October 28th, 2009

awie akhil

Panas, panas dan panas lagi. Awie bengang dengan Akhil Hayy dalam Harian Metro semalam. Ingat lagi tak tiba-tiba je Akhil Hayy bagitau Metro yang ada artis Malaysia yang mengamalkan ajaran sesat? Kalau tak silap minggu lepas rasanya dia buat kenyataan tue. Tiba-tiba semalam Awie dengan gagahnya membantai balik Akhil Hayy. Antara key-key point Awie ialah:-

  1. Akhil patut cermin diri sendiri dulu sebelum try nak tarbiah orang lain.
  2. Gelaran Ustaz untuk Akhil tak sesuai sebab Akhil tak ada kredibiliti tue. Rumah tangga sendiri pun tunggang langgang.
  3. Kenapa tetiba je Akhil nak kondem golongan artis terlibat ngan ajaran sesat? Macam nak cari populariti murahan je.
  4. Jangan ingat golongan artis nie buta agama. Diorang pun tau pasal akhirat gak.

Cuba baca sikit statement Abang Awie kita:-

[note]Saya meminta penceramah muda ini supaya tidak menilai seseorang itu secara melulu dan melalui ‘kulit’ saja, kerana ada ketikanya ada individu mempunyai ‘kulit’ yang baik, tetapi sebenarnya busuk di dalam. Dia baru setahun jagung dalam dunia artis dan terlalu mudah serta sewenang-wenangnya mahu menilai kehidupan artis sekarang kononnya terpengaruh dengan ajaran sesat.[/note]

Tapi mana mungkin “Ustaz” Akhil Hayy kita berdiam diri. Ada jawapan balik dari dia kepada Abang Awie:-

[note]Apa yang saya luahkan (amalan ajaran sesat di kalangan artis) atas dasar dakwah dan saling mengingati sesama golongan artis dan tiada niat untuk menunjukkan saya ini ‘suci’ berbanding orang lain. Saya juga manusia dan tidak menafikan ada melakukan kesilapan, tetapi saya mahu melihat kehidupan golongan artis diperbaiki agar berada di landasan sepatutnya. [/note]

Hmmmmmmmmmm (sambil menggaru-garu kepala berfikir). Susah kami nak cakap nak sokong sapa. Niat Akhil Hayy nak menegur tue memang dah baik dah. Tapi apa yang Abang Awie cakap pasal cerminkan diri tue pun betul jugak. Mungkin dua-dua ada kebenaran masing-masing kot? Secara peribadi memang kami rasa Akhil Hayy nie cuba mencari populariti murahan dan agak poyo dengan statementnya yang tiba-tiba tue.

Apa pendapat korang? Kalau nak tau citer penuh Akhil dan Awie nie, sila baca artikel ini selengkapnya.

PUTRAJAYA: Bengang dengan kritikan Akhil Hayy, penyanyi rock, Ahmad Azhar Othman atau Awie, 42, mahu penceramah itu tutup mulut dan mencermin diri sendiri sebelum cuba mentarbiah artis yang kononnya terpengaruh dengan ajaran sesat.

Malah, penyanyi kumpulan Wings itu mengakui telinganya ‘panas’ apabila mendengar nama artis berkenaan dan memberi amaran kepada Akhil supaya tidak lagi bercakap mengenai dunia artis atau mengaitkan golongan itu dengan sebarang bentuk ajaran sesat.

Awie mendakwa gelaran ‘ustaz’ yang diberikan masyarakat terhadap Akhil tidak wajar kerana penceramah itu sepatutnya mencerminkan kredibiliti dirinya terlebih dulu.

Tanpa berselindung, Awie mempertikaikan kewibawaan Akhil untuk mentarbiah golongan artis berdasarkan kredibiliti kehidupan rumah tangganya yang boleh dipertikaikan bukan saja di kalangan penggiat seni, malah masyarakat umum.

“Jangan ingat golongan artis tidak mengetahui kehidupan dunia dan akhirat.

Apa saja yang dilakukan manusia di bumi ini hanya Allah yang tahu, tidak salah untuk ingat-mengingati,” katanya, semalam.

Awie yang popular dengan lagu Sejati mengulas dakwaan Akhil Hayy bahawa ada segelintir artis yang sudah ada nama menggunakan kedudukan mereka mempengaruhi artis lain supaya melakukan maksiat selain mempermudahkan Islam.

