August 16th, 2019

Sekarang ini tengah kecoh mengenai isu memperkenalkan pembelajaran tulisan khat Jawi di sekolah vernakular. Cadangan tersebut mendapat bantahan beberapa pihak yang meluahkan rasa tidak puas hati mereka tentang pelaksanaan tersebut.

michael ang

Isu ini turut mendapat perhatian pengarah, Michael Ang yang memberikan pandangannya mengenai perkara berkenaan.

Michael sama sekali tidak menolak pembelajaran tulisan Jawi kerana baginya ia tidak akan mengubah kepercayaan seseorang itu kepada sesuatu agama. Ia hanya sekadar mempelajari seni tulisan ataupun bahasa.

rasis? tulisan jawi tidak mengislamkan orang pun

Rata-rata netizen bersetuju dengan pendapat Michael dan menjelaskan sebenarnya tulisan Jawi adalah satu seni kaligrafi. Masih menggunakan Bahasa Melayu, bezanya ia ditulis dalam tulisan Jawi. Tiada apa yang salah pun.

tulisan jawimichael angmichael ang tulisan jawimichael angtulisan jawi sekolah vernakularApa pula pendapat anda tentang isu ini?

Sumber Berita : Forum CARI


41 responses to “Rasis? Belajar Tulisan Jawi Tak Mengislamkan Orang Pun – Michael Ang”

  1. Sajad says:

    Apa kecoh2 ni nyahhhh? Dulu tok nek hang pakai tulisan jawi xder masalah pon. Melayu Cina India semua pakat2 pakai tulisan jawi. Elok je takdak kecoh2 pon. Anggap la bende ni sebagai ilmu. Memang la tak wajib, tapi selagi kau hidup, segala jenis ilmu tu pasti akan berguna juga suatu hari nanti samdol oiii.
    P/s: Baguslah diwajibkan kat sekolah kebangsaan tu. Budak2 melayu sekarang pon bukannye reti sangat pasal tulisan jawi ni. Main handset cekap lah..

  2. Anonymous says:

    Tanah Melayu Majoriti Muslim 70++% tapi perlukan persetujuan non muslim mcm ko pun!!!!

  3. Awassss agenda tersembunyi!!! says:

    B.engong nyonya ni.. tu sebab bangsa ko maulihat melayu senang di pijak dan di perbodohkan..kan kan? Mana semangat melayu kita semua? Mana semangat kenegaraan anda? Besok lambang pada negara ada tulisan jawi pun diaorang nk suruh padam ke? Senyap la nyonya makin meluat dgn ko.. x semestinya ko status selebriti ko tu benar.

    • pergi la buat drama meleleh...lol says:

      “x semestinya ko status selebriti ko tu benar”

      right!!!

    • Anonymous says:

      apa kepentingan bahasa jawi ni…seriously. baik suruh budak2 sekolah rendah belajar kemahiran hidup…mcm di jepun. kecik2 dah ajar masak, kebersihan, asas cara nak hidup dll..

  4. faraj says:

    Sepatutnya di saat ini kita yg Muslim ni sama-sama bersatu untuk memerangi kafir harbi. Malangnya kita masih bertelagah sesama sendiri pasal tulisan pun nak tunjuk handal siapa benar siapa salah. Ni apa cerita.. small matter kot wei. Patutlah si kafir laknatullah makin naik tocang. Dia orang tengok sesama Melayu @ISLAM pon tak satu arah…makin suka la.

  5. Anonymous says:

    Umat Islam di Palestine, Syria, Afghanistan… kita dah bagi alasan xmampu utk bantu kerana jauh. Allah hantar sorang jek saudara Muslim ke Malaysia sbg ujian… Maka timbullah manusia2 Munafik yang hanya pandai berkata2 tapi sbnrnya mereka bersama2 Kafirin utk menyembelih saudara seakidah dgn kita.

