Beautifulnara – Gosip Artis Malaysia Terkini

Hiburan

Rasis? Belajar Tulisan Jawi Tak Mengislamkan Orang Pun – Michael Ang

Sekarang ini tengah kecoh mengenai isu memperkenalkan pembelajaran tulisan khat Jawi di sekolah vernakular. Cadangan tersebut mendapat bantahan beberapa pihak yang meluahkan rasa tidak puas hati mereka tentang pelaksanaan tersebut.

michael ang

Advertisement

Isu ini turut mendapat perhatian pengarah, Michael Ang yang memberikan pandangannya mengenai perkara berkenaan.

Michael sama sekali tidak menolak pembelajaran tulisan Jawi kerana baginya ia tidak akan mengubah kepercayaan seseorang itu kepada sesuatu agama. Ia hanya sekadar mempelajari seni tulisan ataupun bahasa.

rasis? tulisan jawi tidak mengislamkan orang pun

Rata-rata netizen bersetuju dengan pendapat Michael dan menjelaskan sebenarnya tulisan Jawi adalah satu seni kaligrafi. Masih menggunakan Bahasa Melayu, bezanya ia ditulis dalam tulisan Jawi. Tiada apa yang salah pun.

tulisan jawimichael angmichael ang tulisan jawimichael angtulisan jawi sekolah vernakularApa pula pendapat anda tentang isu ini?

Sumber Berita : Forum CARI

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

41 Comments

  1. Sajad

    August 16, 2019 at 10:42 am

    Apa kecoh2 ni nyahhhh? Dulu tok nek hang pakai tulisan jawi xder masalah pon. Melayu Cina India semua pakat2 pakai tulisan jawi. Elok je takdak kecoh2 pon. Anggap la bende ni sebagai ilmu. Memang la tak wajib, tapi selagi kau hidup, segala jenis ilmu tu pasti akan berguna juga suatu hari nanti samdol oiii.
    P/s: Baguslah diwajibkan kat sekolah kebangsaan tu. Budak2 melayu sekarang pon bukannye reti sangat pasal tulisan jawi ni. Main handset cekap lah..

  2. Anonymous

    August 16, 2019 at 10:39 am

    Tanah Melayu Majoriti Muslim 70++% tapi perlukan persetujuan non muslim mcm ko pun!!!!

    • MissLittleC*nt

      August 16, 2019 at 10:51 am

      Yes..yes! Pertahankan…it is part of our culture. Don’t bow down to DAP.

  3. Awassss agenda tersembunyi!!!

    August 16, 2019 at 10:38 am

    B.engong nyonya ni.. tu sebab bangsa ko maulihat melayu senang di pijak dan di perbodohkan..kan kan? Mana semangat melayu kita semua? Mana semangat kenegaraan anda? Besok lambang pada negara ada tulisan jawi pun diaorang nk suruh padam ke? Senyap la nyonya makin meluat dgn ko.. x semestinya ko status selebriti ko tu benar.

    • pergi la buat drama meleleh...lol

      August 16, 2019 at 11:27 am

      “x semestinya ko status selebriti ko tu benar”

      right!!!

    • Anonymous

      August 16, 2019 at 1:11 pm

      apa kepentingan bahasa jawi ni…seriously. baik suruh budak2 sekolah rendah belajar kemahiran hidup…mcm di jepun. kecik2 dah ajar masak, kebersihan, asas cara nak hidup dll..

  4. faraj

    August 16, 2019 at 10:29 am

    Sepatutnya di saat ini kita yg Muslim ni sama-sama bersatu untuk memerangi kafir harbi. Malangnya kita masih bertelagah sesama sendiri pasal tulisan pun nak tunjuk handal siapa benar siapa salah. Ni apa cerita.. small matter kot wei. Patutlah si kafir laknatullah makin naik tocang. Dia orang tengok sesama Melayu @ISLAM pon tak satu arah…makin suka la.

    • Anonymous

      August 16, 2019 at 11:17 am

      followers dia pun 2×5 bengap…. jawi arab..al quran. sekurang2 nya kita kena huruf2 dalam quran.

    • Anonymous

      August 16, 2019 at 3:37 pm

      Betul.. puak dia yg mulakan lepas tu Melayu marah salahkan Melayu. Tengok perangai boleh tahu dah … cina ni phm tak .. majoriti?

    • Anonymous

      August 16, 2019 at 2:02 pm

      senang je…ko xnk jawi…kitaorang pun x ingin nk support ko. talam!

    • Anonymous

      August 16, 2019 at 3:33 pm

      Sekarang baru ko tahu perangai puak2 ni? Sekarang dah nmpk kan? Serang IG dia..

  5. Anonymous

    August 16, 2019 at 10:25 am

    Umat Islam di Palestine, Syria, Afghanistan… kita dah bagi alasan xmampu utk bantu kerana jauh. Allah hantar sorang jek saudara Muslim ke Malaysia sbg ujian… Maka timbullah manusia2 Munafik yang hanya pandai berkata2 tapi sbnrnya mereka bersama2 Kafirin utk menyembelih saudara seakidah dgn kita.

