June 22nd, 2020

Walaupun membesar di bawah jagaan Rita Rudaini, Airit Rayyan Rizqin, 11, dan Airit Qaqa Arjuna, 9 tidak pernah berasa kekurangan kerana memiliki bapa saudara yang mengambil tempat sebagai ‘bapa’ mereka.

‘Pak Long’ dan ‘Pak Su’ mereka langsung tidak lokek dan sering mengambil berat mengenai perkembangan kedua-dua anak Rita Rudaini tersebut meskipun mereka duduk jauh di antara satu sama lain.

 

View this post on Instagram

 

Harini adalah HARI BAPA….anak2 xpernah lupa wish utk sy,paklong dan paksu dorg…. Paklong & Paksu…bg mereka itu lah ‘bapa’ …dr kecik kasih syg xpernah berbelah bagi antara anak sendiri dan anak saudara…apa yg anak mereka dpt,anak sy pon akan dpt….mana pernah mereka lupa seinci pon anak2 sy……kasih syg mereka tiada sempadan….walaupon mereka hanyalah seorang bapa saudara……budak2 kecik ni akan ingat siapa yg selalu bersama mereka…budak2 akan kasih dan suka org yg kasih kn mereka….Ank2 sy cukup bertuah kerana di kelilingi bapa saudara yg baik dan mengambil berat umpama anak sendiri….walaupon berjauhan tp ank2 sy tetap ingat dan sering ucap rasa rindu klau lama xjumpa…sering sebut klau ada apa2…rasa yg ada dlm diri ank2 terhadap ‘bapa saudara’ dorg ni mmg pure love…senyuman dan mata bahagia dorg dpt sy rasa……wahai ank..ingatlah jasa mereka bila besar nanti…..jagalah mereka spt bapa sendiri….itu pesan sy pd mereka selalu….kasih syg mereka xle di ganti dgn wang ringgit dan harta benda….SELAMAT HARI BAPA kpd paklong @d4nimuz7 & paksu @neves7727 ……ryan & arjuna adalah anak2 yg paling bertuah dpt merasa kasih seorg ayah lebih dr satu …..terima kasih TUHAN…?

A post shared by RITARUDAINI® (@ritrud727) on

Malahan Rita menyifatkan anak-anaknya cukup bertuah kerana mendapat kasih sayang yang tiada bezanya seperti anak sendiri daripada bapa saudara mereka.

“Apa yang anak mereka dapat, anak saya pun akan dapat. Mana pernah mereka lupa seinci pun anak-anak saya. Kasih sayang mereka tiada sempadan.”

rita rudaini dan anak-anak

Walaupun hanya memegang status sebagai bapa saudara, tetapi Rayyan dan Arjuna mengingati sesiapa yang sentiasa berada bersama mereka semasa kecil. Apabila lama tidak bersua muka, sudah pasti mereka akan meluahkan rasa rindu.

“Rasa yang ada dalam diri anak-anak terhadap bapa saudara mereka ni memang kasih sayang sejati. Senyuman dan mata bahagia mereka dapat saya rasa.”

rita rudaini dan anak-anak

Bahkan Rita sendiri tidak lupa untuk mengingatkan kedua anaknya yang kasih sayang tidak dapat dijual beli dengan wang ringgit. Kasih sayang yng diberikan oleh bapa saudara mereka seharusnya diingati sampailah dewasa nanti.

Rayyan dan Arjuna dikira beruntung kerana dicurahkan kasih sayang lebih daripada seorang figura ‘ayah’.

March 29th, 2019

Bukan mudah bergelar ibu tunggal, menggalas tanggungjawab sebagai seorang ibu dan juga bapa pada masa yang sama. Tentunya, pelbagai dugaan dan cabaran mendatang, semuanya harus dilalui sendirian.

Menerusi akaun Instagramnya, Rita meluahkan sebagai seorang ibu tunggal, memang tiada masa untuk diri sendiri dan anak-anak adalah fokus utama. Rita juga selalu memikirkan bagaimana keadaan anak-anak nanti jika sesuatu berlaku kepada dirinya.

Hidup sebagai ibu dan bapa pada anak-anak, banyak yang harus saya uruskan, sediakan dan fikirkan. Semuanya saya kena fikir sendiri, tugas dan tanggungjawab saya dah double triple.

24jam berfikir tanpa ada masa untuk fikir pasal diri sendiri tanpa ada masa untuk rest untuk diri sendiri, nak beli itu ini untuk hadiah diri sendiri pun saya tak pernah fikir lagi sejak ada dua nyawa lagi dalam hidup saya.

Masa umpama tidak cukup utk saya, setiap masa jugak saya slalu fikir kalau ada apa-apa terjadi pada saya macam mana mereka nanti?


Kami pasti Rita sudah melakukan yang terbaik buat anak-anaknya. Malah, ramai yang kagum dengan ketabahannya sebagai seorang yang cekal memperjuangkan nasibnya.

Sumber Berita : Astro Awani

December 17th, 2018

Kerap memuat naik foto bekas suaminya, Aidil Zafuan bersama anak-anak mereka di akaun Instagram, kisah rumah tangga Rita Rudaini sejak kebelakangan ini kembali menjadi perhatian netizen.

Pelbagai juga tomahan yang dilemparkan kepadanya apabila sesetengah netizen mendakwa Rita sebenarnya masih merindui bekas suaminya itu  dan belum lagi  ‘move on’. Namun, Rita tidak kisah sekiranya ramai yang menganggap beliau gila talak.

Saya muat naik foto anak dengan bapa mereka saja. Bukan orang lain pun. Tak kan saya nak letak gambar anak-anak dengan lelaki lain pula. Benda positif pun saya kena kecam. Kalau tak letak, netizen persoalkan pula. Orang suka hati nak tuduh saya macam-macam. Tapi saya tak peduli, orang nak kata saya gila talak ke rindu ke, hanya Allah saja tahu niat saya.

Rita sebelum ini menjelaskan tujuan beliau menyimpan foto-foto lama bersama Aidil adalah hanya sekadar kenangan untuk anak-anaknya sahaja. Malah, Rita juga ingin menyatakan beliau tidak mempunyai masalah dengan bekas suaminya itu.

Sumber Berita : mStar Online

Kredit Foto : Aziah Azmee

December 17th, 2018

Umum mengetahui betapa anak-anak pelakon Rita Rudaini merindui belaian dan kasih sayang bapa mereka, Aidil Zafuan. Rita juga tidak pernah menghalang bekas suaminya itu untuk berjumpa dengan anak-anak.

Namun, sehingga hari  ini masih ada lagi pihak yang tidak henti melagakan Rita dan Aidil sehingga anak-anak menjadi mangsa.

Agak sedih mengenangkan apa yang terjadi hanya kerana hasad dengki orang lain, Rita berpesan kepada anak-anaknya untuk terus berdoa dipertemukan dengan bapa mereka. Jika tidak di dunia, doa banyak-banyak agar dapat bertemu di pintu syurga.

Terdahulu, Aidil menerusi IG Live memberitahu beliau bersedia untuk menemui anak-anaknya, namun pertemuan itu sehingga hari ini belum berlaku lagi.

Rita dan Aidil berkahwin secara rahsia di Thailand pada Disember 2008 dan sah bercerai pada  5 September 2013. Hasil perkahwinan, mereka dikurniakan dua orang cahaya mata lelaki iaitu Airit Rayyan Rizqin dan Airit Qaqa Arjuna.

Selepas itu, Aidil mendirikan rumah tangga dengan Zarema Zainal pada 14 Mac 2014 dan dikurniakan dua lagi cahaya mata lelaki.