluarga bertindak untuk berkumpul di kawasan lobi tempat penginapan milik usahawan terkenal Datuk Seri Aliff Syukri, atlet ‘freerunner’ profesional, Abudi Alsagoff memaklumkan kepada umum beliau memilih lobi kerana tiada tempat lain yang sesuai untuk dijadikan lokasi perjumpaan keluarga.

Abudi Alsagoff Tampil Buka Mulut Berhubung Isu Berkumpul Dan Makan Bersama Keluarga Di Lobi Resort Aliff Syukri

Ujar Abudi, beliua juga difahamkan telah meminta kebenaran daripada staf yang bertugas untuk makan di kawasan tersebut.

“Makan kat lobi tu dah minta izin.. Pool dia dah buat basah tempat gazebo dan kita dah nak checkout jadi tak nak budak-budak basah. Bukan kita mintak izin staff ke? Depan hidung depa kita makan siap kita ajak depa makan sekali.

Katanya lagi, Aliff wajar memperbaiki serta menaik taraf banyak lagi perkara andai ingin melihat perniagaannya maju dan teratur.

resort aliff syukri kotor

“Kata family friendly resort tapi semua tengah upgrade dari ATV sampai flying fox tiada siapa yang uruskan.Kalau dia sayang perniagaan dia kena cari macam mana nak memperbaiki sistem pantau staf ‘terlalu berkelayakan’ dan ‘terlatih.”

Menurut Abudi, beliau tampil membuka mulut susulan hal berkenaan kerana Aliff khabarnya tidak dapat menerima kritikan daripada seorang pelanggan.

Abudi Alsagoff Tampil Buka Mulut Berhubung Isu Berkumpul Dan Makan Bersama Keluarga Di Lobi Resort Aliff Syukri

“I have said enuff dan penghujungnya benda ni dinaikkan isu kerana Datuk AS tak mau terima kritikan membina!! Berapa lama boleh tipu pengunjung? Satu-satunya pelanggan yang datang lagi adalah dirinya kerana staf hanya perform ketika dia berada di sekitar.”

Beberapa hari lalu, tular di media sosial berkutan keluhan seorang atlet parkour yang mendedahkan resort milik seorang usahawan kosmetik tidak dijaga dengan baik dan kotor serta membahayakan.

View this post on Instagram

Terima kasih kepada pihak family tuan yg memviralkan @sugehhillresortjandabaik kami yg x pasti kesahihanya.. apa pun sy nak ucapkan terima kasih kerana menginap di resort saya di kampung janda baik… iaitu eco resort bukan hotel 5 bintang sbb tu harga bilik di sini serendah rm175..dan mereka bercuti selama 3hari di sini dgn jayanya…terlebih dahulu saya ingin memohon maaf jika byk kekurangan dari pihak kami kepada tuan…. . Utk makluman tuan kami @sugehhillresortjandabaik ada peti cadangan utk komen pelanggan kami.. dan kami sedar akan kekurangan kami dan kami akan megambil mana2 nasihat yg kami rasakan baik bagi kami utk kami perbaiki resort kami.. . Utk makluman pihak tuan,semasa kejadian saya tiada di sana…jika tuan maklum mmg kebiasaannya saya berada di sana utk memantau keadaan di sana terutama memastikan pelanggan berada dlm keadaan baik. . Berkenaan isu air di Lobi,utk pengetahuan Tuan,kami mmg tidak menyediakan air di Lobby sebelum ini,tapi memandangkan keadaan pelanggan yg ramai di sana terutama yg ingin bertanya dan utk check in bilik kami sediakan minuman bagi pelanggan yg dahaga…Untuk pengetahuan Tuan,ketika itu,kami telahpun dlm proses memasang Penapis Air dan ketika ini pemasangan tersebut telah pun berlaku dan tiada lagi air begitu disana melainkan menggunakan penapis air dan jika tuan ke sana telah adapun dipasang penapis Air Cuckoo sejak 2 minggu yg lalu di Lobi . Yang kedua,isu takut anak terjatuh bermain Di Lobby,saya rasa tuan juga maklum bahawa lobi bukan lah ruangan utk berlari atau bermain…di sana adalah ruangan menunggu…tetapi keluarga tuan telahpun bermain bola,makan beramai2 di lobi….baring dia atas sofa dan mengalihkan2 perabot dari tempat asal walhal lobi bukan bertujuan utk aktiviti berkeluarga…..dan juga pihak tuan sendiri membiarkan anak2 kecil bermain di sana…Staff kami warganegara indonesia ada juga menegur tetapi dibalas dgn kata2 kesat oleh pihak keluarga tuan dgn kata2 spt berikut’Orang Indonesia tak layak tegur orang Malaysia dan nanti saya bunuh kamu dan campak Ke laut’…Begitu juga pihak keluarga tuan telah menempah kambing Aqiqah di kawasan kolam renang tanpa kebenara kami..

