Written by serenity | October 15th, 2015

Pemenang Akademi Fantasia (AF) 2015 telahpun diketahui. Antara yang paling menyerlah pada tahun ini ialah anak gadis kepada pemain bass kumpulan Wings, Eddie, iaitu Bila. Walaupun membuat persembahan dengan cemerlang, Bila telah meraih tempat ketiga dengan membawa pulang hadiah tunai RM 20,000, pakej percutian ke Dubai dan trofi AF.

Bagaimanapun antara yang menjadi bualan orang ramai ialah saiz badan Bila. Kepada Mangga Online, Bila memberitahu dia tidak lagi peduli apabila orang lain memperkatakan mengenai saiz badannya:

Syukur ada sesetengah peminat yang boleh menerima kehadiran saya sebagai penyanyi baru. Manakala untuk golongan yang tidak suka itu, saya akan buktikan kemampuan saya supaya mereka dapat menerima saya seadanya kelak.

Dahulu saya memang tidak boleh terima jika ada yang bercakap tentang saiz badan. Sekarang saya sudah tidak ambil peduli lagi. Saya hanya lakukan apa yang saya mahu.

Memang ada perancangan untuk kurus, namun saya mahu kurus sebab ingin menjaga kesihatan. Bukan kerana mahu menjaga hati atau memuaskan semua orang.

Sebelum ini, Bila sering mengikut Eddie ke persembahan kumpulan Wings dan bertindak sebagai penyanyi latar. Namun kini Bila bersedia untuk mengetengahkan bakatnya untuk berada di hadapan:

Saya tidak pernah menggunakan kerjaya bapa sebagai platform untuk membina nama dalam dunia seni. Saya berusaha sendiri untuk ke uji bakat AF2015.

Bapa pernah katakan saya seorang yang pemalu dan tidak bersedia untuk ke hadapan. Jadi saya buktikan apa yang dia mahukan selama ini. Syukur saya berjaya sampai ke pentas akhir.

AF2015 banyak membantu saya meningkatkan keyakinan diri. Saat setiap kali naik ke atas pentas adalah detik terbaik buat saya kerana selama ini saya tidak pernah terfikir mampu melakukan sedemikian.

Selalunya yang berbadan besar ini vokal memang powerhouse bukan? Seperti penyanyi British Adele.

Sebenarnya nak kurus itu tidak susah pun. Terdapat pelbagai kumpulan sokongan yang memberikan informasi cara hidup sihat dan juga cara mengurangkan berat badan dengan efektif dan selamat. Antara yang menjadi fenomena ialah Kelab Diet Atkins dan juga pelatih kecergasan Kevin Zahri.

Diharap Bila akan terus berusaha untuk mencapai apa yang diimpikannya, dan juga bagi menjaga kesihatannya.

Hi! I’m Noramila, let’s join the Festival of ASEAN Cultural Expressions 2015 on 15-20 October, at NU Sentral, Kuala…

Posted by Festival of ASEAN Cultural Expressions 2015 – 15-20 Oct 2015 on Tuesday, 13 October 2015

Written by Bella | October 15th, 2015

Tahun ini Akademi Fantasia 2015 cukup hangat dengan kontroversi, bermula daripada kes Che Ta menarik diri daripada menjadi juri tetap sehinggalah beberapa pihak yang merasa tidak puas hati apabila peserta daripada Singapura iaitu Sufi dinobatkan sebagai juara.

Jika anda mengikuti perkembangan terkini, pasti anda tahu tentang luahan tidak puas hati Michael Ang akan keputusan tersebut sehingga mencetuskan berita panas apabila pengetua AF2015, Edry KRU yang membalas balik kenyataan Michael yang menegaskan pengarah itu tidak berhak memberikan pendapat kerana tidak relevan dalam bidang muzik.

Menyedari ia satu isu yang sedang viral, Sufi menerusi portal Murai berkata beliau sama sekali tidak kisah jika kemenangan beliau dipertikaikan.

Bercakap mengenai pertikaian sesetengah pihak yang mengatakan saya tidak layak menang kerana saya berasal dari Singapura, saya tak kisah. Saya tak rasa apa-apa.

Semuanya bergantung kepada rezeki. Sejujurnya, saya langsung tidak rasakan yang saya boleh menewaskan Syamel, Bila dan Sharul kerana mereka semua berbakat besar dan memberikan saingan sengit setiap minggu.

Buat Sufi, beliau sebenarnya sudah puas hati ketika mendapat peluang untuk beraksi di peringkat akhir. Apabila beliu diumumkan sebagai juara tiada apa yang dapat beliau katakan selain merasa syukur dengan ketentuan rezeki buatnya.

Menempatkan diri ke peringkat akhir sudah menjadi satu bonus buat diri saya. Ketika pemenang diumumkan, saya sendiri tidak sangka dan terkejut namun saya sangat bersyukur atas rezeki yang diberikan.