Malah, penceramah muda dan pengacara sebuah rancangan ilmiah itu turut mengakui ada artis membenarkan gejala bersekedudukan dan berzina dengan alasan apa yang dilakukan sudah ditentukan Allah selain manusia (artis) mempunyai ruang dan masa untuk bertaubat.

Akhil turut menyentuh mengenai ajaran sesat artis terbabit yang dipercayai menjadi pegangan melalui ajaran pelik dipercayai diperoleh daripada ‘guru ghaib’ yang sukar untuk dikesan.

Mengulas lanjut isu berkenaan, Awie berkata Akhil perlu mencermin dirinya dulu yang sebelum ini turut terpalit dengan dunia glamor.

Awie berkata, kehidupan artis yang menjadi ‘public figure’ memang sentiasa disuluh lampu terang yang semestinya mahu memperlihatkan kecantikan yang dimiliki dalam sinaran cahaya berkenaan.

Walaupun mengakui ada artis yang tergelincir (terbabit dengan kegiatan maksiat), Awie mempertikaikan mengapa hanya golongan itu dikaitkan dengan pelbagai kegiatan tidak bermoral, termasuk ajaran sesat.

“Sebagai artis kita fokus terhadap apa yang hendak kita lakukan dan tidak berdiri di pentas ceramah sambil memaki dan mencerca orang lain,” katanya

Awie turut mendakwa penceramah terbabit pernah memperlekehkan lagu Sejati mengikut selera sendiri ketika berada di pentas ceramah.

“Saya meminta penceramah muda ini supaya tidak menilai seseorang itu secara melulu dan melalui ‘kulit’ saja, kerana ada ketikanya ada individu mempunyai ‘kulit’ yang baik, tetapi sebenarnya busuk di dalam.

“Dia baru setahun jagung dalam dunia artis dan terlalu mudah serta sewenang-wenangnya mahu menilai kehidupan artis sekarang kononnya terpengaruh dengan ajaran sesat,” katanya.

>Hanya dakwah, saling mengingati

PUTRAJAYA: “Apa yang saya luahkan (amalan ajaran sesat di kalangan artis) atas dasar dakwah dan saling mengingati sesama golongan artis dan tiada niat untuk menunjukkan saya ini ‘suci’ berbanding orang lain.

“Saya juga manusia dan tidak menafikan ada melakukan kesilapan, tetapi saya mahu melihat kehidupan golongan artis diperbaiki agar berada di landasan sepatutnya,” kata penceramah dan pengacara rancangan ilmiah televisyen, Akhil Hayy, semalam.

Menurutnya, walaupun niatnya ikhlas untuk berbuat kebaikan sesama artis, dia akur jika ada di kalangan penggiat seni sukar dan tidak mahu menerima hakikat cabaran baik dan buruk dalam dunia itu.

Akhil berkata, dia bukan bercakap berdasarkan nafsu, tetapi satu peringatan bukan untuk dirinya, malah untuk rakan artis supaya berwaspada dan tidak tergelincir sehingga membawa kepada jurang kesesatan.

“Sebenarnya, saya tidak menuduh mana-mana pihak tapi berdasarkan kepada pengalaman sepanjang terbabit dalam dunia artis yang penuh cabaran.

“Bagi saya, apabila membabitkan soal akidah, ia bukan tanggungjawab saya saja, tapi juga tanggungjawab semua umat Islam termasuk juga artis yang juga ikon masyarakat.

“Sebagai ikon, kita perlu menunjukkan contoh dan teladan baik supaya mampu melahirkan masyarakat yang memiliki nilai murni,” katanya.

Dia mengulas kritikan penyanyi rock, Ahmad Azhar Othman atau Awie, 42, yang tidak selesa dengan kritikan Akhil terhadap segelintir golongan artis yang kononnya menjadi tali barut ‘guru ghaib’ bagi menyebarkan ajaran sesat.

Akhil berkata, dia tidak mempunyai niat tersirat atau mencari publisiti murahan, tetapi hanya mahu mengingatkan rakan artis mengenai pentingnya memberi perhatian terhadap soal akidah.