A post shared by Ohabangkosmetik (@aliffsyukriterlajaklaris) on

Bagaimanapun, Aliff kemudiannya tampil mengemukakan bukti video membongkar tindakan dan aktiviti atlet terbabit bersama keluarga sepanjang menginap di resort tersebut kepada umum di laman Instagram.

August 18th, 2020

Tampil bersuara berhubung isu resort kotor dan tidak selamat untuk didiami milik ushawan kosmetik terkemuka seperti yang tular di media sosial baru-baru ini, bekas pekerja Dato’ Sri Aliff Syukri iaitu Melati Abd Ghani memaklumkan kepada umum bahawa tindakan untuk berlawan dengan menyalahkan semula pelanggan resort berkenaan sama sekali tidak wajar.

"Bila Customer Complaint, Minta Maaf Bukan Salahkan Balik" - Bekas Pekerja Aliff Syukri Sokong Tindakan Pengunjung Resort

Malah, Melati juga dilihat seakan mempersoalkan pemikiran usahwan itu yang dilihat tidak mahu mengalah biarpun berada pada pihak yang wajar bertanggungjawab di atas segala kesulitan yang berlaku.

"Bila Customer Complaint, Minta Maaf Bukan Salahkan Balik" - Bekas Pekerja Aliff Syukri Sokong Tindakan Pengunjung Resort "Bila Customer Complaint, Minta Maaf Bukan Salahkan Balik" - Bekas Pekerja Aliff Syukri Sokong Tindakan Pengunjung Resort

“Bila customer complaint mintalah maaf dan perbaiki, bukan salahkan customer. Adui macam mana punya mentalitilah. Sudah-sudahlah tu cakap tak terkesan dengan kata-kata netizen tapi baru seorang customer complaint dah bitter.”

Tidak sekadar itu, Melati dilihat sedikit demi sedikit membongkar sisi gelap yang berselindung di sebalik nama usahawan itu.

"Bila Customer Complaint, Minta Maaf Bukan Salahkan Balik" - Bekas Pekerja Aliff Syukri Sokong Tindakan Pengunjung Resort

“Kalau staff ko bolehlah paksa suruh sumpah bagai, ini customer ko suruh bersumpah bagai walaupun benda tu tak betul. Simpan sikit bangan tu boleh tak,”

Sementara itu, mengulas lanjut mengenai situasi terbabit, Melati mendedahkan adalah normal untuk kanak-kanak berlari-lari sama seperti anak-anak usahawan berkenaan ketika berkunjung ke sesebuah destinasi.

"Bila Customer Complaint, Minta Maaf Bukan Salahkan Balik" - Bekas Pekerja Aliff Syukri Sokong Tindakan Pengunjung Resort "Bila Customer Complaint, Minta Maaf Bukan Salahkan Balik" - Bekas Pekerja Aliff Syukri Sokong Tindakan Pengunjung Resort

“Alahai nak cakap anak orang berlari-larilah, tak reti duduk diam. Eh anak dia pun kalau pergi mana-mana pun lasak juga, berlari, sampai pecah pasu hotel.”

Namun Melati khabarnya langsung tidak memetik nama mana-mana pihak.

Terdahulu, tular di pelusuk media sosial apabila wujud dakwaan seorang individu yang terkilan dengan servis dan kebersihan sebuah resort milik usahawan kosmetik terkenal tanah air itu.