Menang itu memang satu bonus, apa yang penting sebenarnya cara Sufi nanti untuk terus membina kerjaya beliau dan menghadapai segala ujian dalam bidang hiburan dengan baik. Seperti kata Datuk Ramli MS, jangan hanya popular sekejap lepas tu hilang je macam tu.

Sumber Berita: Murai

Written by Bella | October 13th, 2015

Umum mengetahui bahawa pengarah Michael Anga sangat tidak puas hati apabila Sufi diumumkan sebagai juara AF2015 dan berpendapat pengetua program realtiti tersebut iaitu Edry KRU sengaja ingin menaikkan nama Sufi kerana beliau adalah anak emas beliau.

Mendegar luahan Michael, Edry mengatakan beliau tidak mahu ambil pusing dengan pendapat mereka yang tidak relevan dalam bidang muzik, malah beliau juga tidak pernah tahu siapakah Michael sebelum ini.

Membalas kenyataan Edry, Michael menerusi akaun Facebooknya mempersoalkan mengapa sebagai pendengar beliau tidak mempunyai hak untuk menyuarakan pendapat.

Michael juga menjelaskan beliau tidak pernah bersikap rasis ataupun mempertikaikan kemenangan Sufi seperti yang disalah faham oleh rakyat Singapura dalam status Twitternya beberapa hari lepas.

Pada org Singapura sila faham saya bukan anti Singaporean untuk bertapak di Malaysia! Saya Hanya komen pasal Sufi as a MATTER OF PREFERENCE! Saya tak pernah mempertikaikan kemenangan Sufi Dia Boleh nyanyi dgn bagus tapi cuma saya tak minat sangat lebih minat Suara BILA itu namanya PREFERENCE.

Ada benda u Suka I tak Suka Ada benda I Suka u tak Suka! That is all! So tak payah nak Bagi komen yang berbau racist or patriotisma! And pada keratan suratkhabar ni saya Bagi pendapat sebagai peminat and pendengar muzik.

Kalau pendapat Kita yg beli lagu tak relevant pendapat siapa yg relevant? Itu namanya buat lagu SYOK SENDIRI! Sama jugak pendapat CEK TA Dia sepatutnya terima bukan maki Cek Ta balik! So kalau tak main badminton aku tak Boleh la komen pasal permainan Pemain tersebut? Mentality bodoh apa ke tu? Jgn jadi katak bawa tempurung kalau tak mcm tu mcm tu aje lagu2 Kita!

Semakin hari nampaknya bahang semakin terasa apabila banyak pihak tidak berpuas hati dengan kemenangan Sufi AF2015.  Apa salahnya kalau kita buka sedikit minda untuk menerima segala pendapat, tidak mahu lah nanti setahun dua sahaja wujud dalam industri lepas itu terus senyap.

Sumber Berita: Facebook Michael Ang

Written by AbangNara | October 13th, 2015

Kalau sebelum ini Edry KRU tidak mengambil pusing komen Michael Ang yang mempertikaikan kemenangan Sufi kerana pengarah tersebut tidak berpengetahuan dalam bidang muzik, kali ini pengetua AF2015 itu melahirkan pula rasa terkilannya kepada Datuk Ramli MS. Ini kerana ketika konsert final AF2015 baru-baru ini, Datuk Ramli MS telah menegur lagu ciptaan Sufi sebagai tidak fokus dan terlalu banyak melodi yang disifatkan tidak perlu. Untuk makluman, Sufi telah menyanyikan lagu bertajuk “Kisah Dua Muka”yang merupakan ciptaannya 100%.

sufi

Sebelum ini, Edry KRU juga didakwa telah mengherdik Che Ta kerana tidak berpuas hati dengan komen yang diberikan oleh isteri Zain Saidin kepada Sufi. Tentang komen Datuk Ramli MS, Edry memaklumkan yang komposer terkenal itu seharusnya memberi galakan kepada orang baharu, bukannya menjatuhkan semangat mereka. Kata Edry:-

Saya tidak marah, cuma terkilan bagaimana seorang komposer hebat seperti beliau boleh mempertikaikan bakat seorang pendatang baharu seperti Sufi. Beliau seharusnya memberi galakan, bukannya mengkritik lagu yang dihasilkan.

Sufi orang baharu bagi saya. Kita tidak boleh sekat orang baharu seperti Sufi untuk berkarya. Sufi akan melalu proses demi proses yang akan mendewasakannya.

Ramli sepatutnya lakukan kajian, beliau sepatutnya mendengar radio untuk mengetahui di mana kedudukan lagu dinyanyikan Sufi itu.

sufi

Jelas terserlah betapa sayangnya Edry kepada Sufi. Secara jujur, kalau semua benda tak boleh komen dan kritik, lebih baik Edry buat program realiti sendiri di mana dirinya menjadi juri, pengetua dan juga tenaga pengajar. Komen dan kritikan adalah untuk membina seseorang. Kalau memang dah tak bagus, kenalah bagi kritikan agar mereka tidak hanyut dalam pujian yang tak masuk akal. Daripada kritikan itulah baru kita boleh belajar untuk memperbaiki diri. Apa pula pendapat anda?