Menurutnya, memang kebanyakan umat Islam mengaku Islam, tetapi sebenarnya mereka tidak beriman kepada Allah.

“Jika mereka tidak salah mengapa perlu hendak memarahi orang lain dan saya tetap perlu melakukan kebaikan walaupun terpaksa menghadapi banyak cabaran.

“Saya meminta golongan artis yang terasa `pedas’ dengan `cili’ yang diberikan supaya melihat nasihat itu dengan mata hati dan cuba berprasangka baik yang mungkin boleh membawa kebaikan kepada mereka,” katanya.

Akhil berkata, sebagai umat Islam, dia tidak mahu kehidupan artis masih dibelenggu dengan konsep `lu lu’ dan `gua gua’ yang sebenarnya tidak dianjurkan Islam.

Menurutnya, walaupun tidak menafikan rasa tidak senang segelintir artis, dia mengakui masih ada artis yang celik dan menerima nasihat diberikan dengan hati terbuka.

“Saya masih melihat ada artis yang mempunyai kekuatan untuk melihat kebaikan hendak kita sampaikan,” katanya.

Oleh itu, dia berharap mesej yang cuba dibawa kepada masyarakat artis perlu diberikan perhatian kerana mereka adalah ikon masyarakat yang mempunyai ramai pengikut.

September 29th, 2009

rasul melayu

Adeh. Pening kepala kami baca pengakuan seorang penyanyi reggae 80-an pasal Abdul Kahar Ahmad yang lebih pemes dengan nama “Rasul Melayu”. Memang habis taksub betul penyanyi berusia lebih kurang 50 tahun nie. Cuba korang baca kenyataan dia nie:-

[note]Mengaku salah bukan bererti kalah. Pengakuan itu hanya dari sudutundang-undang kerana kami tetap yakin berada di jalan kebenaran menuju ke syurga[/note]

Ish-ish. Yang kami tak fahamnya terang-terang sangat si Rasul Melayu palsu nie dikantoikan tak puasa masa Ramadhan ari tue. Kalau pikir logik dengan terkantoinya tak puasa,  compem la sangat sesat ajaran dia nie. Kan pose tue wajib. Camner ntah leh jadi Rasul kalau tak pose. Ish-ish.

Nie satu lagi kenyataan penyanyi 80-an nie. Compem mamat nie  dah kena brainwash dengan clorox ngan Haji Kahar:-

[note]Tidak mengapa kalau seseorang itu minum arak atau berpakaian seksi asalkan jiwanya positif selepas mencapai tahap 100 peratus asas ajaran.[/note]

Lepas baca kenyataan yang satu nie plak, kami dengan yakinnya percaya penyanyi 80-an nie dah terencat akal. Ada 2 kemungkinan iaitu dia sememangnya dilahirkan terencat ataupun dia dengan sengajanya merencatkan diri.

[note]Rasul juga diturunkan kepada setiap bangsa dan Haji Kahar untuk orang Melayu. Bila seseorang Rasul wafat mesti ada penggantinya untuk memperbetulkan ajaran. Jadi bila Nabi Muhammad wafat, mesti Tuhan turunkan pengganti[/note]

Budak kecik darjah 6 pun tau yang Nabi Muhammad tue nabi terakhir. Memang power Haji Kahar nie boleh brainwash bapak budak umur 50 tahun supaya percaya dia pengganti Nabi Muhammad. Rasa-rasa dia pakai clorox jap apa ek?

Kalau korang nak baca cerita penuh penyanyi mereng + gila nie yang keluar kat Metro semalam, sila baca artikel ini sepenuhnya.

nuffnang awards

“Mengaku salah bukan bererti kalah. Pengakuan itu hanya dari sudutundang-undang kerana kami tetap yakin berada di jalan kebenaran menujuke syurga,” dakwa bekas penyanyi kumpulan era 80-an yang menjadipengikut taksub ajaran Abdul Kahar Ahmad atau ‘Rasul Melayu’.

Penyanyi reggae itu yang enggan namanya disiarkan berkata, pengakuanbersalah ‘Rasulnya’ bukan bermakna mereka mengalah dari sudut prinsip,malah ia membuktikan kebenaran ajaran Haji Kahar.