"Bila Customer Complaint, Minta Maaf Bukan Salahkan Balik" - Bekas Pekerja Aliff Syukri Sokong Tindakan Pengunjung Resort "Bila Customer Complaint, Minta Maaf Bukan Salahkan Balik" - Bekas Pekerja Aliff Syukri Sokong Tindakan Pengunjung Resort

Dalam pada itu, usahawan tersebut tampil menghubunginya meminta untuk memadamkan posting terbabit sebelum tindakan diambil.

Sekadar informasi, Melati sebelum ini pernah mendedahkan dirinya telah diberhentikan tugas dengan usahawan kosmetik itu selepas setia berkhidmat sekian lama.

July 21st, 2020

Mendedahkan bahawa dirinya sudah puas menjalani kehidupan yang sentiasa mengejar kekayaan selama ini, usahawan kosmetik sensasi, Datuk Seri Aliff Syukri kini bagai sedar akan hakikat sebenar, apa yang dilakukannya itu bukanlah erti nilai sebuah kebahagiaan sebenar yang dicari selama ini.

aliff syukri

Menurutnya, beliau sudah puas hidup mencari harta siang dan malam sehingga menjejaskan waktu tidur demi mencari duit.

View this post on Instagram

Kegembiraan apa yang lagi yang ingin saya tipu… saya dah Puas hidup ini mencari harta benda siang ,malam pagi ,petang. Kadang kala saya hanya tidur 2 jam sahaja untuk mencari duit. . . . Kadang kala tanya apa nilai kebahagian yang saya ingin cari selama ini. Lebih dari 15 tahun saya mengemudi dalam dunia business dari pasar malam, rumah ke rumah, maki hamun orang , sepak terajang dalam dunia business semua sy dah rasa.. org nampak indah jer yg pahit org x nampak… now ..Saya nak rehat sbb tu korang tengok sy jarang buat vedio.. . . . Saya nak bagi tumpuan dekat family saya. Saya nak buat kerja apa yang saya suka. Saya takut kalau saya mati awal sy akan rugi… Syukur alhamduillah kesedaran tu datang lebih awal. Hari ini saya spend dengan keluarga dan smua staff @as.legacymalaysia @dherbsholdingshq saya untuk bercuti. Dan saya telah book datu pulau bahagiakan mereka. Semoga kegembiraan dimana saya membawa keluarga belah saya , sebelah isteri saya , keluar belah arwah ayah saya dan semua kaki tangan saya. Walaupun biasa biasa sahaja tapi ianya amat bermakna buat kami. Syukur alhamdulullah kerana saya diberi rezeki mengecapi kegembiraan ini. @shahidadherbs @syazwan_fiesol @farishussainn @kansss97

A post shared by Ohabangkosmetik (@aliffsyukriterlajaklaris) on

“Kadang-kala tanya apa nilai kebahagiaan yang saya ingin cari selama ini. Lebih dari 15 tahun saya mengemudi dalam dunia busines, daripada pasar malam, rumah ke rumah, maki hamun orang, sepak terajang dalam dunia busines semua saya dah rasa.”

Ujarnya lagi, dirinya juga kini seakan kurang aktif beraksi di hadapan kamera apatah lagi di sosial media kerana mahu rehat daripada perkara sebegitu, malah menyifatkan apa yang dilaluinya itu merupakan erti sebenar kebahagiaan yang dicari.

aliff syukri

“Saya nak bagi tumpuan kepada keluarga saya. Saya nak buat kerja apa yang saya suka. Saya takut kalau saya mati awal saya akan rugi. Syukur alhamdulillah kesedaran itu datang lebih awal.”

Terdahulu, Aliff pernah meluahkan rasa seolah-olah memberi gambaran bahawa dirinya sudah letih menguruskan perniagaan.

Lebih memeranjatkan, salah seorang pekerjanya mendedahkan dirinya terpaksa ditamatkan perkhidmatan ekoran kedudukan kewangan syarikat yang diusahakan oleh Aliff kini dikhabarkan makin terjejas.