    • Kak V

      August 16, 2019 at 10:33 am

      Mendiang Prof Khoo Kay, DAP policitan Tan Seng Giaw , Prof Dr. Kang Kyoung Seok ,Prof Lim Swee Tin,Prof Joseph Muyong, Dato Seri Alvin Lim..semua mereka mahir menulis dan membaca tulisan jawi. Mereka tetap dengan agama mereka ..mereka tak masuk islam pun …kini Tun Mahadir Mohammad keseorangan berjuang. Amanah senyap ..PKR senyap ..Mereka bukan bangsa yg perlu mengetahui tulisan jawi, paling penting murid Melayu Islam yg perlu diberi penekanan memahami tulisan jawi kerana tulisan jawi merupakan asas mengenali ayat Al-Qur’an. Tak tahu tulisan jawi, tak akan tahu membaca Al-Qur’an.

    • Jebat

      August 16, 2019 at 10:57 am

      DAP dah makin berani skrg…tp kita masih xbelajar apa yg terjadi pd Spork sehingga sejarah negaranya diubah. Yang menemui negara itu bukan Sir Stamford Raffles tpi Sang Nilla Utama. Boleh Goofle sendiri. Putera Raja Palembang. Tengok betapa dasyatnya. Bagi betis nk peha..ni lah dia puak2 ni.

    • Anonymous

      August 16, 2019 at 11:23 am

      Non-Malays should be employed/join in the civil service ….please talk about that. Non-Malays many cant speak Malay….and yet want to remain in Malaysia? What a joke!!!

    • Anonymous

      August 16, 2019 at 1:01 pm

      Jawi is not about religion…then why bother? In other words, it should be non-issue pun kan? Are you and your fellow DAP against it why?

    • Ms Liya

      August 16, 2019 at 1:20 pm

      sorry to say, chinese biasa ah…it is all about money beb.
      mana kisah budaya ke….tamadun ke.. apa ke ..yg penting duit dulu kepala hotak. kalau xberi kepentingan dri segi untung atau $$$$ jangka panjang …itu bukan cina le. maaf, ini fakta ye sis. melayu je yg pentingkan sentimen, budaya, moral benda2 soal maruah nie wey. kaum cina kalu…semua hantar anak ke autralia, england, amerika balik kerja bagus kerja office. kalau xder masa depan x dpt menyumbang “monetary value”..mmg akan ditolak bulat2 la. kepala hotak mmg 24 jam duit..duit duit..melayu pun dah mula terikut. sebab tu chinese byk business minded..yg penting masyuk dan untung.

    • Anonymous

      August 16, 2019 at 11:12 am

      PKR memang akan senyap…dok sibuk bekas banduan nk jadi PM. Dah tak sabar2…huhu.

    • sedey lah ko nyonya ting tong

      August 16, 2019 at 10:50 am

      x payah dengar nyonya ting tong ni…apa.. ko masuk islam nak dapatkan tiket nak hentam institusi melayu dan budaya kah? belum apa2 kasi betis nk peha..

    • Anonymous

      August 16, 2019 at 1:24 pm

      chinese kan mereka kira apa psl budaya. dia ni sebijik david teoh dulu…lebih kurang la.. asalkan untung beb wlpun pilem mcam taikkkk. kira apa minda anak2 melayu nk rosak ke apa janji mewah. melayu2 pun berebut pegi panggung..ni la mentaliti mereka. xder maknatheyols nk jaga budaya pun. huhu

    • Anonymous

      August 16, 2019 at 1:30 pm

      Permainan Dapig… Dr Zakir Naik pun nk suruh halau nye. Tercabar la tu..nasib baik atok ada tolong backup. PKR…adehhh…sibuk perebutan kuasa..siap nk desak atok lepas jawatan turun tahta. Dapif pulak pikir pasal perasaan bangsa diaorang je…hina agama, hina sultan, hina bendera, hina abang bomba x pulak Mr Ang ni nak komen2 bagai…puihh sama je perangai.

    • Anonymous

      August 16, 2019 at 2:07 pm

      kalau bangsa diaorang rasis xper…boleh je ..ok je bertolak ansur… kalau melayu serba xkena. Tak caya? Dalam j0bstreet tu..”chinese only”, “preferably madarin speaking”, “candidate should be able to speak Cantonese or Mandarin only “….x pulak Melayu2 cakap apa2. Nampak tak game diaorang? Licik kemain bangsa ni kan?

    • Anonymous

      August 16, 2019 at 3:28 pm

      Apa2 saja ada unsur Islam mmg diaorng nk ubah. Zakir naik tk disukai non Muslim sbb jika beliau terus tinggal lama di Malaysia pastinya ramai non Muslim akan masuk Islam. Faham sangat dgn kebimbangan sepet dan kicap ini sbb tu mereka bersungguh nk halau DZN. Kita harus tentang kerana benar takut kerana politik. ATM pun diaorang hina..

    • minah jambu say NO to drugs

      August 16, 2019 at 9:09 pm

      malas nak layan ni semua..

Loading...

2020 © Nara Media Sdn Bhd. All Rights Reserved.

Sebahagian daripada kumpulan iMedia Asia.

To Top