Menjelaslanjut mengenai alasannya, penyanyi berkenaan berkata, syarat untukmelayakkan seseorang masuk ke syurga ialah mengamalkan ajaran HajiKahar yang menekankan lima asas utama.

“Sikap ini perlu 100peratus ada dalam hati dan saya mengambil masa 25 tahun untukbenar-benar mencapai peratusan ini menyebabkan saya yakin akan masuksyurga seperti yang bakal dinikmati Haji Kahar.

“Ini ajaran sebenar. Jadi apabila Haji Kahar mengaku bersalah, iamembuktikan dia tidak mahu ‘berkeras’ dan menentang undang-undang,sekali gus mengekalkan lima perkara asas itu dalam dirinya,” katanya.

Menurutnya, apabila orang lain enggan menerima ajaran itu, untukapa Haji Kahar ‘berkeras’ sedangkan sifat itu bertentangan ajarannya.

“Bila dia menunjukkan sifat cuba melawan undang-undang, maka wujudsifat negatif. Mana ada dalam ajarannya sifat negatif…jadi sebab itulebih baik mengaku salah, tetapi ia bukan bererti kalah.

“Kalau orang tak percaya, apa boleh buat… nanti orang cakap hidung tak mancung, pipi pula tersorong-sorong,” katanya.

Sementara itu, dalam satu pertemuan dengan wakil Harian Metro, penyanyiberusia lewat 50-an itu mendakwa, kalau semua orang mengikuti asasajaran sesat itu, dunia akan menjadi tempat paling bahagia dan selamattanpa perlu ada pihak berkuasa untuk memantau keadaan.

“Tidakmengapa kalau seseorang itu minum arak atau berpakaian seksi asalkanjiwanya positif selepas mencapai tahap 100 peratus asas ajaran (HajiKahar),” katanya yang begitu taksub terhadap ‘Rasul Melayu’ yangmengaku bersalah di Mahkamah Syariah Tinggi Shah Alam terhadap limapertuduhan, kelmarin.

Penyanyi itu mendakwa, Islam yang sebenarbukan sekadar menunaikan solat lima waktu, puasa, zakat atau menunaikanhaji, tetapi lebih kepada membersihkan hati dengan sikap positif.

“Saya sudah mengikuti ajaran Haji Kahar selepas membuat kajian danyakin dia ‘Rasul’ yang diturunkan setiap satu kurun. Rasul bermaknaseorang yang menyampaikan teladan baik tapi nabi ialah orang yangmenerima wahyu iaitu Nabi Muhammad.

“Rasul juga diturunkankepada setiap bangsa dan Haji Kahar untuk orang Melayu. Bila seseorangRasul wafat mesti ada penggantinya untuk memperbetulkan ajaran. Jadibila Nabi Muhammad wafat, mesti Tuhan turunkan pengganti,” katanya.

Beliau juga memuji Haji Kahar yang disifatkannya ‘Rasul’ di kalanganumat Melayu kerana tidak pernah diazabkan walaupun sudah secara terbukamendakwa sebagai ‘Rasul’.

“Awak ingat senang-senang dia (Haji Kahar) hendak mengaku Rasul. Jika tak betul, Tuhan akan azab dia.

“Haji Kahar mengaku ‘Rasul’ sebab dia benar-benar mempunyai kelayakandan saya mengikut dia dan sudah memperoleh separuh apa yang diajarnya,”katanya.

Menurutnya, Haji Kahar tidak pernah menjadi gurukepada pengikutnya, sebaliknya hanya bertindak sebagai pembimbing untukmencapai lima perkara itu berdasarkan potongan terjemahan al-Quran.

Dia turut mempertikaikan kebenaran hadis nabi kerana mendakwa ia bukan 100 peratus betul, sebaliknya sudah bercampur aduk.

Dalam pertemuan hampir dua jam itu, penyanyi terbabit turut menunjukkansalinan beberapa surah al-Quran seperti Al-A’raf, Al-Ankabut, Al-Alaq,Ali Imran dan Az-Zumar yang ditandakan bagi menyokong lima asas ajaranHaji Kahar.

Penyanyi terbabit turut mendakwa Haji Kahar turut merantau ke seluruh dunia termasuk ke Israel untuk menguji diri samaada dia seorang ‘Rasul’ atau tidak selepas menerima ‘petunjuk’.