Written by Bella | October 13th, 2015

Baru-baru ini Michael Ang menerusi akaun Twitter beliau ada meluahkan rasa tidak puas hati beliau dengan keputusan pertandingan AF2015 yang telah menyaksikan peserta daripada Singapura iaitu Sufi dinobatkan sebagai juara.

Michael juga turut mengkritik bahawa pengetua AF2015, Edry Abdul Halim sengaja ingin mengangkat Sufi sebagai juara. Pengarah tersebut juga meyifatkan program berkenaan sudah seperti konsert anak-anak syarikat KRU.

Sedar ia sudah menjadi isu yang viral di media sosial, Edry bagaimanapun tidak ingin mempedulikan luahan ataupun pendapat daripada individu yang tidak mempunyai pengalaman dalam bidang muzik. Malah, Edry juga mengatakan beliau tidak pernah mengenali siapakah Michael.

Saya tak kenal pun siapa Michael Ang dan dia tidak relevan dalam bidang muzik. Memanglah semua orang termasuk dia ada pendapat, tetapi luahan daripada orang bukan dalam muzik seperti dia tidak penting bagi saya.Lainlah jika yang mempertikaikan itu ialah penggiat muzik, itu kita boleh ambil perhatian pendapat mereka.

Walaupun Michael menjelaskan kenyataan beliau di Twitter hanya sebagai gurauan, masih ada segelintir pihak yang tidak boleh menerima alasan tersebut dan menganggap tindakan Michael itu tidak profesional.

Biasalah setiap keputusan dalam mana-mana pertandingan sekali pun akan ada pihak yang tidak berpuas hati, kalau asyik terus kritik sana sini benda yang lepas bukan kita boleh ubah bukan? Relax jer..

Sumber Berita: Harian Metro

Written by Bella | September 21st, 2015

Gara-gara berselisih pendapat dengan Edry KRU tentang komen yang diberikan oleh Rozita Che Wan terhadap pelajar AF2015, aktres tersebut kini telah menarik diri untuk terus menjadi pengkritik bagi program realiti berkenaan dan menyifatkan pengetua AF2015 sebagai seorang yang tidak profesional.

Ada yang mendakwa ini semua adalah  drama yang sudah di aturkan oleh pihak produksi daripada awal untuk menghangatkan lagi suasana Akademi Fantasia kali ini kerana sejak awal lagi, ramai yang kurang senang dengan cara Che Ta memberikan komen.

Dihimpit pelbagai kontroversi mengenai perkara tersebut, Che Ta bagaimanapun memberitahu beliau sama sekali tidak serik. Malah, beliau juga tidak perlu memulangkan bayaran tugasan beliau untuk menjadi pengkritik selama 10 minggu meskipun sudah menarik diri. Untung tu..

Memang tak payah pulang sebab depa (mereka) dah kata okay cuma dalam bab-bab begini membuatkan saya mahu lebih berhati-hati pada masa depan. Ada juga yang tanya sama ada saya serik atau tidak untuk menjadi pengkritik.

Jawapan saya mudah, kalau kerja dengan toleransi dan profesional pasti saya akan buat lagi.  Nak serik apa… sebab ini sebahagian daripada kerjaya saya. Yang penting esok saya akan ke Sydney (Australia) untuk bercuti.

Che Ta yang undur diri korang yang panas, sikit punya relax je beliau akan bercuti sedangkan orang sedang sibuk cari pengganti beliau. Harapnya kali ini pihak Astro mampu mencari mereka yang ada pengalaman dalam bidang muzik atau seni persembahan agar pisang tidak berbuah dua kali.

Sumber Berita: Utusan Online

Written by Bella | September 16th, 2015

Perselisihan faham antara pengkritik tetap AF2015, Rozita Che Wan dan Pengetua AF215 Edry KRU antara topik hangat yang menjadi viral di media sosial sejak beberapa hari lalu.  Che Ta yang tidak boleh menerima teguran Edry menyifatkan pemuzik tersebut seorang yang tidak profesional sehingga beliau membuat keputusan untuk menarik diri daripada program realiti tersebut.

Kes ini juga mendapat perhatian seorang lagi pengkritik AF2015 iaitu Datuk Ramlis MS dimana beliau berpendapat Edry dan penonton salah faham mengenai tugas Che Ta.

