Written by AbangNara | February 27th, 2015

Kepopularitian yang dikecapi memang ada baik dan buruknya. Agak sedih juga Abang Nara dengan nasib yang menimpa kumpulan Caliph Buskers. Selepas disanjung oleh jutaan rakyat Malaysia kerana persembahan yang menyentuh hati di AJL29, nama Caliph Buskers baru-baru ini tercemar kerana isu politik. Kononnya Caliph Buskers mengeluarkan amaran kepada Adam Adli agar tidak membuat perhimpunan haram di depan Sogo kerana ia mengacau periuk nasi mereka. Kerana ‘kenyataan’ tersebut, Caliph Buskers dikecam terutamanya oleh penyokong parti politik bukan kerajaan.

caliph buskers

Sedih dengan kritikan dan kecaman yang diterima oleh kata-kata, amaran dan arahan yang tidak pernah dikeluarkan oleh Caliph Buskers, salah seorang anggota kumpulan tersebut iaitu Azmi Saat (vokalis) meluahkan rasa kecewa dengan apa yang terjadi. Senang cerita, kenyataan Caliph Buskers telah dimanipulasi oleh pihak media untuk menyedapkan lagi cerita. Abang Nara agak terharu membaca kata-kata Azmi Saat. Tulisnya:-

Assalamualaikum. Apa khabar semua sahabat Azmi Saat dan Caliph Buskers? Mudah-mudahan semuanya sentiasa dalam rahmat Allah SWT…

Terima kasih tidak terhingga kerana terus menyokong CB. Tanpa sokongan sahabat semua, CB tak akan mampu bergerak ke mana-mana.

Pasti ramai yang tahu tentang isu yang tersebar baru-baru ni. Apa dah jadi? Kemana perginya sorakan yang diberikan waktu AJL tempoh hari? Kenapa sekarang berubah dari sorakan kepada penghinaan? Memang sedih bila CB dihina. Tapi lebih sedih lagi bila nama CB dikaitkan untuk memecah belahkan rakyat malaysia terutamanya orang melayu.

CB bermuzik bukan untuk berpolitik dan dipolitikkan malah CB mahu muzik CB dapat memberikan ketenangan kepada semua orang. Kami merayu, hentikan lah isu tersebut. Janganlah kaitkan CB dalam hal-hal yang luar dari bidang CB. Izinkanlah CB berkarya dengan tenang supaya CB dapat memberikan yang terbaik.

Memang kami tak boleh memaksa semua orang meminati muzik CB, tapi kami merayu, berhentilah dari menghina antara satu sama lain. Percayalah, Tidak pernah sama sekali CB memberi arahan apa lagi amaran kepada mana-mana pihak. Siapalah CB untuk berbuat sebegitu? Fikirlah sebaik mungkin sebelum terus menyalahkan CB.

Jutaan maaf dari CB kepada semua pihak sekiranya apa yang berlaku datangnya dari kesilapan CB sendiri. Ini mungkin kerana ketidak biasaan kami untuk menghadapi sesuatu situasi. Berilah kami peluang untuk belajar dari kesilapan. Sekali lagi kami merayu, hentikanlah isu tersebut kerana isu-isu sebigini bukan sahaja boleh menghancurkan kerjaya CB malah mampu memecahbelahkan rakyat malaysia terutamanya kita sesama orang islam dan orang melayu. Apa gunanya kalau kehadiran CB hanya cuma memberikan keburukan?

Sekiranya ada mana-mana pihak yang tidak menyokong CB, biarkanlah CB bergerak tanpa sokongan anda. Janganlah hancurkan kerjaya CB hanya kerana anda tidak meminati CB. Kalaulah perjalanan CB ditakdirkan terhenti, biarlah CB berhenti sebagai penghibur yang pernah memberi ketenangan bukan penghibur yang pernah menyakiti hati orang lain.

Mudah-mudahan Allah memberikan petunjuk kepada hambanya yang zalim. Amin…

Terima kasih.
Ikhlas dari Azmi Saat Caliph Buskers.

caliph buskers

Sedih kan? Tak sangka kenyataan orang OKU pun sanggup diputarbelitkan oleh sesetengah media semata-mata untuk kepentingan politik. Kesian kat Caliph Buskers yang hanya mahu bermuzik untuk menghiburkan orang dan mencari sesuap rezeki. Tak pasal-pasal terpalit dalam permainan politik. Sabarlah Caliph Buskers. Teruskan bermuzik dengan ikhlas. Pasti para peminat akan terus menghargai anda seadanya.

Written by AbangNara | January 20th, 2015

Tak salah untuk Abang Nara katakan yang Caliph Busker merupakan penerima impak yang paling hebat selepas AJL29. Daripada kurang dikenali, kini nama pemuzik jalanan yang cacat penglihatan ini meniti di bibir setiap peminat tanah air. Senang cerita, Caliph Buskers kini popular tahap gaban. Laman Facebooknya pun daripada 8 ribu LIKE kini sudah mencecah 65,000. Power!!!

caliph buskers

Walaupun populariti kini meningkat naik, Caliph Buskers berjanji tidak akan melupakan asal usul mereka iaitu pemuzik jalanan. Iyerlah, kebanyakan manusia bila popular selalunya lupa asal usul. Namun tidak bagi Caliph Buskers. Kata Khairul Azmi Saat, vokalis dan ketua kumpulan tersebut:-

Tiada sebarang sebab untuk tinggalkan persembahan ‘basking’ dan kami akan teruskan aktiviti macam biasa kerana muzik adalah jiwa kami. Malah kami berharap bakat yang ada dapat dikongsi dengan orang lain dan cuma berharap masyarakat akan terus memberi sokongan kepada pemuzik seperti kami.

Saya tidak pernah terfikir untuk membuat persembahan di pentas AJL malah ketika Edry membuat pelawaan itu saya tidak percaya dan menganggap ia gurauan. Ini kerana saya bukan seorang penyanyi profesional dan rasanya tidak layak untuk berada di pentas berprestij itu. Ia pengalaman luar biasa.

Semangat yang macam inilah kita mahukan. Khabarnya Edry KRU juga telah menawarkan kepada Caliph Buskers untuk merakamkan lagu mereka sendiri. Itu satu perkembangan yang baik. Semoga dengan usaha sebegini, rakyat kita akan lebih membuka mata dan tidak hanya memandang kepada rupa sahaja. Yang penting, bakat harus diketengahkan. Tahniah Caliph Buskers. Sumber Mstar Online.