    • Kak V says:

      Mendiang Prof Khoo Kay, DAP policitan Tan Seng Giaw , Prof Dr. Kang Kyoung Seok ,Prof Lim Swee Tin,Prof Joseph Muyong, Dato Seri Alvin Lim..semua mereka mahir menulis dan membaca tulisan jawi. Mereka tetap dengan agama mereka ..mereka tak masuk islam pun …kini Tun Mahadir Mohammad keseorangan berjuang. Amanah senyap ..PKR senyap ..Mereka bukan bangsa yg perlu mengetahui tulisan jawi, paling penting murid Melayu Islam yg perlu diberi penekanan memahami tulisan jawi kerana tulisan jawi merupakan asas mengenali ayat Al-Qur’an. Tak tahu tulisan jawi, tak akan tahu membaca Al-Qur’an.

    • Jebat says:

      DAP dah makin berani skrg…tp kita masih xbelajar apa yg terjadi pd Spork sehingga sejarah negaranya diubah. Yang menemui negara itu bukan Sir Stamford Raffles tpi Sang Nilla Utama. Boleh Goofle sendiri. Putera Raja Palembang. Tengok betapa dasyatnya. Bagi betis nk peha..ni lah dia puak2 ni.

    • Anonymous says:

      Non-Malays should be employed/join in the civil service ….please talk about that. Non-Malays many cant speak Malay….and yet want to remain in Malaysia? What a joke!!!

    • Anonymous says:

      Jawi is not about religion…then why bother? In other words, it should be non-issue pun kan? Are you and your fellow DAP against it why?

    • Ms Liya says:

      sorry to say, chinese biasa ah…it is all about money beb.
      mana kisah budaya ke….tamadun ke.. apa ke ..yg penting duit dulu kepala hotak. kalau xberi kepentingan dri segi untung atau $$$$ jangka panjang …itu bukan cina le. maaf, ini fakta ye sis. melayu je yg pentingkan sentimen, budaya, moral benda2 soal maruah nie wey. kaum cina kalu…semua hantar anak ke autralia, england, amerika balik kerja bagus kerja office. kalau xder masa depan x dpt menyumbang “monetary value”..mmg akan ditolak bulat2 la. kepala hotak mmg 24 jam duit..duit duit..melayu pun dah mula terikut. sebab tu chinese byk business minded..yg penting masyuk dan untung.

    • Anonymous says:

      PKR memang akan senyap…dok sibuk bekas banduan nk jadi PM. Dah tak sabar2…huhu.

    • sedey lah ko nyonya ting tong says:

      x payah dengar nyonya ting tong ni…apa.. ko masuk islam nak dapatkan tiket nak hentam institusi melayu dan budaya kah? belum apa2 kasi betis nk peha..

    • Anonymous says:

      chinese kan mereka kira apa psl budaya. dia ni sebijik david teoh dulu…lebih kurang la.. asalkan untung beb wlpun pilem mcam taikkkk. kira apa minda anak2 melayu nk rosak ke apa janji mewah. melayu2 pun berebut pegi panggung..ni la mentaliti mereka. xder maknatheyols nk jaga budaya pun. huhu

    • Anonymous says:

      Permainan Dapig… Dr Zakir Naik pun nk suruh halau nye. Tercabar la tu..nasib baik atok ada tolong backup. PKR…adehhh…sibuk perebutan kuasa..siap nk desak atok lepas jawatan turun tahta. Dapif pulak pikir pasal perasaan bangsa diaorang je…hina agama, hina sultan, hina bendera, hina abang bomba x pulak Mr Ang ni nak komen2 bagai…puihh sama je perangai.

    • Anonymous says:

      kalau bangsa diaorang rasis xper…boleh je ..ok je bertolak ansur… kalau melayu serba xkena. Tak caya? Dalam j0bstreet tu..”chinese only”, “preferably madarin speaking”, “candidate should be able to speak Cantonese or Mandarin only “….x pulak Melayu2 cakap apa2. Nampak tak game diaorang? Licik kemain bangsa ni kan?

    • Anonymous says:

      Apa2 saja ada unsur Islam mmg diaorng nk ubah. Zakir naik tk disukai non Muslim sbb jika beliau terus tinggal lama di Malaysia pastinya ramai non Muslim akan masuk Islam. Faham sangat dgn kebimbangan sepet dan kicap ini sbb tu mereka bersungguh nk halau DZN. Kita harus tentang kerana benar takut kerana politik. ATM pun diaorang hina..

    • minah jambu say NO to drugs says:

      malas nak layan ni semua..

Loading...