Mengakui beliau juga pada mulanya mahu tergelak kerana Che Ta sering memberikan komen positif meskipun persembahan sesetengah pelajar teruk, tetapi aktres itu  hanya menjalankan tanggungjawab sebagai pengkritik awam dan bukannya seorang yang pakar dalam bidang muzik.

Pada minggu pertama, diakui saya nak gelak dengan komen Che Ta yang terlalu positif walaupun persembahan pelajar itu teruk. Jadi saya nasihatkan dia untuk beri komen secara jujur sebagai seorang penonton dan dia buat. Dan saya sokong setiap komen-komen yang diberikan. Cuma dia tidak tahu menggunakan ayat-ayat sesuai orang seni muzik gunakan. Dia bukannya orang muzik.

Dia bercakap mengikut apa yang dia rasa dan saya faham maksudnya itu. Saya anggap isu ini timbul kerana salah faham mengenai tanggungjawab yang diberikan kepada Che Ta. Mereka tidak faham tugas Che Ta sebagai wakil orang awam.

Pada masa yang sama, Ramli MS berharap orang ramai tidak membandingkan beliau bersama Che Ta.

Jangan bandingkan dia (Che Ta) dengan saya. Jangan lihat dia sebagai pengkritik profesional kerana dia hanyalah pengkritik awam yang mewakili masyarakat luar sana.
Saya lihat Edry dan tenaga pengajar sangat prejudis dengan pihak pengkritik. Mereka tidak faham tugas Che Ta sehinggalah saya perlu menjelaskan semula kepada tenaga pengajar dan barulah mereka faham. Saya lihat Che Ta tidak bersalah dalam perkara ini.

Setiap orang ada pendapat masing-masing, tetapi mungkin langkah Che Ta untuk undurkan diri daripada program tersebut adalah wajar beliau pun sebelum ini menerima pelbagai kritikan daripad orang ramai di media sosial dan sedikit sebanyak ia boleh mengganggu emosinya juga nanti.

Sumber Berita: mStar Online

Written by AbangNara | September 15th, 2015

Tugas seorang suami tidak lain tidak bukan adalah mempertahankan isterinya dalam apa jua keadaan selagai ia tidak bertentangan dengan agama. Selepas Rozita Che Wan menarik diri daripada menjadi juri Akademi Fantasia 2015, Zain Saidin melahirkan sokongannya terhadap keputusan yang telah diambil oleh isterinya itu. Malah Zain sendiri melahirkan rasa tidak faham dengan teguran yang telah dilakukan oleh pengetua AF2015, Edry KRU kepada Che Ta.

che ta

Untuk makluman, menurut Che Ta, Edry telah pun memaki dirinya ketika ‘live show’ iaitu ketika Che Ta sedang memberikan komen. Sayangnya pada ketika itu, kamera tidak sempat merakamkan perbuatan Edry tersebut. Kata Che Ta:-

Tapi dia (Edry) maki saya ketika live show semasa saya sedang beri komen tapi kamera tak sempat nak ambil gambar dia

Menurut Zain, Che Ta hanya berlaku jujur dalam memberikan komen dan kritikan kepada pelajar-pelajar AF2015. Kata Zain:-

Saya tidak boleh kata apa-apa dalam hal ini memandangkan setiap pihak ada pandangan masing-masing. Cuma apa yang saya tidak faham cara teguran Edry kepada Che Ta.

Sebenarnya Che Ta agak terkejut dengan tindakan Edry dan membuat keputusan menarik diri daripada program itu selepas yakin dia tidak akan boleh bekerjasama lagi.

Mengenali dia, saya yakin isteri saya hanya mahu menjadi jujur sebagai pengkritik. Mungkin tidak semua pihak mampu terima apa yang cuba disampaikan Che Ta tetapi memang dia ditugaskan dengan itu.

Saya ada beri pendapat, mungkin dia boleh lupakan sahaja, tetapi apa-apa keputusan juga kena datang daripada dia. Jika dia sudah muktamad dengan keputusan tarik diri, saya sokong

che ta

Abang Nara tak tahu komen bagaimana yang telah dilontarkan oleh Che Ta sehingga menyebabkan Edry menegurnya. Senang cerita, Abang Nara tak layan AF2015. Yang pasti, setiap tahun AF pasti akan dilanda kontroversi. Kalau dulu kontroversi di kalangan pelajar, kali ini ‘pergaduhan’ antara pengkritik dan pengetua pula. Inilah namanya rancangan realiti. Apa kata anda? Sumber Utusan Malaysia.