Strain Baharu COVID-19 Ditemukan, Deltacron Kombinasi Varian Omicron & Delta

Berita

Strain Baharu COVID-19 Ditemukan, Deltacron Kombinasi Varian Omicron & Delta

Para saintis di Cyprus mendedahkan mereka menemui satu strain baharu Covid-19 yang dilaporkan kombinasi varian Delta dan Omicron.

Menurut laporan Bloomberg, penemuan strain baharu yang digelar Deltacron berikutan pengenalpastian tanda genetik seperti Omicron dalam genom Delta.

Advertisement

Profesor sains biologi di Universiti Cyprus dan ketua Makmal Bioteknologi dan Virologi Molekul, Leondios Kostrikis dan pasukannya mengenal pasti 25 kes seumpamanya.

deltacron

Buat masa ini terdapat jangkitan bersama Omicron dan Delta dan kami mendapati strain ini merupakan kombinasi kedua-duanya.

Analisis statistik menunjukkan kekerapan relatif jangkitan gabungan adalah lebih tinggi dalam kalangan pesakit yang pernah dimasukkan ke hospital akibat Covid-19, berbanding mereka yang tidak pernah dimasukkan ke hospital.

Kita akan lihat pada masa akan datang jika strain ini lebih patologi atau lebih menular.

deltacron

Advertisement

Bagaimanapun, Profesor Kostrikis percaya strain tersebut akan menggantikan varian Omicron yang sangat menular.

Ihu
4 bulan lalu

Varian Baharu COVID-19 Ditemukan, IHU Telah Menjangkiti 12 Orang

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

SUMBER : Mstar

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Loading...