December 31st, 2019

Sudah lebih 30 tahun menanggung penderitaan apabila bentuk fizikal hidungnya sering dihina, pastinya hati penyanyi Siti Sarah kecewa dan terluka sehingga mengganggu emosinya.

siti sarah

Tidak dinafikan kata-kata hina yang dilemparkan oleh netizen terhadapnya memang tajam, menghiris ke dalam hati. Walaupun dihina, Siti Sarah berkata dia masih mempertimbangkan untuk mengambil tindakan selanjutnya dan mengakui agak berat hati untuk menyaman netizen yang keterlaluan.

Saya sebenarnya berat hati untuk mengambil tindakan terbabit, tetapi saya tidak kata tidak mahu melakukannya. Takut kalau sekarang ini saya kata tidak mahu mengambil tindakan undang-undang tapi kemudian hari selepas berbincang mengenai perkara itu saya akan melakukannya.

siti sarah tidak tahan hidung dihina

Saya memikirkan bagaimana situasi sekiranya mengambil tindakan undang-undang terhadap warganet yang menghina hidung saya itu.

Untuk mengesan siapa individu yang memuat naik kenyataan menghina fizikal wajah saya itu tidak susah. Dengan bantuan pihak berkuasa dan peguam ia mudah untuk dilaksanakan.

siti sarah

Menurut Siti Sarah, sekiranya tindakan undang-undang diambil, dia bimbang seandainya individu terbabit tidak dapat berhadapan dengan tekanan bakal diterima dan mengambil jalan singkat dengan membunuh diri.

Cuma kepada individu itu, dia mungkin tidak pernah berdepan dengan tekanan disaman. Takut perkara itu membuatkan dia berada dalam tekanan dan silap hari bulan mengambil jalan singkat serta membunuh diri. Nauzubillah! Perkara seperti itu yang mahu saya elakkan.

siti sarah

Saya tahu orang yang menghina dan memuat naik di Instagram itu akalnya tidak panjang. Kalau akalnya panjang dia tidak akan berbuat demikian.

Baiknya hati Siti Sarah yang masih memikirkan hal orang lain meskipun dia teruk dihina. Apa-apa pun, kami harap netizen boleh menjaga kata-kata mereka. Untuk makluman anda, mereka yang menghina atau mempersendakan bentuk tubuh individu lain boleh didenda RM50,000 dan dipenjara setahun mengikut Seksyen 233(1)(b) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588).

Sumber Berita : Harian Metro

Advertisement
December 30th, 2019

Negara sudah semakin maju dan kita bakal memasuki tahun 2020, namun isu ‘body shaming’ di Malaysia semakin menjadi-jadi. Lawak tentang bentuk fizikal seseorang ataupun termasuk sebagai salah satu kategori buli.

siti sarah

Baru-baru ini, penyanyi Siti Sarah meluahkan rasa kecewa apabila bentuk fizikal hidungnya terus menjadi bahan kutukan netizen. Sarah berkata sudah lebih 30 tahun dia menjadi mangsa buli dan menganggung penderitaan itu.

“Nak saya tukar hidung ke baru tak hina saya?”

siti sarah tidak tahan hidung dihina

siti sarah tidak tahan hidung dihinaSarah menerusi akaun Instagramnya turut memuat naik ‘screenshot’ komen seorang netizen yang mempersendakan hidungnya. Sedih dengan segala kutukan, Sarah turut mengatakan adakah dia perlu mengubah ciptaan Allah SWT baru orang akan berhenti menghinanya.

Budaya ‘body shaming’ ini sepatutnya tidak wujud. Orang yang dipersendakan itu boleh menghadapi kemurungan yang melampau dan akhirnya boleh membawa kepada bunuh diri. Jadi, fikirlah terlebih dahulu sebelum berkat-kata, janganlah sehingga mengguris hati seseorang.

Advertisement
April 11th, 2016

Abang Nara memang geram dengan orang yang suka mengejek tubuh badan seseorang. Dulu masa kecil Abang Nara pun selalu kena ejek sebab dahi jendul sangat. Selalu jugak tengok cermin sambil mengusap-usap dahi. Teruk sangat ke dahi aku nie? Namun bila dah dewasa, fikir-fikir balik buat habis masa je memikirkan masalah kejendulan dahi. Akan tetapi Abang Nara memahami keinginan Siti Sarah yang ingin membedah hidungnya akibat sering diejek. I can feel you sis Sarah. Amboi.

siti sarah

Namun keinginan tersebut telah pun dibuang jauh-jauh oleh Siti Sarah selepas suami dan peminat-peminatnya memberikan kata-kata semangat. Cantik je Abang Nara tengok Siti Sarah nie. Iyerlah tak adalah cantik macam Lisa Surihani ke, Fazura ke tetapi tetap ada manisnya. Kata Sarah:-

Sehingga saat saya meluahkan perasaan berhubung isu hidung di Instagram baru-baru ini saya pernah terfikir untuk melakukan pembedahan kerana sebagai manusia biasa sudah menjadi lumrah kita ingin kelihatan cantik.

Saya sedar sekiranya saya ikutkan rasa hati saya sudah menidakkan ciptaan sebaik-baiknya yang Allah berikan kepada saya selain membuktikan saya seorang yang tidak kuat dalam mengharungi dugaan kecil itu.

Alhamdulillah keterbukaan saya bercakap secara terbuka mengenainya telah membuang jauh-jauh keinginan untuk melakukan pembedahan kerana ia perbuatan sia-sia.
Saya pernah tanya suami hendak buat pembedahan bagi mencantikkan hidung tetapi dia sentiasa memberitahu dia cintakan saya seadanya. Tanpa melarang atau membenarkan dia menekankan saya cantik kerana diri saya dan tidak memerlukan sebarang perubahan

siti sarah

Daripada kita memikirkan ejekan orang lain terhadap diri sendiri, lebih baiklah kita menghabiskan masa bersama keluarga. Orang luar biarlah diorang nak cakap apa. Yang penting suami, anak-anak, kawan-kawan, ahli keluarga dan sahabat handai menyayangi kita seadanya. Tak gitu? Apa kata anda? Sumber Mstar Online.

Advertisement